Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletövrigtmediaundersökningarsocialamedier
Läst 145 ggr
Lona
2024-11-14 10:07
3

Vilka bilder på barn kan man posta på sociala medier?

Det här är inte tänkt som en debatt, mer en fundering från min sida men jag vet inte var jag ska posta så den hamnar här:
Nu syftar jag på "normala hobbybilder", både på egna men framför allt andras barn - vad är ok att posta på sociala medier?
Jag mötte min granne förskolan i morse, i det fallet kan jag naturligtvis fråga "fröknarna"/föräldrarna vad som går bra, men rent allmänt?
En grupp med lekande barn där man ser ansikten? En gruppbild bakifrån? Bilder på långt håll med väl påbyltade barn?
Barn som råkar komma med på ett kort av en slump när man fotar något annat?
Det är fruktansvärt att man ens behöver ha den här diskussionen, inte av integritetsskäl utan för att bilderna kan missbrukas för sexuellt bruk.

(Jag tycker iofs inte att man postar foton på folk hur som helst i vilket fall men det är extra känsligt med barn.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa-0001]
2024-11-14 10:23
3

Mycket bra fråga. Personligen är jag oerhört restriktiv. Better safe than sorry.

[Undertaker]
2024-11-14 10:24
3

Enligt mig så gäller (framförallt för barn men även andra): Inget där man ser ansiktet.

Sedan så kan man just när det gäller vuxna fråga om tillåtelse att dela bild där ansiktet syns. Hos barn tycker jag att man först bör fråga vid kanske 14-16 år. Innan dess gäller alltid utan ansikten. För mig handlar det inte bara om hur bilden kan "missbrukas" men även att barnet kanske inte vill att dessa bilder ska finnas online när det är äldre. Barnbilder må vara mysiga minnen men man vill nog själv få välja vem som ska få ta del av dessa.

Och nu syftar jag ENBART på sociala medier. Jag säger inte att man inte kan skicka ett mejl eller meddelande till släkt där barnets ansikte syns. För mig handlar det om att dela på Facebook, Instagram, Forum (så som iFokus), Twitter, etc. Men även till exempel WhatsApp status.

[solljust]
2024-11-14 10:26
3

Håller med dig det är fruktansvärt att ens behöva ha den här diskussionen och jag själv postar väldigt lite bilder samt är enbart med på i fokus och postar inte bild på någon annan med några få undantag i dolda grupper men dom har jag tagit bort när dom jag velat ska se sett dom.

Vad gäller barn främst ska vi inte posta över huvud taget oavsett det är öppet eller dolt och jag har själv inga barn men jag vet många som känner både oro och obehag med det här ifall deras barn publiceras någonstans det har blivit en rädsla hos föräldrar.

Skulle jag ta en bild på något och någon kommer med skulle jag inte publicera den men man kan tydligen sudda bilderna men hur man gör det vet jag inte så det kan vara en väg men ändå nej helst av allt vi låter bli att publicera om barn är med men även vuxna kan råka ut för manipulerade bilder och det här är något som man känner stor sorg över hur det har blivit.

Mitt svar publicera inte bilder på varken barn vuxna eller oss själva som finns med i bild det är det säkraste sättet att bara låta bli trist men tyvärr ser det ut som det gör.

Pyttelite
2024-11-14 11:09
1

En utbildning från mediemyndigheten som det kan vara värt att ta del av:

https://mediemyndigheten.se/barn-och-unga/for-barn/lar-dig-mer-om-natet/vad-ar-upphovsratt/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

beem
2024-11-14 15:13
1

Fota på allmän plats och lägga upp bilder kan bli stora problem. Kan ju vara någon med skyddad identitet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2024-11-14 15:32
1

#5: Ja, det har ju förekommit att ett barn med skyddad identitet kommit med på foton från skolavslutningar eller andra skolevenemang, och där aningslösa föräldrar har delat dessa foton. Vilket har medfört att familjen har blivit hittad av den de skulle skyddas från. Har för mig att det var ett sådant fall i somras, men jag kan minnas fel.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[solljust]
2024-11-14 15:56
1

#5: Så sant så sant det här har jag tänkt på och det här eviga filmandet och fotandet som sker helt utan hänsyn till andra både barn och vuxna det borde ärligt bli förbud för vanliga människan att fotografera eller filma ute hur som helst för att sen lägga ut på sociala medier men myndigheter så som polis säkerhetstjänst med flera skulle ha egen rättighet på att filma och fota precis vart dom vill på så sätt kan vi komma åt brottsligheten på ett bättre sätt.

Min önskan är kameraövervakning av precis hela landet i varje liten vrå men minns ni hur starka reaktionerna var en gång i tiden när kameraövervakningen infördes folk fick spel blev kränkta kände sig övervakade men idag är synen annan vi vet det behövs och jag välkomnar övervakning med kameror överallt men dom privata bilderna och filmerna kan ställa till det rejält där borde ett förbud införas att vi inte får och inte kan dela bilder hur som helst på nätet.

Tekniken finns säkert redan det ger jag mig den på för vi har kommit långt och är det några som ska fotas och filmas så är det dom som begår brott dom ska läggas ut på nätet och synas inte oskyldiga barn vars bilder kan manipuleras och utnyttjas i sexuella syften det här måste vi komma längre med än vad vi är idag och framför allt få stopp på.

Draken
2024-11-15 08:20
0

Postar aldrig bilder på andras barn utan tillåtelse.

Skulle det ha råkat komma med ett barn, eller om det syns barn på andra kort som jag gärna vill dela, så photoshoppar jag bort barnet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-11-15 08:53
2

Jag postar aldrig egna eller andras familjebilder på barn på sociala medier (ej heller på vuxna för den delen). Det har aldrig varit aktuellt, men skulle det bli så är det ju en självklarhet att begära tillåtelse från berörda.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

[Hayabusa-0001]
2024-11-15 11:12
2

#9 Låter vettigt 👍🏼