Debatt iFokus

Debatt

Etiketter: ekonomielbilarelpriser
Läst 1156 ggr
johan
4

Är det verkligen elpriset som är problemet?

När man läser artiklar och krönikor om upprörda människor i stora gamla hus med direktverkande el-element och eldande i alla sina kaminer undrar jag om det verkligen är elpriset som är problemet.

Att kwh rusat iväg varje vinter kan omöjligt kommit som en chock. Att man tillåtits slösa så på en ömtålig resurs är snarare ett tecken på att el och diesel varit för billigt.

Precis som ingen borde bli förvånad över att kostnader för höjda räntor blir plågsamma när man är för högt belånad, borde det inte vara orimligt att förstå att värma 200 kvm med direktverkande el är lika ohållbart för planet och plånbok.

Alla dessa stora hus med SPA-bad och studsmattor. Alla dessa villor med två ganska nya stora dieselbilar parkerade utanför. Alla dessa nyrenoverade kök. Allt skjutsande till aktiviteter fyra fem dagar i veckan.

Pengar som hade kunnat användas till lägre elräkningar och mindre stress på elnätet och lägre elkostnader för alla.

Grunden till problemet har funnits där mitt framför ögonen på alla i 50 år. Ingen har velat förändra sina beteenden eller investera i besparingar. Nu kommer baksmällan.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-11-05 10:42 av johan
Emo
6

Bra skrivet förutom dessa rader:

Grunden till problemet har funnits där mitt framför ögonen på alla i 50 år. Ingen har velat förändra sina beteenden eller investera i besparingar. Nu kommer baksmällan.

Ingen behöver ändras till några eller ett fåtal.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa-0001]
0

Inget är för evigt.

[Moon AppleGrey]
13

#0: Låter snarare som att du utgår för mycket ifrån dig själv.

Alla är inte rika.

Finns gott om pensionärer i äldre hus, och alla som bor i villor är inte rika eller ens renoverat.
Elpriset kommer ändå som en käftsmäll.

Finns de som bor i hyresrätter, och ändå inte har råd med elen.

Har du tänkt på det?

[Moon AppleGrey]
8

Sedan är det också en sak som skiljer detta elpris från alla andra år: kriget i ukraina!

[Vargnatt.]
11

#3: Instämmer helt med dig det är så olika förhållanden hos dom som bor i villor stora som små och det där med renovering ser också väldigt olika ut beroende på vem som bor och hur den/dom vill ha det.

#0 Jag tycker det är lite dömande mot dom som bor i stora hus och menar du att alla stora hus ska stå tomma istället. Sen som MoonAppleGrey skriver kriget i Ukraina men den verkliga boven bakom allt är Putin inte storleken på hus, bilmärken, studsmattor eller spa det är helt och hållet Putins krig mot Ukraina som driver det här med energi krig mot oss i Europa.

johan
3

#3: Var har jag påstått att alla är rika?

Jag tror inte en pensionär lägger pengar på varken spa-bad, studsmattor eller nya kök. Inte dom som har svårt att få pengarna att räcka till iaf.

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
8

#5: ja, och matpriserna har också ökat rejält det senaste året.
Hyrorna höjs för både privatpersoner och företag, men inte höjs löner och pensioner för det.

johan
3

Putin har gjort problemet extra tydligt. Putins krig har inte ökat folks förbrukning.

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
8

#6: allvarligt?
Läs din text igen.

Och du har ju själv både solpaneler och elbil…. klart du inte ser problemet.

[Moon AppleGrey]
5

#8: 🤦‍♂️

Är inte heller det jag sade, men vill du inte förstå så visst.

johan
4

#9: Ja, och värmepump som ersatt el-element. Problemet har varit uppenbart för mig länge och jag gjort vad jag kunnat för att minska mina förbrukning för att bli mindre sårbar.

Det har varit ett långt projekt där jag långsiktigt försökt göra vad jag kan.

Om du tror att pengarna till det bara trillade ner i knät på mig så tror du väldigt fel.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
3

Johan är en hjälte ❤️

[Moon AppleGrey]
10

#11: nej det tror jag inte.

Men att du ö.h.t jämför detta med att folk har studsmattor!
Inte alls i samma prisklass.
Att folk har en studsmatta betyder ingenting
De kan både ha sparat till det, eller köpt det när det var billigare
De kan även ha fått det i present.
Oavsett vilket kan inte DU veta det, och att tro att de pga de egentligen har gott om pengar och bara slösar är att gå till överdrift.

Var inte alls länge sedan du skrev ett inlägg där du beklagade dig över att folk inte kan unna dig dina framgångar.

Nähä, och nu sitter det fint att klanka ner på se som gar sömre förutsättningar än du själv.
Inte konstigt att folk blir irriterade!

[Vargnatt.]
14

#11 Du får ursäkta mig nu Johan men jag sitter och blir ganska så provocerad av det här och jag bor i ett stort hus på 298 kvadrat och som dig har jag sett om det mesta genom åren så jag kan spara på el.

Inga elelement mer än ute i annexet men där är det avstängt vintertid samt fyra tror jag det är inne i villan men dom används inte i övrigt enbart vattenburen och bergvärmepump.

Du bor själv i villa har du skrivit så vad är problemet jag hänger faktiskt inte med för det är ju inte vi villaägare som är problemet det är helt och hållet Putin som ligger bakom det vi nu går igenom med höga elpriser.

• Redigerat 2022-11-05 11:44 av [Vargnatt.]
[Moon AppleGrey]
5

#14: du råkade länka till min kommentar istället för Johans. 🙂

[Vargnatt.]
9

#15 Hoppsan ibland kan det bli fel, har fixat till det nu 😎

johan
6

Svenska hushåll (i snitt alltså, så ingen behöver känna sig utpekad), kastar 50% av all mat dom köper.

Med samma resonemang om att det är otänkbart att spara el, bör det då vara otänkbart att behöva se över sina matinköp för att minska matsvinnet.

Jag förstår allvarligt talat inte varför det är så provocerande att säga att vi kollektivt har en sån jäkla slösaktig attityd kring energi, vatten och ändliga resurser i allmänhet.

Ju rikare du är desto större är sannolikt problemet.

Mvh // Johan

Draken
7

Att elpriserna har stigit så fruktansvärt beror delvis på att alla kärnkraftverk är nedlagda. Vind och vattenkraften räcker inte till.

MIN åsikt är att om de startar upp kärnkraften igen så kommer elpriserna att sjunka.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Emo
5

Hur gamla är ni, som skriver i denna tråd?

