Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 2688 ggr
Sindri
8

Corona och äldrevården

Det mest negativa i debatten om Corona i Sverige har ju handlat om äldrevården och det som Tegnell kallat ett misslyckande att skydda våra äldre äldre.
Själv anser jag  att det inte handlar så mycket om smittspridningen just nu, som om nuvarande personalpolitik, som också är en följd av vårdpolitik i allmänhet med hundratals små vårdbolag.
Jag tycker fortfarande vårdpolitiken (även skola och omsorg i allmänhet) i Sverige med detta fjantiga "näringslivstänk" är helt åt skogen, men vi kanske skall ha lite mer perspektiv på det här med döden på äldreboenden. Artikeln är låst, men på telefonen gick den att läsa i sin helhet.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-23/liknande-dodstal-pa-aldreboenden-varje-ar
Där står i alla fall att under 2019 var dödsfallen på Sveriges särskilda boenden mellan januari och april strax under 10 000, i år är det strax över 11 000. Varje fall är naturligtvis sorg, men man vill visa på att Corona ej varit den katastrof som det framhållits i media.
Uttrycket "Lögn och förbannad statistik"  stämmer rätt bra just nu, läste just att i t ex Italien har man inte räknat med döda på äldreboenden i sin Corona-statistik. Det kanske är likadan skillnad i redovisning mellan många andra länder. 
Det är ju trist om Sverige framstår som ett katastrofland på grund av vår sätt att handskas med smittan om det bara är skillnad i att föra statistik som det handlar om.

• Redigerat 2020-11-18 16:55 av [Göstage]
[Hayabusa]
2

#0 Personligen tror jag att vi får avvakta något/några år innan exakta slutsatser kan dras. Det finns många aspekter att ta hänsyn till och dessutom en del gråzoner. Vad det gäller "näringslivstänk" så borde, enligt mig, Offentlig Upphandling ses över. Samt vad skattebetalarnas pengar ska gå till - "kromad äppelskrutt" eller skyddsutrustning?

[Jimmy.L]
0

Ja länder som Spanien, Italien, Frankrike, Storbritannien m.m har högre döds siffror än vad som sagts.

Sindri
0

Inte för att jag är sugen att åka till Cypern, men just svenskar och britter är inte välkomna dit nu på grund av att vi har så höga siffror.

[Jimmy.L]
0

#3 Nog lika bra, en andra våg redan i sommar vore förödande för sjukvården.

annia1
0

Den där artikeln finns även på SVT ,även om man inte ser de enskilda siffrorna där, om man inte kan läsa den på sydsvenskan.

Några saker. Artikeln säger januari till april.  Och det kan nog säkert stämma att det dog lika många under den perioden. Men första dödsfallet i corona kom  i mars och första tiden dog inte många.  Var först i mitten på april antalet började öka. Man kan se på platz.se.

Sen har SCB gjort statistik för april och de säger att april är den dödligast april sen 1993. 

En annan sak som han på socialstyrelsen helt bortser ifrån. Det är inte över än utan det dör fortfarande människor varje dag. Snittet som FHM brukar säga ligger på 60-70 st om dan. Man räknar med att det kommer avlida över 10 000 människor i viruset så det kommer ligga långt över vanliga influensan om vi kommer upp i de siffrorna. Och för den delen så har vi redan passerat hur många som normalt sett dör i vanliga influensan.

Så ja man kan visa mycket med statistik, men man bör åtminstone titta på samma period.  Och inte titta på tidsperioder som inte ens stämmer överens.

.

annia1
0

Jimmy.L jag läste också den där artikeln förut. Och det är så bra att tidningar faktiskt börjar skriva om hur saker är. Alla skyller på alla och alla myndigheter och politiker bara försvarar sig med tex att det dör ju lika många andra år. Och för min del som mest läser vanlig media som aftonbladet, expressen och svt ser att svt har inte så mycket kritik, men af och ex har faktiskt en del.

Men när det gäller det där från socialstyrelsen att det är lika många som dött jan-apr.  Jan-mar kan man ju bortse ifrån eftersom det inte var just några dödsfall i corona då. Men om man tittar på april och början av maj. För dom som inte kan läsa det som står i svenska dagbladet så kommer här siffror för april och lite av maj. 

Det gäller åren 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 

V13 (1- 5) 1 april är på en onsdag i år. 
117,4 ….106,7….104,6….111,0….92,4….111,7

V14  (6-12)
112,4….100,8….103,9….113,4….96,0….132,1

V15  (13-19)
1113,2….103,4….99,7….101,4….90,0……143,0

V16 (20-26)
110,8….102,9….105,1….97,5….95,6….141,3

V17 (27-3 maj)
106,0….95,2….104,0….90,3….95,2….127,3

V18 (4-10 maj)
100,7….94,5….99,0….93,4….90,6….123,4

V19 (11-17)
100,8….93,1….98,1….88,7….92,0….118,7

Det som sägs i artikeln gäller då att förra året var ju ungefär lika som detta år så alltså de två sista siffrorna. Har fetmarkerat dom. V13 har man fler avlidna 2015 och nästan lika många 2018, men det är början på månaden och vet inte hur mycket det spelar roll eftersom vilken dag som är första varierar. Men tittar man på resten så ligger 2020 högre än alla andra år.

V19 är nog den sista veckan som det finns någorlunda säker statistik för eftersom det kan ta upp till 3 veckor innan dödsfall är inrapporterade till socialstyrelsen.

Men från V14 fram till V19 så ligger årets siffror högre än förra. Och tyvärr så verkar det ju fortsätta på det viset.

.

hemul
1

Apropå statisitken. Det har tidigare påståtts att bara fall där corona konstaterats via provtagning registreras som corona. Det har vidare sagts att på äldreboenden nöjer man sig oftast med att provta den först insjuknade patienten. De följande som blir sjuka med samma symptom antas ha covid. Men antaganden registreras inte. Också att man oftast inte anger någon speciell dödsorsak när mycket gamla som vårdas på institution dör. Så hur säkra är egentligen våra siffror angående antalet döda?

Är det någon som läst något mer om detta, om dessa gamla som antas ha avlidit till följd av covid kommer med i statistiken eller inte? Jag tog upp det i en annan tråd för ett tag sedan men frågan missförstods och sedan låstes tråden då den var för lång.

annia1
0

hemul #8 när det gäller de siffror som folkhälsomyndigheten anger är som jag förstått i första hand dödsfall där personen varit bekräftad smittad. 

Men läkare kan ange covid-19 som dödsorsak även om det inte finns nåt prov taget. Läkare går då på nåt som kallas kliniska fynd. Alltså på symptom personen hade och om det är troligt. Och dom kommer in i socialstyrelsens dödsorsaksregister. Men de kan komma in upp till tre veckor senare. Så socialstyrelsens siffror över döda i covid-19 ska vara rätt så korrekta. Och det gäller väl i första hand när läkare kommer till ett hem eller boende och ska dödförklara personen.

Men visst det finns säkert äldre som avlidit i hemmet eller på äldreboende som inte får covid-19 som anledning och därför inte kommer med i statistiken. 

Det har ju sagts tidigare att man ska titta på nåt som kallas överdödligheten. Vet inte riktigt vad det är, men antar att man jämför antal avlidna detta år mot andra år och då ser om antalet avlidna avviker och då kanske man kan anta att de kan ha avlidit i covid-19 fast det inte finns med som orsak.

Fanns förut ett pdf dokument på socialstyrelsen där man anger alla som dom fått in uppgift på som avlidit i covid-19 men jag hittar inte det dokumentet just nu.

Så de siffror som vi vet 3992 är väl inte riktigt korrekta eftersom de till största del bara har med de som varit bekräftad smittad. Men jag jämförde förut det som fanns på socialstyrelsen mot det som FHM har och då skulle det vara 50 st till.

Så helt korrekta siffror lär vi aldrig få, men vi ligger nog rätt nära.

.

annia1
3

SIndri Jag har läst nåt liknande på annat ställe. Det enda jag ser i dessa rapporter (eller vad jag ska kalla det) att de på alla sätt de kan försöker försvara det hela och kommer med bortförklaringar.  

När det gäller de äldre som avlidit inom äldreomsorgen hittills, hade till största del kunnat undvikas om man testat all personal inom omsorgen, (både inom äldreboende och hemtjänst) och att all personal hade haft visir/munskydd. För det hade skyddat de äldre.

Det här som den här emanuel skriver att det blir 6000 som dör i förtid, som skulle dött lite senare i alla fall. Ja ha, vi ska alla dö förr eller senare, men varför försvara att de dött i förtid i onödan. Det jag ser är att vi ska hjärntvättas så att vi köper alla fel  som fhm och regeringen gjort under den här pandemin, som dom är medvetna om, men inte ändrar nånting.

Men det är väl inte värsta i det hela, att vi misslyckats med att skydda de äldre, när det gäller en del av de äldre som nu avlider på äldreboende och de som har hemtjänst. Utan det är att en del av dom på äldreboende får inte ens enklast vård, dropp och syrgas utan de ges istället pallativ vård direkt. Och det med mediciner som morfin och midazolam som är andningshämmande.  Aschberg (skrivit i aftonbladet) tycker att åklagare ska titta på det och jag kan inte annat än hålla med. Han tar upp två fall, men det finns fler historier i tidningarna om att äldre fått pallativ vård istället för chansen att överleva.

Frågan är om vi nån gång får reda på hur många som direkt getts pallativ vård istället för chansen att överleva. För det är så att de flesta av de äldre som vård överlever. Såg en siffra förut att 70-80% av de äldre som får även den enklaste vården överlever.

Tyvärr så är våra journalister fega (eller vad det nu är) för ingen ställer riktigt tuffa frågor till fhm och regeringen utan de köper det de säger. Finns en del som skriver ledare/debattartiklar. 

Tobias linden från socialstyrelsen som var den som uttalat sig i första artikeln i #0. Undrar vad han kommer komma med för förklaring om vi får 10 000 döda. Det är knappast en normal influensa i alla fall.

.

Sindri
0

Jag förstår inte vad du menar med bortförklaringar och försvar. Det är inget försvar för att äldre dör i onödan. Covid-19 är en fruktansvärd sjukdom och många lider väldigt mycket.

Jag tycker däremot det är dumt att förfasa sig varje dag över att det är sån fruktansvärd överdödlighet när det inte är det. Det är fler som dör, visst, och det är illa nog, men det kommer att dö många fler innan det här lagt sig på en "normal" nivå. För viruset kommer inte att försvinna - det är ingen sandstorm som blåser över, vilket jag tycker många verkar tro. Vi kommer att leva med det här i evighet och många fler än vanligt kommer att dö just nu i det här inledande skedet.

Jag tycker det vore bättre om media koncentrarade sig på att fråga sig  varför viruset drabbar så olika och varför man inte ger äldre äldre sjukvård istället för palliativ vård.

Det har blivit så mycket fokus på si och så många hit,och si och så många dit. Det känns inte konstruktivt. Det är Ok at FHM rapporterar siffror, men det är ännu mer intressant att få veta vad olika forskare tror om att en del inte märker att de är smittade, en del märker lite, en del mer och en del dör.

annia1
3

Sindri #12 att tobias linden kom med sin artikel nu, jag är rätt övertygad om att det var för att rädda sitt eget (eller socialstyrelsens) arsel. Att få ut statistik om att det inte dör fler nu än under influensan fast det inte går att säga än. Att hans artikel kom nu beror nog på att han visste nog att IVO bla skulle kritisera att en del äldre inte fått individuella bedömningar.  Från svt.

Så det tobias ville uppnå var att vi alla skulle börja prata om statistik istället för att titta på andra saker. Och tittar man på din andra länk från emanuel så kom den några dagar efter tobias så det visar ju att tobias nådde sitt syfte. Att man började prata om statistik istället. 

Läser man en artikel på svt om en 81 årige jan så framgår det att socialstyrelsen har ändrat på riktlinjer att läkare inte ska besöka äldreboende utan det ska tas via telefon. Och jag är rätt övertygad om att det har lett till att fler äldre fått palliativ vård istället för vård så att de fått en chans att överleva. Plus att det i den artikeln står att läkare tydligen ska göra en annan snävare bedömning om en äldre klarar av vård. Tyvärr så är det enda artikeln jag sett att det tagits upp om socialstyrelsens nya direktiv. 

Att media inte gör sitt jobb är helt klart. Dom kunde tex hakat på artikeln i svt och börjat ifrågasätta det redan då. Det har även funnits andra saker i tidningar eller på tv där det bara blivit ett inslag/ en artikel som de kunnat ta tag i, men låtit bli.

När det gäller det du skriver att media borde koncentrera sig på att fråga varför viruset drabbar olika. Det har redan skrivits om det. En anledning till att vissa drabbas väldigt hårt verkar bero på hur ofta man utsatts för viruset alltså hur mycket virus man fått i sig.  En del verkar bero på hur man mår för övrigt.

När det gäller överdödlighet i corona så det är ingen som vet vart det slutar. Men att vi har en överdödlighet idag är fakta, frågan är bara om det kommer fortsätta vara det framöver. Man räknar med att det kommer avlida som minst 10 000 personer och det nu under den första vågen. Det ligger långt över influensan som tobias jämför med. Sen hur det blir nästa år är det ingen som vet. 

Det här att äldre dör på äldreboende och inom hemtjänst hade kunnat undvikas nästan helt om personal hade testats och personalen använt visir/munskydd, när man fick reda på att smittan tagit sig in inom äldreomsorgen. Då hade vi legat rätt nära normalt antal avlidna.  Och vi hade inte legat i topp bland länder där det avlider flest människor.

.

Caeli
2

Det där med att välja palliativ vård istället för sjukvård förvånar mig inte alls! Så det har varit inom svensk äldreomsorg de senaste tjugo åren så varför skulle man helt plötsligt börja tänka annorlunda nu!? Dropp eller annan behandling ses oftast inte som något alternativ utan istället sätts det in morfin. Smärtlindrande och ångestdämpande javisst - men att det även ökar på förvirringen, kan ge illamående och är andningshämmande - det glömmer man att tala om för anhöriga… OBS! Egna tankar/ erfarenheter efter många års jobb inom äldreomsorgen.

[Jimmy.L]
2

Bristen på krisberedskap ledde till att bluffmasker köptes in till covidvården i Sverige. Maskerna kan ha bidragit till smittspridningen. Det säger Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen efter SVT Nyheters och Uppdrag Granskning avslöjande om att stora mängder icke godkända skyddsmasker köpts in och använts inom vård och äldreomsorg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-att-smitta-spridits-av-undermaliga-andningsskydd

[Göstage]
3

Efter anmälningar från personal och uppgifter i media har IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) nu publicerat en rapport som påvisar framkomna brister inom äldrevården avseende behandlingen av coronapatienter inom äldrevården.

