Debatt iFokus

Debatt

Etiketterdebattutrikespolitikdiktatur
Läst 563 ggr
Fornöga
2026-02-28 12:38
1

Situationen i Iran och Irak-3

Det här är den tredje Iran-Iraktråden, den första startades 2019 och den föregående finns här.

Den nya tråden startas i ett dramatiskt läge där USA och Israel anfaller Iran som går till motattack, och fler stater i Mellanöstern är redan indragna i olika omfattning.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-02-28 12:39 av Fornöga
Fornöga
2026-02-28 13:49
0

Expressen skriver: "Israel och USA har anfallit Iran.

– Vi har inlett en storskalig attack, säger USA:s president Donald Trump.

Iran har påbörjat en hämndattack. Samtidigt kommer larm om explosioner i flera länder i Mellanöstern."---

Israel har attackerat Iran uppger Reuters. Samtidigt hörs flyglarm i Israel och i Teheran vittnar boende om explosioner.
Carmarino
2026-02-28 14:28
2

#1: Trump verkar fast besluten att starta WWIII. Är det en hämnd för att han inte fått fredspriset kanske? (Läste någonstans att han planerade att ta över Kuba också.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

UlrikaD
2026-02-28 14:46
1
Explosioner i flera länder i Mellanöstern efter att Israel och USA attackerat Iran.
[Tipin]
2026-02-28 15:25
1

Usch dom här hemska krigen åter igen oskyldiga som drabbas. Nä fy det här kommer att bli jäkligt hemskt . Vi har tappat mänskligheten helt det är bara krig som gäller😢

#2 Jag har både läst och även hört Trumpen om det där med Kuba det blir väl nästa mål det skulle inte förvåna mig ett dugg man kan vänta sig vad som helst.

• Redigerat 2026-02-28 15:26 av [Tipin]
Fornöga
2026-02-28 15:39
1

#2 "Ingen vet var haren har sin gång"… 🙄

Carmarino
2026-02-28 16:48
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nyheter från TV4: Trump: Diskuterar ”övertagande” av Kuba
Fornöga
2026-02-28 23:43
2

Enligt obekräftade uppgifter i Israel kan Irans högsta ledare ayatolla Khamenei ha dödats eller skadats i dagens attacker
hemul
2026-03-01 01:55
2

Det verkar ju som att folk är glada i Iran. Men det är väl lika stor chans att USA lämnar dem i fred när de väl fått bort regimen som det var när de "befriade" Irak.

USA är ett otroligt krigiskt land för att säga sig vara fredsälskande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Amerikanska_krig
Tyvärr finns inte listan i kronologisk ordning. Men enligt den här sajten som är/var motståndare till att vi skulle gå med i NATO, har USA varit i krig konstant sedan landet bildades - så när som på 11 år.
https://www.alliansfriheten.se/usa-och-krigen/

Men USA tror sig ju också ha uppfunnit saker som yttrandefrihet. Att man också haft för ett västland väldigt mycket åsiktsförtryck, det verkar inte finnas i amerikanskt medvetande. Så man kanske kan vara fredsälskande samtidigt som man krigar också. Det kanske bara är fred i USA de älskar. För på egen mark har de väl aldrig behövt kriga. Inte mot främmande makt ivf.

Och det är ju inte bara USA som står för det här. Israel är ju med också.

• Redigerat 2026-03-01 01:59 av hemul
Fornöga
2026-03-01 13:18
1

”Vi röstade för America First och noll krig”, skriver den tidigare republikanska kongressledamoten Marjorie Taylor Greene och kallar Trumpadministrationen för ”sjuka jävla lögnare” enligt Expressen, och Taylor Greene är inte ensam ur MAGA-rörelsen som vänder sig mot Trump efter Irananfallet.

Flera tongivande namn inom Maga-rörelsen vänder sig nu öppet mot Donald Trump. Kritiken gäller lördagens attacker mot Iran. ”Sjuka jävla lögnare”, skriver Marjorie Taylor Greene på X.
hemul
2026-03-01 13:23
1

Den amerikanska ekonomin grundar sig väl till en del på dessa ständiga krig.

Carmarino
2026-03-01 14:26
0

#9: Trumps vallöfte var ju att avsluta alla krig och inte börja några nya, så det är inte så konstigt att hans anhängare är besvikna. De har ju inte insett att han säger vad som helst för att bli vald, men när han väl blivit det så betyder vallöftena inte ett dugg.

