Annons:
Etikettövrigt
Läst 1621 ggr
Aasi1
2018-12-23 17:08

Uttrycket "Alla människors lika värde"

Jag pratade med en person igår som så att han inte trodde på alla människors lika värde. Min första reaktion var VA! Vad säger du? När han hade förklarat sig så lätt det ganska rimligt. Det är bättre att utgå ifrån att alla är overdeliga och sluta prata värde utan enhet. När man menar allas lika värde menas inte att man försöker sig på att sätta ekomoniskt eller annat värde på själva personen. En värdering där ett värde sätts gör man på något för att veta hur mycket man skulle kunna erhålla vid en eventuell försäljning. En hallick som säljer alla för samma pris kanske kan tala om allas lika värde men människohandel vill vi inte ha! Utrycket "Alla människors lika värde" har mer blivit ett mantra som låter fint och ofta används då man egentligen menar, alla människors lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter! Vad tycker ni om utrycker alla människors lika värde?

Annons:
LBB
2018-12-23 17:25
#2

Alla människor har ett lika människovärde. Detta ska vara oantastligt.

Sedan har man ett värde för samhället, som dels kan bero på utbildning, kompetens och om man fogar sig efter samhällets regelverk, dels ålder och slutligen fysiskt och själsligt hälsotillstånd.

Om man inte inser detta så är det väl bara att se hur försäkringsbolag betalar ut olika, hur samhället värderar olika osv.

Cragan
2018-12-23 17:27
#3

är ett flum uttryck för folk som vill verka godare än de är endligt mig.
alla har inte samma värde på något sätt finns dom som är mer värdefulla och de som är mindre värdefulla för varje person.

mer värdefull Albert Einstein mindre värdefull Adolf Hitler fast skall man gå efter flum mantrat så ska dom säga att bägge är lika mycket värda o vem av de som håller hårt i allas lika värde säger att Adolf nissen är lika mycket värd som Albert

LBB
2018-12-23 17:41
#4

#3 Ja, Einstein och Hitler hade samma människovärde. Båda var ju människor.

Däremot hade de olika värde för det samhälle de levde i. Eller rättare sagt, den värld de levde i.

Aasi1
2018-12-23 22:14
#5

Om jag skulle behöva sätta värde på folk så hade jag satt ett högre väder på de jag känner. Hade tex en familj medlem som förälder, syster eller barn svävat i livsfara och jag hade kunnat rädda dem genom att betala en viss summa så hade jag nog kunnat betala nästan hur mycket som helst. Hade en okänd person jag aldrig träffat och jag inte känner så hade jag inte varit berädd att betala lila mycket. Detta står jag gäller de flesta människor att vi värderar våra nära och kära högre.

[Göstage]
2018-12-23 22:26
#6

För ett år sedan skrev Ann Heberlein en artikel om att det är naturligt att i första hand bry sig om sina närmaste. För detta utsattes hon för det som hon själv beskriver som det värsta drev hon varit med om, och hon har ju varit med om en del. Nu nypublicerar hon samma artikel på sin blogg.

"Rädda gärna världen- men ta hand om din egen familj först."

Annons:
LBB
2018-12-24 10:42
#7

#6  och #5    Det är ju det jag säger, man värderar människor utifrån vad de betyder för en själv/samhället och så vidare.  Men människovärdet, är detsamma. Om en reporter för fram en nyhet om en flygolycka säger han ex att 125 människor omkommit. Inte 25 högutbildade, 2 släktingar o resten obekanta.

Det är fullkomligt naturligt att man värderar släkt o vänner högre än obekanta.

Men den form av värdering handlar inte om människovärde utan om känslomässiga bindningar

[Göstage]
2019-02-20 11:23
#8

"Satudarah har ett känt våldskapital och för några år sedan startades den första svenska avdelningen i Malmö. Och nu gör det kriminella mc-gänget ett försök att etablera sig i Göteborg, enligt uppgifter till GT. Uppgifter som bekräftas av Sven Lindgren, polisens mc-gängexpert i region Väst. – Polisen samlade bedömning är att det finns indikationer på det. Ett antal personer försöker bilda Saturdarah uppe i Göteborg. Det är en falang, sen vad det är för nivå på den tänker jag inte informera dig om, säger Lindgren."---

"Satudarah MC grundades i Nederländerna i början av 90-talet, och de första medlemmarna var invandrare eller barn till invandrare från den tidigare holländska kolonin Moluckerna, som nu är en del av Indonesien. På indonesiska betyder orden satu och darah ”ett blod”, och med det syftar mc-klubben på alla människors lika värde."---

https://www.expressen.se/gt/blodsdrickande-mc-gang-forsoker-etablera-sig-i-vast/

Kanske i sig ett bevis på att man tolka frasen om "alla människors lika värde" lite som det passar? 😉

Ämnesdiskussion om kriminella gäng här.