"IVO pekar ut 40 kommuner som står för nästan 70 procent av alla coronadödsfall på äldreboenden. På 91 boenden beskrivs läget som extra allvarligt.

Närmare hälften av alla som hittills avlidit med covid-19 bodde på ett särskilt boende. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har tidigare granskat 1 000 verksamheter inom äldreomsorgen – och upptäckte då ”brister av allvarlig karaktär” på vart tionde boende", rapporterar SVT.

DN skriver:

'"När Ivo nu gör sin stora granskning av landets äldreboenden, och äldres rätt till vård efter behov har tre regionerna: Region Stockholm, Västra Götaland och Kronoberg svarat Ivo att det i början av pandemin togs fram prioriteringar för generella bedömningar av äldre på äldreboende, som innebar att vården skulle bedrivas på boendet även om det fanns behov av sjukhusvård."--- 

"DN har i flera artiklar beskrivit hur äldre prioriterats bort från vård av covid-19 på grund av ålder och hur anhöriga vittnat om att deras närmaste har fått besked om att de inte är prioriterade för sjukhusvård, och trots att geriatriken haft lediga platser. I vissa fall har de äldre ändå fått sjukvård, efter att anhöriga tagit strid. I andra fall har palliativ vård ordinerats med hänvisning till prioriteringar."--- 

"Ingmar Skoog, professor och föreståndare vid Centrum för åldrande vid Göteborgs universitet, säger att Ivo:s rapporter om generella regler för vård av äldre är en ”väldigt otäck sak”: 

– Det är intressant att Ivo slår fast att det på vissa ställen funnits generella regler om att man inte ska göra individuella bedömningar – det gör mig alldeles kall, för det visar ju att det som medier har skrivit om, och det som anhöriga vittnat om för er stämmer, säger Ingmar Skoog och fortsätter: 

– En generell bedömning innebär ju i stort sett att det inte har gjorts en läkarbedömning. Men det som kommit fram under pandemin är ju att man har gått alldeles för mycket på kronologisk ålder, när det är biologisk ålder som måste avgöra, säger Skoog."---

https://www.dn.se/nyheter/sverige/regioner-medger-generella-bedomningar-av-aldres-covidvard/

[Göstage]
3

Twitterinlägg

#14 Apropå morfininsättandet: eftersom mina  finska språkkunskaper är minimala får jag förlita mig till twittrarens uppgifter- och till Google Translate för att översätta en nyckelmening i artikeln baserad på sjuksköterskan Sonjas uppgifter:

"Hengitysvaikeudet kuuluvat oleellisesti koronavirustautiin, kun sairaus on edennyt keuhkoihin.

– Morfiini vaikeuttaa hengittämistä lisää. Olen nähnyt sen itsekin. Olen antanut potilaalle määrättyä morfiinia ja potilaan kuolema on nopeutunut."---

I Googleöversättning:

"Andningssvårigheter är en väsentlig del av coronavirussjukdom när sjukdomen har utvecklats till lungorna.

- Morfin gör andningen svårare. Jag har sett det själv. Jag har gett föreskrivet morfin till patienten och patientens död påskyndas."---

https://yle.fi/uutiset/3-11433976

[Göstage]
1

"Vallehemmet i Axvall såg jag som en idyll när min farmor fick ett rum där efter en stroke. Drygt 50 år sedan. Ålderdomshem hette det på den tiden. Lugnt och stillsamt. Fina omgivningar. Bra mat. Enligt farmor Ebba. Nu har Vallehemmet blivit något av dödens väntrum. Elva personer har avlidit i covid 19. En tredjedel av de som har bott där. Totalt har 16 personer i Skara avlidit i sjukdomen. Kommunen har vägrat berätta att merparten av dödsfallen i Skara inträffat på ett och samma boende. Vallehemmet alltså.

En mellanchef hänvisar till patientsäkerheten. Avsikten har förstås varit att dölja katastrofen i Axvall. Enligt Nils Funcke har Skara gjort fel. Funcke är expert på sekretesslagen. Till SVT säger Funcke att sekretessen enbart gäller enskilda. Inte grupper."---

Pensionerade GP-journalisten Lennart Persson på Facebook om situationen på ett av landets äldreboenden.

Carmarino
2

Sex vd:ar och chefer för äldreboenden skriver nu att "Kritiken mot äldreomsorgen under pandemin är orättfärdig och regeringen har blundat för brister som varit uppenbara i många år".

All fakta fanns på bordet, ändå blundade regeringen för hur illa ställt det var i äldreomsorgen när coronaviruset började spridas över världen – att då i efterhand skylla de stora dödstalen inom äldreboenden på att man inte visste hur illa det var ställt håller inte, enligt debattörerna.

"Svensk äldreomsorg är en av de allra mest genomlysta verksamheter som finns", skriver de.

De slår även ifrån sig kritiken om att personal tog in smittan på äldreboenden, när det fram till nyligen inte var "möjligt att testa personal utan symtom".

De ifrågasätter även kritiken om avsaknaden av skyddsutrustning, eftersom det vanligtvis inte är något som används inom äldrevården.

"Vi larmade direkt till våra leverantörer av hälso- och sjukvårdsmaterial om vad vi behövde, men därifrån fanns ingen hjälp att få".

https://www.gp.se/nyheter/sverige/regeringen-blundade-f%C3%B6r-brister-i-%C3%A4ldrev%C3%A5rden-1.31187292

https://www.expressen.se/debatt/sju-chefer-for-aldreboenden-regeringen-har-blundat-for-fakta/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Göstage]
1

2019 hade detta låtit som hämtat ur någon dystopisk film, idag sker det…

"Mölndals kommun går nu ut och vädjar till anhöriga att respektera besöksförbudet på kommunens äldreboenden. Personalen vittnar om hur anhöriga klättrat in genom fönster, knuffat sig förbi personalen eller gömt sig och smugit in."---

GP (ännu ej betalartikel)

Carmarino
0

#20 De ser kanske sin chans att ta livet av sina äldre släktingar så att de får ärva.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Göstage]
1

"Personer som har fått grönt ljus att flytta in på äldreboende väljer att i stället avstå på grund av coronaviruset, oftast med uppbackning från anhöriga.

Det rapporterar flera kommuner till Inspektionen för vård och omsorg – Ivo", skriver TT/SR.

[Jimmy.L]
2

Jag förstår folks oro.

[Göstage]
1

#23ff Aftonbladets ledarsida uppmärksammar att äldre och deras anhöriga ratar inflyttning på boenden efter massdöden.

"Nu stoppar allt fler anhöriga sina släktingar från att flytta in på boenden. Oron för smittan har bitit sig fast, och insikten om situationen i omsorgens har spridit sig i hela befolkningen. Det säger mycket om förtroendekrisen för svensk äldreomsorg. Att över huvud taget få en plats på ett äldreboende är en lång resa för de äldre och en svår kamp för anhöriga."---

"Vi behöver börja prata om en äldrevårdskollaps. IVO utför nu särskild granskning av 90 äldreboenden. Men det kommer inte spela någon roll hur många granskningar som utförs, även om vi behöver mer information om läget och dess orsaker. Det kommer heller inte spela någon roll hur många viten som delas ut eller hur många avtal som kommuner säger upp med omsorgsföretag. Förtroendet är brutet. Sverige svek, och anhöriga står hellre ensamma kvar än vänder sig till det offentliga."---

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/zGdXRw/sveket-mot-de-aldre-maste-fa-ett-slut

[Göstage]
3

"Äldreboenden med många timanställda har drabbats hårdare av coronaviruset än boenden med trygga anställningar. Att få bort, eller i alla fall minska andelen, timanställda inom omsorgsyrkena borde därför vara varje rimligt partis främsta vallöfte", skriver Nils Karlsson i en krönika på Dagens Samhälle. Karlsson presenterar sig som  "föreläsare och filosof, inte längre miljöpartist".

[Hayabusa]
3

#25 En fråga som man aldrig hör ställas är: "Varför har vi timanställda?"

Är det så att många av Sveriges kommuner måste spara, att det inte finns ekonomiskt utrymme för att minska antalet timanställda? Att kommunerna är tvingade att ha timanställda, trots att man känner till systemets brister? 

Att det, dessutom, är anledningen till att det finns privata vårdbolag?

[Göstage]
4

Debattören och sakkunnige Jöran Rubensson vänder sig mot det politiska hyckleriet i spelet kring äldrevården i landet.

"Politikerna har skamlöst under flera decennier gullat med äldreomsorgen i retoriken men i praktiken allvarligt försummat den.

Det krävdes drygt 5 700 liv för att också bristerna i äldreomsorgen skulle uppmärksammas. De som bor på landets cirka 2 200 äldreboenden utgör knappt 0,8 procent av befolkningen men står för nästan 50 procent av dödsfallen.

För dessa tragiska händelser ska personalen inte klandras utan ansvariga politiker på alla nivåer och av alla kulörer. Varför blir de först nu så upprörda när dödssiffrorna jagat dem i hälarna? Äldreomsorgen har ju i decennier varit kommunernas budgetregulator, personalen underdimensionerad och med usla arbetsvillkor.

Så sent som förra året sparade sex av tio kommuner in på äldreomsorgen."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xgv7eB/kravs-det-5-700-doda-for-att-ni-ska-se-felen

[Hayabusa]
3

Lagen om offentlig upphandling har konsekvenser.

Emo
0

Ni, som brukar vara bra på att hitta statistik, kan ni leta reda på om dödsfall i hemmiljö har ökat nämnvärt i förhållande till dödsfall i offentligmiljö (sjukhus, äldreboende, korttidsboende och liknande)?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
1

Här har du lite statistik över i vilken boendeform äldre personer avlidit i corona.  Kanske inte exakt vad du söker, men ändå något.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

Emo
0

#30 Tack!

[Göstage]
2

Ljust i väst:

"Göteborgs stad har inga smittade på äldreboenden i kommunen. I åtta av stadens närmaste kranskommuner finns smitta på enbart ett boende", skriver GP.

[Göstage]
1

Region Östergötland har låtit granska hälften av de fall där sköra äldre avlidit utanför sjukhus med diagnosen covid-19 och funnit att viruset i ett stort antal av de granskade fallen inte kan sägas ensamt ha stått för den dödliga utgången.

"Region Östergötland har granskat samtliga dödsfall i länet där personen haft bekräftad covid-19 och avlidit i hemmet eller i särskilt boende. Genomgången omfattar 122 personer, det vill säga 51 procent av de totalt 240 personer med covid-19 som hade avlidit i länet när granskningen genomfördes."---

"Av genomgången framgår att 111 av de avlidna utanför sjukhus hade omfattande samsjuklighet och 11 måttlig samsjuklighet. Åldern hos de avlidna var hög, hälften av dem var 88 år eller äldre. För 15 procent av dödsfallen bedömdes covid-19 vara den direkta dödsorsaken, hos 70 procent en bidragande orsak och hos 15 procent bedömdes orsaken vara andra sjukdomar och då oftast hjärtsjukdom.

– I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad. Men varje dödsfall är givetvis sorgligt för de närstående. För många har det säkerts känns tungt att veta att personen drabbats av covid-19 och närstående har kanske inte heller haft samma möjligheter att göra besök den sista tiden, säger Stefan Franzén."---

https://www.regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/dodsfall-med-bekraftad-covid-19-granskas/

"Regionen har nu även inlett en journalgranskning för de patienter som avlidit med covid-19 på sjukhus.

– Granskningen är ett led i vårt patientsäkerhetsarbete och ett sätt att lära oss mer om covid-19 och hur vi ska hantera sjukdomen, säger Stefan Franzén."

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/covid-19-oftast-inte-ensam-orsak-vid-dodsfall-bland-aldre/

[Göstage]
1

Politiska beslut breddade vägen för coronaviruset in till äldrevården, enligt nedanstående debattör.

"Socialstyrelsens tidigare generaldirektör Lars-Erik Holm menar att coronapandemin inte hade behövt drabba äldreomsorgen så hårt om Socialstyrelsens föreskrifter om bemanning inte tagits bort 2015.

– Jag är inte förvånad. Ingen kommunpolitiker borde vara förvånad över att det blev som det blev i äldreomsorgen under coronan, säger Lars-Erik Holm."---

SR

Sindri
3

Precis vad jag skrev i trådstarten.  Konstigt att de inte behövde en fyra år lång utredning för att konstatera det!

[Göstage]
3

"Diskussionerna har varit livliga kring de många som avlidit på särskilda boenden under Coronapandemin. Nyligen presenterade Socialstyrelsen statistik över dödsfallen. Där framkom att 87 procent av de 2619 personer med covid-19 som dött på särskilda boenden inte hade sjukhusvårdats. Det är ett etiskt fiasko", skriver Marianne Melkersson, geriatriker, före detta sjukhusdirektör på Kungälvs sjukhus på GP Debatt.

[Göstage]
3

Regeringen har beslutat att förlänga besöksförbuden på säbo. "Hänsynslöst", anser Expressens ledarsida.

"Regeringen förlängde på torsdagen besöksförbudet på säbo - särskilda boendeformer för äldre. Det ska gälla september ut.

Det innebär sex månader med minimal fysisk närvaro av släkt och vänner. Det är inte omtänksamt, det är hänsynslöst.

Att förbudet infördes när covid-19 spreds som värst är inte konstigt. Men i takt med att smittläget förbättrats borde regeringen, Folkhälsoinstitutet och Socialstyrelsen ha talat tydligt om vikten av att göra undantag och tillämpa förnuft.

Väldigt många äldre dog på äldreboenden i början av pandemin när personal helt omedvetet spred smittan. 

Att ha stelbenta besöksregler nu kompenserar inte för vårens brister. Det resulterar i sämre hälsa, oro och nedstämdhet hos de gamla och deras anhöriga."---

https://www.expressen.se/ledare/aldre-maste-fa-fler-besok-och-kanske-en-kram-ocksa/

[Göstage]
2

#17 #11 m.fl.  Yngve Gustafson och många fler uttalar sig på tidskriften Fokus hemsida om äldrehanteringen under coronakrisen. Det är en lång artikel som riskerar bli betalartikel, så den som är intresserad av ämnet bör passa på att läsa den.

"Gustafson anser att åtminstone 1 000 människor har dött i onödan och han ger sitt eget skrå det största underbetyget. Han kallar läkarkåren »oetisk« som inte gjorde individuella bedömningar.

– Sätter man in palliativ vård med morfin och Midazolam på ett äldreboende så dör de inom en vecka. Det är inte förenligt med liv, konstaterar han och menar att de äldre fått läkemedel som är »kontraindicerande«.

