samhället

Public Service och "opartiskheten"

2018-10-28 16:09 #0 av: Göstage

Reaktioner kommer på att Skavlan bemött partiledarna Åkesson och Lööf på olika sätt. SVT:s projektansvarige för Skavlan medger vid kontakt  att "man har olika upplägg för en intervju med Åkesson och en med Lööf. Han säger också att SD:s politik är ”mycket mer brännbar”.---

Källa (delvis betalspärr).

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-01 07:51 #1 av: Göstage

Liberala debattören och f.d. ledarskribenten i GP Malin Lernfelt tycker på samma tidnings debattsida att Public Service borde lägga identitetspolitiken på hyllan.

"Men när det gäller det identitetspolitiska träsk som man uppfattar att SVT, SR och UR allt för ofta hamnar i blir det stopp och belägg. I stället för att stå upp för journalistik som en yrkesprofession och publicistisk kunskap som grundläggande för verksamheten har public service vid flera tillfällen lagt fokus på ursprung, hudfärg och namn vid rekrytering. 

Man förvandlar således journalisten till aktivist och gör hen en del av den berättelse som skildras snarare än den som lyfter perspektiven och utifrån dessa ger en oberoende och trovärdig bild av ett skeende. Sådant agerande från public service har redan, och kommer på sikt i ännu högre grad, att skapa en avgrundsdjup klyfta mellan den som tvingas betala och personerna som ges tillgång till dessa skattepengar."---

http://www.gp.se/debatt/ut-med-flams-och-trams-renodla-public-service-1.11374226

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-01-20 12:36 #2 av: Göstage

"Tre gånger under Ekots Lördagsintervju med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt använde intervjuaren Monica Saarinen begreppet ”blåbrun” när hon skulle beskriva KD, M och SD – samma öknamn som Sjöstedt och olika debattörer inom vänstern använder sig av."--- 

https://nyheteridag.se/blabruna-blocket-sveriges-radio-anammar-sjostedts-oknamn-pa-kd-m-sd/

"Trovärdigheten är vår viktigaste hörnpelare, att man kan lita på oss” som Ekochefen skrev vid ett tidigare tillfälle när man gjort bort sig.

Anmäl
2019-01-20 13:26 #3 av: eskils

#2 Fult gjort av SR!

I Agenda i TV2 den 13 januari intervjuade Anders Holmberg först Jan Björklund (L). Han fick sitta i princip ostört och skrodera om hur hans parti har "tagit ansvar" genom att efter valet svika sina väljare och gå över till motståndarsidan...

Sedan blev Ebba Busch Thor (KD) intervjuad av samme programledare. Hon fick ingalunda tala ostört, utan blev avbruten inte mindre än 15 gånger!

Fråga: blev hon mobbad för att hon har en annan politisk uppfattning än SVT, eller för att hon är kvinna?

Anmäl
2019-01-20 13:49 #4 av: 72mm

Men snälla, sluta utgå från att SR och SVT på något sätt är neutrala, opolitiska, utan egen agenda, kompetenta, pålästa eller med ambition att informera. 

Det var inte alls fult gjort av SR, det var precis exakt vad som var väntat av dem såsom de aktivister och desinformatörer de är.  

Sluta bara konsumera smörjan. Ni blir bara dumma i huvudet.

Anmäl
2019-01-20 14:03 #5 av: Göstage

#4 Tack för omtanken, men för min egen del kommer jag att fortsätta att registrera det jag finner vara galet inom media i allmänhet och Public Service i synnerhet, med risk för att bli "dum i huvudet" (i den mån jag inte redan är det). 

Jag gör det med öppna ögon och utan förhoppningar att något kommer att förändras till det bättre, och instämmer i vad Jyllandsposten skrev häromdagen"I åratal har svenska medier stått för en samhällsdebatt som i förljugenhet inte överträffas någonstans i Europa." 

Detta tycker jag är ett missförhållande och ett hot mot vår eventuella demokrati. Om nagelfarandet av våra medier gör dig upprörd får jag leva med det.

