Debatt iFokus

Debatt

Etikettdebatt
Läst 1657 ggr
[Göstage]
2019-06-04 19:52
6

6 juni

[Jimmy.L]
2019-06-04 20:00
2

Funderar på att besöka Skansen men det beror på vädret, tidigare har jag åkt på kryssningar.

[Göstage]
2019-06-05 09:37
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den 6 juni i år är även  75-årsdagen av D-day.  Kryssningsfartyget Boudicca gör en speciell kryssning för veteraner från landstigningen, den yngste är 92 år (!)  

Notis från Kust & Hav.

Draken
2019-06-05 11:48
7

Varför skall ramadan ens firas i Sverige överhuvudtaget, det undrar då jag ??

Om vi är i ett muslimskt land, och vill fira våran nationaldag, lär man väl bli skjuten i ryggen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[GIKmio]
2019-06-06 12:10
2

I vissa delar av landet firas Sveriges nationaldag genom att välkomna dom nya medborgarna. Det vill säga invandrarna. Nej, man skulle ha fötts som norrman ( jag föddes blott några mil fel österut 😃 ).. Det är fest det. Jag var i Oslo en gång dagen innan och redan klockan 18 på kvällen startade firandet och festandet som pågick hela natten och långt fram på nationaldagen. Vi elsker dette land, vi elsker Norge skrålades på Oslos gator..

[Jimmy.L]
2019-06-06 12:23
0

"Firar" hemma idag för varmt för att bsöka sthlm idag.

[[eskils_]]
2019-06-06 12:47
2

Trevlig Nationaldag alla! 🥳 ☀️

#3 "Om vi är i ett muslimskt land, och vill fira våran nationaldag, lär man väl bli skjuten i ryggen." Tror jag inte är någon större risk, men däremot om man firar jul eller påsk där ligger man nog illa till… Tolerans är inte deras starka sida.

#4 Bra serie!

[Göstage]
2019-06-06 15:21
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nationaldagsmåltiden intogs under värdiga former på Brännö Värdshus. Beklagar dock frånvaron av bordsflagga.

Högrevsburgare, rökt cheddar, tryffel majonnäs, sojamarinerad shiitakesvamp, karamelliserad lök, sallad och sötpotatis pommes frites. Brännöl, Brännösnaps (mild Johannesört).

[Jimmy.L]
2019-06-06 15:31
0

Ser inte dumt ut. 🤤

[Göstage]
2019-06-06 15:41
0

Nej, det var alldeles förträffligt, och mycket trevlig service dessutom.

Draken
2019-06-07 08:21
1

Själv var jag hemma och fixade akvariumen ;) Åt en pizza och mådde gött :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa]
2019-06-07 08:28
2

Efter en synnerligen lyckad studentfest (5/6) så spenderades stora delar av 6/6 på stranden ☀️

[Göstage]
2019-06-08 11:39
7

Steget Efter twittrade om Nationaldagsfirandet…

…och Johan Hakelius kåserade roande i Expressen om just det:  hur kulturknuttarna gjorde sitt bästa för att förringa dagen- läs gärna hela kåseriet!

"Martin Aagård på Aftonbladets kultursida skrev den klassiska artikeln om att inget svenskt egentligen är svenskt. Vikingarna var kanske muslimer. Romer stod för folkmusiken. Tyskar gillar också björkar. Sverigedräkten är ny och dessutom ful."---

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/svenskarna-firar-med-oro-angest-och-skam/

[Göstage]
2019-06-09 11:06
4

Twitterinlägg

Katerina Janouch noterar hur Nationaldagen också kan "firas".

"Jag kan inte riktigt släppa ett inlägg som publicerades av Rashid Musa på självaste nationaldagen, och som inleds med orden “Du behöver inte visa tacksamhet eller känna någon lojalitet till den svenska nationalstaten för att bli behandlad som en likvärdig medborgare”. På självaste nationaldagen skriver han så, och självklart är det en provokation, men den behöver analyseras och bemötas. Nej, man behöver ingenting, men varför är det just detta som ska lyftas? Varför ska man sprida ett aggressivt, fientligt budskap mot det land och samhälle som tagit emot en och erbjuder allt som ett välfärdssamhälle kan ge?"---

http://katerinamagasin.se/tacksamhet-ar-en-fin-svensk-vardering-och-bor-laras-ut-som-en-del-av-integrationen/

Jag har infogat den klickbara länken om Musa.

[Göstage]
2019-08-22 12:55
0

#13 Alla kan skapa sig en viking som passar för den historieskrivning man vill teckna. Läs Ola Wongs skildring på Kvartal om den användbare förfadern.

https://kvartal.se/artiklar/muhamed-vikingen-och-eu-vikingen-ar-doda-lange-leve-metoo-vikingen/

Äldre tråd på annat håll om näraliggande ämne.

[Göstage]
2019-09-03 12:25
0

#15 Ogenerad historieförfalskning hyllas på Expressen kultur.

"Eller som i den palestinska konstnärens Larissa Sansours videoverk ”In the future they ate from the finest porcelain” där skapandet av falska antikviteter används som kampstrategi; genom att erövra dåtiden skapas rätten till en framtid för en ockuperad nation."---

"Erövra dåtiden" - det är väl något av det som sker på våra museer och lärosäten numera?

[Hayabusa]
2019-09-03 12:30
1

#16 Jag begrep inte så mycket av det där…

[Göstage]
2019-09-03 12:35
2

#17 Nej, vem gör det numera när det kommer till "kultur"? 😃

Men rent allmänt så är det väl precis som man i Filipstad säger att man ersätter en befolkning med en annan så kan man uppenbarligen utan sentimentalitet ersätta en äldre kultur med en som bättre passar vår tids historieskrivning. Om man sedan gör det genom att helt sonika skriva om historien eller som ovan byta ut artefakter så helgar ändamålet medlen oavsett.

[Hayabusa]
2019-09-03 12:48
4

#18 Jag är den första att räcka upp handen på den 🙂

Läser ibland recensioner av kultur, filmer, böcker osv. Ja, så kallad fin kultur då. Jag begriper i regel inte ett smack av vad som skrivs eller vad nämnda kultur handlar om. 

Jaja…som när någon "gjorde om" Vikingarna (nej, inte dansbandet…) till något som de inte var men BORDE varit.

[Göstage]
2020-05-13 12:08
3

Från allt fler platser meddelas nu att Nationaldagsfirandet 2020 ställs in, bland annat blir det inga ceremonier på de Kungliga slotten.

"Med anledning av den rådande situationen med spridningen av det nya coronaviruset ställs det traditionsenliga Nationaldagsfirandet in. Det gäller såväl heldagen på Kungliga slottet som firandet i Drottningholms slottspark och i Hagaparken", meddelar hovet. Sannolikheten är väl inte stor att det blir något firande på det stängda Skansen heller.

Norges nationaldag infaller ju om några dagar, och där är av naturliga skäl avlysningar och inskränkningar redan utfärdade, både i Norge och i Sverige. 

Och inför det som många hävdar är den "riktiga nationaldagen", midsommarhelgen, droppar beskeden om inställt firande in i jämn ström. Personligen lider jag inte av det, men man tycker ju lite synd om barnfamiljerna. Dessutom blir det nog fler lägenhetsbråk när festplatserna håller stängt. "Människan spår, men corona rår och fan gör som han vill", som gumman sa. Ungefär.

Edit

[Göstage]
2020-06-06 06:55
2

Jag brukar inte titta på Nationaldagsfirandet på Skansen på SVT, så heller inte i år. För visst blir det en utsändning, fast utan publik (och kungafamilj). Annars känns det som om det just detta år skulle behöva något som för nationen samman, när vi faktiskt är lite isolerade från omvärlden i så motto att vi inte kan resa hur vi vill utanför landets gränser.

Blir väl till att söka på nätet efter ett bidrag dagen till ära - som den här pandemianpassade körsången till exempel.

[Jimmy.L]
2020-06-06 07:02
1

Mulen dag över Stockholm så det blir en dag inomhus coronan sätter ju stopp för olika evenemang idag.

[Göstage]
2020-06-06 07:09
1

#22 Här inleds åtminstone dagen med sol och molnfri himmel, men det skall visst dra in ett regnområde vid middagstid.

[Göstage]
2020-06-06 09:28
4

Folklivsforskaren, rabbinen och utlandssvensken Dan Korn är alltid intressant att lyssna på, så även när han talar om det svenska sättet att fira nationaldag.

"Dan Korn förklarar att han är kluven i sitt sätt att se på nationaldagen.

– Jag är ju väldigt mycket för att framhäva det som är typiskt svenskt, och det är väldigt typiskt svenskt att man inte gör så mycket av nationaldagen.

Å andra sidan, fortsätter han:

– Det som jag kallar för nationalism är en mycket sund kraft i vårt samhälle som är viktig för samhällets bevarande och sammanhållning, och viktigare i dag än någonsin tidigare."---

https://nyheteridag.se/dan-korn-nationalism-viktigare-i-dag-an-nagonsin-tidigare/

Draken
2020-06-06 12:47
0

Fick mig ett gott skratt när jag läste förra årets inlägg som jag skrev. Då höll jag på med akvariumen, och idag ska jag flytta om terrarierna 😂

Det var mulet men uppehåll imorse när jag klev upp, sen började det att spöregna mitt på dagen. Det är dock  ganska varmt ute.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-06-05 20:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns en hel smått och gott på Nationaldagens digitala smörgåsbord 2021.

Inte betalspärrad artikel i nuläget.

Digitalt firande dominerar Sveriges nationaldag även i år med allt från konserter vid Karlsborgs fästning till tal av kungen direkt från Skansen. Men Helsingborgs kommun uppmuntrar till picknick med avstånd i det gröna.
[Jimmy.L]
2021-06-05 20:35
1
Sillens Dag ett av de största arrangemangen på Tjörn med många lokala företag och föreningar på plats. Det äger rum på Klädesholmen den 6:e Juni varje år, när skulle det passa bättre att fira en av Sveriges äldsta mattraditioner än på Sveriges Nationaldag. Läs mer om Sillens Dag här på Klädesholmen.
[Göstage]
2021-06-05 20:39
1

#27 Inte dumt!😉

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Göstage]
2021-06-06 08:19
2

Ledningen för Socialdemokrater för Tro och Solidaritet gör på Aftonbladet debatt sin stämma hörd om svenskheten på Nationaldagen, och det må väl stå dem fritt - det är ju ett fritt land. Men avslutningen är magstark för att komma från en organisation som gjort sig känd för sin närhet till religiösa ytterligheter.

"Det finns därför inget som är så svenskt som att vara skeptisk mot begrepp som ”svenskhet”, att vara glad över Sverige men ljummen över nationalismen. För vi är en nation som vilar på individualism och mångfald, inte på kollektiva identiteter som formulerats av politiska eller religiösa makthavare."---

Jo - pyttsan - vilka är det som Tro och Solidaritet håller på att försöka lotsa till makt och inflytande om inte representanter för en intressesfär där religiositetens makt är stor- kanske störst?

Debattörerna: Vi är en nation som vilar på individualism och mångfald
  • Redigerat 2021-06-06 08:20 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-06-06 08:51
2

#29: Vilka clowner.

[Hayabusa]
2021-06-06 09:03
3

#29 Saxat ur artikeln:

"För vi är en nation som vilar på individualism och mångfald, inte på kollektiva identiteter som formulerats av politiska eller religiösa makthavare."

Ursäkta, men det är väl precis DET som hela vänstern står för? Det vill säga:
"Kollektiva identiteter som formulerats av politiska eller religiösa makthavare."

[Göstage]
2021-06-06 10:54
2

#26 Femtio minuter med Karlsborgs nationaldag är inte bortkastad tid.

#31 Exakt!

Digitalt nationaldagsfirande från Karlsborg.Arrangörer:Visit KarlsborgKarlsborgs kommunStatens fastighetsverkFörsvarsmakten
  • Redigerat 2021-06-06 10:56 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-06-06 10:58
1

#32: Trevligt firade med tanke på pandemin.

[Jimmy.L]
2021-06-06 16:11
2

Det har blivit en tradition att den tredje helikopterskvadronen i Ronneby flyger med den svenska fanan över Blekinge på nationaldagen.

expressen.se/nyhetsdygnet/

Cojimar
2022-06-05 09:18
1

Innebär kriget i Ukraina en större förståelse för värdet av en nationaldag även i vårt land?

"För oss i Sverige är nationaldagsfirandet fortfarande lite nytt. Även i år är vi nog många som frågar oss hur vi skall fira den. Men sedan Ukrainakriget började är det få som frågar sig varför", tror NWT på ledarplats.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det känns mer självklart än någonsin att fira nationaldagen i år. Det är den ukrainska nationens kamp för självständighet och överlevnad som har påmint oss om vad en nationalstat är. Det handlar om ”allt vi har och allt vi är”, som det heter i det norska försvarets devis.
  • Redigerat 2022-06-05 09:19 av Cojimar
Carmarino
2022-06-05 10:08
1

#35: Fast i Sverige firar vi ju alla nationer på vår nationaldag - för säkerhets skull. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-05 10:19
0

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[Toxin]
2022-06-05 10:21
2

#36 Fast nog borde vi ta bort det där med att ”fira” och istället använda dagen för att tydliggöra det som är typiskt svenskt. Dvs ”vänta på rummet…” m.m.
Snål, ogästvänlig, blek, bister och allmänt osympatisk.

Stenkastning och bilbränder, någon?

Cojimar
2022-06-05 10:28
0

#38 Ajabaja, inte lägga sordin på feststämningen! 😁

[Toxin]
2022-06-05 11:06
1

#39 Jag brinner av iver 🔥

Cojimar
2022-06-05 11:10
1

#40 "Flamma stolt mot dunkla skyar" 😁

Piano: Håkan Edlund Musik av Hugo Alfvén Dikt av K.G. Ossiannilsson
  • Redigerat 2022-06-05 11:14 av Cojimar
[Toxin]
2022-06-05 11:11
0

#41 Från en annekterad del av Sverige 😉

Cojimar
2022-06-05 11:20
0

#42 Närvaroplikt i Malmö i morgon!🕵️‍♂️

• Redigerat 2022-06-05 11:21 av Cojimar
Cojimar
2022-06-06 07:00
1

Mitt i debatten om ogina svenskar som inte bjuder barnens kompisar på mat skriver Karin Pihl på GP:s ledarsida så här på Nationaldagen om vad hon tycker är bäst med vårt land och dess folk, och hon ser det stora i det lilla. Hon avslutar sin hyllning: "Det kanske låter futtigt, men det är ju de små sakerna i vardagen som är livet, som vi lever här, i Sverige. Vårt land. "

Det är varken konstlad lagboksnationalism eller bombastisk nationalchauvinism som håller oss samman. Utan de små sakerna i vardagen. Som så ofta när Sveriges
[Toxin]
2022-06-06 07:12
2

#44 Stämmer, det är ju precis de vardagliga detaljerna man uppskattar.
Det där med att respektera kön (som i kö) är en sådan. Eller att småprata med personen som sitter i kassan (livsmedelsbutik).

Cojimar
2022-06-06 07:24
0

#44 #45 "Små nära ting"- dagens motto. 😊

• Redigerat 2022-06-06 08:23 av Cojimar
Cojimar
2022-06-06 07:39
3

Bitte Assarmo på DGS ser inte utan bitterhet på utvecklingen i vårt land, men vill dagen till ära hylla de generationer som levt och verkat här, osedda då, glömda idag.

"Nationaldagen vore därför en perfekt dag för att verkligen lyfta de människor som byggde välfärdslandet Sverige. De som brukade jorden och tog vara på allt, som inte lät sig knäckas av årstidernas nyckfullhet eller överhetens krav utan fortsatte att växa som människor och skapa välstånd trots alla svårigheter."---

"Jag tänker på mina föräldrar och deras, alla de som gått före, och som byggt det land jag växte upp i och som jag älskar. Människor som gick sex år i folkskola innan de av sig ut för att arbeta och tjäna sitt uppehälle, och ändå var de mer allmänbildade och historiskt kunniga än de flesta jag träffar på i samhället idag.

Min farmor födde femton barn till världen, tio pojkar och fem flickor. När hon blev änka 1938 var fyra av barnen under femton. Det fanns knappast något socialt skyddsnät alls och när det allmänna barnbidraget infördes 1947 var det yngsta barnet redan sjutton och självförsörjande. Men trots att de socioekonomiska omständigheterna inte precis var gynnsamma hemföll inte en enda av dessa pojkar och flickor åt kriminalitet. De valde istället att följa sina föräldrars exempel och leva hederligt."---

Vaknar till en annandag pingst som i år också råkar vara nationaldagen. En dag att hylla vårt vackra land, vår fantastiska kultur och underbara natur och alla de människor som gick före oss och byggde Sverige - och dessutom passa på att räta på ryggen om vi händelsevis börjat krokna lite efter alla år av…
  • Redigerat 2022-06-06 07:39 av Cojimar
Cojimar
2022-06-09 15:23
2

#47 Även Ivar Arpi ägnade dagen åt att blicka tillbaka i en fin betraktelse.

Jag har ägnat nationaldagen åt att minnas – människor, torp och landskap. Minnen av minnen av det Sverige som en gång var och svenskarna vars röster vi sakta glömmer.
Fornöga
2023-01-31 16:44
1

"På årets nationaldag den 6 juni firar Sverige 500 år som nationalstat. Av det jag sett och hört verkar det inte vara några större festligheter på gång. Det borde det vara", tycker Widar Andersson (S) i Folkbladet.

"Det finns ett så kallat organiskt folkbegrepp. Nationalstaten Sverige är inte bara här och nu utan faktiskt summan av allt och alla som varit sedan Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523. Det vore kanon med en historisk kanon om kollektiva minnen som lär oss att det alltid kommer andra tider och som gör oss något lite mindre självupptagna och inte fullt så uppslukade av samtidens ofta respektilösa navelskåderi. Det är ett stort slöseri att låta nationalstatens kollektiva minnen ligga i träda."

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

På årets nationaldag den 6 juni firar Sverige 500 år som nationalstat. Av det jag sett och hört verkar det inte vara några större festligheter på gång. Det borde det vara.
[Hayabusa-0001]
2023-01-31 16:51
1

#49 Egentligen, ja - det borde uppmärksammas på ett positivt sätt.
Å andra sidan finns det väl någon sida som trycker på att vi borde tona ner stämningen ett par snäpp.
Eller göra ”firandet” till en form av självrannsakan.

Fornöga
2023-01-31 17:01
1

#50 "Tagelskjorta på." 😉

[Hayabusa-0001]
2023-01-31 17:02
1

#51 Jajamen!

Fornöga
2023-06-03 08:22
3

#49 ff "Är svenska traditioner främst redskap i den integrationspolitiska verktygslådan? Det tvingas man fråga sig när man ser hur Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Stockholms stad behandlar 500-årsminnet av Sveriges grundande och landsfadern Gustav Vasa." Så skriver fyra representanter för två partier i Lidingö på Expressen debatt.

"Sverige, svenskarna och den svenska kulturen har ett existensberättigande och ett värde i sig. Det är detta vi firar på Sveriges nationaldag."

Landet Sverige, det svenska folket och dess kultur förtjänar att både hedras och försvaras. För de rödgröna tycks svenska traditioner existera primärt av integrationspolitiska skäl, skriver fyra lokalpolitiker från Lidingö.
Fornöga
2023-06-04 09:50
1

Någon som minns den böjda flaggstången med svenska flaggan på Sergels Torg för en del år sedan? Expressens kulturredaktör minns den som något fint. Nu vill han gå vidare på den inslagna vägen, men han frågar först…🙄

På Norges nationaldag publicerades en kritisk text på Expressens kultursida som väckte stora reaktioner i grannlandet. Victor Malm vänder blicken mot de svenska nationalkänslorna inför den 6 juni.
  • Redigerat 2023-06-04 09:51 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2023-06-04 10:06
1

#54 Ja, du…resonemanget känns igen.
Får man ”pissa på” den svenska flaggan? Kanske det, men endast då om man gör det av rätt anledning (läs Victor Malm).
Nästa fråga att besvara är vilka andra flaggor man bör/får ”pissa på”?

Fornöga
2023-06-04 10:24
1

#55 Inte Eritreas🙄

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
[Hayabusa-0001]
2023-06-04 10:36
0

#56 Nähä? Dessa då ”…albanska, irakiska och somaliska flaggor…”?
Eller Palestinas flagga?

Victor Malm & Co borde kanske göra en lista över vilka flaggor som man får ”pissa på” samt de som bör få lite vördnad?

Fornöga
2023-06-04 10:38
1

#57 Han och hans gelikar föredrar nog den svenska- den är till skillnad från andra helt ofarlig att solka ner.

[Hayabusa-0001]
2023-06-04 10:43
1

#58 Ja, men då faller hans resonemang.

Men det är inte flaggan i sig han pissar på utan det som landet Sverige innebär och står för. Det kan man ju göra, men hjälper det?
Personligen anser jag att det isåfall finns andra flaggor att pissa på, om vi ska prioritera och gradera.

• Redigerat 2023-06-04 10:47 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
2023-06-04 10:53
1

#58 Fast så mycket till resonemang var det kanske inte ändå? Mer ett "statement" och socialt positionsangivande.😏

[Hayabusa-0001]
2023-06-04 10:57
1

#60 Det är sant.

Fornöga
2023-06-05 09:32
2

#54 ff "Inom vänsterintellektuella kretsar härjar nu föraktet mot det egna landet och mot det välfärdssamhälle som bara kunnat byggas genom nationell sammanhållning. Man tycker det är rätt att ”pissa” på svenska flaggan", kommenterar Dick Erixon på Samtiden.

"När Expressens kulturredaktör Victor Malm vill pissa på svenska flaggan och talar om en ”ödmjuk stolthet” har han inte förstått hur det fungerar. Man kan inte vara ödmjukt stolt om man är nedpissad av omgivningen. Då är man en sorglig, feg, svag, inkompetent, självföraktande aktör – som kanske förtjänar det förakt som omgivningen visar."---

Hur mycket skit ska svenska samhället ta från de som kommit hit från andra håll? Hur många ska vi försörja som inte jobbar, som inte följer våra regler? Var går gränsen? Vänstern – socialister och många liberaler – förstår inte nationalismens oerhört uppbyggliga dynamik. Man sitter fast i 110 år gamla överdrifter som ledde till […]
  • Redigerat 2023-06-05 09:32 av Fornöga
Fornöga
2023-06-06 08:43
2

Ja, det är tillåtet att fira idag, sedan må surpupporna tycka vad de vill! 😉

Sedan Gustav Vasas befrielsekrig har Sverige aldrig styrts av en främmande makt. Det är värt att fira.
  • Redigerat 2023-06-06 08:43 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2023-06-06 16:18
2

#63 Dessutom inleddes Operation Overlord 6/6 1944.
Något att ha i åtanke/uppmärksamma.
Det blir 80 år sedan, nästa år.

Fornöga
2023-06-06 18:17
2

tlf032.jpg

#64 Absolut! För tjugo år sedan i år besökte jag f.ö. Normandiekusten (dock inte på årsdagen.)

Fornöga
2023-06-13 15:33
2

#53 Efterspel till politiska beslut om utformningen av arrangemang i Stockholm i samband med Nationaldagsfirandet. Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande Lidingö, i slutreplik på Expressen debatt:

"Vi citerar direkt ur Stockholms stads egna budget, fastslagen i vintras, där de rödgröna alltså beställde ”ett mångkulturellt arrangemang i samband med nationaldagsfirandet”. Exakt så löd Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets order till kulturnämnden, som ”framförallt” ombads ta fram ”evenemang som särskilt inspirerar till mångfald”.

Det första de rödgröna således gjorde när de fick makten i Stockholm, i den första budgeten de klubbade igenom, var att angripa Sverige och svensk tradition.

I stället för att bygga vidare på den svenska kultur som skapat framsteg, företagsamhet, fem hundra år i frihet och flera hundra år i följd av fred, föredrog man något ospecificerat ”mångkulturellt”. Vi menar att politiken ska göra tvärtom. Sverige är det viktigaste vi har. På denna lilla plats, som vi har ärvt av våra förfäder och som vi ska lämna över till våra barn, har svenskheten företräde."---

Det första de rödgröna gjorde när de fick makten i Stockholm var att angripa Sverige och svensk tradition. De föredrar i stället något ospecificerat ”mångkulturellt”, skriver Daniel Källenfors (M).
  • Redigerat 2023-06-13 15:34 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2023-06-13 17:54
2

#66 De rödgröna överraskar aldrig.
Vill de ens fira en nationaldag? Förmodligen inte, snarare en mångkulturell dag där allt annat än Sverige lyfts fram.

• Redigerat 2023-06-13 17:55 av [Hayabusa-0001]