Att ge en person med hjärnskador morfin blir ett effektivt sätt att få dem att dö snabbt. Mellan 70 och 80 procent av de boende har demens, och deras hjärnor klarar inte av medicineringen. Kunskapen om vilka förutsättningar som gäller för gamla människor saknas hos Folkhälsomyndigheten, anser Gustafson. Han vet vad han talar om. Genom det unika forskningsprojektet Gerda har han gjort hembesök hos över 2 000 äldre, 85 år och uppåt, besök som följts upp genom åren.  Han berättar om fattigpensionärer i Västerbotten, ofta kvinnor, som lever ensamma och utblottade. Människor som inte gör något väsen av sig, men som enligt vår lagstiftning har rätt till omsorg. Yngve Gustafson anser att det svenska samhället är åldersdiskriminerande."---

https://www.fokus.se/2020/09/den-svenska-synen-pa-aldre-blev-knapptyst-fran-kommunen-under-krisen/

[Göstage]
1

Det generella besöksförbud på landets äldreboenden som infördes den 1 april upphör att gälla från 1 oktober. Dock kan lokala förbud kvarstå eller införas, liksom andra restriktioner. Besökare och besöksmottagare uppmanas att ta del av information från personalen.

Källa

[Göstage]
2

Äldreboende- där ingen kan tro att någon vill bo? Britta Svensson i Aftonbladet:

"De senaste sex åren har det bott ungefär 80 000 människor över 65 år på de särskilda boendena. Socialstyrelsens databas över statistik för äldreomsorg visar en ganska rak linje. Men våren 2020 dyker den plötsligt.

Bara mellan mars och april i år försvinner nästan 3 000 personer. I juni 2020 är det bara kvar drygt 74 000 människor på säbo. Av dem har 2 561 personer avlidit i covid-19. Resten har dött av något annat eller flyttat. Och ingen har velat ha de lediga platserna. Pandemin har blivit en katastrof för själva boendeformen."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/56Vj3E/aldreboendena-har-blivit-en-katastrof

[Jimmy.L]
2

Chefer och arbetsledning på äldreboenden tog inte coronaviruset på allvar när smittspridningen var som värst. Om det kommer vittnesmål från äldreboenden över hela landet. Kritiken handlar bland annat om personal som tvingats arbeta utan skydd och säger sig ha blivit tystade av ledningen. Det visar Ekots kartläggning av hundratals ärenden som kommit in till Inspektionen för vård och omsorg.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7559433

[Jimmy.L]
0

Efter närmare tre månader nästan helt utan coronasmitta på Stockholms äldreboenden har ett 20-tal patienter och personal nu testat positivt för covid-19, den senaste rapporterade veckan.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7561274

[Göstage]
1

#42 #39 Illa, inte minst eftersom besöksförbudet ju hävs i dagarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-ingen-risk-nar-besoksforbudet-upphor

• Redigerat 2020-09-25 06:42 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#43: Ja det är mycket illa.

[Göstage]
2

"Coronapandemin har slagit hårt mot de äldre. Enligt en undersökning av Ivo har nästan 9 000 äldre under flera månader inte fått den vård och omsorg de har rätt till, rapporterar Ekot."---

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/samre-vard-till-aldre-under-covid

En inte helt oväntad information.

[Göstage]
1

"Under coronapandemin har den svenska äldreomsorgsmodellen stresstestats och dess svagheter obarmhärtigt avslöjats", skriver Expressens ledarsida i en upprörd spalt.

https://www.expressen.se/ledare/skandal-att-covidsjuka-aldre-fick-do-utan-lakarbesok/

[Jimmy.L]
1

Jenny Bengtsson var med och fattade ett omtalat beslut om munskyddskrav för personal på ett äldreboende i Stockholm. Nu träder hon fram och riktar skarp kritik mot sin egen arbetsgivare – Arbetsmiljöverket – då hon anser att de låtit sig påverkas så att personal på äldreboenden i hela Sverige inte fått munskydd.
– I mitt uppdrag som tjänsteman är det också viktigt att slå vakt om det som är rätt.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/arbetsmiljoverkets-inspektor-avslojar-spelet-om-munskydden-rattsvidriga-saker

[Jimmy.L]
0

Inte nog med coronapandemi. Snart är säsongsinfluensan över oss. Den 3 november startar vaccineringen i Region Stockholm. Först ut är äldre och riskgrupper. Men långt ifrån alla tänker vaccinera sig.

https://www.mitti.se/nyheter/manga-tanker-avsta-arets-influensavaccin/reptjA!2DKplAhVeW155Ovkc6g7eg/

[Göstage]
2

#48 Jag har tid inbokad nästa vecka (RVG). Har överlevt tidigare influensasprutor, så chansen finns att jag står pall även för denna…😉

[Jimmy.L]
1

Trelleborgs kommun införde besöksförbud på sina äldre boenden, något som de inte har lagligt stöd för.
"Nej, det kan inte en kommun göra. En person som bor på ett äldreboende har en lägenhet som sitt eget hem, det kan bara inskränkas genom lag", säger Katrin Westlund, rättssakkunnig på Socialstyrelsen.

https://sverigesradio.se/artikel/7587348

[Göstage]
1

Ett antal fackliga företrädare för landets sjuksköterskor varnar på Aftonbladet debatt för att det kan dras förhastade slutsatser när Ivo nu gör en fördjupad granskning av nittio särskilda boenden.

"Coronapandemin har tagit över debatten om vad den kommunala hälso- och sjukvården av äldre behöver.

Vi vill varna för ett allt för ensidigt fokus på det som sker i realtid, då det riskerar att leda till beslut på svag vetenskaplig grund."---

"Det är med andra ord för tidigt att dra tvärsäkra slutsatser om vad som brustit i svensk kommunal äldrevård och innan mer fullödiga analyser finns på plats bör man undvika att skuldbelägga dem som arbetar där."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jBB0rz/sluta-skuldbelagga-aldrevarden-i-krisen

• Redigerat 2020-10-31 08:04 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Inte nog med coronapandemi. Snart är säsongsinfluensan över oss. Den 3 november startar vaccineringen i Region Stockholm. Först ut är äldre och riskgrupper. Men långt ifrån alla tänker vaccinera sig.

https://www.mitti.se/nyheter/manga-tanker-avsta-arets-influensavaccin/reptjA!2DKplAhVeW155Ovkc6g7eg/

[Jimmy.L]
1

I mars insjuknade Naemi Andersson, 91, i misstänkt corona. Men eftersom hon hade underliggande sjukdomar fick hon endast palliativ vård – utan att först ha fått träffa läkare.

Det säger Naemis dotter, Margaretha, som nu anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg.

– Någon måste ställas till svars. Min mamma hade fortfarande kunnat leva, säger hon.

https://www.expressen.se/gt/naemi-91-dog-i-corona-fick-aldrig-traffa-lakare/

[Jimmy.L]
0

Två boende på Ekedals äldreboende i Skövde har drabbats av Covid 19 och kommunen har under lördagen därför infört besöksförbud på det särskilda boendet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7589419

[Jimmy.L]
0

Ett fall av covid-19 har bekräftats vid ett av Haparanda kommuns äldreboenden, och de anhöriga underrättades på söndagen. Nu pågår smittspårning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ett-covidfall-pa-aldreboende-i-haparanda

[Jimmy.L]
1

Två ur personalen och en som bor på äldreboendet Tallmon i Skutskär har smittats av coronaviruset. Boendet drabbades hårt under våren, med minst tio döda.

– Det är inte på samma avdelning som tidigare, säger Britta Gustavsson, MAS i Älvkarleby kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tre-smittade-pa-aldreboendet-tallmon

[Jimmy.L]
1

Covid-19 finns nu på sex olika äldreboenden i Göteborg, i fem olika stadsdelar. Nu slår fackförbundet Kommunal larm.

– Det som är oroande är att vi får rapporter om att personal går runt på olika avdelningar igen, säger Anna Skarsjö, ordförande Kommunal Väst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-okar-smittan-pa-goteborgs-aldreboende

[Jimmy.L]
1

En kvinna som tidigare var anställd inom hemtjänsten i Hällefors har åtalats för framkallande av fara för annan. Det efter att hon i våras gått till jobbet trots att hon var smittad av covid-19.

Enligt åklagaren hann kvinnan träffa 9 omsorgstagare och 9 kollegor innan det framkom att hon var smittad. Flera av de personerna har sedan insjuknat men det går inte att fastställa att det var kvinnans fel.

Ytterligare personer runt om i landet har blivit polisanmälda för liknande händelser men det här är det första åtalet där en person trotsat smittskyddsreglerna och gått till jobbet med smitta. Kvinnan nekar till brott men riskerar att få sitta i fängelse i upp till två år om hon döms.

https://sverigesradio.se/artikel/7591109

[Jimmy.L]
1

En anställd inom omsorgen i Hässleholms kommun uppmanades av sin chef att stanna kvar på jobbet efter att hen fått besked om Covid-19-smitta. Det rapporterar nätsajten Frilagt.

Enhetschefen på gruppboendet där den anställde jobbade hänvisade till personalbrist och uppmanade dessutom personen att komma tillbaka och jobba nästa dag.

Medicinskt ansvarig sjuksköterska i Hässleholm Birgitta Ljungbeck säger till Frilagt att hon är upprörd och att hon har anmält händelsen till Region Skånes smittskydd som utreder händelsen.

https://sverigesradio.se/artikel/7591510

Draken
2

#58: Hoppas hon döms till fängelse 🤬. Vilken jäkla idiot.

#59: Och den skall sitta kvar som chef inom vård och omsorg. Man får väl hoppas att det är ett skämt…..fast det lär det ju inte vara 🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

#60 Håller med dig.

[Jimmy.L]
0

En person på ett äldreboende i Uddevalla har smittats med covid-19. Socialtjänsten i Uddevalla avråder nu från besök på kommunens alla vård- och omsorgsboenden, för att undvika smittspridning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/uddevalla-avrader-fran-besok-pa-aldreboenden

[Jimmy.L]
2

Covid-19 spreds snabbt mellan avdelningarna på många äldreboenden i landet. Men på Slomarps äldreboende i Mjölby lyckades man stoppa smittan genom att skapa en helt isolerad covid-19-avdelning.

– Vi var väldigt snabba med att isolera hela den enheten. Ingen personal fick gå emellan avdelningarna, säger sjuksköterskan Malin Liew.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-stoppades-covid-19-pa-aldreboendet-i-mjolby

[Jimmy.L]
2

För att minska risken för smittspridning av covid-19 borde man göra en mer omfattande testning av boende och personal på äldreboenden, än man gör i dag, när man upptäcker smitta. Det menar det råd som samlar de vårdgivare som ansvar för läkarinsatserna på äldreboenden i region Stockholm.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7592310

[Jimmy.L]
0

Karin Tegmark Wisell, enhetschef på Folkhälsomyndigheten säger att smittspridningen även ökar på äldreboenden i de mest drabbade länen.

– Det är en reflektion av den ökning av smitta som vi ser i samhället, säger Karin Tegmark Wisell.

Karin Tegmark Wisell säger att nivån på smittspridningen på äldreboenden fortfarande är på en låg nivå, men att hälften av alla nya klusterutbrott sker just på äldreboenden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7593204

[Göstage]
1

#65 Verkligen illa!

[Göstage]
1

De flesta äldre som avlider gör det på sjukhus dit de transporterats från sina hem, ej från äldreboenden enligt färska rapporter. (Om de insjuknande har haft någon form av hembesök för hjälp med hushåll och sjukvård framgår inte.)

"Trenden med färre avlidna med covid-19 ser ut att ha brutits. Nu syns höga dödstal även bland äldre som bor hemma, enligt en äldreforskare."---

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/hoga-dodstal-bland-aldre-som-bor-hemma

• Redigerat 2020-11-06 10:06 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Coronasmitta har kommit in på Solnas vård- och omsorgsboenden igen, efter att de har varit smittfria sedan i somras. Staden avråder nu anhöriga från besök på Solnas boenden.

https://www.mitti.se/nyheter/smitta-pa-solnas-aldreboende-nu-avrads-besok/reptkf!SjlH7BEnmxoIQFPCiD5DCQ/

[Jimmy.L]
1

Den första rapporten från regeringens coronakommission blir försenad tills mitten av december, bland annat eftersom man inte hunnit få in nödvändiga uppgifter från olika myndigheter. Rapporten ska handla om coronavirusets spridning inom äldreomsorgen. Kommissionen har bland annat jämfört dödligheten på äldreboenden i de nordiska länderna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7594209

[Göstage]
2

#69 Det lär bli ett antal kommissioner de kommande åren, och regeringens stall av utredare kommer knappast heller att lida brist på sysselsättning.

[Jimmy.L]
1

#70: Ja tyvärr.

[Jimmy.L]
1

Det råder besöksförbud på vård- och omsorgsboendet Victoria i Limhamn. Anledningen är att det är utbredd smittspridning bland de boende.

Hur många i personalen som är smittade vill chefen för Förenade Care inte uppge.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/var-fjarde-pa-demensboende-i-limhamn-har-covid-19

[Jimmy.L]
0

Brobygårdens äldreboende i Landsbro har drabbats av ett stort utbrott av covid-19. Totalt rör det sig om ett tiotal boende som testats positivt sedan i fredags.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stort-utbrott-av-covid-19-pa-aldreboende

[Jimmy.L]
0

Det pågår en okontrollerad smittspridning av covid-19 på äldreboendet Mariebergsgården i Nyköping. Ansträngningar görs nu för att begränsa smittan till den aktuella avdelningen och på boendet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/covidutbrott-pa-aldreboende-i-nykoping

[Jimmy.L]
1

Täby kommun avråder från besök på samtliga äldreboenden i kommunen. Att avråda från besök är nämligen allt man kan göra – det finns idag ingen laglig rätt för en kommun att införa besöksförbud, det kan bara regeringen göra.

– Vi tycker det är lite märkligt att våra smittskyddsläkare inte kan införa ett besöksförbud, säger Lilian Carleson, medicinskt ansvarigt sjuksköterska i Täby kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/markligt-att-smittskyddslakarna-inte-kan-infora-besoksstopp

[Jimmy.L]
2

SVT:s granskning visar att få covidsjuka från äldreboenden har förts till sjukhus – istället har vården ofta inriktats på lindring snarare än att bota. Nu kommer även kritik mot att äldre ges en ”palliativ cocktail” vid covid-19 – som enligt experter riskerar att påskynda döden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/kritik-mot-varden-av-covidsjuka-aldre

[Jimmy.L]
0

Salems kommun stoppar återigen besökare från äldreboendena med start i dag.

I ett pressmeddelande skriver kommunen att krisledningsnämnden fattade beslutet med tanke på att spridningen av coronaviruset har ökat kraftigt i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/salem-aterinfor-besoksstopp-pa-aldreboenden

[Jimmy.L]
0

Socialdirektören i Motala kommun har beslutat att införa besöksstopp på Strömsborgs äldreboende från idag, den 13 november, uppger kommunen på sin sajt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/besoksstopp-pa-aldreboende-i-motala

[Jimmy.L]
0

Tillsynsmyndigheten Ivo skickar en tydlig signal till landets kommuner: Kommunala besöksförbud på äldreboenden saknar lagligt stöd. De som ändå väljer att hindra besök riskerar att straffas.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ivo-besoksforbud-ar-olagliga

Men alkoholförbud efter 22 var mer rimligare?

