Debatt

Får Kalle bli Lucia?

2018-10-21 12:21 #0 av: Göstage

Gatukontoret i Malmö kan tänka sig något annat än en kvinna som Lucia i Malmö, något som fått bloggaren Johanna Toftby att reagera.

"För några veckor sedan gick Malmö stad ut och eftersökte 2018 års lucia. Men till skillnad från tidigare år, då det i formuleringen stått att lucia ska vara en tjej, eftersökte de nu ”en person”.
”Malmös lucia väljs inte utifrån sitt utseende eller sin sångröst, utan ska vara en person som under det gångna året aktivt utmärkt sig som en god förebild och visat ett stort engagemang för staden och för sina medmänniskor”, skrev gatukontoret på sin hemsida.
Något som fått bloggerskan Johanna Toftby, 45, bland annat känd för sin medverkan i ”Ensam mamma söker”, att reagera.

I ett blogginlägg menar hon på att hon tycker att det är helt fel att lucia kan bli en man.
”Lucia har alltid varit en kvinna, en symbol som bygger på en verklig människa som helgonförklarats. Att Malmös Lucia ska låta även killar ansöka, det är jättefel!”, skriver hon bland annat.
Nu utvecklar hon.
– Jag är för jämställdhet och lika lön för lika arbete, men jag vill inte vara en hen. Jag tycker det är galet faktiskt. Det börjar balla ur, säger hon.
Vad är det du reagerar på?
– Jag reagerar på att det är en tradition. Det har alltid varit en kvinna, för lucia var ett helgon. Det blir fjantigt om en vuxen man kommer som lucia. Jag är kanske gammalmodig, men så tycker jag, säger hon."---

"Inlägget har fått många reaktioner, berättar hon. Både positiva och negativa.
– Det är ett laddat ämne, många har åsikter och majoriteten tycker att lucia ska vara en kvinna. Många tycker också att det inte spelar någon roll och att man ska vara öppen för nytänk, men det går för långt när allt ska bli könlöst, säger Johanna Toftby."

https://www.expressen.se/gt/johanna-toftbys-ilska-nar-en-man-kan-bli-lucia/

Har Toftby rätt, eller är hon fel ute?

Mer om Luciatraditionen:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/jul/darfor-firar-vi-lucia-i-sverige/

Rubrikens "Kalle" är här förstås bara ett namn valt som illustration.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-21 12:29 #1 av: Carmarino

Nu för tiden gör man ju även om t.ex. teaterpjäser där man byter om på könen för rollinnehavarna. Det har ju diskuterats om James Bond ska bli kvinna och Doctor Who har redan blivit det. Vi kan ju alltid ha en manlig lucia och en kvinnlig jultomte. (Fast kvinnliga tomtar förekommer ju redan.)

Visst kan det vara trevligt med omväxling, men jag håller med Johanna Toftby att det börjar gå lite för långt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-21 12:36 #2 av: Jimmy.L

Visst en plojgrej funkar ibland men nu börjar det bli lite överdrivet. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-10-21 14:13 #3 av: Emo

På Luciamorgonen när jag gick fjärde året på teknis uppvaktade vi en del lärare och en del kamrater. Vår snygge Lucia var en man, en indier, så vi var kanske föregångare även om jag tror att fler Luciaföljen hade manliga Lucior då 1972.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-10-21 14:44 #4 av: Carmarino

Ja, det har nog funnits många manliga lucior i lokala luciatåg. Dock tror jag aldrig att det förekommit att en "officiell" lucia har varit man.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-21 19:27 #5 av: Novachan

Jag bryr mig nog inte, traditioner kan ändras om det är positiva förändringar. Jag undrar hur de starkare religiösa ser på detta, och om det kan argumenteras för att vara ett sorts förhinder av utövande av religion eller något i den stilen...

Anmäl
2018-10-22 07:31 #6 av: Hayabusa

Absolut - precis som en film om Jeanne d'arc kan spelas av en medelålders man.

Anmäl
2018-10-22 09:48 #7 av: Stallmima

Vissa saker har gått till överdrift för att inte "kränka" folk !!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.