Debatt iFokus

Debatt

Etikett: debatt
Läst 1064 ggr
Draken
3

Fobier, vad är det egentligen ?

Precis som rubriken säger, vad är egentligen fobier ? Hur definierar du ordet Fobi ?

Fick iden från en annan tråd i forumet ;) Och blev lite nyfiken på hur alla andra faktiskt definierar ordet Fobier.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0

Jag definierar ordet fobi som en rädsla/skräck.

Jag har spindelfobi, jag är livrädd för spindlar, spelar ingen roll om det är en liten husspindel, "daddy longlegs" eller de stora håriga otäckingarna .

Jag blir skräckslagen och nästan paralyseras om jag konfronteras med spindlar.

Har ni några fobier, och hur definierar ni den ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
1

Jag tar en fobi som en rädsla över något. 
Ta agorafobi tex. En skräck eller rädsla över offentliga plaster med mycket folk på. Detta definieras som psykisk ohälsa. 
Eller tex fobi för ormar. 
Så jag tar ordet fobi som något man är rädd för.

Herveaux
4

Jag håller med NE:
”en intensiv, irrationell rädsla för bestämda företeelser”.

// Harley

Draken
0

Jag anser också att en fobi är en rädsla, men det finns de som anser att en fobi, t.ex homofobi är ett hat, vad tycker ni om den definitionen ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Herveaux
8

#4 Jag kan gå med på att en homofobs rädsla för homosexualitet/homosexuella yttrar sig som hat men att säga att vissa typer av fobier = hat, stämmer inte.

Det är ett vanligt symptom inför fobier att ens fight or flight-instinkter triggas, går man då igång mer på "fight" så kan det yttras som aggressivitet och i förlängningen hat men känslan grundas i en form av rädsla.

// Harley

Draken
3

Jag tycker heller inte att man kan kalla det hat, men ändock är det många som påstår att det är det samma som hat.

Och om man definierar ordet som ett hat, då innebär ju också det att jag hatar spindlar, vilket jag inte gör. Spindlar är i grund och botten faktiskt väldigt nyttiga att ha i både huset och i trädgården, eftersom de håller insektsaktiviteten mycket lågt.

Jag är skräckslagen för dem, men hatar dem inte och anser inte att de skall dödas. Men de får jättegärna hålla sig på mils avstånd ifrån mig ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
2

#6 Håller med. Jag tar inte det som att hata något/någon. Utan mer en rädsla och som i fallet homosexuella kanske en oförståelse. 
Jag är rädd för spindlar och getingar/bålgetingar men jag hatar de inte.

Draken
2

Precis så känner jag med :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Herveaux
3

Håller med er Mia och Rovfisk. 

Jag har ormfobi, men jag hatar absolut inte ormar, tycker det är vackra och fascinerande djur men jag känner att jag inte kan läsa deras signaler och kroppsspråk, så därför är jag rädd att klanta mig när jag stöter på t ex en huggorm och gör därför allt jag kan för att hålla ett rejält avstånd till de små liven. 
(Gissa vem som var stressad förra sommaren när vi hade en gigantisk huggorm som bodde under chefens altantrapp på hästgården där jag jobbar…?😮)

// Harley

Condor
6

För att en rädsla ska vara en fobi ska den vara irrational, dvs. att man är mer rädd än vad det finns anledningar till att vara rädd.

Tycker inte att man ska baka ihop hat och rädslor till ett enda begrepp. I så fall gör man de som bara har rädslor till hatare och verkliga hatare betecknar man som fobiker.

wildfire
3

Fobi är förknippat med rädsla och som skrivs i  #3 irrationella och där kan jag både hålla med och inte för de beror också på vad en person råkat ut för.

Tar jag mig och getingar så är rädslan befogad eftersom jag blev så oerhört illa stucken och innan den händelsen brydde jag mig inte alls om dom så på något sätt blev rädslan befogad och idag är jag bättre med dom men det har tagit många år  och är fortfarande full galopp om dom kommer inpå mig.