[Jimmy.L]
0

#74: Antalet bekräftade fall av covid-19 på äldre- och demensboendet Mariebergsgården i Nyköping har ökat ytterligare. Sammanlagt har nu 15 gamla och fem anställda drabbats av covid-19, skriver kommunen på sin hemsida.

https://sverigesradio.se/artikel/7600020

Draken
1

#79: Men ursäkta …är de dum i hela huvudet 🤬

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen vill efter situationen i våras, då många äldre smittades och dog av coronaviruset, se skärpta krav på kommunernas äldreomsorg.
Socialstyrelsen föreslår bland annat krav på kontinuerlig utbildning i basal hygien och att personal ska organiseras i särskilda team eller avdelningar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7599457

[Jimmy.L]
0

Minst 27 äldre dog i covid 19 på äldreboendet Berga i våras. Men ännu vet inte kommunen om, och hur, boendet brustit. Oppositionen vill se resultat nu.

https://www.mitti.se/nyheter/minst-27-aldre-dog-nu-kravs-svar-om-aldreboendet-berga/reptkc!s1dvyfKbNxVU75U0DrGTJw/

[Göstage]
0

#83 Som talesättet lyder: ”Den som inte lär sig av historien är dömd att upprepa den”.

[Jimmy.L]
0

#84:Precis

[Jimmy.L]
0

Salems kommun beslutade förra veckan att gå emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer och införa besöksförbud på sina äldreboenden efter en dramatisk ökning av smittspridningen i regionen. Men varken i Södertälje eller i Nykvarn finns planer på liknande åtgärder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/inget-besoksforbud-pa-aldreboendena-i-sodertalje-och-nykvarn

Draken
1

#86: Det gjorde salems kommun rätt i. tycker nog att de andra kan göra likadant.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

Brist på skyddsutrustning och personal som inte vågar gå in till personer smittade med covid-19. Det framkommer när SVT Nyheter Dalarna granskar de nära 100 tillbudsrapporterna i länets kommuner och regionen under pandemins sju första månader.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/inlast-skyddsutrustning-under-coronapandemin-i-dalarna

[Jimmy.L]
0

Coronasmittan sprider sig återigen snabbt på Stockholms äldreboenden. På torsdagen var 245 personer på vård- och omsorgsboende och servicehus sjuka, eller misstänkt sjuka, i covid-19.

https://www.dn.se/sthlm/smittan-sprids-snabbt-pa-aldreboenden-manga-platser-star-lediga/

[Jimmy.L]
0

Coronaviruset har under november spridit sig inom hemtjänsten i Karlstad. Både personal och kunder är drabbade.

Smittan är framförallt kopplad till en arbetsgrupp enligt verksamhetschefen, men om den börjat hos kunder eller personal har smittspårningen inte kunnat ge svar på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/utbrott-av-corona-inom-hemtjansten-i-karlstad

[Jimmy.L]
1

Nu finns covid-19 åter på Helsingborgs vårdboenden. Hittills har åtta av totalt 18 drabbats. Men det finns inga planer på att stänga boendena för besök.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/allt-fler-smittade-pa-vardboenden-i-helsingborg

[Göstage]
0

#91 Verkar svårt att hålla coronan borta från äldreboenden, och allra svårast verkar det vara i Sverige, i en nordisk jämförelse.

[Jimmy.L]
1

#92: Dom brister i säkerheten på äldreboende gång på gång trots löften om nya rutiner.

[Jimmy.L]
0

Var fjärde av de äldre i Sörmland som bekräftats coronasmittade bodde vid testtillfället på äldreboende. Det visar nya siffror över hur pandemin slagit mot 70-plussarna i länet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/var-fjarde-coronasmittad-aldre-bodde-pa-aldreboende

[Jimmy.L]
0

Coronasmittan har återigen tagit sin in på Södertäljes äldreboenden. På fredagen meddelade Södertälje kommun att åtta personer inom äldreomsorgen insjuknat.

– Antalet smittade har tyvärr ökat och vi har nu åtta personer med covid-19 inom äldreomsorgen. Ökningen har skett snabbt. Det är naturligtvis tråkigt, men inte så förvånande. Nivån på antalet smittade i Södertälje kommun är fortsatt hög, säger Karin Björkryd, omsorgschef på Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/coronasmittan-tillbaka-pa-sodertaljes-aldreboenden

[Göstage]
0

#95 Det svaret känns närmast som en axelryckning. 🤷‍♀️

• Redigerat 2020-11-22 08:48 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#96: Ja dom rycker på axlarna och går vidare.

Draken
0

#91: Men alltså hur jävla dumma är folk 🤬

Stäng fullständigt för besökare för vårdtagarnas skull.

OCH SE FÖR HELVETE TILL ATT PERSONALEN KAN LÄSA OCH SKRIVA, SÅ DE FATTAR VAD SOM GÄLLER 🤬

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Emo
2

Hur stor eller liten ska respekten för lagar vara?

Om man accepterar att bli omyndigförklarad om man flyttar till ett annat ställe, bör man upplysas om vad som gäller, så man inte accepterar att andra bestämmer över en om man inte tycker att de ska det.

Det är väl ändå inte den boendes skyldighet att undervisa betjäningen. Det ska väl ingå i de allmänna villkoren?

När jag var barn var det min farmors största fasa att hamna på fattighuset (ålderdomshemmet) Nu år det min fasa att hamna på nutida motsvarighet.

Draken
1

Det minsta vi kan krä'va är väl att de kan läsa och förstå vad som gäller tycker jag.

Och nej, det är inte de boendes skyldighet, det borde finnas en lag på det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

93 kommuner hade förra veckan misstänkt eller bekräftad covid-19 på något eller flera av sina äldreboenden enligt Ekots enkät.

Åtta kommuner beskriver läget som allvarligt eller mycket allvarligt medan 46 beskriver läget som allvarligt men under kontroll.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-pa-aldreboenden-i-93-svenska-kommuner/

[Jimmy.L]
0

Ett större antal boende och personal har insjuknat på Segevångsgården i Malmö.

Smittspridningen oroar personal på äldreboendet som upplever att smittan kommit in via kolleger som varit utomlands, att det sparats på skyddsutrustning och att vikarier inte fått information om smittan.

– Vi kan inte styra över vad de anställda gör på sin fritid, säger Madeleine Lundström, vd på Förenade Care som driver Segevångsgården.

https://www.expressen.se/kvallsposten/personalen-orolig-over-smitta-pa-aldreboende/

[Göstage]
0

Expressens ledarsida anser att IVO:s rapport om behandlingen av coronasjuka på landets äldreboenden påvisar en skandal som måste leda till förändringar.

"En av fem patienter på äldreboenden, med misstänkt eller konstaterad covid-19, fick inte någon individuell läkarbedömning. I stället har det gjorts kollektiva bedömningar(!) Det konstaterar Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, efter en journalgranskning.

De äldre som smittades och deras anhöriga fick varken information eller gjordes delaktiga i behandlingen. Genomförandet av vård i livets slutskede skedde inte enligt reglerna, missförhållanden som Dagens Nyheter rapporterat mycket om.

Dessutom har läkare har hållit sig borta – med Socialstyrelsens goda minne – och fattat beslut via telefon."---

*Hela strukturen är som gjord för den skandal som Ivo har frilagt. Nu måste allt ses över: ansvarsfördelningen mellan regioner och kommuner, den medicinska kompetensen i kommunerna och äldreboendenas status och funktion.

Trots de fruktansvärda dödssiffrorna under pandemin är äldreomsorgen inte en prioriterad fråga för väljarna. Det är med andra ord en sektor som tycks försummas av både politiker och medborgare.

Så får det inte fortsätta.

https://www.expressen.se/ledare/hur-manga-dog-i-onodan-pa-landets-aldreboenden/

[Jimmy.L]
1

Covidsmittan fortsätter att öka i Sverige. Och det märks inte minst på landets äldreboenden.

Socialstyrelsen visar en brant kurva över covid-19 i äldreomsorgen.

– Smittan ökar på de särskilda boendena. Nivån ligger på den som vi rapporterade i våras. Men vårens siffror var i underkant eftersom vi testar mer nu, med fler mildare diagnoser, säger Iréne Nilsson Carlsson, folkhälsoråd vid Socialstyrelsen.

Källa Aftonbladets live.

[Göstage]
1

Katerina Janouch på Katerina Magasin och läkaren Jon Tallinger tecknar en nattsvart bild av den utbredda döden bland våra äldre under pandemin. Tallinger har på annat håll skrivit att IVO:s rapport bekräftar det som han larmade om den 10 april, men där hans visselblåsande ledde till att han utmålades som konspirationsteoretiker. Katerina Magasin:

"Gamla som med berått mod sänts in i döden. Som kvävts till döds ensamma i sina sängar, svikna av den “vård i världsklass” som de finansierat med sina skattepengar under många gånger långa arbetsliv. Förtvivlade anhöriga som inte fått ta farväl. Anhöriga som behövt kriga mot vården och som i vissa fall lyckats rädda livet på sina nära och kära. Andra har inte varit lika lyckosamma. Smärta, lidande, ångest, liv som avslutats i förtid – helt i onödan, är de historior som kantar coronapandemin i Sverige.

Denna dödsängelstrategi är också svaret på varför våra dödstal skiljer sig så radikalt från andra länders statistik, framför allt från våra nordiska grannars. “Det ligger på nivån brott mot mänskligheten”, säger läkaren Jon Tallinger när jag ringer upp honom. Tallinger var en av de första som började kämpa för de gamlas rätt till överlevnad under våren 2020. “För att klara sjukvården som en konsekvens av att man lät smittan spridas fritt, blev man tvungen att prioritera bort de äldre. Men inga stora medier vill rapportera om hur allt detta hänger ihop”, säger han."---

https://katerinamagasin.se/overgreppen-mot-de-gamla-i-coronapandemins-sverige-saknar-motstycke-flockimmuniteten-innebar-att-man-behovde-offra-de-aldre/

Det känns oerhört bra när Jönköpings-Posten från mitt eget landsting bekräftar ALLTING jag varnade för var på väg att hända redan 10e april.  Äldre fick inte komma till sjukhus & fick ingen syrgas. I ledarartikeln:                  —”Att syrgasbehandling ska kunna ges på äldreboenden borde också bli självklart.” Upprättelse i mitt eget… Läs mer »
[Jimmy.L]
2

#105: Är så sjukt hur man behandlar människor som är äldre.

[Göstage]
1

Vissa erfarenheter av pandemin verkar redan ha gjorts.

"Jan Albert tror att flera lärdomar från pandemin kommer att påverka samhället under lång tid framöver. Inte minst har det satt äldrevården under lupp.

– Luftvägsinfektioner och influensa har alltid varit ett hot för äldre och andra sköra personer, men det har inte uppmärksammats tillräckligt tidigare."---

https://www.expressen.se/nyheter/sa-forandras-vara-liv-om-corona-aldrig-forsvinner/

Lika märkligt som trist att det skulle behövas en pandemi för att dra de lärdomarna…🤔

Experterna är eniga – det kommer dröja innan vi kan återgå till våra vanliga liv. Men hur blir våra liv om corona aldrig försvinner?
  • Redigerat 2020-11-28 08:27 av [Göstage]
[Göstage]
1

"I veckan visade en kritisk rapport från Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) att var femte person på äldreboende med konstaterad eller misstänkt covidsmitta inte fick någon individuell läkarbedömning. En stor del av dessa fick inte heller någon bedömning av sjuksköterska.

– Det är mycket allvarligt. Det är inte förenligt med lagen och för de här personerna som inte fått en individuell bedömning och för deras närstående är det en tragedi, säger Olivia Wigzell (Socialstyrelsens generaldirektör) i Ekot:s lördagsintervju.---

TT

Ja, det är en tragedi. Och en skam.

Att många äldre som drabbats av covid-19 inte fått någon individuell läkarbedömning är mycket allvarligt, enligt Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell.
[Göstage]
0

Blekinge har klarat sig jämförelsevis bra i ansträngningarna att hålla smittan borta från sina äldreboenden.

"Per tusen smittade invånare sticker Blekinge ut med lägre andel svårt sjuka eller döda, jämfört med de angränsande länen.

Länets smittskyddsläkare Bengt Wittesjö säger att det inte går att svara på exakt varför det ser ut så, men att en del av framgången kan ligga i att Blekinge inte fått in smittan på äldreboenden i särskilt hög utsträckning."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/blekinge-sticker-ut-med-lagre-andel-doda-/

Färre av de coronasmittade blir svårt sjuka eller dör i Blekinge, jämfört med angränsande län. Det rapporterar P4 Blekinge. – Vi har haft både tur och skicklighet, hoppas jag, i att hålla smittan från äldreboenden, säger Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare i region Blekinge.
[Hayabusa]
2
Kritiken mot hur äldrevården har hanterats under pandemin kommer nu från flera håll. ”Man vågar knappt tänka på vilka konsekvenser det här har fått, ordet skandal räcker inte”, säger journalisten Thomas Ritter.
[Jimmy.L]
2

Det behövs striktare regler för personal inom äldreomsorgen så att de inte går till jobbet när någon i familjen är förkyld eller uppvisar symptom som kan vara covid-19. Det menar äldreforskaren Ingemar Skoog.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7612701

Det behövs striktare regler för personal inom äldreomsorgen så att de inte går till jobbet när någon i familjen är förkyld eller uppvisar symptom som kan ...
[Jimmy.L]
0

Skärvstagården i Sollefteå med drygt 100 boendeplatser för äldre och dementa har sedan i onsdags drabbats av ett stort covid-utbrott.

https://sverigesradio.se/artikel/7612721

Skärvstagården i Sollefteå med drygt 100 boendeplatser för äldre och dementa har sedan i onsdags drabbats av ett stort covid-utbrott. På söndagskvällen ...
[Jimmy.L]
1

Det lokala besöksförbudet på vård- och omsorgsboenden i Stockholm rivs upp med omedelbar verkan. Besöksstoppet bryter mot lagen, skriver Förvaltningsrätten i Stockholm i ett pressmeddelande.

Källa SVT rullande rapportering

[Göstage]
1

#113 Svår balansgång mellan lagtext och omtanke i dessa tider…🤔

[Göstage]
2

Branschorganisationen Vårdföretagarna rkiktar skarp kritik mot Folkhälsomyndigheten, som inte lyckades åstadkomma riktlinjer för äldrevården, utan bara allmänna för sjukvården. Däremot har FHM varit snabb med kritiken mot vårdgivare och regioner när katastrofen var ett faktum. SKR (Sveriges kommuner och regioner) instämmer i kritiken.

"Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson har återkommande pekat på problemen inom äldreomsorgen, som bristande hygienrutiner och lågutbildad personal, och lyft det som en starkt bidragande orsak till den stora smittspridningen på äldreboenden.
– Jag tycker inte att det anstår en generaldirektör att dra så snabba slutsatser och jag tycker att det känns orättvist att man målar ut en verksamhet som sliter hårt, dygnet runt, säger Eva Nilsson Bågenholm."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vardforetagarna-sverige-saknade-coronastrategi-for-aldreomsorgen

Inlägget finns också i FHM-tråden.

Sverige har saknat en strategi för att skydda de allra sköraste på landets äldreboenden. Det anser branschorganisationen Vårdföretagarna i en rapport där man riktar hård kritik mot framförallt Folkhälsomyndigheten för att inte ha gett tillräckligt stöd och skyllt de höga dödstalen på bristerna inom äldreomsorgen. 
Lussan20
2

Jag har haft mina äldre släktingar på äldreboende och jag slogs av hur smutsiga de var både kläder och hår, långa naglar dåliga trasiga kläder. Det syns även på inslag i rapporteringen. Vi bodde inte nära min pappa, men då vi var där tog vi med kläder och hygienartiklar. Min syster och jag duschade honom, klippte naglar och såg skorv i hårbotten. Vid demens måste de ha den hjälpen. Även få igång matandet då de ofta tappar lusten att äta. Men de satt ofta apatiska vid sina tallrikar. En blind man visste inte ens att han fått sin mat. Jag grät varje gång då vi åkte därifrån.
Negativ? Nej klarsynt. Jag såg mycket som borde vara anmälan på. Men man blir utlämnad som anhörig och vågar inte klaga. Klart virus frodas i dessa miljöer.
Vi lever i ett mycket kallt samhälle och det syns på hur de äldre har det.
Vi har en gammal kvar på ett boende i Stockholm, det är något bättre, men långt ifrån bra. De nya fattigstugorna. Tjänar man pengar på vanvård borde man skämmas.

[Jimmy.L]
2

I tisdags uppgav Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att regionerna har brustit i vården av äldre under coronapandemin. Thomas Andersson menar att hans far, 82-årige Jan Andersson, har fallit offer för just undermålig läkarvård.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brister-i-aldrevarden-under-pandemin-jan-82-ar-en-av-de-drabbade

I tisdags uppgav Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att regionerna har brustit i vården av äldre under coronapandemin. Thomas Andersson menar att hans far, 82-årige Jan Andersson, har fallit offer för just undermålig läkarvård.
[Göstage]
1

Förödande utbrott på äldreboende i Delsbo.

"Nästan samtliga av de 36 som bor på Månsbackens vård- och omsorgsboende i Delsbo har testat positivt för covid-19. Nu bekräftar smittskyddsläkare Lars Wesslén att ett tiotal av de boende som smittats har avlidit."---

Enligt Lars Wesslén är det troligtvis via personalen som smittan kom in till boendet.

– Det är så det går till när man får en smitta på ett äldreboende. Det är inte de anhöriga som är där lite ibland, det är undantagsvis de anhöriga som smittar. Huvudsakligen är det de som jobbar där, säger Lars Wesslén."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tiotal-doda-pa-mansbacken-efter-stort-coronautbrott

Nästan samtliga av de 36 som bor på Månsbackens vård- och omsorgsboende i Delsbo har testat positivt för covid-19. Nu bekräftar smittskyddsläkare Lars Wesslén att ett tiotal av de boende som smittats har avlidit. 
  • Redigerat 2020-12-01 14:11 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2

#118: Sorgligt

[Göstage]
1

Merparten av de som avlidit sedan andra vågen startade i mitten av oktober fanns på äldreboenden, och andelen är högre än motsvarande statistik från den första vågen.

"Sedan dödstalen i covid-19 började stiga igen i mitten av oktober har hittills 714 personer registrerats som döda i covid-19, enligt Socialstyrelsen."

"Av dessa 714 var 407, eller 57 procent, personer på äldreboende. Andelen avlidna på äldreboende under den här perioden är därmed högre än tidigare, då den legat runt 46 procent."---

Marta Szebehely, professor emerita i socialt arbete vid Stockholms universitet, säger till Aftonbladet att det det är en stor brist att Sverige saknar offentlig statistik på hur många äldreboenden som har drabbats och hur många personer som har smittats och avlidit i olika äldreboenden.

"– Vi vet att totalt har 3,4 procent av alla äldre i svenska äldreboenden avlidit med covid-19. Men bakom den siffran finns säkert äldreboenden som har haft 20 procent döda i covid-19, och sådana som har haft noll. Det kanske är en slump, men om man inte tar fram den kunskapen kan vi inte veta."---

"Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att de flesta äldre i äldreboenden hittills inte har smittats av covid-19, säger Marta Szebehely.
– Det rör sig totalt om runt tio procent som bor i äldreboende som har smittats, och de flesta som smittats har klarat sig. Drygt en tredjedel av de smittade avlider."---

"– Det här är en sjukdom som går in på äldreboenden. Det är nästan omöjligt att hålla den ute. Enda sättet tycks vara att hålla nere smittan i samhället, säger Marta Szebehely."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3J8JX/kritik-mot-sekretess-om-doda-pa-aldreboenden

De senaste sju veckorna har över 400 personer på äldreboende avlidit i covid-19. Andelen dödsfall på äldreboenden är nu något något högre jämfört med i våras. Men hur enskilda äldreboenden drabbats finns det inte någon samlad kunskap om, vilket väcker kritik.
  • Redigerat 2020-12-04 06:49 av [Göstage]
[Göstage]
2

I Helsingfors tycks det inte vara någon kris med smittan på äldreboenden och inom äldrevård. Under vårens utbrott dog cirka 100 boende på äldreboenden och i äldrevård i staden. Hittills i höst är man nere i tiondelen av det.

"Terhi Heinäsmäki, infektionsläkare vid Helsingfors epidemiologiska verksamhet, har jobbat med coronavården på vårdhemmen i huvudstaden sedan början av april.

Skillnaden till den första vågen av epidemin i våras är stor. Då dog nästan 90 boende på vårdhemmen i Helsingfors i covid-19.

– Då var det stort fokus på dödsfallen. Nu har antalet dödsfall på vårdhemmen fallit till en tiondel jämfört våren. Antalet smittade har varit litet och smittan sprids sällan vidare till många.

Under hösten har 10 boende på vårdhemmen dött i covid-19: 3 i oktober, 6 i november och en december.

Den stora skillnaden till våren förklaras allra mest av de rutiner som införts på vårdhemmen."---

https://www.hbl.fi/artikel/dodsfallen-i-covid-19-betydligt-farre-bland-de-allra-skoraste-jamfort-med-varen/

De stora coronautbrotten har varit mycket få i seniorhusen och vårdhemmen i Helsingfors i höst. Den dystra våren följdes inte av en lika dyster höst.– Dödsfallen i covid-19 på vårdhemmen har fallit till en tiondel jämfört med våren, säger infektionsläkaren Terhi Heinäsmäki vid Helsingfors stad.
Draken
2

Det är tragiskt. man tycker ju att kommunerna skulle vara bättre förberedd denna gång ………Eller är det helt enkelt så att de egentligen inte bryr sig 😢

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2

Visst jag kan förstå att man misslyckades i våras på äldreomsorgen att hålla smittan borta men nu under hösten samma sak igen det är skandal.

Draken
2

#123: Jo det var det jag menade. De visste om att det troligtvis skulle komma tillbaka, de borde ha varit mer förberedda.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

Antalet smittade av covid-19 inom den kommunala omsorgen har ökat betydligt den senaste veckan, antalet smittade har tredubblats på kort tid. På ett demensboende i Jönköping är samtliga åtta smittade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/samtliga-pa-demensboende-i-jonkoping-smittade-med-covid-19

Antalet smittade av covid-19 inom den kommunala omsorgen har ökat betydligt den senaste veckan, antalet smittade har tredubblats på kort tid. På ett demensboende i Jönköping är samtliga åtta smittade.
[Göstage]
0

#125 Sorgligt att det inte gick att undvika den andra vågen heller på våra äldreboenden…

[Jimmy.L]
0

#126: Ja det är skrämmande hur man misslyckas gång på gång.

Draken
1

Detta , tycker jag, visar på nödvändigheten att man skall vara medicinskt utbildat om man skall sitta och bestämma, fundera och se till att det fungerar i samhället, trots pandemi.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

Sedan den 3 december har Kungsbacka haft besöksförbud på sina äldreboenden.

Nu har Folkhälsomyndigheten beslutat att förbudet förlängs till 22 december.

https://www.expressen.se/gt/beslutet-besoksforbudet-pa-aldreboenden-forlangs/

Sedan den 3 december har Kungsbacka haft besöksförbud på sina äldreboenden. Nu har Folkhälsomyndigheten beslutat att förbudet förlängs till 22 december.
[Jimmy.L]
2

Nu ska hemtjänstpersonal i Karlstad använda både munskydd och visir vid vissa ansiktsnära moment för att minska smittspridningen av covid-19.
Det efter att Smittskydd Värmland uppdaterade sina rekommendationer i början av december.
"Man ska täppa till de hål som finns för att skydda de äldre", säger Lars Sundqvist vars 94-åriga mamma behöver hjälp tre gånger om dagen.
https://sverigesradio.se/artikel/7622654

Nu ska hemtjänstpersonal i Karlstad använda både munskydd och visir vid vissa ansiktsnära moment för att minska smittspridningen av covid-19. Det efter ...
[Jimmy.L]
1

Flera äldre personer som bor hemma ska ha portats från sjukhusvård. Beslutet togs av en läkare i Bjärred under våren – utan personernas egen vetskap. Det visar en granskning av HD och Sydsvenskan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lakarens-beslut-aldre-personer-ska-inte-fa-sjukhusvard

Flera äldre personer som bor hemma ska ha portats från sjukhusvård. Beslutet togs av en läkare i Bjärred under våren – utan personernas egen vetskap. Det visar en granskning av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
[Jimmy.L]
1

Åklagare har inlett en förundersökning mot ett äldreboende i Skåne. Det efter att personal misstänks ha gått mellan covid-avdelningar och vanliga avdelningar.

Totalt pågår nu tre förundersökningar gällande misstänkta arbetsmiljöbrott med koppling till covid-19 i Sverige. Men det är färre än polisen befarade tidigare i år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-larmen-om-smitta-pa-jobbet-just-nu-pagar-bara-tre-forundersokningar-om-arbetsmiljobrott

Åklagare har inlett en förundersökning mot ett äldreboende i Skåne. Det efter att personal misstänks ha gått mellan covid-avdelningar och vanliga avdelningar. Totalt pågår nu tre förundersökningar gällande misstänkta arbetsmiljöbrott med koppling till covid-19 i Sverige. Men det är färre än polisen befarade tidigare i år.
Draken
2

#131: varför i fridens dagar skall inte äldre få sjukhusvård om de behöver det ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
1

#133: Vissa läkare tar konstiga beslut.

• Redigerat 2020-12-14 18:43 av [Jimmy.L]
Draken
1

Ja det är tydligt det.

Vad jag kan tycka ibland är att om ett boende skickar in en patient , som är döende och där det inte skall göras några åtgärder, då kan de låta den patienten faktiskt få stanna kvar i hemmet där den är trygg och låt patienten dö i lugn och ro där.

Men är det en patient som är relativt frisk i övrigt, så tycker jag inte det skall spela någon roll om den är 65 eller 95

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
0

Istället för att låta läkare bedöma statusen på plats av sköra äldre skickar äldreboenden in de gamla som akutfall till sjukhus där man ofta inte kan göra något för dem, hävdar Maria Taranger, områdeschef på Sahlgrenska i Göteborg.

Efter kritiken från Inspektionen för vård och omsorg om att personer på äldreboenden som varit smittade av corona, ofta inte bedömts av läkare ökar oron ...
  • Redigerat 2020-12-14 18:53 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Coronakommissionen ska utvärdera om de åtgärder som regeringen, kommunerna, regionerna och myndigheterna satte in mot smittan var tillräckliga.

I dag överlämnar kommissionen det första resultatet av sitt arbete till regeringen.

Det handlar om hur smittan kom in på äldreboenden.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-kom-smittan-in-pa-aldreboendena/

Coronakommissionen presenterar det första delbetänkandet om åtgärder mot smittspridningen och den handlar om smitta på äldreboenden
[Jimmy.L]
1

98-åriga Karin Wigertz från Katrineholm blev sjuk under påsken och fick rådet att stanna på sitt äldreboende istället för att besöka sjukhuset under coronapandemin. Ett råd som kan ha lett till att Karin fått fel vård och att hon avled tre veckor senare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/dotter-gunilla-med-ratt-vard-hade-var-mamma-levt-idag

98-åriga Karin Wigertz från Katrineholm blev sjuk under påsken och fick rådet att stanna på sitt äldreboende istället för att besöka sjukhuset under coronapandemin. Ett råd som kan ha lett till att Karin fått fel vård och att hon avled tre veckor senare.
[Hayabusa]
1

"I påskas träffade tre sjuksköterskor från Lomma kommun en läkare för att gå igenom vilka som har hemsjukvård i Bjärred. Efter mötet hade 180 gamla fått infört i sin journal att de inte skulle få intensivvård, respiratorvård eller hjärt- och lungräddning vid sjukdom. Enligt reglerna ska bedömningar och beslut om behandlingsbegränsningar fattas i samråd med patienterna eller med deras anhöriga – bakgrunden kan vara att patienten inte anses klara av intensivvård eller själv tackar nej till livsuppehållande behandling."

https://www.hd.se/2020-12-15/bjarredfallet-ar-ett-stort-misslyckande-och-en-skam

Att undanta gamla från sjukhusvård är ett obegripligt maktmissbruk.
[Göstage]
2

#139 Ja, "skam" känns som en passande benämning. Men kanske är det v i ser nu bara en "naturlig följd" av svenska folkets inställning till äldre? Karin Thunberg i SvD:

”Enligt det globala forskarnätverket World Values Surveys mätningar är Sverige det fjärde sämsta landet i välden på att respektera äldre. Fyra från botten alltså. Bara en av fem ser på dem som passerat 70 år med respekt.”---

https://www.svd.se/svensk-syn-pa-aldre-sticker-ut--inte-bara-i-pandemin (betalsida)

Kategoritråd.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2020-12-15 07:28 av [Göstage]
[Göstage]
1

#136 Svår balansgång i att inte skicka sjuka äldre till akutvården eller att behålla dem, men att inte ens undersöka dem låter omänskligt. (ännu ej premiumartikel).

