Annons:
Etikettpolitikerna
Läst 5694 ggr
[Göstage]
11/19/18, 12:20 PM

Stefan Löfven sågas av de egna

Som förutsagts väntar en tuff tid för vissa partiledare. Nu ifrågasätts Stefan Löfven internt:

"Socialdemokraterna och Stefan Löfven totalsågas i en ny valanalys som gjorts av den fackliga tankesmedjan Katalys. "Socialdemokraternas auktoritära valstrategi under våren 2018 höll på att sänka partiet helt", skriver rapportens författare. De kräver samtidigt att Löfvens efterträdare väljs i en öppen process: "Den ålderdomliga modellen med hemliga kandidater och kongressvoteringar utan betydelse måste få ett slut."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/lofvens-valstrategi-sagas-holl-pa-att-sanka-partiet/

Annons:
[Jimmy.L]
11/19/18, 12:37 PM
#1

Inte förvånad, dom springer till MP hela tiden och frågar om vad som ska göras istället för att stå på egna ben.

Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
11/26/18, 9:30 AM
#3

Moderaten UIrika Schenström, född och fortfarande boende i Vasastan i Stockholm, ser med viss förvåning på sosseväckelsen i stadsdelen. Vad har hänt, och hur skall Socialdemokraterna behålla detta något oväntade tillskott?

 "S) gjorde ett historisk dåligt val men det gick bättre än väntat. Och i min egen valkrets så gick de fram. I Vasastan i Stockholm, ja där gick det bra. Men frågan är om man verkligen vill ha de väljarna framöver. Hur ska man förhålla sig till dessa väljare samtidigt som man måste kämpa för att den traditionella arbetarklassen inte ska överge partiet för Sverigedemokraterna? Hur ska (S) helt enkelt hantera sina nya ”elit-sossar"?

"I Vasastan, med Vasaparken som hjärta, har Socialdemokraterna gått framåt. Här har jag växt upp. Här har jag varit barn och här har jag blivit vuxen. Jag bor fortfarande här och lär aldrig flytta härifrån. Här bor troligen några av Sveriges mest lättrörliga väljare. Många är under 50, de flesta är högutbildade och de har synnerligen goda inkomster. En mycket stor andel har under åren röstat borgerligt. Och de har aldrig sett ett riktigt verkstadsgolv.

 När jag växte upp i Vasastan på 70-talet såg det annorlunda ut. Då var det ”rödvinsvänstern” som bodde här. De bar näbbstövlar, kånkenryggor och palestinasjalar och demonstrerade mot bilarna. Min mamma kallades ”moderaten” och på mitt dagis (det kallades så då) ”Västis” serverades det linssoppa, det spelades gitarr och de flesta var alternativa i sin samhällssyn. Har cirkeln nu slutits?"---

"Det skall bli väldigt intressant att se hur socialdemokratin kommer att agera för att behålla dessa ”elit-sossar”. Tänk om någon skulle få för sig att engagera sig i Socialdemokraterna på riktigt? Oj, vilken annan typ av politik de kommer att kräva. Och oj, vad arbetarklassens socialdemokrater kommer att bli förvirrade och förargade.

I dagarna kom tankesmedjan Katalys eftervalsanalys. ”Vi anser att arbetarrörelsen måste inse allvaret, se kapitalets enorma framgångar och bestämma sig för att sätta en egen agenda igen. Det är allvar nu, socialdemokrater!”, skriver Daniel Suhonen.

Jag tror Suhonen har rätt. Måste vara jobbigt att vara politiker. Aldrig får de vara glada numera. Inte ens när man ökar i ett distrikt. Blir ju bara krångligt. Vad ska Socialdemokraterna göra nu när kapitalet har gjort sitt intåg i partiet? Hur hanteras spagaten mellan arbetare och kapital? Kommer de, sida vid sida, hjälpas åt att ro socialdemokratin i land?"

https://www.aftonbladet.se/a/oROxx7/hur-ska-s-hantera-sina-nya-elit-sossar

[Göstage]
12/10/18, 11:14 AM
#4

Expressens K-G Bergström ser sammanbrottet i regeringsöverläggningarna med C och L som något som skadat Löfvens rykte som skicklig förhandlare.

"– Jag tycker det var ett definitivt besked från Centern, ett definitivt nej till samarbete med en socialdemokratisk regering. Jag vill tillägga att det innebär att en så storslagen förhandlare som S har gjort Stefan Löfven till nu har kantstötts rejält. Han misslyckades med den viktigaste förhandlingen han har haft. 

Ska man tro Annie Lööf så har han betett sig som han gjorde med Miljöpartiet, han är inte beredd med tillräckliga eftergifter och att kapa banden med Vänsterpartiet. Han tillgodosåg Vänsterns kravlista men inte Centerpartiets."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/k-g-bergstrom-efter-annie-loofs-besked/

Misslyckas Löfven att få sossarna i regeringsställning lär han få svårt att sitta kvar som partiledare. Kanske är sista hoppet ett samarbete med Moderaterna (och kanske KD), som väl lär vara rätt trötta på C och L vid det här laget.

[Jimmy.L]
12/10/18, 11:52 AM
#5

Vore intressant med en mätning nu om väljarnas förtroende för herr Löfven.

[[eskils_]]
12/10/18, 12:04 PM
#6

#4 Tycker faktiskt att det hedrar Löfven att han inte böjde sig hur långt som helst för att tillmötesgå C och L. Han har ju primärt ansvar inför sina egna väljare och borde tro på sina egna ideer. Allt kan inte vara en fråga om taktik och spel.

Annons:
[Göstage]
12/10/18, 12:22 PM
#7

#6 Lööfs uppfattning var att Löfven mer föredrog att böja sig för vänsterpartiets krav än att tillmötesgå mittenpartierna. Det är i så fall givetvis hans eget (och hans partis) val, men det rimmar illa med hans ideliga attacker om att alliansen lyssnat på SD. Han är en politisk charlatan, det är min åsikt.

[Jimmy.L]
12/10/18, 12:26 PM
#8

Intressant att att Löfven först säger att ett samarbete med V inte är aktuellt men sen så visar det sig att dom ändå samtalar.

[[eskils_]]
12/10/18, 12:40 PM
#9

#7 Sossarna har ju i så många år varit beroende av stödet från "Kamrat 4%" så de törs nog inte stöta sig med dem. S och V har ju också snarlika åsikter, vilket S och C inte har.

Att Löfven smutskastar SD beror väl på att han själv förlorar så många väljare till dem. Avundsjuka helt enkelt. Men visst kan han vara en charlatan ändå, och framför allt inkompetent som politiker.

Jag är i alla fall glad att det (sannolikt) inte blir någon hemsk V-S-MP-C-regering! Där skulle S tvingas samarbeta med de 3 värsta verklighetsförnekande partierna.

[VSK]
12/10/18, 12:54 PM
#10

#8

Är exakt samma sak som att både Björklund och Lööf sa att de inte tänker samarbeta med S, och sedermera sen absolut inte om V ingick i nån form i S-regeringen. Detta trots de visste att V kommer trycka rött om de inte fick inflytande.

Vallöften är som sagt mest önskningar eller lögner. Hur många ggr har man inte hört de flesta partiledare inför valet säga "vi vill" när det pratas om vallöften.

[Jimmy.L]
12/10/18, 1:06 PM
#11

#10 Löfven stod för knappt en vecka sen framför journalisterna och sa att V inte ingick i förhandlingarna och nu en helomvändning, var det jag blev förvånad över.

[VSK]
12/10/18, 1:25 PM
#12

#11

Jodå jag såg det på TV. Men jag börjar snart tro att politikerna inte vet vad de skall göra mer för de är ju vana att kunna ljuga utan att bli påkomna. Nu är de i en ny situation där svenska folket synar deras lögner.

[Jimmy.L]
12/10/18, 1:44 PM
#13

Nu säger han igen:

"Jag ska förhandla med C, L och MP. Jag förhandlar inte med Vänsterpartiet. Jag förhandlar utifrån Socialdemokratisk position, säger statsminister som svar på frågan att Lööf anklagade honom för att han gick Vänsterpartiet till mötes."

Jag tycker han slingrar sig och kommer inte med ett tydligt besked att han stänger helt med V.

Annons:
[VSK]
12/10/18, 1:55 PM
#14

#13

Men Steffe vet ju att om inte V får inflytande så kommer V inte trycka grönt. Jag är osäker på om Steffe spelar dum eller om han är så där dum så han inte förstår vad Sjöstedt säger.

[Göstage]
12/10/18, 2:02 PM
#15

#13 Hade vi bara en journalistkår värd namnet så skulle en obligatorisk fråga till Löfven vid nästa presskonferens med honom vara hur han ser på att han vid förhandlingarna med mittenpartierna tog så stor hänsyn till vänsterpartiförslag, samtidigt som han själv hetsar mot SD. Ser han Vänsterpartiet som ett samarbets- eller ytterlighetsparti? Den frågan har han alltför lätt få slinka undan för - någon borde ställa honom mot väggen om detta! Han är faktiskt ohederlig.

[Jimmy.L]
12/10/18, 2:14 PM
#16

#15 Sant tuffare frågor till Löfven vore det bäst så vi får klarhet i vad han vill.

[Göstage]
12/10/18, 2:33 PM
#17

Från Löfven pressträff idag:
"På pressträffen gjorde Löfven klart att han inte förhandlat med Vänsterpartiet. – Jag förhandlar utifrån Socialdemokraternas position, och den sker inte med Vänsterpartiet."---
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/stefan-lofven-rapporterar-till-riksdagens-talman-i-dag/

Det är det typiska sättet för honom att ducka för vidare frågor och komma undan med det. Ingen har ju påstått att han fört förhandlingar med Vänsterpartiet, men mycket tyder på att det finns en villkorad lista medskickad, det verkar ha stått klart för förhandlingsparten.

Så här sa Sjöstedt vid månadsskiftet:
 "Under den förra mandatperioden fick vi igenom 90 reformer. Vänsterpartiet har aldrig haft ett så stort inflytande. Egentligen är vi i det läget nu också. Vänsterpartiet ska nu framföra var gränsen går för att stötta en S-ledd regering. – Om Stefan Löfven skulle få för sig att införa alla Liberalernas och Centerpartiets krav, då är inte vi med."---
http://dagensopinion.se/artikel/jonas-sjostedt-v-vi-ar-en-del-av-regeringsforhandlingarna/

[Jimmy.L]
12/10/18, 2:34 PM
#18

Det låste sig eftersom Löfven var ”oförmögen att stänga ute V och göra de strukturreformer som var viktiga för C” enligt Aftonbladets uppgiftslämnare. – Han verkar tro att det går att samarbeta både med Vänsterpartiet och Centerpartiet. Men det är otänkbart, säger en källa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/MgeRzE/kalla-forhandlingarna-laste-sig-klockan-tva-pa-lordagsnatten

Stämmer det så vågar Löven inte lämna V utanför.

[Göstage]
1/14/19, 11:08 AM
#19

"– Vi socialdemokrater kommer aldrig att jämställa Vänsterpartiet med Sverigedemokraterna. Det har jag också varit tydlig med gentemot C och L.  – I frågor som inte täcks av budgeten och den politiska överenskommelsen, så kan Socialdemokraterna och Vänsterpartiet samarbeta även framöver, säger Löfven."---

https://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-kan-falla-lofven-pa-mallinjen/

Alla politiker är väl maktgalna på ett eller annat sätt, men Löfven, Lööf och Björklund är nog värst i klassen bland partiledarna, och spräcker V uppgörelsen så lär väl åtminstone Löfvens och Björklunds dagar som partiledare vara räknade?

[[eskils_]]
1/14/19, 11:21 AM
#20

#19 Ja, Löfven, Lööf och Björklund är nog de värsta partiledarakrobaterna i modern tid. Slingrar sig som maskar på kroken. 🤢

Väljare uppskattar förstås politiker som säger samma sak före valet som efter valet!!

Jämför med Ulf Kristersson (M) "Vi är ett borgerligt parti man kan lita på", Elisabeth Svantesson (M) "Vi går frimodigt fram med våra förslag, oavsett vilka andra som stöder dem", Ebba Busch Thor (KD) igår i Agenda "Vi står rakryggade för de idéer vi tror på".

Så ska det låta! 👍

Annons:
[Göstage]
1/14/19, 11:26 AM
#21

Talade med en gammal folkpartistisk lokalpolitiker igår. Han oroar sig för demokratin och framtida valdeltagande.

"Vad är det för idé att gå till valurnorna när partierna ändå ogiltigförklarar folkviljan och skruvar som de själva vill med resultatet?", suckade han.

[Göstage]
1/14/19, 7:26 PM
#22

#21 Helena Edlund har liknade tankegångar: 

"För vad händer när väljaren inser att den där ”viktiga, demokratiska plikten” att gå och rösta, bara var ett spel för gallerierna? Händer det något alls? Eller kommer väljarna att acceptera att det demokratiska system som vi satt vår tilltro till avskaffas framför våra ögon?

På sätt och vis är det därför en välsignelse att turerna kring regeringsbildandet är så galet som det är, eftersom ingen längre behöver hysa några som helst tvivel om riksdagspartiernas inställning till sina väljare. Januariöverenskommelsens partiledare tycks betrakta väljarna som statister i föreställningar som syftar till en enda sak: att förse dem själva med formell motivering till att få behålla makt och privilegier.

Tydligast sägs kanske detta av Löfven som menar att överenskommelsen mellan S/MP/C/L är ett sätt att ”skydda demokratin” och att Sverige ”är den största vinnaren”. Det är ett språkbruk som vi känner igen från nationer som väljer en annan väg än den västerländska, representativa demokratin och ett mycket illavarslande tecken på att Sverige befinner sig i ett demokratiskt gungfly."--- 

http://helenaedlund.se/demokratiskt-gungfly/

[[eskils_]]
1/14/19, 8:43 PM
#23

#22 Demokratiskt gungfly är nog en passande benämning.

