Debatt iFokus

Debatt

Etikett: politikerna
Läst 802 ggr
[Göstage]
2

Mediaälsklingar i politiken

Politiken bedrivs förvisso av partierna, men att det finns vissa som förefaller ha lite mer makt och inflytande bestrider nog inte ens politikerna själva. Jag tänker då inte på partiledarna, som ibland nästan är sina partier, utan sådana som får extra mycket ljus på sig i media. Hanif Bali är förstås ett exempel, även om han utsätts för  mycket mer hån än hyllningar i media. 

Några som jag tycker får förvånansvärt mycket cred i spalter och rutor är  en triss i damer- Annika Strandhäll (S) , Maria Ferm (MP) och Johanna Jönsson (C). Nu har Rebecca Weidmo Uvell satt spotlighten på den senare, och lovar att återkomma. Inte en dag för tidigt, tycker jag…

Har du några politiker som du tycker är värda en punktmarkering kring det de säger och gör så finns det plats i den här tråden!

[Hayabusa]
2

Anders Ygeman. Är inte överraskad, men ändå oförstående till att Ygeman "studsar tillbaka" hela tiden. Det går inte att sparka honom, tycks det. 

Johanna Jönsson…tycks vara kompis med Paula Bieler, märkligt nog. 

Idag rev jag samhällskontraktet med landet Sverige.

[Göstage]
1

#1 Ja, Ygeman och Morgan Johansson fick tidigt en aura av "doers" i regeringen, och jag skäms inte för att erkänna att jag själv satte visst hopp till dem, innan jag insåg att de mest var snackepellar.

[Göstage]
1

En som fått närmast idolhyllningar i media är talmannen Anders Norlén (även om många av oss andra tycker han är en såskopp…). Så här skrev en beundrare redan i oktober: "Det är många som tycker att riksdagens nye talman Andreas Norlén (M) är gullig. Med ett lagom fylligt vågigt hår och ett gossaktigt leende fyller han tv-rutan varje kväll och får sitt idolporträtt i de stora tidningarna. Han visar en öppenhet som ingen annan talman hittills, och möter uppskattning i alla läger."---

Den som skrev så inkännande är den i politisk media välkände Erik Fichtelius, som också verkar vara en beundrare av Anders Ygeman.

https://www.fokus.se/2018/10/de-ar-politikens-nya-fixstjarnor/

[Göstage]
0

#3 "Själv hade jag bara träffat Andreas Norlén en gång innan han blev talman, och han gjorde ett outplånligt intryck", suckar Expressens krönikör Britta Svensson hänfört, och hennes tidning fyller på med citat från hyllningar på Twitter.

[Göstage]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För min del tror jag att om vi hade haft den här talmannen istället så hade han skrämt partiledarna att skärpa sig, och det långt snabbare…😉

[Göstage]
3

#0 Strandhäll petad nedåt (de hade gärna fått bli ännu längre) och ingen Ferm i regeringen… Phu!🥵

"Flera favorittippade och mediala ministrar flyttas samtidigt nedåt i hierarkin. Ett sådant exempel är att Lena Hallengren (S), tidigare barn- äldre- och jämställdhetsminister blir ny socialminister och petar Annika Strandhäll (S) som chef för Socialdepartementet."---

"Daniel Suhonen, S-profil som driver tankesmedjan Katalys, har tidigare sagt till Expressen att hanteringen av sjukförsäkringen och LSS, som Annika Strandhäll (S) senast haft ansvar för, kan få konsekvenser. 

– Jag överlåter till Stefan Löfven att tukta sin rosenrabatt, han har dock några svaga plantor där som inte verkar ha tagit chansen riktigt. Exempelvis har regeringen misskött sjukförsäkringen och LSS, säger han."---

https://www.expressen.se/nyheter/nu-presenteras-de-nya-ministrarna/

gruvel
2

Vad gäller Strandhäll (S) - som verkar både gullas med och kritiseras -  för att hon 12/2 anser att den ungerska familjepolitiken med att söka stimulera kvinnor där att föda fler barn, osar 30-tal (nazi?) och dessutom står i motsats till kvinnors självständighetssträvan.  Denna stimulans är tydligen fel och osar nationalistiskt katt enligt S.  Men vad blir egentligen skillnaden mot ett land som Sverige där barnbidrag utgår per barn?  Menar hon att barnbidrag bara är tillåtet för länder med många invandrade kvinnor som föder barn?  Men även dessa senare i t.ex. Sverige  hämmas väl analogt  i sin självständighetssträvan, särskilt som de tenderar ha högra nativitet än  befolkningen med äldre rötter.  Sett över landgränser blir det nästan som en diskriminering mellan kvinnor med gamla rötter i ett land och kvinnor utan detta. S har något emot europeiska kvinnor med släktrötter i världsdelen? Nåja, troligen menar hon som federalist mest att som EU-land har man ingen rätt till en egen syn på sin demografiska utveckling.  Avvikelser åt höger är avgrunden, för att parafrasera  C. H. Hermanssons "Till vänster om oss finns bara avgrunden".

[Göstage]
2

#7 Ytterligare ansträngningar att tolka socialförsäkringsministerns olika utspel, inklusive Ungernattacken,  görs i den tråd som i sin helhet ägnas åt henne.

[Göstage]
2

Mattias Lindberg noterar i en krönika i Bulletin hur medierna är översvallande positiva till oppositionspolitiker som tar ett steg åt vänster, medan de angrips om de girar höger. (Risk för betalvägg inom kort, så läs gärna hela så länge det går)

"Mediernas tuffa behandling av Ebba Busch känns inte igen från tiden innan Kristdemokraternas högersväng i politiken. Inte heller känns mediernas milda behandling av Annie Lööf igen från tiden innan Centerns vänstersväng när de blev ett stödparti för den rödgröna regeringen. Gullandet med Annie Lööf och den hårda tonen mot Ebba Busch har kommit i samband med att Centern svängt åt vänster och KD åt höger."

Detta strykande medhårs av borgerliga politiker som drar sina partier åt vänster, och den styvmoderliga behandling av dem som drar till höger ger konsekvenser i svensk politik. Partiledare är också människor, och de vet att det kommer en tid efter den politiska karriären.

Mediernas olika behandling ger borgerliga partiledare incitament att vrida sina partier åt vänster, eftersom det kommer att gynna deras popularitet i medier och myndigheter, och vara bra för den fortsatta karriären."---

Medierna uttrycker gärna sin beundran för borgerliga politiker när de vrider sina partier åt vänster medan de är omilda i sin behandling av borgerliga politiker som vrider sina partier åt höger. Detta är ett mönster, och det ger reella konsekvenser i svensk politik, menar Mattias Lindberg.
  • Redigerat 2021-05-11 17:24 av [Göstage]
[Göstage]
1

Stefan Löfven hann nätt och jämt komma tillbaka från semestern innan det var dags för ett TV-framträdande, och det var inte hos någon journalist som kunde tänkas ställa jobbiga frågor. Nej, istället valde han och hans rådgivare Tilde de Paulas underhållningsprogram på TV4, där han kunde sitta i soffan och breda ut sig om den ansvarslösa oppositionen. Fjäskmedia i ett nötskal...

STOCKHOLM På fredagen gästade Stefan Löfven talkshowen Tilde på TV4. I programmet fick han bland annat frågor om misstroendeomröstningen tidigare under sommaren. Då passade statsministern på att ge...