Sverigedemokraterna

Beröringsskräcken inför SD

2018-10-02 08:16 #0 av: Göstage

Håkan Boström på GP:s ledarsida sätter ord på frågan  som  1,1 miljoner svenskar ställer sig - hur tabuns slagträ  kunnat få en sådan genomslagskraft mot just ett "ytterlighetsparti", medan det andra obesvärat kan slå sig ner vid förhandlingsborden. Hur mycket SD i själva verket kan tänkas tjäna på denna sjuklövertaktik visar sig troligen vid nästa val - ordinarie eller extra.

"I svensk politik är det Sverigedemokraterna som står för det orena. Observera att detta inte har med kritik av partiets ställningstaganden i sakfrågor att göra. Det är förbjudet att röra vid partiet.
Att förhandla med SD om skattesatser, strandskydd eller trafikpolitik anses förkastligt. Det kan bara förstås som ett renhetskrav. Den som talar med SD blir besmittad av det orena. Hos makteliten blandas detta inte sällan också med en stor dos folkförakt. SD symboliserar allt de inte vill vara. 

Det andra ytterkantspartiet, Vänsterpartiet, har inte drabbats av detta tabu. Ingen seriös debattör hävdar att Socialdemokraterna kommer avskaffa den privata äganderätten för att man förhandlar budget med V. Många socialdemokrater hatar V, man förhandlar med dem ändå."---

"Var den sakpolitiska gränsen går. Smitto-teorin, att borgerligheten skulle förvandlas till SD om man stödjer sig på partiet, har inget med verkligheten att göra. Den handlar om känslor och tabun.
Dessa känslor är tyvärr starkt drivande för den politiska polarisering vi ser just nu. Den polarisering som SD frodas i. Partiet laddas hela tiden med ny magisk energi av sina politiska motståndare. Tabut har nu gått så långt att det hotar lamslå hela partisystemet.

Det hela liknar en grekisk tragedi. De som menar att SD är ett hot mot demokratin bidrar själva stegvis till att underminera den demokrati de säger sig försvara genom att låta låsningen kring SD bli vägledande för alla politiska ställningstaganden.
Vi vill gärna se oss själva som moderna och upplysta. I själva verket är magiskt tänkande, tabun och pseudoreligiösa inslag högst närvarande i svensk politik 2018."

http://www.gp.se/ledare/när-sd-tabut-får-ersätta-moralen-1.9634124

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-03 17:57 #1 av: eskils

#0 Bra ledarartikel om den politiska hysterin runt SD. Måtte folk sansa sig snart!

I Nyköping vill vissa Allianspartier visserligen inte prata med SD, men törs i alla fall ta emot deras stöd. Tummen upp

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=7051188

Anmäl
2018-10-03 21:22 #2 av: eskils

Och i Skåne händer det saker:

"Ikväll beslutade moderaterna i Hörby att ingå valteknisk samverkan med Sverigedemokraterna och det innebär att Sverigedemokraterna tar makten i Hörby. Stefan Borg blir därmed SD:s första kommunstyrelseordförande i partiets historia.

– Detta är ju historiskt och jag är är både rörd och euforisk, säger Stefan Borg. Det är fantastiskt och helt underbart. Vi gjorde ju ett bra val och det var svårt att se hur det kunde bli på nåt annat sätt. Detta är första steget på en stor förändring i landet. Skåne kan inte följa den stora blockering som råder i Stockholm."

SVT

Här är handslaget mellan M och SD i Hörby, och en intervju. Glad

Så bra när politiker kan diskutera sakfrågor med varandra! Det är väl deras uppgift, egentligen.

Anmäl
2018-10-03 22:11 #3 av: Göstage

#2 Intressant och spännande! SD i Hörby lär bli utsatta för press av alla (utom M) för att det där och i övriga landet skall kunna sägas att "vad var det vi sa!"

Anmäl
2018-10-04 07:35 #4 av: Jimmy.L

Tummen upp

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-10-04 14:43 #5 av: Göstage

Första utryckningen skedde snabbt...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jPEG5q/moderaternas-svar-sd-samarbetet-strider-mot-riktlinjerna

Anmäl
2018-10-04 17:45 #6 av: eskils

#5 Skåne trotsar Stockholm:

"– Det valtekniska samarbetet i Hörby strider mot Moderaternas riktlinjer. Vi ska inte samarbeta med med SD lokalt, regionalt eller nationellt, säger vice partisekreterare Anders Edholm.

