Politikerna

Stefan Löfven sågas av de egna

2018-11-19 12:20 #0 av: Göstage

Som förutsagts väntar en tuff tid för vissa partiledare. Nu ifrågasätts Stefan Löfven internt:

"Socialdemokraterna och Stefan Löfven totalsågas i en ny valanalys som gjorts av den fackliga tankesmedjan Katalys.
"Socialdemokraternas auktoritära valstrategi under våren 2018 höll på att sänka partiet helt", skriver rapportens författare.
De kräver samtidigt att Löfvens efterträdare väljs i en öppen process:
"Den ålderdomliga modellen med hemliga kandidater och kongressvoteringar utan betydelse måste få ett slut."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/lofvens-valstrategi-sagas-holl-pa-att-sanka-partiet/

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-19 12:37 #1 av: Jimmy.L

Inte förvånad, dom springer till MP hela tiden och frågar om vad som ska göras istället för att stå på egna ben. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-11-26 09:30 #3 av: Göstage

Moderaten UIrika Schenström, född och fortfarande boende i Vasastan i Stockholm, ser med viss förvåning på sosseväckelsen i stadsdelen. Vad har hänt, och hur skall Socialdemokraterna behålla detta något oväntade tillskott?

"S) gjorde ett historisk dåligt val men det gick bättre än väntat. Och i min egen valkrets så gick de fram. I Vasastan i Stockholm, ja där gick det bra. Men frågan är om man verkligen vill ha de väljarna framöver. Hur ska man förhålla sig till dessa väljare samtidigt som man måste kämpa för att den traditionella arbetarklassen inte ska överge partiet för Sverigedemokraterna?
Hur ska (S) helt enkelt hantera sina nya ”elit-sossar"?

"I Vasastan, med Vasaparken som hjärta, har Socialdemokraterna gått framåt. Här har jag växt upp. Här har jag varit barn och här har jag blivit vuxen. Jag bor fortfarande här och lär aldrig flytta härifrån. Här bor troligen några av Sveriges mest lättrörliga väljare. Många är under 50, de flesta är högutbildade och de har synnerligen goda inkomster. En mycket stor andel har under åren röstat borgerligt.
Och de har aldrig sett ett riktigt verkstadsgolv.

När jag växte upp i Vasastan på 70-talet såg det annorlunda ut. Då var det ”rödvinsvänstern” som bodde här. De bar näbbstövlar, kånkenryggor och palestinasjalar och demonstrerade mot bilarna. Min mamma kallades ”moderaten” och på mitt dagis (det kallades så då) ”Västis” serverades det linssoppa, det spelades gitarr och de flesta var alternativa i sin samhällssyn.
Har cirkeln nu slutits?"---

"Det skall bli väldigt intressant att se hur socialdemokratin kommer att agera för att behålla dessa ”elit-sossar”. Tänk om någon skulle få för sig att engagera sig i Socialdemokraterna på riktigt? Oj, vilken annan typ av politik de kommer att kräva.
Och oj, vad arbetarklassens socialdemokrater kommer att bli förvirrade och förargade.

I dagarna kom tankesmedjan Katalys eftervalsanalys. ”Vi anser att arbetarrörelsen måste inse allvaret, se kapitalets enorma framgångar och bestämma sig för att sätta en egen agenda igen. Det är allvar nu, socialdemokrater!”, skriver Daniel Suhonen.

Jag tror Suhonen har rätt. Måste vara jobbigt att vara politiker. Aldrig får de vara glada numera. Inte ens när man ökar i ett distrikt. Blir ju bara krångligt. Vad ska Socialdemokraterna göra nu när kapitalet har gjort sitt intåg i partiet? Hur hanteras spagaten mellan arbetare och kapital? Kommer de, sida vid sida, hjälpas åt att ro socialdemokratin i land?"

https://www.aftonbladet.se/a/oROxx7/hur-ska-s-hantera-sina-nya-elit-sossar

Anmäl
2018-12-10 11:14 #4 av: Göstage

Expressens K-G Bergström ser sammanbrottet i regeringsöverläggningarna med C och L som något som skadat Löfvens rykte som skicklig förhandlare.

"– Jag tycker det var ett definitivt besked från Centern, ett definitivt nej till samarbete med en socialdemokratisk regering. Jag vill tillägga att det innebär att en så storslagen förhandlare som S har gjort Stefan Löfven till nu har kantstötts rejält. Han misslyckades med den viktigaste förhandlingen han har haft. 

Ska man tro Annie Lööf så har han betett sig som han gjorde med Miljöpartiet, han är inte beredd med tillräckliga eftergifter och att kapa banden med Vänsterpartiet. Han tillgodosåg Vänsterns kravlista men inte Centerpartiets."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/k-g-bergstrom-efter-annie-loofs-besked/

Misslyckas Löfven att få sossarna i regeringsställning lär han få svårt att sitta kvar som partiledare. Kanske är sista hoppet ett samarbete med Moderaterna (och kanske KD), som väl lär vara rätt trötta på C och L vid det här laget.