Vilka har varit med om sämre tider, kristiden 1939-1945? Hur kallt var det då i hyreslägenheter. Vilka livsmedel saknades? Hur togs maten tillvara? Hur många av er har en konserveringsapparat, som ni använt många gånger för att ta vara på det ni kunde odla på mark där det nu växer (dyrt inköpta) prydnadsväxter. Hur mycket ved har ni sågat upp för vinterbehovet? (Först får man ju fälla de träd. som blivit för stora eller åtminstone beskära bra).

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moon AppleGrey]
5

#19: ja, inte var Johan född på den tiden iallafall.

Sedan detta om att man vetat om i 50 år..så lång tillbaka har man inte vetat vad man vet idag.
Men det låter ju som att det på något vis skulle vara vårt (80/90-talisters) fel vad de gjorde på 30-talet.

johan
5

#20: Nej, det stämmer. Trots det verkar jag inse att man inte kan slösa med ändliga resurser.

Och jag tycker det varit uppenbart hela min livstid, född på 70-talet, att vi behöver göra oss mindre beroende av fossil energi och transporter av miljöskäl. Mer behöver elentrifieras och energiproduktion behöver bli förnybar/fossilfri. Många krig är på grund av energi.

Trenden har varit uppenbar på samma sätt som noll-räntor i längden är ohållbara och den som belånat sig för mycket kommer drabbas hårt förr eller senare.

En värmepump kan halvera kostnaden för uppvärmning och kostar mindre än vad väldigt många svenska familjer lägger på en resa till Sälen.

Det är omöjligt att inte samma familj hade kunnat haft lägre kostnader för el idag om dom prioriterat annorlunda förrförra vintern.

Men vem orkar tänka långsiktigt…

(Och nej, jag tror inte fattigpensionärer lägger 20 papp på resor till Sälen. Men det förändrar inte att väldigt många fullt normala familjer med normala inkomster i normala villor gör det . Och det här spelet är kollektivt och dom som kan tycker jag har ett ansvar att minska förbrukning för att underlätta för dom inte inte kan.)

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
7

#21: ingen i tråden som har påstått att man kan slösa med resurserna heller!

• Redigerat 2022-11-05 14:58 av [Moon AppleGrey]
johan
3

#22: Att bli provocerad över att lösningen är att minska sin förbrukning tycker jag är synonymt med att säga att slöserier är en rättighet.

Observera att jag aldrig påstått att alla kan. Precis därför är det så viktigt att dom som kan gör.

Och jag är säker på att det är bra många fler som hade kunnat om man tyckt det varit viktigt innan elpriset femdubblades.

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
8

#23: när man läser i tråden, så är det snarare ditt sätt att klumpa ihop alla (ditt sätt att formulera dig) som stör ("provocerar") folk.

Om det var det du ville ha sagt, hade det kanske varit bättre om det stod redan i trådstarten.

Lämnar iallafall tråden nu, så får övriga fortsätta diskutera bäst ni vill.

• Redigerat 2022-11-05 15:12 av [Moon AppleGrey]
johan
2

#24: Man kan alltid bli bättre på att formulera sig. Rubriken var medvetet vald för att väcka uppmärksamhet.

Men när ett helt stycke dedikeras till att jag tänker på folk med spa-bad och två stora bilar, i villor med tillräckligt stor tomt för att ha studsmatta, så blev det för mig uppenbart att det inte gäller "alla".

Åtminstone är det inte min bild att "alla" har råd med det.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
5

Det är lätt hänt att tro att den bild vi har av oss själva är densamma som andra har av oss. Så är det inte alltid, utan många gånger ser andra oss på ett helt annat sätt än vad vi tror. Detsamma gäller hur vi uppfattar oss själva och hur vi skulle vilja vara.

Vad det gäller kostnaden för energi så är det en fråga som berör hela samhället, inte enbart enskilda individer.
Energi är ett grundläggande kriterium för samhället.

[Vargnatt.]
11

Jag vet inte Johan men jag blir lite konfunderad över den här tråden och kanske är det något du vill förmedla som jag inte riktigt hänger med i 🤔

Men när du skriver som du gör i TS så känner jag mig provocerad som bor i ett hus som är större än 200 kvadrat som du satt som gräns så om människor som bor i mindre än 200 låt oss säga 199 kvadruttar är det mer ok eller hur menar du ? dom är inte lika stora eltjuvar som dom över 200 kvadrat och att det är vi som bor större än 200 kvadruttar som är orsaken till dom höga elpriserna så uppfattar jag dig och rätta mig innerligt gärna om jag har fel nu så det inte blir missförstånd.

Du nämner också eldar i sina kaminer i TS men det är väl något bra om folk gör så dom drar ner på elkostnader och värmer upp sina hus med kaminer. I en annan diskussion på en annan sajt berättar jag att jag har sex kakelugnar och två öppna spisar så ja jag bor stort i ett 110 år gammalt hus och jag gör mitt absolut allt för att spara på el både för egen del och för andra så vi förhoppningsvis ska slippa bli bortkopplade i vinter tillfälligt så samhället ska kunna spara el och att den ska räcka för alla.

Att jag känner mig provocerad är inte konstigt alls för jag vet att jag gör mitt allt för det här och det är något som är oerhört viktigt för mig att vi alla ska ha el och tillgång men det är knappast såna som jag med stora hus som är boven i dramat boven i dramat honom hittar du i Kreml Moskva.

johan
3

#27: Nej, det har inte med något absolut antal kvm att göra. Det har med långsiktigt tänkande och energieffektivitet att göra.

Oavsett storlek på ett hus så är det något som är osunt om det krävs 3, 4, 5, 6 kWh / kvm att driva. Då borde det finnas massor man kan göra gör att minska förbrukningen, gissningsvis mer effektiv uppvärmning, bättre fönster, bättre isolering, sänk värmen någon grad, korta duschar istället för långa bad, etc, etc, etc. Inte vet jag vad som krävs för ett enskilt hus, så det är exempel på vad som kan behövas.

Dessa hus har inte helt plötsligt börjat sluka så mycket energi. Enda skillnaden är att priserna har ökat så mycket att det plötsligt blivit plågsamt och extremt märkbart.

Min poäng är att om man hade brytt sig om detta i tid, hade man sannolikt över många år kunnat förbättra energieffektiviteten i dom flesta bostäder utan att behöva lägg stora klumpsummor pengar som man kanske inte har. Hade man planerat hade man kunnat räkna ut hur lång tid det tagit för en värmepump att betala sig tack vare lägre energikostnader. Man hade kunnat sätta undan vad man har möjlighet till under längre tid.