Lars Göran Ritmer slår ifrån sig kritiken säger att han och Skånemoderaternas ordförande Lars-Ingvar Ljungman har samma uppfattning i frågan.

– Vi är överens och det är honom jag förlitar mig på vad vi får göra och inte göra.

Ser du något problem med att partiledningen tycker annorlunda?

– Vi har stöd från Moderaterna i Skåne, det hänvisar jag till. Jag har inte haft kontakt med någon partisekreterare i Stockholm. Det får stå för honom."

Skrattar

Anmäl
2018-10-04 18:21 #7 av: eskils

#5 Fortsättning Hörby. M-ledaren om SD:

"Om de har en god idé kommer vi naturligtvis att stödja den. Har vi en god idé kommer de stödja oss."

Kallas pragmatism. Varför i hela världen skulle detta vara så förbjudet??

Anmäl
2018-10-04 18:40 #8 av: Göstage

Stöter Kristersson sig med de mäktiga Skånemoderaterna lär han snart sitta i samma utvisningsbås som sin företrädare.

https://www.expressen.se/kvallsposten/vellingemoderaternas-krav-till-kristersson-erbjud-sd-poster/

Anmäl
2018-10-05 05:28 #9 av: Emo

Ska vi använda spett eller spade för att slippa stockholmsdumheter (elakheter) mot Skåne?
Jo, jag vet att inte alla stockholmare är dumma. Jag är inte rasist.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-10-05 07:39 #10 av: Jimmy.L

MP gnäller, borde dom inte inrikta sig på att utreda sig själv efter ha förlorat flera kommunplatser.

https://www.expressen.se/debatt/varfor-ger-m-makten-till-en-oppen-homofob/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-10-06 13:21 #11 av: Göstage

Skulle inte förvåna mig ett dugg om vi kommer att få ett nytt "Skåneparti" baserat på missnöjda moderater och sverigedemokrater. Ett sådant parti skulle kunna vara starkt redan från grunden och ha förutsättningar att sprida sig norrut. Hörby-Vellinge-Sjöbo kan bli föregångare.

Anmäl
2018-10-06 13:42 #12 av: Göstage

#11  "Skånemoderater måste uteslutas på grund av att de öppnat för samarbete med Sverigedemokraterna i Hörby. Det tycker Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens/Expressens ledarsida."---

”Men att Moderaterna validerar och tvättar rent SD är den verkliga skandalen”, skriver Perlenberg som går till hård attack på Skånemoderaternas ordförande Lars-Ingvar Ljungman som uppges ha okejat Hörbyuppgörelsen.
Enligt Perlenberg har Ljungman en förmåga att agera utan politisk ryggrad och saknar moralisk kompass. Perlenberg nämner även hur Ljungman uttryckte gillande för Anna Kinberg Batras närmande mot SD 2017 som ett exempel.
Csaba Bene Perlenberg konstaterar att det nu är fritt fram för moderater i övriga Skånekommuner att göra samma sak.

”Därmed finns det ingen anledning för lokala M-partiföreningar i de övriga 32 skånska kommunerna att tro annat än att det är fritt fram att göra samma sak i sina respektive kommuner. ”Okej, kör! Seger eller dö!””, skriver Perlenberg."---

”Agerandet i Hörby, som strider mot partilinjen, måste få konsekvenser. Annars är avståndstagandet från partiledningen bara retorisk teater. Uteslut eller dö.”
På sociala medier har Perlenbergs krav redan börjat diskuteras. Anders Lindberg, politisk chefredaktör på Aftonbladet skriver på Twitter att uteslutning är ett ”rimligt krav”.
Göran Greider, chefredaktör på Dala-Demokraten är också på krigstigen mot Moderaterna."---

Källa.

