I spillrorna av folkhemmet #2
Föregående tråd låstes för i dagarna ett år sedan. Dags att ta upp den tråden på nytt!
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Fredrik Sjöshult i Expressen:
"En massiv bombvåg.
Släktingen till en gängledare skjuts ihjäl.
Koranbrännaren Salwan Momika avrättas i sitt hem.
Och nu tidernas värsta skoldåd.
Allt på en gång i Sverige.
Vad gör det när ondskan äter sig in i oss?
Drottning Silvia sätter ord på det."---
"Det händer saker så snabbt i Sverige och jag påminns också av det när jag gästar Gunnar Bolin och Erik Galli i ”Talkshow i P1”. Bolin frågar sig om han verkligen skulle ha velat stanna kvar i Sverige om han för tio år sen fått veta vad som väntade.
På väg in i radiostudion hör jag också drottning Silvia säga något som hugger tag i mig. Hon sätter ord på det jag känner i stunden när hon frågar:
– Vart tog det fina Sverige vägen?"
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Utvecklingen skrämmer, och det är inte bara i de stora skeendena vi ser ett annat samhälle växa fram:
"Ina Djurestål är ledamot i Stockholms regionfullmäktige och ersättare i trafiknämnden. Hon väntar sitt andra barn och åker kollektivt dagligen.
– När en äldre dam med krycka kom på en fullsatt buss var jag, som är gravid, den enda som reste mig, säger Ina Djurestål."---
"Ingen ska behöva be om att få sitta, säger Ina Djurestål.
– Jag vill att vi formar en kultur där man erbjuder varandra hjälp, i stället för att var och en ska kräva sin rätt", säger hon till Expressen.
#2 Den som talar om "hyfs" idag riskerar väl att mötas av hånskratt. 🙄
Obligatorisk skolplikt från tre års ålder (L) eller kvotering av invånare i bostadsområden (S) är inget som ökar gemenskapen i landet, skriver Karin Pihl på Expressens ledarsida.
- Redigerat 2025-05-13 07:43 av Fornöga
"Av barn och utlänningar får man höra sanningen. När det slås larm om den galopperande ojämlikheten i konungariket Sverige sker det i den globala kapitalismens favoritpublikation Financial Times", konstaterar Andreas Cervenka i Aftonbladet.
"Oavsett vad man anser om förvandlingen av Sverige har den skett under en period av 30 år då landet styrts av partier både till höger och vänster på den politiska skalan.
Det är svårt att dra någon annan slutsats än att det nya Folkhemmet Capital Ltd är en slutprodukt som har brett politiskt stöd.
Ett av de mest klassiska citaten i modern svensk politik är detta av Göran Persson, (S), i en debatt med Carl Bildt inför valet 1998:
”Berätta inte för mig om det svenska klassamhället. Jag har sett det. Jag har växt upp i det. Jag hatar det. Hela min politiska gärning kommer att ägnas åt att bekämpa klassklyftor där ensamstående mödrar betalar skattesänkningar åt bättre ställda”.
Enligt årsredovisningen från Swedbank, där Persson numera är ordförande, kvitterade han ifjol ut totalt 4,25 miljoner i arvoden. Hans aktier i banken är värda 13 miljoner. Hans privata bolag redovisar tillgångar på drygt 80 miljoner. Det skulle förvåna om han inte prenumererar på Financial Times.