Att jag tog upp storlek, var mest för att jag visste att responsen skulle bli "alllllllla har inte råååååååd". Därför ville jag från början undanta dom som har sämst ställt i min kritik. Större hus -> ökad sannolikt till bättre ekonomi. Borde vara ett rimligt antagande.

Jag fattar att inte varenda människa på planeten har marginaler till ens en sådan strategi. Att man lever helt utan möjlighet till sparande och buffert. Men väldigt många fler svenska hushåll skulle kunna göra det, om dom ansett det viktigt nog. Det gäller all form av sparande.

När frysen går sönder hade man kunnat räkna på hur lång tid det tar för en frys med bättre energiklass att betala sig än den billigare frysen. En torktumlar med värmepump är dyrare, men en barnfamilj som kör den en eller flera gånger per vecka skulle kunna räkna på hur snabbt den betalat sig.

Hur många kvm per person behöver man egentligen? Om man totalt sett har 30, 40, 50 kwm per boende i hushållet, kanske man får acceptera att man dragit på sig höga kostnader på samma sätt som någon som köpt en två i Vasastan för 7 miljoner får acceptera ökade kostnader när räntorna går upp.

Exemplen med stora hus och många kaminer är helt enkelt ett konkret exempel på något som jag gissar fler med bra inkomster än fattigpensionärer äger. Dom med lägst inkomst gissar jag bor i små hus eller lägenheter som är mycket ofta är billigare i drift.

Att elda kan visserligen spara på köpta kwh, men det är ju också väldigt ineffektiv värme i många fall. Och inte särskilt miljövänligt på lång sikt. Och ibland direkt giftigt för den som bor där. Tipsen man då läser är att ha god ventilation, t ex öppna ett fönster medan man elda. Hallå liksom. Snacka om bortkastad energi och ökade co2-utsläpp.

Putin har inte skapat problemet att så många boenden är så energi-ineffektiva. Det Putin har gjort är att visa det ekonomiskt. Precis som oljekrisen gjorde på 70-talet.

Jag hade kunnat skriva exakt samma inlägg för ett år sedan innan Putin stängde av gasen till Tyskland.

Min kritik är inte mot någon enskild person. Det är mot en attityd i hela samhället, att politiker hade kunnat ha fler incitament för energibesparande åtgärder, mer utbildning och rådgivning, sluta blockera utbyggnad av förnybar energiproduktion, mindre rädsla för kärnkraft.

Allt sammantaget hade inte Putin haft något att hota med. Då hade han kunnat sitta och sniffa sin gas istället.

Personligen har jag ett långsiktigt mål att bli netto-positiv vad gäller energi. Jag har jobbat på det i tio år. Är inte där än. Men hoppas kunna bli tids nog. Jag tänker iaf fortsätta försöka och räkna varje kwh.

Mvh // Johan

Fornöga
4

Med tanke på allt som skrivits om de skenande elpriserna så kom fakturan för november och december som lite av en "positiv antiklimax": 655 kronor för min 2:a fäller mig inte till marken…😌

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2023-01-10 18:22 av Fornöga
Carmarino
0

#29: Har inte fått min elräkning än, men förhoppningsvis blir den inte så hög. Hade fortfarande fastpris i december. Januariräkningen lär dock bli högre. 😖

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa-0001]
3

#29 Jag gläds med dig 👍🏼

Fornöga
2

#30 Jag hade fast tvåårsavtal t.o.m. oktober. Med facit i hand är jag inte helt övertygad om att jag som lågförbrukare gjorde någon större vinst på det, men jag tänker inte räkna på saken- gjort är gjort.

#31 Tack! 🤝

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
0

#32: Hade bara ettårsavtal och med tanke på hur högt elpriset varit det gångna året så tror jag att det har varit en fördel för mig. Har haft ett kWh-pris på 1,04 kronor (plus avgifter, men dem kan jag ändå inte påverka) så mina elräkningar har varierat mellan 395 och 450 kronor per månad.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
0

Fick en elräkning för december på 420 kr, överkomligt. Men jag bor också i hyreslägenhet, så värmen ingår ju i hyran.

Carmarino
0

#34: Bor också i hyreslägenhet där värmen ingår i hyran.

Carmarino
3

Fick precis elräkningen för december och den var på överkomliga 431 kronor. 😊

Hade ökat kWh-förbrukningen från 124 förra månaden till 140 i december. Inte så dåligt ändå, med tanke på att jag haft julbelysning på under hela december (dock inte hela dagarna).

Fornöga
2

#36 👍

Fornöga
0

Aftonbladets Lena Mellin skriver att hon har räknat ut att elstödet gör att hon gått plus på sin elförbrukning.

"I november hade jag ett bundet elavtal som tyvärr gick ut den sista den månaden. Att fortsätta med bundet avtal var inte aktuellt, priset var för högt.

Men under november kostade elen 56 öre per kilowattimme. Eftersom jag bor i elområde tre uppgår återbäringen till brutto 126 öre per kilowattimme. Om jag först drar av min kostnad återstår 70 öre. Av det drar den i övrigt snälla staten av 20 procent, resten hamnar i min ficka.

Det innebär en vinst på 56 öre per förbrukad kilowattimme för mig under november. Jag får alltså betalt för att jag var så snäll och använde el då. 56 öre per kilwattimme närmare bestämt.

Min el var alltså inte gratis under november. Det var bättre än så. Jag fick betalt för att använda el. Jag skulle säga att det är ett mycket, mycket märkligt upplägg. Rent av absurt."---

"Tack snälla staten. Men att ge mig pengar är alldeles för mycket. Och det menar jag verkligen."

Det är något knas med det statliga elstödet. Riktigt knasigt är det , faktiskt. Jag får betalt den el jag använde i nove
Fornöga
1

Elstödpaket nummer två till hushållen är fastställt, med undantag av besked om utbetalningsdatum.

Svenska Kraftnät är nu klar med elstödspaket nummer två till hushållen. Cirka 10 miljarder kronor beräknar myndigheten att det ska betalas ut till hushållen för november och december.
  • Redigerat 2023-01-30 22:56 av Fornöga
johan
1

Bidrag borde alltid anpassas efter individen. Men jag förstår att den förmodligen är omöjligt att göra rättvisa gränsdragningar.

Men att man kan få mer i bidraget för köpta kwh är man själv betalt tack vare bundna avtal känns ändå rätt uppenbart fel.

