Elsa får (ännu mer) upprättelse
Tycker det borde finnas en tråd redan om Elsa som våldtogs av en man inom hemtjänsten. Letade men kunde inte hitta någon.
Hur som, hovrätten höjde våldtäktsmannens dom från 8 till 9 års fängelse. Inte en dag för lite! Men vad jag vet har väl inget gjorts åt de ansvariga, varken de på Förenade Care eller inom kommunen. Kan ju hoppas att jag bara missat det.
Var på en manifestation för Elsa förra året. Den var bra. Kommunen fick sina kängor varma för hur illa de skött det hela, även efter avslöjandet. Bl.a. det att den ansvarige chefen skickade en blombukett till Elsa med taxi häcklades. Han hade väl varken tid eller stake nog att åka dit själv och se henne i ögonen. Tycker nästan det där buketten var en ytteligare förnedring.
Folk var märkbart berörda. Och fönstren på stadshuset framför vilket det hela hölls gapade väldigt tomma.
- Redigerat 2025-03-22 09:46 av hemul
- Redigerat 2025-03-29 08:52 av Draken
Den där lilla tjejen var fantasisk! Hon stod där blickstilla med samma allvarliga min i närmare en timme. Så söt! Är lite stolt över mig själv att jag tordes fota henne. Är inte så framfusig av mig och van att folk reagerar negativt när de ser en kamera. Alexandra Charles är en annan sak. Hon förväntar sig nog att bli fotad. 😉
- Redigerat 2025-03-22 12:34 av hemul
Yay! 🥳
Saxat från UNT.
Uppsala kommun har inte säkrat att hemtjänsten skötts enligt lag – vilket lett till att flera äldre kunnat våldtas. Ansvariga för haveriet är äldrenämnden. Det konstaterar externa utredare i en rapport om hemtjänstskandalen.
Nu är den externa granskningen av hemtjänstskandalen klar. Kritiken är inte nådig.
De tre utredarna vid konsumentfirman KPMG som gjort granskningen pekar på att bristerna är "väsentliga". De menar även att de "har inneburit allvarlig skada för medborgare" och att de "allvarligt kan ha påverkat allmänhetens förtroende för Uppsala kommun i stort och hemtjänsten i synnerhet". I sin slutsats skriver utredarna att äldrenämnden "inte har säkerställt att verksamheten bedrivs enligt lag, föreskrift och kommunfullmäktiges uppdrag".
Men kommer åtgärder att vidtas? Det är nog tyvärr inte säkert.
#2: "Uppsala kommun har inte säkrat att hemtjänsten skötts enligt lag – vilket lett till att flera äldre kunnat våldtas."
Så fruktansvärt! Är nog inte den enda kommunen som sviker sitt ansvar tyvärr.
"Enligt Sveriges kommuner och regioner har 29 procent av landets vårdbiträden och undersköterskor – vilka främst arbetar inom äldreomsorgen – utländsk bakgrund, vilket innebär en överrepresentation på över 100 procent.
Under 2024 började de stora medierna uppmärksamma sexuella övergrepp mot äldre i Sverige. Det är ett samhällsproblem som vuxit i det tysta, som ofta inte tagits på tillräckligt stort allvar och som i många fall tystats ner på grund av rädsla för att avslöja förövarnas bakgrund.
Uppsala Nya Tidnings (UNT) många reportage, som följt den mycket uppmärksammade intervjun med 84-åriga Elsa efter att hon blivit våldtagen av en anställd i hemtjänsten, blev ett uppvaknande. Det som tidigare mest rapporterats som notiser i lokalpressen – om ens det – blev riksnyheter.
Det talades också om att många av förövarna är män med utländsk bakgrund. Det var på ett sätt förväntat, men samtidigt något som skavde för alla de som hävdat att vi behöver invandringen därför att ”vi behöver fler händer i vården”. Vad dessa händer i flera fall gjort blev en besvärande anklagelse."
https://bulletin.nu/59-med-utlandsk-bakgrund-nar-bulletin-granskar-overgrepp-i-aldreomsorgen
Ett civiliserat land vördar och respekterar sina äldre medborgare.
Ja, invandrare har ofta lågavlönade jobb, det visste vi väl redan. Tror inte invandrare är överrepresenterade i kummunledningen dock…
#3: VA? Är många av förövarna män!? Vem hade kunnat tro det? 😯🤔
Nej visst, det var ju män med utländsk bakgrund som skulle belysas.
Inte så märkligt, det jobbar inte särskilt många män med "svensk bakgrund" inom hemtjänst och äldreomsorg.
När män inom äldreomsorgen begår brott så är det med andra ord oftast "män med utländsk bakgrund".
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
UNTs rapportering var något mer objektiv än Bulletins omtugg. Surprise! 😂
Förresten blev UNT utsedd till Årets dagstidning 2025 häromdagen. Mycket p.g.a. artikelserien om Elsa. Det var de som grävde upp hela sörjan. UNT har verkligen spottat upp sig. Det var en riktig skittidnng förr. Men de har helt lagt om kurs och har haft flera granskande reportage, bl.a. om fastigheter, ofta skyddsvärda sådana, som kommunen inköpt för dyra pengar och sen låtit stå oanvända och förvalla. Bra där!
