Pandemins andra våg - finns den?
Experter på smittspridning är förvisso inte alltid ense, men att en andra våg av covid-19 är att vänta när den nuvarande ebbat ut verkar allt fler av dem vara ense om. Sedan går åsikterna isär om när den kommer och hur allvarlig den kommer att bli. Kanske blir det en minskning av pandemin innan den kommer i en ny och möjligen förändrad form, kanske blir det ingen avmattning utan att den övergår i en ny fas eller så dröjer den länge nog för att ett verkande vaccin hinner tas fram - ingen vet med säkerhet idag.
Aftonbladet har samlat en del frågor om en andra coronavåg. Här är lite ur den artikeln (ännu ej betalbelagd på nätet).
"Vad innebär en andra våg?
– Om man backar till tidigare pandemier som spanska sjukan, asiaten, Hongkong-influensan där man haft en andra, tredje och kanske en fjärde våg så har pandemin kommit farande utan att människor haft skydd mot den, säger Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet.
När människor sedan får ett skydd så kan viruset inte infektera lika många och det klingar av."---
"Varför får man en andra våg av ett virus?
Det kan dels handla om att tillräckligt många människor inte haft sjukdomen, säger Fredrik Elgh.
– Och det kan också vara så att en del som haft sjukdomen hade den väldigt lätt och ytligt och att deras immunförsvar inte duger ett halvår senare, säger han och tillägger:
– Ett tredje skäl kan vara att viruset ändrar sig litegrann och att en del som inte har tillräckligt brett immunförsvar blir mottagliga igen."---
"När kan en eventuell andra våg komma?
– Det är svårt att förutsäga med det här viruset eftersom vi påverkar det här förloppet väldigt mycket. Även om vi hade kunnat påverka ännu mer så påverkar vi det här viruset mycket. Vi gör förloppet långsammare, säger Fredrik Elgh med hänvisning till de olika restriktioner som finns. – Någon solid forskning på området föreligger inte, det är matematiska modelleringar och tankeverksamhet som ligger bakom kunskapen om en eventuell andra våg."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMzyA/virusets-andra-vag--hur-oroliga-ska-vi-vara
- Redigerat 2020-11-18 16:53 av [Jimmy.L]
Anders Tegnell tror på en avmattning under sommaren och att den andra vågen sedan är att vänta under den tidiga hösten.
"Att viruset återkommer verkar mycket sannolikt. Det säger också statsepidemiolog Anders Tegnell: – Det här inte ett virus som försvinner och vi har pratat om en möjlig andra våg i Sverige till hösten. Innan vi har fått en immunitet i befolkningen som gör att viruset inte kan cirkulera med någon större hastighet så kommer det nya vågor även på de ställen där man lyckats bli av med det helt.
När denna andra våg kan komma vill inte Anders Tegnell spekulera i. Vanliga influensavågor brukar dröja en bit in mot vintern. Det nya coronaviruset kommer sannolikt att återkomma något tidigare, enligt Tegnell. Så gick det när Asiaten drabbade världen 1957, med fem miljoner döda, eller när Hongkonginfluensan skördade en miljon liv 1968. Hongkonginfluensans andra våg var ännu kraftigare än den första. – Jag tror att den andra vågen kommer tidigare om man tänker på hur de tidigare pandemierna uppförde sig. De återkom ganska tidigt på hösten. Så blir det nog när det handlar om ett virus där inte särskilt många hunnit bli immuna, säger Anders Tegnell."---
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-en-andra-vag-kan-komma-ganska-snabbt/
Ska jag vara helt ärlig, så tror jag inte det kommer mattas av för att sedan komma tillbaka, utan jag tror att det kommer ligga kvar och ändras.
#2 En teori väl så god som någon annan! Hoppas i alla fall på en "viloperiod", framförallt med tanke på sjukvårdspersonalen - hur skall de annars orka? 😕
#3 Jo jag hoppas också på att det blir en viloperiod, men jag tror inte så värst mycket på det.
Säsonginfluensa och en andra coronavåg kan bli en mardrömskombination nästa vinter, varnar den amerikanska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten.
"I Sverige har experter hävdat att det är troligt med ytterligare en våg av coronavirus till hösten. Den bilden ger också de amerikanska forskarna – och nu även USA:s motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, Centers for Disease Control and Prevention. Då går Robert Redfield på CDC ut med en kraftig varning.
– Det finns en möjlighet att när viruset angriper vår nation kommande vinter blir det svårare än det vi precis gått igenom. Och när jag säger det här till andra förstår de inte riktigt vad jag menar, säger han till Washington Post och är tydlig: – Vi kommer att ha en influensaepidemi och coronaepidemi samtidigt. Redfield tar upp exemplet svininfluensan 2009 som exempel. Där blev den andra vågen blev mycket värre än den första."---
"CDC-direktören hävdar, att om coronaviruset och säsongsinfluensan peakar samtidigt kan det bli ”mycket, mycket, mycket, mycket svårt ur ett sjukvårdsperspektiv”.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-kan-bli-annu-varre-i-vinter/
Usch. Hoppas han har fel 😕
Tegnell idag:
"Antalet coronasmittade i Tyskland har ökat igen – bara dagar efter att man började lätta på restriktionerna. Men att Sverige skulle drabbas av en sådan andra våg är det liten risk för, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. – Den är betydligt mindre eftersom vi har haft en mer omfattande första våg, säger Anders Tegnell till SVT."---
"Trots att andra vågen i Sverige sägs bli mildare menar Tegnell att coronaviruset kommer komma tillbaka. – Det här är ingen sjukdom som kommer att försvinna. Utan det kommer krävas åtgärder hela tiden för att hålla den borta. Eller borta tror jag aldrig att man kan hålla den, utan snarare hålla den på en rimlig nivå, säger Anders Tegnell."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-vi-har-haft-en-mer-omfattande-forstavag
#7 #3 Tegnell tror på en lugnare sommar:
"De generellt positiva beskeden ökar sannolikheten för att spridningen av viruset avtar till sommaren, enligt statsepidemiologen. – Det är vår bedömning att det kommer att vara så. Våra modeller ser ut på det viset, immuniteten verkar öka snabbt i stora delar av befolkningen och det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre. – Allt detta tillsammans borde göra att vi kan se fram emot en sommar när det blir lugnare än det är nu i alla fall.
TT: Ser du stabiliseringen som ett tecken på att Sveriges strategi fungerar?
– Man ska vara väldigt försiktig med att diskutera vilka strategier som fungerar och inte fungerar. Men det här inger förhoppning om att vi ska kunna se fram emot en period när vi får det lugnare i sjukvården och i samhället, säger Anders Tegnell."---
https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnell-kan-avta-till-sommaren-1.27804290
#8 Tror inte det kommer avta till sommaren, tror den kommer fortsätta som nu, kanske mattas av något.
Har ingen källa, utan det är vad jag tror.
Nya fall i Kina också, där de trodde att det var "utrotat"
Än så länge inte en betalartikel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v1W3l/nya-fall-i-wuhan-skapar-oro
Media med felera verkar röra sig med två begrepp som kallas "andra vågen": dels där smittan avtagit men sedan återkommit, dels en helt ny omgång som eventuellt muterar och kommer när den här pärsen är genomliden.
För en månad sedan varnade myndigheterna i Wuhanprovinsen för att en andra våg av viruset kunde komma, vilket nu kan vara ett faktum. Om det är den första smittan som blossat upp igen eller en faktisk andra våg är oklart.
Andra vågen - kommer den? Expressen 23 juni:
"Flera forskare tror inte att vi kommer att få se en andra våg av coronaviruset i Sverige. Istället kan viruset dyka upp i mindre utbrott, likt gräsbränder. Men troligt är att vi kan få en ökning av fall om vårt beteende förändras för mycket under sommaren.
– Jag tror vi kommer att få se nya vågor i ganska många länder, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."---
Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdoma, tror att det går att undvika utbrott av någon storlek som skulle kunna kallas för en ”andra våg”.
– Om vi testar, smittspårar och isolerar så kommer vi kunna slippa det, säger han till SVT.
Forskare har hittills inte sett att coronavisuset muterar som virus gjort vid tidigare epidemier, vilket orsakat att sjukdomen kommit igen.