Hatar dom gör jag inte tvärtom det är underbara djur och  kan jag hjälpa en geting ut ur huset så gör jag men inte utan att sätta på mig alla kläder och skydd jag kan 😃😊

Den gången jag blev så där illa stucken så blev det att min hjärna kopplar ihop getingar med rädsla och jag har blivit stucken efter det och tyckt det var inte alls så märkvärdigt men den gången blev det illa och det sitter i.

Jag har själv funderat över just ordet homofobi och tänkt att fobi är ju rädsla och behöver absolut inte betyda hat, En person kan vara rädd för något han eller hon inte känner till eller förstår men väl personen blir insatt så ser han eller hon att det är inte så hemligt och konstigt när allt kommer omkring och det gäller allt inte bara homosexualitet det kan röra så många saker som är okända och som behöver få en ökad förståelse.

Jag vet flera homosexuella som inte vågat komma ut som dom är bland annat i mitt jobb och istället intar  försvarsställning med ord som hu och fy så då kallas  dom för homofober fast dom var homo själva och här behöver vi tänka oss för med hur vi säger till en annan människa för det kan finnas djupa och svåra saker bakom som vi inte har nån aning om och det kan såra något så oerhört för en människa som bara vill vara sig men av olika anledningar inte kan inför sin omgivning.

Jag tycker att ordet homofob är väldigt grovt och skulle vilja se en ändring där för det är ett av några ord så som rasist används som slagord mot andra och det är inte ok när det faktiskt inte rör sig om regelrätt hat och det där är något som vi alla ser skillnaden på förhoppningsvis men ändå så nyttjas såna ord som slagord och det är så oerhört lågt av vuxna människor  😕

Karmatarerskanise
0

En fobi är en irrationell rädsla för något.

LBB
2

=fobi sjuklig föreställning/skräck. Fobi gentemot hundar eller fobi gentemot kristna eller muslimer.

Det intressanta är att homofobi inte sällan bottnar i individens egna osäkerhet om sin sexuella identitet. Och för att dölja det det så agerar man ut ett hartgentemot  de grupper som hittat sin.

Draken
4

#13 Där har vi det igen, ska man definiera en fobi, vilken som helst, med hat ? Jag tycker inte det. En fobi är en rädsla, inte ett hat ….Det är detta jag inte får att gå ihop.

Varför betecknas Homofobi med hat, när många andra fobier bettecknas som  en irrationell rädsla ?

Min spindelfob bottnar i en händelse när jag var liten, därav har jag alltid haft en otrolig rädsla för spindlar, en fobi för spindlar.

Jag är inte homofob själv, men jag har ett par bekanta som har homofobi, men de hatar inte homosexuella, de skulle aldrig någonsin komma på tanken att misshandla eller döda homosexuella. Jag tror att de är rädda för de förstår inte riktigt hur det går ihop att man kan leva i ett förhållande med en av samma kön.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

micki78
2

Jag har fobi för insekter, alla insekter. Det är en enorm rädsla eller skräck och ett fruktansvärt obehag, bara på att se på en insekt. Det är riktigt jobbigt, jag blir helt skakis. Men jag hatar dom Inte! Jag räddar dom hellre om det går. .

Jag läste inlägget om homofobi och tycker att ordet homofobi är helt fel ord att använda för jag tror inte människor har en fobi för homosexuella, utan det handlar om hat som beror på okunskap och rädsla för det dom inte kan förstå eller vill ha något att göra med. Homofobi är många gånger också en åsikt, att man tycker det är fel. Därför tycker jag att ordet homofob är fel uttryck då det inte rör sig om en fobi. Anser jag.

LBB
0

#14 ex homofobi mynnar ofta ut i hat. Beroende på individens osäkerhet. Samma sak när det gäller fobier gentemot andra avvikande individer.  . Fobier, tvångsbeteende kan uttrycka sig i många former. Rädsla är vanligast. Men som de flesta känner till så är rädslan grogrunden för hat.