[Tipin]
2026-03-01 15:24
0

#8: Ja dom verkar glada och det kan man så klart förstå med den regimen men ändå kan man inte sätta sig in i hur dom har det därför blev det blandade känslor när jag såg filmsnuttar från demonstrationen igår i Stockholm samtidigt känner man deras glädje över förhoppning om frihet demokrati mm och mitt i allt faller bomberna.

Man måste nog vara Iranier för att riktigt kunna sätta sig in i det här för att förstå deras verklighet och vi får innerligt hoppas att det sker en drastisk förändring där så folk får leva som dom är inte under den sjuka regimens förtryck men det är en väldigt lång väg att gå innan det når dit.

En väninna till mig är Iranier hon känner både hopp och hopplöshet och som hon säger hon vet inte vad hon ska tro hon vill tro det bästa men vågar ändå inte släppa fram det.

#9 Man kan verkligen förstå dom reaktionerna i dom egna leden Trump har ju storljugit för både republikaner demokrater och folket och mer än så inte undra på att det blir reaktioner till och med inom dom egna leden dom har vi sett förr att republikaner reagerar och jag spekulerar nu så klart för det här kan man omöjligt veta men jag blir inte förvånad om det är så att Trump inte går hela mandatperioden ut.

Nu hittar jag inte inslaget med honom men det handlade om Iran och jag har inte tänkt på det innan har inte tyckt det vart så mycket med spekulationerna kring hans hälsa men i just det inslaget så kunde jag höra en förändrad Trump rösten var svagare även om orden var lika hårda så hörde jag en förändring på rösten inte alls samma kraft som han normalt har. Tillfälligheter vad vet jag och hittar jag det där igen publicerar jag det här.

hemul
2026-03-01 15:49
0

Såg också inslaget från demonstrationen i Sthlm. Den där kvinnas som när hon tillfrågades om hon inte var orolig för vänner och anhöriga i Iran… Hon svarade "Nej. De skjuter inte på civila". Herregud, det är ju inte precis som de går omkring på gatorna med en ärtbössa…

Tror inte det är helt verifierad än, men Isreal påstås ju ha bombat en flickskola. 50 döda nånting och många sårade. Får väl hoppas att det INTE är sant.

• Redigerat 2026-03-01 15:49 av hemul
hemul
2026-03-01 16:04
0

Carl Bildt uttalade sig i TV4. Han menar det är ett tydligt brott mot internationell lag och folkrätten och det är han knappast ensam om att anse.

https://www.tv4play.se/korthet/c0277f266ee44939f4e6/bildt-om-usa-s-och-israels-attack-mot-iran-ett-solklart-brott-mot-folkratten?panelId=5wccxkamD5ffY9hurAO3m9

Folkrätten är det enda som hindrar mäktiga länder med galna ledare att göra slarvsylta av mindre mäktiga länder. Så jag tycker vad som händer nu, på flera fronter, är mycket allvarligt och hotfullt även för oss i vår ankdamm.

Vill inte ha nån ny världsordning! Speciellt inte en där Putin och Trump får råda.

Tidigare statsministern och utrikesministern Carl Bildt om USA och Israels attacker mot Iran.
  • Redigerat 2026-03-01 16:05 av hemul
UlrikaD
2026-03-01 16:18
0
hemul
2026-03-01 17:40
0

OK. Så var det alltså med att inte döda civila. Civilare än en skolflicka kan man väl knappast bli.

Men jag förstår de iranier som hurrar och dansar. De griper väl efter varje hopp om att bli av med förtycket.

hemul
2026-03-01 23:42
0

🥶

Europa redo gå in i konflikten

Storbritannien, Frankrike och Tyskland uppger att de är redo att samarbeta med USA och Israel för att stoppa Irans vedergällningsattacker, rapporterar France24.
https://www.svd.se/a/GxM6aJ/israel-och-usa-har-attackerat-iran-explosioner-i-huvudstaden-teheran (troligen betalvägg)

Israel och USA har attackerat Iran – som svarat med flera motattacker. Här rapporterar vi löpande om händelseutvecklingen.
[Tipin]
2026-03-02 08:33
0

#14: Flera som är inne på det och det här med folkrätten kan få hemska konsekvenser om det vill sig illa.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experten-om-attackerna-mot-iran-inte-folkrattsligt-befogat

Carl Bildt tycker jag är bra han är så oerhört kunnig i så mycket.

