Debatt iFokus

Debatt

Etikettinvandring
Läst 871 ggr
Novachan
1

Informationsverige.se & boken Om Sverige

Var inne på arbetsförmedlingen häromdagen och såg ett tips om informationsverige.se

Jag är nyfiken på vad Sverige gör för de som flyttar till Sverige vad gäller språk och informering om Sverige, måste veta, bra att veta osv. Jag tycker att det är viktigt på många plan. Så jag gick in på sidan strax därefter och kikade runt.

Där kan man ladda ner en bok, Om Sverige, gratis som enligt sidan är ett kursmaterial som används inom samhällsorienteringen. Jag har än så länge bara läst delar av den. Får lite vibbar av att man försöker få läsaren att tro saker som inte riktigt stämmer, som att vissa saker är vanligare än vad de egentligen är. De som skrev boken kanske inte hade den agendan men oavsett så är det ju inte bra för någon om det blir slutresultatet.

Har ni varit inne på sidan, eller läst boken? Tankar?

(Jag skriver inte exakt vad/var i texten som orsakade vibbarna, då jag vill se om andra reagerar på det också)

[Hayabusa]
3

Skummande igenom en del text, vet inte vad jag ska tycka. Idén om en guide är jag inte emot, tvärtom, men jag kan inte påstå att jag hade en hög igenkänningsgrad. Personligen hade jag tagit upp helt andra saker och del anser jag var närmast missvisande. Rent av komiska…Är boken en hjälp för nyanlända? Nja, knappast.

[Hayabusa]
4

Saxat ur nämnda bok:

"Att jobba svart betyder att du inte betalar någon skatt på det du tjänar. Samhället bygger på att alla som arbetar ska betala skatt. Skatten används till sjukvård, vägar, äldreomsorg och annan välfärd som är till för alla medborgare.

Om du jobbar svart kan det bli svårt att få ett förstahandskontrakt på en lägenhet eller handla på avbetalning (kredit). Hyresvärdar och företag vill ofta att du kan visa upp ett anställningsavtal."

Här finns det fog för ett litet, men ack så viktigt tillägg: Det är olagligt. 

Nu uppfattas det som att det förvisso är olämpligt, men ändå lagligt. Knas.

[Hayabusa]
3

Individens skyldigheter förefaller inte få något större fokus, som jag kan se. Under avsnittet: "Traditioner & högtider i Sverige" hittar man en salig blandning som förvisso kanske inte är osanning, men…kan också ge en märklig bild för den som inte vet något om Sverige. Att julafton firas 24/12 nämns inte och nog skulle väl Kalle fått en kommentar? Man kan ha åsikter om Kalle på Julafton, men faktum är att många etniska svenskar ser detta TV-program. Lika många har inte en aning om vad Nouruz är…

Personligen hade jag börjat avsnittet med något i stil med detta:

"I Sverige har traditioner & högtider inte den plats som den har i många andra kulturer. För de flesta svenskar är religion inte viktigt alls och de högtider som firas görs det i regel inte pga religion. Inte heller har familj samma betydelse som i andra kulturer, faktum är de flesta föredrar att umgås med vänner eller bara sköta sig själv. Bli inte förvånad om du som granne ALDRIG blir inbjuden på någon eventuell tillställning, det är inte personligt. Tanken på "generationsboende" är totalt främmande för en merpart av svenskarna, staten är den som ska ta hand om de gamla. Många svenskar gillar andra kulturer men gillar LIKA så mycket att de inte vill bo mångkulturellt. Men på håll är det intressant & spännande.  Sverige är i många avseende ett extremt land och var beredd på kulturkrockar - rejäla sådana."

[Toxin]
2

”Men huvudfrågorna förblir obesvarade: Hur ska Sveriges tidigare naturliga förmåga att assimilera nya svenskar återupprättas? Hur ska Sveriges mottagande av nyanlända ställas i direkt proportion till vårt samhälles kapacitet att absorbera dem?”

https://www.gp.se/ledare/det-är-demografin-inte-morgan-johansson-som-är-problemet-1.74082451

Strävan efter att placera skulden för skjutningar och gängvåld vid Morgan Johanssons fötter är ett politiskt stickspår. Friskolornas vinster är på många sätt
Cojimar
1

#4 Ja, det är förstås viktiga aspekter Adam Cwejman tar upp. Samtidigt är ju Morgan Johansson problematisk även av andra anledningar, vilket påpekats från dem som nu vill se en misstroendeförklaring mot honom, liksom av sådana som nu motsätter sig det.

"Morgan Johansson har nio gånger kritiserats av ett enigt konstitutionsutskott för felaktiga uttalanden. Åsikterna går dock isär om hur grava felen är och om de beror på att justitieministern ljuger, skarvar eller killgissar – eller bara tänker högt i intervjuer och på Twitter," skriver Sydsvenskan i ingressen till en (betalspärrad) ledare.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Morgan Johansson har nio gånger kritiserats av ett enigt konstitutionsutskott för felaktiga uttalanden. Åsikterna går…
  • Redigerat 2022-06-04 06:34 av Cojimar
Fornöga
1

2024 #4 En fråga värd att upprepa: "Huvudfrågorna förblir obesvarade: Hur ska Sveriges tidigare naturliga förmåga att assimilera nya svenskar återupprättas? Hur ska Sveriges mottagande av nyanlända ställas i direkt proportion till vårt samhälles kapacitet att absorbera dem?"

Ett svar på den frågan bör vara "kunskap", och då kan vi återvända till samma tidnings ledarsida två år senare, där Naomi Abramowicz konstaterar att vi behöver veta mer om invandrares värderingar.

"Från och med nästa år ska det ske en årlig kartläggning av invandrares värderingar. Det meddelade integrationsminister Mats Persson (L) för några veckor sedan", skriver Abramowicz.

"Det är fortfarande inte klart exakt vem som ska genomföra undersökningen, eller hur kartläggningen ska utformas. Det hindrade inte Mats Perssons kritiker från att gå till storms."---

"Kritikerna har en sak gemensamt: de tycks föredra fördomar framför fakta. De verkar anse att det är bättre att inte veta vad människor som kommer till vårt land tycker, eller vilka värderingar de bär med sig från sina hemländer. Det är ett märkligt förhållningssätt, som att kunskap i sig vore farligt.

Den stora invandringen till Sverige de senaste decennierna är den största samhällsförändringen sedan urbaniseringen. Varför skulle vi inte vilja ta reda på mer om den, och de som har kommit hit för att starta ett nytt liv? Är det bättre med en integrationspolitik som bygger på killgissningar om invandrare?"---

"Det kan knappast finnas för mycket forskning om den största demografiska förändringen i det svenska samhället på hundra år. Det är snarast ett underbetyg till svensk forskning att det inte finns mer kunskap om invandrares värderingar, och att regeringen behöver beställa en årlig kartläggning."

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Det är klart att vi behöver ta reda på mer om den största förändringen i det svenska samhället sedan urbaniseringen.
  • Redigerat 2024-10-31 09:01 av Fornöga