[Göstage]
2019-05-11 07:03
#9

Apropå uttryck som står en upp i halsen: tänk så skönt om det kunde bli längre mellan alla hurtiga utrop om att "Sverige kan visa vägen"! I regel är det sådana som tänkt sig att andra än de själva eller deras organisationer skall stå för de kostnader som i regel är förknippade med vägvisandet. (Den som inte tror mig kan googla på "Sverige kan visa vägen" för att se så många varianter på att ta befälet det finns…)

[VSK]
2019-05-11 08:14
#10

Hade totalt missat tråden men bra den puttades upp.

Uttrycket Allas lika värde är ren rappakalja och snick snack. Behöver inte ens förklara mig på 4-5 rader som jag har satt som måttstock. Hur är det vid valen när folk skall rösta? Har inte alla rätt att rösta på det partiet de tycker är bäst?

Pyttelite
2019-05-11 10:41
#11

#10 Jo, men resultatet räknas inte om du röstar på fel parti. 🙂

Det kallas för demokrati! ☝️


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[VSK]
2019-05-11 11:06
#12

Låt oss säga att jag är ute och knatar på isen och där ligger det två människor i var sin isvak och båda kommer att drunkna om de inte kommer upp ur vattnet och det fort och jag kan bara rädda en av de två.

Den ena vet jag är en våldtäktsman/kvinna och den andra är offret. Vilken person tror ni då att jag skulle rädda?

En sak kan jag ju säga att jag skulle ju inte slingra slant om det iaf.

Nu till det lite lustiga. I vissas ögon så är det jag som är monstret nu och inte GM.

[Göstage]
2019-09-17 10:27
#13

Dick Erixon på Samtiden tar upp en artikel av Katarina Barrling i SvD, tyvärr bakom betalspärr, så vi får ta Erixons artikelreferat som källa. Artikeln utgår från Reinfeldts klassiska/ökända uppmaning till folket att "öppna sina hjärtan". Erixon: 

"Barrling tar också upp problemet med mantrat ”alla människors lika värde”. Det är en princip som bara ”gudar klarar av att tillämpa”, skriver hon. Så är det. Vi människor, inte minst politiker, måste hålla sig till verkligheten och dess krassa förutsättningar."--- 

https://samtiden.nu/2019/09/oppna-era-hjartan-inte-era-hjarnor/

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-17 10:36
#14

Björn Ranelid:

”Det är hög tid att vi avskaffar den epidemiskt spridda utsagan att alla människor är lika mycket värda. Det må vara så när ett litet oskyldigt barn är fött, men senare i livet gäller vad denna individ, flicka eller pojke, kvinna eller man gör med sitt liv. Hur de förvaltar sin tid på Jorden i förhållande till sin nästa, medmänniskan”.

”Mördaren är inte lika mycket värd för mänskligheten som en självuppoffrande moder med sex barn, en individ som skänker bort miljarder till välgörande ändamål eller en läkare utan gränser. Mördaren är inte lika mycket värd som den kvinnliga läkaren med barnet i sin famn som han dödade på en öppen gata i Malmö.”

[Göstage]
2019-10-12 10:15
#15

Patrik Engellau på DGS pratar med sin lärarinna om alla människors lika värdes heliga land.

"Men vilka är de heliga skrifterna och vilka är budorden? frågade fröken.

Den heligaste skriften av alla är FNs allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna. Det mest sakrala budet är det första som stadgar att alla människor är ”lika i värde och rättigheter” (visserligen står det ”värdighet” i originalet men det har svenskarna som enda land i världen felöversatt till ”värde”). Denna heliga text och många andra, till exempel Barnkonventionen, förvaltas av FN, de heliga texternas kyrka. FN dyrkas av det svenska etablissemanget trots att det egentligen är en korrupt och odemokratisk organisation."---

 "Portugisiskalärarinnan besinnade detta en stund. Sedan sa hon att hon förstod att det svenska officiella självskadebeteendet måste ha någon sådan religiös grund. Om alla människor på hela jorden är lika mycket värda och alla har rätt att söka asyl för att få sig tilldelat arbete, bostad, utbildning, trygghet och hälsovård på de svenska skattebetalarnas bekostnad är det klart att man inte kan etablera några spärrar vid de svenska gränserna som sätter stopp för inflödet av migranter. För djupt troende människor, ledare eller inte, är respekten för de gudomliga reglerna naturligtvis viktigare än enskilda medborgares öde.