Karmatarerskanise
0

Jag har hemsk fobi mot spindlar, vilket hämmar mig i livet. Jag hatar spindlar och ser dom gärna döda. Inte ens spindelterapi hjälpte mig. Homofobi ser man ju mest utrycka sig genom hat, det är väl därför det förknippas med det.

FataMorgana
4

Må vara att rädsla är grogrunden för hat, men mynnar verkligen "homofobi" så ofta ut i hat? Säkert gör det det i många fall, men finns det inte många fler fall där "homofobin" bara består av t.e.x olustkänslor, motvilja, äckel och fördomar utan hat? Jag känner ett flertal personer som är mer eller mindre "homofobiska" men ingen av dem är hatfulla människor, ingen som skulle önska elände och död åt de homsexuella. Kanske blir många bara stämplade som hatiska personer utan att vara det på riktigt?

Karmatarerskanise
1

De som är hatiska märks så klart mest.

gruvel
2

#10 Håller med, fobi irrationell grundlös, ingen direkt koppling till hat.

Hittar bara på, kanske utan vits här, men om fobi dyker i ideologiska sammanhang, t.ex. någon är rädd för de asatroende.  så skulle asatrofobi  väl vara rätt ord om denna sekt rimligen är liten och harmlös.  Men om den skulle växa påtagligt och kräva allt mer hänsyn på andras bekostnad,  då blir asatrofobi fel ord för den det gäller, då handlar det eventuellt om en något grundad rationell oro för utvecklingen.  Aspekten rör då hur envar  vill bedöma utvecklingen - harmlös eller inte. Ursäkta.

LBB
0

#20 mjae..Det hat som kommer i uttryck när jag ska döda en mus, en spindel eller en huggorm, inte av egen önskan o vilja utan av grannar och vänner som hyser aversion mot dessa företeelser.  När man sedan hör hur vissa uttrycker sig över homosexuella, transsexuella eller etniskt/religiöst avvikande  då passar faktiskt ordet hat in.

Karmatarerskanise
0

För mig har homofober inget med fobier att göra utan dom har med äckel att göra, som oftast visas genom ilska och hat. Har aldrig mött någon som har verklig fobi, dvs irrationell rädsla, för homosexuella.

Herveaux
1

#22 Tror det ofta landar i projicering också.

// Harley

LBB
1

#22  Den som exempelvis har ormfobi, känner äckel, avsky och rädsla när han/hon ser på en film med et ormbo.

Fobi är en tvångsmässig irrationellt agerande/känsla inför/på en företeelse.

Det kan vara en  en kvinna som utsatts för övergrepp och hennes agerande inför främmande män.

Det kan vara en individ som blivit hundbiten och nu agerar som om alla hundar vore folkilskna.

Det kan vara en individ som är osäker i sin egen sexuella identitet och därför, som försök att utåt etablera identiteten agerar ut sin avsky gentemot hbtq individer.

Det kan vara någon som har fobi gentemot smuts och därför hamnar i ett tvångsmässigt tvättande. och så vidare.

Du har individer som sjukligt avskyr etniska grupper (nazister vs Judar, romer etc)

Fundamentalistiska religiösa grupperingar som sjukligt avskyr andra trosinriktningar och de som idag slentrianmässigt förklarar att Muslimer är roten till allt ont i Sverige.

Sjukliga föreställningar som inte grundas på fakta utan tro och känslor.

Karmatarerskanise
4

#24 För mig krävs det irrationell rädsla för att jag ska se det som fobi, inte bara äckelkänslor. Och åter igen har jag aldrig träffat någon som är rädd för homosexuella. Ingen som blir paralyserad, får panik och måste fly för att den möter en homosexuell. Sådana lär vara väldigt få. De flesta är bara äcklade för att de inte kan förstå det och en del känner avsky som egentligen grundar sig i rädsla för sina egna känslor.