Anmäl
2018-12-10 11:52 #5 av: Jimmy.L

Vore intressant med en mätning nu om väljarnas förtroende för herr Löfven. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-12-10 12:04 #6 av: eskils

#4 Tycker faktiskt att det hedrar Löfven att han inte böjde sig hur långt som helst för att tillmötesgå C och L. Han har ju primärt ansvar inför sina egna väljare och borde tro på sina egna ideer. Allt kan inte vara en fråga om taktik och spel.

Anmäl
2018-12-10 12:22 #7 av: Göstage

#6 Lööfs uppfattning var att Löfven mer föredrog att böja sig för vänsterpartiets krav än att tillmötesgå mittenpartierna. Det är i så fall givetvis hans eget (och hans partis) val, men det rimmar illa med hans ideliga attacker om att alliansen lyssnat på SD. Han är en politisk charlatan, det är min åsikt.

Anmäl
2018-12-10 12:26 #8 av: Jimmy.L

Intressant att att Löfven först säger att ett samarbete med V inte är aktuellt men sen så visar det sig att dom ändå samtalar. 

Anmäl
2018-12-10 12:40 #9 av: eskils

#7 Sossarna har ju i så många år varit beroende av stödet från "Kamrat 4%" så de törs nog inte stöta sig med dem. S och V har ju också snarlika åsikter, vilket S och C inte har.

Att Löfven smutskastar SD beror väl på att han själv förlorar så många väljare till dem. Avundsjuka helt enkelt. Men visst kan han vara en charlatan ändå, och framför allt inkompetent som politiker.

Jag är i alla fall glad att det (sannolikt) inte blir någon hemsk V-S-MP-C-regering! Där skulle S tvingas samarbeta med de 3 värsta verklighetsförnekande partierna.

Anmäl
2018-12-10 12:54 #10 av: VSK

Är exakt samma sak som att både Björklund och Lööf sa att de inte tänker samarbeta med S, och sedermera sen absolut inte om V ingick i nån form i S-regeringen. Detta trots de visste att V kommer trycka rött om de inte fick inflytande.

Vallöften är som sagt mest önskningar eller lögner. Hur många ggr har man inte hört de flesta partiledare inför valet säga "vi vill" när det pratas om vallöften. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-12-10 13:06 #11 av: Jimmy.L

#10 Löfven stod för knappt en vecka sen framför journalisterna och sa att V inte ingick i förhandlingarna och nu en helomvändning, var det jag blev förvånad över. 

Anmäl
2018-12-10 13:25 #12 av: VSK

Jodå jag såg det på TV. Men jag börjar snart tro att politikerna inte vet vad de skall göra mer för de är ju vana att kunna ljuga utan att bli påkomna. Nu är de i en ny situation där svenska folket synar deras lögner. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-12-10 13:44 #13 av: Jimmy.L

Nu säger han igen:

"Jag ska förhandla med C, L och MP. Jag förhandlar inte med Vänsterpartiet. Jag förhandlar utifrån Socialdemokratisk position, säger statsminister som svar på frågan att Lööf anklagade honom för att han gick Vänsterpartiet till mötes."

Jag tycker han slingrar sig och kommer inte med ett tydligt besked att han stänger helt med V.

Anmäl
2018-12-10 13:55 #14 av: VSK

Men Steffe vet ju att om inte V får inflytande så kommer V inte trycka grönt. Jag är osäker på om Steffe spelar dum eller om han är så där dum så han inte förstår vad Sjöstedt säger. 

Anmäl
2018-12-10 14:02 #15 av: Göstage

#13 Hade vi bara en journalistkår värd namnet så skulle en obligatorisk fråga till Löfven vid nästa presskonferens med honom vara hur han ser på att han vid förhandlingarna med mittenpartierna tog så stor hänsyn till vänsterpartiförslag, samtidigt som han själv hetsar mot SD. Ser han Vänsterpartiet som ett samarbets- eller ytterlighetsparti? Den frågan har han alltför lätt få slinka undan för - någon borde ställa honom mot väggen om detta! Han är faktiskt ohederlig.

Anmäl
2018-12-10 14:14 #16 av: Jimmy.L

#15 Sant tuffare frågor till Löfven vore det bäst så vi får klarhet i vad han vill. 

Anmäl
2018-12-10 14:33 #17 av: Göstage

Från Löfven pressträff idag:
"På pressträffen gjorde Löfven klart att han inte förhandlat med Vänsterpartiet.
– Jag förhandlar utifrån Socialdemokraternas position, och den sker inte med Vänsterpartiet."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/stefan-lofven-rapporterar-till-riksdagens-talman-i-dag/

Det är det typiska sättet för honom att ducka för vidare frågor och komma undan med det. Ingen har ju påstått att han fört förhandlingar med Vänsterpartiet, men mycket tyder på att det finns en villkorad lista medskickad, det verkar ha stått klart för förhandlingsparten.

Så här sa Sjöstedt vid månadsskiftet:
 "Under den förra mandatperioden fick vi igenom 90 reformer. Vänsterpartiet har aldrig haft ett så stort inflytande. Egentligen är vi i det läget nu också.
Vänsterpartiet ska nu framföra var gränsen går för att stötta en S-ledd regering.
– Om Stefan Löfven skulle få för sig att införa alla Liberalernas och Centerpartiets krav, då är inte vi med."---

http://dagensopinion.se/artikel/jonas-sjostedt-v-vi-ar-en-del-av-regeringsforhandlingarna/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.