Borde även finns ett över tak för hur många kwh man kan få stöd. T ex max förbrukning per kvadratmeter boyta, så att man inte får stöd för att värma upp pool, spabad eller har omotiverad ineffektiva hus.

Däremot tycker jag att stöd ska utgå till dom med låg förbrukning per kvadratmeter som en form av incitament att fortsätta effektivisera och spara.

Det finns säkert tusen faktorer som jag inte förstår, men min utgångspunkt hade varit att maximera hjälp till dom som har minst resurser, minst möjlighet att påverka sin förbrukning och till dom försökt minska sin förbrukning genom investeringar. Dvs uppmuntra besparingar, hjälpa dom som inte har möjlighet att investera för att spara.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
2

#40 Principiellt är jag enig och vi har sett exempel på hur fel bidrag kan slå, rent generellt.
Förefaller vara svårt att uppnå rättvisa, men det är väl bra att det kommer upp på bordet.

johan
2

#41: Ja, rättvisa är subjektivt. Men även två likvärdiga situationer kan vara olika beroende på personens förutsättningar.

Och för transparens så kan det bli så att även jag får plus på el tack vare bidraget. Vet inte riktigt än. Men jag tror att bidraget kommer närma sig skillnaden mellan vad jag betalt för köpt el och fått betalt för såld sol-el.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Å ena sidan tycker jag det är fel. Å andra sidan tycker jag det är rätt att elbesparande investeringar ska uppmuntras.

Oavsett tycker jag det är mer av en gråzon än att ha stor pool igång i december utanför sin gigantiska villa i Nacka.

Vissa saker får man skylla sig själv för.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-01-31 07:46 av johan
Carmarino
2

Som vanligt när det gäller ekonomiskt stöd av olika slag så ser bedragarna sin chans. Nu är det dags för elprisstödet och då håller de sig framme. Elnätsföretaget Ellevio varnar för bedragare som skickar falska mejl om att man kan få reda på hur mycket man får om man loggar in på en sida och identifierar sig med bank-ID.

https://e55.se/startsidan/artiklar/sa-utnyttjar-bedragare-elprisstodet/
(Ännu inte betalsida)

https://sverigesradio.se/artikel/elnatsforetaget-varnar-sa-utnyttjar-bedragarna-elstodet

Elbolag har gått ut och varnat sina kunder för bedragare efter utskick om elprisstödet. Det skriver Göteborgs-Posten.
[Hayabusa-0001]
1

#43 Bedragare finnar alltid nya vägar, tråkigt nog.

annia1
0

Johan #42 du kan räkna ut själv vad du får. För nu är det även beslutat av EI att stödet går igenom som det är föreslaget.

Så kika på kwh på den räkning du betalade i dec och den du betalade i jan. Slå ihop dom och sen är det 80% av det. Sen du bor i område 3 så då är det 1.23

Tyvärr så fick ju svenska kraftnät kort tid på sig så de hade inte tid att titta på tex tak. I alla fall inte på den sortens tak som det var tänkt och du tänker på. Men de satte en begränsning på 80% så man får ju inte för hela förbrukningen.

Och dom hade ju inte heller möjlighet/tid att titta på tex dom som har fast pris. Så därför blir det lite knas även i detta stöd.

Tyvärr så tror jag det är svårt att få till ett riktigt vettigt stöd för det finns för många olika faktorer att ta hänsyn till. Även ditt förslag med boyta blir det lite knasigt.

.

Fornöga
4

#29 ff Har fått mejl från min elleverantör med besked om att jag får tillbaka ungefär vad min senaste elräkning gick på. "Helt okej", som det heter.

Fornöga
2

#46"Nu ser jag fram emot elstödet. Så bra uppstyrt det är. Mitt kontonummer låg där det ska på Swedbank när jag kollade. Mitt elbolag har mejlat vilken summa jag ska få.

Den kommer nästan att täcka elkostnaden för december. Tack. Som sagt, vill någon ge mig något, så tar jag i den situation som är nu gladeligen emot det"- även Britta Svensson i Aftonbladet verkar tillfreds med elkostnadsåterbäringen.

Elräkningen från december var inte att leka med. Nu är det dags att suga på ramarna. Ingen kommer undan kostnadshöjninga
Carmarino
0

#47: Mitt elbolag har inte mejlat något så det blir kanske en (förhoppningsvis) glad överraskning i slutet av februari. Fick elräkningen idag och den är på 474, så det är 43 kronor mer än i december - fast då hade jag förbrukat 5 kWh mer än i januari. Överkomligt.

• Redigerat 2023-02-09 10:11 av Carmarino
annia1
0

Jag har inte heller fått nåt mail. Och jag har inte hört nån säga att elbolagen kommer meddela sina kunder. Så jag tror det är beror på vilket bolag man har om dom själva tar på sig uppgiften att tala om för sina kunder.

När det gäller räkningen så har jag inte fått den än, kommer kanske i postlådan imorgon.
Men var in på bolagets sida och kollade. Hade nästan exakt samma förbrukning som förra året bara 1 kwh mer i jan år. Men nästan 3000 kr mer än förra året och då är det bara 1 kwh skillnad på jan 2022 och jan 2023.

Men jämför jag med förra månadens räkning så är det nästan 300 kwh mindre och ca 5000 kr mindre. Men att kwh är mindre den här månaden än förra, för mig är inte konstigt då det inte varit lika kallt nu i januari som det var i dec.

Problemet med rörligt är ju att man är beroende av vad andra kunder som har samma bolag har gjort av med.

Jag vet ju i alla fall vad jag ska få i slutet på februari om dom håller det dom sagt. För det stödet som kommer nu om några dagar var ju lätt att räkna ut.

.

• Redigerat 2023-02-10 02:39 av annia1
annia1
0

Carmarino #48 när det gäller det stöd som ska komma om några dar. Där fick man ju titta på den förbrukning man hade haft mellan okt 21 till sep 22 så ca vanlig årsförbrukning. Sen ta 50 öre för område 3 och 79 öre för område 4.

Så några enkla exempel för område 3 en årsförbrukning på 2000 kwh ger 1000 kr. 4000 kwh ger 2000 kr. 10 000 kwh ger 5000 kr.
Område 4 blir det ju lite högre.

.

• Redigerat 2023-02-10 02:44 av annia1
Carmarino
0

#50: Jo, jag vet. Har räknat ut att jag ska få drygt 1500 kr tillbaka, så vi får se om det stämmer.