Draken
0

Har en bekant som har sociofobi, alltså h*n är rädd för att vistas i utrymmen där det finns mycket människor. Blir det för mycket folk runtomkring då blir h*n paralyserad och börjar hyperventilera efter ett tag.

H*n är rädd, skräckslagen, varför vet h*n inte själv. Men h*n hatar inte andra människor för det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

LBB
1

#25  Att känna äckel är en irrationell känsla när det gäller hur andra agerar. Homofobi är en fobi bland andra. En sjukligt symptom.  Hur en fobi yttrar sig, ja det är allt från en kontrollerbar äckelkänsla till panikattacker. Homofobin har ju tom drivit folk till att mörda, så visst kan den gå till ytterligheter den med.

Karmatarerskanise
1

Jag ser det inte som en fobi. Punkt.

wildfire
0

#27 Kan nog hålla med dig där vad gäller äckelkänslor en bekant till mig det här var för en 30 år sedan såg nåt program där dom åt mask och efter det var det slut med att äta pasta för han förknippade det med programmet som gav honom kräkningar så absolut att äcklad  kan höra samman med fobi.Den mannen lever inte idag tyvärr för det hade vart intressant att fråga honom hur han verkligen kände inför det där.

Det finns så många fobier och jag läste på lite om dom där för dom är många och saker man inte alls kan föreställa sig eller ens nån gång har tänkt på och riktigt märkliga saker man omöjligt kan förstå. Jag tycker det är drygt med getingarna men när jag läser om andra med alla möjliga konstigheter så är getingarna  inget i jämförelse jag blir rädd och sticker sen är det inget mer med det och är överspelat men fy sjutton säger jag stackars människor som drabbas av så konstiga fobier, tycker riktigt synd om dom när det där styr hela deras vardag  😕

Karmatarerskanise
2

#29 Det är inte en fobi. Det är något helt annat. Det är äckel. https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/angest/fobier/

LBB
1

#30 Ja du känner det, och den beskrivs av dem som inte delar din känsla för fobi. Homofobi, islamofobi..Det underliga är ju att dessa båda brukar innehas av samma personer. När man söker på ordet homofobi så poppar ord som avsky, hat och äckel upp.  För min egen del är företeelsen av inget värde och jag bryr mig inte. Folk får göra det de själva vill med varandra så länge ingen blir missbrukad mot sin vilja. Samma sak gäller religion eller andra mänskliga böjelser.

Karmatarerskanise
0

Min spindelfobi är ett handikapp. Vågar aldrig öppna mina fönster, vågar inte vara på min inglasade balkong, vågar inte hämta eller lägga något i mitt källarförråd, fläckar på tex trägolv får hjärtat att stanna, känner jag rörelse mot huden, tex ett löst hårstrå i vinden springer jag och börjar slå mig på kroppen för att försöka bli av med eventuell spindel. Har trillat illa ner för trappor då jag fick en spindel på benet och jag automatiskt hoppade upp från stolen bakåt för att fly. Slängt av mig otaliga kläder för att komma undan. Sitter aldrig nära väggar utomhus. Sitter alltid längst ut så jag kan fly ifall ifall. Värst är om jag får syn på en jävel här hemma. Hela kroppen känns som tusen nålar. Jag får ingen luft. Vågar inte röra mig. Vågar inte döda. Och dödläget får mig att gråta hysteriskt. Till slut lyckas jag backa mig bort och kan hämta hjälp. Är spindeln då försvunnen flyttar jag och djuren ut en dag och radar sprayas. Folk har roligt åt att jag alltid ser spindlar när ingen annan lagt märke till dom. Själv önskar jag att jag slapp ;) Jag vet att våra spindlar är ofarliga. Det är deras sätt att röra sig, deras fruktansvärda konstiga ben och deras förmåga att göra tråd som orsakar min fobi. Man kan tro att man slått av sig en spindel men så har monstret gjort tråd och hänger med en. Dom kan dyka upp var som helst när som helst. Dom är snabba. Oförutsägbara. Otroligt äckliga och som bäst dödade och bortforslade från mig. Vågar inte flytta döda spindlar ens. Gick på spindelterapi, men tyvärr ingen bättring. Någon som känner igen sig?