"En rekommendation att undvika äldreboenden. Mejl som avslöjar att äldre inte skulle skickas till sjukhus.
Läkare som på ljudinspelning säger sig vara beordrad att inte besöka patienter.
Hundratals döda, polisanmälningar och kritik från IVO.
Expressen kan nu avslöja hur det privata läkarbolaget Familjeläkarna i Saltsjöbaden AB gång på gång brustit i sitt arbete under pandemin.
– Det är dags att läkarna och deras arbetsgivare Familjeläkarna rannsakar sig själva och sin legitimitet, säger Thomas Andersson, anhörig."---

https://www.expressen.se/nyheter/qs/lakarbolag-avslojas-i-hemlig-inspelning-undersokte-inte-aldre/

Familjeläkarna i Saltsjöbaden AB avslöjas av mejl och en hemlig ljudinspelning. Läkare skulle undvika att träffa patienter sjuka i covid-19.
  • Redigerat 2020-12-15 08:02 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2

Det svenska samhället har misslyckats med att skydda landets äldre, slår coronakommissionen, som granskat Sveriges hantering av coronapandemin, fast i ett betänkande.

”De anställda i äldreomsorgen lämnades i stor utsträckning ensamma att hantera krissituationen” skriver författarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronakommissionen-misslyckats-att-skydda-sveriges-aldre

Det svenska samhället har misslyckats med att skydda landets äldre, slår coronakommissionen, som granskat Sveriges hantering av coronapandemin, fast i ett betänkande. ”De anställda i äldreomsorgen lämnades i stor utsträckning ensamma att hantera krissituationen” skriver författarna.
[Jimmy.L]
1

Thomas Andersson fick tjata till sig vård för sin svårt covidsjuka pappa. Han menar att det som står i coronakommissionens delbetänkande inte är några nyheter.

– Pappa hade dött om han inte hade fått vård när han var som sämst, säger Thomas Andersson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/thomas-andersson-bara-en-bekraftelse-pa-vad-vi-tidigare-visste

Thomas Andersson fick tjata till sig vård för sin svårt covidsjuka pappa. Han menar att det som står i coronakommissionens delbetänkande inte är några nyheter. – Pappa hade dött om han inte hade fått vård när han var som sämst, säger Thomas Andersson.
[Göstage]
1

Daniel Suhonen (S) i Affärsvärlden om "döden beslutad enligt administration":

"Vänta nu, när blev Sverige ett land som i praktiken avlivar äldre? Som kollektivt beslutar om vårdinsatser utan konsultation av läkare i varje individuellt fall. När jag såg IVO:s presskonferens tänkte jag: Någon måste avgå. Men debatten bara puttrade på lite lagom. Om det inträffade hade hänt i ett enda fall borde det tas till domstol. Men nu har det hänt i flera hundra fall, kanske tusentals, för IVO har bara granskat de mest illavarslande exemplen, och när skandalen är tillräckligt stor kan de ansvariga huka undan.

Ännu mer hårresande är att dessa gamla nekades vård trots att det hela våren fanns lediga sjukhussängar."---

"I Danmark rasar nu en hård debatt om den massavlivning av minkar som tydligen ska ha brutit mot lagen. Ansvarigt statsråd avgick direkt. Regeringen skakar. I Sverige är det förvånansvärt tyst om vår stora skandal. Svenska åldringar omfattas till skillnad från danska minkar inte av starka ekonomiska skyddsintressen.

I konungariket Sverige är det lugnt. Ingen avgår. Alla sitter kvar."---

https://www.affarsvarlden.se/kronika/utan-personligt-ansvar Ännu ej betalartikel.

Det enda vi vet är att när något går fel under denna pandemi, så är det någon annans fel.
[Göstage]
0

Svensk äldrevård i strykklass i Norden.

"Äldreforskaren Marta Szebehely, professor emeritus i socialt arbete vid Stockholms universitet, låg bakom kommissionens underlagsrapport som undersöker hur covid-19 på äldreboenden har hanterats i olika länder.*

Tydligt är att Sverige sticker ut i Norden.
– Norge, Danmark, Finland och även Tyskland var mycket mer på tårna och såg äldreomsorgen tidigare, och har också lyckats begränsa smittan. De har en mycket mindre dödlighet både i och utanför äldreomsorgen, säger hon.

Samtidigt är Sveriges misslyckande inte något unikt.
– Det är gemensamt i stora delar av världen, äldreomsorgen är inte något man har prioriterat politiskt. Äldre har inte haft särskilt hög status. Man har knappat in på resurserna, arbetsvillkoren har blivit sämre och många är timavlönade. Det är snarare våra grannländer som är unika, de var bättre rustade än vad vi var, säger Marta Szebehely."---

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-agerande-sticker-ut-i-norden-sent-pa-alla-bollar/

Sveriges hantering av äldreomsorgen under pandemin sticker ut i Norden. Det konstaterar äldreforskaren Marta Szebehely i en rapport, som ligger till grund för coronakommissionens granskning. – Sverige var sent på alla bollar, säger hon.
  • Redigerat 2020-12-17 06:20 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Coronapandemin slår åter hårt mot äldre med hemtjänst. De senaste veckorna har både antalet bekräftat smittade och avlidna ökat drastiskt, enligt Socialstyrelsens siffror. Samtidigt slår anhöriga och hemtjänstpersonal larm om bristande skyddsrutiner och trånga personalutrymmen – som man fruktar kan leda till att smittan sprids ytterligare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmet-om-hemtjansten

Coronapandemin slår åter hårt mot äldre med hemtjänst. De senaste veckorna har både antalet bekräftat smittade och avlidna ökat drastiskt, enligt Socialstyrelsens siffror. Samtidigt slår anhöriga och hemtjänstpersonal larm om bristande skyddsrutiner och trånga personalutrymmen – som man fruktar kan leda till att smittan sprids ytterligare.
[Jimmy.L]
1

En julmarknad i litet format har anordnats vid fyra tillfällen på olika särskilda boenden i Landskrona. När SVT Nyheter besökte Suellsgatans äldreboende var det flera som passade på att ta sig en svängom till de livespelade julsångerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/har-dansar-aldreboendet-in-julen-jatteroligt

En julmarknad i litet format har anordnats vid fyra tillfällen på olika särskilda boenden i Landskrona. När SVT Nyheter besökte Suellsgatans äldreboende var det flera som passade på att ta sig en svängom till de livespelade julsångerna.
[Jimmy.L]
1

Efter att ett 20-tal boende och lika många anställda på ett äldreboende i Kungsbacka smittades av covid-19 i början av december, larmar nu personal och fackförbundet om otillräcklig skyddsutrustning och personal som arbetat ena dagen hos smittade och nästa hos friska.

– Kan man inte skydda personalen kan man inte skydda de boende, säger en anonym anställd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/anstalld-om-smittan-pa-aldreboendet-i-kungsbacka-covid-19-ar-ingen-lek

Efter att ett 20-tal boende och lika många anställda på ett äldreboende i Kungsbacka smittades av covid-19 i början av december, larmar nu personal och fackförbundet om otillräcklig skyddsutrustning och personal som arbetat ena dagen hos smittade och nästa hos friska. – Kan man inte skydda personalen kan man inte skydda de boende, säger en anonym anställd. 
[Göstage]
2

Undersköterska tycker att socialminister Hallengren skall ta konsekvenserna av misslyckandet och avgå.

Undersköterska Carina Dahl jobbade på boendet där hennes mamma vårdades för Covid-19 och hon är kritisk till hur det sköttes. Hon menar att de saknas ...
[Jimmy.L]
0

Bara hälften av dem som dog i covid-19 på äldreboenden i landet fick träffa en läkare månaden innan de avled, enligt Nyhetsbyrån Siren.

https://sverigesradio.se/artikel/7636557

Bara hälften av dem som dog i covid-19 på äldreboenden i landet fick träffa en läkare månaden innan de avled, enligt Nyhetsbyrån Siren. Jämfört med övriga ...
[Göstage]
1

#150 Snart lättare att hålla räkning på sådant som har fungerat i det här landet efter pandemiutbrottet än det som har gått åt skogen…

[Göstage]
1

"85–90 procent av dem som dött i covid-19 är äldre än 70 år, i alla nordiska länder", konstaterar HBL i en betalartikel, men "nästan 20 gånger fler 70-plussare har dött i covid-19 i Sverige jämfört med Finland."

85–90 procent av dem som dött i covid-19 är äldre än 70 år, i alla nordiska länder. Men där slutar likheterna, särskilt när det gäller Sverige.
[Göstage]
1

En anställd som gick till sin arbetsplats på ett demensboende trots "krasslighet" som senare visade sig vara covid-19 har varslats om avsked.

En anställd vid ett demensboende i Karlstad har varslats om uppsägning efter att ha gått till jobbet trots att personen i fråga känt sig "krasslig" och ännu
[Jimmy.L]
2

#153: Helt rätt, den personen är högst olämplig som vårdpersonal.

[Jimmy.L]
0

Region Sörmland fick kritik av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, om hur covidvården på särskilda boenden sett ut under pandemin. Nu har regionen både försvarat sig mot kritiken och presenterat åtgärder som ska motverka bristerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/region-sormland-svarar-pa-kritiken-om-bristande-vard-av-aldre-under-pandemin

Region Sörmland fick kritik av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, om hur covidvården på särskilda boenden sett ut under pandemin. Nu har regionen både försvarat sig mot kritiken och presenterat åtgärder som ska motverka bristerna.
[Jimmy.L]
0

Just nu finns ett 100-tal covidsmittade på åtta av Örebros 22 vård- och omsorgsboenden. Det är efter julledigheten som coronasmittan ökat kraftigt. Både personal och boende är smittade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kraftigt-okad-smitta-pa-orebros-aldreboenden-efter-langhelgerna

Just nu finns ett 100-tal covidsmittade på åtta av Örebros 22 vård- och omsorgsboenden. Det är efter julledigheten som coronasmittan ökat kraftigt. Både personal och boende är smittade.
[Jimmy.L]
0

Arton personer har bekräftats smittade av covid-19 på ett större äldreboende i Partille.

– Vi kommer att lämna in en Lex Maria-anmälan på måndag för att det ska utredas hur så många kunnat bli smittade, säger Erika Hägg, chef för vård- och omsorgsförvaltningen i Partille.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/manga-smittade-pa-aldreboende-i-partille

Arton personer har bekräftats smittade av covid-19 på ett större äldreboende i Partille. – Vi kommer att lämna in en Lex Maria-anmälan på måndag för att det ska utredas hur så många kunnat bli smittade, säger Erika Hägg, chef för vård- och omsorgsförvaltningen i Partille.
Draken
1

#153: Uppsägning med omedelbar verkan

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

Flera av de boende på Granåsgården i Bengtsfors har insjuknat i covid-19 – bara några dagar efter att hela äldreboendet fått coronavaccin.
– Det är maximal otur, nu när vi var så nära, säger Anna Sandström, webbstrateg i Bengtfors kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-vaccinering-coronasmitta-sprids-pa-aldreboende

Flera av de boende på Granåsgården i Bengtsfors har insjuknat i covid-19 – bara några dagar efter att hela äldreboendet fått coronavaccin. – Det är maximal otur, nu när vi var så nära, säger Anna Sandström, webbstrateg i Bengtfors kommun.
[Göstage]
2

Norska forskare och läkare är enligt Vetenskapsradion övertygade om att det var vårens nedstängning som gjorde att man till skillnad mot Sverige lyckades hålla smittspridningen nere och skydda de äldre.

Forskare och läkare i Norge menar att nedstängningen under våren var avgörande för att hålla nere smittspridningen i samhället och skydda de äldre.
  • Redigerat 2021-01-12 07:00 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Beslutet slog ner som en bomb i november: IVO, inspektionen för vård och omsorg, menade i en rapport att coronapandemin avslöjat allvarliga brister i vården av äldre – och regionerna bar ett tungt ansvar. Region Västernorrland tillbakavisar helt kritiken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/efter-harda-kritiken-regionen-till-motangrepp

Beslutet slog ner som en bomb i november:  IVO, inspektionen för vård och omsorg, menade i en rapport att coronapandemin avslöjat allvarliga brister i vården av äldre – och regionerna bar ett tungt ansvar. Region Västernorrland tillbakavisar helt kritiken. 
[Göstage]
1

Stor förekomst av dold covidförekomst avslöjad när äldreomsorgspersonalen fick möjlighet till snabbtester.

De senaste veckorna har drygt 50 anställda inom vård- och omsorgsförvaltningen i Mölndal, som trodde sig vara friska när de kom till jobbet, visat sig bära på Covid 19-viruset. Det kom fram när kommunen för att minska smittspridningen på äldreboendena började genomföra snabbtester av personalen. – Testet är skillnad på liv och död, säger Anna Esslay, enhetschef på Lackarebäcks äldreboende.
  • Redigerat 2021-01-23 12:57 av [Göstage]
Draken
1

#161: Region Västernorrland styrelse skall bara hålla igen käften. Sjukhusvården har fungerat skapligt, men äldrevården är under all kritik. Det är så illa skött på vissa äldreboenden att man blir mörkrädd. Hemtjänsten skall vi inte ens prata om, 3/4 av personalen där kan fan inte ens svenska.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
0

SVT Nyheter har identifierat tjugo äldreboenden med stor överdödlighet under den andra vågen.

SVT Nyheter har identifierat runt 20 äldreboenden som sticker ut och har en kraftig överdödlighet de sista tio veckorna 2020. Vi har varit i kontakt med flera av dessa boenden för att försöka få en bild av vad som hände.
  • Redigerat 2021-01-25 08:10 av [Göstage]
[Göstage]
1

#164 Eskilshem i Eskilstuna har gått den motsatta vägen och har lyckats skydda sina boende från smitta.

SVT har granskat överdödligheten på landets äldreboenden under coronapandemin. Men det finns boenden som trots smittspridning har lyckats hålla nere dödstalen. Eskilshem i Eskilstuna är ett av dem.
[Jimmy.L]
1

#165: Tur det finns vissa som vet hur man ska jobba mot smitta.

[Jimmy.L]
0

Folkhälsomyndigheten vill utfärda färre besöksförbud på äldreboenden och ska framöver hårdare granska kommuner som låser dörrarna för anhöriga.
– Det är en ytterst inskränkande åtgärd, säger Malin Grape, enhetschef på Folkhälsomyndigheten

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-onskar-farre-besoksforbud-pa-aldreboenden

Folkhälsomyndigheten vill utfärda färre besöksförbud på äldreboenden och ska framöver hårdare granska kommuner som låser dörrarna för anhöriga. – Det är en ytterst inskränkande åtgärd, säger Malin Grape, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.
[Jimmy.L]
0

Trots symtom på covid-19 gjordes inget test, utan den demenssjuka kvinnan kunde röra sig fritt på boendet. En tid därefter avled flera av hennes grannar.

https://www.mitti.se/nyheter/covid-sjuk-fick-rora-sig-fritt-pa-boendet/repuba!kqbR@PTqsEBIucfS7XCZg/

Kunde smitta andra – anmäls till Ivo
[Jimmy.L]
0

Flera kommuner och privata utförare av äldreomsorg får skarp kritik i Ivos senaste granskning.