Ett par läsarkommentarer i Dagens Industri idag:

"Simma lugnt Löfven du har lyckats med dina ambitioner att slå ihjäl alliansen och det betyder att S i framtida val har krattat mattan. Förresten du kan göra som du vill. C och framförallt L är livrädda för ett nyval då med stor sannolik L skulle åka ut och C hamna på gränsen. Det viktigaste är ju trots allt att SD hålls utanför. Kosta vad det kosta vill och i sådana här situationer kan väljarna lämnas ute. Deras synpunkter är irrelevanta."

"Nyval är det enda raka i det här läget. Jag tycker alla partier ska fokusera mer på sin egen politik istället för att ändra uppfattning bara av rent strategiska syften - demokratin urholkas av dessa jönserier. Från och med nu bör också direktdemokrati förespråkas som Schweiz framgångsrikt bedriver - då slipper vi mycket av det som vi har sett i den svenska politken under hösten."__

[Göstage]
1/14/19, 10:17 PM
#24

Ja, någonting måste göras! Det är ofattbart hur Löfven, Björklund, Lööf och Fridolin har hetsat varandra att se spöken i Sverigedemokraterna istället för att ägna sig åt sin egen politik. Nu skall de svara för skötseln av landet de närmaste åren, och går det åt helskotta, vilket det väl förmodligen gör, så kommer de väl att skylla det också på SD. Patetiskt!

[Hayabusa]
1/15/19, 9:13 AM
#25

S ska alltså regera med en borgerlig politik, stödda av V..? Ursäkta, men det är som om AIK-klacken skulle döma Djurgårdens matcher.

Vad händer om SD röstar på något förslag lagt av S? De kommer inte att ta emot den?

[Jimmy.L]
1/15/19, 9:30 AM
#26

Sandlåda. 😴

[Hayabusa]
1/15/19, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

*

Annons:
[VSK]
1/15/19, 10:06 AM
#29

#25

SD hade ganska enkelt kunna föra sandlådepolitik och på så sätt ta bort all makt både C och L fick genom detta dravel de hållit på med men SD är vuxna och leker inte i sandlådan. Eftersom C och L i detta fallet vägrar en regering där SD har inflytande så kunde de ganska enkelt ha röstat fram S. Genom detta handlande så kunde ju knappast C och L godkänna detta och hade i normala fall (skriver normala fall) backat.

Men då SD är ett av de få partier som hellre vill se om sin egen politik istället för att ägna sin tid åt andra partier och smutskastning så lät de bli. Tror inte de hade kunnat leva med att rösta fram Löfven för det räcker med allt han förstört under sina fyra år som hövding. 

Rent generellt så har SD röstat fram många beslut som S haft denna mandatperiod, men alla partier har nånting bra i sina motioner. Vissa få andra många. 

Lite så jag förstått saken.

[Göstage]
1/15/19, 10:19 AM
#30

Inte ens s-märkta Lena Mellin på Aftonbladet som annars är svag för förhandlaren Löfven finner något försvar för hans och hans partilednings skapande av förutsättningar för  överenskommelsen.

"Omröstningen om ny statsminister som skulle ägt rum på onsdag flyttas nu till fredag. Stefan Löfven (S) får ytterligare 48 timmar på sig att se till att han blir vald till statsminister för andra gången på fem år.

Det är typiskt för hela regeringsbildningsprocessen. Allting tar hur lång tid som helst, bland annat för att partiledarna inte talar med varandra. Det är dags att börja med det nu, fem i tolv. Innan väljarna helt tappar förtroendet för politikens förmåga att lösa problem. Inte ens de hanterbara."---

"Andreas Norlén sade att han är mycket kritisk och att han tycker det är beklagligt att Stefan Löfven inte kollat att han hade fullt stöd för sin kandidatur till statsministerposten. Så kan man givetvis uttrycka det. Men man kan också hävda att det var klantigt. Oförlåtligt klantigt faktiskt. 

Centern och Liberalerna sålde sig dyrt till Löfven som i långa stycken tvingas föra en borgerlig politik – om han blir vald till statsminister. Att inte kolla att Vänsterpartiet ställde upp på det kan i värsta fall betraktas som maktfullkomligt. I bästa fall var det bara ett uttryck för en häpnadsväckande oskicklighet."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/A2ax8E/lofven-har-varit-riktigt-klantig

[[eskils_]]
1/15/19, 3:08 PM
#31

#28 Kul sammanställning av Löfvens mindre lyckade krumsprång! 😃

#30 "Maktfullkomlig och häpnadsväckande oskicklig" kallas Löfven nu av Aftonbladet. Äntligen ett sant ord från den tidningen!

[Göstage]
2/22/19, 8:28 AM
#32

"Stefan Löfven skyllde mest på gamla borgerliga regeringar och menade att hans regering nu ”bytt färdriktning och börjat lösa många problem”, skriver Eva Franchell på Aftonbladets ledarsida under rubriken "Stefan Löfvens usla valrörelse. Därför gick det så dåligt för Socialdemokraterna." Inte minst i fråga om sjukvården svek han, anser hon.

"Den senaste veckans rapportering visar att svensk sjukvård inte alls håller måttet. Valrörelsen borde ha handlat mer om välfärdens kärna - om att faktiskt rädda människoliv. Men i stället fick vi ta del av Stefan Löfvens utspel om migrationen. Socialdemokraternas hårdare tag mot flyktingar var nog det enda vi hörde i förra årets valrörelse.

Och så gick det som det gick. Socialdemokraterna backade och fick till slut bara stöd av 28,3 procent av väljarna. Partiets lägsta siffra i modern tid. Regeringen förlorade nästan makten och tvingas nu till svåra kompromisser för att kunna sitta kvar.

Hur kunde Socialdemokraterna göra en så usel valrörelse? Dålig tajming, anser Gabriel Wikström som är ordförande i partiets valanalysgrupp. – Det bästa hade varit om man tagit diskussionen om migration tidigare, menar han och får det hela att låta som en miss i planeringen.

Sanningen är nog att väljarna brydde sig mer om politiken. De ville inte ha fler flyktingdebatter som bara lyfte fram Sverigedemokraterna. Väljarna oroade sig för sjukvården som enligt opinionsmätningarna också var den viktigaste frågan under hela valrörelsen."---

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/EoVpaK/stefan-lofvens-usla-valrorelse

[Göstage]
3/18/19, 6:29 PM
#33

Sossarnas valanalysgrupp riktar kritik mot Löfvens valrörelse:

"Enligt Ekot riktar Socialdemokraternas valanalysgrupp kritik mot Stefan Löfven. Bland annat menar de att migrationspolitiken förankrats väldigt lite i partiet. Ett exempel ska ha varit i maj förra året. Löfven höll en presskonferens om att partiet ska ha en restriktiv asylpolitik."---  

"Migrationspolitiken hade då inte diskuterats och förankrats tillräckligt val, konstaterar valanalysgruppen. ”Partimedlemmar måste ges större utrymme att diskutera frågor av liknande dignitet”, säger valanalysgruppen enligt Ekot."---

"Valet benämns inte som ett katastrofval, men det benämns inte heller som en framgång i analysen. Stödet hos arbetarna sjunker och av LO-medlemmarna är siffran 41 procent, jämfört med 60 procent för tolv år sedan."---

"Det största tappet av väljare ska ha gått till Sverigedemokraterna, och en liten del till Vänsterpartiet."---

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-far-kritik-av-partiets-valanalysgrupp/

[Göstage]
3/21/19, 10:40 AM
#34

När man läser Kjell Östbergs inlägg i Aftonbladet förstärker det bilden av Socialdemokraterna som ett allt mer slutet parti under Stefan Löfven. 

"Det stundar till partikongress för Socialdemokraterna och jag sitter och läser en av programtexterna: Det politiska samtalet utvecklar socialdemokratin! Grunden för ett politiskt parti som vårt är det politiska samtalet, heter det. ”Det är i samtalet mellan människor som idéer bryts mot varandra, ny fördjupad verklighetsförståelse uppstår och gemensam grund för att samarbeta byggs. Det är där vi påverkar och påverkas, får inspiration framåt och hanterar våra svåra frågor gemensamt.”--- 

"Ett sådant parti borde ha hur mycket som helst att tala om, hur många problem som helst att lösa, hur mycket politik som helst att utveckla. Men partistyrelsen har valt att kalla till en snöpt kongress, helt avskalad kontroversiella frågor och, för första gången vid en ordinarie kongress, utan möjlighet för partimedlemmarna att skriva egna motioner. Två tunna programförslag, Kunskap för framtiden och Det politiska samtalet, det är allt."---

"Dessvärre, vi vet alla varför partiledningen till varje pris vill undvika att samtala om – för att inte tala mobilisera kring – politiskt brännbara ämnen. Löfvens överordnade strategi, att bygga allianser med borgerliga partier, förutsätter att partiledningen har fria händer att kompromissa bort stort och smått. Kan ingen ta ett samtal med honom och påpeka vad all internationell erfarenhet visar: Det är i mitten avgrunden finns.

Till årets kongress fick vi inte motionera, skriver en uppgiven röst i Allt i politiken, ska nästa hållas utan ombud?"

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/a2Xd84/socialdemokraterna-partiet-som-inte-vill-prata-politik

Forum på SVT sänder från kongressen. Som fast sällskap i studion har Linda Nilarve bisittarna  Dan Svanell (fredag och söndag) respektive Anders Bergérus (lördag).  Dan Svanell är   tidigare presschef hos Socialdemokraterna och  Anders Bergérus är ombudsman på LO. Det minskar inte direkt intrycket av att det råder kontroll över debatten.

Annons:
[Hayabusa]
3/21/19, 11:12 AM
#35

"I maj 2018 presenterade Löfven partiets framtida migrationspolitik med löfte om en stram linje även under nästa mandatperiod. Än en gång steg opinionssiffrorna.

S-analysgruppen tar inte upp det som hänt efter valet. Men en oundviklig fråga gäller Januariavtalet.

Där tvingade Centern, Liberalerna och Miljöpartiet Stefan Löfven att gå med på ännu ett avsteg från den strama migrationslinjen: generösare regler för familjeåterföringen.

I analogi med analysgruppens slutsats kan det slå tillbaka som en bumerang mot Löfven – och leda till att väljarnas tilltro till den strama migrationspolitiken åter rasar."

Olle Lönnaeus, HD/Sydsvenskan 19.03.2019

[Göstage]
3/22/19, 4:35 AM
#36

#34 Torbjörn Nilsson i Expressen inför sossarnas partikongress nu i helgen:

"Man kunde tänka sig att partiet, som i helgen håller kongress i Örebro, nu skulle präglas av en intensiv diskussion om åtgärder. En debatt där ledande företrädare klev fram och gav sin syn på problemen och vad som borde hända. Men icke. När hörde ni senast ett statsråd säga något väsentligt om samhällsutvecklingen och partiet senast? Det är tyst som i graven de gräver sig."---

https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/sossarna-utklassas-av-mattias-karlsson-/

[Jimmy.L]
3/22/19, 7:57 AM
#37

Om Socialdemokraternas profil suddades ut under förra mandatperioden, vad riskerar då inte att ske när partiet nu också samarbetar med Centerpartiet och Liberalerna? Risken för fortsatt väljarflykt är uppenbar.

https://www.svt.se/nyheter/risken-uppenbar-for-fortsatt-valjarflykt

[Jimmy.L]
3/23/19, 8:58 AM
#38

Stefan Löfven försöker strypa den interna partidebatten efter Januariavtalet. Ett fall av ”så vind, skörda storm”?

https://www.expressen.se/ledare/locket-pa-inom-s-det-haller-inte-i-langden/

[Göstage]
3/23/19, 9:50 AM
#39

#38 Det är "locket på", som man konstaterar i samma ledare.

#34ff "Genom ”en renässans för det politiska samtalet” ska S utveckla sin politik, locka nya medlemmar och väljare samt driva Sverige mot nya segrar. I skarp kontrast till detta har partistyrelsen dragit in motionsrätten inför kongressen. Stefan Löfven & Co vill uppenbarligen minimera risken för jobbiga, upprörda och splittrande politiska samtal om läget i partiet."--- 

"I ett stort folkrörelseparti som S måste policyförändringar förankras. Medlemmarna måste få tycka till och debattera. ”Principiellt viktiga frågor bör också diskuteras igenom ordentligt under en partikongress”, råder analysgruppen. Men först ett rejält motionsförbud. Samtalsrenässans, var god dröj."

 https://www.expressen.se/ledare/locket-pa-inom-s-det-haller-inte-i-langden/

[Göstage]
5/19/19, 10:36 AM
#40

Efter januariöverenskommelsen hyllade de inom partiet som ville se sossarna bita sig kvar vid makten till varje pris Löfvens taktiska egenskaper. Men efter den senaste veckans dåliga vecka för partiledningen låter det lite annorlunda. Daniel Suhonen och Göran Greider, två av de flitigaste tyckarna inom socialdemokratin verkar otåliga. 

