Debatt iFokus

Debatt

Läst 176 ggr
Bo§e
2

"Den Starkes Rätt" ?

I detta avsnitt av *Filosofiska Rimmet" (SR P1), diskuteras, pga de aktuella världshändelserna, "Den Starkes Rätt".
Här hänvisas till begreppet "survival of the fittest", som populärt tillskrivs Charles Darwin, men som först formulerades av Herbert Spencer.

Utan att djuploda i världshändelserna, funderar jag på om vi tolkar begreppet på ett annat sätt än vad utvecklingsfilosoferna egentligen avsåg…?

Har vi felaktigt översatt "survival of the fittest" på ett sätt som anspelar på våld och fysisk styrka…?
Betyder inte "fittest" snarare att "den mest lämpade" får evolutionära fördelar….?…och inte nödvändigtvis den som har störst muskler…?

Rådande förutsättningar, som ju kan variera starkt, kan ju under vissa omständigheter premiera helt andra egenskaper, t.ex. intelligens, flexibilitet, uthållighet m.m. före förmågan att slåss, eller att ha ekonomiskt övertag….

Jag tycker att "survival of the fittest" inte sällan används på ett litet tondövt sätt, som alltför ofta anspelar på brutalt våld…

Vad tycker ni…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Den starkes rätt används allt oftare för att beskriva världsordningen. Vad innebär det, är det egentligen något nytt och är en annan värld möjlig?
Fornöga
2

I den här tråden kan man läsa mer i samma ämne (och om samma radioprogram).

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-02-01 17:59 av Fornöga
Bo§e
2

#1: Den tråden hade jag missat.
Mina tankar (#0) var mest av semantisk art, och att jag reagerade på att t.o.m. P1:s "filosofer" tolkade uttrycket på samma ensidiga sätt som vi tycks vara "fostrade" att göra.

Om däremot "den bäst lämpade" (the fittest) slutligen tar hem utvecklingsspelet, har vi nog inte sett slutet än…🙂

kamera0710
1

Många inom samhällsvetenskapen skulle jag säga missuppfattat Darwins lära. Det finns miljoner varianter av "bäst anpassning", fysisk styrka kan vara en.

Bo§e
0

#3: Bra att det finns andra beskrivningar, men här i Sverige verkar "fysisk styrka" vara den förhärskande, folkliga tolkningen, ända sedan Karl-Alfreds tid, och kanske tidigare…🙂

• Redigerat 2026-02-01 18:53 av Bo§e
Crucio
1

Jag har vad jag minns aldrig varit med om att någon har använt uttrycket survival of the fittest som att det skulle handla om de med mest fysisk styrka, min upplevelse är att de flesta vet att det syftar till att ha de mest fördelaktiga egenskaperna för överlevnad i allmänhet. Konstigt att det används så fel i programmet.

Sajtvärd på Skrivlust

hemul
1

Spencer myntade yttrycket efter att ha läst Darwins teorier. Men Darwin lånade det och använde det själv senare. Så det är väl därför det oftast är Darwin som citeras. Han sa det verkligen, men han var inte först. Darwin är fortfarade hip, men Spencer läses nog inte av många idag.

Självklart var det ofta förr, och tydligen ännu, feltolkat och felöversatt. Alltså vad Spencer avsåg vet jag inte, men det är ju som sagt i princip alltid Darwin som citeras och åberopas.

Men det hindrar ju inte att Trump anser att USA har oinskränkt makt p.g.a. sin storlek och styrka, oavsett vem som sa vad för länge sedan.

• Redigerat 2026-02-02 14:06 av hemul
kamera0710
0

#4 Skulle säga att det finns många missuppfattningar om evolutionsteorin. Exempelvis att evolutionen skulle ha någon form av mål eller syfte.