Konstigt
Hammaren. Skäran. Och radikal slöjd för hundratusentals kronor. Liljevalchs har donerat ett 40-tal verk för att pynta Stockholms största gymnasium. "Bra konst ska väcka känslor", säger både Liljevalchs chef och skolborgarrådet.
– Det blev uppmärksamhet. Alla spekulerade i vad de betyder. Jag tycker det är coolt, jag gillar sovjetisk konst.
Vad hade dom sagt om nazistisk konst?
Vissa har glömt kommunismens brott. 😕
Rubriken"Skulle nazistisk konst i skolan vara okej" ändrad 231213 på grund av vidgat trådinnehåll.
- Redigerat 2023-12-13 11:06 av Fornöga
Hammaren och skäran är ju inne nu! Vi minns Rebecca & Fionas Prideframträdande med den som T-shirt, och i Malmö har i dagarna Ung vänster stoltserat med den på en banderoll.
Kallar man symbolen för "konst" är den väl oantastlig i den tidsanda som Bah Kuhnke och Amanda Lindh är ett uttryck för.😕
Jag kan inte förstå hur folk kan hylla kommunismen som har kostat miljoner människors liv.
De här individerna ser annorlunda på saken, för dem är kommunism positivt och gör ingen koppling till våld. Det som hände i länder som Sovjet, DDR osv har, i deras värld, inget som helst med kommunism att göra. Paralleller till nazism tar de helt avstånd ifrån eftersom de anser att kommunism och nazism är två helt motsatta ideologier.
Med ett sådant resonemang går det att hylla Stalin, Lenin, Mao osv.
Personligen är jag av en helt annan åsikt.
Tycker inte heller att hammaren och skäran hör hemma på en skola.
Sedan tycker jag det är väldigt komiskt med lampan som fick kompletteras för "genom åren har en bit av den slängts bort av någon som inte fattade att det var konst". Tycker mest det ser ut som något som en förskoleklass har knåpat ihop, så hur den kan värderas till 175.000 kronor förstår jag inte.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 Den lampan…fruktansvärd, hör hemma på återvinningen. Och då menar jag inte på ett kontor eller liknande.
#5 Ja, det är förståeligt att någon trodde det var skräp och slängde bort delar av den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ibland undrar man vad som får kallas för konst.
#7 Allt som ser konstigt ut. 🤐😃
😃
Ju märkligare & konstigare…desto bättre. För att inte tala om installationer. Minns någon den stukade flaggstången? Undrar vad det kostade och kunde tid & pengar inte använts bättre?
för dem som vurmar så om kommunism så borde man binda fast dem i en stol o sätta munkavel på dem o låta någon som levde i öststaterna få berätta hur "underbart" det systemet faktiskt är o då inte någon som var mer kamrat än dom andra utan en vanlig arbetare som bara var normal kamrat.
inte för att jag tror att det skulle hjälpa men kan ju alltid hoppas på att dom blir o inse hur fruktansvärt det systemet är för befolkningen i stort
Visste faktiskt inte att hammaren och skäran räknades som "sovjetisk konst". Trodde de betydde något helt annat. 🤔
#12 Är swastikan också konst? Det kanske den är..?
#13 Det är ett gammalt soltecken och har använts som varumärke på företag här i Sverige och som den lyckosymbol, som den ursprungligen var, över infarten till ett känt hem för någon som absolut inte kan förknippas med nazism. Dessutom finns den sen gammalt i asiatiska religioner som det positiva tecken det varit i århundraden (årtusenden) Det är bara i vissa delar av världen det har blivit en symbol för ett tusenårigt (misslyckat) rike och dess kortvariga regim.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#13 Ursprungligen var den ju symbolen för solen eller lycka, och det är den fortfarande i vissa länder, men numera är den lika förknippad med nazismen som hammaren och skäran är förknippad med kommunismen.
Det stämmer, men jag har svårt att tro att jag skulle komma undan med den förklaringen. Däremot förefaller hammaren & skäran vara OK vilket för mig är knas i kubik.
Apropå konst och kommunism: GT:s kolumnist Csaba Bebe Perlenberg lyckas med det många andra misslyckas med - att hylla skådespelaren Sven Wollter utan att försöka rättfärdiga eller släta över hans propagerande för ett totalitärt samhällssystem.
#17 Adam Cwejman på GP:s ledarsida ger inte mycket för kommunistkramarna som gråter ut på kultursidorna i dessa dagar.