Greider säger enligt Expressen: "Löfven riskerar att framstå som ständigt överkörd och förödmjukad. Och det måste finnas en gräns för det. Till slut måste Löfven medge att smärtgränsen är passerad. Man kan inte tolerera att man körs över gång på gång."

https://www.expressen.se/nyheter/mardromsveckan-som-skakar-stefan-lofven/

[Göstage]
5/29/19, 7:11 AM
#41

Inte ens på hemmaplan! "Även du, min Brutus", som Caesar sa…

"Socialdemokraterna gör i EU-valet sitt sämsta val någonsin. Till och med i Stefan Löfvens hemtrakter – ”Röda Ådalen” –  flyr väljarna. – Människor känner sig bortglömda och förbigångna, säger Socialdemokraternas ordförande i Sollefteå John Åberg."---

_"Här i Helgum brukar de flesta rösta på Socialdemokraterna, så har det varit sedan partiets tillblivelse.
_

Men i riksdagsvalet 2018 övergav Helgumsborna S och i söndagens EU-val var det Sverigedemokraterna som gick om och lockade flest väljare. – De är väl mest EU-kritiska och så tar man dem på grund av det, misstänker Anna-Karin Sehlberg, 44."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gj2Pl/socialdemokraternas-ras-i-roda-adalen-kanner-sig-bortglomda

Annons:
[Göstage]
6/1/19, 6:39 PM
#42

Daniel Suhonen är på ledarplats i Aftonbladet inte måttligt kritisk till pampväldet i sitt parti, som fick en tydlig illustration på vakan efter EU-valet, då eliten hade sin egen, medieanpassade gala, medan fotfolket var förvisade till en annan lokal.

#41 "Socialdemokraterna håller ganska snabbt på att förvandlas till ett proffsparti av anställda, högutbildade i storstäderna. Detta märks också i valresultatet. S ökar i de stora, rika, urbana innerstäderna. I arbetarklassområden, invandrarförorter, brukssamhällen, glesbygd går botten ur partiet. I arbetarklassen röstar nu mindre än var tredje på socialdemokratin."---

"Riksdagsvalet 2018 var enligt Stefan Löfven en folkomröstning om välfärden. Som S förlorade. EU-valet var enligt Stefan Löfven en folkomröstning om demokratin. Som S förlorade. Att någon skulle ta något som helst ansvar för detta är naturligtvis otänkbart."---

 "Var är reformerna och förslagen som får människor att lita på socialdemokratin igen? Har ni inte svar på det kära pampar, är det bara att förbereda sig på utplåning 2022."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/8mOna2/vem-brygger-gravolen-for-nasta-vaka-lofven

[Göstage]
6/26/19, 9:59 AM
#43

Skulle inte förvåna om Stefan Löfven väljer att tacka för sig till kongressen 2020. Nu har han lyckats förhandla kvar partiet i ett val, vilket  väl var kravet på honom. Jag tror inte att han är dummare än att  inser att nästa val kan bli betydligt tuffare för hans parti. 

Genom att avgå 2020 kan han hänvisa till att en ny ledare behöver tid på sig att växa in i rollen. Själv dyker han väl upp på reträttplats i någon internationell politisk långtidsförvaring där nyttiga idioter brukar samlas. Kanske blir han jämställdhetsombud i FIFA?😎

[[eskils_]]
6/26/19, 11:30 AM
#44

#43 Intressant tanke! Ja, den inkompetente Löfven har ju onekligen målat in sig i ett hörn med sin hysteriska smutskastning av SD, med flera fula knep. Inte ens LO vill fortsätta stödja honom:

https://www.unt.se/nyheter/omvarld/s-forlorar-en-fjardedel-av-lo-miljonerna-5225785.aspx

[Göstage]
6/26/19, 11:35 AM
#45

#44 Precis! Hans imperium krymper: Merkel tynar bort och britterna lämnar EU,  hans närmaste (LO) ifrågasätter honom, SSU jävlas och vänsterpartiet gnäller, samtidigt som Lööf samarbetar för egen vinning och Sabuni kanske skådar andra horisonter. Hur kul kan det vara att vara boss då?

[[eskils_]]
6/26/19, 12:17 PM
#46

#45 Inte så kul förstås. Det är nog lite synd om Stefan. Men han har ju alltid kvar sin lilla trogna regeringskompis MP (MasochistPartiet)! 🤗 Åtminstone så länge det lyckas klamra sig kvar ovanför 4%-strecket…

[Göstage]
6/28/19, 10:45 AM
#48

Joakim Broman ger på GP:s ledarsida en bra bild av dagens Socialdemokrati:

"Socialdemokraterna kanske kan klänga fast vid regeringsmakten på kort sikt. Men varje gång de politiska vindarna tilltar och partiet svajar till, så lossnar en liten grupp väljare och försvinner vidare, antingen till de som blivit kopierade, eller till de som ställt sig där partiet en gång stod. Kvar finns bara de allra mest lojala, och de allra minst lojala. Det vill säga partiets trofasta gråsossar, respektive de flyktiga väljargrupper som riskerar att lämna partiet lika snabbt som de kom.

125 år efter Axel Rylanders stridsskrift är det svårt att veta vad Socialdemokraterna vill, förutom att behålla makten. Om det fortsätter att vara rörelsens enda svar är det en säker garanti för att de förr eller senare förlorar den."

https://www.gp.se/ledare/en-rörelse-som-lyser-med-lånta-fjädrar-1.15831152

#42 Som sossen Suhonen skrev här ovan:  "Var är reformerna och förslagen som får människor att lita på socialdemokratin igen? Har ni inte svar på det kära pampar, är det bara att förbereda sig på utplåning 2022."---

Risken som Löfven löper är att han varit så "smart" i förhandlingarna att han förhandlat bort såväl sig själv som sitt parti. Kanske är sossarna de som är i störst behov av ett nyval nu, för att tydliggöra sina motståndare, men även sig själva? 2022 kan det vara för sent.

Annons:
[Göstage]
8/15/19, 8:10 PM
#49

Kommunalrådet Jimmy Jansson (S) i Eskilstuna räds inte att väcka frågor som anses som kontroversiella i Löfvens socialdemokratiska parti.

"S-kommunalrådet Jimmy Jansson tycker att hans parti är alldeles för ängsligt i migrationsfrågan. Nu efterlyser han en rejäl diskussion kring invandringens storlek, medborgarskap och vilken välfärd som ska ges."---

"Det är inte första gången som Jimmy Jansson i Eskilstuna sticker ut hakan i frågor som brukar anses kontroversiella inom Stefan Löfvens Socialdemokraterna. Kommunalrådet har till exempel infört tillståndsplikt för tiggeri i sin kommun."---

_
"Jimmy Jansson framhåller att det under lång tid har funnits en rädsla inom S för att diskutera dessa frågor, för att man inte vill uppfattas som den som pekar ut grupper eller understödjer rasism. _

– Men det är ju tvärt om. Den här är en jämlikhetsfråga i allra högsta grad, den borde stå högst upp på dagordningen för politiken, säger Jansson och framhåller att svenska folket har rätt att veta vad S-politik på området är."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/op8nPK/s-kommunalrad-vill-diskutera-hur-stor-invandring-sverige-klarar

[Jimmy.L]
8/15/19, 8:21 PM
#50

Löfven kommer ta han i örat inte kan partiet ha en sådan frispråkig man i sekten.

[Göstage]
8/17/19, 3:23 PM
#51

#49 Ulf Bjereld, Veronica Palm och Gustav Fridolin dömer ut Janssons åsikt.  Däremot välkomnar Stig-Björn Ljunggren debatten. Ungefär som man skulle kunna förvänta sig alltså.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/mRy0jL/s-kommunalradet-far-mothugg-om-migrationen

[Hayabusa]
8/17/19, 4:10 PM
#52

#51 Inte oväntat…

[Jimmy.L]
8/17/19, 4:30 PM
#53

Suck. hur mycket problem med migrationen ska det vara innan dom vaknar.

[Hayabusa]
8/17/19, 5:29 PM
#54

#53 De vaknar aldrig.

[Jimmy.L]
8/17/19, 5:31 PM
#55

#54 ja du har rätt, dom rullar vidare på att det inte finns bostadsbrist, kommuner med ekonomiska problem, gängkrig, utanförskap, hedersvåld.

Annons:
[Göstage]
8/18/19, 9:57 PM
#56

Till och med Lena Mellin drabbas stundtals av klarsynthet:

"Stefan Löfven uppfattas varken som karismatisk eller som en stark ledare. Socialdemokraterna, med drygt 25 procent i senaste väljarbarometern från Inizio, är inte spännande. Det är deras största problem just nu."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGnrR6/sa-otroligt-trist-och-trakigt

[Göstage]
8/20/19, 3:50 PM
#57

#49ff De styrande Norrköpingspolitiker som var inne på att följa Eskilstunas tiggerilicensering har backat från det.  "Vi backar från det uttalade stödet för Eskilstunamodellen", säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).

Skeden i vacker hand…

[Jimmy.L]
8/20/19, 4:18 PM
#58

Ja någon måtta får det vara vi kan ju inte klara oss utan EU-tiggarna. 🤪

[Göstage]
8/29/19, 9:16 PM
#59

"Rosornas krig" rycker allt närmare…

"Läget ute i landets kommuner blir allt mer ansträngt och nu får regeringen Löfven underkänt i de egna leden."---  "I Expressens stora höstenkät, där 678 S-politiker runt om i landet – mestadels ute i kommunerna – deltagit, får regeringen underkänt av partiets egna förtroendevalda. På frågan om regeringen gjort tillräckligt svarar 419 nej, vilket motsvarar 73 procent av de som deltagit i undersökningen."---

 https://www.expressen.se/nyheter/s-politikernas-nodrop-till-lofven-regeringen-sviker-kommunerna/

[Göstage]
8/30/19, 6:41 PM
#60

"S-ledningen anklagas för att vara både otydlig och ängslig och de steg som nu tas mot en mer generös flyktingpolitik som en följd av januariöverenskommelsen saknar stöd inom partiet. Det visar Expressens stora enkät bland 600 S-politiker. – Man har inte tagits folks oro på allvar och man har inte vågat säga som det är, säger Göran Bergström, S-kommunalråd i Strömsund."---

https://www.expressen.se/nyheter/oro-i-s-infor-uppgorelse-om-migrationen-gar-at-fel-hall/

Frågan får då bli den sedvanliga: hur länge håller det?

[Göstage]
9/1/19, 7:59 AM
#61

Löfven verkar ha en jobbig höst framför sig. Kritiken i de egna leden är hård inte minst vad gäller åtgärderna mot kriminaliteten.

"Nu kommer stenhårda krav inifrån på att Stefan Löfven måste göra mer för att få bukt med gängkriminaliteten."---

"Men trots starka ord från regeringen växer missnöjet inom Socialdemokraterna i frågan. Källor som Aftonbladet talat med menar att det finns kostsamma satsningar i Januariavtalet som slöts mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna som i stället borde användas till att få bukt med våldsdåden. Tydligast är kritiken från S-företrädare i kommuner och landsting. – Vi har kommuner som går på knä och gängskjutningar på öppen gata. Det är vad vi behöver satsa på, säger en S-källa."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70QOMW/kravet-pa-lofven-gor-deras-liv-till-ett-helvete

[Jimmy.L]
9/1/19, 8:11 AM
#62

Jag förstår inte kritiken alla socialdemokrater har ju blundat för våldet dom senaste åren, det är när allt fler människor i samhället ger kritik och fått nog då vaknar dom ur sin dvala och är rädda att folk kommer byta parti.

Annons:
[Göstage]
9/1/19, 8:37 AM
#63

Ja, det är en förvisso en sida av myntet. Den andra är att oppositionen i de egna leden nu är ett faktum, och det måste rimligen försvaga Löfvens position när han inte bara kritiseras utifrån, utan även måste försvara sig inför rörelsen.

[Jimmy.L]
9/1/19, 9:08 AM
#64

#63 Man skulle nog sätta vem som helt i partitoppen där men ändå så skulle personen köra med samma race som Löfven. det var nog länge sen socialdemokraterna hade en vettig ledare.

[Göstage]
9/1/19, 9:34 AM
#65

Ja, det är också en relevant anmärkning, fast oavsett hur medåkande partiet varit och hur dåliga partiledare man hållit sig med så är det jag vill ha sagt att partiet kan riskera att slitas sönder av interna meningsskiljaktigheter, när kommuner far illa och vi har skjutningar på öppen gata. Att partiet som sådant är medskyldiga i utvecklingen spelar i det läget mindre roll.

Ansvar kommer (förhoppningsvis) att utkrävas, och har Löfven då inte längre något tydligt stöd ens i de egna leden , då kommer han att få det svettigt.

[Jimmy.L]
9/1/19, 10:10 AM
#66

#65 Vi har ju sätt det tidigare vid kritik inom S hur man kväver dom rösterna inom partiet. Jag har svårt att tro att Löfven lyssnar tyvärr.

[Göstage]
9/1/19, 10:17 AM
#67

Förhoppningsvis blir han tvungen till en "omvändelse under galgen". Nu har hans eget folk insett att målsättningen att till varje pris förhandla sossarna kvar vid makten skall betalas. Nu kommer han att tvingas använda den där förhandlingsskickligheten till att försöka få lugn i det egna partiet, samtidigt som landet behöver en handlingskraftig regering. 

Måtte det bli omval, och måtte fler väljare då ha insett inkompetensen hos de som nu styr landet!

[Hayabusa]
9/1/19, 11:31 AM
#68

Citerar mig  själv (från en annan tråd, annan sajt):

"Hela debatten är så fylld av konflikträdsla eftersom den på inga sätt & vis får resultera i påstådd främlingsfientlighet. Då är det bättre att hävda att allt är inbillad oro. Att samhället är tryggare än någonsin, att allt är bättre än någonsin - förutom de individer som påstår något annat. De är betydligt värre än tidigare och den gruppen utgör den riktiga samhällsfaran. 

Att det sprängs mitt i stan bland boende är alltså ingen anledning till oro - men att det pratas om oro, det är f-n äkta samhällsfara. "

Nu när det så småningom börjas inse från flera håll att "Hmm, det finns en poäng där - ett samband mellan frikostig invandring och kriminalitet", vad händer då? Jo, då är det plötsligt "allas" problem som vi måste lösa tillsammans. 

Jag anser, trots allt, att det är bra att politiker från alla håll börjar se problemet som det verkligen är, utan filter.

[Göstage]
9/1/19, 12:10 PM
#69

#68 Ja, så länge de inte hävdar att "det här sa jag redan 2015". Skall de framstå som det minsta trovärdiga så krävs det ödmjukhet  och erkännanden av typen "det här såg jag faktiskt inte komma, trots alla varningar".