USA:s och Israels attack mot Iran är ett solklart brott mot folkrätten. Det menar Pål Wrange, professor i folkrätt. – Risken finns att andra åberopar det här exemplet, att Vladimir Putin eller Xi Jinping säger att ”om USA kan ingripa för att störta en regering utan något beslut från säkerhetsrådet, då kan vi också göra det”, säger han.
Fornöga
2026-03-02 08:58
1

#17 På något vis känns det som att man vill sammanfatta det hela i att "det var väl bara det här som fattades". OK, återstår väl att Kina annekterar Taiwan för att hela slarvsyltan skall vara fullbordad…🤷‍♂️

Sedan var det väl en välgärning att Khamenei fick bita i bönemattan, och alla tycks vara glada för det: exiliranierna för att en despot har fallit, hans dyrkare för att han gjorde det under ramadan…😏

• Redigerat 2026-03-02 09:00 av Fornöga
hemul
2026-03-02 11:05
0

På sociala medier är det så svartvitt. Om någon säger att USAs anfall var fel, så reagerar folk med typ "Hur kan du försvara regimen i Iran?". Det är ju två skilda saker!

UlrikaD
2026-03-02 13:04
0

#20 Samma om man kritiserar vad Israel gör med Gaza.
"Du är antisemit".
Också två helt skilda saker.

Carmarino
2026-03-02 14:51
2

Pete Hegseth har hållit en presskonferens, där han i princip säger att de inte kommer att följa några löjliga internationella regler. Saxat från rapporteringen på Helsingborgs Dagblad:

– Allt sker på våra villkor, inte via några löjliga internationella regler eller politiskt korrekta överenskommelser om att inleda krig, säger Hegseth.
– Vi är inte försvarare längre, vi är krigare. Tränade för att bryta ner fiendens förmåga.
– Vi kommer att avsluta det här, med USA i främsta sätet, säger krigsministern riktad till de amerikanska trupperna som ingår i attacken mot Iran.

Lyssna vad han säger här, börjar vid ca 10:55:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-protesterna-i-iran?inlagg=e00cb17720e5491768067d7faeb44ee8

Fornöga
2026-03-02 17:25
2

#22 Lill-Adolf har talat…🤦‍♂️

hemul
2026-03-02 19:43
1

Hegseth har en otroligt obehaglig framtoning!

De har ju sagt det förut. Den starkes makt eller rätt eller vad det var de kallade det.

Hoppas Sverige håller sig utanför även om större Eoropeiska länder vill stötta USA! Om vi ens har rätt att göra det längre? Vill inte att vi ska vara inblandade i krig, speciellt inte ett anfallskrig. Och mot ett land som är liarat med Ryssland, som ligger äckligt nära oss.

Vilket leder tankarna till vårt NATA-inträde och avtalet vi slöt med USA där vi i princip ger dem rätt att göra vad de vill i Sverige. Medan finnarna tvärtom såg till att skydda sig mot Amerikanska övertramp. Amerikansk personal är skattebefriad och lyder inte under svensk lag o.s.v. Undrar hur mycket ågren politikerna har över det avtalet nu, när de ser vad det blivit av USA.

• Redigerat 2026-03-02 19:44 av hemul
[Tipin]
2026-03-03 14:46
1

#20 #21 Ja idag gäller det att hålla tungan rätt i munnen annars kan vi bli anklagade för än det ena och det andra det folk tydligen inte förstår är att man vill inte att någon oskyldig ska drabbas men det tycks många inte förstå dom är enbart ute efter gnabb och tycks må bra av att nita dit folk så dom ska vi inte bry oss om istället stå upp för dom utsätts.

Jag brukar säga jag tar inte parti för någon men jag tar parti för alla dom som far illa oavsett vart i världen och vilket krig människor som inte bett om det är dom står jag upp för inte såna som Trump inte krigslystna utan människor som har rätt att leva i sin vardag utan att utsättas .

• Redigerat 2026-03-03 14:54 av [Tipin]
[Tipin]
2026-03-03 14:49
1

#24: Jag håller med dig helt det här ska vi hålla oss utanför och så här skriver SVT så det börjar pyra helt klart och ordet som Kristersson brukar använda besinna sig jag hoppas innerligt att Sverige gör det besinnar sig.

*Iran varnar europeiska länder
Alla militära angrepp mot Iran kommer att ses som krigshandlingar, varnar Iran i ett läge där stora europeiska länder överväger att blanda sig i.

Frankrike, Tyskland och Storbritannien har öppnat för att rikta anfall mot Irans robotstyrkor, i vad man omtalar som ”försvarsåtgärder”.

