Verkligheten i förorten
Så här beskriver en äldre dam med finsk rötter i området där jag bor nyligen.
Sen mår jag mindre bra av att ungarna här roar sig att kasta ägg på mitt köks fönster och kastar småstenar mot balkongdörren och fönster.Har aldrig sagt något om det åt dom. Det bli bara värre. Jag vet att många vill ha min trea, bottenvåning och uteplats.Många har ringt på dörren och frågat .Jag flyttar gärna, men det är svårt att få lägenhet och tvåorna kan kosta lika mycket som trean.
Blir så förbannad på vissa som inte tror på problemen som finns här med invandrare som beter sig som idioter.
Verklighetsförnekare finns det ju överallt, vilket man förstått för länge sen. Frågan är mera hur många det är som vet hur det ligger till men väljer att blunda för problemen.
Lättare att blunda än se vad som händer.
Jo tyvärr så finns det ju folk som tror att om man blundar så existerar det inte.
Trots polissatsningar och andra insatser är otryggheten på Söder fortsatt hög. Det visar polisens trygghetsmätning. Boende pratar bland annat om att de undviker att gå ut på vissa tider.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/upplevd-otrygghet-pa-soder-i-polisens-matning
"BRO. 65-årige In-Chik You vaknade av att det hände något utanför huset – sen hörde han tre skott. Han tänkte att det inte var något allvarligt och gick och lade sig igen – en timme senare knackade polisen på. Då hade två män skjutits ihjäl utanför huset – en av dem låg på andra sidan häcken."---
"Han har bott i Bro i 25 år, i Sverige dubbelt så lång tid. Han tycker att landet har förändrats under den tiden. – Hur ska man hantera sådant här? Det händer för ofta i det här landet. Det finns för mycket vapen i det här landet. – Att ett så fint land kan bli på det här sättet. Det har förändrats mycket … tryggheten är dålig."---
Är det riktigt lämpligt att säga så i en tidning med Bagdad Lars bland medarbetarna?
"Malmöstadsdelen Rosengård är för farlig för fraktföretaget UPS. Sedan två månader tillbaka gör företaget inga hemleveranser i området, skriver Sydsvenskan. – Det är diskriminering och ett en grov generalisering från deras sida, säger Marko Padoan som inte fick hem sitt paket."---
"Där (i ett svarsmejl) skriver de att UPS inte längre levererar till hemadresser i området Rosengård på grund av att risken för att utsättas för rån eller andra brott är för hög. Kvällsposten har sökt UPS för en kommentar utan att lyckas men i ett samtal med Sydsvenskan bekräftar en kundtjänstmedarbetare situationen. – Våra chaufförer har blivit attackerade och därför har vi beslutat att inte dela ut paket på Rosengård, säger medarbetaren."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/paketjatten-stoppar-sina-leveranser-till-rosengard/
– Det är diskriminering och ett en grov generalisering från deras sida, säger Marko Padoan som inte fick hem sitt paket."---
Vad säger skyddsombudet om det då?
"Rektor Hamid" riktar i en gästkrönika skarp kritik om felaktiga slutsatser i den nyutkomna boken ”När betongen rätar sin rygg” av Ove Sernhede, René León Rosaler och Johan Söderberg. Zafar avslutar sin krönika:
"Det är en statlig dogm att landet ska vara mångkulturellt och stora summor investeras i att de nyanlända och deras ättlingar ska få behålla sin kultur. Flertalet av dessa förortsrörelser är finansierade med statliga bidrag. I vissa akademiska kretsar har det länge funnits en förhoppning om en revolution i förortsbetongen.
Den ska ledas av arga ungdomar som bryter sig loss från sina kedjor. Problemet är bara att det är en chimär. Det är inte ur offerskapet och den urbana vreden en emancipation genomförs. Frigörelsen sker vid skolbänken och i förortens bibliotek. Det är där förståelsehorisonten vidgas samtidigt som det är nyckeln in i samhället."
https://www.gp.se/ledare/rörelser-som-odlar-offerskapet-i-förorten-hjälper-inte-till-1.16230576