Anmäl
2019-01-20 15:13 #6 av: 72mm

Hehe, nej då, jag blir inte upprörd. Jag har bara helt gett upp hoppet om vad du kallar "vår eventuella demokrati". 

Public Service och de flesta gammelmedia gör mig bara deprimerad (och dum i huvudet! :)

Anmäl
2019-01-20 15:25 #7 av: Göstage

Jovisst, men för mig  är lite "do or die" - lägger jag ner så tappar jag självrespekten. Eller som Dagny, 106, säger: "Sätter jag mig ner så dör jag".

"Det pratas vitt och brett om ditt och datt i tal och visor
Vi har smutsat ner, vi har bara fel, det är bara skam och nesor
*Och det är nog sant, och det är nog bra, att vi snackar om problemen.
Men dom är till för att lösas, vart går det hän, om vi sitter still på stenen."---

Pugh

Anmäl
2019-01-20 15:36 #8 av: Hayabusa

Mitt hopp är det kommer en förändring. Det finns inget så konstant som förändringar. Tittar man bakåt i historien så har det de facto skett förändringar som, åtminstone jag, hade svårt att tro skulle inträffa. 

Anmäl
2019-01-23 13:31 #9 av: Göstage

"När P4 Göteborg rapporterade om domen mot en före detta S-politiker valde man att varken namnge henne eller hennes parti. Nu åtalas en SD-politiker för förolämpning och blir uthängd med namn och partibeteckning i samma kanal."---

Nyheter idag (betalartikel)

Såklart!

Anmäl
2019-01-25 09:01 #10 av: Göstage

Med bocken som trädgårdsmästare.

https://samnytt.se/vansteraktivist-pa-svt-ska-opartiskt-rapportera-fran-venezuela/

Anmäl
2019-01-25 09:07 #11 av: Hayabusa

#10 Haha Gapskrattar 

"Öhh...vem ska vi skicka, finns det någon lämplig?"

"Vänsteraktivist..? Ja, men det är ju som klipp & skuret!"

Anmäl
2019-02-18 11:35 #12 av: Göstage

Granskningsnämnden fäller SVT för avståndstagandet till ett uttalande av Åkesson i slutdebatten inför valet 2018.

Egen tråd.

Anmäl
2019-05-25 08:54 #13 av: Göstage
Steget Efter på Twitter

Anmäl
2019-05-27 19:29 #14 av: Göstage

I augusti förra året uttryckte Jimmie Åkesson sin ärliga mening om att han ansåg att P3 är en skitkanal, och vad honom anbelangar skulle han inte ha något emot att lägga ner den. Det fick Jonas Sjöstedt att rycka ut till Public Services självklara rätt att "granska makten".

Twitter

Efter EU-valet skäller Sjöstedt på SVT, som gjorde just det - granskade makten. Han hävdar att ”SVT:s orättfärdiga inslag där Malin helt felaktigt pekas ut som ”fuskare” verkar ha fått inverkan på valresultatet.´

Charlotta Friborg, ansvarig utgivare på SVT:s riksnyheter, slår ifrån sig kritiken. Enligt henne har alla parlamentariker granskat lika hårt som Malin Björk.
– Vi synar kandidater, vi synar politik, det är en självklar del av granskande journalistik inför ett val, säger hon.
Med tanke på kritiken mot nyheten, var det rätt att publicera så nära inpå valet?
– Ja det var det. Det är en hederlig journalistik och rakt berättat."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/b5QVwd/svts-svar-pa-v-ledarens-kritik-en-hederlig-journalistik

Han verkar ha blivit förbannad när Public Service, för en gångs skull, granskade fel makthavare...

Anmäl
2019-06-10 08:12 #15 av: Göstage

Carl-Vincent Reimers, medlem i Liberalerna och kandidat för partiet i EU-valet, har gjort en granskning av hur Public Service agerat politiskt i det nya politiska landskapet GAL-TAN, och den  visar att vänstertänkandet överlevt den övergången, om någon nu trott något annat.... 