Annons:
[Hayabusa]
9/1/19, 12:12 PM
#70

#69 Instämmer - ett erkännande vore på sin plats, typ: "Jag hade fel, ni hade rätt. Jag ber om ursäkt för allt jag kallat er."

[Göstage]
9/1/19, 12:20 PM
#71

#70 Precis! Men det kan vi nog bara glömma…

Det är väldigt många "nu måste vi", men betydligt färre "då skulle vi".

[Göstage]
9/2/19, 5:28 PM
#72

Tiggeriet är en annan tvistefråga där partiledning och politiker ute i landet verkar vara på kant. Även om det lokalt finns röster såväl för som emot ett tiggeriförbud anses det fegt av ledningen att inte stå för ett nationellt beslut.

"Miljöpartiet vägrade gå med på ett tiggeriförbud – därför lät Stefan Löfven kommunerna själva avgöra frågan. Fegt, menar statsministerns egna partikamrater. I en undersökning bland landets S-politiker säger nu sex av tio – över 400 förtroendevalda – att regeringen bör lösa tiggerifrågan nationellt. Ex-ministern Helene Hellmark Knutsson är en av kritikerna."---

 https://www.expressen.se/nyheter/s-politikernas-budskap-till-lofven-los-tiggerifragan/

[Göstage]
9/8/19, 10:36 AM
#73

Socialdemokraten Lotta Gröning uppfattar signaler…

"Stefan Löfven balanserar på slak lina. Den kritik som finns när det gäller kommunernas utsatta läge och regeringens åtgärder för att minska klyftorna är starkast från de egna leden. Socialdemokraterna håller på att slitas itu och det är svårt för lokala politiker att vara lojala när de inte längre kan uppehålla en rimlig offentlig service."--- 

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/sverige-faller-med-kommunernas-ekonomi/

[Jimmy.L]
9/11/19, 6:32 PM
#74

Här har du nästa kommunala nödrop, Stefan Löfven. Över 2 000 arbetsplatsombud runtom i landet slår larm i en ny rapport från fackförbundet Kommunal. Fyra av tio säger att bemanningen i sommar varit otillräcklig eller katastrofal – hälften svarar att vikarierna saknat tillräcklig kunskap i svenska för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-nodropet-till-lofven-katastrofal-bemanning/

Ja vad ska man säga.

[Göstage]
9/11/19, 9:06 PM
#75

Aida Hadzialic, den tidigare S-ministern som snart tillträder som regionråd i Stockholm sågar Löfvens skatteutjämning.

Källa

[Göstage]
9/13/19, 7:58 AM
#76

En stor undersökning som gjorts av Novus för tidningen Fokus  om framtidstro respektive oro visar att åtta av tio LO-väljare säger att Sverige tagit emot för många icke-europeiska invandrare – och hälften av dem anser att islam är ett hot mot svensk kultur och levnadsvanor, skriver tidningen Expressen.

Karl-Petter och Stefan jobbar i motvind…

Annons:
[Jimmy.L]
9/15/19, 7:22 AM
#77

Sätt ett tak för för invandringen och begränsa asylrätten. Det vill nu flera socialdemokrater och förslagen har gett upphov till en intensiv debatt inom regeringspartiet. – Vi har en åsiktsklyfta i partiet, säger riksdagsledamot Elin Lundgren.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/satt-ett-tak-for-invandringen-krav-fran-socialdemokratiskt-kommunalrad

[Göstage]
9/20/19, 4:22 PM
#78

Nu tar åtminstone en minister helt öppet ställning emot den förda invandringspolitiken.

"Ardalan Shekarabi har i det dolda ägnat en stor del av sin tid det senaste året åt att resa runt i partidistrikten och tala med partikamrater, enligt Expressens uppgiftslämnare. I onsdags publicerade han ett långt inlägg på sin Facebooksida, som inleddes med orden ”Det här skriver jag som socialdemokrat”. Sedan listade han ett antal problem som bara kan lösas om partiet tar ”ett antal djärva steg”. Enligt Shekarabi måste invandringen minska, och ”rättigheter måste tydligt kombineras med skyldigheter”---.

Utspelet visar samtidigt att Shekarabi nu tar tydlig ställning i migrationsfrågan – trots att den splittrar både Socialdemokraterna och regeringen."---

 https://www.expressen.se/nyheter/shekarabi-gor-sig-redo-att-ta-over-efter-lofven/

Det skall bli intressant att se om Löfven kommenterar det här. Instämmer han lär han få MP på tråden, tar han avstånd så har han åtminstone en samling kommunalråd (S) emot sig. Grundtipset är att han inte kommenterar, och/eller att Shekarabi "förtydligar sig". Har han, som det sägs,  tänkt efterträda Löfven  så får han spela sina kort väl nu…

[Göstage]
9/20/19, 10:08 PM
#79

#78 "Civilminister Ardalan Shekarabi (S) skrev tidigare i veckan ett inlägg på sin Facebooksida där han la stor vikt vid migrationsfrågan. Han menar att den ”extrema segregationen” är ett hot."---

_"När justitieminister Morgan Johansson får frågan om Socialdemokraterna ställer sig bakom Shekarabis inlägg svarar han undvikande.
– Vi har det lägsta asylmottagandet på 13 år, bland annat till följd av de lagförändringar som vi har gjort, säger han.
_Delar du Ardalan Shekarabis åsikt?_
– När det gäller det han skriver om rätt och plikt, det har jag ingen annan åsikt om, säger Morgan Johansson."---_

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-shekarabis-migrationsinlagg-s-politikerna-undviker-att-svara

Shekarabi för sin del dementerar via sin pressekreterare att han förbereder sin kandidatur att efterträda Löfven som partiledare. Han skriver att han är övertygad om att Löfven kommer att sitta kvar lång tid framöver och att ”Sverige behöver Stefan Löfven som statsminister". Vad annat kan han säga?

[Göstage]
9/24/19, 11:16 AM
#80

Statsvetaren Peter Santesson intervjuas i Expressen om förtroendekrisen för de politiska ledarna, inte minst för Stefan Löfven.

"Påverkar den här ledarskapskrisen Stefan Löfvens faktiska makt?
– Jag tror att S börjar bli stressade över utvecklingen. S-väljarna har tidigare inte varit så bekymrade över lag- och ordningsfrågor. Det har i stället varit välfärdsfrågor och miljöfrågan som har engagerat. Men i och med skjutningarna har de här frågorna börjat bryta igenom i S-leden. Det gäller faktiskt specifikt S-väljarna, vi ser inte riktigt samma mönster ibland övriga vänsterväljare.

Och där har Socialdemokraterna lågt förtroende?
– Ja, och det gör det knepigt för S. De måste snabbt få en trovärdighet i de här frågorna som lugnar de egna väljarna."---

 https://www.expressen.se/ledare/ledarsnack/statsvetare-folk-tappar-fortroendet-for-sveriges-riktning/

[Jimmy.L]
10/6/19, 7:35 AM
#81

#72 Frågan om tiggeriet ser ut att bli en het potatis  inom partiet.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vQyOEL/utvisa-tiggarna-efter-tre-manader-i-sverige

[Göstage]
10/6/19, 7:45 AM
#82

#81 Har just läst samma debattartikel, och skrev så här innan jag såg att även du uppmärksammat det med en länk: 

Sex socialdemokratiska gruppledare i Östergötland, däribland förra partisekreteraren Lars Stjernkvist, vill se bättre kontroll av att tiggare respekterar tremånadersregeln för vistelse i landet enligt reglerna för den fria rörligheten, att de som inte gör det "inte får  vara kvar" (utvisning eller tillsägelse?), samt att det skall bli anmälningsplikt att man avser vistas här- det senare en regel som tillämpas i andra EU-länder men inte här.

"Orsakerna till att människor kommer hit för att försörja sig genom tiggeri och att det som följd skapas parallellsamhällen är fattigdom och diskriminering i hemländerna. Sverige kan inte, och ska inte, ansvara för välfärden för andra länders medborgare. Hemländerna måste ta sitt ansvar och genomföra nödvändiga reformer för säkerställa sina medborgares välfärd. 

Vi vill att EU ska kräva bindande åtgärder och att sanktioner riktas mot de länder som inte lever upp till kraven. Det kan ske exempelvis i form av frusna utbetalningar av EU-medel och genom att man förlorar rösträtten i rådet. Ingen kan påstå att denna fråga är enkel, men att en fråga är svår kan i sig inte vara skäl för att inte ta itu med problemen. Antingen accepterar man, eller så hanterar man."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vQyOEL/utvisa-tiggarna-efter-tre-manader-i-sverige

"Antingen accepterar man, eller så hanterar man"- inget har ju hindrat Socialdemokraterna från att verka för detta för åratal sedan, nu känns det mest som ett sent påkommet kompromissförslag som motmedel mot tiggeriförbud.

[Göstage]
10/6/19, 7:50 AM
#83

#82 Nu vill man alltså att EU skall agera, men i ute i Europa är inte tiggeriet samma problem, då länder agerat självständigt med tiggeriförbud eller restriktioner utan att ropa på EU.

Annons:
[Jimmy.L]
10/6/19, 8:07 AM
#84

Sossarna är roliga.

[Göstage]
10/6/19, 8:09 AM
#85

…och rätt så oroliga. 😉

[Jimmy.L]
10/6/19, 8:32 AM
#86

Ja senaste mätningen kan inte ha varit rolig för dom.😃

Carmarino
10/6/19, 11:29 AM
#87

#82 Det finns väl många som har påpekat att det finns en tremånadersregel, men ingen verkar bry sig om den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/6/19, 11:52 AM
#88

#87 Nej myndigheterna och ytterst politikerna har ju haft åratal på sig att tillse att reglerna efterlevs.

Faktiskt så verkar de två tiggare som håller till nere i centrum här på bygden att åka hem en period var tredje månad och sätter då in avbytare.

[Göstage]
10/6/19, 2:30 PM
#89

Anders Lindberg verkar ha fått riktigt kalla fötter…🥶😎

"Men Stefan Löfven gör ett misstag om han underskattar sprängkraften i det som nu händer. I och med januariavtalet ser Jimmie Åkesson en gyllene chans att kritisera Socialdemokraterna från vänster och bygga förtroende i välfärdspolitiken. Allt medan S internt bråkar om invandring."---

"Man tycker att Socialdemokratin borde ha lärt sig.  Men i takt med SD:s framgångar har många socialdemokrater försökt återuppliva 90-talets triangulerings-strategi, fast mot Jimmie Åkesson. Ett S-uppror för minskad invandring pågår bland kommunalråd och även en traditionell vänstersosse som Göran Greider vill skärpa invandringspolitiken i ett försök att vinna tillbaka traditionella arbetarväljare. Finns måhända en "tredje väg" mellan S och SD?

Det Jimmie Åkesson gjorde i veckan var att syna den bluffen. Om Socialdemokraterna snubblar på bollen i välfärdspolitiken plockar han mer än gärna upp den. Och tyvärr lämnar januariavtalet öppet mål."---

"Socialdemokraternas ledning måste förstå det Jimmie Åkesson redan insett: bland Socialdemokraternas traditionella väljare kan SD vinna fler röster just nu med löften om pengar till kommunerna än med löften om minskad invandring. Även januariavtalet är på flera punkter en ”giftcocktail”. Så vad sägs om ett rejält S-uppror för mer pengar till välfärden?"

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/GG8yyQ/lofven-bor-vara-radd-for-valfards-akesson

Fetstilen är från ledaren.

[Göstage]
10/7/19, 8:43 AM
#90

Susanna Birgersson i Expressen konstaterar den märkliga väsensskillnaden mellan dansk och svensk vänster beträffande migrationspolitiken. I Danmark är vänstern pådrivande för en starkt reglerad migrationspolitik, i Sverige lämnar medlemmar från LO-kollektivet och pensionärerna Socialdemokraterna i resignation inför att inte få höras i debatten. Om inte Stefan Löfven inser det handfasta underbetyget är det dags att fälla ner skygglapparna nu!

"Det är anmärkningsvärt att inget vänsterparti hittills ställt sig på de människors sida som länge påverkats negativt av invandringen, äldre som upplever att den välfärd de slitit för inte är att lita på, människor vars barn är hänvisade till stökiga skolor där allt färre har svenska som modersmål, människor som somnar till ljudet av skottlossningar. Alltså folk som inte har pengar i bostadsrätten, arbetsmarknaden för sina fötter och kan flytta om de behöver.

Om Socialdemokraterna inte väljer att företräda dessa människors intressen i stället för att gå Miljöpartiet och Centerpartiet till mötes i invandringspolitiken, kommer läckaget till Sverigedemokraterna att fortsätta."

 https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/har-ar-migrationsministern-som-vagar-vara-vanster/

Annons:
[Jimmy.L]
10/7/19, 9:04 AM
#91

Kan man man lita på Löfven att han fortsätter som han gör nu. Vore kul att han sänker Socialdemokraterna med denna politik.😃

[Göstage]
10/7/19, 9:09 AM
#92

Ja, och nog är det märkligt att han som skryter om sin bakgrund från verkstadsgolvet är så tondöv för vad det pratas om på jobbarbussar och kring fikaborden i rastlokalerna? Han verkar förblindad av maktbegär-  det blir väl det som fäller honom, och han riskerar att dra sitt parti med sig i fallet.

[Jimmy.L]
10/7/19, 9:15 AM
#93

#92 Jo han ville ju ha makten till varje pris. Att vänstern går med på detta är märkligt för dom största förlorarna är ju dom svagaste gruppen i samhället som dom påstår sig  värna om.

[Jimmy.L]
10/8/19, 8:52 AM
#94

#82 Även i Södertälje vill nu socialdemokraterna se regeringen lagstiftning mot tiggare.