Draken
0

#32 Jag känner igen mig i det du beskriver.

Jag har fått "spindelterapi" vid ett par tillfällen, det har inte fungerat jättebra, men nu är det lite bättre i varje fall.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
1

#33 lite bättre är alltid nått :)

Draken
0

Jo så är det ju. Men jag skulle önska att jag kunde vara i skogen med ungarna och hundarna utan att "titta mig över axeln" bara för att det kanske finns spindlar i närheten. Det blir liksom lite jobbigt ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

FataMorgana
0

Spindlarna är nog lika rädda för dig som du är för dem, som en liten tröst. Det värsta som kan hända är att man blir biten, men det är ju inte värre än ett myggbett,  i våra skogar i allafall 🙂

LBB
0

#36  I skogen finns väl upp mot 100 spindlar per kvadratmeter. De enda spindlar i Sverige som har kännbara bett finns väl i gamla fuktiga källare och i vissa vattendrag.  Det är större chans att en kokosnöt faller ner och slår en i skallen i en svensk granskog, än att man blir biten av en spindel i samma skog.

FataMorgana
0

I mina skogar är nog den här den giftigaste spindeln. Blir man biten och har osis kan det bildas nekros av det. https://www.youtube.com/watch?v=HU0QpQn6mIk

Karmatarerskanise
0

#36 Jag avskyr när folk säger det. Spindlar går efter mig, dom hotar mig med sina äckliga ben. Dom är INTE rädda!

FataMorgana
0

Ledsen, det var inte min mening att göra dig upprörd. Såg ett tv-program om spindlar för ett par dagar sedan där dom sa att spindlar ser oss människor snarare som en sten eller klippa som dom kryper på om dom kryper på oss. Det är ju inte vi människor som är deras bytesdjur direkt.

LBB
0

#38 den lär du inte hitta i svenska skogar. Så där kan alla som är oroliga vara lugna.

Större sporrspindel är en spindel som förekommer i centrala och södra Europa och österut genom centrala Asien till Kina.

De spindlar man finner i svenska skogar är harmlösa och oftast små(ngr millimeter).  Om man vill se hur stora bestånd som finns..gå ut en tidig septembermorgon , då speglar sig solen  i daggen och deras nät indisk sommar, höst, löv, spindelnät, skön, natur, spindelväv, bakljus, brun, träd, skog, växt, landa, solljus, himmel, lugn, skönhet i naturen, scenics - natur, solnedgång, inget folk, miljö, solstråle, trädstam, trunk, skymning, landskap, Sol, utomhus, tallskog, tall, barrträd, 5K, CC0, offentligt domän, royaltyfria

FataMorgana
0

I våra trakter har vi t.o.m haft en tarantella hemma. En med ungar på ryggen. Antar att det var en südrysk tarantel eller vad den nu heter på svenska. Så såg den i allafall ut.  https://de.wikipedia.org/wiki/Südrussische_Tarantel

En gräshoppa som var nästan 10 cm hade vi också hemma en gång.

Condor
0

"En gräshoppa som var nästan 10 cm hade vi också hemma en gång."

Jo, jag kommer ihåg skriket som kom från badrummet. 😂

Condor
0

Tillägg:

Som man måste man i ett sådant läge spurta in i badrummet och slå ihäl allt som har mer än 2 ben, men som tur lyckades vi att få ut den genom fönstret. 😃

LBB
0

Men så är det ju så att den som drabbats av en fobi inte är mottaglig för rationella förklaringar o fakta. Eftersom det handlar om känslor och tvångstankar.

Condor
0

Jo, jag vet. Drabbade vet att spindeln är ofarlig, men är ändå rädda, för att rädslorna inte är rationala.

Spindlar och gräshoppor har jag inga problem med, men vad som verkligen äcklar mig är kakerlakor. I Spanien blir dom upp till 10 cm stora. När jag var ung hade jag en gång en i mitt hotelrum i klädskåpet. Jag tänkte, att om jag försöker att fånga den levande, för att släppa ut den, kanske den smiter och i hotelrummet ville jag verkligen inte ha den.  Att slå ihjäl den med skon tyckte jag var för äckligt, så jag ställde cigarettändaren på stor låga och attackerde den. Den böjade att brinna och sprang omkring som levande låga.  Kakerlakor är så tåliga, att om man hugger av huvudet på en, dör den först efter 9 dagar av svält. Dom tål till och med radioaktivitet. Bill Clinton sa en gång att om det kommer ett atomkrig, är det bara kakerlakor och Keith Richards som överlever.

Draken
0

gräshoppor och kackerlackor har jag inga större problem med, har dessutom sånna hemma i odlingsbackar, då ödlorna äter dem ;)

Jag håller med Hera, spindlarna letar rätt på mig och klättrar upp och biter mig, bara för att de kan. Den känslan har jag när jag konfronteras med  vanliga husspindlar tom.

Lite bättre har det ju blivit, men skulle vilja slippa skräcken helt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
4

Ett invektiv mindre - i Frankrike…

"Den franska regeringen har förkastat användningen av termen och begreppet “islamofobi” . Den franska regeringen menar att islamister använder hotet om islamofobi för att mana till tystnad och därmed kunna undvika att kritik mot islamism och radikalism framförs."---

Frankrike, med mer än 100 års erfarenhet av att bekämpa islamism, förkastar nu begreppet islamofobi som term. En term skapad av islamister för att skydda dem från granskning och kritik. Frankrike g...
[Jimmy.L]
0

Apropå spindel, jag hittade en stor rackare i mitt badrum i morse..

Fornöga
2

2023 "Utrikesminister Tobias Billström spelar islamister rakt i händerna med sin naiva användning av begreppet islamofobi," skriver Sofie Löwenmark på Expressens ledarsida.

"Den svenska regeringen ”fördömer alla islamofobiska handlingar”, skriver utrikesminister Tobias Billström i ett brev till de 57 islamiska regimer som ingår i samarbetsorganisationen IKO.

Det är ett i bästa fall ogenomtänkt uttalande. För vad betyder ens islamofobi? Och vad menar Billström och regeringen med det?"---

#48 "Den franska regeringen har klokt nog beslutat att sluta använda termen. Den är olämplig eftersom den används av islamister för att förbjuda all form av kritik mot islam, flytta fram sina positioner och skada republikens friheter, slog en fransk regeringskommitté fast för två år sedan."---

"För när islamister talar om lika rättigheter och om en påstådd islamofobisk avsaknad av sådana önskar de egentligen särrättigheter. Och när andra applicerar samma liberala förhållningssätt på islam som på övriga religioner följer snabbt anklagelser om islamofobi."---

"Ibland undrar jag om islamofobi egentligen inte är en mer passande beskrivning av den diskussionsrädsla som många verkar drabbas av varje gång som islam är på tapeten."

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Utrikesminister Tobias Billström spelar islamister rakt i händerna med sin naiva användning av begreppet islamofobi.
  • Redigerat 2023-08-08 20:26 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
0

En fråga till religionen islam borde vara om koranens förhållande till Sverige.
Är det så att, ur islams perspektiv , koranen står högst i hierarkin?

[Hayabusa-0001]
1

”De många hoten blir desto mer svårsmälta då Koranen av troende anses vara Allahs bokstavliga ord som meddelades till analfabeten och profeten Muhammed. Kristendomens bibel skrevs ju av ett antal människor – betänk de fyra evangelisternas inte sällan divergerande utsagor – så även för troende är boken faktiskt ett människoverk, en historisk skrift. Detta medförde att man redan för flera hundra år sedan började ägna sig åt kritisk granskning av påståendena i Bibeln. Vilket drivit på sekulariseringen i vår del av världen.”

[Hayabusa-0001]
0