Inspektionen pekar bland annat på flera fall där äldre med covid-19 har hittats avlidna på sina rum.

https://www.expressen.se/nyheter/smittades-med-corona-hittades-doda-pa-sina-rum/

Flera kommuner och privata utförare av äldreomsorg får skarp kritik i Ivos senaste granskning. Inspektionen pekar bland annat på flera fall där äldre med covid-19 har hittats avlidna på sina rum.
[Jimmy.L]
0

Äldreboendet Hagalid i Timrå drabbades för några veckor sedan av ett större utbrott av covid-19 bland både äldre och personal.

– Det är några som har avlidit men jag har inga siffror och vet inte om de avled av just covid-19, säger socialchefen Sara Grape Junkka.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/stort-covid-utbrott-pa-aldreboende-i-timra

Äldreboendet Hagalid i Timrå drabbades för några veckor sedan av ett större utbrott av covid-19 bland både äldre och personal. – Det är några som har avlidit men jag har inga siffror och vet inte om de avled av just covid-19, säger socialchefen Sara Grape Junkka.
Draken
0

#168: Det kan ju vara svårt att få en dement att förstå att han/hon kan smitta andra, så det borde sättas in vak på dessa patienter.

Vi tar alltid in extravak när vi får in dementa med symptom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
0

Redan nu kan man se att färre dör på våra äldreboenden som en följd av vaccineringen, hävdar Socialstyrelsen.

Iréne Nilsson Carlsson ser koppling mellan sjunkande siffror och vaccinering.
  • Redigerat 2021-02-12 03:36 av [Göstage]
[Göstage]
0

De höga dödstalen i covid-19 på landets äldreboenden har medfört att det blivit allt fler platser över- de som kan undviker att flytta in av naturliga skäl. Kanske kan det minskande antalet avlidna efter att vaccineringen kommit igång ändra på det?

Det har länge funnits en brist på antalet platser på äldreboenden i många av landets kommuner. Men antalet tomma platser på landets äldreboenden har ökat ...
Draken
1

#172: Det är ju helt fantastiskt om det stämmer 😀

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Twitterdump: en del lyckas bättre än andra.

[Göstage]
0

Coronasjuka vårdtagare på ett äldreboende i Skara lämnades att dö ensamma på sina rum. För detta och andra missförhållanden kritiseras nu hemmet nu av IVO.

Vallehemmet i Skara kommun är ett av de äldreboenden som uppvisat stora brister vid Ivo:s granskning av landets särskilda boenden. Äldre dog ensamma på sina rum.
[Jimmy.L]
1

#176: Någon måste straffas för det här.

[Göstage]
0

Lättnader väntas för patienter på äldreboenden efter vaccinationerna.

"En stor majoritet av personer över 65 år som bor på särskilt boende har nu fått vaccin. På torsdag ska Folkhälsomyndigheten ge besked om lindringar i åtgärderna för den här gruppen."---

En stor majoritet av personer över 65 år som bor på särskilt boende har nu fått vaccin.
[Göstage]
1

Samtidigt som akut färdigbehandlade åldringar nu kan skrivas ut direkt från sjukhusen till kommunal sjukvård så är tveksamheten fortfarande stor bland de gamla och deras närmaste inför permanent flytt till särskilda boenden.

Två tredjedelar av de sköraste sjukhuspatienterna kan nu skrivas ut samma dag och behöver inte vänta på plats i kommunal vård och omsorg, enligt Sveriges ...
  • Redigerat 2021-04-05 08:59 av [Göstage]
Draken
1

#179: Jag förstår varför de är oroliga. Nu har det ju blivit betydligt bättre, men hanteringen av Covid på äldreboenden och särskillda boenden i början var under all kritik.
Covid slog väldigt hårt mot just dessa instanser pga bristande skyddsmaterial, bristande kunskap och Tegnell som viftade bort allt som man viftar bort en fluga ur kakfatet.

Vad händer om det blir en väldigt pressad situation igen ? Kommer de att sköta det bättre ? Eller kommer de ta lärdom av vad de nu vet ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
1

Tack vare vaccineringen är smittspridningen på äldreboendena i länet i stort sett helt borta. Framåt handlar det nu om att de yngre vaccinerar sig i samma utsträckning, menar regionen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/smittan-nastan-utraderad-pa-aldreboendena-nu-galler-det-de-yngre

Tack vare vaccineringen är smittspridningen på äldreboendena i länet i stort sett helt borta. Framåt handlar det nu om att de yngre vaccinerar sig i samma utsträckning, menar regionen. 
Draken
1

#181: Det är ju skönt i varje fall :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

#182: Håller med dig

[Göstage]
0

#181 Ja, det är ett viktigt steg i rätt riktning, och kommer nu all den vaccin som utlovats kanske det blir fart på vaccineringen även av "yngre äldre" till att börja med.

• Redigerat 2021-04-06 13:28 av [Göstage]
[Göstage]
1

#179 ff Äldreboenden är som vårdform betraktad trots allt bättre än sitt rykte, även med hänsyn tagen till den begripliga oron för smittspridningen under pandemin. Det är väl innebörden i en färsk ledare i Expressen.

Äldreboenden har fått dåligt rykte efter pandemins härjningar. Men de är och förblir en utmärkt boendeform för äldre i stort behov av omsorg.
[Göstage]
1

Åtgärderna som sattes in på äldreboendena under den andra smittvågen hade inte den effekt man hoppas på, medger Anders Tegnell. Antalet avlidna blev där lika stort som under den första vågen.

Folkhälsomyndigheten trodde inför den andra vågen i höstas att de åtgärder som satts in i äldreomsorgen skulle minska smittspridningen och dödsfallen ...
[Göstage]
1

#185 #179 ff Britta Svensson i Aftonbladet tror att äldreboendena kommer att få det kämpigt att återvinna de äldres och deras anhörigas förtroende.

Vad ska hända med äldreboendena? Det finns tusentals lediga platser. Och ingen verkar vilja ha dem.
[Göstage]
1

En undersköterska på ett äldreboende testade positivt för covid-19 men dolde detta. När en vårdtagare på boendet avled i corona fick kvinnan sparken och åtalas för framkallande av fara. Men hennes advokat hävdar att testet inte är tillförlitligt och att det inte är givet att hon var smittbärande.

Undersköterskan på äldreboendet testade positivt för covid-19, men sa inget till arbetsgivaren. En patient på hennes avdelning dog av corona och kvinnan fick sparken från sin fasta tjänst. Hon åtalas mot sitt nekande för framkallande av fara. – Det är ett justitiemord. Det är inte fastlagt att undersköterskan varit covid-smittad och gjort fel, säger kvinnans försvarare, advokat Lars Hultgren.
  • Redigerat 2021-04-17 13:27 av [Göstage]
Draken
1

#188: Det var nog det värsta jag har hört på länge, snacka om höjden av Nonchalans och arrogans 😲

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-04-17 16:02 av Draken
[Göstage]
1

När personal på ett äldreboende i Dalarna vägrat att vaccinera sig och någon av dem sedan insjuknade i covid-19 sattes de vaccinerade åldringarna på boendet i karantän.

Personal på ett äldreboende i Dalarna har tackat nej till vaccin mot covid-19, och flera har nu blivit sjuka. Då sätts friska, vaccinerade, äldre i karantän. – Varför ska äldre bli prioriterade och få sprutor om de ändå ska isoleras för att personalen blivit sjuk? säger en kvinna vars mamma bor på äldreboendet, till dt.se.
[Jimmy.L]
2

#190: Dags att byta personal.

[Göstage]
2

Kohortvård är en benämning för att covidsjuka och friska skall hållas isär och personal som jobbar med sjuka inte jobbar med friska. Men enligt en ny P1-dokumentär tillämpades detta inte på äldreboendet Sabbatsbergsbyn i Stockholm våren 2020, trots vårdgivaren Attendos försäkringar att så var fallet. När smittan kom in bland de runt hundra boende dog flera av dem.

"I en dold inspelning säger Attendos verksamhetschef att det inte går att bedriva kohortvård - det vill säga att man håller isär sjuka och friska och att personal inte jobbar med både friska och sjuka - tvärtemot vad Socialstyrelsen rekommenderar", rapporterar SR.

Anhöriga och anställda menar att Attendo ljugit om vården på ett av företagets äldreboenden under coronapandemin. I en dold inspelning säger Attendos ...
Draken
2

#190: Om det är personalen som är sjuka, så är det väl de som skall in i karantän, och inte de äldre, eller har jag missuppfattat något ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2

Viktigt att tänka på att vaccinet inte är något "quick fix" för alla åldringar som nu försiktigt gläntar på dörren till livet där ute igen, påminner Britta Svensson. Nedstämdheten efter karantänstillvaron kan vara bestående.

Man blir deprimerad av ålderism. En äldre människa som blir hånad för sin ålder kan rasa rakt ner i källaren. Man kan också rikta ålderismen mot sig själv, vilket är förödande.
Emo
1

Inte konstigt att många i min ålder är rädda för att hamna på fattighuset. Ursäkta det är visst omdöpt till Ålderdomshem och senast till Äldreboende, eller vad det kallas nu. Inte lätt för en gammal kärring att hänga med i alla nya namn på gamla företeelser.

En del deppar ihop, andra blir ilskna.

[Göstage]
1

#188 ff En hemtjänstanställd i Karlskrona kommun gick till jobbet utan att invänta provsvar. Hon visade sig vara smittad när provsvaret kom, och hon åtalas nu för att ha utsatt 18 omsorgstagare, övervägande riskgruppsplacerade, för livsfara. Rubriceringen är framkallande av fara för annan och påföljden är böter eller fängelse i högst två år. Kvinnan själv säger att hon pressades att jobba. Hon har nu slutat sin anställning.

Inget är känt om någon av hennes omsorgstagare smittades.Flera liknande fall i landet är aktuella, men detta är det första i Blekinge.

En kvinna åtalas nu för att ha gått till arbetet smittad med covid-19. Enligt åtalet har kvinnan utsatt 18 omsorgstagare, majoriteten i riskgrupp, för livsfara genom att gå till arbetet i väntan på provresultat.
  • Redigerat 2021-05-06 13:58 av [Göstage]
[Göstage]
0

Inte ett enda covidfall inrapporterat från Stockholms stads äldreboenden; det har inte hänt sedan pandemin bröt ut.👍

• Redigerat 2021-05-07 11:44 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#197: Härligt

[Jimmy.L]
0

Åtta brukare och åtta personal har konstaterats smittade av coronaviruset på ett äldreboende i Hofors. Detta trots att samtliga smittade brukare är fullvaccinerade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/klusterutbrott-pa-aldreboende-i-hofors-alla-smittade-brukare-ar-vaccinerade

Åtta brukare och åtta personal har konstaterats smittade av coronaviruset på ett äldreboende i Hofors. Detta trots att samtliga smittade brukare är fullvaccinerade.
[Göstage]
1

#199 Bekymmersamt.🤔

[Jimmy.L]
0

#200: Jo.

[Göstage]
2

IVO-kritik av vården av äldre sjuka på flera Stockholmssjukhus under pandemins inledande fas.

"Flera geriatriska avdelningar klarade inte av att förhindra och minska smittspridning och ge god vård till patienter under pandemins inledande fas. Det framkommer i en färsk rapport från Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

De som får kritik är Danderyds sjukhus, Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, Sabbatsbergsgeriatriken samt Alerisägda Dalengeriatriken.

Flera avdelningar misslyckades med att isolera patienterna, visar enkätsvar från sjukvårdspersonal på sjukhusen i Stockholm."---

Flera sjukhus i Stockholm prickas nu av Ivo för hur sjuka äldre behandlades under pandemins början, till och med juni 2020.
[Göstage]
0

Enhetschefen för vårdhygien i Region Norrbotten konstaterar att slarv med avstånd och skyddsutrustning inneburit att smitta åter sprids på äldreboenden i regionen.

Den 1 juli kom flera lättnader i restriktionerna mot covid-19 och Region Norrbotten rapporterade att smittspridningen i länet är låg. Men än finns det goda skäl att hålla uppe garden.
[Göstage]
1

Ett mindre antal nya covidfall på äldreboende i RVG är ett varningstecken, enligt smittskyddsläkare Leif Dotevall, även om ingen insjuknad har lagts in på sjukhus ännu.

"Från att coronasmittan varit nere på noll på äldreboendena i samtliga kommuner i Västra Götaland har den nu tagit sig tillbaka in på ett fåtal boenden.

De äldre har blivit smittade trots skydd från dubbla doser vaccin."

Från att coronasmittan varit nere på noll på äldreboendena i samtliga kommuner i Västra Götaland har den nu tagit sig tillbaka in på ett fåtal boenden. De ...
  • Redigerat 2021-07-16 12:52 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Ännu ett äldreboende på Gotland har nu konstaterad smittspridning av coronaviruset. Det är det andra boende på kort tid som drabbats av covid-19.
https://sverigesradio.se/artikel/covid-19-smitta-konstaterad-pa-tva-gotlandska-aldreboenden

Ännu ett äldreboende på Gotland har nu konstaterad smittspridning av coronaviruset. Det är det andra boende på kort tid som drabbats av covid-19. Det ...
[Jimmy.L]
0

Trots dubbla vaccindoser har två boende och två anställda på ett äldreboende i Leksand smittats med covid-19. Nu införs besöksrestriktioner under två veckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/smitta-pa-aldreboende-i-leksand-trots-dubbla-vaccindoser-ta-pandemin-pa-storsta-allvar

Trots dubbla vaccindoser har två boende och två anställda på ett äldreboende i Leksand smittats med covid-19. Nu införs besöksrestriktioner under två veckor.
Draken
1

Det var väntat. Det släpptes upp alldeles för mycket alldeles för snabbt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
1

#206 Professor Håkan Jönson vid Socialhögskolan på Lunds universitet framför på Expressen debatt kritik mot att ovaccinerade får vårda åldringar på äldreboenden. Han påminner oss om när besöksförbudet infördes inom äldreomsorgen våren 2020, en smärtsam uppoffring för de äldre och deras anhöriga. Men dödstalen minskade inte, och den dyrköpta erfarenheten blev att döden kom inifrån. Jönson citerar professor Ingmar Skoog: ”Den stora smittspridningen kom med all sannolikhet från personalen, inte för att de slarvade eller skötte sig dåligt, utan för att det närmast är omöjligt att undvika kontakt när man skall hjälpa någon med hygien, påklädning och toalettbesök.”