Att fortsätta tillåta tiggeri möjliggör för Rumänien och Bulgarien att slingra sig ur det ansvar de borde ta för sina medborgare. Detta har bland annat den konsekvensen att vi låter fattigdomen sprida sig runtom i Europa. Jag ser ingen anledning till att Sverige ska tillåta dessa länders medborgare att tigga på våra gator. Ett tiggeriförbud är på sin plats. Ett nationellt regelverk för tiggeri bör övervägas. Det duger inte med kommunala bestämmelser. Då kan lätt företeelsen flytta från kommun till kommun. Beslutet bör formuleras och beslutas på nationell nivå. 

Arnold Andersson socialdemokrat i Södertälje

https://www.lt.se/artikel/debatt-dags-att-atgarda-tiggeriet-pa-vara-gator

[Göstage]
10/24/19, 12:37 PM
#95

"Efter att Riksrevisionen underkänt regeringens nya utjämningssystem kommer nu hård kritik från kommunalråd runtom i landet. – Det man kommit med hittills är ett slag i ansiktet på alla vi som sitter ute i kommunerna och brottas med att överleva, säger Göran Bergström, S-kommunalråd i Strömsund, och vittnar om hur medlemmar nu hoppar av Socialdemokraterna i protest mot den förda politiken. "---

https://www.expressen.se/nyheter/interna-kritiken-mot-s-slag-i-ansiktet/

"Även du, Brutus?"😮😉

[Jimmy.L]
10/24/19, 12:55 PM
#96

😃

[Göstage]
10/25/19, 2:53 PM
#97

"SSU delar ut en varning – gult kort – till Stefan Löfven för att regeringen ökar klyftorna genom Januariavtalet. Nu vill man se ett ultimatum för mer pengar till välfärden. – Löfven måste ge Annie Lööf och Nyamko Sabuni ett tydligt ultimatum – mer resurser till kommunerna eller ett extraval, säger Philip Botström, SSU:s ordförande."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jdM6rw/lofven-far-gult-kort--okar-klyftorna

Nu går det så snabbt att man nästan inte hänger med i svängarna…

Annons:
[Jimmy.L]
10/25/19, 3:18 PM
#98

Detta är bättre än dokusåpa. 😃

[Göstage]
10/25/19, 3:23 PM
#99

Ja, nog är det bra nära att se det som fritt fall…

[Göstage]
10/30/19, 7:05 PM
#100

_"Socialdemokraterna åker på smäll efter smäll i opinionsmätningarna.
_

Samtidigt skakas partiet om av kraftig intern kritik mot statsministern Stefan Löfven, visar en kartläggning från Svenska Dagbladet."---

 "En källa som sägs vara ”centralt placerad” menar att S:s siffror mycket väl kan fortsätta sjunka hela vägen till nästa riksdagsval. – Det kan gå käpprätt åt helvete, säger källan."---

"Men det är inte bara den tuffa opinionen som väckt missnöje inom partiet. Enligt SvD finns det en oro för att vissa i partiledningen, däribland partisekreteraren Nils Vikmång och näringsminister Ibrahim Baylan, utövar oproportionerligt mycket makt. Makt som borde ligga hos verkställande utskottet. – Hovet runt Löfven blir ett demokratiskt underskott. Samtidigt är det ett bekymmer för Löfven att det inte är han som tar befälet. Han låter dem runtomkring honom inte bara vara ett stöd, utan till och med bestämma, när den makten borde ligga hos VU, säger en källa till SvD."

 https://www.expressen.se/nyheter/intern-s-kritik-mot-lofven-kan-ga-kappratt-at-helvete/

Verkar gunga ordentligt under fötterna nu…

[Jimmy.L]
10/30/19, 7:21 PM
#101

Ljuvligt

[Göstage]
11/6/19, 8:28 AM
#102

"Det fanns inga alternativ, säger Stefan Löfven", men det fanns det visst, skriver Carl Tham, före detta statsråd (S) på Aftonbladet debatt. Hanär inte nådig i sin kritik av den socialdemokratiska ledningen.

"Men S-ledningen var närmast besatt av tanken att den måste regera, allt annat ansågs ansvarslöst och för att uppnå det var man beredd att gå med på i stort sett vad som helst. Riksdagsgruppen och partistyrelsen har stor del i ansvaret genom att släppa igenom denna uppgörelse utan insyn och diskussion. Inom socialdemokratin finns en gammal övertygelse att man ska hålla fast vid regeringsmakten. Men vilken makt har regeringen nu?"---

 "Den socialdemokratiska regeringen dinglar som en marionett i de egna dogmernas, den borgerliga majoritetens och Januariavtalets trådar. 

Partiledningen har heller inte försökt kompensera regeringens politiska svaghet genom att aktivera partiet. Socialdemokratin är som levande politisk rörelse starkt försvagad, ja negligerad, och partisekreteraren saknar både vilja och förmåga att hävda partiets intressen och utveckla politiken. Partiprogrammet och löftena inför valet 2018 vilar tryggt i arkivet."--- 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xg3elB/forandra-s-politik--och-fornya-ledningen

[Göstage]
11/8/19, 9:23 AM
#103

Man kan ju inte undgå att fundera över vad som rör sig i huvudet på Löfven, Morgan Johansson, Lövin, Ygeman med flera. Trots allt tror jag att de har tämligen normal tankeförmåga (även om den är snedvriden). 

Någonstans måste de ha insikten att de fört landet fel, innerst inne tror jag att de känner panik, och att man ville behålla makten bokstavligen till varje pris var ett stort misstag. Framförallt tror jag att missnöjet med Löfven inom hans eget parti bubblar allt kraftigare.

Ryggdunkare som berömt hans förhandlingsförmåga som hans stora och förmodligen enda tillgång ser nu att den riskerar att göra partiet till en politisk omöjlighet många val framöver.  

Om det inte händer något dramatiskt tror åtminstone jag att Löfven får svårt att hålla ihop regeringen fram till 2022, och ens hålla sig själv kvar som partiledare. Kanske håller inflytelserika krafter på att baxa Thorwaldsson i position som efterträdare? Just nu talas det lite diffust om "nya politiska uppdrag" för LO-bossen, men mycket tyder på att det är ett speciellt sådant.

[Jimmy.L]
11/8/19, 9:49 AM
#104

#103 Jag undrar om dom ens bryr sig. När valåret inleds så kommer deras tomma löften igen. Dom kan alltid skylla på SD.

Annons:
[Göstage]
11/8/19, 7:34 PM
[Göstage]
11/18/19, 6:19 PM
#106

Aftonbladets Lena Mellin väjer inte för de hårda orden då hon kommenterar Stefan Löfvens framträdande i Agenda igår.

"Statsminister Stefan Löfvens framträdande i Agenda var en ren katastrof. Förbluffande uselt, för att vara rakt på sak. Hur ska han reparera det, undrar man?"---

"Det man undrar nu är om Löfven hade en dålig dag eller om han helt enkelt är less på jobbet. Vi hade problem redan under högkonjunkturen och de lär inte bli färre nu är de ekonomiska kurvorna vänder ner."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/LAX2yJ/mellin-lofvens-katastrofala-tv-framtradande

[Jimmy.L]
11/18/19, 6:46 PM
#107

Hon brukar inte såga socialdemokraterna?

[Göstage]
11/18/19, 6:51 PM
#108

#107 Hon verkar ha hållit fingern uppe för att se varthän vinden blåser. Min gissning är att hon så här inför sin troligen förestående pension (65 om en vecka) inte bryr sig så mycket om husbondens röst längre.

[Göstage]
11/19/19, 12:46 PM
#109

#108 Kan ju dessutom vara så att hon, bildlikt talat, "tagit en kula för redaktionen". Ingen annan politisk kommentator på Aftonbladet har berört statsministerns praktfiasko vad jag har sett - men någon måste ju ta skitjobbet ,och då kanske den som kommer att vara kvar kortast får offra sig?

[Göstage]
11/19/19, 2:37 PM
#110

I rättvisans namn har Stefan Löfven  dock en del inflytelserika vänner, som Leif G W Persson till exempel. Veckan innan valet 2018 skrev Persson:

"För en tid sedan åt jag middag med Stefan Löfven. Vi tillbringade några timmar på tu man och pratade om den samtid där vi båda lever och verkar. Löfven är en hygglig, hederlig och strävsam karl. Tillika både begåvad och bildad och så långt goda förutsättningar för såväl samtycke som sympati."---

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/darfor-rostar-jag-pa-s-tills-jag-dor/

Edit länk

[Göstage]
11/19/19, 3:38 PM
#111

Göran Dahlström (S) har suttit i 14 år som kommunstyrelseordförande i Katrineholm, men inte heller han har undgått att rasiststämplas av partikamrater när han ifrågasatt migrationspolitiken, säger han.  Nu är han kritisk till Löfvens Agendaframträdande.

"– Det är väldigt illa, säger Göran Dahlström om intervjun. Men det är inte det Löfven sa, utan snarare det han inte sa som är problemet, menar han.

– Många av oss vet vilka som framför allt är inblandade i gängvåldet och skjutningarna, och då måste man våga säga det. Man kan inte låtsas som att det är något annat som händer när alla människor som sitter vi köksbordet har en helt annan bild på näthinnan, säger han och fortsätter: 

– Det Stefan Löfven sa var inte fel. Det är stora klyftor i samhället, men han talade inte klartext: nämligen att mycket hänger ihop med den stora anstormningen till Sverige. Och där har regeringen, och tidigare regeringar ställt vanliga medborgare och kommuner inför fullbordat faktum, trots att vi sett att problemen bara blir större och större."---

https://www.expressen.se/nyheter/vet-vilka-som-ar-inblandade-man-maste-vaga-saga-det/

Annons:
[Göstage]
11/19/19, 4:00 PM
#112

"Hur länge ska min partiledare sitta kvar?", undrar  (vänster)sossen och statsvetaren Mike Enocksson  på Expressen debatt. 

"Krismedvetandet är noll och katastrofsiffrorna förklaras med att ”det kostar att ta ansvar”. 

Hur länge ska Socialdemokraterna ha kvar en ledning som inte alls verkar vara i kontakt med verkligheten eller sitt partis ideologiska rötter?  

 Enligt de senaste mätningarna så hade SD varit det största partiet om det vore val i dag och Socialdemokraterna hade ännu en gång hamnat på historiska bottensiffror, farligt nära 20-procentsgränsen. 2022 kommer krönikor av Leif GW Persson, om hur han kommer vara socialdemokrat tills han dör, inte att rädda socialdemokratin från nederlag."---

 https://www.expressen.se/debatt/hur-lange-ska-min-partiledare-sitta-kvar/

[Göstage]
11/20/19, 11:55 AM
#113

#110 Kan det här vara anledning för Perssons närmande till Makten? 😎😃

[Jimmy.L]
11/20/19, 11:59 AM
#114

😂

[Jimmy.L]
11/22/19, 12:16 PM
#115

Missnöjet växer och väljarna flyr Socialdemokraterna. Enligt Aftonbladets källor börjar nu även Stefan Löfven ifrågasättas i partiet. – Tidigare har det inte diskuterats. Folk är rädda att vara illojala och bli av med uppdrag. Nu har det förändras, säger en källa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zGwLjK/intern-kritik-mot-lofven-och-s-ledningen-har-tappat-greppet

[Göstage]
11/22/19, 1:52 PM
#116

#115 Kanske samma källa?😉

"För första gången sedan Stefan Löfven tog över som partiledare 2012 börjar nu kritiska röster också höjas mot honom och övriga ledningen ute i landet. – Det har skett en förändring efter sommaren och det pratas nu om Stefans ledarskap och vilka som ligger bäst till att ta över efter honom. Så det har hänt något, säger en S-företrädare till Expressen."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-topparnas-ord-om-djupa-krisen-i-partiet/

Och underligt vore det ju annars…

[Göstage]
11/23/19, 8:21 AM
#117

I flera trådar på Debatt iFokus föregångare nämns Löfven som en parentes - en som springer mellansträckan i stafetten, föregången av taffliga pinnbärare på de senaste sträckorna och  som bara för stafettpinnen vidare för att skapa lugn i laget.

Istället visar han sig vara ett lika dåligt kort som sina föregångare. Man kan förvisso skylla på en stökig omvärld, men då har man att anpassa sig till den, inte bli en orosfaktor i omvärlden och en inrikespolitisk katastrof.

Johan Hakelius uttrycker det så här i en krönika:

"Det rasslar på ett planlöst sätt bakom Stefan Löfven. Det är en mobilisering för palatsrevolution, men utan ledare och utan program.

Stefan Löfven hamnade där han hamnade efter att Socialdemokraterna skrämt vettet ur sig själva, genom att först välja Mona Sahlin och sedan Håkan Juholt. Partiet var som en kärnreaktor på god väg mot härdsmälta. Stefan Löfven var grafitstaven, som sänktes ned i reaktorhärden och fick den att stabilisera sig.

Han löste egentligen ingenting. Konflikterna, vilsenheten och oviljan att acceptera samhällsproblemen fanns kvar. Löfven var en överenskommelse om att inte rota i det där, just nu. En surrogat-Persson, som påminde tillräckligt mycket om tryggare tider, för att partiet skulle sluta slita sig självt i stycken."--- 

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/darfor-kan-stefan-lofven-forneka-det-uppenbara/

Istället riskerar han bli den som underblåser slitningarna- för hur skall SSU, Socialdemokrater för tro och solidaritet, S-kvinnorna, LO, gräsrötter och pampar gemensamt kunna få Humpty Dumpty hel igen?

[Jimmy.L]
11/23/19, 11:20 AM
#118

Han är pressad nu äntligen.

Annons:
[Göstage]
11/23/19, 11:44 AM
#119

På ett vis är han nästan "skicklig" som hunnit ställa till det för sig på så många håll. Sanningen är väl att han inte "bara" är inkompetent, utan att han dessutom omgivit sig med en samling svaga kort och dåliga rådgivare. (Att dessutom ha MP och V som black om foten gör inte bördan mindre, men det är ju självförvållat.)

