Skickade sönerna på uppfostringsresa efter rånen
Vad gör man när ens barn misstänks eller döms för att ha rånat ett annat barn? Uppdrag granskning har träffat två föräldrar som berättar att de inte litat på att det svenska rättssystemet gör tillräckligt – och därför skickat sina söner på uppfostringsresor till hemländerna. – Jag har sett exempel där det fungerat och inte fungerat, säger Hamid Zafar, tidigare rektor vid en skola i Biskopsgården i Göteborg.

Dålig ursäkt tycker jag.. bättre vore om de skrev att de skickat sönerna på uppfostringsresa iomed att de själva är så dåliga på att uppfostra sina barn själva.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Saxat ur den länkade artikeln (#0):
"– När den typen av värderingar fått råda under längre tid så blir det en total gränslöshet. De vet att de kan utmana gränserna hela tiden och komma undan med det. Till sist kan de också ge sig på en ungdom, urinera på ungdomen, och de vet att det här kommer inte heller få så stora konsekvenser."
Visst är det så, men det ska lösas med fler fritidsgårdar & mer bidrag.
Föräldrarna har också viss skuld i hur ungarna är uppfostrade. Så man kan inte skylla från sig.
Visst, rättssystemet funkar inte tillräckligt bra alla gånger, inte sjukvården heller (i mitt fall psykiatrin), men barnen ska ha en stabil grund att stå på. Och den grunden ska de ha hemifrån, inte via skola eller dagis. De ska Inte lämnas vind för våg.
Jag är en sånn där elak morsa som har nolltolerans på dumheter, och jag står fast vid det också.
Ett exempel, när äldsta sonen ( han är 30 nu) var 5-6 år så var vi i leksaksaffären och skulle köpa födelsedagspresent eftersom han skulle på kalas hos en klasskamrat. När vi kom hem såg jag att han höll på med en fantomenring, jag visste med mig att jag hade inte köpt någon sånn, och det hade inte pappan hans heller.
Det kröp ju fram tillslut att han hade stoppat den i fickan i butiken, och jag tände på alla hundra, pojken fick vackert följa med tillbaka till butiken, lämna tillbaka ringen och berätta vad han hade gjort för personalen.
Det handlade visserligen om en plastring för kanske 15 kronor, men det spelar ingen roll om den hade kostat 15 öre, det är principen. De ska lära sig redan som ganska små vad som är skillnad på mitt och ditt, rätt och fel. Och det står jag stenhårt fast vid.
Samma gäller också om jag får besök och de har barn med sig, de får inte bete sig hur som helst, lika lite som mina egna får göra det, vare sig det är hemma eller borta.
Siffror från Utrikesdepartementet visar att 45 barn skickats på uppfostringsresa de senaste två åren.
#4 Ja, vad säger man..?
En man i Danmark som mot flickans vilja satte sin sextonåriga dotter i koranskola när de befann sig i Somalia och tog passet och mobiltelefon ifrån henne har dömts till ett års fängelse och utvisning. I Danmark hade han påstått att dottern låg i koma i Somalia. Även hustrun dömdes till fängelse i sex månader, men slipper utvisning.
En mindre lyckad "uppfostringsresa" skriver Sofie Löwenmark på DOKU om. En åttaårig pojke fördes utomlands för uppfostran och återvände vid tolv års ålder som potentiell terrorist.
"Socialtjänstens följande utredning visar att pojken har radikaliserats. Radikaliseringen tar sig flera uttryck. Han har utvecklat ett fientligt beteende och ett förakt mot sin mamma. Han har utöver våldet mellan föräldrarna bevittnat våld mot andra kvinnliga släktingar under åren utomlands. Han har en skev bild av utbildning och har en starkt fientlig och nedvärderande syn på flickor och kvinnor i allmänhet. Våld i hemmiljön har normaliserats för honom."---
- Redigerat 2021-03-19 19:08 av [Göstage]
2023 #7 Fristående kolumnisten Linnea Lindquist på Expressens ledarsida är biträdande rektor på en skola i en förort i Göteborg. Hon berättar att en följd av desinformationskampanjerna om LVU är att pojkarna skickas på uppfostringsresor till föräldrarnas hemland och flickorna giftes bort i samma länder. Hon skriver om återvändande pojkar:
"Elever som vi misstänker har varit på uppfostringsskolor är som små lamm när de kommer till oss men efter ett tag visar sig det normbrytande beteendet mer och mer. Det tar sig i uttryck att de vänder sig emot vuxna, bryter mot regler och är våldsamma mot elever och personal.
När Jämställdhetsmyndigheten gjorde en intervjustudie år 2022 visade den att en av anledningarna till att pojkar förs ut ur landet är att familjen inte vill att myndigheter blandar sig i deras liv. Det är en direkt konsekvens av LVU-kampanjen. Andra orsaker är destruktivt beteende och kriminalitet.
Destruktivt beteende kan till exempel vara att inte respektera gränser från vuxna och medvetet bryta mot regler."---
"Uppdrag granskning sände nyligen ett program om uppfostringsresor. Det som sägs i programmet bekräftar mina erfarenheter. En person som arbetar med bortförda pojkar berättar att han pratar med pojkar som blivit brända och märkta. De har blivit slagna med påkar och kedjor på institutioner i hemländerna."---
"Samarbetet med föräldrarna har blivit oerhört mycket svårare sedan LVU-kampanjen startade. När lögner om svenska myndigheter flödar fritt på sociala medier är det väldigt lite skolan kan göra. Kombinationen av lögnerna om svenska myndigheter och att det saknas lagstiftning för att stoppa uppfostringsresorna ger konsekvensen att pojkarna är skyddslösa."---
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-12-04 08:16 av Fornöga