Anekdot från förr:
När det begav sig hade UNT en "vetenskaplig reporter" som var känd för att inte vara så vetenskapligt sinnad. När jag pluggade (kemi) satt ett urklipp från UNT på väggen. Nåt i stil med "Under första världkriget användes senapsgas, som alla vet tillverkas på Slotts här i Uppsala". 😄
- Redigerat 2025-03-27 19:22 av hemul
#0: Tog bort bilderna då det inte är tillåtet att använda andras bilder. Och det är heller inte tillåtet att lägga upp bilder på andra människor, framförallt barn, om man inte har tillåtelse från personen/föräldrarna ifråga.
/ Admin
#5 Om det (utrikes bakgrund) är en faktor ekvationen - är det då inget som bör beaktas?
#5: Man måste vara realistisk, i synnerhet när man har ansvar för andra människor.
Vårdbiträden och undersköterskor med utländsk bakgrund är alltså överrepresenterade i Sverige, enligt SKR. De flesta som invandrat till Sverige de senaste åren är väl män från länder där kvinnan har en underordnad status och där hon betraktas ungefär som mannens egendom. Det är välkända fakta.
Att då anställa sådana män till arbeten där de vistas ensamma med äldre hjälpbehövande kvinnor är ett onödigt risktagande. Kvinnorna är försvagade som en följd av ålder, sjukdomar och medicinering, utan chans att kunna värja sig.
En del av männen är förstås seriösa och gör ett bra jobb. Men tydligen beter sig några som, vad de flesta svenskar nog skulle kalla, rena monster. Det får inte fortsätta så. Heder åt Elsa och andra som orkade slå larm! Och heder åt utredarna i #2 som belyste situationen.
#7 Det har jag inte gjort heller. Jag bor i Uppsala, jag var där och jag tog bilderna. Vilket väl borde framgå av första inlägget, då jag säger att jag är stolt över att jag tordes fotografera den lilla tjejen. 😐
Har skickat dig en länk till an rawfil. Borde väl vara bevis nog. Varför jag ens ska behöva komma med bevis. Borde nog ha varit du som hade bevis på att bilderna var stulna. Men du orkade inte ens fråga mig. Trist. Se PM.
- Redigerat 2025-03-30 18:03 av hemul
#10 Även om personerna på bilden inte förefaller ha något emot att bli fotograferade så är det ju som det sägs i en annan tråd: att "fota på allmän plats och lägga upp bilder kan bli stora problem. Kan ju vara någon med skyddad identitet."
Och extra känsligt förstås med bilder på barn, vilket framgår av diskussionen i den tråden.
Hoppas dock inte att detta förtar uppmärksamheten från denna tråds huvudperson, Elsa.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-03-30 18:06 av Fornöga
Nu var det väl inte det det gällde, utan att jag påstods ha stulit bilderna?
Men det är fullt tillåtet att fota folk på allmän plats. Något man kanske också ska förvänta sig kan hända om men deltar i ett offentligt möte. Att publicera är också tillåtet så länge det inte sker i kommersiellt syfte, t.ex. reklam. Då kommer det där med tillstånd in. Detta har stötts och blötts i oändlighet på diverse fotoforum och -sajter och du är helt fel ute.
Det konstnärliga undantaget omfattar i stort sett all fotografering. Den tolkningen gör Thomas Riesler, jurist Svenska Fotografers förbund, SFF, och stödjer sig på Upphovsrättslagen.
[…]
Med andra ord så är det bara om det rör sig om mycket känsliga personuppgifter som Datainspektionen kan tänkas ifrågasätta om dina bilder ska omfattas av det konstnärliga undantaget.
https://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/sa-fungerar-gdpr-for-fotografer.htm
Om man t.ex. fotograferar någon i en kränkande eller utsatt situation kan ovanstående ifrågasättas. Men bör t.ex. inte placera sig vid ambulansintaget på akuten och fota de som bärs in på bår.
Nu kommenterar jag inte detta mer.
- Redigerat 2025-03-30 18:19 av hemul
Vi bör nog vara lite försiktiga med vilka bilder som läggs upp.
Även om det juridiskt skulle vara ”grönt ljus” så kan det vara olämpligt eller onödigt.
Better safe than sorry…
- Redigerat 2025-03-30 18:27 av [Hayabusa-0001]
Var det nåt speciellt du fann olämpligt med mina bilder? Barn? Det var ett barn som aktivt deltog i en manifestation och var placerad så hon skulle vara synlig. Inget jäkla smygfoto.
Kan inte ens ta din kommentar på allvar. Och det är fortfarande inte det det gäller. Bilderna togs bort för de antogs vara stulna. Är nog inte jag som ska behöva försvara mig här.
#14 Är frågan ställd till mig?
"Tillåtet och inte"- parallelldiskussion här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#16 Precis 👍🏼
Som jag skrev så bör man fundera på vad som är lämpligt eller onödigt.
Det handlar inte om att bilden i sig är olämplig, utan själva förfarandet.
Dessutom - lagen är sannolikt tydlig nog för att vi inte bör göra det.
- Redigerat 2025-04-02 12:03 av [Hayabusa-0001]