Som du skrev i "röstningstråden" om S-ledare behöver de nog en ordentlig "genomblåsning" av sitt parti…

[Göstage]
11/23/19, 6:15 PM
#120

#108ff Lena Mellin ångar på! Nu hyllar hon Åkesson på ett sätt som måste svida ordentligt i partiet och på redaktionen.

"Jimmie Åkessons tal på landsdagarna, som han höll minuterna efter omvalet, var skickligt. Han är, sedan Jan Björklund lämnat, en av svensk politiks bästa talare.

Åkesson slog fast att SD behövs, varför det behövs, han var storvulen – och han var rolig. Han hånade Stefan Löfven och hans framträdande i SVT:s Agenda för en vecka sedan och fick han skrattarna på sin sida."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ad53qz/sd-utan-akesson-finns-det

Det är nästan, men bara nästan, som man hoppas att hon väntar med pensioneringen…😉

[Jimmy.L]
11/23/19, 6:22 PM
#121

Helt underbart 😃

Carmarino
11/24/19, 12:47 AM
#122

#120 Läste en intervju med henne inför 65-årsdagen och tydligen planerar hon inte att gå i pension än. https://www.hd.se/2019-11-23/jag-ser-mig-som-lasarnas-konsumentombudsman


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/24/19, 4:26 AM
#123

#122 Tyvärr är artikeln betallåst, men det var inga direkt goda nyheter (även om hon verkar vara på väg att vända kappan).

Carmarino
11/24/19, 6:13 AM
#124

#123 Ytterligare en artikel som är låst ibland men öppen ibland. Det hon säger om pensionen är: "Att hon nu blir 65 år betyder inte att hon slutar arbeta. Planen är att fortsätta ett par år till men nyss fick hon höra att efter 65 är uppsägningstiden bara två veckor så hon kanske spontant ändrar sig. – Jag har aldrig haft någon direkt plan för mitt liv. Det kan verka oansvarigt men hittills har det gått bra."


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/24/19, 12:50 PM
#125

Avgångskraven i ett krisande Socialdemokraterna riktas inte mot Stefan Löfven – utan mot partisekreteraren Lena Rådström Baastad. Enligt partikollegan Helena Hellmark Knutsson vill inte ”killarna runt Löfven” att hon ska vara ute och prata om partiet. Nu menar Rådström Baastad själv att hon granskas hårdare för att hon är kvinna. – Det är ingen nyhet att kvinnor, oavsett om det är i politik eller näringsliv, kritiseras hårdare, vi bedöms annorlunda, säger S-toppen till SvD.

https://www.expressen.se/nyheter/s-toppen-om-partikrisen-kvinnor-kritiseras-hardare/

Annons:
[Göstage]
11/25/19, 9:08 AM
#126

"Stefan Löfven valde att gå ut bakvägen efter krismötet på Socialdemokraternas partikansli i fredags. Även om han har gjort det förr är det ett allvarligt tecken på kris och obeslutsamhet", skriver Socialdemokraten Lotta Gröning i sin krönika i Expressen.

"Stefan Löfvens största problem är att han inte blev någon politiker, han förblev facklig ledare. Det visar inte minst hans problem att klara rollen som statsminister. En statsminister träder fram när kriminella tar över stadsdelar, när dödskjutningar och sprängningar gör landets otryggt, en statsminister har en strategi för hur problemen ska lösas och han omger sig med kompetenta Medarbetare. En statsminister räds inte sina egna väljare, han ser dem i ögonen och berättar varför politiken ibland måste fatta svåra beslut. Det har varit förödande för hans trovärdighet att han så tafatt och dåligt tacklat sjukhuskrisen på hemmaplan. Ockupationen av Sollefteå sjukhus efter nedläggningen av BB och akutkirurgin handlar egentligen inte bara om Sollefteå. Små sjukhus, offentlig service och statliga myndigheter lämnar landsbygden. Stefan Löfvens oförmåga att möta sina egna väljare och partikamrater har varit förödande och klyftorna bara ökar. En statsminister ska inge hopp om framtiden och en statsminister smyger inte ut bakvägen efter krismöte!"---

 https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/statsministrar-trader-fram-i-kris-lofven-tar-bakvagen/

[Hayabusa]
11/26/19, 12:33 PM
#127

"Jan-Emanuel blir ”sosseröd” i ansiktet, Chang menar att han själv borde vara sossarnas målgrupp och alla är överens om Håkan Juholts storhet som politiker när Nyheter Idag-podden pratar om Stefan Löfvens katastrofala intervju i SVT:s Agenda och sossarnas kris."

https://nyheteridag.se/hogrod-sossefarg-i-ansiktet-jan-emanuel-ser-lofven-i-agenda-och-skams/

[Jimmy.L]
11/27/19, 8:02 AM
#128

Stefan Löfven vill inte dra paralleller mellan invandring och brottslighet. Men för S-toppen Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, är kopplingen glasklar. Att Miljöpartiet vill ha en fortsatt generös flyktingpolitik kallar han ”verklighetsfrånvänt”. – Det är för mig helt absurt, säger Jansson.

https://www.expressen.se/nyheter/s-toppen-stor-invandring-ligger-bakom-okade-valdet/

[Göstage]
11/27/19, 8:38 AM
#129

#128 Tumme upp för Jansson! 👍

[Hayabusa]
11/27/19, 8:47 AM
#130

#128 Tycker Jan-Emanuel utrycker det väl i Nyheter idag-podden (#127). I "Löfvén-intervjun" säger han (Löfvén) att kriminalitet beror på bakgrund - men inte bakgrund….Nej, hudfärg och nationalitet är inte en orsak i sig, men att bakgrund spelar roll är solklart. Generös invandring av individer med "svag" bakgrund öppnar dörrarna till kriminalitet - resultatet finns ju mitt framför näsan. 

Löfvéns uttalande är minst sagt motsägelsefullt, men det har redan belysts från alla möjliga håll.

[Jimmy.L]
11/27/19, 9:05 AM
#131

#130 Snart blir han väl tvingad att erkänna det när fler väljare lämnar partiet.

[Göstage]
11/28/19, 7:42 AM
#132

Nu tycks till och med Anders Lindberg på Aftonbladet ha insett att Socialdemokraterna är i kris, han vill att partiet skall ta lärdom av hur Moderaterna på sin tid reformerade sitt parti (och blev det "nya arbetarpartiet"). Lindberg tar avstamp från kärlekshistorien mellan en sosse och en Sverigedemokrat som exempel på avståndet mellan parti och folket på gatan. 

"Hur tror Stefan Löfven behandlingen av Nina Burchardt påverkar vanliga människors bild av Socialdemokraterna? Jag tror att det är Darth Vader de ser. Och jag lovar, Romeo och Julia i Hudiskvall har varit samtalsämne kring vartenda fikabord i detta land senaste veckan.

Det märkliga är att S-ledningen inte verkar se hur långt från sina väljare - vanligt folk - som de håller på att hamna. Den "mellanvalsstrategi" partiet antog förra veckan handlar om att vässa kommunikationen men behålla politiken. Jag tror tyvärr resultatet kan bli att man mer effektivt berättar något allt färre vill höra. – Stefan Löfven bör be sina väljare om ursäkt i stället, sa Ulrica Schenström (M) i Aftonbladet ledares podd Åsiktskorridoren i måndags."--- 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Op1Wj3/kara-s-ledning-valjarna-ser-er-som-darth-vader

(Det var väl Åkesson som i riksdagen nyligen var först med åsikten att Löfven borde be väljarna om ursäkt, men det kan vi ju lämna därhän.)

Annons:
[Jimmy.L]
11/28/19, 8:08 AM
#133

#132 Man skulle gärna vilja höra hur det låter hos Löfvens kontor.

[Göstage]
11/28/19, 8:15 AM
#134

#133 Ja, när både Lena Mellin och Anders Lindberg på kort framför sådant som närmast varit bannlyst på Aftonbladet så är det nog högt vatten på kontoret. Löfven får kavla upp byxbenen! 😉

[Jimmy.L]
11/28/19, 8:10 PM
#135

Källor inom Socialdemokraterna menar att pressen på partiet och regeringens politik nu börjar att påverka stämningen internt. – Det är jättesvettigt just nu, säger en S-källa. En annan menar att det är särskilt jobbigt att så många frågetecken hänger i luften samtidigt. – Är det inte kaoset på Arbetsförmedlingen och kärnkraften så är det Löfvens misslyckade Agenda-intervju, migrationen eller den irakiske försvarsministern.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dOQMyo/tre-fragor-tynger-lofven--pressas-fran-olika-hall

Underbara nyheter 😃

[Hayabusa]
11/28/19, 11:39 PM
#136

#135 Jobbigt läge…

[GIKmio]
11/29/19, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Tyst, tyst.. Frågan är så svår så jag måste tänka..

[Göstage]
12/8/19, 9:11 AM
#138

Anders Lindberg på Aftonbladet åstadkommer på sin ledarsida något som faktiskt kan uppfattas som kritik mot Löfven och hans parti.

"Diskussionen är tabu i det socialdemokratiska partiet men risken att man kompromissar ihjäl sig snart är ganska uppenbar."--- 

"Stefan Löfven kallade i fredags Vänsterpartiets agerande för "huvudlöst". Men det oerhörda raseriet över Vänsterpartiets agerande är mer ett tecken på svaghet än på styrka. 

Bråket om Eva Nordmark kommer att samla rörelsen bakom Stefan Löfven en tid framöver men den interna kritiken från gräsrötter och LO börjar bli öronbedövande. Även den Socialdemokratiska partiledningen vet egentligen att det grundläggande problemet inte är Jonas Sjöstedt utan politikens innehåll.

"Det är bättre att denna regering faller än att regeringsmakten lämnas att förfalla" konstaterade den socialdemokratiske statsministern Rickard Sandler 1926 i efterdyningarna av den stora gruvstrejken i Stripa i Västmanland."--- 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Ad5axj/sjostedts-spel-hjalper-inte-en-enda-arbetslos

[Göstage]
12/11/19, 9:45 AM
#139

#138 Jenny Wennberg på samma ledarsida fyller på: 

"Hos Socialdemokraterna verkar det mesta dock puttra på som vanligt. I måndags lades det upp ett inlägg på Stefan Löfvens Facebook-konto som visar att både han och partiet har en bit kvar till den verklighet vi andra befinner oss i. 

”Ska vi bekämpa ojämlikheten, arbetslösheten och känslan av hopplöshet som finns i vissa delar av landet, då krävs en stark och mer jämlik välfärd i hela vårt land.” Jämlik välfärd i hela landet vore såklart ett viktigt steg framåt. Men det är ännu viktigare att göra något åt de växande ekonomiska klyftorna i Sverige. Och bristen på jämlikhet och känslan av hopplöshet finns inte bara i ”vissa delar av landet”. Den finns över hela Sverige."---

 "Och Socialdemokraterna har så här långt varit mer engagerade i Centerns behov och välbefinnande än väljarnas. Alla vet att kompromisser varit nödvändiga. Men kompromisser är något helt annat än att låta Centern köra över en med traktor."

 https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y30aER/akesson-borde-inte-vara-lo-mannens-val

Annons:
[Göstage]
12/22/19, 3:43 PM
#140

Anneli Karlsson, butiksbiträdet som blev gruppledare i Socialdemokraterna gladdes åt att förre svetsaren Stefan Löfven blev partiledare. men tycker nu att Socialdemokratin blivit för snobbig. 

_"Att Stefan Löfvens parti Socialdemokraterna inte längre är det självklara valet för arbetare oroar henne.
Men hon är inte förvånad.
_

– Jag kan känna att politiken i vissa delar har blivit lite snobbig. Det är förödande."---

_"Enligt färsk statistik från SCB är det framför allt till Sverigedemokraterna som arbetarväljarna går. Var tredje LO-man skulle rösta på Jimmie Åkessons parti om det vore val i dag.
_

Annelie Karlsson ser det som ett bevis på att S inte lyckats.
– Det är mer vårt eget misslyckande än SD:s fantastiska insats, tycker jag, säger hon."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0nJVG6/s-gruppledaren-det-har-blivit-for-snobbigt

[Göstage]
12/29/19, 8:45 AM
#141

Undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet visar föga förvånande att många som röstade på S i senaste valet anser att Stefan Löfven är ett av partiets svagaste kort.

"När de gäller Socialdemokraternas svaga sidor toppas listan av invandring, lag och ordning och partiledarskapet bland dem som i dag skulle rösta på ett annat parti än Socialdemokraterna. Högst upp på de S-trognas lista över svagheter ligger regeringssamarbetet, invandring och partiledarskapet. Båda grupperna anser alltså att invandring och integration liksom Stefan Löfven är två av partiets absolut svagaste punkter."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/MR27Om/s-valjare-stefan-lofven-ar-ett-svagt-kort

Fetstilen från artikeln.

[Jimmy.L]
12/29/19, 9:11 AM
#142

Hoppas han fortsätter att komma med idiotiska uttalanden under 2020. Vore härligt att se dom under 20 %.

[Göstage]
1/10/20, 1:46 PM
#143

"Socialdemokraterna kan inte möta väljarna en gång till med Stefan Löfven i spetsen. Stödet har länge legat mycket lågt och är nu 23,4 procent, enligt Aftonbladet/Demoskops nya väljarbarometer", skriver Lena Mellin i Aftonbladet.

[Göstage]
1/14/20, 7:00 AM
#144

Övrig partiledning törs inte längre lämna statsministern ensam med journalister som inte är lojala med partiet, skriver Johan Westerholm i en krönika på Ledarsidorna,🤐

https://ledarsidorna.se/2020/01/sverige-praglas-av-oro-da-laser-regeringen-in-statsministern/

[Jimmy.L]
1/14/20, 7:17 AM
#145

Det går bra nu. 😂

[[eskils_]]
1/21/20, 3:52 PM
#146

#92 Han verkar förblindad av maktbegär-  det blir väl det som fäller honom, och han riskerar att dra sitt parti med sig i fallet. 