– Det liknar inte alls det som man upplevde under spanska sjukan, då man verkligen hade en andra våg. Viruset kom tillbaka hösten 1918 i en helt ny skepnad och var betydligt mer aggressivt. Men vi ser inga sådana tendenser hos cornaviruset."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-sa-stor-ar-risken-for-en-andra-vag-i-sverige
Vid en pressträff idag meddelade regeringen att man ger Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen, MSB, Läkemedelsverket och länsstyrelserna i uppdrag att planera för en eventuell andra pandemivåg i landet i höst, med olika scenarier från ett lättare utbrott till ett svårt sådant. I planeringen ingår även förberedelser inför möjliga regionala utbrott. FHM skall lämna sitt svar den 20 juli.
I Finland verkar man stå stadigt inför hotet från en andra pandemivåg i höst.
"Mera mediciner, skyddsutrustning, virustester och vaccin. Just nu är coronaläget lugnt i Finland. Men arbetet för att trygga säkerheten vid en eventuell andra våg pågår för fullt."---
"Finland är väl förberett för nya fall av covid-19. Både testningskapaciteten och smittspårningen är betydligt mer omfattande än i februari-mars, säger Pasi Pohjola, chef vid Social- och hälsovårdsministeriet.
- Också sjukvårdsdistrikten och kommunerna är bättre förberedda tack vare erfarenheterna från i våras och ändrade rutiner i verksamheten.
- Ur ett globalt perspektiv vet man dessutom mycket mera om hur viruset beter sig nu, säger Pohjola."---
#13 man kan väl hoppas att Sverige kanske tar efter Finland och ser till att rusta upp så vi kan möta en eventuell andra våg av coronan med en eventuell mutering.
Det HAR blivit lugnare på sjukhuset nu, vi har inte alls lika många positiva i Covid19 som vi hade för 2 veckor sedan.
När jag började på covid2 i månadsskiftet Maj-/ Juni, så hade vi 14 av 16 vårdplatser där det var konstaterat Covid19 . Nu har vi 11 av 15 konstaterade, och det har inte gått över 11 den senaste veckan. Men vi fruktar att smittade kommer att ökas upp nu när folk har fått semester.
Jag går på semester på Måndag, jag har 4 veckor, men jag är ledig nu 2 veckor, sedan har jag sålt tredje veckan, och har semester igen den 4 veckan, om jag inte säljer den också. Jag har sagt att jag kan sälja sista veckan också om det behövs.
#14 Låter hoppfullt med att det blivit lugnare.
Önskar dig och alla andra som slitit inom vården under våren en skön ledighet - det är minst sagt välförtjänt! 👍
#15 Jo det skall bli skönt med lite ledigt.
Folkhälsomyndigheten har beräknat hur coronaviruset kan komma att spridas i Sverige. I rapporten presenteras tre olika scenarier för hur corona kan spridas län för län under hösten och vintern. De olika scenarierna visar när varje län kan vänta sig ökad smittspridning vid en andra våg i höst.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tre-scenarier-sa-kan-coronasmittan-spridas/
#17 Bara att "planera för det värsta och hoppas på det bästa", som experterna brukar uttrycka det.
Exakt
#18 Håller m,ed till fullo.
Den svensk-norska strategiträtan i kriget mot pandemin fortsätter.
"Sverige kommer klara sig lindrigare undan än Norge vid en eventuell andra våg av coronaviruset, tror statsepidemiolog Anders Tegnell.
Ett uttalande som nu möts av kritik från norska forskare.
– De flesta skulle säga att han inte har så stor trovärdighet, säger professor Gunnar Kvåle till Dagbladet om Tegnell."---
www.expressen.se/nyheter/norska-attacken-mot-anders-tegnell-saknar-trovardighet/
Relaterad tråd
Kolumnisten Sherelle Jacobs skriver i The Telegraph att fruktan för en andra våg kan tvinga fram en förhastad lockdown. "Vi kan inte stänga av hela planeten tre månader varje år", skriver hon.
"På ett underligt sätt har "andra våg" -konceptet blivit en snuttefilt; det är lite mer acceptabelt för världen att begå en lock down och gömma sig under ytan om den kan intala sig själv att "den här gången och sedan är det ajöss till viruset."---
Belgien har nu har 20,6 nya smittade per 100.000 invånare, vilket troligen innebär att Norge återinför restriktioner för resor till landet.
Från belgisk sida säger man att man nu är inne i andra vågen. Antal avlidna är inte högt, men på kort tid har bland annat en treåring och en artonåring avlidit i pandemin vilket förstås är oroande.
På måndag 28 juli är det dags för överläkaren och professorn i infektionssjukdomar Björn Olsens sommarprat, där han utlovar att bland annat berätta varför han tror att coronapandemin inte blir den sista eller värsta. "Det kommer en till", säger han i förhandspresentationen av programmet.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1518798
I ett inslag på Expressen TV säger Olsen att han tror att viruset kommit för att stanna och att det kommer att ta flera år för samhället att återgå till det normala efter det utbrott vi nu ser.
Vad innebär flera år an man ju fundera. Kunde inte se om han syftar på ekonomin, eller att folk kommer vara isolerade i flera år framåt.
Han pratade nog mer i allmänna termer om en återgång till det samhälle som var det normala innan utbrottet. Rädslan för nya utbrott kommer nog att hänga över oss och påverka ekonomi, arbetsmarknad, sjukvård, utbildning och allt annat även om coronan dämpas och hålls i schack. Mycket hänger väl på hur det går med vaccinet .
Premiärministern i Sachsenregionen i östra Tyskland Michael Kretschmer uppger att man är i den andra vågen. "Vi upplever nya fall av infektioner varje dag, och antalet kan vara mycket högt", säger han till Die Weldt. Det senaste dygnet har man konstaterat 781 nya fall.
Robert Koch på det tyska folkehälsoinstitutet beskriver situationen som mycket oroväckande, skriver VG.
"Massevakuering, krigstillstånd och nya toppnoteringar i smittofall. Flera asiatiska länder befinner sig nu mitt i den fruktade andra vågen av coronaviruset", skriver TT.
Släpp för f*n inte in dem i Sverige 😮
"Tyskland, Belgien och Spanien – flera europeiska länder ser nu en ökning av bekräftade coronafall.
Nu väcks oron på flera håll för att en andra våg kan vara på väg att rulla in över kontinenten.
– Jag är inte så oroad för Sveriges del, men det är väldigt tråkigt för de länder som drabbats, säger Anders Tegnell."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGo51B/oro-for-en-andra-vag-nar-smittspridningen-okar-i-europa
#6 Återstår att se om Tegnell har rätt den här gången. Om inte så har han inget att frukta för sitt anseende och trovärdighet om han skulle ha fel även den här gången.
Oro i Spanien och oro i länder som har turistresor dit, men i Sverige är vi lugna.
"Efter en period med sjunkande antal fall av covid-19 har Spanien nu sett en ökning under de senaste veckorna. Siffrorna har fått Norge och Storbritannien att på nytt införa karantänsregler för personer som reser från Spanien. Men utrikesdepartementet i Sverige avråder inte från resor till Spanien."---
"Under måndagen meddelade Kataloniens regionpresident Quim Torra att man kan komma att införa hårdare restriktioner igen om antalet nya fall inte minskar inom tio dagar, rapporterar BBC.
– Vi står inför de tio viktigaste dagarna den här sommaren, sa Quim Torra enligt BBC.
Lokala myndigheter har utfärdat order om att hålla sig hemma för omkring fyra miljoner invånare i Katalonien, inklusive Barcelona."
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/flera-l%C3%A4nder-st%C3%A4nger-f%C3%B6r-spanien-1.31790206
"Trots att det är semestertider och en hel del svenskar åkt på semester till destinationer runtom i Europa – samtidigt som en ökning av coronafall rapporteras flera länder är han (Tegnell) inte särskilt oroad.
– Jag är inte så orolig för svensk del. Jag tror inte att det kommer att påverka oss så mycket, men det är tråkigt för de länderna i Europa där det ökar., säger han.
