Annons:
Etikettövrigt
Läst 751 ggr
Novachan
10/14/18, 8:10 PM

Menscertifiering av arbetsplatser.

Känner att jag behöver skriva av mig angående menscertifiering av arbetsplatser.

Arbetsplatser får gärna ha ett vilorum om det går att ordna, jag ser många fördelar till det som inte bara berör mens.

Men jag blir förbannad över uttalanden om att man skulle få sjukskriva sig pga LÄTT mensvärk! Då ska väl alla som har lite huvudvärk också kunna få sjukskriva sig, eller om man är lite snorig m.m….

Jag blir förbannad på folk, unga som gamla, som försöker slippa undan saker som jobb, gymnastik, simning m.m. med ursäkten att de har mens. Menstruerande personer upplever mensen olika, olika besvär och har olika smärttrösklar, inget konstigt. Men menstruerande personer med lätta besvär som använder mens som en ursäkt till saker och ting förstör för dom som har det som en legitimt skäl, och speciellt för dom som har sjukdomar relaterade till menstruation!

Jag lever med endometrios (sedan jag var 11 år gammal) som kan göra att jag får så ont att jag svimmar, men jag har aldrig använt mens som en ursäkt för att inte behöva göra saker. I hela mitt liv, närmar mig 27, har jag endast behövt pausa från gymnastik 2-3 gånger och gå ifrån jobbet en gång en kort stund (sätta mig i personalrummet) för att jag kände mig yr pga mensvärken. Jag har alltid gått till skolan och jobbet även om jag har mens, förutom en dag nyligen då det visade sig att min behandling mot endometriosen behövde korrigeras då vi testade en ny behandling för mig. Om jag inte hade behandling för endometriosen, även om jag använde smärtstillande, så skulle jag knappt jobba halva månader om jag skulle vara sjukskriven vid mensvärk. Så här fungerar min kropp utan endometriosbehandling: min menscykel är 2-2.5 veckor (ja, jag kan alltså få mens 2 gånger i månaden ibland, den är regelbunden, har aldrig hänt att jag sluppit den/naturligt uppehåll), jag har mens i 7 dagar men ibland några extra dagar, om det inte vore nog så har jag ofta haft en en form av mensvärk i ca. 1 vecka före mensen faktiskt kommer (ja, denna form av mensvärk före mensen finns och det är flera som har den, även om det inte tillhör normen). Jag är alltså inte helt mensvärkfri så länge, speciellt inte i jämförelse med de som "menstruerar normalt", jag avundas dem…

Om man har så stora besvär att man känner att man behöver överväga sjukskrivning så bör man kontakta vården för att se vilka behandlingar som finns som kan hjälpa en. För behandlingar finns, inom viss mån och alla kan tyvärr inte ta del av vissa pga att det skulle kunna leda till andra besvär men om man inte ens har försökt så kom igen! Om behandling inte finns eller är tillräcklig då kan man ju få intyg från vården så blir det enklare för alla…

Bortseende från saker som andra redan påpekat om detta så är det också som att förminska de problem som de faktiskt lidande verkligen har. Jag har tänkt tidigare på om det finns eller borde finnas någon form av ledighet som menstruerande kan utnyttja om de så behöver men det är svårt att ens tänka någon form som inte skulle kunna utnyttjas fel och samtidigt vara rättvist. T.ex. ska verkligen ALLA kvinnor kunna få utnyttja detta "erbjudande"? Alla kvinnor menstruerar inte; kan inte pga olika anledningar eller får ingen mens längre (- kan man sjukskriva sig pga klimakteriebesvär?) och typ… svårt att uttrycka det korrekt men tänk i banorna och begreppen om biologiskt kön, juridiskt kön, könsidentitet m.m.

Jag skulle mycket hellre sett att man uppmärksammat ämnet och fört diskussioner och inte handla så snabbt, pinsamt fel och förminskande av människor med verkliga problem. Det kanske finns fler lösningar och mycket bättre sådana! Ämnet bör absolut uppmärksammas mer än vad det har gjort men inte såhär…

Annons:
Thotis90
10/14/18, 9:35 PM
#1

Alla har rätt att sjukskriva sig i en vecka utan läkarintyg, så om man känner för att sjukskriva sig för huvudvärk, mensvärk eller what ever så är det bara att göra det. Jag bryr mig inte om det. Alla gör som de vill. Jag kan förstå att folk inte deltar i aktiviteter, sjukskriver sig eller liknande när de har mens. Jag minns själv hur obekväm jag kände mig som ung under den perioden. Man tappade motivationen och ville inte vistas bland folk, särskilt inte om det innebar att de eventuellt kunde se att jag hade mens. Jag minns en gång när jag följde med en kompis och hennes kusiner till badstranden en gång när jag hade mens. Eftersom jag också har endometrios och inte klarar av tamponger så badade jag med binda. Det slutade med att det rann blod längs benet när jag klev uppför bryggan… Hur roligt var det, tror du? 