Det tror jag också, och tyvärr får hela landet lida för det där maktbegäret. 😕

En av många S-väljare som gått över till SD deltog igår kväll i Nyheterna i TV4:

”Hans är en pensionerad snickare i Halmstad, fd hängiven socialdemokrat, fd medlem och skyddsombud i Byggnads.

”Då på 70-talet, då gick man med sin pappa och röstade för första gången. Man röstade på Socialdemokraterna, inget annat gällde.”

Nu är Hans besviken på hur Socialdemokraterna hanterar flyktingfrågan, nedskärningarna inom välfärden och att man inte tar tag i den eskalerande kriminaliteten. Det gjorde att han för några år sedan lade sin röst på Sverigedemokraterna.

”Socialdemokraterna har tappat sin själ. Det är framför allt det här med de svaga i samhället, som de alltid har värnat om, det finns inte längre. Nu ska pengarna gå till allt annat. De har svikit arbetarkåren, fullkomligt har de svikit arbetarkåren.”

_Idag ser han Stefan Löfven som en förrädare och vill att han avgår som partiledare:
_”Han är det största skämtet som vi någonsin har haft som statsminister. (…) Om det blir ett extraval så får ju svenska folket tala om vad de vill.”

(Reportern) Ulf Kristofferson: ”Jag har mött många tidigare socialdemokratiska väljare som ger uttryck för den här besvikelsen. (…) Socialdemokratin har tappat greppet om sin viktigaste kärna.”

Annons:
[Göstage]
2/7/20, 8:43 AM
#147

Peter Santesson, opinionschef på Demoskop analyserar senaste opinionsundersökningen:

 "S huvudproblem i opinionen ser inte ut att ha förändrats. Stefan Löfven har fortfarande påfallande lågt förtroende bland de egna väljarna, många beskriver honom som ett sänke. De blöder fortfarande till V och SD, men har vunnit väljare i spridda skurar från andra januaripartier."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAk6k3/s-tillbaka-i-topp--men-sd-hack-i-hal

[Göstage]
2/18/20, 4:29 AM
#148

Lena Mellin är kanske ingen politisk krönikör av rang, men att hon har en god inblick i socialdemokratin kan väl inte ifrågasättas. Nu skriver hon om den växande interna oppositionen mot partiledaren.

"I månadsskiftet möttes den socialdemokratiska partistyrelsen. Stefan Löfven meddelade där sin avsikt att på nytt kandidera som S-ledare. Han vill fortsätta leda landets störst parti över nästa val 2022. Beskedet möttes inte av applåder. Enligt Aftonbladets källor blev det tyst.

Lite senare bekräftade Löfven på sociala medier att han vill leda Socialdemokraterna i valet om drygt två år. Hans egna uppgifter backas upp av personer i hans närhet, Löfven har inga planer på att avgå på den här sidan valet. Sedan dess har en rad befattningshavare inom socialdemokratin uttalat att de tycker att Stefan Löfven ska sluta som partiledare före valet. De flesta har gjort valet att inte framträda med namn, men en del har gjort även det. Det pågår alltså en revolt mot Stefan Löfven. Den är inte högljudd. Men den finns."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zGy86O/revolten-mot-lofven

[Göstage]
2/19/20, 11:21 AM
#149

Den egentliga oppositionen kan sitta med armarna i kors och vänta på att Socialdemokraterna skall resonera sig bort från Löfven.

"Krisen för Socialdemokraterna fördjupas, och nu måste Stefan Löfvens framtid som partiledare diskuteras på allvar. Det menar Johan Lindholm, som sitter i Socialdemokraternas partistyrelse och är ordförande för LO-förbundet Byggnads. – Allt måste upp på bordet, även Löfven, säger han till Expressen. Han beskriver också januariavtalet med Centerpartiet och Liberalerna som ett stort misstag."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/kravet-inifran-partistyrelsen-diskutera-lofvens-framtid/

Relaterade trådar

https://debatt.ifokus.se/discussions/5dd7de37ce12c467e10031bf-partiledare-for-socialdemokraterna-valet-2022

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bb860228e0e747ddace7c12-facket-sura-fick-for-fa-i-riksdagen-for-pengarna

https://debatt.ifokus.se/discussions/5c5c75ce8e0e743aaeba3914-hur-lange-haller-det

[Göstage]
2/20/20, 10:26 AM
#150

SVT:s Mats Knutson analyserar opinionssiffrorna för S och konsekvenserna för partiledaren.

"När opinionsstödet nu faller för partiet börjar också det interna missnöjet med partiledaren sippra fram. Detta missnöje har bland annat återgetts av tidningen Aftonbladet. Röster ute i landet höjs om att det är dags att byta partiledare, trots att Löfven själv sagt att han vill leda partiet i nästa val.

Skulle de hittills spridda kritiska uttalandena få ett större stöd också bland tyngre S-politiker riskerar Löfven att få en intern partirevolt på halsen.

Vad som ändå talar för att Löfven kommer att sitta kvar är att för Socialdemokraterna är regeringsmakten viktigare än något annat. I nuvarande parlamentariska läge skulle det vara ett vågspel för S att försöka genomföra ett statsministerbyte. Ett partiledarskifte skulle också kunna sätta igång en intern politisk strid med svåra konsekvenser för partiet. Någon självklar efterträdare finns heller inte."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hard-press-pa-lofven-missnojet-i-partiet-borjar-sippra-fram

[Göstage]
9/6/20, 9:05 AM
#151

Anders Lindberg i Aftonbladet: "Stefan Löfven bör svära mindre och lyssna mer."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/b53l7k/stefan-lofven-bor-svara-mindre-och-lyssna-mer

  • Redigerat 9/6/20, 9:06 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/7/20, 7:18 PM
#152

"Löfven bör kunna tala om saker och ting som de är", tycker Widar Andersson (S) i Folkbladet. Ja, fast det lär vi nog inte få uppleva…

"Den svenska gängkriminaliteten beror på svenska integrationsmisslyckanden som i sin tur på beror på en på tok för omfattande invandring av människor till Sverige som inte kan försörja sig själva. Det är så det hänger ihop. Det är hög tid att Stefan Löfven och Socialdemokraterna biter i det sura äpplet och tar itu med problemen på riktigt."---

"Socialdemokraterna kan inte hatta hit och dit. Dags att välja väg. Löfven behöver kunna föra sig i de svenska verkligheterna."

https://folkbladet.se/asikter/artikel/lofven-bor-kunna-tala-om-saker-och-ting-som-de-ar/1jd0wy0l

[Hayabusa]
9/7/20, 7:44 PM
#153

#152 Precis så är det. Det som är positivt i bedrövelsen, är att dilemmats verkliga ansikte flutit upp till ytan och att så många insett hur det ligger till. Från vänster till höger.

  • Redigerat 9/7/20, 7:44 PM av [Hayabusa]
Annons:
[Jimmy.L]
9/8/20, 6:41 AM
#154

#153:
Nej då vänstern pratar fortfarande om utanförskap och att man måste satsa mer pengar i förorten.

Frågan är bara på exakt vad? Fler fritidsgårdar, fler sommarjobb, man lägger mycket tid på korta lösningar istället för att krossa gängen som är problemet.

[Hayabusa]
9/11/20, 12:50 PM
#155

Widar Andersson och Veronica Palm, två Sossar men även två väldigt olika åsikter om migrationsproblematiken.
Från SVT 2 Aktuellt, 10/9-2020

[Göstage]
9/11/20, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

#155 Kan bara instämma med Ranstorp… (Skärmdump Twitter)

[Jimmy.L]
10/17/20, 6:35 PM
#157

Efter att las-förhandlingarna brutit samman pressas Socialdemokraterna från flera håll.
Jonas Sjöstedt hotar med misstroendeförklaring – samtidigt som januarisamarbetet riskerar att falla.

Samtidigt pågår en kamp på insidan.
Expressen har pratat med fyra tunga S-profiler om de interna konflikterna.

– Det är nästan så man hade väntat sig ännu mer öppen ilska här, säger debattören Göran Greider.

https://www.expressen.se/nyheter/interna-striderna-i-partiet-s-kan-rasa-till-20-procent/

[Göstage]
2/26/21, 6:58 AM
#158

Socialdemokraternas taktik att aggressivt angripa SD ifrågasätts i egna led.

"Inom LO, och i synnerhet i de förbund som har störst andel medlemmar som sympatiserar med SD, är man inte bara frågande till strategin. Man tar direkt avstånd från den.

– Jag är rädd för att om man fortsätter på den här vägen kommer det att gå riktigt illa, säger Johan Lindholm, ordförande för Byggnads och ledamot i Socialdemokraternas partistyrelse.

– Jag tycker man kritiserar motståndare alldeles för mycket. Det vinner man inte väljare på."---

"Enligt Johan Lindholm skulle en valstrategi som har som huvudsakligt inslag att utmåla SD som ett hot mot demokratin vara kontraproduktiv – i synnerhet som den kombineras med en borgerlig ekonomisk politik som man gör upp med C och L om.

– Många av mina medlemmar tycker inte att Socialdemokraterna lyssnar, utan är mer maktfullkomliga. Folk är arga och förbannade, säger han."---

"I flera andra förbund är tongångarna liknande. Irritationen mot partiet är stor."---

https://www.expressen.se/nyheter/harda-kritiken-mot-lofvens-valstrategi--inifran-s/

Socialdemokraterna är i färd med att göra regeringsfrågan och Moderaternas samarbete med SD till ett huvudnummer i valet nästa år. Internt växer kritiken.
  • Redigerat 2/26/21, 6:59 AM av [Göstage]
[Göstage]
3/14/21, 10:22 AM
#159

Göran Greider tycker att det vore bäst om både Löfven och Lööf avgår.

Blandade reaktioner inom Socialdemokraterna efter Annie Lööfs besked i intervjun med Expressen i veckan om att C kan ingå i S-ledd regering efter valet.
[Jimmy.L]
3/14/21, 10:46 AM
#160

#159: Näää nu vill vi se Januariavtalet 2.0 det ger oss segern 🏴‍☠️

Annons:
[Göstage]
4/19/21, 7:09 AM
#161

Det socialdemokratiska kommunalrådet Kristina Edlund i Linköping befarar att hennes parti är på väg att strunta i den grova kriminaliteten (något som väl många av oss andra tycker att hennes parti gjort sedan länge). Edlund skriver på Expressen debatt:

"Nu finns risk att mitt parti lämnar ute frågan om gängbrottslighet och kriminalitet. Att bortse från ett så stort samhällsproblem kan kännas trösterikt för stunden, men på sikt tror jag det är farligt", skriver hon på Expressen debatt.

Det finns risk att mitt parti lämnar ute frågan om gängbrottslighet och kriminalitet. Att bortse från ett så stort samhällsproblem är farligt, skriver kommunalrådet Kristina Edlund (S), Linköping.
[Göstage]
4/22/21, 8:12 AM
#162

Var är du Stefan? Lena Mellin undrar.

"Statsministern syns inte till. Trots att läget i vården, i alla fall på vissa håll, är mer ansträngt än tidigare under pandemin. Och trots att den ökande smittspridningen bara kan bero på en enda sak – att vi inte håller social distans i tillräckligt hög grad.

Kanske är Stefan Löfven tröttkörd och det kan man i så fall ha förståelse för efter ett långt år av hårt jobb. Kanske tycker han att en maning från just honom om att följa restriktionerna klingar lite illa efter shoppingen i en galleria i centrala Stockholm före jul. Eller också finns det någon annan anledning.

I alla händelser har Stefan Löfven inte synts till på ett tag. I stället för honom uppträder Socialstyrelsens anonyma chef under regeringens presskonferens. Vad Stefan Löfven sysslar med är okänt.​"

Vid tidigare kristoppar under co​ronapandemin​ har Sten Löfven hållit ett tal till nationen. Nu är läget i vården värre än​ tidigare​. Men statsministern syns inte till. Vad har han för sig?​
[Göstage]
5/3/21, 6:44 PM
#163

"En döende rörelse – och en S-ledning utan krisinsikt", skriver socialdemokraten Lotta Gröning om partiet i en krönika i Expressen.

”Vi och de”-mentaliteten är tydlig i flera länder. Oppositionen skjuter in sig på problem som regeringen inte kunnat lösa.

I Sverige är det internationell brottslighet, gängkriminalitet och utanförskap skapad av en undermålig integrationspolitik. Regeringen svarar med förnekelse och anklagelser om rasism.

Förnekelse är farligt. Vi måste se problemen för att kunna lösa problemen. Våga vara närvarande i samhället och i den verklighet människor befinner sig i. Det är precis i detta som bristen på medlemmar och den folkrörelse som en gång var så stark gör sig gällande. Politikerna har inte längre förmågan eller ens viljan att lyssna på medlemmarna."---

"Numera är socialdemokratin ett parti som alla andra. Man avstår till och med sin egen politik för makten.

De svenska Socialdemokraterna är inte ensamma, socialdemokratiska partier i hela i Europa är i kris. Forskare pratar om en döende rörelse. Men det tycks inte finnas någon vilja till krisinsikt i partiledningen. Det är tragiskt, en epok kommer att vara över om inte något drastiskt händer.
Frågan är tyvärr befogad: vad kommer efter socialdemokratin?"

Numera är socialdemokratin ett parti som alla andra. En epok kommer vara över om inte något drastiskt händer, skriver Lotta Gröning.
[Göstage]
5/8/21, 8:15 AM
#164

#49 #128 Jörgen Huitfeldts fredagsintervjun på Kvartal (67 min.) vecka 18 2021:

Eskilstunas kommunalråd Jimmy Jansson (S): "Vi har ropat och skrikit i åratal: 'Det här kommer nu!'"