Fornöga
0

Elanalytiker rekommenderar rörligt elpris, även på lite sikt. Fast det finns orosmoln, påpekas det. Låter som helgardering.😏

Elpriset ligger på ovanligt låga nivåer. Ett rörligt elpris är just nu det mest fördelaktiga. Även på lite sikt. Men det finns en hel del orosmoln som snabbt kan ändra förutsättningarna.
  • Redigerat 2023-10-22 10:36 av Fornöga
johan
1

Trots förra årets priser är jag nöjd med att jag har timbaserat pris.

Idag är det nästan precis ett år sedan jag skrev inlägget. Trots att december 2022 har dom högst priserna vi någonsin skådat och det är den månad som dom flesta förbrukar mest el, så har vårt snittpris senaste året landat på 78 öre/kWh.

Undrar vad det hade varit om man bundit priset efter Rysslands krig mot Ukraina startade.

Mvh // Johan

Fornöga
0

Är det inte det ena så är det det andra…🙄

EU vill att kontinenten ska få billigare el. Det kan göra att svenska elpriser höjs med 20 procent, skriver DN.
Fornöga
1

2024 Elkrispriser igen- utan elstöd…🙄

På torsdagen sticker de redan skyhöga elpriserna i väg ytterligare, till tidvis över 8 kronor per kWh i Svealand och Götaland.<br/>Elpriset ligger därmed för närvarande på samma skyhöga nivå som under energikrisen 2022.
Carmarino
2

#55: Fick elräkningen för november idag. I oktober var kWh-priset 0,3716 och i november var det 0,9512, så det var en rejäl höjning. Hade bara förbrukat 8 kWh mer el i november än i oktober och ändå var novemberräkningen 112 kronor högre.

I januari kommer det att bli ännu värre, för då kommer höjningen av elnätsavgifterna. Den är beräknad till ca 60 kronor per månad för en lägenhet och 128 kronor för en villa.

johan
0

I oktober var mitt snittpris totalt 12,8 öre / kWh och för laddning av bilen landade det på på -26,7 öre / kWh.

I november blev det 72,3 öre / kWh i snitt och 29,2 öre/kWh för laddning.

Anledning till att jag fått betalt för att ladda bilen är med Tibber Grid Rewards så får man betalt för att stötta elnätet. Det går kortfattat till så att man låter Tibber styra laddningen och kan starta laddningen om det är överskott av effekt och pausa laddningen om det är brist på effekt. För detta får man betalt.

Nu har mitt hem-batteri blivit installerat och då kan det även bidra med att mata ut energi på elnätet om det behövs. För det får man också betalt för vad elpriset är just då, plus lite extra.

Batteriet hjälper även till att kunna ladda batteriet när priset är lågt, och använda eller sälja när det är dyrt.

Men kommande effekt-tarifferna så hjälper batteriet också till, då det kan se till att man klipper effekttopparna som är det som påverkar elnätsavgiften.

Mvh // Johan

• Redigerat 2024-12-12 18:11 av johan
Fornöga
1

Glömde bort mig och körde en maskintvätt i dag. Ingen billig historia, förmodar jag…🤔

johan
0

#58: En skapligt modern maskin använder inte så mycket energi, speciellt om det är 30 eller 40 grader. Vår använder ca 0,8 kWh för en 40-tvätt och 1,2 kWh för en 60-tvätt.

Men visst, det blev säkert 10-15 kronor om du prickade värsta timmen.

Mvh // Johan

Fornöga
1

#59 Hushållskassan lär förbli någorlunda intakt. 😉

Fornöga
3

Toppen snart passerad- för den här gången…🙄

Efter flera dagar av skyhöga elpriser i södra halvan av landet – på lördagen rasar priserna, enligt elbörsen Nord Pool.
kamera0710
2

Du sköna nya värld och fria marknad.

"Ett elpris som är 18 000 procent högre i södra Sverige än i mellersta. För att det inte blåser i Tyskland.

Låter det vettigt?

Elmarknaden börjar likna ett väldigt misslyckat skämt."

”'Tyskland är väldigt beroende av vindkraft och på onsdag kommer det att blåsa extremt lite i Tyskland. När du inte har någon billig produktion så måste den ersättas och då blir vi i Sverige dränerade via exportkablarna', säger Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia till TT."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3MonBP/elpriserna-borjar-likna-ett-misslyckat-skamt

Ett elpris som är 18 000 procent högre i södra Sverige än i mellersta. För att det inte blåser i Tyskland. Låter det vettigt? Elmarknaden börjar likna ett väldi
  • Redigerat 2024-12-14 06:19 av kamera0710
kamera0710
1

"Jag är din elräkning. Jag har kommit för att hämta dig."

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

[Hayabusa-0001]
1

Europeisk fördelningspolitik. Sydsverige får vara med och ta notan när Tyskland ställer om…

Fornöga
1

I Tyskland tycks man rycka på axlarna på den svenska upprördheten. 🤷‍♂️

Tyskland har ingen förståelse för energiminister Ebba Buschs ilska mot dem rörande elpriserna. Något tysk media också har rapporterat. – Elpriserna i Sverige be
[Hayabusa-0001]
2

”Konsekvenserna för energiförsörjningen som följt av det ryska kriget mot Ukraina har försvårat situationen. Under hösten 2022 har energikrisen lett till en omprövning där ett antal kolkraftverk, både för fjärrvärme och elproduktion, åter har tagits i bruk i syfte att minska gasbehovet. Totalt är det omkring 7 GW installerad effekt som har aktiverats [16]. Samtidigt lägger Tyskland och flera andra europeiska länder mycket resurser på att ersätta den ryska gasen med leveranser från andra länder. En nära förestående utfasning av de fossila bränslena tycks alltså inte vara aktuell, och huruvida Tyskland kommer att klara sina klimatåtaganden återstår att se. En fortsatt användning av kärnkraft hade inte löst problemet på egen hand, men hade reducerat omfattningen av energikrisen, sparat människoliv, och påverkat elpriserna både i Tyskland och i grannländerna.”

[Hayabusa-0001]
2

#65 De tänker på sig själv och ingen annan.

[Hayabusa-0001]
0

#66 Mattias Lantz, Uppsala Universitet
Maj 2023

Fornöga
0

Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsbolag i Sverige ha infört en effektavgift i sin prismodell. Avsikten är att få abonnenterna att sprida ut sin elförbrukning för att minska trycket på elnätet. Mellan 07-09 på morgonen och 17-19 på kvällar anses vara sådana högbelastningsperioder som man vill avlasta. Elnätsföretagen är bundna av av de s.k. intäktsramarna så avgifterna kommer inte att medföra utökade intäkter för deras del.