Då är det krig, påpekar en talesperson vid Irans utrikesdepartement.

– Alla sådana handlingar mot Iran skulle ses som samarbete med angriparna. Det skulle ses som en krigshandling mot Iran, säger talespersonen Esmaeil Baqaei, när han får en fråga om detta vid ett möte med samlade medier. (TT)*

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-protesterna-i-iran?inlagg=2cebdce011637cb2a87cc771f321c3a9

• Redigerat 2026-03-03 14:51 av [Tipin]
hemul
2026-03-03 14:53
0

Iran deklarerar att de kommer att se det som en krigshandling om Europa lägger sig i. Och varför skulle de inte göra det?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-protesterna-i-iran?inlagg=2cebdce011637cb2a87cc771f321c3a9

Det här är otäckt som fan! Beskjuter Iran t.ex. Storbritannien eller Frankrike då blir ju vi inblandade genom NATO. Varför kan de inte hålla sig på mattan? Vill de ha ett nytt världskrig?

• Redigerat 2026-03-03 15:03 av hemul
hemul
2026-03-03 15:06
1

Titta hur det ser ut! Inte ett flygplan över Iran, Irak och Syrien. Eller Ukraina förstås.

https://www.flightradar24.com/44.24,38.06/4

Flightradar24 is the best live flight tracker that shows air traffic in real time. Best coverage and cool features!
[Tipin]
2026-03-03 15:38
2

#27: Nu provocerar man från så många håll och världs ledare som fullständigt fallit offer för en sjuk makt vill ha ett tredje världskrig såna som Putin, Trump med alla andra galningarna för alla dom har fullständigt tappat det allt handlar om makt och att ta över världen det ser ut att kunna gå i den riktningen.

Det är otäckt som fan skriver du hemul men låt dig inte skrämmas än är vi inte där och än har vi inte krig och rädda ska vi inte vara men kommer kriget hit oavsett det är beväpnat eller inte vi i Sverige vi i Europa måsta hålla ihop vi ska inte låta oss skrämmas till tystnad vi ska istället göra som Ukraina gjort i fyra år drygt kämpa kämpa kämpa för vårt och aldrig någonsin ge upp.

NATO är bra om än det är försvagat med Trumpeten på posten men vi är fortfarande många länder som kommer att stå upp som kommer att försvara om ett NATO land anfalls och här måste vi stå enade med styrka och hålla ihop vi får inte släppa den alliansen.

#28 Det där är helt naturligt man stänger luftrummen av säkerhetsskäl helt rätt agerat i den situationen som utspelar sig nu och inget att låta sig skrämmas av tvärtom man agerar för människors säkerhet ingen ska upp i luften under rådande krig det är en säkerhetsåtgärd.

hemul
2026-03-04 05:26
0

Över 1000 civila dödade och mer än 5400 sårade.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-protesterna-i-iran?inlagg=0cdab0dee239a17fe612694bf69575ce

Jag törs gissa att "befrielsekriget" kommer att döda fler iranier än som sköts av regimen under demonstrationerna. Men jag får gärna fel.

UlrikaD
2026-03-06 15:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fiender?

[Tipin]
2026-03-06 15:46
2

Hur vore det om den här mannen for lite åt helvetet och ändå mera än så snällt sagt.

Trump kräver ”villkorslös kapitulation”
Donald Trump skriver på Truth Social att det inte kommer att bli något avtal med Iran om det inte innebär ”villkorslös kapitulation”.

Han skriver även att det måste innebära en process för att välja nya passande ledare för landet och att Iran kommer att bli storslaget igen.

”MAKE IRAN GREAT AGAIN (MIGA!)”, skriver presidenten i inlägget.

hemul
2026-03-07 02:54
1

Sverige tar hem svenskar från Mellanöstern. Men de måste swisha pengar för biljetten i förskott. Kan man inte det får man vackert stanna kvar.

SvD:

Flygbiljetterna kostar 12 000 kronor för vuxna och 9 000 kronor för barn.
"Biljetten är bekräftad först när Swish-betalningen inkommit", står det i mejlet från UD.

Få se, för en familj med två barn blir det alltså 42 000. Det kanske man inte hostar upp bara sådär från utlandet. Varför kan de inte bara få skriva på ett avtal och betala när de kommit hem? Staten har väl alla möjligheter att driva in skulder om de inte får in pengarna.

