Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 558 ggr
Emo
2018-09-29 07:41
14

Äcklad

Skönt att denna sajt startats och att sajtvärden håller rent på den.
Upptäckte nyss att någon kände sig äcklad över att jag tycker att en våldtäktsman är mindre värd än offret som fått sitt liv förstört.
På denna sajt finns, som väl är, medlemmar med både empati och förstånd.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2018-09-29 11:41
6

wildfire
2018-09-29 16:37
9

Allas lika värde är så mer komplext än att vi tänker oss in i dom få orden att alla är lika värda  men när det kommer till våld och brott kan jag omöjligt se att dom som begår brott har samma värde som dom som inte gör.

Kanske är jag omänsklig som tycker så men då får jag vara det jag ser hellre till offret och  anser att det är offret som har mer värde än den som begår brott mot denne.

Upptäckte nyss att någon kände sig äcklad över att jag tycker att en våldtäktsman är mindre värd än offret som fått sitt liv förstört.

Jag vänder på orden och skriver jag blir äcklad över att någon ens kan ta brottslingar och våldtäktsmän i försvar.

Hur är man funtad då , offret är den som fått livet förstört av en så grym och intim påtvingad handling nåt som vi som inte vart utsatta för ens kan komma i närheten av att förstå hur det känns och omöjligt sätta oss in i.

Farwuq
2018-09-29 19:20
5

#0 👍

Jag blir äcklad av att av att det finns sådana som skriver det du kommenterade i trådstarten.

#2 👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Novachan
2018-09-29 21:51
0

Jag kan förstå hur båda sidor kan tolka detta ämne, fast förstår förstås ena sidan mer än den andra… och kan tycka det är tråkigt hur vissa uttrycker sina åsikter om andras åsikter och kan utesluta folk pga åsikter istället för deras agerande (som kanske i vissa fall hör ihop med vissa åsikter men inte alltid).

Man kan tolka värde på så många olika sätt, egenvärde och värde i relation till något m.m.

Undrar om det handlar om en felöversättning eller om man har gjort en tolkning (eller fel, syftningsfel eller förväxling) språkfilosofiskt. Dignity översätts som värdighet, men man kan nog göra olika tolkningar över om värdighet hör ihop med värde eller om de ska ses som helt separata.

(Ibland är det så jobbigt att behöva syssla med språkfilosofi för att kunna föra fram det man egentligen vill visa).

Om man skulle översätta värdighet på engelska skulle det kunna skrivas som både dignity och worthiness. Värde på engelska kan översätts som worth, value, sense, amount, price, merit. Worthiness kan beskrivas som "the quality or state of having merit or value", då går alltså den versionen av värdighet in med värde.

Men om de nu använder ordet dignity så tolkar jag det språkmässigt, och med min filosofiska tolkning av meningen, att det menar och syftar på värdighet och inte värde, för att det är vad som är korrekt språkmässigt och det skulle vara väldigt svårt att kunna applicera värde i verkligheten då det går att göra så många tolkningar av värde och då skulle de behöva specificera vad de menar med värde men det skulle som sagt vara mycket svårt… (Jag uppfattar som att man försöker undvika att sätta ord som kan tolkas fel och för brett i sådan här kontext.)

Sen kan man nog göra en del olika tolkningar om man vad det betyder att" alla har lika värdighet" men jag tror att det är enklare att förstå och definiera, som alla kan komma överens om än " alla har lika värde"

[Hayabusa]
2018-09-30 00:21
4

Respekt för andra människor - respekt är dock något man förtjänar.

Emo
2018-09-30 05:26
1

Att jag är så noga med att det man säger också ska vara det man menar, beror nog till en del på att jag har undervisat i svenska för invandrare i många år och det är svårt att förklara att svenskan är så rörig att man kan säga ett och mena ett annat - om det nu inte är något på skämt och det hör ju inte till det första man lär sig.

Jag vill inte ha oklarheter i språket. Så mycket kan vi väl ändå underlätta för andra.

Hur språk utvecklas och ändras lärde jag mig på universitetet och det är mycket intressant, men när vi nu (se länken i #1) får veta att det svenska missvisande uttrycket beror på en felöversättning, kan vi ju visa så mycket hänsyn att vi inte uttrycker oss så missvisande.
Jag reagerar alltid negativt på det uttrycket och det är jag säkert inte ensam om.

[Jimmy.L]
2018-09-30 07:45
1

Är ju så att lika villkor hos människor inte betyder så mycket om man blir ett brottsoffer, även inom religion och etniska konflikter så betyder lika villkor inget. 

IS som strider i Syrien bryr sig inte ett skvatt om lika villkor på samma sätt som i Nordkorea där människor i lägren förnedras, avrättas och tvingas slava. 

Finns mycket mer att jämföra med.