Avgiften baseras på hur mycket man belastar elnätet vid en given tidpunkt, en beräkningsmodell (det finns flera) är snittet på de tre timmar per månad som man förbrukar mest el och tas ut per kilowatt (kW). Effektavgiften skall framgå av elräkningen.

Man kan alltså påverka sin avgift i positiv riktning genom att sprida ut elanvändning till tider då effektavgiften är låg. Den som använder mycket el samtidigt får betala mer, medan den som kan sprida ut sin förbrukning över dygnet betalar mindre.

För den som bor i hyres- eller bostadsrätt kan det emellertid vara så att värden/föreningen har ett elnätsavtal som gäller för hela lägenhetsbeståndet och att värden fördelar gemensamma kostnader för elnätet på alla som bor där. Det kan i sådana fall medföra att man endast delvis kan påverka sin effektavgift. Till exempel kan elbilsladdningar belasta även den billöse om man har ett gemensamt förbrukningsavtal. Vill man veta mer kan man lämpligen fråga eldistributören, värden eller styrelsemedlemmar i sin bostadsförening.

Källor: Energimarknadsinspektionen, olika eldistributörer samt programmet "Plånboken" på SR, 16 till 22 minuter in i sändningen.

Hitta billig mat eller bli rik på bitcoins - många influencers vill ge sina följare ekonomiska råd. Men vem kan man lita på?
Fornöga
0

Räkna med rejält låga elpriser i sommar i hela landet.<br/>Allt mer solkraft gör att timmarna med minuspriser ökar stadigt. För dem som kan styra sin förbrukning, och har timprisavtal, är det därför ofta billigast mitt på dagen.
johan
0

Det är väldigt tydligt för mig att mängden sol-energi i elnätet ökat senaste två åren. Tidigare var det alltid billigast på natten och man fick bra betalt för att sälja solelen på dagen. Nu är det allt superbilligt när solen skiner.

Jag har solceller, batteri och elbil. Mitt snittpris för el i april var -10,8 öre.

Den ekonomiska kalkylen för att enbart köpa solceller blir sämre, men tillsammans med batteri blir den mycket bättre, för du laddar batteriet med solel på dagen och använder batteriet när solen går ner.

Även bil laddar jag nu oftast dagtid direkt med sol-el. Fantastisk känsla faktiskt.

Mvh // Johan

Fornöga
2

Energiministerns planer på ett enda elprisområde i landet applåderas av Expressens ledarsida. "Ebba Busch är alltså rätt ute. Det enda trista i sammanhanget är att hon har väntat så länge", tycker man.

Ebba Busch har helt rätt. Sverige borde bli ett elprisområde.
Carmarino
3

#72: Bra argument. 👍

Ett vanligt förekommande motargument är att den viktiga vattenkraften finns i norr. Därför är det rimligt att norrlänningarna får lägre priser.

Men det är inte ett vattentätt argument. Två tredjedelar av all mat produceras i södra Sverige, men det vore orimligt om en skiva Skogaholmslimpa med smör och skinka kostade tio kronor i Skövde och tusen kronor i Sundsvall.

Fornöga
1

"Återigen skenar elnätsavgifterna", skriver TT (GP).

I år blir höjningen rekordstor, enligt en ny rapport från Nils Holgersson-gruppen.

– En allt mindre del handlar om förbrukningen, det är de här fasta avgifterna som tar en allt större del av din elräkning, säger Rikard Silverfur på Fastighetsägarna."---

Återigen skenar elnätsavgifterna.<br/>I år blir höjningen rekordstor, enligt en ny rapport från Nils Holgersson-gruppen.<br/>– En allt mindre del handlar om förbrukningen, det är de här fasta avgifterna som tar en allt större del av din elräkning, säger Rikard Silverfur på Fastighetsägarna.
johan
0

#74: Solceller och batteri blir allt mer värdefullt, så att man kan undvika så mycket överföring som möjligt. Speciellt när effekttarifferna slår in också.

Mvh // Johan

Fornöga
2

#2026 Paniken över elräkningarna denna kalla vinter får stort utrymme i media i dagarna, och den här gången kommer nödropen mestadels norrifrån. Förutom vintervädret har den nya kraftledningen till Finland, Aurora Line, orsakat en prisuppgång på 300 procent jämfört med samma månad i fjol. Återstår att se om det blir något elprisstöd till konsumenterna den här gången. 🤔

Svenskar runtom i landet rasar mot elpriserna. Och på tisdagen stiger priserna ytterligare – till högsta nivån på två år. Sara och Fredrik i Motala brukar betala runt 4 000 kronor för elen på vintern. Senast fick de en räkning på nära 10 000 kronor. – Vi fick en chock. Vi har aldrig fått en så hög elräkning förut, säger Fredrik.
  • Redigerat 2026-02-09 22:10 av Fornöga
Carmarino
2

#76: Välkommen till elpriserna i södra Sverige. 😉

[Tipin]
1

Det här med elen är ju alldeles topp tunnor urgalet hur många tomma hus kommer det att stå framöver som folk inte blir av med pga dryga kostnader folk vågar inte köpa och fastighetsmarknaden har inte kommit igång den heller attraktiva objekt kan ligga väldigt länge.

När man läser det här ha 10 grader inne under pågående renovering och ändå få en elräkning på 17500 nånting står väldigt fel till.

https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/john-i-ostersund-hade-10-grader-hemma-fick-17-500-i-elrakning/

Det här måste politikerna se till att åtgärda nån måtta måste det vara på vad elbolagen har för makt.

Hade 10 grader hemma – fick 17 500 i elräkning
kamera0710
1

Googlade lite om förra året och såg att Sverige hade en nettoexport av el på cirka 30 TWH, enligt AI-sammanfattningen.

Fornöga
1

#76 ff De höga elpriserna väcker frågan om elprisstödet skall aktiveras, något som Socialdemokraterna kräver och regeringen säger sig ha beredskap för om kylan håller i sig ( vilket prognoserna tyder på).

Källa.

I veckan har elpriset nått den högsta nivån på drygt två år, sett över hela landet. Regeringen har utlovat ett högkostnadsskydd om priset överstiger 1,50 kronor i snitt under en månad – en nivå som ännu inte nåtts. Nu kräver Socialdemokraterna att stödet ändå aktiveras.
  • Redigerat 2026-02-11 17:51 av Fornöga
Fornöga
1

"Energifattigdom" är inget nyord, men det har börjat höras allt oftare i debatten.

Sajten Trafikanalys skriver att begreppet "definieras som ett hushålls brist på tillgång till väsentliga energitjänster, såsom uppvärmning, varmvatten, kyla, belysning och energi till elapparater."