• Redigerat 2026-03-07 02:55 av hemul
[Tipin]
2026-03-07 07:36
1

Det hette några dagars krig i Ukraina samma med det här men jag tror nog dom flesta av oss tänkt tanken att det kan bli långvarigt så här säger MCF.

MCF-chefen: ”Måste förbereda oss på långvarigt krig”

Generaldirektören för Myndigheten för civilt försvar (tidigare MSB) sa nyligen i en debattartikel att svenskarna måste vara förberedda på ett långvarigt krig.

Vilket han utvecklar i Ekots lördagsintervju.

– Det ligger ju vetenskap bakom det svaret. Dagens konflikter och krig håller på i tre år som medel så det är självklart att vi måste kunna förbereda oss för ett långt utdraget krig, säger Mikael Frisell till SR.

Utgångspunkten som han och överbefälhavaren jobbar efter är att samhället måste klara av att stå emot en fullskalig invasion under minst tre månader.

– Under de månaderna ska vi ställa om samhället för att kunna stå emot ett långvarigt krig”, säger Mikael Frisell.

Återaktivering av civilplikten samt utbildning av många fler brandmän är två viktiga åtgärder, enligt generaldirektören.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1449588

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
hemul
2026-03-07 19:08
0

För 6 timmar sen talade Guds sändebud på jorden sålunda:

(Min fetstil)
Today Iran will be hit very hard! Under serious consideration for complete destruction and certain death, because of Iran’s bad behavior, are areas and groups of people that were not considered for targeting up until this moment in time. Thank you for your attention to this matter! President DONALD J. TRUMP

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116187586876366061

Än verkar det inte ha hänt nåt dock.

Truth Social is America's "Big Tent" social media platform that encourages an open, free, and honest global conversation without discriminating on the basis of political ideology.
  • Redigerat 2026-03-07 19:10 av hemul
UlrikaD
2026-03-08 12:05
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man säger det så är det sant?!

Carmarino
2026-03-08 12:12
0

#36: "Iran is no longer the "Bully of the Middle East". Nej, det stämmer. Det är Trump som är "the "Bully of the World".

[Tipin]
2026-03-08 14:35
1

Kinas utrikesminister: ”Ett krig som aldrig borde ha inträffat”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinas-utrikesminister-ett-krig-som-aldrig-borde-ha-intraffat

Dom här orden låter ju fint men inget tror man på idag tvärtom det mesta har en stor tendens att eskalera.

• Förhållandet mellan Kina och USA påverkar alla parter och hela världen. Både Kina och USA är stormakter. Vi kan inte förändra varandra, men vi kan förändra hur vi interagerar, säger utrikesminister Wang Yi.
Kinas utrikesminister Wang Yi riktar skarp kritik mot USA:s agerande i Mellanöstern – bara veckor innan ett planerat toppmöte med den amerikanska presidenten Donald Trump. – Det här är ett krig som aldrig borde ha inträffat och som inte gynnar någon, säger utrikesministern.
Fornöga
2026-03-08 23:25
0

Mojtaba Khamenei, som till den döde högste ledaren i Iran, har utnämnts till hans efterträdare meddelar nyhetsbyrån med det passande namnet Fars (knuten till Revolutionsgardet).

Källa.

Mojtaba Khamenei har utsetts till ny högste ledare i Iran, rapporterar nyhetsbyrån Fars.56-årige Khamenei utsågs på söndagen av det så kallade expertrådet. ...
Fornöga
2026-03-08 23:32
0

#39 Mer om Khamenei d.y.

Under decennier har han verkat i skuggorna – och kallats sin faders ”grindvakt”. Nu har Mojtaba Khamenei utsetts till Iran nya ledare. Han anses vara skriftlärd på medelnivå, har anklagats för korruption och kopplas till ett europeiskt fastighetsimperium – men hans efternamn är Khamenei.
hemul
2026-03-09 00:09
0

Var då? 😄

Men Trump godkänner inte honom. Och Israel ser varje ledare Iran utser som ett legitimt mål. Så good luck with that, Mojtaba.

UlrikaD
2026-03-10 20:49
0
hemul
2026-03-12 20:46
2

Ja, vad som är sant är ett litet problem som blir större och större. All AI-genererad skit bidrar ju också. Blir förbannat på privatpersoner som sitter och spyr ut fejkade bilder från kriget (och videoklipp) på sociala medier, inte för att de har en politisk hållning utan bara för att de kan, att de tycker det är kul. Blir förbannad på dem som har ett politiskt agenda också, men att göra det bara för sin egen förnöjelse… Det är som att slänga en sten genom en ruta bara på skoj, fast det här kan få värre följder.

• Redigerat 2026-03-12 20:47 av hemul
hemul
2026-03-12 20:47
2

Det verkar som Irans milis (eller vad de ska kallas) och regimen är still going strong. För djävligt. Arma människor, attackerade både inifrån och utifrån. Och förutom det mänskiliga lidandet, som så klart är det viktigaste, bombas civilisations vagga sönder och samman.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rosten-inifran-iran-de-kommer-hanga-varenda-en-av-oss

SVT har tagit del av chattmeddelanden från en person som bor i Iran. Hon vittnar om regimstyrkor som sprider skräck på gatorna och som jagar meningsmotståndare. Och hon varnar för vad som kan hända om regimen inte faller: ”Om de här blir kvar kommer de hänga varenda en av oss.”
UlrikaD
2026-03-14 11:51
1

Så det här är vad Usa stödjer?!

IDF planerar utökad invasion i Libanon: Som i Gaza

https://www.aftonbladet.se/a/43BVmR?utm_source=androidapp&utm_medium=share

hemul
2026-03-15 01:28
1

Gammal hederlig imperialism. Snart ger de sig på Cuba också. Militärt menar jag. På andra sätt är de ju redan igång.

Att de gett sig på "olljeön" Kharg kan tydligen få väldigt stora konsekvenser.

SEB har gjort prognoser på hur ekonomin påverkar beroende på hur länge kriget håller på o.s.v. Worst case scenario är att vi får stagflation. Det var ett nytt ord för mig. Men det innebär att tillväxten stagnerar samtidigt som man har en hög inflation.

"– Det blir en utmaning för centralbankerna. Vad ska de göra då?, säger han.

Inflationen blir då svår att bekämpa med räntehöjningar, eftersom sådana skulle lägga ytterligare sordin på tillväxten."

Vidare om oljepriserna.

Daniel Bergvall säger också att olika länder påverkas olika mycket av ett högt oljepris. Länder som importerar olja drabbas hårdare än exporterande länder.
– Lite grovt kan man säga att Europa drabbas mer än USA, och Sverige hamnar någonstans mittemellan dem.

Trodde Sverige låg i Europa, men man får inte vara petig. 😏

https://www.svd.se/a/k0we86/efter-bombningen-av-kharg-konfliktens-langd-avgor-hur-oljepriset-kan-rusa-nu (betalvägg)

Attacken mot Irans oljeö Kharg ökar riskerna för en svårare kris. Förstörd energiinfrastruktur kan pressa upp oljepriset över 120 dollar per fat. Krigets längd är avgörande för hur djupt ekonomin faller, enligt en prognos från SEB.
  • Redigerat 2026-03-15 01:30 av hemul
hemul
2026-03-17 04:42
1

Läste en artikel om hur oljepriserna stiger och hur många miljarder Ryssland tjänar på detta. Pengar som så klart underhåller kriget i Ukraina.

Att Iran skulle stänga Hormuzsunder kunde man kanske förutse. Nu har USA också lättat betydligt på restriktionerna mot rysk olja (detta gjordes direkt efter att Urkraina gick med på att hjälpa USA med drönarbekämpning i Irankriget - tack för kaffet!).

Med risk för att låta som en konspirationsteoretiker, kan detta resultat, att Rysslands krigskassa stärks, ha varit ett skäl för Trump att inleda kriget, förutom att stötta Isreal då? Ett sätt att stötta Ryssland utan att det är så synligt? Kanske är en sjuk tanke, men den slog mig.

• Redigerat 2026-03-17 04:45 av hemul
Carmarino
2026-03-17 06:04
1

#47: Med tanke på Trumps beundran för Putin, och vilja att fjäska för honom, är det nog inte omöjligt att det är så.

hemul
2026-03-17 06:31
1

Är kanske inte helt foliehatt än då, om fler kan tänka tanken. 😅

UlrikaD
2026-03-17 18:11
1

Som vanligt är det civilbefolkningen som får lida för makthungriga mäns påhitt. Speciellt kvinnor och barn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran?_sp_pass_consent=true&_sp_targeting_params=mobile-webview:true&pinnedEntry=1451831

Konflikten sprider sig i regionen. Följ det senaste om kriget i Iran.
hemul
2026-03-18 06:52
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Iran är rätt bra på AI i alla fall. 😄