Debatt

Public Service - en sista DDR-utpost

2018-10-20 09:02 #0 av: Göstage

"Allt för Sverige" heter ett underhållningsprogram som gått några säsonger på SVT, och som jag följt mest för att det varit roligt att se deltagarnas möten med de trakter som deras förfäder en gång lämnade. Fast nu har jag tappat lusten, dels på grund av de töntiga lekarna, men också för den skolmästarton som smugit sig in allt mer - det verkar inte som om det är amerikanerna som skall lära sig mer om vårt land, utan vi tittare som skall uppfostras.  När jag av en händelse såg vad morgondagens avsnitt skall handla om fick jag en del vatten på min kvarn - PK-TV på bästa sändningstid... 

Klipp ur TV-Guiden

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-20 09:09 #1 av: Hayabusa

Nog är det så, det är ju trots allt Statstelevisionen. 

Anmäl
2018-10-20 10:32 #2 av: Hayabusa

Såg & lyssnade halvhjärtat på "Opinion Live" i veckan som gick. Hanif Bali var med och det, enligt min mening, gjorde att jag lyssnade lite extra...men det som fick mig att reagerar var en en annan "gubbe"(Wärnsberg):

"Jorun Collin, projektledare för Opinion live håller med om att det blev olyckligt.

– Vi borde inför sändning ha frågat publiken om någon hade en politisk tillhörighet. Den rutinen har vi i studion i Göteborg och från och med nu även när vi åker ut i landet. Vi var inte beredda på att Wärnsberg skulle ta micken och prata, det borde vi ha varit, och då också kunnat berätta vem han är, säger hon."

https://www.svt.se/opinion/kritik-mot-opinion-live-efter-s-politikers-inhopp

Anmäl
2018-10-20 10:32 #3 av: Göstage

#0 Intressant att jämföra den presentation TV-Guiden fått med SVT:s egen. De är rätt identitiska, med undantag av att SVT inte skriver det där med att Lundin skall avslöja Trumps lögner. Är det bortklippt, eller bara något man vill ligga lågt med i presentationen? Den som tittar får se...Skämtar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-20 10:35 #4 av: Hayabusa

#3 SVT borde varit tydliga med att markera att det INTE finns några "svenska" traditioner. 

Anmäl
2018-10-20 10:36 #5 av: Hayabusa

*

Anmäl
2018-10-20 10:40 #6 av: Göstage

#4 Känns som om det är hela programseriens ledstjärna. Skämtar Eller rättare sagt, att de som ändå finns är "typiskt svenska" på något töntigt vis.  "Landet Lagom", "Jante" och så vidare. Det var bland annat det som till sist fick mig att trycka på "off" på fjärrmanövern.

Anmäl
2018-10-20 10:48 #7 av: Hayabusa

#6 Instämmer. Svensken är töntig, färglös och allmänt stel & trist. Förtvivlade försök till kulturella uttryck slutar enbart i fåniga pinsamheter...Vi har ju t om slutat gå i kyrkan och tro på gudar. 

Anmäl
2018-10-20 15:38 #8 av: Carmarino

#7 Det verkar ju som om amerikanarna får intrycket att alla svenskar är ateister, men det stämmer ju inte. De är nog många som har en tro, bara inte den tron som amerikanerna har.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-20 16:07 #9 av: Göstage

Har funderat lite på det här programmet. Det kan nog finnas en del amerikaner som streamar det, och för några år sedan läste jag att några mindre TV-stationer i "svenskamerika" visade det. Sedan har vi då den handfull amerikaner som medverkar.

Men trots allt skulle jag väl tro att de som tittar är övervägande svenskar, och därmed är det till dem/oss programmet vänder sig, amerikanerna kommer inte slänga sig på planet för att åka hem och tala om att Trump ljugit eller att vår religion heter Jante. Det är oss redaktionen och Lundin vill skriva på näsan, inte de stackars ont anande deltagarna som tror att Anders Lundin ger en fullständigt sann bild av livet i Sverige. 

Anmäl
2018-10-20 18:46 #10 av: Carmarino

Såvitt jag har förstått så sänds programmet även i USA, men om det sänds "nationwide" vet jag inte. Det verkar nästan som om det bara sänds på webben. I USA heter det The Great Swedish Adventure.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-21 19:38 #11 av: Carmarino

Såg programmet på SVT Play imorse, men kan inte minnas att Anders Lundin pratade om Trump alls. Minns inte riktigt vad det var han pratade om, så det kanske var något som hade med Trumps "what happened in Sweden" att göra, men han nämnde inte Trump vad jag kommer ihåg.