"En tredjedel av SVT och SR:s fällningar i Granskningsnämnden som strider mot kravet på opartiskhet, rör politiska ämnen, enligt en studie av Näringslivets medieinstitut."--- 

"Enligt rapporten har SVT och SR aldrig fällts för TAN-vinkling. Däremot har man en gång fällts för vänstervridning.

– Det är framför allt två ämnen som sticker ut. Det är invandringsfrågan och synen på Sverigedemokraterna."---

– Jag skulle säga att resultatet innebär att man inte uppfyller kravet på opartiskhet som man borde göra. Det är en indikator på att public service faktiskt inte är så politiskt opartiskt som man gärna vill ge sken av."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

GAL-TAN, där (G)rön (A)lternativ (L)ibertär/Frihetlig står mot (T)raditionell, (A)uktoritär, (N)ationalistisk.

Anmäl
2019-07-01 15:39 #16 av: eskils

#9 Det händer igen. Två politiker döms till fängelse, berättar SVT.

Den enas partitillhörighet slås upp stort i rubriken och texten, tros att mannen redan lämnat politiken. SD förstås!

Den andres partitillhörighet hemlighålls av SVT, och hans partikollega och advokat bereds utrymme att yttra sig. "SVT Nyheter Skåne har valt att inte publicera politikerns namn eller partibeteckning. Det är ett beslut som ansvarig utgivare har fattat."  Får man gissa att partiet är S, V, MP, C eller L... ?

Dåligt, SVT! Nörd

Politik är en förtroendebransch. Jag tycker att partitillhörigheten för alla politiker som döms till fängelse ska publiceras. Väljarna har rätt att informeras.

Anmäl
2019-07-01 16:10 #17 av: Göstage

Instämmer! 

KvP uppger att politiker två är (var?) moderat.

Anmäl
2019-09-08 08:22 #18 av: Göstage
Klipp från Twitter och SVT Nyheter

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljonregn-over-hoginkomsttagare-i-hostbudgeten

Som sagt...

Anmäl
2019-09-08 09:55 #19 av: Hayabusa

#18 Saxat ur den länkade texten:

"Vad ska du göra för pengarna? 

– Självklart, det är mycket pengar. Viktigt är nog att vi konsumerar, ju mer vi kan konsumera desto bättre för landet, säger Nyamko Sabuni."

"Konsumera mera"? Det är ju så miljöpolitiskt opassande som det går. 

Anmäl
2019-09-25 11:19 #20 av: Göstage
SVT på nyhetsplats

Följdfråga: varför ska vi lita på SVT?

Anmäl
2019-10-07 16:36 #21 av: Göstage

Håkan Boström på GP undrar över syftet med SVT:s senaste reklamkampanj.

"När medierna börjar ägna tid åt att ”ta strid” mot sina kritiker, snarare än att granska makten, eller sig själva, har kritikerna vunnit det första slaget. Redan där har pressen dragits in i ett i grunden politiskt spel. Blivit en aktör. Enligt SOM-institutets mätningar har förtroendet för SVT redan i högre grad börjat bli beroende av politisk tillhörighet."---

”Sanningen har aldrig varit viktigare” kallar SVT den övergripande kampanj som reklamfilmen är en del av. Sanningen har dock varit viktig i alla tider, och alltid varit hotad. Att den rådande ordningen är utmanad är inte detsamma som att sanningen är det. Det faktum att traditionella medier fått ökad konkurrens hotar inte heller sanningen, tvärtom. Antalet kritiska röster blir fler. Det ställer högre krav på den traditionella journalistiken. Låt oss övertyga läsarna och tittarna att vi behövs genom att göra vårt jobb så bra som möjligt. Skrämseltaktik är första steget mot nederlag."

https://www.gp.se/ledare/svt-har-gått-i-populisternas-fälla-1.18943761

Anmäl
2019-10-08 10:29 #22 av: Göstage

#21 Tino Sanandaji skriver på Facebook att den tittare som köper SVT:s propagandistiska  världsbild har sig själv att skylla.