"Uteslut eller dö" -undrar vad som hänt med stackars CBP, som en gång var en förhållandevis sansad person när han skrev på GP:s ledarsida? Men kanske kan uteslutningar av skånemoderater bli upptakten till det där nya partiet? Alternativt att SD får påspädning med ett stort antal inflytelserika vildar. 

Anmäl
2018-10-16 09:49 #13 av: Göstage

"Det är inte självklart att ett partis dåtid alltid ska kunna användas som prognos för deras framtid. Alla partier har tveksamheter i sin historia. Vi bör kunna sätta en gräns för när ett partis rötter ska vara ett acceptabelt argument för att vägra samarbete, skriver Nils Karlsson, tidigare miljöpartistiskt kommunalråd i en gästkrönika på Dagens Samhälle. 

"Eftersom ingen partiföreträdare vill stöta sig med de väljare som tappats till SD, och eftersom att partierna ibland har anpassat sin politik inom SD:s favoritfråga till SD:s politik inom sin favoritfråga, pratas det gärna om SD:s rötter. Det är inte orimligt att dessa rötter diskuteras."---

"Samtidigt så borde det finnas en gräns för när ett partis förflutna är viktigare än ett partis nutid. Om du på motsvarande sätt gräver i de övriga riksdagspartiernas historia kommer du finna åsikter, beslut, och idétraditioner av minst sagt tveksam moralisk karaktär. Ändå pratas det sällan om deras rötter som hinder för samarbete. Och det är inte heller orimligt eftersom det är konsekvenserna av ett partis politik väljarna röstar på. 

Väljarna röstar på framtiden - inte på dåtiden."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/nar-ska-partiers-tveksamma-rotter-borja-ses-som-datid-24359

Anmäl
2018-10-16 10:16 #14 av: Hayabusa

#13 Helt rätt. Resonemanget idag går i stil med: "Får väl SD något att säga till om - då jäklar kommer de att visa sitt "rätta jag" och förvandla Sverige till en uppföljare av Tredje Riket". 

Anmäl
2018-10-17 09:00 #15 av: Göstage

Moderaten Ann Heberlein ber Ulf Kristersson precisera sina återkommande hänvisningar till SD:s "värderingar" som ett hinder för samröre.

"Som medlem i Moderaterna sätter jag stort värde på ett svar. Jag har nämligen ytterst svårt att finna exempel på värderingar i Sverigedemokraternas partiprogram som är så väsensskilda från de värderingar som uttrycks i vår moderata, liberalkonservativa ideologi att de skulle omöjliggöra ett samarbete mellan de båda partierna."---

"Innebär ett samarbete med SD att M blir tvungna att kompromissa med, eller till och med överge, några av dessa värderingar? Jag kan inte se det. Jag noterar skilda hållningar i några sakpolitiska frågor, som i inställningen till EU och Nato, men jag finner ingenting som tyder på att Sverigedemokraterna vill begränsa individens autonomi eller negligera hennes rättigheter, för att nämna något.

Det är naturligtvis inget självändamål att samarbeta med Sverigedemokraterna. Det bör inte heller vara ett mål i sig själv att inte samarbeta med dem. Vårt mål bör givetvis vara att få igenom så mycket moderat politik som möjligt."

https://www.expressen.se/debatt/att-undvika-sd-kan-inte-vara-ett-mal-i-sig/

Anmäl
2018-10-19 23:06 #16 av: Göstage

Debattören Rebecca Weidmo Uvell verkar både smått imponerad, förvånad och upprörd över att sossarnas skrämseltaktik har vunnit ett sådant gehör hos de borgerliga, och främst hos C och L. Hon ser att hut (och hot) har gått hem...

"Socialdemokrater har inga som helst problem med att ta stöd av SD, varken före valet efter valet. De skulle sälja sin egen mormor för makten."--- 

"Var så säkra, det ögonblick en Alliansregering eventuellt tillträder, ändrar de strategi. För att med SD ta tillbaka makten 2022."---

"Dagens politiska läge har stått klart långt före valet. Att vi skulle ha tre block i svensk politik och inget av dem få 175 mandat. Alltså la Socialdemokraterna strategin för valrörelse och efter valet för flera år sedan – splittra Alliansen genom att skrämmas med SD. De har varit konsekventa. För att de velat bryta sönder den borgerliga enigheten sedan 2005 och nu ser sin stora chans.

Men låt er inte luras – det handlar ingenting om att de inte kan tänka sig att själva ta stöd av SD om det kniper. En socialdemokrat fokuserar på en sak: ta makten. Om det sker med SD:s stöd, låt så vara.
Men gud förbjude att någon annan resonerar på samma sätt."

https://uvell.se/2018/10/19/sossarna-skulle-salja-sin-mormor-for-makt/ 

Anmäl
2018-10-21 09:55 #17 av: Göstage

Peter Hjörne, söndagsdebattör i GP, hör till de många som med växande skepsis på ett politiskt spel som nästan enbart kretsar till att hålla SD borta från inflytande.

"Sverigedemokraterna sitter nu vid sidan av och beskådar spektaklet. Väldigt mycket snurrar ändå runt dem. När alla partier på ett eller annat sätt har som mål att inte ge Sverigedemokraterna inflytande, så är det precis det som de får.
SD-ledaren Åkesson ser bara två vägar framåt:
– Antingen är det ett parti som väljer att börja tala med oss eller så går vi mot ett extraval.
Det är ett fullständigt begripligt förhållningssätt. Jimmie Åkesson har nämligen sina väljares, 1,1 miljon svenskar, uppdrag att försöka få genomslag för SD:s politik.
Dessa många väljare undrar nog varför deras röster inte skall räknas? Det är som om man säger:

"Vi gillar inte valresultatet, så därför följer vi det inte!"

Sverigedemokraterna behöver inte vara rädda för ett nytt val. Ju längre tiden går desto fler väljare kommer sannolikt att hålla med Åkesson när han säger "kom upp ur sandlådan och börja tala med oss". Väljarna förväntar sig kompromissvilja för landets bästa - inte att man låser dörren och slänger ut nyckeln.

Att inte gilla Sverigedemokraterna är en sak men att vägra tala med dem är en annan. Vad blir det rysliga resultatet av samtal? Jo, man riskerar att bli "beroende av populism, nationalism och främlingsfientlighet". Tankesmedjan Tidens chef varnar för "en blåbrun högerpakt" och en dystopisk framtid. Men hur farligt kan det vara att man konstaterar att det finns en samsyn i en del sakpolitiska frågor och talar om det? Vad är det som kommer att drabba oss alla om Alliansen håller samman, samtalar med SD i utskott, nämnder och kommittéer och går till riksdagen för att söka stöd för sin politik, den politik som Ulf Kristersson säger är den mest samordnade och samstämmiga någonsin?"---

http://www.gp.se/ledare/hjörne-är-det-dags-för-kungen-1.10088200

Anmäl
2018-10-23 08:56 #18 av: Göstage

Långt bort från rikspolitiken präglas den politiska åskådningen av pragmatism. SVT:s lokalnyheter om vardagens realiteter i Västerbotten och där "ytterlighetspartierna" möts. Som en intervjuad dubbelröstare förklarar det: "Ja, det är partier som står helvetes långt ifrån varandra i det stora hela men i kommunvalet måste man rösta på den man tror har något innanför pannbenet." 

"Sverigedemokraterna har inte heller i årets val lyckats slå igenom i norr, heter det. Men faktum är att SD i riksdagsvalet blivit näst största parti i mer än hälften av Västerbottens kommuner.
I de små inlandskommunerna växer en lavin av missnöje som lett till att samma människor som röstar på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet samtidigt väljer Vänsterpartiet i kommunvalet."--- 

"I Holmfors försvinner telefontäckningen men vi hittar ändå till Gargnäs och Carina Nilsson som också röstade på Sverigedemokraterna. Och Vänsterpartiet.
– Egentligen går det ju inte ihop men i en liten kommun som Sorsele måste man skilja på person och politik och det viktiga är att det är en bra person som är ödmjuk och lätt att prata med. Samtidigt vill jag få ett stopp på invandringen. Inte för att jag är mot invandrare, tvärtom, men när samhället inte klarar att ta hand om alla vilsna själar blir det ju problem.
En del har undersköterskan i hemtjänstens nattpatrull sett i Sorsele. Hon har också svärmor på äldreboende. Framförallt är det språkförbistringen som blir besvärlig.
– Invandrarna är så mjuka och fina med de äldre och jag är säker på att gamlen struntar i om de är mörkhyade men när de öppnar munnen och de gamla ingenting begriper, då blir de oroliga."---