Folk som återvänder från sina semestrar i områden med höga smittotal behöver inte vidta några särskilda åtgärder, enligt Tegnell."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGo51B/oro-for-en-andra-vag-nar-smittspridningen-okar-i-europa
Samma visa igen. 😕
Ännu råder semester och sommarstiltje i Sverige, men vad händer när utlandsemestrare och andra återvänder till hem, skola och samhälle? Sverige är ingen "safe haven" från smitta, även om vi låter intalar oss att vi har högre immunitet än andra.
"Smittspridningen av coronaviruset har ökat lokalt på flera håll runtom i Europa. Enligt Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet, finns det en risk för nya lokala utbrott även i Sverige.
– Jag är rädd för att det kan hända när människor samlas igen efter semestern. Det bör vi ta en väldig höjd för här i Sverige."---
"Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet, tror inte att den svenska strategin gör att vi har ett bättre utgångläge än andra länder.
– Smittan sprider sig i ett samhälle på samma sätt, oavsett om det är i Spanien eller Sverige eller USA, det handlar om vad man gör för att mota den. Och som jag ser det så gör vi inte jättemycket för att mota den i Sverige."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fredrik-elgh-risk-for-lokala-utbrott-aven-i-sverige
Alltså svenska myndigheter gör misstag gång på gång. När ska dom lära sig?
#34 Dessutom: vem utkräver politiskt ansvarstagande- var gömmer regeringen sig?
"WHO har fått rapporter från myndigheter runtom i Europa om ökande antal fall av coronavirussmitta bland unga personer.
WHO:s Europaansvarige Hans Kluge menar på att unga har ändrat sitt beteende när restriktionerna har lättats i länder som stängt ned samhällen."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/morka-dygnet-hogsta-dodssiffran-sedan-maj/
Tegnell:
"Nu vet vi också mycket bättre hur man som individ kan skydda sig när man kommer till den här typen av regioner. Så risken att vi skulle få ett scenario som vi hade efter sportlovet då många var ute och blev smittade, den finns ju inte längre. Vi har ju ett helt annat uppträdande i dag."---
https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnell-antagligen-ingen-andra-v%C3%A5g-1.31865371
Jaha.
WHO-chefen varnar för "bekämpningströtthet". Från hans organisation säger man att pandemin är "här för att stanna", så belägringstillståndet lär bli långvarigt, det är nog lika bra att ställa in sig på det och inte ha alltför stora förhoppningar på att ett vaccin kommer att ändra på den saken i brådrasket.
"– Den här pandemin är en hälsokris som endast sker en gång varje århundrade. Pandemins effekter kommer att kännas under de kommande årtiondena, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus."---
#37 Dessvärre kommer det sannolikt att dröja innan det blir "normalt" igen. Flera år? Inte omöjligt.
#36 Är nog inte så förvånande att det är just bland unga man kan se en större ökning just nu. Det är sommarlov och de rör sig ute ganska mycket både dag och natt, och jag tror, tyvärr, inte de har så mycket vett att de bryr sig om restriktioner. Jag har fått sagt åt vissa av mina pojkar ( 18 ,20 och 22 år ) att de inte skall umgås i så stora mängder. De säger jaja vi vet, men sen tror jag inte de lyssnar i någon större utsträckning 😓
Artonåringen kan jag styra något så när, för han bor hemma. Men jag kan inte jaga honom 24/7
#37ff Verkar som om experter och forskare alltmer enas kring bilden av ett långvarigt härjande virus.
"Johan von Schreeb menar att antalet fall i världen visar på att vi fortfarande är tidigt ute i pandemin.
– När det här kom såg många det som ett 100-meterslopp, men nu börjar vi förstå att det här är ett maratonlopp. Inte bara för Sverige, utan för hela världen. Det kommer pågå under lång tid, säger han i måndagens Aktuellt.
Han tror inte heller att peaken för coronaviruset ännu nåtts."---
https://www.expressen.se/nyheter/professorn-sverige-har-inte-natt-peaken/
Johan von Schreeb är professor i global katastrofmedicin.
Är inte förvånad. Frågan är, kommer Sveriges nöjesparker, konserter etc. någonsin öppnas upp igen ?
Mässor, marknader och liknande tillställningar vill man ju gärna ha möjlighet att besöka.
#41 En gissning är väl att evenemangen kommer att öppna i förändrade former, för att förhoppningsvis med tiden återgå till tidigare rutiner.
Kulturministern har ju känt sig besvärad av avgångskraven från "kultureliten" och har utlovat ett besked de närmaste veckorna om möjligheten till en försiktig lättnad.
Jag hoppas att Terrariemässorna öppnar i höst, om än i ändrade former. Det är betydligt billigare för oss som har flera olika terrarium och reptiler. Selånger marknad brukar ju vara nu i slutet på Augusti, men det lär väl knappast bli av misstänker jag.
#43 Dina farhågor om Selånger marknad verkar tyvärr vara befogade. "Vi har på grund av situationen med Covid-19 tagit det tråkiga beslutet att ställa in årets Selånger Marknad", står det på deras hemsida.😕
Jo, jag misstänkte det. 😕
Stockholmsmässan och Alba Expo (reptilmässor) är också inställda, de skulle ha varit i Augusti. Vår mässa är i slutet på Oktober, men vi får se hur det blir med den.
Ökad spridning på kontinenten vållar oro om en "väldigt trolig" andra våg.
"Antalet coronafall har ökat kraftigt i både Spanien och Frankrike det senaste dygnet, skriver Sky News.
Frankrike har registrerat den största ökningen sedan ”lockdown” lyftes."---
"– Det är en osäker situation. Vi kan när som helst få ett scenario som är mer okontrollerat, såsom i Spanien. Det är väldigt troligt att vi kommer få en andra våg i höst eller vinter, säger franska regeringens hälsodepartement i ett uttalande."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kraftig-okning-av-smittade-i-spanien-och-frankrike/
Medan experterna i Sverige tycks osäkra på om man kan tala om en andra våg pågår redan mobiliseringen i våra nordiska grannländer inför den, och vissa hävdar att den redan är ett faktum.
"Coronavirusets andra våg pågår redan i Finland, enligt vd:n för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS Juha Tuominen.
– Den bröt ut redan under första veckan i juli. Fram till dess sjönk antalet nya virusfall i jämn takt, men efter det har antalet fall ökat stadigt, sa Tuominen i Yles program A-studion på onsdag kväll.
Orsaken till att antalet covid-19-fall har ökat är att människor börjat röra på sig mer, menar Tuominen. Enligt honom är utvecklingen oroväckande, och han förutspår att antalet nya fall fortsätter öka om inte människor förändrar sina beteenden.
- Min bedömning är att vi står inför problem redan inom loppet av en månad ifall vi fortsätter som nu. Vi måste nog göra något för att dämpa smittspridningen."---
Vi får se hur det blir i Sverige. Vi stängde ju inte ner nånting, vi begränsade bara folksamlingar. Men restriktionerna har ju inte följts riktigt.
Dom räknar ju med en ökning i slutet av denna månad.
Ja, det är väl fastslaget vid det här laget att det stora utbrottet i vintras kom med återvändande semesterfirande. Eftersom vi till skillnad från grannländerna har öppna gränser och dessutom sett hur vissa svenska semesterfirare lever ett ganska obekymrat nöjesliv utomlands borde nog svenska myndigheter vid det här laget vara minst lika mycket på tårna som grannländerna inför vad som kan bli ett nytt större utbrott (oavsett om de vill kalla den andra våg eller ej).
Det lär ju märkas.
Antalet som vårdas för covid-19 på akutsjukhusen i Region Stockholm har ökat från 46 fall till 58 sedan i torsdags. Och nu finns en oro för ökat vårdbehov inom Region Stockholm.
https://www.svd.se/nedgangen-i-stockholm-ar-bruten-det-ar-sakert
I våra grannländer har mobiliseringen mot en andra våg redan pågått en tid, och ländernas ledare har varit ute och informerat medborgarna om att nya utbrott redan är en realitet. "Vi befinner oss på en plats, där vi måste avgöra, vilken typ av höst vi ska gå in i", säger Danmarks statsminister Mette Fredriksen.
Vår egen statsminister verkar dock mera engagerad i utvecklingen i Belarus än vad som sker här hemma. Men det finns andra som varslar problem- som professor Jan Albert:
"I Sverige har både antalet som blir svårt sjuka och dör till följd av covid-19 minskat kraftigt de senaste veckorna. Jan Albert tro dock att smittspridningen kommer att ta fart igen.
– Jag skulle bli förvånad annars. Hur stor den blir vet vi inte, även om jag inte tror att den blir lika omfattande som i våras.
TT: När tar smittspridningen fart igen, i så fall?
– Jag har trott att det finns en säsongskänslighet, ungefär som för andra coronavirus som orsakar vanliga förkylningar. I så fall borde det bli till hösten och vintern."---
De internationella rapporterna verkar entydiga - antalet yngre smittade ökar. Även om vi väl i första hand tolkar det som resultat av ett friare umgänge sommartid bland yngre och att det mest resulterar i lättare symtom kan det dock inte uteslutas att det kan ha skett en mutation.
"WHO har upptäckt en oroväckande förändring när det kommer till spridningen av coronaviruset i Asien-Stillahavsområdet, rapporterar Reuters.
Andelen unga som smittats har ökat världen över, varav många utan några symptom vilket kan öka smittorisken för människor inom riskgrupper."---
"– Det vi ser nu är inte bara en ökning. Vi tror att det är en signal på att vi har gått in i en ny fas när det kommer till pandemin i Asien-Stillahavsregionen.
Enligt Takeshi Kasai har WHO sett exempel på mutationer av coronaviruset, men bedömningen är att viruset fortfarande är ”relativt stabilt”.---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-pandemin-i-ny-fas-sprids-av-20-40-aringar/
Den nedåtgående trenden i smittspridningen i Stockholm är bruten och befinner sig för tillfället i platåläge, enligt regionens chefläkare.
"Antalet personer som får vård på sjukhus för covid-19 i Region Stockholm ökar igen. Chefläkare Johan Bratt tror att ökningen beror på att fler människor nu återgått till arbete och skola.
– Den nedåtgående trenden med allt färre som behöver sjukhusvård inklusive intensivvård, den är bruten, säger han."---
Hur länge måste vi räkna med att leva med covid-19 i samhället?
– Vi får räkna med att vi kommer ha covid-19 i samhället i första hand hand året ut och säkert en bit in i 2021. Vi måste planera för det värsta så vi är beredda inom sjukvården, säger Johan Bratt."---
Rond 2?
"Antalet coronasmittade ökar i Europa igen, bland annat i Tyskland och Frankrike.
Där antalet smittade ökat med över 1 000 personer.
På Världshälsoorganisationens, WHO, presskonferens under torsdagen diskuterades situationen i Europa.
– Det var 40 000 fler fall första veckan i augusti i Europa jämfört med den första veckan i juni, säger Hans Kluge, WHO:s Europachef."---
"Enligt Hans Kluge kommer inte viruset att slå lika hårt i höst som det gjorde i våras. På grund av att vi helt enkelt har lärt oss mer om viruset och hur det fungerar. Han menar att samhällen inte kommer att behöva stänga i höst.
– Vi är inte tillbaka i februari, vi vet hur vi ska hantera viruset vår position är mycket bättre. Vi kommer kunna ha i gång ekonomin, samhället och skolorna, säger han vid presskonferensen."
https://www.expressen.se/nyheter/who-om-situationen-i-europa/
Vad annat att göra än att vänta och se…
#56 Vi får avvakta och se vad som händer. Ser uppgift (från 20/8) på 1.583 nya fall i Tyskland. Där måste man ta med befolkningsmängden i beräkningen, som är c:a 8 gånger högre än jämfört med Sverige.
#57 Antal nya fall i Sverige = 399 (20/8) vilket omräknat till "tyska siffror" skulle ge: cirka 3.200. Vi har alltså dubbelt antal fall per befolkningsmängd i Sverige.
Situationen kan nog vara stabilare i Tyskland än här, men ökningen på 29% oroar uppenbarligen.
"I Tyskland har smittan tagit fart igen där man rapporterat över 8 000 nya fall av coronaviruset de senaste sju dagarna vilket är en ökning med 29 procent."---
Sedan behöver man ju studera hur många prov som tas i förhållande till folkmängd för att få fram jämförbara siffror o.s.v.
Sammantaget så verkar oron finnas lite varstans, även i våra grannländer som varit mer förskonade än vi så här långt. Konstigt nog verkar svenskarna vara de som oroar sig minst, vilket i sig är oroande…
Det kommer ta fart i Sverige också.
#60 Ja, vi kommer inte att bli förskonade. Hoppet står väl till att WHO:s Europachef har rätt i sin tro att viruset inte kommer att slå lika hårt i höst som det gjorde i våras i Europa. (#56)
Nu får vi se om Region Västernorrland har tagit sig vatten över huvudet. Fredag om en vecka, stänger Covid-2 ner. det är den avdelningen jag har varit på under sommaren, jag återgår till min "hemavdelning" på Onsdag :D
Vågen- om det nu är den första eller andra- kan vara längre än vi tror, om inte vaccinet blir vad världen hoppas på…🤔
"*Den norska folkhälsomyndigheten, FHI, har meddelat att norrmännen kan behöva leva med pandemin och dess begränsningar i flera år och man varnar för att en trötthet kan infinna sig hos befolkningen under tiden.
–Folk orkar inte och klarar inte att efterleva så stränga regler över tid. Festerna som vi sett bland unga den senaste tiden kan vara en indikation på det, säger Camilla Stoltenberg på FHI till norska nyhetsbyrån NTB.*"---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lE1E5e/norge-overvager-att-skarpa-restriktionerna
- Redigerat 2020-09-10 17:23 av [Göstage]
Trängseln på bussarna i Sthlm oroar mig mest just nu, SL pratade om extrabussar men här är det trångt på många turer.
Trängseln är väldigt stor på våra bussar och tåg också.. Taxibilarna åker oftast med full bil från sjukhuset när patienterna skall hem.
Kan coronaviruset mutera så att det inte blir värre än en vanlig säsongsinfluensa, hur länge kan vi tvingas dras med corona, och väntar det nya pandemier runt hörnet? En artikel i GP av Annelie Moran försöker ge svar på de frågorna.
"Coronaviruset består av en enkel sträng arvsmassa, RNA, inneslutet i ett taggigt proteinhölje. Och på samma sätt som det kan ske mutationer i människans arvsmassa, vårt DNA, så kan det ske mutationer i virusets. Konsekvensen blir att det omgivande höljets egenskaper förändras."---
"Ett snällare virus skulle alltså framkalla färre och mildare symptom genom att skada cellerna mindre eller trigga färre skadliga reaktioner från immunförsvaret. Men frågan är hur länge vi måste vänta på att det ska hända.
Mutationer som gjort viruset snällare eller elakare har forskare runt om i världen ännu inte sett tecken på, berättar Magnus Lindh, professor och sektionschef för Klinisk mikrobiologi på Sahlgrenska universitetssjukhuset.
– Hittills har det bara skett ett fåtal mutationer och inget som tydligt ändrat virusets egenskaper. Frågan är om drivkraften från viruset att bli snällare är tillräckligt stark för att man ska kunna vänta sig det annat än på lång sikt, säger han."---
"Det som Magnus Lindh ser mer sannolikt kommer leda till att coronaviruset Sars-Cov2 så småningom kommer uppfattas som snällare är att det i samhället byggs upp en immunitet med hjälp av antikroppar och vaccin."---
När kan den här pandemin vara över?
– Så länge många är mottagliga kommer det att kunna bli smittspridning ganska lätt. Men så småningom kommer det vara färre mottagliga, säger Magnus Lindh. Han menar att det blir färre mottagliga när fler fått antikroppar efter att ha varit sjuka eller vaccinerats.
När kan ett helt nytt virus dyka upp på liknande sätt?
– Jag tror mycket är slumpfaktor. Det handlar om mänskliga kontakter med djur. Om vi håller djur, som bär på många olika virus, nära oss kan något av dem anpassa sig till människan och hoppa över."
https://www.gp.se/nyheter/s%C3%A5-kan-covid-19-bli-en-vanlig-influensa-1.33981751
- Redigerat 2020-09-13 19:11 av [Göstage]
Prognoserna inför coronahösten blir allt dystrare i omvärlden.
"Smittspridningen fortsätter att öka i stora delar av USA, där experter nu varnar för en ”apokalyptisk höst”.
I går, måndag, rapporterades en smittökning i 28 stater.
– Vi kan vara på väg mot en väldigt apokalyptisk höst, måste jag tyvärr säga, säger Peter Hotez, chef för the National School of Tropical Medicine vid Baylor College of Medicine, till CNN."---
https://www.expressen.se/nyheter/varningen-usa-pa-vag-mot-apokalyptisk-host/
"Storbritanniens främsta mediska rådgivare varnar för en dramatisk ökning av antalet coronafall."---
"– Det är ingen tvekan om att vi befinner oss i en kritisk situation, säger landets högste hälsoansvarige, Chris Whitty, på en pressträff."---
"Vidare förklarade han att att antalet nya fall per dag ligger runt 3 000 personer men fördubblas varje vecka. Om ingenting drastiskt görs kommer antalet nya smittofall att stiga till 49 000 dagliga fall i mitten av oktober.
– I november betyder det att vi skulle ha omkring 200 dödsfall per dag.
Även Chris Whitty understryker att Storbritannien befinner sig i ett kritiskt läge och att man nu undersöker hur man ska lyckas bromsa virusets framfart när man nu går in i en utmanande vinterperiod."---
- Redigerat 2020-09-22 10:51 av [Göstage]
Mycket obehagligt
"Runt om i Europa ekar varningssignalerna: vi är på väg mot en andra våg av Covid-19. I Sverige riskerar läget att bli värre än i våras.
– Vi går mot vinter och klimatet är emot oss, det kommer att bli viktigare än någonsin att hjälpas åt, säger professorn Niklas Arnberg.
Respiten kan vara över. Fler och fler europeiska länder rapporterar stadigt ökande smittspridning."---
"Även i Sverige ökar antalet nya fall, om än inte med samma dramatik som många andra länder. Stockholm och Västmanland är två regioner där trenden pekar i helt fel riktning. I Stockholm rör det sig om en fördubbling från 254 nya fall till 539."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB6dBE/andra-vag-kan-vara-pa-vag-mot-sverige
Inget annat att göra än att återigen bereda sig på det värsta och hoppas på det bästa…
Läkare i Stockholm fruktar den andra vågen.
"Coronavirusets första våg i Sverige placerade tusentals människor på intensivvårdsavdelningar runt om i landet.
Nu varnar läkare i Stockholm för vad en andra våg av coronaviruset skulle innebära.
– Det kommer bli svårt att klara av ett liknande scenario som det vi hade i början av pandemin, säger överläkaren i infektionssjukdomar vid Karolinska, Carl Spindler, till Svenska Dagbladet."---
https://www.expressen.se/nyheter/varningen-svart-att-klara-en-andra-vag-i-stockholm/
"Det brådskar att hindra en andra smittvåg", har Expressen som rubrik på en ledare idag. Dags alltså att sluta undra om det kommer en andra våg, frågan är hur omfattande och livshotande den kan tänkas bli i jämförelse med den första. Inte lär vi kunna hindra den heller, nu gäller det nog mest att försöka lindra den. Ur ledaren:
"Antalet covidsmittade i Sverige har ökat de senaste veckorna. Inte alls dramatiskt, men det är ett trendbrott.
Visserligen har testandet ökat betydligt, från drygt 60 000 tester under vecka 34 till 140 000 vecka 38. Men till exempel i Stockholm har också andelen positiva svar ökat från 1,3 procent förrförra veckan till 2,2 procent en vecka senare. Det är ett varningstecken. Även på andra håll har smittan ökat tydligt, såsom i Västerbotten."---
- Redigerat 2020-09-25 07:08 av [Göstage]
Den andra vågen kommer fortare än vad man trott, säger Patrick Bouet, en nationellt välkänd läkare i Frankrike. Han beräknar att den bryter ut inom loppet av den närmaste månaden och kommer att belasta den franska sjukvården lika svårt som fas ett gjorde.
Bouet fruktar att den slitna sjukvårdspersonalen får svårt att stå pall för ännu en flera månader massiv pandemivåg i höst och vinter. De tre senaste dagarna har antalet coronasmittade legat över 15000 i snitt, mer än 4000 har lagts in på sjukhus och 450 på intensivvård.
Jan Albert: Så blir andra vågen
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/jan-albert-sa-blir-andra-vagen/
Det skenar iväg…🤔
"I Europa ökar nu antalet smittade snabbt på många håll. Enligt WHO har närmare 97 000 nya fall rapporterats de senaste 24 timmarna, vilket enligt dem är den högsta smittosiffran hittills för Europa."---
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/okat-antal-smittade-i-europa
#74 "Nej, Sverige är inte inne i någon andra våg", hävdar Tegnell. Törs man tro på det?
- Redigerat 2020-10-10 13:20 av [Göstage]
Återstår att se om de blir tvungna att öppna Covid avdelningarna igen. Risken är ju då att jag blir tillfrågad igen, eller rent av utkommenderad till en av avdelningarna 😰
Dock ser vi ingen kraftig ökning i Västernorrland, inte än i varje fall.
#76 Medan Tegnell säger att vi inte är inne i någon andra våg så tycks den vara i realitet i Region Uppsala.
"Uppsala är just nu en av de regioner i Sverige där smittspridningen ökar som mest. I helgen tvingades Akademiska sjukhuset för andra gången på en vecka öka antalet platser för patienter med covid-19.
"Akademiska sjukhuset har därför redan nu tvingats att börja arbeta med ännu en covid-våg och har nu trappat upp covidläget på sjukhuset två nivåer på två veckor då patienterna fortsätter att öka", skriver sjukhusets infektionschef Fredrik Sund, i ett inlägg på Facebook.
Han är oroad över utvecklingen med ökad smittad, främst bland 20-29-åringar och skriver att han "hade verkligen hoppats att samhället lärt sig läxan”.---
https://www.expressen.se/nyheter/lakarens-larm-en-bomb-kan-brisera-nar-som-helst/
Andravåg i andra länder - men inte här?
"Ökningen av nya fall i Europa är ”dramatisk”, enligt Anders Tegnell. För Sverige använder han ”oroväckande” – men anser att det är en skillnad med Europas huvudstäder och Stockholm.
- Inget talar för att det här kommer att lugna sig.
På frågan om Sverige är inne i en andra våg svarar Tegnell direkt:
– Nej.
I Europa?
– Ja, i vissa länder. Frankrike, definitivt. Spanien är där också. Nederländerna.
När kan vi konstatera i en andravåg i Sverige?
– Jag vet inte hur viktigt det är i att vi ska kalla det andravåg, utan mer hur vi ska hantera smittspridningen."---
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-sverige-har-inte-en-andra-vag/
- Redigerat 2020-10-16 07:50 av [Göstage]
#79: Samma snack som i vintras men vi vet ju vad som hände.
#80 Ja, det är betänkligt när man börjar peka på andra länder som har det tuffare, när det då uppmärksamheten riktas mot Sverige brukar sägas att "det inte är någon landskamp".
- Redigerat 2020-10-16 08:01 av [Göstage]
#77: Sjukhuset går in i stabsläge from Måndag. Det finns , i dagsläget, inte planer på att covidavdelningarna skall öppna igen, utan varje avdelning tar sina egna patienter, även covidpatienterna. Detta beslut är dock inte hugget i sten, utan det kan ändras beroende på situationen. De som jobbade på Covid 2 i sommar kommer då bli inbeordrade på Covidavdelningarna.
I Madrid råder undantagstillstånd när andravågen drar fram, rapporterar norska VG.
"Den andra vågen av coronasmittan sveper nu över hela Europa. Efter en kraftig ökning av antalet fall i början av oktober tvingade den spanska regeringen Madrids stadsledning att stänga ned. För knappt en vecka sedan förklarades också ett undantagstillstånd i staden och 7 000 poliser är på plats för att övervaka efterlevandet av den.
På fredagen registrerade Spanien rekordhöga 15 156 nya fall. Antalet dödsfall ökar också med 222 nya dödsfall under det senaste dygnet. Sammantaget har mer än 33 500 spanjorer dött till följd av coronapandemin.
På torsdagen registrerades 1633 smittade och 40 döda i Madrid under det senaste dygnet, enligt myndigheterna."---
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Vqb2Wr/slik-er-hverdagen-i-hardt-rammede-madrid
Tyskland har nu fler coronafall än under våren. Då skall dock tilläggas att det ta fler tester nu än vid den tiden.
"Det senaste dygnet har 7 830 nya personer konstaterats smittade i covid-19. Det är den högsta siffran sedan pandemin bröt ut, enligt Robert Koch Institute (RKI). Det förra rekordet slogs under fredagen då 7 334 nya infektioner rapporterades."---
"Enligt RKI har minst 356 387 personer i Tyskland smittats med coronaviruset. 9 767 personer har dött, en ökning med 33 personer sedan igår."
(Källa Aftonbladets löpande coronanyheter)
#84: Ändå få döda mot antal smittade.
"Italien har nu över 36 427 avlidna och 391 611 smittade i covid-19. I går rapporterades 10 000 nya smittfall, vilket är den högsta dygnssiffran hittills.", rapporterar SVT
- Redigerat 2020-10-17 11:21 av [Göstage]
#85 Ja, det högsta dödstalet hade Tyskland den 16 april med 315. Flest smittade i våras hade de den 3 april, då det konstaterades 6174 nya fall. Det tas väl som sagt fler prov nu även där, vilket kan förklara det högre antalet smittade.
Diagram från Wikipedia/Google.
- Redigerat 2020-10-17 11:25 av [Göstage]
Utbrotten i Polen och Tjeckien har varit explosionsartade - Tjeckien har det högsta coronautfallet i EU/EES med 770 smittade per 100.000 invånare de två senaste veckorna.
Norrmännen verkar se framtiden an med viss tillförsikt:
"Norges smittskyddsdirektör Frode Forland ser med oro på den ökande coronasmittan på kontinenten.
Men Norges inresekarantän ger landet goda chanser att klara sig, tror han.
– Vi ser ju att reseaktiviteten är måttlig, säger Frode Forland till Expressen."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-darfor-slipper-vi-europas-andravag/
#84 ff "Tyskland har registrerat 11 287 nya fall av covid-19 under det senaste 24 timmarna, enligt smittskyddsmyndigheten Robert-Koch-institutet (RKI).
Det är en kraftig ökning jämfört med onsdagens 7 830 rapporterade fall – och det största antalet nya registrerade fall sedan pandemin bröt ut", skriver TT.
- Redigerat 2020-10-22 09:43 av [Göstage]
"En andra våg av coronaviruset har nått Europa, enligt en ny rapport från EU:s smittskyddsmyndighet ECDC.
– Vi är helt tydligt i en andra våg. Vi förväntar oss en fortsatt ökning av antalet smittade, säger Agoritsa Baka, expert på krisberedskap vid ECDC, till Sveriges Radio Ekot."---
Svaret på rubriken blir väl då en gång för alla - "ja". Dock inte i Sverige, enligt du-vet-vem.
#91 I Östergötland hymlar man dock inte vad det är frågan om där - sedan får Tegnell säga vad han vill…
"Region Östergötland meddelar att de nu gått in en ny fas av av pandemin.
– Vad vi nu ser i Östergötland är en andra våg av smittspridningen, säger Kaisa Karro, regionstyrelsens ordförande, rapporterar P4 Östergötland."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronalarmet-fran-region-ostergotland-en-andra-vag-vi-ser/
Enligt Johan Styrud kan det vara en andra våg vi ser i Stockholm, precis som i andra delar av Europa.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/overlakaren-vi-kanske-ar-i-vag-tva
I somras hade länet cirka 30 fall av bekräftad smitta i veckan, och nu beräknas cirka 400 personer i veckan bli smittade den kommande tiden.
Lars Wesslén, biträdande smittskyddsläkare i Gävleborg beskriver det som en andra våg av smitta.
"Det har varit i Europa, det har varit i våra grannlän, och nu händer det i Gävleborg", säger han.
"Var femte testad stockholmare är smittad med covid-19 visar senaste siffrorna från regionen. Samtidigt ökar nu antalet inlagda på sjukhusens intensivvårdavdelningar dramatiskt Sedan i fredags har ytterligare fem personer avlidit i covid-19.
– Andra vågen är här nu, säger Johan Styrud, ordförande i Stockholms läkarförening."---
https://www.dn.se/sthlm/var-femte-stockholmare-som-testas-ar-covidsmittad/
Det är väl snart bara T. som inte tror på någon andra våg…
Henrik Brändén, fil.lic. i immunologi, vetenskapsskribent och aktuell med boken “Immunförsvaret och viruset” skriver på Kvartal att bruket av begreppet "andra våg" även är en fråga om semantik.
"Är det vi nu ser en så kallad andra våg? Enligt medicinska handböcker är en andra våg av en epidemi precis vad ordet låter som: en andra våg i kurvan av antalet drabbade av en sjukdom. Ofta – om det är en infektion – genom att smittan sprids i andra grupper än under den första vågen.
Användningen av ordet trasslas dock av somliga till av spanska sjukans historia. När dess andra våg kom under hösten 1918 tycktes den vara väldigt mycket aggressivare än dess första våg under senvintern/våren, som mest hade liknat en vanlig influensa. I andra vågen blev ett stort antal unga människor mycket sjuka och kunde dö på några dagar i kraftiga lunginflammationer.
Vad denna förändring berodde på vet man inte säkert, men en vanlig hypotes är att viruset muterade och blev aggressivare. I mycket populärvetenskap har den hypotesen förvandlats till ett faktum, och många som skrivit om spanska sjukans historia har börjat använda termen ”andra våg” som om den bara kan användas om ett muterat smittämne sprider sig.
De säger därför att det vi ser nu inte är en andra våg, utan en fortsättning på den första. Utifrån sitt sätt att använda uttrycket har de naturligtvis rätt. Men det är inte det gängse sättet att använda frasen.
Det är väl egentligen lite kluvet. Smittan har ju aldrig upphört, den har ju legat konstant, fast betydligt lägre. Nu har den succsesivt (explotionsartat i vissa regioner) ökat igen. Man ser ju en ökning i hela världen.
Så frågan är ju, eftersom den aldrig har försvunnit, så skulle väl jag anse att det är en forsättning och inte en andra våg. Men det är jag det ;)
#99: Ja det råder ju stora delningar om det.
Det som gjort ordvalet så känsligt (?) i Sverige är väl att Tegnell inte trodde på någon andra våg, utan mer spridning av typen lokala klusterutbrott.
I grund och botten har det mindre betydelse vad man kallar det- att det riskerar att bli lika svårt som i våras är ju illa nog. Ute i landet verkar dock inte läkarna tveka på att det rör sig om en andra våg.
- Redigerat 2020-11-12 11:32 av [Göstage]
#101 "Ingen ny coronavåg, i stället lokala utbrott i kluster.
Folkhälsomyndighetens prognos för hur pandemihösten skulle bli i Sverige visade sig vara fel. Något som påverkat beredskapen, enligt regioner."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Al32zx/ministern-om-andra-vagen-blivit-kraftigare-an-vi-trodde
- Redigerat 2020-11-13 18:47 av [Göstage]
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Henrik Jönsson på YouTube om "Den andra vågen: Smitta, strategi & syndabockar."
"Statsminister Stefan Löfven och socialminister Lena Hallengren presenterade under en presskonferens i veckan restriktioner som i princip stänger landets krogar efter klockan tio på kvällen.
Hur kunde man lätta på restriktionerna för bara ett par veckor sedan, när okontrollerbar smittspridning nu anges som skäl för långtgående ekonomiska och sociala ingrepp? Hur har det svenska ansvaret för krishanteringen sett ut – och vad säger detta om den svenska förvaltningen?"
- 00:00 - Intro
- 02:00 - Smitta, strategi & syndabockar
- 09:40 - Utfästelser & utgjutelser
- 13:40 - Syndabockar
- 19:25 - Förlorad förvaltning
- Redigerat 2020-11-14 08:09 av [Göstage]
"Den andra vågen drar nu in över Sverige. Klaustrofobin hos oss i vården nalkas igen. Precis som förra gången ser Sverige ut att drabbas hårdare än grannländerna. Och nej, det beror inte på skidresenärer eller tidigare års influensasäsonger eller andra dumma bortförklaringar. Förklaringen står att finna i att Sverige inte följt WHO:s nu välkända mantra: test, spåra och isolera."
#104: Systemfel i Sverige inget fungerar, slut på tester trots löften om ökad kapacitet, smittspårning som man själv ska göra och folk som ska testa sig för kunna resa eller festa.
"Andra vågen är över oss" är rubriken på en Expressenartikel, med en dyster profetia:
– Det här kommer inte att ta slut i jul och inte nästa sommar. Min övertygelse är att detta är för alltid vår vardag, säger läkaren Eva Schmidtke i ett skakande reportage.
- Redigerat 2020-11-15 08:33 av [Göstage]
Tack Anders Tegnell för att du idiotförklarade fotfolket ….(Läkare, Sjuksköterskor och även Undersköterskor) …..!
"Annika Linde säger till den brittiska tidningen att hon hela tiden trodde att Sverige skulle drabbas av en andra våg under coronapandemin – och att den skulle vara starkare än den första.
Den före detta statsepidemiologen är mycket kritisk till Folkhälsomyndighetens och nuvarande statsepidemiologen Anders Tegnells coronastrategi.
– Jag hoppades att han skulle få rätt. Det hade varit toppen. Men det fick han inte, säger hon om Anders Tegnell.
– Nu har vi en hög dödssiffra och har inte undkommit en andra våg: immunitet kanske gör en liten skillnad, men ingen stor skillnad."---
https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-experten-sverige-var-inte-beredda-pa-vag-tva-/
Kritik som nog är svår att bortförklara som okunnig…
- Redigerat 2020-11-16 14:12 av [Göstage]
Lena Mellin i Aftonbladet gör inte vågen. Men hon har sett den komma.
Smittskyddsläkaren Lars Wesslén i Gävleborg svävar inte på målet. Vi är inne i den andra vågen av pandemin. Antalet smittade skjuter i höjden, sjukhusplatserna fylls i snabb takt. Liksom dödstalen.
Många hoppades att Sverige skulle förskonas från en andra våg. Statsepidemiolog Anders Tegnell sade så sent som i september att han inte trodde på en sådan i Sverige.
Tydligen hoppades ansvariga så mycket på att så skulle bli fallet så att Sverige inte rustade sig för en andra våg. I alla fall i avseende testning av misstänkt sjuka."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/QmxyrP/det-maste-nog-kallas-ett-haveri
Ja, nu är den här, i alla fall- alla kan nog instämma i det. Utom Anders Tegnell då.
I en lång och kritisk ledare i Expressen skärskådar Anna Dahlberg regeringschefens och Folkhälsomyndighetens agerande under coronapandemin. Här om Tegnell och andravågen.
"Läget i Sverige är bättre än i andra länder på grund av vår utbredda immunitet, har statsepidemiolog Anders Tegnell förklarat, och det finns inget som talar för att vi skulle drabbas av en andra våg liknande den i våras.
I stället för en utbredd samhällsspridning kan vi förvänta oss ”väldigt lokala utbrott”, har det hetat. I linje med det har Folkhälsomyndighetens strategi lagts om från generella åtgärder till ett fokus på lokala råd och rekommendationer.
När forskare på KTH för en månad sedan larmade om att coronaviruset ökar snabbt i avloppsvattnet kom lugnande besked från Tegnell. Att tala om någon andra virusvåg var ”att ta i alldeles för mycket”.---
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/farligt-strutsbeteende-fran-tegnell-och-lofven/
- Redigerat 2020-11-19 08:00 av [Göstage]
FHM har misslyckas totalt.
#111 Ja, det är skrämmande…
"I takt med den ökande smittspridningen på många håll i världen har man börjat tala om en tredje våg av pandemin. Bland annat Sydkorea, Iran, Japan och USA pekas ut."---
"Till skillnad från den senaste ökningen av fall i augusti har den nya vågen fört med sig en ökning av sjukhusvistelser, då kluster skapats upp i sjuk- och omvårdnadsmiljöer , vilket har tvingat regeringen att överväga hårdare åtgärder eftersom hälso- och sjukvårdssystem i vissa områden börjar visa tecken på belastning."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAyEVL/har-drar-coronas-tredje-vag-fram
Jaha.
#113: Inget ljus i tunneln. 😥
#114 Nej, det känns som om det snart blir lakonism kvar inför alla nya larmrapporter. Våg tre, våg fyra - lägg till högen…🤷♂️
"Folkhälsomyndighetens sätt att föra befolkningen bakom ljuset påminner mer om en diktatur än en liberal demokrati.
Att en expertmyndighet som vilseleder har högt förtroende är livsfarligt. Sanningen måste få ett genomslag", skriver ST-läkaren Benjamin Kalischer Wellander på Expressen debatt.
"Det som utspelade sig i ”Aktuellt” 18/11 var dock droppen. Tegnell sa upprepade gånger att den andra vågen var oundviklig. Självkritik behövs alltså inte, för smittan har tydligen fått ett metafysiskt eget väsen, och styrs inte längre av mänskligt beteende. Tegnell vill på allvar få oss att tro att smittans enormt mycket mindre omfattning i Norge, Finland och det därtill mer tätbefolkade grannlandet Danmark beror på ren slump."---
https://www.expressen.se/debatt/en-expertmyndighet-som-vilseleder-folket-ar-livsfarlig/
- Redigerat 2020-11-22 09:08 av [Göstage]
#116 Märkligt att Tegnell som med sådan frenesi hävdat att Sverige inte upplever någon andra våg säger att "den andra vågen var oundviklig".
"En tredje coronavåg väntas i Europa under tidiga 2021, varnar WHO-toppen David Nabarro enligt Reuters."---
"– Nu har vi den andra vågen. Om de inte bygger upp nödvändig infrastruktur så kommer vi ha en tredje våg nästa år, säger han."---
https://www.omni.se/whotoppen-tredje-vag-i-europa-2021-om-inget-gors/a/aPOeEA
Kanske lika bra att ställa in sig på den där mytiska sjunde vågen?
- Redigerat 2020-11-22 12:19 av [Göstage]
Jävla idioter. är det inte bättre att rusta utifallatt ? De visste mycket väl att det skulle komma en ny våg, så de skulle, redan i våras, alliera sig m,ed läkare och annan sjukvårds och Lab personal. Då hade vi förmodligen varit mer förberedd på detta.
Folkhälsomyndighetens passivitet inför andra vågen - droppen som fick bägaren att rinna över?
"Regeringen och Stefan Löfven har tidigare kritiserats för att lyssna för mycket på expertmyndigheten, Folkhälsomyndigheten."
Men under den andra vågen – som myndighetens prognoser inte alls förutspådde – verkar sprickan i samarbetet mellan statsepidemiolog Anders Tegnell och Stefan Löfven ha vuxit, skrev i går Svenska Dagbladet."---
"Coronasmittan fortsätter att öka i Sverige och i världen.
Anders Tegnell säger under presskonferensen att peaken förmodligen inte är nådd än och att belastningen på sjukvården lär öka under de kommande två veckorna.
Tegnell berättar att Stockholm drabbats hårt av ”den andra vågen”, samtidigt finns det inga tecken på någon flockimmunitet som bromsar smittan, säger han."
https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-inte-sakert-vi-natt-peaken-pa-andra-vagen/
Då har Tegnell uppenbarligen nu till sist accepterat att det är fråga om en andra våg.
- Redigerat 2020-11-24 14:37 av [Göstage]
"Anders Tegnell överger scenariot om en låg smittspridning av covid-19 i samhället. Samtidigt avfärdar han kritiken om att han tonat ner riskerna för en andra våg.
– Jag kan inte förstå den, säger han."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jBvEjq/tegnell-avfardar-kritiken-kan-inte-forsta-den
Det kan man ju förstå…😉
En blick på den första vågen.
"Sveriges tidsperiod som vi tittar på börjar den 19 mars och slutar den 25 juli. Under den första corona-vågen avled 5 726 personer i Sverige."---
"Det tog 14 veckor från toppen av vågen till slutet (5% av maxvärdet), och här skedde alltså 75% av dödsfallen.
Det tog ungefär 6 veckor för dödsfallen att sjunka från det högsta värdet till häften. Under denna period skedde 50% av den första vågens dödsfall."---
https://www.svt.se/datajournalistik/sa-lang-var-den-forsta-corona-vagen/
- Redigerat 2020-12-03 14:26 av [Göstage]
Den andra virusvågen i Europa verkar svårare att stoppa än den första. Utvecklingen väcker farhågor om att viruset är mer väderstyrt än experterna trott – och att spridningen inte kommer att hejdas förrän i sommar.
Betalartikel
https://www.svd.se/nya-siffror-andra-vagen-kan-paga-till-sommaren
- Redigerat 2020-12-14 08:25 av [Jimmy.L]
#124 Artikeln kan läsas i sin helhet på Uppsala universitets hemsida. Går ej att länka, men gå till rubriken ovan och klicka där.
- Redigerat 2020-12-14 08:46 av [Göstage]
Den andra vågen av corona blev betydligt värre än Folkhälsomyndighetens allvarligaste scenario, det kan SVT Nyheter visa i dag. Och beräkningarna som skulle ge vården möjlighet att förbereda sig visade för få patienter.
#126 Och inte minst för de regioner som klarade sig relativt lindrigt undan den första vågen har den andra vågen blivit besvärligare.
- Redigerat 2020-12-18 07:49 av [Göstage]
"– Så här illa som det är nu hade det definitivt inte behövt bli", säger en virologprofessor om den andra vågens pandemi i Sverige.
#128: "Det har bland annat handlat om mer testning, striktare regler för karantän av personer som kan misstänkas vara smittade och ett högre säkerhetstänk inom vården."
Ja det sa vi med i somras.
#129 Ja, de enda som inte såg det komma var nog regeringen och FHM…
#118 Fjärde…
"Hongkongs fjärde våg slår hårdare mot en ny grupp av personer än under tidigare smittotoppar.
Fler människor i medelåldern kämpar nu för sina liv mot viruset jämfört med under de tidigare virusutbrotten, visar en analys av sjukhusdata."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wed1vG/har-ar-fjarde-virusvagen--nu-varnas-aven-yngre-personer
"Nu vet vi hur mycket Tegnell underskattade andra vågen". Aleksandra Boscanin på Bulletin.
"Mest problematiskt är dock inte att statsepidemiologen hade fel, utan att han överhuvudtaget inte tycktes ha räknat med att han skulle kunna ha så fel som han faktiskt hade. Att en andra våg skulle kunna drabba Sverige hårt var ett scenario som Folkhälsomyndigheten borde ha förberett sig för, inte minst mot bakgrund av hur första vågen utvecklade sig."---
https://bulletin.nu/ledare/all/nu-vet-vi-hur-mycket-tegnell-underskattade-andra-vagen
#132 Nu är Tegnell tidigt ute (?) och varslar om en tredje våg.
#133 För en gångs skull kanske han är överens med Danmark då...
#134: Hoppas verkligen dom har fel.
#134: Hoppas verkligen de har fel, men om det nu finns risk, så hoppas jag Sverige rustar bättre än de andra två vågarna.
Visst det är bättre nu med den andra vågen än det var i våras, men det kunde ha varit betydligt bättre.
De senaste två veckorna har 714 covidfall per 100.000 invånare bekräftats i Spanien – den högsta siffran hittills under pandemin. På flera håll införs nu hårdare restriktionerna och även sjukhusinläggningarna ökar kraftigt i landet.
– Sjukvårdssystemet kommer inte klara den här vågen, säger María José Campillo, talesperson för vårdfackens organisation, enligt El Pais.
https://www.dn.se/varlden/varden-hart-pressad-nar-smittan-ater-tar-fart-i-spanien/
#137: Frågan är om sjukvårdssystemet i Sverige kommer klara en tredje våg om det kommer en sådan.
#138: Jag är tveksam till det, jag hoppas att man kommit långt med vaccinationer innan dess.
#139: Jo det är ju det man får hoppas på. Men jag är också tveksam till det.
Öppen oro bland EU-ländernas ledare inför ännu en pandemivåg.
Coronavirusets andra våg slog till med full kraft – tvärtemot myndigheternas prognoser. SVT Nyheter kan nu avslöja nya uppgifter om överdödligheten på landets äldreboenden.
– När pappa blev smittad fanns det kunskap och man borde ha kunnat stoppa smittan och skydda honom, säger Annica vars pappa dog i covid-19 efter att ha smittats på äldreboendet i Malmö.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-overdodligheten-pa-landets-aldreboenden-under-andra-coronavagen
Det har "varnats för vargen" i form av en tredje våg åtskilliga gånger vid det här laget, och nu är det dags igen. Experter baserar farhågorna på den smittobild som de vanliga influensavirusen har, med en toppning i smittspridningen under februari/mars. Den brittiska mutationens spridning är en annan faktor i hotbilden.
- Redigerat 2021-01-28 10:19 av [Göstage]
#143 "Bara veckor från en tredje våg"- Tegnells dystra känsla.
Region Gävleborg befarar en tredje våg av pandemin redan nu.
Antalet patienter ökar och man ser en en allmän spridning av den brittiska mutationen.
Samtidigt stiger R-talet till över 1 i flera regioner, uppger Folkhälsomyndigheten.
https://www.expressen.se/nyheter/r-talet-stiger-i-flera-regioner-gavleborg-befarar-tredje-vag/
Antalet dödsfall på länets äldreboenden är snart lika stort under den andra vågen som under den första. Det trots att flera nya rutiner har införts.
Jag är inte förvånad.
Folkhälsomyndigheten och experter varnar för en tredje våg – men i Skåne går smittspridningen fortsatt ner i prognoserna.
– Det finns ingenting som pekar mot en tredje våg nu, säger Mats E Persson, chef för Region Skånes krisledningsstab.
Samtidigt riktar Henrik Fritzon (S) kritik mot den borgliga regionledningens hantering av coronapengarna.
https://www.expressen.se/kvallsposten/gar-emot-fhm-inga-tecken-pa-tredje-vag/?referrer=todays-news
Före detta stadsepidemiologen Annika Linde tror att innevarande månad är kritisk för om vi skall få en tredje våg, men andra experter redan är inne på varningar för en fjärde och en femte våg. Det är väl bara att lägga på högen med det blandade innehållet av prognoser, gissningar, fakta och tydor…
- Redigerat 2021-02-10 09:27 av [Göstage]
#149: Ja vi kommer få leva med detta virus.
#150 Ja, det är nog lika bra att ha den inställningen, det är lätt att man blir besviken annars. Men innerst inne flämtar det väl en liten låga av hopp någonstans...
Samtidigt som vaccinerna har kommit igång i liten skala är nervositeten stor inför ytterligare ett utbrott av covid-19. Nedgången av patienter har bromsat upp på flera håll, och i bland annat Skellefteå som drabbats av ett klusterutbrott vid Northvolts bygge befarar man att den tredje vågen kan vara ett faktum.
Flera regioner har ett ökat antal covid-19-fall efter att ha legat på en jämn nivå de senaste veckorna. Risken för en tredje våg bedöms nu som högre.
– Det finns en stor oro för det. Vi är inte skyddade i befolkningen ännu, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
Kanske lika bra att förbereda oss med en tråd om den just nu eventuella tredje vågen?
#154: Ja tyvärr.
När den andra vågen verkar ebba ut men den tredje tyvärr tycks vara på gång visar det sig att Sverige inte var bland de allra hårdast drabbade länderna i Europa under den andra vågen, men i Norden var vi förstås värst.
Uppföljning av andra vågen.
- Redigerat 2021-03-10 07:57 av [Göstage]
Sverige kom förhållandevis lindrigare undan från den andra vågen än ett flertal andra europeiska länder, säger en färsk utvärdering.
#158 Men: dödligheten i covid i Sverige var högre bland inlagda under den andra vågen än under den första.🤔
- Redigerat 2021-04-06 20:26 av [Göstage]
Medan den tredje vågen rasar för fullt pågår utvärderingen om vad som skedde under den andra. Ledde Folkhälsomyndighetens nedtoning av läget till ökad smittspridning?