Därefter la hon till att hon i det perspektivet kunde förstå att de svenska ledarna hellre lät Sverige gå under än de kränkte de gudagivna budorden."

https://detgodasamhallet.com/2019/10/12/patrik-engellau-var-religion-forbjuder-oss-att-radda-vart-land/#more-19154

[Hayabusa]
2020-08-31 11:11
#16

Här är ett intressant YouTube-klipp där Joe Rogan och Dr. Phil samtalar om "alla är inte lika". Samt vikten av att ha någon form av värde i livet. En i mitt tycke bättre utveckling av uttrycket "lika värde" som, enligt mig, kan bli missvisande. Observera att  samtalet sker på engelska.

[Göstage]
2020-09-30 11:38
#17

Patrik Engellau på DGS floskelspanar.

"Det är mycket floskler nu för tiden. Med floskel menar jag ett uttryck eller ett begrepp som är oprecist nog att kunna tolkas på olika sätt och som i allmänhet har en inneboende tendentiös agenda. ”Allas lika värde” är en typisk floskel. (Den floskeln ingår i den överordnade floskeln ”Värdegrunden” som jag utan resultat utmanade på duell här för fyra år sedan.) Allas lika värde betyder egentligen bara att du ska sluta klaga på invandringen och i stället hålla truten och betala skatt.

Jag undrar ofta om de politiker och andra som hoverar sig med sådana högstämda floskler kan ta sig själva på allvar eller om de bara yttrar sig i tjänsten."---

https://detgodasamhallet.com/2020/09/30/patrik-engellau-forsiktighetsprincipen/

  • Redigerat 2020-09-30 11:39 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-01-30 09:07
#18

Ett wallraffande reportage där vi får följa Robert Rosenkvist som skrev sin kandidatuppsats om "Alla människors lika värde". Rosenkvists handledare var lektor Sven Ross. Det är vänstern som dominerar våra lärosäten, och det innebär att vissa heliga dogmer som "alla människors lika värde" inte får problematiseras. Övriga medverkande: Karl-Olov Arnstberg, Jan Tullberg och Michael Westerlund.

[Göstage]
2021-03-30 07:59
#19

Richard Sörman på DGS funderar över bergreppen "värde" respektive "värdighet".

"Mycket har sagts om begreppet ”alla människors lika värde”. Någon direkt motsvarighet verkar inte finnas i andra länders grundlagar eller i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Det har hävdats att ordet ”värde” är en svensk felöversättning av engelskans ”dignity” (som snarare betyder “värdighet”). I första artikeln av FN:s deklaration står det nämligen: ”All human beings are born equal in dignity and human rights.” Men som vi ser i det citerade avsnittet i Regeringsformen har våra svenska grundlagsförfattare faktiskt gjort skillnad mellan ”värde” och ”värdighet”. Med andra ord verkar man ha lagt till något i vår svenska grundlag som inte omnämns av FN."---

“Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde”. Så står det i vår svenska grundlag. Men vad betyder egentligen det här med alla människors lika värde? Många har kritiserat begreppet och vissa tycker att det inte betyder någonting. Men kanske ska det bara förstås som att vi genom vår mänsklighet är…
[Göstage]
2021-06-13 06:51
#20

#18 Henrik Höjer på Kvartal om ett värdepatenterat uttryck.

"”Alla människors lika värde” är till exempel en fras man hör då och då – fast oftare för några år sedan. Frasen var som allra mest populär år 2014, då vissa till och med offentligt försvarade våldsanvändning med anledning av denna fras – men frekvensen har sjunkit kraftigt sedan dess, till en fjärdedel år 2020 av vad den var 2014. Orden verkar kunna betyda allt från fri invandring till något som Vänsterpartiet Kommunisterna stod upp för – i alla fall om man ska tro på självaste Stefan Löfven. Själv känner jag dock ingen som menar att Adolf Hitler är lika värdefull som Moder Theresa."---

Varifrån kommer ord som värdegrund, normkritik, mångfald och inkludering?
Annons:
[Göstage]
2021-06-29 06:54
#21

Nye medarbetaren på Bulletin Mikael Jalving från Jyllands-Posten intervjuas om sin syn på vårt land:

"Ett vanligt argument från dem som vill öka invandringen är alla människors lika värde. Vad säger du om det?