"Jag kommer aldrig förstå ert ryggradslösa ursäktande av de som - medan Sveriges grannfolk mördades, torterades och förtrycktes någon timme fågelvägen härifrån - hyllade plågoandarna."---
"Ni skulle haft ett halvsekel med den kommunistiska stöveln i ansiktet, tänker jag bittert. Då skulle ni inte gulla lika mycket med system och regimer som alldeles uppenbart, för de som ville se det, redan från början innebar gränslöst tyranni."---
"De trasiga påminnelserna från Östeuropa kom under hela efterkrigstiden. Först från Baltikum i små båtar. Sedan från Polen. Vissa gömda under långtradare. Andra i kajaker som de paddlat i över Östersjön. Trots systemets påstådda ofelbarhet var de beredda att offra sina liv för att slippa det."---
"Föreställ er deras förvirring när de kommer till friheten: där de karismatiska kulturpersonligheterna, författarna, poeterna, de intellektuella och sångarna - de som skulle stå för det fina och humanistiska - i själva verket försvarade de vidrigaste förtrycket.
Sven Wollter var en av dessa. Jan Myrdal var en annan. De var lojala in i det sista. Och ni lät dem komma undan. Och när personer i offentligheten nu står på rad att hylla dessa stora män så är deras försyndelser detaljer i marginalen."
Svensk kultur - född fri eller ängslig knähund? Karin Pihl på ledarplats i GP:
"Trots fina principer om ”en armlängds avstånd” påverkar politiken konstnärernas verksamhet. Detta genom politiskt beslutade krav som att den konstnärliga verksamheten ska verka för att synliggöra och förändra normer i samhället, lyfta upp jämställdhet och främja hållbar utveckling för att leva upp till målen i FN:s Agenda 2030."---
"Särskilt illa tycks det vara på Svenska filminstitutet, som tidigare har fått skarp kritik från branschen. Här tycks det inte vara regeringens regleringsbrev som är problemet utan skrivbordsradikala tjänstemän, inte minst institutets avgående vd Anna Serner."
Filmskapare har beskrivit institutet som något av en aktivistinstitution som sprider skräck bland kulturutövarna. Den som inte anpassar sig efter Filminstitutets politiska visioner blir utan medel."---
"Svenska politiker talar sig gärna varma om vikten av konstnärlig frihet som ett fundament i det demokratiska samhället. De drar sig inte heller för att kritisera utvecklingen i andra länder. Inte minst den förra kulturministern Alice Bah Khunke (MP) brukade lyfta upp Polen och Ungern som avskräckande exempel. ”… Det är tydligt att det finns många krafter i vårt Europa som vill använda kulturen för att styra människors idéer om verkligheten”, har hon bland annat sagt.
Samtidigt ålägger samma politiker Kulturrådet att dela ut bidrag till konst som främjar ett visst politiskt mål, som föga förvånande råkar sammanfalla med den egna åsiktsprofilen. Men eftersom dessa perspektiv är så allenarådande betraktas de inte ens som politiska pålagor."---
2023 #19 Apropå frågan: "Svensk kultur- född fri eller ängslig knähund?"
"Kulturen är inte fri förrän den avstår från våra skattepengar", skriver Dick Erixon på Samtiden.
"Senaste exemplet på kulturvänsterns hyckleri finns att beskåda i Göteborgs mest centrala delar. Högst upp på Avenyn, på Göteplatsen, har ett… ska vi kalla det… bygge rests i protest mot nedskärningar av skattefinansierad kultur. Men hela provokationen är finansierat just av skattepengar.
Sommarens vassaste fråga ställer Håkan Boström i ledare i G-P: ”Monumentet har satts upp i samarbete med kulturförvaltningen och med stöd av offentliga projektpengar. Det är med andra ord ett typexempel på hur den offentliga makten försöker valla in sina egna kritiker. För hur ska man trovärdigt klä av makten när man samtidigt gör sig helt beroende av den?”---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-08-13 10:11 av Fornöga
#20 Märkligt bygge och resonemang.
#20 ff "Konstverket" på Göteborgs mest centrala plats har stadens konstmuseum varit spekulanter på att inköpa delar av. Köpintresset för installationen falnade dock efter att en intern konflikt skaparna emellan utmynnat i att någon av dem gjort den mest handfasta brunsmetning som hittills setts i politik- och kulturkretsar.🙄
- Redigerat 2023-08-25 08:32 av Fornöga
Den nakna sanningen- svårsmält för somliga. 🙄
2025 Politikerna skall hålla sig "på armlängds avstånd" från kulturen, men när kulturministern på filmfestivalen i Göteborg förklarade att "hennes uppgift inte är att vara kulturbranschens kompis" så buades hon ut. Erik Luth på Expressen kultur är en av få i kultursektorn som uttrycker förståelse för ministern.
#24 Även jag reagerade på buropen.
Överhuvudtaget är det märkliga reaktioner från kulturfronten
#24: Kulturbranschens motto: "Vi kräver att få pengarna, men sedan ska ni ge fan i hur vi använder dem."
”Vi vill ha era pengar för att göra filmer som ingen ser…”
Svenska tornedalingars riksförbund – Tornionlaaksolaiset (STR-T) anmäler en samisk konstnär och Luleå kommun för hets mot folkgrupp, hatbrott och förtal, uppger Sveriges Radios "Kulturnytt". (Däremot finns inte nyheten att finna på nyheter från Sapmi på SVT.)
#28 Mångkultur