Sverige närmar sig EU:s nivåer av energifattigdom, där vissa saknar tillräcklig uppvärmning, belysning eller el för att laga mat, enligt forskaren Jenny ...
johan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#81: Det pratades om det för 10 år sedan också, fast inte i Sverige. En 60 minutes intervju i Australien med Elon Musk, blev startskottet för varför Tesla prioriterade just Australien för deras PowerWall-batterier.

Det är inte mängden producerade kWh-timmar som är problemet i Sverige. Det är lagring och överföring. Batterier löser det.

Men då måste man också antingen bli fullständigt beroende av Kina, eller börja använda de resurser och den kompetenta gruvindustri Sverige faktiskt har.

Mvh // Johan

Fornöga
1

#82 Fast helt okontroversiell är väl inte batteritilltron? 🤔

"Efter diverse mejl om Kaliforniens elsystem gjorde Tidningen Näringslivet för ett tag sedan en mycket simpel uträkning baserat på Teslas gridscale batterilager, ”Megapack”. Uträkningen kom fram till att batterier för att lagra motsvarande en svensk topplasttimme skulle kosta ungefär 100 miljarder kronor. Detta alltså enbart för att köpa batterierna och utan att räkna med kostnaden för den elproduktion som först ska ladda dem samt kostnader för markyta, anläggning, underhåll med mera.

Detta motsvarar alltså ungefär kostnaden för en fullstor kärnkraftsreaktor och batterierna beräknas enligt batteriföretagen själva hålla i ungefär 20 år medan Svenska kraftnät i sitt planerbara scenario räknar med livstidsförlängning till 80 år på samtliga av de svenska i drift varande reaktorerna."---

Källa: Tidningen Näringslivet, november 2024.

Batterier som ersätter kärnkraft? Kan det vara något? För att visa på de enorma utmaningarna med en sådan lösning har TN räknat på volymerna som skulle krävas för att klara en mörk och vindstilla period på två veckor. ”Det är väl ingen som föreslår att ersätta planerbar kraft med batterier?” säger Bengt J. Olsson som modellerar elsystem.
  • Redigerat 2026-02-26 10:05 av Fornöga
Fornöga
2

"EU vill att svenska elkunder ska betala tiotals miljarder för nya elnät i Europa.Den svenska regeringen är mycket kritisk",skriver Expressen.

"Flera länder som exporterar mycket el, bland annat Sverige och Frankrike, är mycket kritiska, skriver Politico. Man anser att intäkterna behövs för satsningar på hemmaplan.

– Förslaget innebär i princip att ta 20 procent av våra pengar för att lösa problem någon annanstans, när vi har egna problem. Vi kan inte acceptera det, eftersom det är svenska folkets pengar, det är företagsintäkter som genereras inom vårt land, säger Maja Lundbäck, statssekreterare hos energi- och näringsminister Ebba Busch till Politico."---

Regeringen är kritisk till att EU vill att svenska elkunder ska betala tiotals miljarder för nya elnät i Europa.
johan
0

Inget är perfekt. Allt har konsekvenser.

Förnybart är ofta billigt och går snabbt att installera, men är svårt att planera.
Kärnkraft är dyrt att installera, dyrt att driva, extremt långsamt att installera, men fossilfritt och planerbart.
Vattenkraft förnybart, planerbart, beprövat, begränsat till vissa platser, svårt med tillstånd, dyrt att installera.
Kol, olja, gas orsaker miljontals dödsfall och sjukdomar, värdelöst för miljön.

Batterier löser sol- och vindkrafts största problem. Och om man tittar på kostkurvor så går priserna för batterier stadigt och snabbt nedåt.

Mvh // Johan

Fornöga
0

Krigsutbrottet i Mellanöstern gör förstås inte elprissituationen ljusare.

"SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén säger att det framför allt är på svenskarnas elräkning som konflikten kan märkas av. Bara sedan i fredags har priset på gas – som står för en stor del av europeisk elproduktion – hunnit stiga hela 50 procent.

– Det är inte börsen som kommer påverka din plånbok, det är om din energiräkning skjuter i höjden. Risken är att om naturgaspriserna rusar i Europa, så kan det att få en påverkan på elpriserna i övrigt. Det är nog det man märker av närmast i plånboken, säger Norén.

Han understryker samtidigt att det framför allt är om konflikten – och med den skenande oljepriser – pågår under en längre tid som världsekonomin riskerar att drabbas negativt."----

Åtminstone tur att vi hankat oss igenom det värsta av vintern…🙄

Stockholmsbörsen öppnar på måndagen tydligt på minus. Fallet på nästan två procent sker i spåren av de amerikansk-israeliska attackerna mot Iran – och Irans motattacker. Konflikten har orsakat störningar i den globala oljehandeln – och priset på olja rusar. – Det kan få en påverkan på elpriserna i övrigt, och är nog det man märker av närmast i plånboken, säger Alexander Norén.
  • Redigerat 2026-03-03 09:18 av Fornöga
Fornöga
1

#86 Expressens ledarsida fyller på:

"Om krisen blir långvarig kan elpriserna rusa. Eftersom fossila energislag är dyrt och elmarknaden styrs med så kallad marginalprissättning – det dyraste energislaget sätter slutpriset – kommer även svenska elpriser påverkas. Det kommer i sin tur att driva upp inflationen när företag drabbas av högre produktionskostnader."---

" I det akuta läget måste Europa redan nu påbörja arbetet med att säkra gaslagren för nästa vinter.

Men Europa måste också inse att ett massivt beroende av fossila bränslen för uppvärmning och elproduktion inte håller. Utfasningen måste ske snabbare. Kärnkraft och förnybart är vägen framåt, liksom alternativa värmekällor som värmepumpar och fjärrvärme, och inte minst energieffektivisering.

Användningen av fossila bränslen är inte bara skadlig för klimat och miljö. Beroendet lägger unionens framtid i händerna på amerikanska presidenter och despotiska ledare i Mellanöstern.

Ju förr Europa inser det, desto bättre."

Gasprischocken efter attackerna i Mellanöstern är ännu en väckarklocka för Europa. Omställningen till förnybart och kärnkraft måste gå snabbare.
johan
1

Tänk om det ändå fanns något sätt att producera energi som inte är drivet av krig, diktatorer och miljöförstöring…. 🤔

Kanske nåt som bara kommer mot oss varje dag, oavsett om vi använder det eller inte…

Mvh // Johan

johan
1

Elpriserna har för övrigt mer eller mindre halverats denna vecka, jämfört med förra.