Jönsson:

"Våren 2020 hade vi inte så mycket kunskap om covid-19. Nu vet vi att personer med vaga eller inga symtom kan sprida smitta. Och det tycks som att den som är mycket gammal och skör kan dö i covid-19 trots vaccination. Nyheten om äldreboendet i Överkalix, där sju av åtta döda var fullvaccinerade, ger en fingervisning."---

"Om jag är 85 år gammal och multisjuk men vill fortsätta att leva några år till, ska jag då vara tvungen att ta emot kroppsnära hjälp i ett litet utrymme (badrum/toalett) av personer som inte är vaccinerade? Får de som bor på äldreboenden eller tar emot hemtjänst ens veta något om den frågan idag?

Många undvek att söka hjälp från äldreomsorgen innan vaccinationerna kom i gång, som ett sätt att minska risken för att bli allvarligt sjuka och dö. De personerna led av att inte få hjälp. Ska vi hamna där igen?

Vi hoppas alla att covid-19-pandemin går mot sitt slut men det kan tyvärr hända att smittan åter tar fart. Ska vi då åter stå där i efterhand och säga att det var tråkigt att det blev som det blev? I så fall är det en skandal."

Covid-19 kan återigen få fäste inom äldreomsorgen. Var har de äldre tagit vägen i diskussionen? Ska en multisjuk 85-åring tvingas ta emot kroppsnära hjälp av personer som inte är vaccinerade? skriver Håkan Jönson, professor vid Socialhögskolan i Lund.
  • Redigerat 2021-09-26 08:35 av [Göstage]
[Göstage]
0

#208 Samma tidnings ledarsida oroar sig också för den förnyade smittspridning inom äldrevården, både på boenden och i hemvården. Är det till exempel rimligt att personalens integritet väger tyngre än vårdtagarnas rätt att få veta om man vårdas av en vaccinerad eller ovaccinerad?

"Bland sjukhusanställda är vaccinationstäckningen hög – 92 procent fått minst en dos och 85 procent har fått två doser, enligt Folkhälsomyndigheten. Men på äldreboenden och i hemtjänsten går det trögare att få personalen att ta sprutan. Runt 30 procent av de anställda är ännu inte fullvaccinerade.

Det är inte rimligt att sköra äldre ska utsättas för onödiga risker i sitt eget hem för att personalen inte vill vaccinera sig. Det går inte att tvinga offentliganställda att vaccinera sig om de inte vill, det skulle bryta mot grundlagen. Men det går att omplacera dem."---

"Ett sätt att komma runt problemet vore att ge den ovaccinerade ett val: Slipp sprutan, men då måste du visa upp ett negativt covidtest inför varje pass. Ett alternativ kan vara snabbtest på arbetsplatsen."---

"Ett annat problem är att arbetsgivaren inte kan veta vilka anställda som är vaccinerade."---

"Det är inte rimligt att personalens integritet får väga tyngre än de boendes rätt att slippa smittas i sina hem."

Flera covidutbrott på äldreboenden har spårats till ovaccinerad personal. Skydda de äldsta – kräv daglig testning av vårdpersonal som vägrar att ta sprutan.
[Göstage]
0

Stockholms län har den lägsta vaccinationsgraden i landet bland anställda inom äldreomsorgen, visar en undersökning som SvD låtit göra.

Bland hemtjänstpersonal var 77% av de anställda i Värmland covidvaccinerade, medan motsvarande siffra i Stockholms län var 53%.

Vaccinationsgraden mot covid-19 bland dom som jobbar inom äldreomsorgen i Stockholms län är den lägsta i Sverige. Det rapporterar Svenska Dagbladet, som ...
[Göstage]
0

"När pandemin är över, och det är den ännu inte, så kommer vi att kunna göra bokslut och dra slutsatser om vad som var rätt och fel i olika länder", skriver Peter Hjörne på GP:s ledarsida.

"En sak vet vi sedan länge med säkerhet. De som fått betala det högsta priset i Sverige är de äldre. Äldrevården var inte redo och agerade inte tillräckligt fort och kraftfullt! Folkhälsomyndigheten borde ha känt till hur illa det var ställt med beredskapen i hemvården och äldreomsorgen och vidtagit mått och steg därefter.

Nu är det åter de som bor på äldreboenden som är hårdast drabbade. "Många äldreboenden rapporterar om genombrottsinfektioner hos fullvaccinerade och nu visar också statistiken att andelen på äldreboenden som dör med covid-19 ökar. Över hälften av alla dödsfall med covid-19 sker nu på äldreboenden och i de fall man kunnat smittspåra härleds smittan ofta till personalen", rapporterar Emanuel Karlsten på sin blogg "Coronaveckan som gått".---

"I Stockholm är det bara drygt hälften av personalen i hemtjänsten och knappt två tredjedelar av personalen på äldreboenden som är vaccinerade."---

"Det innebär emellertid inte att man inte har rätt att vägra vaccination. Däremot har man inte rätt utsätta andra för smitta och risk."---

"Så kräv vaccination av dem som arbetar inom vård och omsorg - för de äldres och sköras skull. Och överväg vaccinationspass, särskilt om utvecklingen går åt fel håll - för vår allas skull!"

Kräv vaccination av dem som arbetar inom vård och omsorg - för de äldres och sköras skull. Åldrande är inget för veklingar, sa min seniore vän, när jag frågade
  • Redigerat 2021-10-03 13:37 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Smittspridningen av covid-19 fortsätter att öka på äldreboenden i Umeå. Just nu är sju brukare smittade och 19 personer ur personalen.

– Det är tyvärr en utveckling som går åt fel håll, säger Björn Hammar, verksamhetschef Hälso- och sjukvård i hemmet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/smittspridningen-okar-pa-aldreboenden-i-umea-26-smittade

Smittspridningen av covid-19 fortsätter att öka på äldreboenden i Umeå. Just nu är sju brukare smittade och 19 personer ur personalen. – Det är tyvärr en utveckling som går åt fel håll, säger Björn Hammar, verksamhetschef Hälso- och sjukvård i hemmet.
[Jimmy.L]
1

Smittan har åter tagit fart på landets äldreboenden – trots att de allra flesta har fått två vaccindoser.
Trots att samhället öppnat väljer många äldreboenden nu att behålla många av pandemins smittskyddsåtgärder.
Med effektiva rutiner går det att hålla smittan ute, menar personalen på äldreboendet Torpdalen i Karlskoga.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aldreboenden-fortsatter-halla-i-trots-lattade-restriktioner

Smittan har åter tagit fart på landets äldreboenden – trots att de allra flesta har fått två vaccindoser.  Trots att samhället öppnat väljer många äldreboenden nu att behålla många av pandemins smittskyddsåtgärder. Med effektiva rutiner går det att hålla smittan ute, menar personalen på äldreboendet Torpdalen i Karlskoga.
[Göstage]
1

#213 Bra att man håller vaksamheten uppe! 👍

• Redigerat 2021-10-12 08:08 av [Göstage]
[Göstage]
1

En studie gjord inom coronarapporten kommer fram till att de som smittades på äldreboenden troligen i högre grad smittades av personal än av anhöriga. Det sätter i så fall införandet av besöksförbud för anhöriga delvis i annat ljus.

Det var troligen inte anhöriga som förde in smitta på landets äldreboenden under pandemin, utan personalen. Det visar en studie inom coronarapporten ...
[Jimmy.L]
0

Kalmar kommun meddelar under lördagen att konstaterad smitta av coronaviruset har upptäckts på vård- och omsorgsboendet Frikadellen i Lindsdal.

https://sverigesradio.se/artikel/konstaterad-smitta-pa-aldreboende-i-lindsdal

Kalmar kommun meddelar under lördagen att konstaterad smitta av coronaviruset har upptäckts på vård- och omsorgsboendet Frikadellen i Lindsdal.Kommunen ...
[Göstage]
0

"Vaccinbevis på hockey – men inte i äldrevården?", frågar SPF:s ordförande Eva Eriksson på Expressen debatt. "Att fortsätta utan vaccinkrav på vård- och omsorgspersonal är en fara för äldres liv och hälsa," anser hon.

"På samma sätt som regeringen och Folkhälsomyndigheten resonerat kring allmänna sammankomster måste man nu resonera om de seniorer som bor kvar hemma med hemtjänst, bor på ett särskilt boende eller vårdas på sjukhus. De tillhör de svenskar som behöver samhällets omsorg och skydd allra mest. Vi har under pandemin redan sett allt för många äldre med äldreomsorg mista sina liv för att man inte kunnat hejda smittan att ta sig in.

Låt oss inte ännu en gång behöva konstatera att talet om att skydda de äldre klingar falskt. SPF Seniorerna kräver att det även införs vaccinbevis inom äldreomsorgen och sjukvården och alla platser där covid-19 riskerar att smitta de äldsta och mest sårbara i samhället."---

Varför är det viktigt med covidbevis på evenemang, men uppenbarligen inte i vård och omsorg? Hur kan de ansvariga låta denna ryska roulett – där var fjärde kula kan vara dödlig – få fortgå? skriver Eva Eriksson, SPF Seniorerna.
[Jimmy.L]
1

#217: Där skulle ett vaccinpass göra mer nytta.

[Jimmy.L]
0

För första gången på länge har covid-19 konstaterats på ett äldreboende i Ljungby kommun, skriver Smålänningen.

https://sverigesradio.se/artikel/covid-19-har-konstaterats-pa-aldreboende-i-ljungby-kommun

För första gången på länge har covid-19 konstaterats på ett äldreboende i Ljungby kommun, skriver Smålänningen.Hur många som är smittade eller om det är ...
[Jimmy.L]
0

En ur personalen och två boende på Tallgläntan i Falkenberg har smittats av coronaviruset.

Personal ska nu bära munskydd när de inte kan hålla avstånd, de ska också genomgå snabbtester inför varje arbetspass under den kommande veckan, kommunen avråder också från besök på boendet.

https://sverigesradio.se/artikel/tre-smittade-pa-aldreboende-avrader-fran-besok

En ur personalen och två boende på Tallgläntan i Falkenberg har smittats av coronaviruset.Personal ska nu bära munskydd när de inte kan hålla avstånd, ...
[Jimmy.L]
0

Anhöriga – vaccinerade som ovaccinerade – som inte sköter sig när de besöker Hällsjöhemmet i Borlänge, frustrerar borlängebon Lillemor Lissollas rejält.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vissa-anhoriga-struntar-i-reglerna-pa-vardhemmet-i-borlange-man-blir-arg-frustrerad-och-radd

Anhöriga – vaccinerade som ovaccinerade – som inte sköter sig när de besöker Hällsjöhemmet i Borlänge, frustrerar borlängebon Lillemor Lissollas rejält.
[Jimmy.L]
0

För första gången sedan i somras har särskilda boenden i Östersund och Strömsund återigen drabbats av coronasmitta. Tre vårdtagare har konstaterats smittade på ett äldreboende i Östersund och smittspårning på fler boenden pågår.

På Ängegården i Brunflo har tre vårdtagare konstaterats smittade, där har matsalen stängts och de smittade isoleras i sina lägenheter.

https://sverigesradio.se/artikel/coronasmitta-pa-flera-aldreboenden-i-lanet

För första gången sedan i somras har särskilda boenden i Östersund och Strömsund återigen drabbats av coronasmitta. Tre vårdtagare har konstaterats smittade ...
[Jimmy.L]
1

Det var brister i vårdhygienen som ledde till att åtta personer avled i sviterna av covid-19 på ett äldreboende i Överkalix. Det enligt en utredning som regionens smittskyddsenhet genomfört.

– Personalens skyddsinsatser räckte inte ända fram, säger smittskyddsläkare Anders Nystedt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/brister-i-vardhygien-ledde-till-dodsfallen-i-overkalix

Det var brister i vårdhygienen som ledde till att åtta personer avled i sviterna av covid-19 på ett äldreboende i Överkalix. Det enligt en utredning som regionens smittskyddsenhet genomfört. – Personalens skyddsinsatser räckte inte ända fram, säger smittskyddsläkare Anders Nystedt.
[Göstage]
2

#223 Sorgligt.

[Jimmy.L]
0

Efter att smittspridningen av coronaviruset ökat går nu Krokoms kommun ut och vädjar om att man ska undvika att besöka kommunens särskilda boenden och gruppbostäder.

Läget är pressat och kommunen uppmanar anhöriga att inte besöka nära och kära på boenden och gruppbostäder under januari månad. Anhöriga till äldre med hemtjänst uppmanas också att vara restriktiva med besök under januari.

https://sverigesradio.se/artikel/krokoms-kommun-vadjar-besok-inte-sarskilda-boenden

Efter att smittspridningen av coronaviruset ökat går nu Krokoms kommun ut och vädjar om att man ska undvika att besöka kommunens särskilda boenden och ...
[Jimmy.L]
0

Det har konstaterats fall av covid-19 på ett särskilt boende för äldre på Gotland, uppger regionen i sin veckorapport under måndagen.

"Fokus just nu ligger på att se till att vi inte får fler som blir smittade", säger Region Gotlands socialdirektör Marica Gardell och tillägger att det arbetet just nu ser positivt ut.

https://sverigesradio.se/artikel/covid-19-konstaterat-pa-gotlandskt-aldreboende

Det har konstaterats fall av covid-19 på ett särskilt boende för äldre på Gotland, uppger regionen i sin veckorapport under måndagen."Fokus just nu ligger ...
[Jimmy.L]
0

Kommunen avråder nu från besök till kommunens äldreboenden. Anledningen är både 37 bekräftade fall av covid och för att minska smittspridningen.
https://www.mitti.se/nyheter/kommunen-avrader-fran-besok-pa-aldreboenden-nastan-40-smittade/repvan!8pLYp73K6V6AFN9PQjzCQg/

[Jimmy.L]
2

Aldrig tidigare under pandemin har antalet smittade personer på äldreboenden eller med hemtjänst varit högre än nu.

I torsdags var nästan 1 500 personer på särskilda boenden bekräftat smittade. Men många äldre får milda symptom eftersom de har fått tre doser vaccin.

https://sverigesradio.se/artikel/rekordmanga-smittade-pa-aldreboenden-men-fa-allvarligt-sjuka

Aldrig tidigare under pandemin har antalet smittade personer på äldreboenden eller med hemtjänst varit högre än nu.I torsdags var nästan 1 500 personer ...
[Jimmy.L]
0

Det finns covidsmitta på flera äldreboenden i kommunen, men de flesta har milda symtom. Det är även stor personalfrånvaro och ett ansträngt läge.

https://www.mitti.se/huddingedirekt/smitta-pa-flera-aldreboenden/repvaA!FFVDMgjQspNZCDIGy@ppoA/

Stort personalbortfall – ansträngt läge
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.