Deltagarna blev placerade i två familjer som invandrat till Sverige, och bägge verkade ha det väldigt gott ställt. Det var inte direkt något "getto" de kom till. Vet inte om bägge familjerna hade hus, men åtminstone en av dem hade.

I den ena familjen var bägge makarna läkare - på Stureplan. Bägge familjerna var muslimer (vad jag förstod), men kvinnorna hade inte slöja. Kanske inte riktigt representativt för hur verkligheten ser ut i förorterna?

De firade midsommar i Rinkeby, men jag vet inte egentligen vad de gjorde, för det framgick inte direkt.

Anmäl
2018-10-21 20:16 #12 av: Göstage

Gjorde en väldigt summarisk snabbspolning och hittade inte heller Trumpinslaget. Det finns väl bara två förklaringar: endera att det flyttats till något av de kvarvarande avsnitten, eller att det har utgått av en eller annan anledning. Att det fanns med i underlaget TV-Guiden fått är ju rätt tydligt.

Anmäl
2018-10-22 09:52 #13 av: Carmarino

Ja, vi får väl se om det dyker upp senare. Det kan ju vara så att TV-Guiden har fått information om alla avsnitten, och råkat kasta om en del av informationen. Fast mest troligt är väl att det lyfts ut ur programmet.

Anmäl
2018-10-24 14:02 #14 av: Göstage

Blev så nyfiken att jag var tvungen att höra mig för med SVT och fick det här svaret från en "digital kommunikatör" där: "Tack för din förfrågan. Vi känner dock inte till att Anders Lundin skulle ha gått in direkt på Donald Trump. Hör med TV Guiden om varifrån de har fått de uppgifterna." Gör kanske det... Skämtar

Anmäl
2018-10-24 16:22 #15 av: Carmarino

Spännande. Glad

Anmäl
2018-11-20 09:41 #16 av: Hayabusa

Apropå den nya skatten (jo, jag vet - den kallas avgift) för att finansiera Public Service:

"Tittar man på svenskarnas allmänna skuldmål – där skulden är till den offentliga sektorn – är just obetald radio- och tv-avgift det vanligaste skälet till att någon får en betalningsanmärkning, enligt kreditupplysningsföretaget Syna.

Enligt Syna finns just nu 99 000 svenskar hos Kronofogden för att de inte har betalat sin tv-licens. Tillsammans har de en skuld på hela 1,1 miljarder kronor.

Det är i snitt runt 11 000 kronor per person."

https://www.expressen.se/dinapengar/99-000-svenskars-tv-avgift-hamnade-hos-kronofogden/

Anmäl
2018-11-20 14:46 #17 av: Novachan

Såg att det finns namninsamling man kan skriva på för att motarbeta avgiften, liksom en namninsamling mot FN-avtalet

Anmäl
2018-11-20 14:51 #18 av: Göstage

#14 Kom aldrig något svar från TV-Guiden, så påståendet kan ha varit deras egenpålagda.

Mer om TV-skatten här: https://debatt.ifokus.se/discussions/5befd1c9ce12c47dba0004ab-tv-skatten?discussions-1

Anmäl
2018-12-26 07:09 #19 av: Göstage

Ann Heberlein har sett "Systrar 1968" på SVT och är inte det minsta imponerad.

"Som sig bör i juletider serverar public service feminism och kvinnokamp på bästa sändningstid. Efter att ha kört slut på Fröken Friman och hennes olika krig och duster – Fröken Friman var SVT:s stora juldrama 2013, 2015, 2016 och 2017 – förflyttar sig nu SVT drama framåt i tiden, från 1900-talets början till 1968. De hjältemodiga feministerna har kortare kjolar, röker och tuggar tuggummi med öppen mun – annars är allt sig likt. De unga kvinnorna är i allmänhet klipska och politiskt medvetna. De äldre kvinnorna är förtryckta men möjliga att omvända. Männen är, med få undantag, opålitliga – antingen egoistiska kapitalister, charmiga pojkmän eller otrogna bockar. De politiska analyserna är banala och världen delas oproblematiskt upp i onda och goda, svart och vitt – och i slutändan segrar naturligtvis det goda systerskapet över det onda patriarkatet.

Vad är det som får public service att tro att det julfirande svenskar längtar allra mest efter är att bli uppfostrade? Det är ytterst gåtfullt att mellandagarna i SVT utvecklats till någon form av kursverksamhet à la ABF. Flosklerna duggar lika tätt som pekpinnarna knackar på skärmen. Dessa politiska pamfletter, nödtorftigt maskerade som ”drama” är olidliga. Vad har vi gjort för att förtjäna detta?"---

https://annheberlein.com/2018/12/26/en-riktig-julkalkon/

Anmäl
2018-12-26 12:39 #20 av: eskils

#19 "Vad är det som får public service att tro att det julfirande svenskar längtar allra mest efter är att bli uppfostrade? Det är ytterst gåtfullt att mellandagarna i SVT utvecklats till någon form av kursverksamhet à la ABF."

Bra fråga! Det borde väl egentligen vara möjligt även för SVT att betrakta världen utan sosseglasögon.Pustar Köp hellre in kvalitetsprogram från andra länder om det inte går att få av sig de glasögonen...

(Fast Fröken Friman hade ju en verklighetsanknytning i rösträttskampen m.m.)

Förstår inte vad detta manshat ska vara bra för. De allra flesta svenska män är ju snälla, hjälpsamma personer, värda all respekt! Kär 

De här t ex, som rodde ut med en liten båt för att hjälpa ett rådjur som gått ner sig genom isen:

https://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=07116bdf-b89f-4c4a-8f5d-c86160e107dc&pi=8e514a0e-b9ba-4a33-a5aa-0476f0c14f17

https://www.jp.se/article/raddade-radjur-som-hade-gatt-ned-sig/

(Edit.)

Anmäl
2019-03-21 17:53 #21 av: Göstage

"DDR" sänder och "Nordkorea" hyllar?

"Hos Miljöpartiets sympatisörer är förtroendet för public service 94 procent. För Sverigedemokraterna är den siffran 28 procent.
– Det är häpnadsväckande siffror, 94 procent för Miljöpartiet, det är nästan Nordkoreasiffror. Sverigedemokraterna är mindre entusiastiska om man ska uttrycka sig försiktigt, säger Toivo Sjörén, vid Kantar Sifo."---

https://www.svt.se/kultur/fortroendebarometern-2019

Anmäl
2019-04-21 15:50 #22 av: Göstage

Tre SD-politiker är bekymrade över Telias köp av TV4. På Expressen debatt skriver de bland annat:

"Telias köp av TV4 är problematiskt. Resultatet av affären blir att staten uppfattas som avsändare av i praktiken alla marksända kanaler."---

"Det är ett faktum att en stark statlig dominans av marksänd television inte är något som brukar förknippas med västerländska demokratier, länder som Kina och Ryssland ligger snarare närmre till hands som oroväckande exempel. Svenska medier ska vara fria och oberoende och det uppnås inte genom fler statliga förvärv av marksänd television. Ett fritt och oberoende medielandskap skapas i stället genom en sund konkurrens mellan privata aktörer. Att Socialdemokraterna motsätter sig en uppdelning och försäljning av Telia ter sig därför väldigt märkligt.

Det ska dock betonas att de säkerhetspolitiska avvägningarna i detta fall är grundläggande – vilket innebär att vi förbehåller oss rätten att avvisa ett framtida regeringsförslag som inte tillgodoser värnandet om rikets säkerhet. Men att som Socialdemokraterna skylla på säkerhetspolitiska konsekvenser vid en försäljning är fegt och missvisande – liknande uppdelningar har nämligen gjorts i andra länder utan problem, exempelvis Danmark."---

https://www.expressen.se/debatt/statens-dominans-over-tv-har-blivit-ett-problem/

Anmäl
2019-05-31 19:15 #23 av: Göstage

Katarina Janouch talar "direkt ur hjärtat" om media och kommer upp rätt bra i varv...ArgGlad

Anmäl
2019-06-04 15:27 #24 av: Göstage

Patrik Engellau på DGS tycker inte att svensk skattefinansierad riksmedia gjort sig förtjänt av att kalla sig Public Service.

"Dagens svenska problem är att våra statsmedia inte kommer i närheten av att kvala in för hederstiteln public service eftersom de är propagandaorgan och härolder för den politiska maktens politiskt korrekta idéer."---

"Jag tror att svenska statsmedia, om de lyckades erövra värdighet som public service, skulle kunna göra mycket för att stärka – i stället för att, som idag, rasera – Sveriges självbild. Vi behöver utsätta oss för en seriös analys och fundera över oss själva och den värld dit vi hör i stället för att vältra oss i statsmedias förkunnelse om att Sverige varken förtjänar att ha någon historia eller några traditioner och i dess försök att skambelägga sina finansiärer för att de äter kött och reser med flygplan.

Jag vet inte om det skulle gå att rycka upp svenska statsmedia till värdighet av public service. Jag fruktar att det är omöjligt. I så fall anbefaller jag nedläggning."

https://detgodasamhallet.com/2019/06/04/patrik-engellau-kan-svenska-statsmedia-gora-sig-fortjanta-av-hederstiteln-public-service/#more-16860

Anmäl
2019-06-10 08:02 #25 av: Göstage

En välkommen granskning av hur Public Service agerat politiskt i det nya politiska landskapet GAL-TAN* visar att vänstertänkandet överlevt den övergången- om någon nu trott något annat...

"En tredjedel av SVT och SR:s fällningar i Granskningsnämnden som strider mot kravet på opartiskhet, rör politiska ämnen, enligt en studie av Näringslivets medieinstitut.
Enligt rapporten har nästan alla fällningar varit fall där public service vinklat åt GAL på en GAL-TAN-skala – alltså Gröna, Alternativa och Liberala värderingar.
Nu möts SVT och SR av kritik.
– Det är särskilt allvarligt när förtroendet för public service ifrågasätts, säger Lotta Finstorp, kulturpolitisk talesperson för Moderaterna."---

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

* GAL-TAN, där (G)rön (A)lternativ (L)ibertär/Frihetlig står mot (T)raditionell, (A)uktoritär, (N)ationalistisk.

Anmäl
2019-07-02 08:04 #26 av: Göstage

När snilleblixten slår ner...Får idé

"Under den blodiga söndagen inträffade tre skjutningar och två personer dog."---

"I ett klipp som publiceras på SVT:s hemsida intervjuar en reporter politikern Anna-Lena Johansson, vice ordförande för kommunstyrelsen i Sollentuna – den kommun där den första skjutningen inträffade.
– Malmvägen är ett väldigt eftersatt bostadsområde. För 15 år sedan ungefär ställde man in renoveringen av hela Malmvägen. Vad tänker du? Ditt parti var vid makten då? frågar reportern och fortsätter:
– Om ni hade satsat tidigare när de här ungdomarna var små barn, tror du ni hade haft samma problem som idag?"---

https://nyheteridag.se/svt-reporter-kan-installd-renovering-for-15-ar-sedan-vara-orsak-till-skjutningen-i-sollentuna/

Anmäl
2019-07-26 17:24 #27 av: Göstage

SVT har tappat orienteringen, det är vi väl flera som konstaterat. Nu larmar man om brist på mångfald i orienteringssporten. 

Här kan Silva få en  bra marknad för en av sina produkter.

Anmäl
2019-08-10 22:27 #28 av: Göstage

Henrik Jönsson påminner på sin YouTubekanal om när DDR-andan  ympades in i svenska akademiska kretsar och i Public Service. 

Anmäl
2019-09-13 09:30 #29 av: Göstage

Smart utspel av MP med assistans av SVT ("enligt vad SVT erfar"...) att på morgonen gå ut och sprida "nyheten" om sin samarbetsvilja i förhandlingarna, för att på kvällen smyga in en dementi, som inte alls blir lika uppmärksammad. Statsapparaten fungerar... 

"Nu öppnas dörren för ett avskaffande av den så kallade straffrabatten för unga brottslingar. Enligt vad SVT erfar är Miljöpartiet redo att lämna sitt motstånd – som hittills blockerat frågan i regeringen."---

"Isabella Lövin tillbakavisar också under torsdagskvällen att Miljöpartiet skulle vara beredda att släppa igenom en avskaffad straffrabatt. I en skriftlig kommentar skriver hon:
– Jag tillbakavisar det påståendet. Vår inställning i frågan om straffrabatten står fast. Många tunga remissinstanser har kritiserat förslaget för att det riskerar att istället leda unga personer djupare in i kriminalitet. Det måste till åtgärder som på riktigt bekämpar gängkriminalitet." 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oppning-om-straffrabatt-for-unga

Anmäl
2019-09-26 09:40 #30 av: Göstage

"Ge fan i vår public service, Moderaterna", skriver ETC. "Vår" var det ja...

Jag länkar inte till skräpet, den som vill läsa mer kan googla på rubriken.

Anmäl
2019-09-26 12:46 #31 av: Hayabusa

#30 ETC tar man inte på allvar.

Anmäl
2019-10-03 09:45 #32 av: Göstage

Flera partier har på kort tid ifrågasatt public service i dess nuvarande form (diskussion i denna tråd), vilket av naturliga skäl väckt indignation hos socialdemokraterna. Johan Westerholm skriver på Ledarsidorna:

"Kristdemokraterna ger sig in i mediedebatten och får genast kritik från socialdemokraternas Lawen Redar för att de inte förstår det nya medielandskapet. Dessvärre, för Redar, socialdemokraterna och Sverige är det Redar som inte tycks förstå vad som sker i medielandskapet. Alls." ---

"Dessvärre är det Lawen Redar som från sin position som tredje vice ordförande i riksdagens kulturutskott som inte begriper någonting om vare sig hur public service idag har valt att lösa sitt uppdrag eller heller hur det nya medielanskapet växer fram. Redar visar alla kliniska symptom på att drömma sig bort till Nordkorea eller dagens Ryssland. Redar står i allt väsentligt närmare Vladimir Putins mediepolitik än något annat."---

https://ledarsidorna.se/2019/10/socialdemokraterna-forstar-inte-det-nya-medielandskapet/

Anmäl
2019-10-06 22:15 #33 av: Göstage

"Statstelevisionen har lanserat en påverkanskampanj under namnet ”har aldrig varit viktigare” i vilken man utser sig själva som sanningssägare i mediebruset. Flera har reagerat på kampanjen och jämför den med propaganda i det forna kommunistiska Östtyskland."---

https://samnytt.se/statstelevisionen-lanserar-paverkanskampanj-for-att-radda-sverigebilden/

Javisst.

Anmäl
2019-10-07 08:34 #34 av: Göstage

Kanske dags för en återblick till 2015 och vad som då sades på andra sidan sundet...

Anmäl
2019-10-07 09:22 #35 av: Hayabusa

Varför är det så förfärligt att även Public Service behöver förändras? Framförallt med tanke på just VAD som behöver förändras. 

Anmäl
2019-10-08 10:26 #36 av: Göstage

#35 Det är uppenbarligen en helig ko i det röda Sverige...

Anmäl
2019-10-10 07:43 #37 av: Göstage

Paulina Neuding skriver i en krönika på Dagens Samhälle att det i dag inte går att skilja det politiska budskapet i Public Service i nyhetsprogram och underhållning. 

"För visst är det så att public service regelbundet misslyckas med att leverera god, saklig och objektiv journalistik. Migrationsvågen och kompetensregnet, som nu slutgiltigt har visat sig inte ha varit ett kompetensregn, är ett exempel bara från den senaste veckan."--- 

"Att vara journalist i dag är i första hand att brinna och kämpa för diverse värderingar, snarare än att i första hand förse medborgare med de fakta som behövs för att navigera i en komplicerad värld. Man ser inte längre sitt jobb som en fråga om att leta fram fakta som mottagaren efterfrågar. Jobbet är i främst att förmedla goda värderingar som journalisten har, men mottagaren misstänks sakna."--- 

"Målgruppen ska i första hand uppfostras och läxas upp och kanske allra helst vara en helt annan."--- 

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/vi-sokte-en-lagereld-och-fann-en-tesdriven-koloss-29611

Anmäl
2019-10-13 09:32 #38 av: Göstage

Appelqvist, rätt man på rätt plats?

"SD-kritiske Kristoffer Appelquist har tagit över som programledare för SVT:s humorprogram Svenska Nyheter efter hyllade Jesper Rönndahl. Appelquist har tidigare uppmanat folk att inte rösta på SD och engagerat sig för stor asylmigration."---

Källa

Hade han fått jobbet om han uppmanat folk att inte rösta på sossarna?

Anmäl
2019-10-13 12:04 #39 av: Carmarino

Tycker inte det märks i programmet i alla fall. Han är inte lika rolig som Jesper Rönndahl, utan avsevärt "hårdare". Det är flera gånger jag har undrat om SVT:s ledning verkligen tillåter att han får säga det han säger.

Anmäl
2019-11-29 06:25 #40 av: Göstage

#0ff  Förra gången Anders Lundin predikade om "fake news" om Sverige fick man tydligen kalla fötter på SVT och klippte bort inslaget, se TS.

Men i det senaste programmet tog man steget fullt ut med en föreläsning av Lundin om den "felaktiga" utländska synen på Sverige. Dessutom fick deltagarna träffa självaste Greta, fattas bara!

Nu såg jag inte avsnittet, jag har slutat att följa Allt för Sverige redan inför den här säsongen, men jag utgår från att uppgifterna i den länkade artikeln är korrekt. 

https://nyheteridag.se/svt-program-anmals-gick-pa-klimatstrejk-med-greta-thunberg/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.