Mvh // Johan

Fornöga
0

#88 Ja, krigen kastar sin skugga över tillvaron, så och på elmarknaden.🤷‍♂️

"Tomas Nilsson bor i en skånelänga utanför Södra Sandby i elprisområde 4. Trots att han har installerat solceller, eldar för att hålla värmen och anpassar sin elförbrukning fick han nyligen en elräkning på 11 000 kronor efter elprisökningarna i februari. Nu ser det ut som att priserna går upp igen", skriver SVT Nyheter.

– Det är stigande elpriser kopplat till kriget i Iran. Förväntansbilden för el med leverans andra kvartalet har stigit med 10-15 procent ungefär, säger Christian Holtz, energimarknadsanalytiker Merlin & Metis.---

(Även om det nog är språkligt korrekt låter"förväntansbilden" lite malplacerat i sammanhanget ] 🙄

Kriget i Mellanöstern riskerar att öka elpriserna i Sverige. Mest kommer det märkas i södra Sverige, enligt experter. – Det är svårt att förstå att man ska gå runt och vara orolig för att det är en person som gör något tokigt och sen sitter jag här hemma i Sverige och ska betala för det, säger villaägaren Tomas Nilsson.
  • Redigerat 2026-03-06 09:47 av Fornöga
johan
0

image.png

SE03

image.png

SE04

Jag undrar fortfarande vad det är för ökning efter Iran som skett. Även om det är stora skillnader mellan dagar när man har kvartspriser som jag har, så är trenden rätt tydlig att priserna går nedåt.

Tydligare i SE03, men SE04 är alltid värst, oavsett omvärlden.

Sedan kanske det är alldeles för kort tid att dra några vettiga slutsatser av. Temperaturen har stigit, det har varit soligt och relativt blåsigt senaste veckan också.

Det märks tydligt att mängden sol-produktion har ökat jämfört med när jag skaffade solceller för 7,5 år sedan. När solen står som högst, går priserna markant ned. Så pass mycket att det är svårt att rekommendera att installera egna solceller, om man enbart gör det för ekonomins skull. Parat med batteri där emot är det fantastiskt!

Igår var årets första dag när vi använde mer egenproducerad el, än köpt el, trots att en bil laddats.

Mvh // Johan

Fornöga
1

#91 Men är inte utlåtandena och kommentarerna rätt förbehållsamma och mest handlar om vad som kan komma att ske om konflikten blir långvarig? Förmodar att ingen sitter inne med facit för den kommande prisutvecklingen i nuläget.

johan
2

#92: Absolut. Så är det ju.

Men min poäng är lite att man kanske inte ska oroa sig för mig för personer i media som alltid behöver lyfta värsta tänkbara scenario för att få uppmärksamhet.

Det blir ingen klickbar, delbar, läsbar nyhet av att säga att det nog inte blir så dramatiskt.

Mvh // Johan

Fornöga
0

#93 Visst finns det de som ropar "Vargen kommer" så snart det blir tillfälle, men det är inget unikt för elprismarknaden och inte värre än att vi får "om kriget kommer" i brevlådan, uppmanas att idka prepping och ha tillräckligt med kontanter hemma, eller beskåda en börs som reagerar nervöst på varje varningstecken. Vi lever helt enkelt i en otrygg tid, sedan är det upp till var och en att själv välja vad och vilka man vill tro på.

Media och experter de citerar i sådana här sammanhang tar på sig ett stort ansvar, oavsett om de tar i för mycket eller sopar under mattan. Däremot om en namngiven insatt källa säger att det kan bli effekter på lång sikt av någon händelse så innebär det ju inte att det med nödvändighet blir så, bara att risken/möjligheten finns.

• Redigerat 2026-03-07 22:45 av Fornöga
[Tipin]
0

Jag måste säga att jag är lite paff över elräkningarna tar jag dom två senaste jan och feb jan låg på inte fullt 9000 och feb drygt 6000 och här har vi väl haft ett pris som stack upp till var det en fem sex kronor nån dag några timmar om jag minns rätt 🤔så jag hade räknat med att feb skulle vara betydligt mer än jan.

Nåja det återstår att se utvecklingen i det här men nu går vi mot varmare tider så räkningarna lär sjunka mars ska bli intressant att se men vi har haft så mycket plusgrader så den kan nog vara lägre än feb och ändå har jag inte gjort några ansträngningar att spara in på el bara levt på som vanligt.

• Redigerat 2026-03-08 14:28 av [Tipin]
Fornöga
0

Ekonomikolumnisten Andreas Cervenka i Aftonbladet målar upp en dyster bild av världsekonomin. Om han är en "Krösa-Maja" (alarmist) eller ej är det är i vanlig ordning upp till var och en av oss att ta ställning till.

"Snart är det inte bara Mellanösterns cisterner som står i brand utan hela världsekonomin. "---

"1956, 1973, 1979, 1990. Det är årtal som är inristade i världshistorien. Då utbröt konflikter i Mellanöstern som utlöste en prischock på olja och triggade ekonomiska kriser som spreds över världen.

Nu kan vi lägga till 2026."---

"I fredags varnade Qatars energiminister för att oljepriset snart kan nå 150 dollar per fat. "---

På måndagsförmiddagen handlades oljan till 108 dollar per fat, vilket är mer än 50 procent högre än före krigsutbrottet.

Gaspriserna i Europa steg samtidigt med 20 procent på måndagen och har nu mer än dubblats sedan kriget inleddes. Det är en hård smäll för den gasberoende europeiska industrin och kommer även innebära högre elpriser i Sverige."---

"“Tänk det otänkbara och planera för det”, uppmanade chefen för Internationella Valutafonden IMF Kristalina Georgieva i ett tal på måndagen."---

"Den största effekten handlar som vanligt om psykologi. På bara en vecka har prognosen för kriget och dess konsekvenser försämrats dramatiskt."----

Om USA och Israel har en smart plan är det dags att visa den nu.  Snart är det inte bara Mellanösterns cisterner som står i brand utan hela världsekonomin. Rege
hemul
1

Hörde precis att priset på olja redan stigit från 70 till 100 US$/fat.

Carmarino
1

#97: Såg att det steg 30 % på ett dygn.

johan
1

Och nu gick det ned lika mycket.

Mvh // Johan

Fornöga
0

Förmodar att vi får leva med en skakig prisbild i den här sektorn tills vidare.

Fornöga
0

Vi har nått tråds ände, men här är en fortsättning.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.