"– Det är jättesvårt att ta emot en människa när kommunikationen inte fungerar. När jag ber om en skiftnyckel och han hämtar en sopborste, det funkar inte. Det låter kanske grovt men det tar för mycket tid och energi, konstaterar Jörgen Öhrnell som driver J Öhrnells rep och allservice.
Han har trots allt gjort försök att ta emot praktikanter och har också lyckade exempel. Jörgen är bror till Carina (får vi senare veta) och liksom sin syster sympatiserar han både med SD och V."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-rostar-samma-manniskor-pa-bade-v-och-sd-egentligen-gar-det-ju-inte-ihop

Anmäl
2018-10-23 09:04 #19 av: Hayabusa

#18 När ideologi och verklighet i vardagen inte riktigt matchar varandra...

Anmäl
2018-10-23 09:07 #20 av: Göstage

#19 Precis, och det här är något som varken Sjöstedt eller Åkesson vill låtsas om, där de befinner sig på behörigt avstånd.

Anmäl
2018-10-24 17:59 #21 av: Göstage

#18 Tonys aktier står nog inte så högt för dagen i Vänsterpartiets  högkvarter.

"Tony Rönnqvist i Ursviken var aktiv vänsterpartist men valde att bli sverigedemokrat. Han menar att det inte finns något motsatsförhållande mellan de båda partierna."---

"– Som vänsterpartist har jag alltid fått förhålla mig till Socialdemokraterna. Att gå runt ett helt liv och kratta manegen åt dem har blivit mindre intressant med åren och att gå till dem som jag tycker åstadkommit de fel jag vill förändra var ju ingen idé. I sökandet efter något bättre blev det SD, säger han."---

"Landsbygdsfrågan är viktig för Tony Rönnqvist och det är det som driver honom.
– Man har utarmat landsbygden under så lång tid. Jag fick lära mig redan i skolan att vi tillhör en tärande del av landet som får bidrag från Stockholm för att kunna upprätthålla skola, vård och omsorg. Men det var ingen som pratade om hur mycket vi levererade i form av malm, skog och vattenkraft, säger han.

Det är den inställningen han tror att Sverigedemokraterna kan ändra på. Tony Rönnqvist är orolig för att vi är på väg att få ett Sverige utanför storstäderna som är som mellanvästern, Appalacherna, i USA. Det som också kallas rostbältet.
– Vi är i rasande takt på väg dit där vi i princip blir betraktade som en avstjälpningsplats för sådant som inte är önskvärt i övrigt i samhället och det ser jag som en stor fara. Därför måste någon stå upp för den delen och säga att så ska det inte vara, säger Tony Rönnqvist."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tony-lamnade-v-for-sd

Anmäl
2018-10-25 11:16 #22 av: Hayabusa

*

Anmäl
2018-10-28 08:10 #23 av: Göstage

#18 #21 En falang i Vänsterpartiets systerparti i Tyskland, Die Linke, anförda av Sahra Wegenknecht, är kritiska till Tysklands generösa invandringspolitik, anser att samarbetet med Socialdemokraterna varit dåligt för partiet, är starkt negativa till EU och NATO och vill att Tyskland närmar sig Ryssland. 

"Utvecklingen är kanske att vänta i fler europeiska länder där vänsterpartier senfärdigt insett att deras väljare lämnar den för nya högerpartier", skriver Adam Cwejman i GP. Och vi ser ju redan en sådan utveckling i vissa Norrlandsdistrikt, där väljare obekymrat visat sig gå från vänstern till SD. 

Anmäl
2018-10-28 08:36 #24 av: Hayabusa

#23 Allt är möjligt...

Anmäl
2018-11-15 21:32 #25 av: Göstage

Väljarna vill inte ha detta, och väljarnas dom kommer att bli hård över hur ni hanterar valresultatet och den parlamentariska situationen."

Jimmie Åkesson till övriga partiledare i riksdagen den 14 november.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.