– Det är poesi. Alla människor kan inte bo i Sverige. Alla människor kan inte emigrera till Skandinavien. Trots drömmar om alla människors lika värde så finns det en gräns för hur många som kan bo här och bli integrerade. Det finns en begränsning inom alla ideologier, teorier, förhoppningar och ideal. Det är ganska belysande att man inte kan regera ett land med enbart ideologi. Det måste också kunna fungera. Och det fungerar inte i Sverige. Redan nu ser vi invandringens konsekvenser i form av kriminalitet, fler gäng, mer narkotika, mer brutalitet, sämre skola, sämre offentlig sektor. Hela systemet är under press efter 30–40 års invandring."---

Mikael Jalving har de senaste tolv åren skrivit opinionstexter för Danmarks största tidning Jyllands-Posten. Nu blir han ny kolumnist på Bulletins ledarsida. Jalving har under lång tid följt utvecklingen i Sverige. – I Sverige har vänsterkanten en större kontroll över opinionen än i Danmark. I Danmark finns det en större diversitet, mer mångfald, i den politiska debatten, säger Mikael Jalving till Bulletin.
[Göstage]
2021-08-23 08:07
#22

Försvarsmaktens satsning på en Prideannons för 400.000 var en bortkastad symbolhandling, sannolikt iscensatt på kommunikatörnivå, anar Josefin Utas i en gästkrönika i GP. Utas är slöseriombudsman på Skattebetalarnas förening.

"Ett av de budskap Försvarsmakten framförde var att den ”står upp för människors lika värde”, en mycket vanlig spridd fras i Sverige, både i det offentliga och i övrigt. Men vad betyder det egentligen?

Om detta skulle anammas bokstavligt, om människor faktiskt skulle behandlas utifrån att de har samma värde, så vore det samhällsomstörtande. Hela vår civilisation bygger snarare på motsatsen: Att göra skillnad på människor.

Vi gör skillnad mellan de vi älskar och okända människor på stan, mellan de som begår brott och de som är hederliga, mellan de med kvalificerad utbildning och inte, mellan de som är minderåriga och de som är vuxna, och så vidare."---

"Människors lika värde beskrivs ibland som ”lika rättigheter”. Men inte ens det går att tillämpa strikt. Människor har inte samma rättigheter i Sverige enligt lagarna. Det görs skillnad på vem som är medborgare och inte, var vi bor, vilken ålder vi har, med mera. Det är också en ekonomisk och praktisk orimlighet att staten ska ordna så att alla har lika mycket pengar eller lika förutsättningar."---

"På myndigheterna bör oväldiga tjänstemän verka – inte kommunikatörer som är redo att offra myndigheternas goda rykte för flashig marknadsföring. Försvaret ska fokusera på att försvara Sverige."

När myndigheter använder sig av symboler och floskler samt driver opinion så undergrävs förtroendet. Vi förväntar oss att exempelvis Försvarsmakten ägnar sig
[Göstage]
2021-12-04 06:09
#23

Hur är det med det där uttrycket egentligen - är vi alla verkligen lika värda? Dan Korn filosoferar på GP:s ledarsida.

Orden ”människors lika värde” har tolkats på så många sätt att den ursprungliga betydelsen har blivit helt bortglömd. Bland de nyheter statsminister Magdalena
Cojimar
2022-06-27 11:36
#24

#17 #22 Mer om floskelfloran: författaren och journalisten Fredrik Kullberg samlar i en nyutkommen ordbok vad han anser vara "samtidens värsta floskler".


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Flexibilitet, innovation och värdegrund. I arbetslivet används i dag en rad så kallade floskler, alltså välklingande men rätt så innehållslösa uttryck. I uppslagsverket ”Svensk floskelordbok” listar och synar författaren och journalisten Fredrik Kullberg samtidens värsta floskler.
Carmarino
2022-06-27 11:44
#25

#24: Det är ju en hel del man känner igen. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-27 11:49
#26

#25 Absolut! (Där har du ett..) 😁

"Absolut – jakande bekräftelseord inom arbetsliv och rekrytering. Uttryck för villkorslös positivitet och beundran inför överordnade; ett avvärjande av alla former av tvivel och distans”.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-06-27 12:40 av Cojimar
Carmarino
2022-06-27 12:36
#27

#26: 👍😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Toxin]
2022-06-27 12:44
#28

Ordbajsande🥸

Upp till toppen
Annons: