Varför dras kvinnor till farliga män?
SVT K-Specials dokumentär om en känd sångerska och hennes tragiska öde väcker debatt och orsakar manifestationer. Jämställdhetsministern hänger på och säger "vi behöver prata mer om männen i detta". Och givetvis kan det inte pratas nog om dem, men: vi skulle nog också behöva prata mer om kvinnorna i det här. För vad är det som får kvinnor att dras till så kallade "alfahanar" eller "farliga män" som de också benämns?
De flesta vet nog vem den aktuelle kvinnomisshandlaren är, och vilka kvinnor han har "omgivit sig" med, trots sitt rykte - för det kan väl inte vara "tack vare"? Väletablerade, intelligenta och vackra kvinnor tycks ha gått i samma fälla.
Så här säger en av hans kvinnliga kollegor i en Aftonbladetintervju: "Jag tycker inte han är värre än någon annan. Han tillhör den här gruppen män som har ett humör och har spelat ut det, och fått spela ut det. Och det är teatercheferna som tillåter dem att göra det. Det kan vara båda kvinnliga och manliga teaterchefer. Det är vissa av de här karlarna som får lov att bete sig så här."---
Det är vissa av de här karlarna som får lov att bete sig så här. Varför?
Samma sak med bokstavligen farliga män som dömts i uppmärksammade rättegångar och sitter på våra kåkar, som överöses med friarbrev från kvinnor som attraheras av dem och/eller vill tämja dem, "lex Juha" - varför diskuteras de kvinnorna så sällan?
Länk från 2008: "Kvinnor som älskar kriminella män" (Paulina Neuding)
Edit.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Se gärna hela avsnittet, men från c:a 10:50 berör det trådens ämne…
Från en tråd i höstas:
Ja, det var en låt (Björn Skifs) som snurrade på på diverse Disco under sent 70-tal. Vad den anspelade på är en tolkningsfråga, men sannolikt inte på kvinnor som drogs till "farliga" män. Ett ämne som debatterats fram & tillbaka under åren utan att komma fram till något konkret. Själv så vet jag inte vad jag ska tro, men något ligger det sannolikt i saken.
Den nyligen dömde Peter Madsen är en man som tydligen får viss uppmärksamhet från kvinnor. Ja, DEN Peter Madsen…som brutalt förgrep sig på Kim Wall. Mördade och styckade henne och slängde kroppsdelarna i Öresund. Komplett sjuk & störd person, enligt min mening. Dessutom farlig för omgivningen.
"Men hur förklarar man då alla de kvinnor som besöker mördaren Peter Madsen i fängelset?
Det var det mest mardrömslika övergrepp man kan tänka sig, Peter Madsens mord på Kim Wall. Hon hade ingen chans att komma undan. Vi som finns kvar måste tänka ”aldrig mer”, och med allt vi förmår sätta stopp för män som Peter Madsen.
Sänka honom till havets botten på livstid i ett danskt fängelse.
I stället svärmar kvinnor runt hans fängelsecell så till den grad att danska politiker talar om behov av nya lagar. Som kan hålla beundrarinnor borta från livstidsdömda bestialiska mördare."
#2 Ett utmärkt (och vidrigt) exempel!
Ja hur vissa män beter sig mot kvinnor är skrämmande. Jag förstår inte hur vissa kvinnor tycker dessa män är bra.
#4 Kvinnomagneter, av någon anledning. Är det biologin som spökar? Kanske.
Läser man hans register av brott så är det en gåta att han får jobba inom nöjesbranschen efter #me too. Martin Timell och Lasse Kronér blev ju rubriker i pressen men han kommer undan trots han är dömd. 🤔
#6 Känt sedan länge, förefaller det också vara. Jag begriper det inte, men något måste det ju finnas som håller honom kvar. Vad ser kvinnor i honom? Troligen något som jag inte förstår.
#7 Ja det är märkligt.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/927780?programid=3381
Intressant (enligt mig) serie radioprogram som kanske ger förklaring till varför just "farliga män" är så attraktiva för kvinnor.
En del av kvinnorna, men inte alla, har en sexuell dragning (eller en sorts preferens) till "bad boys" - vilket inte styrs av hur intelligent, välutbildad, säkra i sig själva, ekonomiskt säkra osv kvinnorna är. Men ekonomi, självsäkerhet m.m. kan förändras när hon är i förhållande med en sådan man. Men detta tror jag också inte bara gäller kvinnor eller heterosexuella par. Det kan vara något hos dessa personer (offer) som gör dem mer mottagbara för att hamna i sådana förhållanden, men det kan också vara så att det är de farliga personerna som är så bra på att utskilja vilka som kan fungera som offer eller inte och/eller forma dem vidare till offer, eller bara vet hur de ska göra oavsett vilken person de skaffar förhållande med - helt enkelt att de farliga personerna har så bra manipulativ förmåga så det spelar nästan ingen roll vem offret är än att de är offren som är väldigt mottagliga för manipulation (men klart att vissa är mer mottagliga än andra). Så förmodligen en kombination av dessa speglar verkligheten, kan jag tänka mig. Jag tror också många underskattar manipulativa förmågor.
"Farliga män" brukar inte ha problem att få kvinnor…det kan inte vara en slump. Peter Madsen blir närmast överöst av kvinnor som vill besöka honom i fängelset. Om Madsen varit kvinna - hur många män hade stått i kö utanför fängelset? Tja, besöksrummet på Hinseberg är en bra fingervisning.
#10 (Blev väldigt upprepande onödigt förklarande av samma sak mot slutet, men lyckas inte komma åt att editera det)
Mannen ifråga tycker inte själv det är något att prata om.
Ni vill skriva om detta men det är sådant som folk egentligen inte bryr sig om. Nu finns det en hel kvinnoorganisation som kan tänka sig bli upprörda av det här. Men det här är gamla grejer och det är redan dömt i det här. Det finns ingen rättegång eller någon som skulle ta upp det här. Människan är dessutom död och kan inte höras.
https://www.expressen.se/noje/skadespelaren-ar-redan-domt-i-det-har-/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#13 Han är nog ganska ensam om att ha den åsikten…
Det här är så tragiskt hemskt och måste tas på största allvar. Deltog med ett tänt ljus för Josefine för allt sånt här måste det få ett slut på 😕
Dock finns det även ombytta roller där kvinnor misshandlar män men det talas det inte lika mycket om och jag kom över den här artikeln som är bra skriven.
https://www.expressen.se/debatt/kvinnorna-slar-sina-man-oftare-an-vad-vi-tror/
Jag har en bekant som jag bröt kontakt med,en kvinna som konstant går in i destruktiva förhållanden och är den som dras till farliga män. Inte nog med det fast hon blivit fysiskt och psykiskt misshandlad så har hon gått tillbaka till mannen i tron om att hon skulle kunna omvända honom till det bättre.
Skyddat boende,rättegångar och fängelsestraff inget tycks gå in hos henne och hon går tillbaka och sen tro att omgivningen hela tiden ska stötta och ge råd men här var vi många som bröt för ingen av oss orkade med hennes eviga misstag och det är en kvinna som konstant byter karl och hela tiden lyckas hon hitta dom som antingen är farliga med våldsbenägenhet eller strular som inte kan hålla ihop sina liv för hon ska ju rädda alla så visst finns kvinnor också som gör om misstagen och går tillbaka och det är nåt som övergår mitt förstånd.
Just nu avtjänar han straff den hon gick tillbaka till men med erfarenheten misshandel både fysiskt och psykiskt hon hade varför i jösse namn gick hon tillbaka till honom.
Allt sånt här ska det sättas stopp för och det oavsett det är en man eller kvinna som utsätts, nu må det vara fler kvinnor än män men det är lika allvarligt och viktigt för båda att få hjälp och stöd om man utsätts.
Alice Teodorescu uppmärksammar filmen på ledarplats i GP:
"Regissören Hannes Holm, som Nilsson hade ett förhållande med under några år, berättar hur han kontaktade en rad personer för att informera dem om vad Nilsson hade blivit utsatt för. Ingen reagerade och än i dag arbetar skådespelaren kvar på samma prestigefulla arbetsplats.
Det sorgliga är att människor i branschen, runt Nilsson och den misshandlande mannen, visste vad som föregick. Trots detta uteblev konsekvenserna. Sannolikt kan ytterst få skylla på att de saknade kunskap, att de var naiva. Om inte annat borde domen fått chefer och andra att agera.
Om de oacceptabla handlingar som kom fram till ytan inom ramen för den konstruktiva delen av ”#Metoo” ska upphöra måste fler våga agera när de får kännedom om dem. Problemet tycks emellertid vara, inom kulturvärlden som inom politiken och säkert i samhället i stort, att alltför få vågar. Vad beror det på? Brist på civilkurage, dåligt ledarskap, rädsla för dålig stämning?"
https://www.gp.se/ledare/varför-vågar-så-få-agera-trots-kännedom-1.14183777
Bara att skriva under på. Samtidigt finns det fler frågor - jag vet inte om filmen ger svar på dem, jag har inte sett den ännu.
Men för att återvända till rubrikfrågan: varför söker sig en del kvinnor till våldsamma män, trots att alla varningsklockor borde ringa? Varför ses dessa män ofta som "spännande"? Då tänker jag inte enbart på kvinnomisshandlare, utan sådana som gjort sig skyldiga till andra svåra brott: incestmannen Fritzl, barnamördaren Juha, styckmördaren Madsen - alla uppvaktas de som framgår av tidigare inlägg av vissa kvinnor. Vad är det som triggar dem? Någonstans där ligger kanske även svaret på just den här så kallade alfahannens attraktionskraft.
Det märkliga är, som framgår av närmast föregående inlägg, att vissa återupprepar misstaget med andra när de väl lyckats ta sig ur ett destruktivt förhållande med en sådan här våldsam individ. Och varför försvarar de sina plågoandar när andra försöker hjälpa, där de omtänksamma ombeds att inte lägga sig i? Jag har sett det fenomenet i min omgivning, så jag vet hur svårt det kan vara för den utsattas släkt och vänner. Ibland tvingas även de in i något slags försvar för våldsutövaren inför andra som i sin tur undrar.
#16 Instämmer. Personligen tror jag att det är biologin som "spökar" (se #9). Det känns säkert märkligt för många att höra, men människan är trots allt ett djur som alla andra. Låt vara att vi är lite mer utvecklade, men ändock djur. Instinkter, nedärvda beteendemönster osv som inte bryts hur som helst.
"Farlig?" Ja, livsfarlig- bokstavligen…
"Den före detta influencern Abbe Alsaadi, kallad ”Abbe Blattelito”, döms för mord på sin exflickvän. Hon hittades död i sitt badkar i hemmet i Solna den 26 april. Bland brotten Abbe Alsaadi döms för finns mord, misshandel och grov kvinnofridskränkning. Straffet blir 18 års fängelse. Alsaadi döms också för olaga hot, ofredande, förtal, grovt förtal, sexuellt ofredande, egenmäktigt förfarande, skadegörelse, ringa narkotikabrott, ringa dopningsbrott och grovt vapenbrott."---
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/influencern-misstanks-ha-mordat-exflickvannen/
"Mordutredningen visar att influencern och kvinnan hade ett destruktivt förhållande i drygt ett år. Vid sidan av mordet har influencern även åtalats för grov kvinnofridskränkning. Det ska handla om flera fall av misshandel, olaga hot, ofredande och skadegörelse som ska ha utförts under lång tid."---
"En av hans tidigare flickvänner berättar att hon tog sig ur relationen - efter att ha levt i över ett års tid i hans våld. Hennes ärende lades nyligen ned – på grund av bristande bevisning. – Han tog strypgrepp på mig så att jag trodde att jag skulle dö. Jag minns känslan att ligga på golvet, inte få luft och veta att ingen hör, säger Malin, 24."--- "Hennes berättelse liknar vad de andra kvinnorna i det aktuella åtalet mot influencern berättat. Först kärleksfullt - sedan mörk svartsjuka med våldsinslag. I samband med att Malin åkte på en utlandsresa blev han rasande av svartsjuka, berättar hon."---
"Medan vi pratar visar Malin upp sms och chattmeddelanden från influencern. Förutom att bli uthängd i sociala medier var han våldsam, berättar Malin.
– Det var bitch slap, slag, sparkar, han puttade omkull mig. Skrev i meddelanden att han skulle döda mig.
Efter ett och halvt år bestämde sig Malin för att lämna honom. Hon flydde från staden hon bodde i för att komma bort. Men han hittade henne.
– Jag hade hoppats att det skulle lugna sig, att jag var fri från honom. Men han kom och hotade mig, min sambo och hans mamma. Han ristade in hora på dörren, bankade och skrek."---
"Det destruktiva förhållandet blev vardag och våldet normaliserat, berättar Malin. – Hora och slyna blev som mitt namn. Rädslan fanns alltid där. Jag visste vad han var kapabel till. Det fanns alltid en rädsla, inte så mycket för vad han gjorde mot mig, utan vad han kunde göra mot min familj. Jag kände mig ansvarig för de andras smärta. Det var det värsta för mig. Alla som var i min närhet råkade ju ut för honom också. Det avskydde jag. Sedan sommaren 2016 har Malin och influencern ingen kontakt med varandra längre. Malin polisanmälde honom men hennes ärende blev nyligen nedlagt på grund av bristande bevisning och är inte med i någon av åtalspunkterna som nu riktats mot honom. Enligt åklagare saknades tillräcklig bevisning."---
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/influencerns-ex-overlevde-trodde-att-jag-skulle-do/
Johan Hakelius noterar skeendena på Dramaten med viss häpnad:
"I åratal verkar normen på Dramaten ha varit att ha överseende med allt. Även med våldsverkare som pucklar på flickvänner och Medarbetare, när andan faller på. De har inte bara fått fortsätta ostört, utan tagits under chefers beskydd, som vore de ömtåliga genier.
Och så spricker det där, minst 20 år för sent. Vad händer då? Jo, då försvinner alla rimliga proportioner. Då likställs minsta lilla obehag på jobbet med ett övergrepp. Varje mellanmänsklig kontakt blir bara en fråga om att fastställa vem som är offer och vem som är förövare. Varje besvikelse en kränkning."---
Ja, skådisarna har ju haft några år på sig att slå näven i bordet mot vissa kollegor. Men först när dessa enfants terribles gått från att vara glamorösa till att bli luggslitna faller fjällen från ögonen och tungornas band lossnar på ensemblen. Känns rätt patetiskt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite mer lättsamt om vissa förhållanden och manipulation
#19 Precis. Plus att i ett slag så uppstår ett krav på kollektivt ansvarstagande från ALLA män. Även vi som aldrig ens satt en fot på Dramaten.
- "Nå, Hayabusa…exakt vad har du gjort åt situationen på Dramaten???"
- "Måste medge att inte gjort ett dyft…"
- "Vafalls!!! Varför, jag frågar mig varför??? Du har ju ett kollektivt ansvar!"
- "Förlåt, men jag visste inte. Jag har bara varit utanför Dramaten, aldrig innanför dörrarna"
- "Bah, skyll inte ifrån dig! Du visste inte! Denna tystnadskultur är vidrig!"
Bitte Assarmo på DGS funderar över ämnet i en krönika.
Jag har varken misshandlat, slagit eller våldtagit kvinnor men ändå hängs man ut som ett monster.
Sådana grova generaliseringar når väl mest bara fram till medlemmarna i Gudruns talibanklubb? Lite förvånande att hon inte lade ut den för några dagar sedan, när det var Internationella mansdagen - då brukar den kategorin artiklar och krönikor florera extra mycket.
(Jag tycker för övrigt "mansdagen" är en fånig företeelse, skapad av sådana som har ett behov av att diskutera "mansrollen".)
#24 Tydligen är det en invandrare som misstänks för Wilma Andersson försvinnande. Kan det vara ett försök att flytta fokus från hans bakgrund.
Nja, jag vet inte - krönikören skrev tidigare i GT när hon var chef där, och det har alltid varit lite "gymnasialt" över hennes alster, ungefär som med Malin Wollin. Tror inte det har något samband med Uddevallafallet.
#25 Verkar som om man nu har konstaterat att Wilma är mördad.
https://www.expressen.se/gt/polisen-bekraftar-avgorande-fynd-i-wilma-fallet-hittat/
#23 Boisen igen. Hon jagar inte bara svenska män, arga damer är också lovligt villebråd.
https://nyheteridag.se/asa-tallroth-med-de-svenska-mediehusen-har-gatt-vilse/
SMS konversationen mellan Tihsko och Wilma, där Tihsko b.la skriver att han vill stycka henne och k***** varje del separat: https://newsonthegotoday.com/npo8m9
#25 #29 Tingsrätten anser Wilmas pojkvän skyldig till mord och brott mot griftefriden. Han skickas nu till rättspsyk för undersökning.
https://www.expressen.se/gt/krim/besked-kring-wilmas-mordatalade-pojkvan-/
#30 Tishko Ahmed döms till livstid för Wilmamordet, men det lär väl följa ett överklagande.
Peter Madsen erkänner nu att han mördade Kim Wall.
https://news55.se/senaste-nytt/peter-madsen-om-mordet-allt-ar-mitt-fel/
Dokumentären där han intervjuas går att se på danska dplay om man registrerar sig (gratis). Har inte testat själv, men det verkar inte vara några restriktioner om man inte bor i Danmark.
https://www.dplay.dk/programmer/de-hemmelige-optagelser-med-peter-madsen
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#33 Kvinnotjusaren…sjukt.
#34: Ja verkligen. Fast intervjuaren säger att Madsen är både psykopat och narcissist, och de brukar ha förmåga att "domptera" sin omgivning.
På måndag den 28 september klockan 06:00, finns första avsnittet av det danska krim-dramat Utredningen, baserat på Ubåtsfallet där Kim Wall mördades, att se på SVT Play. Det blir totalt sex avsnitt om vardera ca 45 minuter.
Så här presenteras serien:
En hemmagjord ubåt med en svensk journalist och ubåtens ägare har försvunnit. När man lyckas lokalisera ubåten sjunker den plötsligt och endast ägaren räddas. Men det är något som inte stämmer. Utredningen är baserad på det mordfall som kom att kallas för Ubåtsfallet. Med en unik inblick i det komplexa polisarbete som ledde till lösningen på mordet på den svenska journalisten Kim Wall, följer serien mordutredaren Jens Møller och hans team vid Köpenhamnspolisen.
https://www.svtplay.se/utredningen
Fokus är på själva utredningen och Peter Madsen varken syns eller hörs. Han nämns inte ens vid namn utan kallas bara "drabsmannen". Inte heller Kim Wall är med i filmen, däremot hennes föräldrar. De har för övrigt varit ganska mycket involverade i serien.
Mordutredaren Jens Møller Jensen spelas av den danske skådespelaren Søren Malling. Pilou Asbæk spelar åklagaren Jakob Buch-Jepsen och Kim Walls föräldrar Ingrid och Joachim spelas av Pernilla August och Rolf Lassgård. Familjen Walls berner sennen-hund spelar sig själv.
https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2020/08/20/utredningen-svt-premiar/
#32 Efter att hovrätten sänkt straffet i Wilmamålet överklagar nu hennes familj.
"Wilma Anderssons familj har överklagat morddomen mot hennes pojkvän Tishko Ahmed, rapporterar P4 Väst.
Familjen önskar att pojkvännen döms till livstids fängelse. Hovrätten sänkte straffet till 18 år."---
https://www.expressen.se/gt/krim/wilmas-familj-overklagar-tishko-ahmeds-dom-/
- Redigerat 2020-11-23 14:23 av [Göstage]
"Är feminister särskilt benägna att dras till mördare, pedofiler och andra våldsamma män?", frågar Bitte Assarmo på DGS efter premiären för Netflix dokumentär om Richard Ramirez, mera känd som The Night Stalker.
#38 Intressant läsning, men samtidigt svårt att ta in.
#18: Dömde influencern Abbe ”Blattelito” Alsaadi har förhörts av polis efter att han anmälts försvunnen och blodiga bilder på honom spridits på nätet.
Bilderna och en film på den påstådda kidnappningen fanns på en telefon som tillhör hans vän, som själv driver ett större Instagram-konto.
Nu misstänks Alsaadi för falsklarm.
– Hur kan jag bli misstänkt för falsklarm när jag inte ringt eller läckt bilder?, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/bilder-pa-blattelito-spreds-misstanks-nu-sjalv-for-brott/
Mona gjorde slut med sin kille och bytte sida – då misshandlade gänget henne så svårt att hon bröt armen. I dag är kvinnor mer aktiva än någonsin i den kriminella gängmiljön och de utsätts både för våld och mordhot.
– De är tonåringar som tycker att det är häftigt att vara tillsammans med en kille som har status och pengar, säger en kvinna som jobbar med avhoppare.
Och när kvinnorna väl räddat sig från de farliga männen, då väntar förståelse från medsystrar i en harmonisk miljö - eller?
"Utåt skanderar den feministiska rörelsen Roks, som organiserar runt hundra kvinno- och tjejjourer runtom i landet, ”tillsammans i systerskap”.
Men bakom fasaden vittnar flera kvinnor om en tystnadskultur och ett ledarskap präglat av mobbning, bestraffning och utfrysning.
Trots att kansliet vanligen bara haft runt sex-sju fasta tjänster har fyra personer blivit sjukskrivna på grund av arbetsmiljön under de tre senaste åren.
– Man pratar om systerskap, men det var absolut inga spår av det på Roks. Det var en kall och fientlig miljö som bröt ner kvinnor, säger en tidigare anställd."---
Artikeln blir sannolikt premiumartikel senare.
- Redigerat 2021-04-28 07:51 av [Göstage]
#42 Inget som förvånar. Inte alls.
#42: Påminner om splittring som förekom på en sajt nära oss. "Dom hatar allt och alla" skrev en Medarbetare som hade insyn i den sajten till mig.
#44 Ideologiska sekter har lågt i tak, så är det.
#45: Nog en anledning att dom har en "hemlig" sajt på fria.
#44 Det kan väl ändå inte vara så illa som det hette i den där låttiteln från 1992 -"Sisters are doin' it for themselves"?
- Redigerat 2021-04-28 08:09 av [Göstage]
#46 Är man tvungen att vara hemlig så har man något att dölja.
#42 ff Den ofta framförda tesen (inte minst bland kvinnor själva) att "kvinnor är varandras värsta fiender" är en myt, endast gynnande patriarkatet. Detta hävdar Johanna Wester, föreläsare om FN:s Kvinnokonvention och författare till boken ”Catfight – nidbilder av kvinnor i grupp” på Expressen debatt.
Mitt i all berättigad upprördhet över våldet mot kvinnor skadar det inte att ta en titt på de långlöpande graferna för denna avskyvärda "hantering", och även göra en internationell jämförelse. Henrik Höjer på Kvartal gör bådadera.
- Redigerat 2021-04-30 06:23 av [Göstage]
#51 "I länder som Etiopien och Zimbabwe menar dessutom en majoritet av befolkningen att en man alltid bör veta var hans fru eller flickvän befinner sig."
Oh, ja…det fick vi lära oss redan på 60- & 70-talet i svensk skola. Vi fostrades in den läran.
#52 Ja, på hemkunskapslektionerna fick vi lära oss att sätta bjällror kring halsen på flickorna, vilka ju senare ersättes av den elektroniska fotbojan på alla flickor i svensk giftasålder, det vill säga äldre än åtta år. Vår tacksamhet är stor mot missionärer från högre stående kulturer som sedan kommit hit och lärt oss att respektera det motsatta könet.
I debattråden "kvinnors kriminalitet" kan man läsa vad Sandra, 35, själv gängkriminell skriver om rekryteringsvägen in i gängen för kvinnorna.
"– Det är ingen nyhet att många tjejer dras till de här kriminella männen som de ser som alfahannar. De är stora, starka, har vapen och kan skydda dem. Och många av de här killarna är bra på att snacka och manipulera. De säljer drömmar. De lovar guld och gröna skogar, men problemet är bara att skogen har brunnit ner och guldet är kattguld", säger Sandra till DN.
#54: Mycket läsvärd artikel.
#55-54 Verkligen. Intressant synvinkel.
Unga män är bland de mest ensamma i Sverige – endast kvinnor över 80 år upplever en liknande ensamhet, enligt SCB statistik.
Isoleringen är en av många faktorer som driver unga män in i incelrörelsen och kvinnohatet.
– Jag har inga vänner och sitter mycket ensam på mitt rum, 10-12 timmar om dagen, jag tror inte människor är gjorda för det, säger ”Adam” till TV4:s ”Kalla fakta”.
Han skriver bland annat att:
”Kvinnor blir upphetsade av våldtäkt oavsett hur killen ser ut.”
Men också att:
”Kvinnor behöver behandlas dåligt annars kommer dom dra ner samhället i kaos”
– Anledningen till att jag skriver illa om kvinnor är för att jag känner mig så dåligt behandlad av kvinnor. Jag har en ilska mot dem, jag känner mig så ignorerad och som om de inte vill ha med mig att göra, säger Adam.
https://www.expressen.se/nyheter/adam-28-darfor-hatar-jag-kvinnor/?referrer=todays-news
Jag vet inte om man ska tycka synd om han eller om han är en idiot. Han behöver stänga av datorn och komma ut och träffa folk.
#33 ff (Delvis OT): Madsen utreds för ytterligare ett uppmärksammat mord.
Mediekvinnorna och Männen. Mohamed Omar på DGS funderar.
#59 Intressant synvinkel. Något är det som attraherar, det är jag övertygad om.
#59 ff Omar vidgar tankegången.
"Ingenstans, åtminstone vad jag har kunnat se, har någon nämnt de unga kvinnornas ansvar. Alla vill tala om den ”toxiska maskuliniteten”, men ingen om den ”toxiska femininiteten”. Det är män som ska ändra sitt beteende, inte kvinnor. Om man vill vara skämtsam skulle man kunna kalla denna hållning för ”de låga förväntningarnas misogyni”.
Ingen påpekar det självklara, nämligen att unga män inte skulle gå med i gäng för att få sex om inte de unga kvinnorna gav dem sex. Inom evolutionspsykologin är det allmänt känt att det är kvinnor som väljer män. Männen anstränger sig för att leva upp till kvinnornas krav. Kvinnorna väljer sedan ut de ”bästa” männen och ger dem tillgång till sex.
En annan invändning jag har mot tanken att orsaken till gängkriminaliteten är för mycket maskulinitet är denna: man skulle lika gärna säga att orsaken är bristen på maskulinitet hos dem som ska upprätthålla ordningen i samhället. Ja, man skulle kunna säga att det är feminiseringen av polisen och andra väktare av ordningen har möjliggjort spridningen av kaos."
Författarens kursiveringar i artikeln ej upprepade här.
- Redigerat 2021-11-19 08:38 av [Göstage]
59 Ytterligare fördjupning av ämnet.
Intressant synvinkel som jag själv funderat en hel del på.
Den våldsbenägna männen förfaller inte sakna kvinnor, om man säger så. Snarare tvärtom och inte utan anledning.
På så vis upprätthåller kvinnor den ”toxiska maskuliniteten”.
#63 Ja, det är en frågeställning som försvunnit i den annars så intensiva genusdebatten. Ett märkligt fenomen är att annars så självständiga och debattglada kvinnliga profiler kan lägga sig platt (bildligt talat?) inför machomän som inte är kända att stå på jämlikhetens barrikader.
#63: Ja det är mycket märkligt.
#64 & #65 Eller är det helt enkelt som så att det är biologin som talar?
Personligen tror jag det.
Det förnekas, givetvis, av en stor grupp individer men om vi tittar på det faktiska utfallet så ser vi resultatet. Jämför dessa macho gangsters och fenomenet incels, det är klar skillnad hur de framställs och kvinnors attityd till dem. Visst, det finns definitivt rötägg bland den grupp som kallas incels men i jämförelse med förortsgangsters???
"Hej, jag heter Pelle och jobbar på förskolan. Bor i en liten 2:a och åker kommunalt till jobbet. Städar, tvättar och sparar en slant varje månad. Har aldrig haft en tjej, men det skulle vara trevligt." = Noll träffar.
Nej, kvinnor behöver inte välja "snälle Pelle" men eftersom "The Bad Guys" är de som får kvinnors gillande så blir det som ved i den brasan, en ond cirkel.
Vem får bära skuld & ansvar? Jo, "strukturen män".
- Redigerat 2021-11-20 14:44 av [Hayabusa]
#66: Jag tror du har rätt i det.
#66 #67 Kan heller inte annat än instämma.
Jennifer Wegerup på Expressen har sett serien om Clark Olofsson och grubblar över kvinnor som "skriver brev till Juha Valjakkala, Peter Madsen och andra grova brottslingar världen över"---"de som söker spänningen i den farlige mannen och alla de obotligt naiva som tror att just de ska frälsa och omvända honom."---
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-12 17:31 av Cojimar
2023 Nora och Emma dras till "gangstergrabbar". De har fin stil, tycker en av dem. 🙄
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#70 Och om de råkar illa ut så har de aldrig sig själv att skylla.
#71 Nej, de var naiva och såg det inte komma. 🙄
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)