"Negativa nyheter är tydligen en konspiration där utlandet är ute efter Sverige. Bilbränder, gängmord, våldtäkt, stenkastning, barnrån och sprängningar är bara rykten illvilliga stormakter spridit om Sverige, en höna av en fjäder i farfars näsa!
Något sådant har dock aldrig hänt, det är ankdamsnivå att tro att brittiska tidningar bryr sig om att göra småsaker i lilla Sverige till förstanyhet. Det som publicerats internationellt om svenska samhällsproblem är inte påhitt, bara är fakta som går emot journalistkårens agenda och politiska övertygelser. 

SVT har ingen trovärdighet att kalla sig sanningens väktare efter alla deras lögner om kompetensregn eller apatiska barn. Problemet är egentligen inte dessa skamlöst oärliga journalister utan alla er apatiska SVT-tittare, som av nostalgiska skäl inte vill inse hur oseriös Sveriges Television har blivit."

FB

Anmäl
2019-10-21 10:25 #23 av: Göstage

Public Service tar det säkra före det osäkra och bereder spaltutrymme åt sina förtrogna som försvarare.

https://samnytt.se/svts-egna-medieexperter-slar-fast-inga-tecken-pa-politisk-snedvridning-i-public-service/

Anmäl
2019-10-24 08:02 #24 av: Göstage

"SVT lät en ekonomiprofessor som själv gått ut med att hon är socialdemokrat kommentera Moderaternas politik.
Inslaget i söndags har mötts av hård kritik – men SVT försvarar valet av intervjuperson.
– Hon är den främsta forskaren på det här området. Det är alldeles självklart att intervjua henne, säger Rolf Tardell, redaktör på ”Agenda”.--- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLE5bo/kritik-mot-svt-efter-att-professor-med-s-asikter-kritiserat-m

Klart han tycker...

Anmäl
2019-10-24 08:18 #25 av: Hayabusa

#24 Som skattebetalare (dvs är med om att finansiera Public Service) anser jag att det en för mig rimlig info (att kvinnan är sosse).

Anmäl
2019-10-24 08:30 #26 av: Göstage

Precis! Ingen kan ju förnekas att ha partisympatier eller -tillhörighet, men det kan vara en viktig upplysning att man som tittare får veta det för att kunna veta om det kan tänkas föreligga någon form av "jäv" eller partiskhet.

Om nu inte SVT själva är kompetenta att googla på sina gäster kanske det borde höra till god ton att "offret" själv upplyser dem om sin hemhörighet på den politiska skalan?

Anmäl
2019-11-03 11:22 #27 av: Göstage
Skärmdump

SVT har fått kritik från många håll efter sin skildring om "kramkalas" och "rockstjärnestatus" när Gävleimamen återvände till sin moské efter frigivningen.

Nu försvarar sig ansvarig utgivare på SVT Gävle:
"När en sådan ledarfigur blir inlåst med svepande anklagelser och sedan blir frisläppt och får komma hem till sina följare är det viktigt att följa och rapportera om vad som händer.

Jag tycker inte att frågan är hur SVT kunde skriva att det var kramkalas och att Abo Raad togs emot som en rockstjärna när han kom till moskén.

Jag tycker att frågan är – vad betyder det att han har rockstjärnestatus? Och vad får den här icke-offentliga rättsprocessen för effekt bland hans anhängare?"---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/kronika-ett-hot-mot-rikets-sakerhet-hyllas-som-en-rockstjarna-sjalvklart-ska-vi-rapportera-om-det

Intressanta påpekanden om "svepande anklagelser" och "icke-offentliga rättsprocessen" - man ser ju vem den tilltänkta syndabocken är, och inte är det imamen...

I ett senkommet försök att balansera sin skildring låter man nu den svenskfödde imamen Abd al Haqq Kielan (ex. Leif Karlsson)  i ett annat muslimskt trossamfund få uttrycka kritik över att gävleimamen och hans medsläppta kan gå fria i samhället.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/de-kommer-tillbaka-som-martyrer

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.