"Flera av Sveriges anrika industriorter har haft en liknande utveckling: Företagsflyttar och nedläggningar och alltfler tomma lägenheter. De tomma bostäderna har efterhand fyllts av nyanlända samtidigt som tillgången på lämpliga jobb för gruppen är låg. Följden har blivit en växande etnifierad underklass som gräver stora hål i kommunernas socialbudgetar. Hur möter kommunerna denna utveckling? Eskilstunas kommunalråd Jimmy Jansson tillhör dem som ropat högst och längst om problemet."

Flera gamla industriorter känner av konsekvenserna av den nationella migrationspolitiken alltmer. Eskilstunas kommunalråd Jimmy Jansson är en av dem som ropat högst.
  • Redigerat 5/8/21, 8:18 AM av [Göstage]
[Göstage]
6/21/21, 5:24 PM
#165

Missnöje med Löfvens ledning av sitt parti kommer fram i öppen dager bland flera tunga socialdemokratiska debattörer efter misstroendeförklaringen i riksdagen.

Socialdemokraterna har underskattat Vänsterpartiets beredskap och varit dåliga på att förbereda sig inför den regeringskris de nu står inför. Det menar S-profiler som nu riktar kritik mot Löfven.
[Jimmy.L]
6/21/21, 5:30 PM
#166

#165: Han visar sån förakt för demokrati.

[Göstage]
8/15/21, 3:35 PM
#167

Carl Tham, f.d.utbildningsminister (S) kritiserar (från vänster sida) Socialdemokraterna och deras partiledare. "Socialdemokraternas överlevnad står på spel", hävdar han.

"Löfven upprepade under krisen gång på gång att han bara vill det bästa för landet.

Det är ju en retorisk floskel – med ett obehagligt historiskt eko – men Löfven och hans talskrivare måste ändå vara medvetna att det finns mycket olika åsikter om vad som är bra för landet. Det är ju just det politik handlar om.

Varför är en svag socialdemokratisk regering bra för landet? Vad vill socialdemokratin utom att just regera? Den frågan är helt obesvarad."---

"Ombuden på höstens socialdemokratiska partikongress måste förstå att nu gäller partiets långsiktiga överlevnad. Partiet står inför stupet och det har sällskap med en rad systerpartier i Europa, flera har redan rutschat ned till politisk obetydlighet.

"Låt inte Löfvens regeringsmanövrar och ”det bästa-retoriken” fördunkla blicken och den politiska viljan."---

"Vill partiet överleva måste man slå in på en ny kurs och våga tala om brister och vad man vill göra åt dem."---

Tidigare S-minister: Socialdemokraternas överlevnad står på spel
  • Redigerat 8/15/21, 3:35 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
9/20/21, 11:23 AM
#168

"Lisa Nåbo anser att statsminister Stefan Löfven och partiet mer eller mindre har lämnat fältet fritt för regeringspartnern Miljöpartiet att styra klimat- och miljöområdet. Så ska det inte vara, anser hon."---

Nåbo är nyvald SSU-ordförande.

Socialdemokraternas ungdomsförbund ska från och med nu hårdsatsa på frågor om brott och straff, enligt förbundets nyvalda ordförande, polisaspiranten Lisa Nåbo. – Vi ska våga prata om tuffa straff och polisens metoder för att upptäcka och motverka brottslighet. Det är traditionellt inte frågor som SSU har pratat om, det hoppas jag att vi ska ändra på. Det är frågor som vi vet är viktiga för dagens ungdomar, säger Lisa Nåbo, ny ordförande för...
  • Redigerat 9/20/21, 11:23 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/2/21, 7:54 AM
#169

Löfvens kohandel för att klamra sig fast vid makten har haft ett pris. "I partilandet sjuder ett missnöje över att Löfven genomför liberal politik," skriver Expressens ledarsida.

"Stefan Löfvens tid som statsminister har präglats av två saker: Viljan att klamra sig kvar vid makten, och motståndet mot SD. Det senare har också varit ett medel för att nå det förra. Det enda som förenade Januaripartierna var motståndet mot att samarbeta med Jimmie Åkessons gäng.

För att blockera Sverigedemokraterna har S varit villiga att kompromissa med sina hjärtefrågor: Arbetsförmedlingen är i full färd att privatiseras, för att blidka Centern. Värnskatten slopades, för att få med sig Liberalerna. Och inte har man kunnat röra vare sig vinster i välfärden, friskolorna eller arbetskraftsinvandringen.

I partilandet sjuder ett missnöje över att Löfven genomför liberal politik."---

SSU:arnas testballong om att ta stöd av SD i pensionsfrågan pekar ut riktningen för partiet efter valet. Håll i dig, Svensson – det går fort när S svänger.
[Göstage]
10/14/21, 7:40 AM
#170

Många inbjudna dignitärer till förintelsekonferensen i Malmö uteblev och/eller ersattes av deltagare på lägre nivå, och att till och med de nordiska grannländerna prioriterade ner mötet blottar sår i det nordiska samarbetet, inklusive mellan de socialdemokratiska partierna,
konstaterar Patrik Kronquist i Expressen.

"Mest anmärkningsvärt är att Stefan Löfvens S-märkta nordiska statsministerkolleger inte heller dök upp i Skåne – inte ens danska Mette Frederiksen tog sig tid för en avstickare över Öresundsbron för att rädda den svenska regeringens ansikte.---

"Att även grannländernas ledare nobbar Löfvens inbjudan borde ses som en varningsklocka."

Förintelsekonferensen blev inte det internationella toppmöte som regeringen hade hoppats på. Att till och med nordiska S-ledare nobbade Löfven borde vara en varningsklocka.
[Göstage]
10/18/21, 6:52 PM
#171

Lotta Gröning, tidigare välkänd debattör för Socialdemokraterna, bland annat under 13 år som politisk chefredaktör på NSD, lämnar nu rörelsen för att kandidera till riksdagen för liberalerna. Hon förklarar varför i en intressant artikel på Aftonbladet debatt:

"Socialdemokraterna har offrat den egna rörelsen för att stå emot Sverigedemokraterna. Det har skapat misstro och en rörelse i kris och de medlemmar som lämnat partiet i protest har utnämnts till rasister.

Sviktande väljarunderlag och stora medlemstapp har gjort partifolket arga och sura."---

Lotta Gröning: Därför kandiderar jag för Liberalerna
[Göstage]
11/3/21, 9:57 AM
#172

Inför Löfvens tack- och adjöföreställning på partikongressen framkommer stort nöje inom de egna leden, inte minst från LO-kadern, hur partiet och då främst Stefan Löfven hanterat Sverigedemokraterna. Uppdrag granskning uppmärksammar skiljaktigheterna i reportaget ”De nya Socialdemokraterna?

Inom Socialdemokraterna finns en utbredd kritik mot hur partiet hanterat Sverigedemokraterna, kan Uppdrag granskning berätta. Enligt personer med ledande positioner insåg partiet för sent att man tappade de egna kärnväljarna, LO-medlemmar, till det partiledningen pekar ut som sin värsta ideologiska fiende. Den hårdaste kritiken handlar om den förre fackförbundsordföranden, Sveriges avgående statsminister Stefan Löfven.
  • Redigerat 11/3/21, 9:59 AM av [Göstage]
[Göstage]
12/3/21, 11:55 AM
#173

Ny statsminister, ny intern s-kritik.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Cojimar
5/4/22, 9:40 AM
#174

Socialdemokraterna verkar nu ge Stefan Löfven skulden för att de inte kunnat bättre de två senaste mandatperioderna. NWT:s ledarsida:

"Ett erkännande får man ge Socialdemokraterna – de är fullkomligt skamlösa. Bara två dagar efter att de på traditionsenligt sätt demonstrerat mot sig själva på första maj så presenterar de sin valslogan, ackompanjerad av en film. Den lyder kort och gott "Vårt Sverige kan bättre".

De tänker alltså gå till val på att de är missnöjda med hur samhället utvecklats och vill förändra det. Som om de senaste åtta årens axlade regeringsansvar inte finns. Det blir ju helt barockt! Partisekreteraren Tobias Baudin (S) säger till Expressen att man trots det skall rösta på S "för att vi nu har en ny partiledning, vi har också lagt om vår politik." Undrar hur förre partiledaren och statsministern Stefan Löfven känner sig efter de orden?"---

"Att erkänna de egna felen på riktigt är för jobbigt, så då gör man den här låtsasdansen istället. För viktigast av allt är ändå det fortsatta maktinnehavet."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ett erkännande får man ge Socialdemokraterna – de är fullkomligt skamlösa. Bara två dagar efter att de på traditionsenligt sätt demonstrerat mot sig själva på första maj så presenterar de sin valslogan, ackompanjerad av en film. Den lyder kort och gott "Vårt Sverige kan bättre".
Annons:
Fornöga
6/13/23, 10:45 PM
#175

2023 Stefan Löfven går i Göran Perssons fotspår, och då kan inte ens Aftonbladets ledarsida tiga.


Re:tired.

“Ha principer på pappret. Gör karriär inom politiken. Sälj dig därefter till PR-branschen”.
Carmarino
6/14/23, 12:14 PM
#176

#175: Magdalena Andersson är glad över Löfvens nya jobb.

– Jag tycker att det är bra att man kan jobba lite högre upp i åldern, säger S-ledaren.

Stefan Löfven är fortfarande engagerad inom Socialdemokraterna, som ordförande för det Europeiska socialdemokratiska partiet. Men Magdalena Andersson ser inte att de två uppdragen krockar med varandra.

https://www.expressen.se/nyheter/anderssons-ord-om-lofvens-nya-pr-jobb/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

”Bra att jobba lite högre upp i åldern”
  • Redigerat 6/14/23, 12:37 PM av Carmarino
Fornöga
6/18/23, 9:44 AM
#177

#175 ff Greider om Löfven: "Han ska tydligen börja som konsult åt ett av de där lobbyistföretagen som smörjer kugghjulen mellan politik och kapital. Nu har vi alltså en till i den långa raden av ledande socialdemokrater som gått i tjänst åt näringslivet. Många av dem lär sitta på första rad vid nästa S-kongress. Och göra vänster och höger i politiken än suddigare."---

Källa


Re:tired.

Jag satte mig ner för att skriva en recension av Ingvar Carlssons mycket fina bok om hur han sedan barndomen vandrat i s
  • Redigerat 6/18/23, 9:45 AM av Fornöga
Fornöga
6/21/23, 6:36 AM
#178

#175 ff Något "rosornas krig" blir det knappast om Löfvens inträdande i lobbhyistkåren, men smågrälar gör man åtminstone inom "arbetarrörelsen". Erik Rosén på Aftonbladet kultur skriver att "svängdörrarna har ett pris. Steget han tar skadar förtroendet för socialdemokratin."

"Deppigt är också att se hur delar av arbetarrörelsen nu rycker ut till lobbyisternas försvar.

S-kvinnors ordförande, tidigare ministern Annika Strandhäll, gick till attack mot respekterade och tunge välfärdsutredaren Kjell Rautio sedan denne kritiserat Löfvens lobbyjobb. Strandhäll tyckte att det var ”så sjukt dåligt”, och uppmanade Rautio att skämmas för att han var kritisk mot Löfvens vägval.

I sociala medier syntes också LO-tjänstemän beskriva det som ”alldeles utmärkt” att Löfven bli lobbyist. Inget av detta är dock lika dumt och obehagligt som den text som If Metalls kommunikationschef Joanna Abrahamsson skriver i Arbetarbladet.

Under rubriken ”Lugna ner er – alla är lobbyister” jämför hon Stefan Löfvens nya jobb med att ”snacka med grannen om att det fattas mötesplatser med unga”, med Rädda barnens arbete för barns rättigheter och med idealistiska läkare som personligen driver egna hjärtefrågor."---


Re:tired.

Denna kommentar har tagits bort.
Fornöga
6/27/23, 6:41 AM
#180

#175 ff "Nu riktas skarp kritik mot Stefan Löfvens beslut att bli lobbyist på Rud Pedersen.

"Men snart kommer han sitta på Socialdemokraternas kongresser med Göran Persson och alla andra som har sålt sig till kapitalet. Var finns de samfällda kraven på att han tackar nej till det nya jobbet?," skriver John Lapidus, forskare i ekonomisk historia på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, på Aftonbladet debatt. Debattören ansluter sig därmed till de åsikter som redan hörts från partiets vänsterflank.


Re:tired.

John Lapidus: Att sälja sig till kapitalet borde få partiet att se rött
  • Redigerat 6/27/23, 6:42 AM av Fornöga
Fornöga
10/30/23, 2:00 PM
#181

¤175 ff Stefan Löfvens höga röstläge mot Tesla angående kollektivavtal klingar rätt falskt, enligt Aftonbladet kulturs Eric Rosén:

"Så vad är då problemet med att Löfven höjer sin röst i frågan? Jo, kruxet är att han blivit lobbyist – vilket jag skrev om i somras – och att vi inte längre vet vems röst han är, vems talan han för. Det är nämligen hemligt vilka kunder Stefan Löfven jobbar för.

Han är dessutom lobbyist för ett bolag som saknar kollektivavtal.

När jag hörde av mig till Rud Pedersen i samband med min artikel fick jag svaret att de inte har och inte tänker teckna kollektivavtal, eftersom de skulle göra det svårare för dem att hitta rätt ”spetskompetens” och ”talang”. Löfven lär inte kritisera sin egen arbetsgivare för detta, vilket gör hans facebookinlägg om Tesla till rent hyckleri."---


Re:tired.

I ett inlägg på facebook kliver Stefan Löfven fram och sätter ned foten. Tesla är ”unkna” och ”förlegade”, eftersom de vägrar teckna kollektivavtal, skriver den
Annons:
Upp till toppen
Annons: