Förnedringsrån bland unga
De säger till honom att de fick syn på honom på tunnelbanan och tyckte att han var en ful och smutsig svensk, och att de ville råna honom. Planen var att låta honom gå efter detta, men då de upptäcker att han är 18 år gammal och kan komma åt sina sparpengar gör de upp en ny plan.
– Sedan väljer [en av dem] att ta fram sitt könsorgan och bokstavligen urinerar på mig och han tar även upp sin telefon och börjar filma det. [Den andre] skriker öppna din mun och när jag vägrar göra det så sparkar han mig allt vad han har i bakhuvudet, så jag gör det och får lite i munnen. Sedan så när de är klara med det så mina byxor blev helt blöta och de tog jackan och byxorna, berättar han.
https://samtiden.nu/2020/02/ranare-urinerar-och-filmar-javla-svenne/
Ny rubrik 230303, den tidigare var hämtad från rubriken på första inlägget.
- Redigerat 2023-03-03 21:21 av Fornöga
Vidrigt!
#1 Tycks bli allt vanligare att invandrargäng förnedrar sina offer.
Ja, och föraktet känns ju igen sedan förr, 2016 och långt tidigare än så…
https://debatt.ifokus.se/discussions/5c00f703ce12c44e2b002a64-javla-svennehora
"Om vita Trump-anhängare har gjort detta mot svarta i Alabama hade det stått i varje svensk tidning, men när det sker i Sverige försöker media i stället avfärda med en bevisligen lögnaktig narrativ om att vi bara inbillar oss och att våldet aldrig varit lägre", skriver Tino Sanandaji på Facebook.
Eller svensk gäng mot invandrare, rasism och 30 artiklar i Aftonbladet.
Rån mot barn och unga blir allt vanligare – och grövre, menar polisen. Många drabbade vågar heller inte anmäla eftersom de är rädda för repressalier
– De rånar inte bara, de skymfar sina offer. De drar upp dem till skogen och pissar på dem, säger hon.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7403590
En av förklaringarna till att ungdomar som utför sadistiska och förnedrande rån mot andra unga gör det för att de känner hopplöshet och att de inte hör hemma i samhället - den tanken framförde inrikesminister Mikael Damberg (S) i gårdagens Aktuellt enligt Nyheter Idag. Borde väl ge Dambergs fem poäng, full pott, på korrekthetsskalan?
#7 Och vissa vill ha fri invandring.
Mohamed Omar påminner i samband med förnedringsrånen av unga mot unga om avhandlingen "Vi krigar mot svenskarna" som kom ut 2005 (kan laddas ner som pdf på nätet) och som väckte uppmärksamhet då. Det som händer nu är väl en eskalering av det som redan då var en välkänd företeelse.
"I en sociologisk studie av Petra Åkesson, Vi krigar mot svenskarna: unga rånare om hur och varför de begår brott (Lunds universitet, 2005), citeras värstingar som förklarar varför de gör som de gör mot ”svennarna”: ”När vi är ute på stan och rånar, så krigar vi, vi krigar mot svenskarna!”, ”Makt för mig är att svenskarna ska se på mig och lägga sig ner på marken och pussa mina fötter”, ”det kommer en härlig känsla genom kroppen när vi rånar, man känner sig nöjd och glad, det känns som man lyckats, det känns helt enkelt bra”, ”svenskarna gör ingenting och de ger oss bara sakerna, de är så mesiga”.
Jag kan tänka mig att vissa av dem som förnedrar, rånar och våldtar ”svennar” anser att offren får vad de förtjänar. De ”vita” är ju skyldiga till så mycket ont. Vänsterns svartmålning av Västerlandet i förening med islamisternas avhumanisering av de otrogna, och kanske även u-landsinvandrarnas avundsjuka och mindervärdeskomplex, blir en giftig blandning."
Petter Birgersson tar på ledarplats i Ystads Allehanda upp en typ av rån som han ser som hatbrott mot unga av en viss etnicitet men som det är känsligt att diskutera i vårt debattklimat. Kanske ändras det nu när företeelsen nått opinionsbildarnas egna revir?
"Rånen som utförs i grupp är inte enbart en Stockholmsföreteelse men har blivit allt mer uppmärksammat i den huvudstadsbaserade pressen sedan denna typ av grov brottslighet blivit vanlig även i välbärgade områden, som Södermalm och Aspudden."---
"Att det finns hatbrottsmotiv bakom rånen måste också beaktas. Främlingsfientlighet är något som förekommer i alla etniska grupper. Hat mot det som numer kallas ”svennar” är precis samma hat som annan form av främlingsfientlighet. Startar onda cirklar av sådana motsättningar kan de vara mycket svåra att bryta. Denna brottsvåg kan mötas av motreaktioner, ungdomar som beväpnar sig för att försvara sig eller går ihop för att hämnas."---
https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/ran-mot-barn-ar-hatbrott/
#9 En analys som troligen stämmer rätt väl. Förövarna känner möjligen en slags tillfredsställelse när de gör som de gör, men på en punkt misslyckas de totalt - att vinna "svenskarnas" förtroende. Våld föder våld och dessa dåd, och hur de utföres, leder till att "svenskarnas" bild av "de andra" bekräftas och cementeras.
#10 Bra text. Som sagt - det bygger motsättningar och på den "svenska sidan" står inte enbart de som, de facto, blivit rånade och förnedrade.
I 4 år har rånen mot unga ökat och Löfven står och ljuger om 10.000 nya poliser.
https://www.expressen.se/tv/politik/lovfen-om-fornedringsranen-fullstandig-brist-pa-moral/
Rebecca Weidmo Uvell har ett förslag på straff för dessa ungdomsförbrytare. Tycker det låter som ett bra förslag, men det lär ju inte ha en chans att ens diskuteras av dagens politiker.
Jag tror på att bygga upp en ny typ av ungdomsvårdsskolor.
Långt ut i skogen, långt bort från kollektivtrafik och vägar. Rymningssäkert men stor inhägnad inklusive en del skog och hinderbana. Inomhushall för träning. Där fokus ligger på tre saker: skola, träning och disciplin, likt lumpen.
De som inte gått klart grundskolan ska göra det, sedan ska de antingen läsa in gymnasiet eller lära sig ett praktiskt yrke. Övrig tid läggs på träning och disciplin och då pratar jag inte gym. Gå 1 mil med tung ryggsäck, springa, bära tunga saker, putsa skor och bädda sängen. Upp tidigt, bädda sängen, inspektion, träning, frukost, skola, jobb, mer träning. Löpning, hinderbana, längdskidor, bollsporter.
Jobben är att sköta saker på skolan. Trädgård, städning, laga saker, tvätta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#14 Ja, gärna!
Själv skulle jag vilja se dem inlåsta på en pissoar - där pi.. passar dom bäst.😈
Ungdomsrånen i Sverige har haft en explosionsartad utveckling, enligt rikspolischef Anders Thornberg som idag mötte politikerna i Justitieutskottet. – Hela samhället måste engagera sig och ta tag i problemet med unga som rånar och förnedrar andra unga, säger Anders Thornberg.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7407560
Fy f så fruktansvärt vedervärdigt , läste det där och kan omöjligt fatta vad fasen håller dom på med. Jävla svenne är lika rasistiskt som andra fula ord mot olika nationaliteter och urinera i munnen och förnedra vad fasen har dom då i vårt land att göra nä fy det här är så hemskt och jag känner med offren så enormt så det gör ont i mig och man intervjuade så fina ungdomar som verkligen känner en rädsla och så ska det inte vara tvärtom vi ska alla kunna röra oss fritt 😕
Den här speciella typen av kriminalitet diskuterades i riksdagen idag. Läsning här:
https://www.expressen.se/nyheter/akessons-angrepp-efter-bolunds-ord-i-riksdagen/
#18 Instämmer helt med Åkesson, bra sagt Jimmie 👍
#18 Hade det varit svenska ungdomar som rånat och pissat på invandrare hade MP skrikit rasism. MP gör tydligt skillnad på invandrare och svenskar.
Vad har ni som föräldrar för ansvar för att det här kunde hända?
– Han är vår son och vårt ansvar. Men han var ett barn, en tonåring. Han är så ledsen för det han har gjort. Vi också, vi skäms så, svarar pappan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mamman-till-pojken-som-ranade-och-fornedrade-liam-skams
Undrar vad tanken bakom reportaget var - svaret var ju givet! De kunde knappast säga "äsch, låt grabben pissa på folk! Du har väl varit ung själv och vet hur man är i den där åldern? Ett stänk där, och en stråle där, vad gör väl det? Det är ju trots allt svennar vi talar om!"
#22 Jag tycker föräldrarna inte verkar ha koll på vad sonen har för sig ute om kvällarna.
#23 Misstänksam som jag är slog mig tanken att vi inte ens vet om det här präktiga men anonymiserade paret faktiskt är killens föräldrar- när det gäller SVT känns det som om man kan vänta sig vad som helst. Oavsett vilket känns de utvalda för att leverera det önskade svaret. Vi skall känna förståelse och känna medlidande med dem , och än en gång flyttas fokus från gärning och offer.
#24 Nej, man förvånar sig inte över något numera. Dock…dessa unga förövares agerande har förklarats/ursäktats med socioekonomisk utsatthet, men det stämmer då inte i detta fall:
"Föräldrarna kom till Sverige för sex år sedan. Båda jobbar deltid, pappan pluggar SFI och mamman studerar till undersköterska. Och ekonomin är enligt föräldrarna god. Sonen får det han behöver.
– Min son får märkesmobil och märkeskläder för att han inte ska snegla på andras saker. Han har månadspeng och när han behöver mer pengar swishar jag eller hans mamma. Inget fattas honom, säger pappan. "
"Han är så ledsen för det han gjort."
Ledsen? Sorry, men han är ansvarig för sina handlingar och får ta konsekvenserna av dem.
Utvisning borde det vara nu lär han väl fortsätta i den kriminella banan.
PM Nilsson, Dagens Industri om makthavarna och vad de vägrar inse.
"Berättelserna är samstämmiga. Experter talar om en hittills aldrig upplevd råhet hos rånarna. Rånet handlar inte bara om ekonomisk vinning utan mer om att förnedra offret. Det finns klara inslag av rasistiska hatbrott mot ”svenskar”. Rånen får mycket stora konsekvenser eftersom offren blir så traumatiserade. Föräldrar vittnar om utebliven skolgång, rädsla för att röra sig utomhus, långvarig sömnlöshet och psykiska problem.
När politiker och polis får frågan om vad ökningen och råheten beror på har de ingen aning. De står som frågetecken. Ungdomsrånen är som en ändrad lågtrycksbana från Nordatlanten. Plötsligt händer det. Ingen kan göra något.
Förhållningssättet känns igen från debatten om skjutningarna och sprängningarna. Plötsligt har Sverige det värsta vapenvåldet bland unga i hela västvärlden och användningen av sprängmedel är unikt i EU. Varför? Ingen vet.
Bland dem som lever i den mindre aningslösa och mer konkreta delen av samhället är skälet uppenbart. Inget annat land i EU har under så lång tid haft en så stor migration per capita från svårt härjade länder i Mellanöstern och Afrika som Sverige."---
https://www.di.se/ledare/tala-klarsprak-om-ran-mot-barn-och-unga/
#25 Vänsterpartiets rättspolitiska talesperson, den teatrala Linda Westerlund Sneckers "förklaring" om vad som ligger bakom de brutala ungdomsrånen verkar stämma in dåligt på SVT:s riktkarlsfamilj.
https://nyheteridag.se/v-politikerns-forklaring-till-sadistiska-ungdomsranen-fattigdom/
#29 Vänsterkanten är så dåliga med sina ursäkter. Alla har ett val. Även om man bor i ett utsatt område betyder det inte att man måste råna. 😡
#29 Håller inte med Westerlund Snecker - dessutom var (en av) förövarna inte fattig. Se #25
Allt enligt föräldrarnas egen utsago.
#31 Nej, jag håller förstås inte med henne heller. No way!
#32 Oh, nej - det trodde jag inte heller :) Hon skrämmer mig, förefaller komplett galen.
#34 Låter som en diagnos…
Samtidigt som Aftonbladet ger ytterligare utrymme för "tyckasyndomlägret" så säger Mohamed Omar sin mening på DGS:
"Men i stället för att tacka svenska folket och visa lite medkänsla, säger Snecker att svenssons gjort för lite, ja, att det är deras fel att deras svennebarn blir pissade på. Svensson måste öppna plånboken och ge mer bidrag till ”invandrarbakgrundarna” i förorten. Hur mycket ska svensson ge? När har ”invandrarbakgrundarna” fått det så bra att det inte längre finns skäl att pissa svenssonbarn i munnen?
Utanförskapet som Snecker anger som förklaring till förnedringsrånen har Vänsterpartiet och de andra i sjuklövern skapat genom massinvandringen. Först ska de kasta massor av skattepengar på massinvandringen, sedan massor av skattepengar för att minska utanförskapet som deras massinvandring lett till. Varför ha massinvandring från början?"---
#35 😉
#36 Verkligen! Att "orten" inte fått tillräckligt stämmer inte, det satsas stora summor i bidrag, projekt etc. Utfallet är dock inte särskilt imponerande men kan inte vara ett argument för personrån.
Jag fick inte heller en känsla av att det var äkta i inslaget med föräldrarna, det kändes iscensatt på något vis och varför döljer man ansikten på alla dom som begår brott som i filmen från station Björkhagen där dom klev av det stör mig rejält för alla borde få veta vilka dom är på så vis uppmärksammas dom och får svårare att fortsätta sin brottsliga bana men som vanligt skyddas brottslingar 😓
Vänstern sveper med sitt vanliga jabbel och nej jag kan omöjligt hålla med Snecker för det spelar ingen roll vart man bor och lever man i utsatta områden så borde man istället kämpa för att få det bättre utan att begå brott.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
SVT Agenda 16/2-2020. Hör bl a Mustafa Panshiri.
https://www.svtplay.se/video/25338623/agenda/agenda-16-feb-21-15-1?start=auto
"Förnedringsrånen utförs oftast av invandrarkillar, det är fakta. Och att de här killarna hamnar i brottslighet beror på det stora flyktingmottagandet och misslyckad integration. För att vända utvecklingen behövs en åtstramad flyktingpolitik och slopad ungdomsrabatt för de här grova brotten", skriver Anders Karlsson, polisinspektör i Göteborg på GP debatt.
Där fick korrekthetskriminologerna något att kasta sig över…
#40 Ja det där kommer dom inte gilla att läsa.
Polis och miljöpartist ser tydligen med skygglappar
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3JdPEP/ranen-handlar-inte-om-att-fornedra-svenskar
Båda gärningsmännen döms till ungdomsvård efter att ha begått brotten rån och övergrepp i rättssak i samband med det uppmärksammade förnedringsrånet. En av 16-åringarna som anses vara drivande i förnedringsrånet mot Peter är känd sedan länge hos socialtjänsten och polisen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70wRO3/ungdomsranare-urinerade-pa-sitt-offer-idag-foll-domen
#43 Efter domarna om ungdomsvård för de gärningsmän som rånade 18-årige Liam skriver Expressens ledarsida att det inte är domstol och juristerna som bär ansvaret för undfallenheten, utan att det är politikerna som skall lastas för detta.
Genom en lagrådsremiss visar regeringen med krav på ett stärkt barnrättsperspektiv när det gäller häktningar hänsynstagande mot förövarna, inte mot deras offer.
"Det är uppenbart att det svenska rättsväsendet inte längre håller jämna steg med brottsutvecklingen. Allt yngre personer begår allt grövre brott. Det är djupt stötande att traumatiserade brottsoffer kan tvingas möta sina plågoandar på skolan eller i centrum dagen därpå. Hur kan vi förvänta oss att minderåriga och deras föräldrar ska vilja anmäla brott och vittna när samhället gör så lite för att skydda dem?", undrar ledarredaktionen.
https://www.expressen.se/ledare/straffen-for-unga-ar-ett-han-mot-brottsoffren/
Exakt.
Den ena förövaren var dessutom redan placerad på ett HVB-hem, vilket inte hindrade honom från att råna 18-åringen. Till skillnad mot "Sluten ungdomsvård" så är de inte inlåsta utan kan komma och gå som de vill.
Det ska nog gå bra det här, ska ni se…
Jennifer Wegerup i Expressen påminner oss om det som en gång var och det som väl komma skall:
"En av pappas älsklingsdikter var ”Spela kula” av Sten Selander, där en man minns barndomen, hur han lurade av en yngre pojke dennes sista spelkulor. Hur han nästan genast ångrade sig, hur han ännu ångrar sig. En dikt från en annan tid, där inte bara lekarna var annorlunda. Världar bort från dagens råa ungdomsrån, hån och förnedring. Det är också en dikt från en tid där mycket få skulle försvarat sådana brott."---
"Rånen vi ser mot de mest värnlösa, våra gamla, barn och unga, riskerar att gräva kratrar i folks hjärtan och i vårt samhälle om de inte stoppas. Om det var ditt barn? Om det var du? Dessa rånoffer kommer att växa upp och minnet av förnedringen bär de inom sig. Jag tänker på nytt på Sten Selanders dikt: ”Man kan inte lämna kulor igen och trösta pojkar som stelnat till män”.
Avföringsguerillan fortsätter förnedringskriget mot samhället.
"En man kräktes på en buss i Gimo sent på lördagskvällen. När busschauffören bad honom torka upp efter sig hotade han chauffören till livet – och kastade spya på honom."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/passagerare-kastade-spya-pa-busschauffor
Vad är det för fel på folk.
Ett videoklipp som har fått spridning i sociala medier visar hur en invandrare filmar när han till synes medvetet häller dryck över en pojke som sitter framför honom på en buss.
https://samnytt.se/video-pojke-fornedras-pa-bussresa-shit-aboow/
"De tänker att deras namn ska bli stort. Men de har skämt ut hela sin ort". 16-åringarna som dömdes i februari för att ha rånat och kissat på 18-årige "Liam" kommer att straffas socialt också av sina kompisar. Det menar flera tonåringar vi pratar med i Söderort.
#51 Det finns en kommentar till artikeln, där det står att det är synd att brottslingarna ska råka illa ut. De är ju barn och behöver hjälp istället. 🤔
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#52 Fattas bara att rånarna ska ha skadestånd.
Själva artikeln verkar mest också vara ett urskuldande. Inget säger att de faktiskt är "kompisar" till förövaren, och om så skulle vara kan de säga en sak till reportern för att de förväntas ta avstånd och något helt annat till gärningsmannen.
Vid en sökning framgår det att "reportern", nu tillika chefredaktör, är engagerad av DirektPress "för att driva projektet #EttStockholm, med målet att minska polariseringen inom Storstockholm" och han skriver artiklar i den andan.
Den 16-årige pojken dömdes för att ha varit med och urinerat på sitt rånoffer. Påföljden blev ungdomsvård genom socialtjänsten men det fungerar inte, anser åklagaren. – Han har avvikit från ungdomshemmet flera gånger, säger åklagaren Mirna Lelic som nu vill se andra åtgärder.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAR8XK/domd-for-fornedringsran-rymmer-fran-hvb-hemmet
Linda Snecker (V) blir alltmer absurd.
"Den som identifierar rasism i invandrares förnedringsrån mot svenskar är själv rasist. Det hävdar Linda Snecker Westerlund (V) i en riksdagsdebatt. Debatten om rånen är "rasistisk" eftersom den "normaliserar rasism" mot invandrare, enligt V-politikern. Dock ska svenskars "hatbrott" mot invandrare identifieras och bekämpas hårdare."---
#56 Linda Snecker skulle platsa i Seinfeld. Där kunde hon spela en karaktär som sig själv. Utan vidare…
Linda Snecker måste vara störd på något sätt.
En yngling från Kalmartrakten åtalas nu för ett förnedringsrån i Malmö på nyårsafton.
"En 17-åring hemmahörande i Kalmartrakten åtalas nu för ett förnedringsrån begånget i Malmö på nyårsafton. Först rånades 16-åringarna på kläder, plånböcker och mobiltelefoner – innan de filmades under knivhot, när de pussade rånarens skor.
Förnedringsrånet inträffade på nyårsafton i centrala Malmö, mitt på dagen.
”Han sa också att om vi anmäler kommer han döda hela våra familjer,” berättar en av 16-åringarna i förhör.
Men rånaren fastnade på övervakningskameror – och nu åtalas en 17-åring."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/16-aringar-tvingades-kyssa-ranarens-skor/
En man rånades i centrala Lidköping natten till söndag. Gärningsmännen tvingade offret att klä av sig och när polispatrullen kom fram hade han endast kalsonger på sig.
En 18-årig och en 21-årig man begärs häktade för bland annat människorov, grov misshandel och våldtäkt efter den brutala misshandeln av två minderåriga pojkar på kyrkogården Norra begravningsplatsen i Solna natten till söndag. Båda männen har invandrarbakgrund. En av männen har precis blivit dömd till ett fängelsestraff för mordbrand.
https://nyheteridag.se/efter-tortyren-pa-kyrkogarden-tva-man-begars-haktade-for-valdtakt/
Barn och ungdomar som hotar och misshandlar andra barn, och sedan lägger ut filmer från misshandeln på sociala medier, har blivit allt vanligare i Västerbotten. SVT har pratat med flera föräldrar vars barn har blivit utsatta.
Den äldre har levt som arbetslös och bott hos sina föräldrar – hans personlighet präglas av ”antisociala drag”.
Den yngre berättar om en omfattande droganvändning, en historik av familjehemsplacering och ”dåligt sällskap”.
Det framgår i en ny utredning av de misstänkta våldtäktsrånarna.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/unga-mannen-sa-levde-vi-innan-valdtaktsranet/
Lite märklig formulering i reportaget: "Syftet är att kartlägga huruvida de kan misstänkas lida av allvarliga psykiska störningar som längre fram kan leda till att de straffas med vård i stället för fängelse."---
Vård är ju inte någon form av straff.
- Redigerat 2020-09-23 12:53 av [Göstage]
På måndagen kunde Samhällsnytt som första media visa videoklipp från en misshandel med tortyrinslag i Boliden utanför Skellefteå där brottsoffret fick ett finger avskuret samtidigt som gärningsmännen dokumenterade på film vad de gjorde. Två män har häktats misstänkta för synnerligen grov misshandel och grovt rån. Enligt uppgifter ska männen ha förnedrat offret på grund av en olyckshändelse som resulterade i en trasig fönsterruta.
https://samnytt.se/har-ar-ranarna-som-skar-av-fingret-i-boliden/
Tonåringarna skulle se hockeylaget Redhawks spela match, men gick först in på köpcentret Emporia i Malmö.
De kom inte långt innan de tvingades ut av två tonåringar.
Utanför Emporia blev en av pojkarna förnedrad, slagen och tvingades att kyssa deras fötter.
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/13-arig-pojke-tvingades-kyssa-forovarens-fotter/
16-åringen dömdes för flera fula personrån. Vid ett tillfälle kissade gärningsmännen på offret.
Straffet blev ungdomsvård, men 16-åringen rymde. Och rånade igen.
Han greps först då han försökte frita en kille från ett slutet hem.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/16-arig-fornedringsranare-rymde-och-ranade-igen/
"Gängexperten" Camila Salazar Atias förklarar-liksom- varför vissa unga begår dessa förnedringsbrott. Det är utövarna som är maktlösa inte de som utsätts för dem, tydligen.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/mBgdnO/experten-forklarar-darfor-fornedrar-unga-nar-de-ranar
#68: Synd om förövaren som vanligt.
"Förnedringsrån ska ge minst fem års fängelse", skriver moderaterna Johan Forssell och Louise Meijer på Aftonbladet debatt.
De avslutar: "Det är hög tid för regeringen att börja inse allvaret och agera för att stoppa den grova kriminaliteten bland unga. Regeringen har nu haft sex år på sig, men ytterst få åtgärder har vidtagits."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/VqgwV4/fornedringsran-ska-ge-minst-fem-ars-fangelse
#71: Instämmer i det.
#0 Liam, 18, utsattes för ett förnedringsrån av två 16-åriga förövare som dömdes till ungdomsvård. Han berättar om händelsen.
Källa Ännu ej betalartikel
- Redigerat 2020-12-04 16:58 av [Göstage]
#73: Ett vidrigt rån.
I en debattartikel i Expressen uppmärksammar två anställda på SVT barnredaktion förnedringsrånen och hur de kryper ner i åldrarna. Ambitiös artikel, men man aktar sig noga för att gå närmare in på kapitlet förövare och etnicitet.
- Redigerat 2020-12-18 08:38 av [Göstage]
#75: Skrämmande hur det fortgår. Spelar ingen roll hur många larm det kommer när dom goda inte bryr sig.
Expressens ledarsida undrar vad regeringen tänker göra för att skydda barn som rånas.
"Men när ministrar uttalar sig om rånen tappas offren ofta bort.
"Löfven & Co vill först prata om sig själva, om hur upprörda de är och hur oacceptabel de anser att denna verklighet är. Sedan övergår de i regel raskt till ämnet ”förebyggande insatser”. Receptet är alltid detsamma: mer pengar till välfärden, mer samverkan mellan socialtjänst, skola och polis."
"Kanske vill regeringen inte tala om rånoffren eftersom de inte har någon egentlig plan för att skydda dem. Rånarna är ofta barn själva och deras brott får knappt några konsekvenser för dem. Om de är under 15 år händer i regel ingenting. De kan bo kvar hemma, gå i samma skola, flina åt sina offer. Om de är äldre är några timmars samhällstjänst inte ovanligt.
Dagens eftergivenhet är inte försvarlig, i synnerhet inte när så många barn får livet präglat av rån och hot att det blir ett samhällsproblem.
Regeringen måste svara på frågan: ”Vad tänker ni göra för att skydda de barn som rånas nu?”
https://www.expressen.se/ledare/hur-vill-regeringen-skydda-unga-pojkar-som-ranas/
- Redigerat 2020-12-20 14:25 av [Göstage]
#77: Ja brottsoffret nämner dom aldrig det är alltid gärningsmannen som ska ha stöd.
- Redigerat 2020-12-21 19:57 av [Göstage]
#79 Christoffer Carlsson får svar på tal av polisen och kriminologen Fredrik Kärrholm.
"Förminskande av omdebatterade brottsproblem är dessvärre en erkänd kriminologisk sport, som alltjämt har spänstiga utövare. Främst från den kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet. Christoffer Carlsson, filosofie doktor vid samma lärosäte, är härvidlag ett framtidsnamn.
Vi kan inte veta vilket nytt brottsfenomen som härnäst uppmärksammas i den offentliga debatten. Eller ”suger åt sig debattsyret”, för att tala med Carlsson. Kanske våldsamma rån av människor i deras hem, kanske ökningen av tortyrmord. En sak kan vi däremot vara säkra på; kriminologer kommer göra nya käcka debattinlägg om att läget inte är så farligt och att det är klokare att fokusera på något annat."
https://www.expressen.se/debatt/att-forminska-barnranen-kraver-en-sarskild-talang/
De två unga män som dömdes för den uppmärksammade våldsnatten på en kyrkogård i Solna i augusti förra året överklagar till Svea hovrätt.
Männen, 18 och 21 år gamla, dömdes av Solna tingsrätt för människorov, grov våldtäkt, grov misshandel, rån samt övergrepp i rättssak.
18-åringen fick fängelse i fem år och sex månader och 21-åringen fick fängelse i nio år.
Ännu finns det föräldrar som inte ställer sina barn till förfogande frivilligt.
#9 Vilka mekanismer finns bakom förnedringsrånen mot unga? Riksdagsledamoten Tobias Andersson (SD) som nätverkar i riksdagen i ämnet uttalar sig för Riks.
- Redigerat 2021-09-16 13:49 av [Göstage]
#83 SD tycks tala för döva öron i riksdagen.

#83 ff Mer om förnedringsrånen.
- Redigerat 2021-11-19 09:41 av [Göstage]
Expressens Fredrik Sjöshult analyserar BRÅ:s färska ungdomsrånsstatistik (ej plusartikel i nuläget), och finner att rånande flickor oftare än pojkar utsätter sina offer för förnedring:
"Brå kommer också med flera uppseendeväckande slutsatser efter att ha detaljgranskat polisutredningar med flickrånare.
Flickor använder ofta mycket våld i samband med rånen. I fyra av fem utredningar förekommer våld som, enligt Brå, är relativt grovt.
Makt och förnedring karaktäriserar flickornas rån.
Flickornas offer har i en tredjedel utsatts för övergrepp i rättssak efter brotten där misstänkta bland annat hotat med att ”skicka sina bröder” om de anmäler, enligt Brå, som också noterar ett ”överdrivet våld” och ett starkt kontrollbehov under ett överfall när flickor är inblandade.
Maktdemonstrationer med förnedringsinslag är också vanligare när enbart flickor rånar.
Det handlar om offer som tvingas kyssa rånarens skor eller be om ursäkt för en ”bitch-blick” men också om flickor som tvångsklipps, sminkas fult eller tvingas klä av sig.
Rånen blir också ett tillfälle där offret sätts på plats och får betala för något som rånaren anser sig ha varit utsatt för. I Brå-rapporten citeras en flickrånare som säger:
”Klart jag böta fittan, hon har ju legat med min bästa kompis kille, så gör man fan inte.”
När flickor är inblandade är det också vanligare att förnedringsrånen filmas.
Det händer i tolv procent av fallen med flickrånare jämfört med fem procent när enbart pojkar är inblandade."---
- Redigerat 2021-12-15 10:56 av [Göstage]
#86 Mohamed Omar på DGS konstaterar att BRÅ:s rapport kommer som en bekräftelse på sådant vi vet vid det här laget.
#87: Vissa tycker detta är okej, fast bara om dom bor långt från mångkulturen.
I en ledare i SvD som ännu inte är betalbelagd skriver Paulina Neuding angående BRÅ:s färska rapport om ungdomsrånen att vi också måste få veta i vilken mån hat är en drivkraft för ungdomsrånarna.
"Här saknas något.
Om förhållandena hade varit omvända, om vi såg ungdomar med helsvensk bakgrund i samma utsträckning ge sig på ungdomar med utländsk bakgrund med maktdemonstrationer och förnedring, hade vi fått fackeltåg mot rasism. Tack och lov."---
Nu uteblir sådana protester, och även i Brås studie saknas ett djupare resonemang om i vilken mån främlingsfientlighet spelar in i valet av offer, eller när rånet går över i bestialitet. Man konstaterar att glåpord som ”äckliga svenne”, ”svennehora”, “kines” och ”makedonjävel” förekommer som verbal kränkning, men det saknas en granskning av hat som möjlig drivkraft.
Också det behöver undersökas grundligt. Att det finns stora problem med rasism i områden präglade av kriminalitet känner vi till sedan länge. Vi vet att judar inte utan vidare kan gå in i Rosengård. Men vad händer om en svensk medelklasspojke försöker sig på samma sak?
Brå har påbörjat granskningen av ungdomsrånen. Den är inte klar."
#89 Ungsvenskarna försöker oförtrutet uppmärksamma ett våld som sju av åtta riksdagspartier gör allt för att slippa befatta sig med. Ur en debattartikel på Nyheter Idag:
"Vi är det enda partiet som på riktigt uppmärksammat hur svenska ungdomar utsätts för riktat våld just för att de är svenskar, vi var det enda partiet som såg det komma.
När vi för flera år sedan höjde ett varnande finger för utvecklingen avfärdades det som främlingsfientliga konspirationsteorier, idag är det vi varnade för verklighet. Sju av tio ungdomsrån begås idag av personer med utländsk bakgrund samtidigt som åtta av tio offer är svenskar enligt statistik från brottsförebyggande rådet."---
"När Sverigedemokraterna bjöd in till ett seminarium om svenskfientlighet för att lyssna till tre unga killar som blivit förnedringsrånade av invandrare ville inte en enda företrädare från något annat parti höra deras berättelser. Intresset för unga svenskars utsatthet hos de andra partierna är noll."---
Ännu ett förnedringsrån skall avgöras i tingsrätten. Bevis finns i form av förövarnas egna filmer.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#91: Nu döms tre av ungdomarna till fängelse för grovt rån. En av männen frias.
En pojke under 15 utsattes för ett grovt förnedringsrån av tre ynglingar i Bollmora i Tyresö under fredagseftermiddagen. Pojken bands fast och utsattes för slag, sparkar och förnedring. Han rånades dessutom på tillhörigheter. Ingen är i nuläget gripen för brottet.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)