Att ha lätt mensvärk, s.k. primär dysmenorré, är normalt och beror på att livmodern krampar vid mens. Det behövs ingen sjukskrivning för det. Om man däremot har sekundär dysmenorré som beror på sjukdom, t.ex. endometrios, tycker jag att man har rätt att sjukskriva sig och undvika aktiviteter om smärtorna försämrar livskvaliteten. Då bör man dock, tycker jag, försöka hitta en lösning i form av smärtstillande eller annan behandling.

Kan förövrigt säga att jag har haft endometrios i 14 år. Jag pinade mig igenom smärtorna de första 10 åren, men efter det var jag tvungen att sjukskriva mig vid mens då smärtorna gick från att vara centrerade kring livmodern till att sträcka sig från revbenen ner i fötterna. Jag hade så ont att jag inte ens kunde sitta…

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Novachan
10/14/18, 11:09 PM
#2

#1 Genuin fråga: får vem som helst sjukskriva sig utan läkarintyg en vecka gång på gång oavsett intervall mellan gångerna eller, en gång i månaden eller är det en gång under en längre tid t.ex. halvår eller år? Jag har inte uppfatta hur ofta man har rätt att sjukskriva sig utan läkarintyg

För att klargöra om det var otydligt i det jag skrev så håller jag med om att man har rätt att sjukskriva sig när man vill vid sjukdomar som t.ex. endometrios. Jag menade att jämföra mig själv, en person med riktiga och stora problem, med en person som fungerar mer normalt och visa att jag kan delta i gymnastik, simning och jobb trots mens och grova besvär vilket personer med mindre problem också alltså borde kunna men de påstår ändå att de inte kan av icke genuina skäl (rent av ljuger). Jag har full förståelse att man kan ha andra skäl till att inte vilja delta i saker och ting eller sjukskriver sig, men jag pratar om när de kommer till smärta, samt att om man nu har så stora problem med smärta eller andra fysiska besvär vid menstruation som förhindrar en så sök hjälp för dem om man inte ens har försökt.

Knivigast är situationer som t.ex. delta i simning med skolan om man inte kan använda tampong (är verkligen synd att vissa inte kan använda dem, de fungerar bra när man badar/simmar). Bindor är värdelösa när man badar (har också testat). Jag tänker att det kanske hjälper att använda både vanlig bikiniunderdel/baddräkt + badshorts; det kanske förhindrar blodflödet från att hinna rinna ner så pass långt att det syns tills man kan få tag i sin handduk… (har inte testat själv, var bara något jag kom att tänka på nu) Undrar också om det finns speciella badkläder som är bättre för det ändamålet, att dölja blod… om inte så borde det skapas! När man badar på fritiden har man ju ett val om att delta eller ej i vattnet, vilket kan kännas väldigt surt ibland…

Beklagligt att du behövde ta dig igenom smärta så länge, fullt rätt för dig att sjukskriva dig vid mens (är det så fortfarande för dig?). Tror inte alla förstår att man inte alltid kan sitta upp vid kraftig mensvärk…

Thotis90
10/15/18, 9:42 PM
#3

#2 Jag tror inte att det finns en gräns för det, men om det sker regelbundet under en period så är arbetsgivaren skyldig att ha ett "hälsosamtal" med arbetstagaren för att försöka reda ut situationen. 

Ja. Det var ingen höjdare att bada och ha blod rinnandes nedför benet så att alla kunde se. Jag vet inte hur man kan lösa det för de som inte kan eller vill använda tampong. En specialdesignad baddräkt/bikini skulle, som du säger, kunna vara ett alternativ om det utformas på ett bra sätt. 

Nej. Jag har lyckligtvis inte ont längre tack vare behandling med dubbel dos Gestrina. Jag har varit blödningsfri och smärtfri i 3 år. Jag är väldigt tacksam över det då jag studerar till mitt drömyrke på universitetet och vill kunna vara närvarande i största möjliga mån.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Göstage]
11/1/19, 10:34 AM
#4

Malin Siwe på Expressens ledarsida är starkt kritiskt till den här moderna typen av avlatsbrev som börjar poppa upp, sannolikt inspirerade av RFSL:s framgångar med sin affärsidé om certifiering.

https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/stoppa-menscertifikatet-i-pedalhinken-genast/

[Göstage]
11/1/19, 10:36 AM
#5

#4 (Edit: dubbelinlägg.)

[Göstage]
4/30/20, 9:23 AM
#6

Projektet "menscertifiering av arbetsplatser" är en av de företeelser som Caroline Dahlman på Kristianstadsbladet tar upp som exempel på hur  politikerna strött pengar över allehanda projekt men sparat in på livsviktiga poster.

https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/de-slosade-bort-vart-skyddsnat-pa-trams/

Annons:
[Hayabusa]
4/30/20, 9:31 AM
#7

#6 Precis - det är ju exakt sådant som jag, och många andra, reagerar över. "Vad fan får vi för pengarna?"

Upp till toppen
Annons: