Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 1995 ggr
[VSK]
2020-11-03 15:42
3

Vindkraftverk

Ett vindkraftverks tekniska livslängd är 20-30 år men verkligheten en helt annan sak. Redan efter 10-12 år så är effektiviteten ca 1/3 av ett nytt kraftverk och när de är 12-15 år så är de så slitna så de är oekonomiska att driva vidare -enligt en brittisk studie som är den största i sitt slag.

Den största problematiken med rotorbladen har varit att dessa inte gått att återvinna. Man har således sågat ned rotorbladen i mindre bitar och helt sonika grävt ned de i marken. Material som inte går att återvinna blir på sikt ett stort miljöproblem.

Veolia utforskar olika sätt att hantera problemet.

– Det sista vi vill göra är att skapa ännu fler klimatutmaningar, säger bolagets Nordamerika-chef Bob Cappadona till Bloomberg.

I Tyskland finns det över 27 000 landbaserade vindkraftverk och redan år 2024 så räknar man med 70 000 ton avfall per år. Avfall som hamnar i marken.

Ett rotorblad till ett vindkraftverk består så klart inte enbart av glasfiber utan är en blandning av polymer (huvudsakligen värmehärdande epoxi och polyester, balsaträ, metall, glasfiber och kolfiber).

Problematiken med just glasfiber är att det används nästan överallt mer eller mindre. Släpkärror, mindre båtar, pallar, täckta lastbilsflak mm. You name it.

Lyckligtvis finns det ett företag i vårt kära grannland i öst som utvecklat sin teknik för att ta sig an problematiken med allt glasfiber och det är ju inte inte intet som EU ständigt skärper lagstiftningen gällande denna problematik.

När det gäller djurlivet så är det fladdermössen och fåglarna som ligger mest risigt till av naturliga orsaker. Man uppskattar att vindkraftverken ökar dödsorsaken för fåglarna med 10 gånger än en normal livscykels slut.

Även högflygande insekter stryker med så klart.

Pratade om detta för nåt år sen med upprörda naturvänner och vi alla ansåg att vindkraftverk är bra (bara man kan ta hand om avfallet) och ansåg att om man kunde bygga, bygga vindkraftverken en bit ut i haven så hade det varit en betydligt bättre lösning för djurlivet än vid kusterna.

https://omni.se/vindkraftens-problem-blad-gar-inte-att-atervinna/a/8mobkd

https://www.vindkraftsnyheter.se/20201002/6233/atervinning-av-gamla-rotorblad-en-komplicerad-sak

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/vindkraftverkens-rotorblad_H7111548

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/25/problem-med-atervinningen-av-rotorblad-finskt-foretag-kan-sitta-pa-losningen

https://www.tuulivoimalehti.fi/aiheet/lapojen-uusi-elama.html

https://www.sydsvenskan.se/2012-12-31/vindkraftverk-slits-hart

https://www.natursidan.se/nyheter/ny-stor-rapport-om-vindkrafts-paverkan-pa-faglar-och-fladdermoss/

• Redigerat 2021-10-18 07:17 av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
2020-11-03 16:50
1

Bedrövligt.

johan
2020-11-03 16:53
2

Vad gäller fåglarna så har det gjort förvånansvärt stor skillnad om man målar ett av rotorbladen med en mörk färg.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-03 16:57
1

Jag begriper inte hur det kan kallas grön el när man gräver ner utnötta vingar.

[VSK]
2020-11-03 17:05
0

#2:

Ljusa blad blir ju i princip direkt osynliga för fåglarna.

Jag har läst det nånstans men kan inte minnas vart.

Känner dock en person utomlands som är med och utvecklar bland annat vindkraftverk så jag kan ju alltid fråga han vid tillfälle (bara för att).

Minns inte hastigheten nu men längst ut på ett rotorblad så går det riktigt fort.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/utrikes/100-havsornar-dodade-av-vindkraftverk-20191004/

Är ju en stor problematik det där. Helt ärligt så har jag bara vetat om detta nåt år. Är ju inget man tänkt på. Sen när man börjar forska lite i det (läs googla) så inser man att det här kan bli stora problem på sikt om inget görs omgående.

Glasfiberdamm i luften kan ge problem med andningsvägarna. Alla dessa ämnen som ligger under mark länge kan man bara tänka sig att det måste påverka grundvattnet på ena eller andra sättet.

När jag skrev inlägget så började jag tänka efter lite hur vanligt det är med glasfiber och det är ju nästan skrämmande. Finns ju nästan överallt.

Tänk bara alla täckta lastbilar som rullar på vägarna jorden runt.

johan
2020-11-03 17:06
1

#3: Finns inget sätt att skapa energi som inte har konsekvenser. Det blir väl snarast att väga nytta mot nackdelar.

Jag har svårt att föreställa mig hur olja och kol har större fördelar än vind, sol, vatten och även kärnkraft. Oavsett om man tror att CO2 påverkar klimatet negativt eller inte, så går det ju inte att förneka att förbränning av fossila bränslen påverkar vår hälsa negativt, främst lungsjukdomar.

Men jag förnekar inte på något sätt att vind, sol, vatten och kärnkraft också har negativa sidor.

#4: Ja, glasfiber är skrämmande vanligt.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-03 17:22
0

#5: Fast i många diskussioner så förs ju det fram att vindkraftverk är bättre för miljön än kärnkraft. Frågan är då hur miljövänligt det är att gräva ner vingar. eller att många djur dör i dom.

Dom är heller inte vackra i landskapet.

[VSK]
2020-11-03 17:25
0

#5:

Så är det ju (för och nackdelar).

Jag vill helst solenergi och kärnkraftverk. Kan inte se nån bättre lösning än dessa två just nu. Visst, solceller har inte så lång livslängd innan den behöver bytas ut men utvecklingen går ju framåt.

Även fast jag inte tror på klimathot (då jorden har sina cykler) så är jag med på det där med att kolkraft inte är speciellt bra.

Tänker absolut inte försvara Kina nu men de menar på att de kommit så långt med tekniken för rening så alla nya kolkraftverk är "grön el". Har inte lagt nån energi på att försöka hitta information om detta och tänker inte leta heller.

(Jag vet att det finns flera länder som har kolkraft, tex USA).

Moder jord är fantastisk. Tex så har jorden haft 20.95% syre i luften hur länge som helst men nån gång kommer det slå bakut och det beror på att jordens befolkningsökning sker explosionsartat och tyvärr är det många många länder som inte bryr sig eller har den tekniska möjligheten att kunna hantera avfall.

Tex i Afrika så är det inte speciellt ovanligt att elda upp stora stora berg av uttjänta däck. Varför I-länder inte gör nåt åt detta är ju en gåta.

Vi har skövlingen av främst Amazonas som ingen verkar bry sig om. Rent fotosyntesmässigt så har det ingen betydelse men för djurlivet och växtriket spelar det enormt stor roll.

Ta bara under regnperioderna där stora delar av Amazonas kan ligga 10-12 m under vatten. Vad händer när det inte finns träd och rötter som håller kvar jordmassan.

Skövling av regnskogar nu men hur ser det ut om 100 år?

Sry om jag seglade iväg lite (OfT) men är lite disträ just nu.

[VSK]
2020-11-03 19:11
0

Den mest effektiva metoden är att måla endast ett rotorblad med mörk färg (om vi pratar trebladigt vindkraftverk).

johan
2020-11-03 19:16
0

#6: En stor anledning är att kärnkraft är för olönsamt. Även med statlig hjälp tar det ofta 40+ år för dom att gå med vinst. Vind är snabbt, enkelt och billigt. Och så klart att det är förnybart. Oavsett hur det ligger till med trasiga rotorblad.

#7: Ja, jag håller definitivt med om sol + lagring. Sen om lagringen är batterier, vätgas, salt, dammar, får vi väl se. Sannolikt är olika lösningar olika bra på olika platser.

Jag skulle gärna se Gen4-verk i produktion. Vilken grej att kunna använda uttjänt kärnbränsle som nytt bränsle! Tyvärr verkar det ju fortfarande tråkigt långt bort.

Ett bolag som Bill Gates backat var ju så nära att skapa en prototyp i Kina, men tyvärr så förbjöd Trump det när han kom till makten. Osäker på anledningen, men kanske är det för känsligt med just kärnkraft. Plus att han ju (med stor rätt) vill minska Kinas makt.

Jag har sedan två år tillbaka solceller. Bor i ett mindre radhus med egen carport. Våra paneler producerar årsvis ca 90 % av vår årsförbrukning. Och då har vi ändå elbil som i princip bara laddas hemma.

När man ser hur väl det fungerar är det svårt att inte bli nedstämd över att inte varenda takyta har solceller.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-03 19:46
0

#9: Och elbristen? Vindkraften täcker inte behovet. Södra Sverige har man pratat om ransonera elen, många företag fick nej att bygga ut. Stockholm kan inte växa heller och Norrland säger nej till att leverera mer.

[VSK]
2020-11-03 20:05
0

#9:

Nu har vi ju tyvärr politiker i det här landet som är emot kärnkraft. Har bara läst lite lätt om det där med att utnyttja kärnkraften (gen 4) samt hur lite procentuell del vi nyttjar idag.

Vi får väl se vart det här slutar https://www.fplus.se/beskedet-nu-kan-ringhals-1-drivas-vidare/a/41d28E

Jag håller då alla tummar och tår jag har.

Du känner säkert till att det finns klimataktivister som påstår att kylvattnet från ett kärnkraftverk smälter polarisarna. En gammal skolkamrat till mig flyttade nästan direkt efter utbildning till att börja jobba på Forsmark och där och då (årtalet) så var kylvattentutsläppet exakt 8 grader varmare än havsvattnet man tog in för att kyla med.

Idag verkar det vara 888 grader varmare enligt vissa.

(Med reservation för att jag kan minnas gradantalet fel).

Kärnkraft är nödvändigt både för säkerhet och miljön.

johan
2020-11-03 20:29
0

#10: Vi har inte elbrist. Däremot har vi problem med överföringen. Inte samma sak. Tyvärr valde man en fransk leverantör för att bygga nya superfeta DC-nätet från norr till söder för att dom var "billigare". Hade man istället valt ABB som gjorde liknande installationer hade vi säkert blivit av med en del av problemet vi det här laget.

#11:

klimataktivister som påstår att kylvattnet från ett kärnkraftverk smälter polarisarna

Nej, det har jag inte hört. Hur menar dom att det skulle gå till?
Däremot vet jag att det fanns långt gångna planer på att använda vatten från Forsmark som en del av fjärrvärmen i Stockholm. Det blev tyvärr nedlagt. Lät ju annars rätt genialt.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-03 20:34
0

#12: Inte?
"Pågen skrinlägger planerna på expansion i Malmö. Anledningen: kraftbolaget Eon kan inte garantera att bageriet får tillräckligt med el. – Strömbrist är något man hör talas om i u-länder, säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal."---

https://www.svd.se/brodjatte-ville-expandera--stoppas-av-elbrist?svdab=A-EC-6659

Även Lindab uppger att företaget valt att investera i Tyskland, Estland och Danmark på grund av bristen på el i Skåne."---

_"Eon uppger att kapaciteten i det skånska elnätet kommer att vara begränsad ända till 2028 då Svenska kraftnäts stamnät till Skåne ska vara utbyggt.
_

Bara för några månader sen varnade Eon* för att det som nu händer skulle kunna hända, att elkapaciteten inte räcker till i Skåne."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brist-pa-el-gor-att-skanska-foretag-flyttar-investeringar

Ska jag fortsätta med mängder av länkar?

[VSK]
2020-11-03 20:40
0

#12:

Alltså som jag sa, kylvattnet skulle smälta polarisarna. Vi pratar om aktivister. Egentligen så borde jag ha skrivit extremister.

Skulle inte bli förvånad om man påstår att isen på Saturnus måne Titan skulle smälta.

johan
2020-11-03 20:52
0

#13: Du menar effektbrist. Alltså hur mycket el man kan överföra i ett givet ögonblick. Vanligt misstag, men det är lite som att säga km när man menar km/h. Men jag vet att vet att det varit problem i Skåne och även i Eskiltuna.

#14: Jo, jag förstod vad du sa. Förstod bara inte hur någon skulle komma till den slutsatsen. :)

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-03 21:02
0

#15 Du känner väl till att Norrland nyligen sa att dom kommer inte kunna leverera mer el till södra Sverige tack vare storföretag ska etablera sig där?

I somras fick man akut starta upp oljekraftverk för att producera el.

https://www.expressen.se/kvallsposten/elbrist-kan-lamsla-sverige-i-sommar/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elkravande-satsningar-i-norr

johan
2020-11-03 21:17
0

#16: Ja, jag har läst det. Jag följer det där rätt mycket eftersom det är ett av dom vanligare argumenten mot elbilar.

Men det förändrar inte att det är skillnad på kW och kWh. Om du "oroar" dig för elbilar är det överföringen du borde oroa dig för, dvs. kW. Pågens problem var också relaterad till överföring. Likaså datacenter i Eskilstuna.

Att Norrland kommer använda mer av sin producerade el för nya etableringar är visserligen ett kommande problem att ta tag i, men det är inte samma problem som du först tog upp.

Mvh // Johan

[Hayabusa]
2020-11-03 22:36
1

Situationen i Skåne vad det gäller effekt. Saxat från en artikel som är knappt 1 år gammal, från HD/Sydsvenskan (Betalartikel):

FAKTA
Därför byggs Sydvästlänken
Den 4 november 2003 slog Svenska kraftnät i en snabbanalys fast att Skåne behövde en ny fast högspänningsledning för att undgå akuta strömavbrott.

Bygget av Sydvästlänken från Hallsberg till Lyby grundades på farhågor för nya svåra avbrott i enlighet med mardrömsscenariot från den 23 september 2003.

Då blev 1,5 miljoner människor utan el – från klockan 12.36 tills alla hushåll återfick strömmen sex timmar senare.

Störningen mörklade Sverige söder om linjen Varberg-Norrköping. En kedja av fel påfrestade stamnätet mer än vad det tålde.

• Först stoppades block 3 i Oskarshamn av interna fel. Kärnkraftselen ersattes av vattenkraft. Det belastade nätet ytterligare.

• Fem minuter senare krånglade ställverket i västgötska Horred.

• Strax därpå kopplades ställverket bort. All kärnkraftsel från Ringhals försvann från stamnätet.

Därmed var 3 000 MW kärnkraftsel borta. Spänningen kunde inte längre hållas uppe på stamnätet. Efter någon sekund bröts elöverföringen till Småland, Halland, Skåne, Blekinge, Själland och Bornholm.

Bortfallet kunde inte kompenseras via sjökablar från Tyskland och Polen. De var ur drift för underhåll. Liknande arbeten pågick i Västergötland, Närke och Östergötland.

Elförsörjningen hölls uppe norr om Södermanland. I söder blev elkaoset långvarigt.

Det har gått 16 år sedan elkollapsen. I oktober 2020 har det gått 17 år. Då ska Svenska kraftnät koppla in Sydvästlänken. Men det är alltjämt en förhoppning. Driftsättningen har redan skjutits upp 19 gånger.

[Hayabusa]
2020-11-03 22:37
1

Forts #18:

FAKTA
Elbrist? Energibrist? Effektbrist?
Har Sverige elbrist? Ja, på vissa sätt.

Har Sverige energibrist? Nej, elöverskottet är stort. Sverige är nettoexportör av el.

Har Sverige effektbrist? Ja, lokalt vid vissa tillfällen. Oftast kan bristen lösas med elimport.

Har Sverige kapacitetsbrist? Ja, definitivt. Ledningarna klarar inte alltid att fördela energi över hela landet, särskilt inte sedan lokal elproduktion lagts ner. Behovet av att flytta effekt ökar.

Källa: Daniel Gustavsson, Svenska kraftnät.

[Hayabusa]
2020-11-03 22:37
1

Forts. #18:

FAKTA
Sydvästlänken
Sydvästlänken ska frakta ström från Mellansverige till Skåne i två nedgrävda likströmskablar på 2x600MW.

Det är Sveriges största stamnätsinvestering, kostnadsberäknad till 7,3 miljarder kronor.

Beslutet att bygga länken fattades när Barsebäck II stängdes 2005. Elproduktionen i Sydsverige blev då lägre än förbrukningen.

Projektet har försenats nitton gånger. Svenska kraftnät har hittills skyllt alla förseningar på leverantören, franska GE Grid (tidigare Alstom).

GE Grid har haft svårt att få alla komponenter att samverka och systemet att fungera under de villkor som gäller i svenska stamnätet.

[Hayabusa]
2020-11-03 22:45
1

Forts #18:

"På 1990-talet var Skåne mer än självförsörjande på el. Barsebäcks båda kärnkraftverk gjorde Sydsverige oberoende av långväga leveranser av norrländsk vattenkraft.
Sedan dess har elförsörjningen förändrats. I den sydligaste sjundedelen av Sverige – det som sedan 2011 kallas "elområde 4" – bor drygt 15 procent av Sveriges invånare, men området har bara tillgång till en eleffekt på 4 700 MW, tolv procent av den samlade svenska effekten.
Fram till 2025 väntas maxeffekten öka till 5 600 MW – 13 procent av Sveriges totala eleffekt –främst genom ökad tillgång till solkraft, kondenskraft och gasturbiner."

"Den skånska elbristen blev ett begrepp i fjol somras när Svenska kraftnät slog larm om att efterfrågan på el skulle bli betydligt högre än tillgången. I Skåne har kraftbolagen svårt att möta de ökade behov som uppstår när samhället elektrifieras och allt fler tåg, bilar, bussar, fartyg och bostäder laddas med el."

• Redigerat 2020-11-03 22:46 av [Hayabusa]
[Hayabusa]
2020-11-03 22:53
1

Forts. #18:

Förseningen av Sydvästlänken.

"Enligt flera källor beror förseningarna på att Svenska kraftnät valde fel huvudentreprenör. Enligt Anders Ygeman "hade länken sannolikt varit i drift vid det här laget" om affärsverket "gjort den bästa av upphandlingar". Uppdraget gick till franska Alstom (numera GE Grid) i stället för svensk-schweiziska ABB – med större erfarenhet av stora likströmsprojekt.
– Vi följde lagen om offentlig upphandling. Vi valde det ekonomiskt mest fördelaktiga budet. Min uppfattning är att GE Grid underskattat den tekniska komplexiteten, säger Ekehage."

Ekehage = Sverker Ekehage, projektledare för omriktarstationen i Lyby.

[Jimmy.L]
2020-11-04 06:30
0

#17: Varför säger svenska myndigheter att det råder elbrist då ljuger dom?

[Jimmy.L]
2020-11-04 07:08
0

Vindkraft väcker känslor, det finns de som inte vill ha verken i närheten och de som inte tycker att det är så farligt. Ett exempel på det senare finns i Klintehamn på Gotland. Där bor Ellen Mohlin som har flera vindkraftverk stående drygt 900 meter från sitt hus.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ellen-bor-granne-med-vindkraftverken

johan
2020-11-04 07:53
0

#24: Vad man tycker om utseendet är givetvis en smaksak. Jag blir rätt glad av att se dom och får en positiv upplevelse.

Ljudet är lättare att förstå att man inte vill ha för nära.

Att dom skulle vara farliga… Låter ungefär som att radiovågor är farliga. Gissar att det baserar sig mer på rädslor än fakta.

#23: Är det inte oftare journalister som skriver elbrist? Men oavsett, det är väl tyvärr rätt ofta som politiker saknar teknisk detaljkunskap. Tror knappast det är en konspiration, bara begreppsförvirring.

Jämför t ex hur ofta folk blandar ihop MB och Mbit/sekund när man pratar om bredband eller mobilnät.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-04 07:57
0

#25: Så myndigheternas hemliga dokument om elbrist stämmer inte?

johan
2020-11-04 08:35
0

#26: Jag läser sällan hemliga dokument, så jag vet inte.

Kan du inte bara acceptera att du, liksom många andra, blandade ihop två begrepp?

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-04 08:41
0

#27: Men du läser alltså inte media?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dOypmo/risk-for-allvarliga-elfel-morkas-av-ansvarig-myndighet

Som framgått av en läckt delvis hemlig rapport från Svenska Kraftnät, finns nu risk att delar av Sverige redan i sommar kan drabbas av effektbrist, det vill säga att efterfrågan på el under vissa tidpunkter är större än vad utbudet är.

https://www.nyteknik.se/opinion/karntekniker-nu-ar-elbristen-ett-faktum-6998071

Du vill alltså inte ta del av fakta?

[Hayabusa]
2020-11-04 08:49
1

Sydvästlänken skulle tagits i drift under 2015 men har präglats av flera förseningar. 2019 siktade man på slutet oktober i år som startdatum, men så blev det inte. Nytt datum är satt till 18/12-2020.

"Vi är varken mer eller mindre övertygade än vid andra tillfällen, säger Sverker Ekehage till TT.

Han är en luttrad man – projektet har gång på gång drabbats av förseningar.

TT: Har det här blivit ett sorgebarn för Svenska kraftnät?

Det är klart att det är ett misslyckande. Vi skulle ha varit i drift 2015. Det är klart att det inte är bra att vi har hamnat i en sådan här situation."

https://www.di.se/nyheter/klart-att-det-ar-ett-misslyckande-fem-ars-forsening-for-sydvastlanken/

• Redigerat 2020-11-04 08:51 av [Hayabusa]
johan
2020-11-04 08:53
0

#28: Det är ju EFFEKT (överföring vid ett givet tillfälle) jag pratat om hela tiden! Men det är ju snällt att du bifogar länkar som bekräftar det jag försöker få fram.

Mvh // Johan

• Redigerat 2020-11-04 08:55 av johan
[Hayabusa]
2020-11-04 09:03
0

Fortsättning på situationen i Skåne - vindkraftverk. Hur ser det ut? Kort sagt, utbyggnaden av storskalig vindkraft i vattnen kring Skåne dröjer. Det finns planer/projekt som berör vindkraftparker runt Skånes kuster men de präglas av väntan på diverse beslut.

HD/Sydsvenskan:

"Vattenfall har i flera år avvaktat en ny lag som gör att Svenska kraftnät betalar för att ansluta vindkraftverk till stamnätet. Enligt Anders Ygeman är en sådan lag på väg.
Men Vattenfall väntar också på andra viktiga beslut.
– Vad gäller Kriegers flak väntar vi på regeringens beslut och på en Natura 2000-prövning i länsstyrelsen. Framåt sommaren (2020) kan vi få ett första besked. Därefter lär besluten överklagas."

• Redigerat 2020-11-04 09:04 av [Hayabusa]
[Jimmy.L]
2020-11-04 09:07
0

#30: Skåne TVINGAS importera el för att täcka behovet. Norrland KAN INTE förse el till södra Sverige. Norrland BEHÖVER el från södra Sverige!

[VSK]
2020-11-04 09:34
0

Vi kan väl iaf konstatera att om man måste importera el så är det nåt fel. År 2019 importerade Sverige 14 290 miljoner kWh.

Problemet vi har inför framtiden är att miljöextremisterna vill utrota allt vad kärnkraftverk heter medan Sveriges befolkning ökar i rekordtakt år efter år. Om man inte tar tag i de problemen nu så kommer det sluta illa i framtiden.

johan
2020-11-04 09:38
1

#33: Du kanske också ska nämna att vi exporterade ca 15 % av den total produktionen. Det beror ju på när elen producerar och när den behövs.

Jag köper el OCH producerar nästan lika mycket som jag behöver med solceller. Men behovet och produktionen sker inte samtidigt, så därför behöver jag både sälja och köpa el.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-04 09:39
1

#33: Exakt, även med ett utbyggt elnät som behövs kommer vi inte ifrån att det måste producera mer el.

johan
2020-11-04 09:39
1

#33: Men du har så klart rätt i att det finns problem vi måste lösa för framtiden.

Mvh // Johan

[VSK]
2020-11-04 09:45
0

#34:

Nä det behöver jag inte nämna för det är ju inte det den här tråden har börjat handla om. Jag skrev att om man måste importera el (förmodligen oftast från koleldande länder) så är det nåt fel. Sen när man inte kalkylerar med befolkningsökningen så är det totalt korkat.

Ja så är det ju. Jag har aldrig hört en enda politiker som försvarat elproduktionen tänka på befolkningsökningen. Visst, jag kanske har missat det men den chansen är ytterst minimal.

Sveriges export av el (och massor med annan information) https://www.indexmundi.com/map/?t=0&v=82&r=eu&l=sv

[Jimmy.L]
2020-11-05 07:08
1

Striden om vindkraftsparkernas vara eller inte vara längs Gävleborgskusten har flyttat från Gävle till Söderhamns kommun. På Enskär i Söderhamns skärgård menar de boende att samrådet kring Storgrundet som ska byggas utanför kusten har stora brister och stressats fram.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/striden-av-vindkraften-langs-kusten-har-flyttat-till-halsingland

[Jimmy.L]
2020-11-06 06:59
1

I Härnösand växer tveksamheten inför vindkraften. Kommunen beslutade i veckan om ett tillfälligt stopp för ny vindkraft och kommunalrådet ångrar beslutet att tillåta en utbyggnad på Hemsön.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/harnosand-backar-om-vindkraften-battre-stopp-nu-an-forlat-sen

[Jimmy.L]
2020-11-11 07:01
1

Det råder starkt delade meningar om Vattenfalls jättesatsning på sammanlagt runt 120 vindkraftverk i Fredrikaområdet. Vissa välkomnar arbetstillfällena, medan andra störs av vindsnurrorna.

– Om det blir verklighet med de här planerna går det inte att bo kvar här på grund av bullret, säger Bengt Johansson i Baksjöberg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/delade-meningar-om-vindkraft-i-fredrika

[VSK]
2020-11-11 10:10
0

#40:

Vet inte hur pass vanligt detta är men många som bor så pass nära så de störs av detta oljud har nästan konstant huvudvärk.

Går ju så klart tilläggsisolera huset om så behövs samt alltid hålla stängt samt hålla sig inne, men har svårt att tro det är nåt husägarna vill. De vill säkert kunna vara ute på sin tomt utan hörselkåpor.

johan
2020-11-11 12:53
0

#41: Man kan tycka att Sverige är så pass stort och glest att vindkraft skulle kunna fungera utan att bygga nära bebyggelse. Sedan kanske det är svårt att tillfredsställa precis alla, precis som det är när en ny väg byggs nära kluster av äldre fina sommarstugor ibland.

Tvivlar på att dessa boende hade företagit ett kolkraftverk, oljerigg eller kärnkraftverk utanför fönstret.🤪

Är poängen med denna tråd att få en balanserad bild av för- och nackdelar med vindkraft, eller är poängen främst att påpeka problemen?

Jag kan lätt ösa på med exempel på positiva effekter av vind, men om det mest uppfattas som provocerande kan jag lika gärna låta bli.

Mvh // Johan

[VSK]
2020-11-11 13:09
0

#42:

Visste faktiskt inte att vi hade kolkraftverk kvar i det här landet. Nån oljerigg har jag inte heller sett men är inte så berest av mig ute på haven. Visst låter oljeriggar när de eldar upp de farliga ångorna men om man nu har sån stor husbåt, båt eller yacht så man kan bo i såna klimat så vore det ju oerhört korkat att kasta ankar just där.

Gällande kärnkraftverk så har jag inte lyckats hitta nån minimigräns hur långt ifrån ett kärnkraftverk man får bo, men min gamla skolkamrat jag berättade om tidigare fick köra en bra bit för att komma till sitt jobb. Har inte kontakt med han sen länge så jag har ingen möjlighet att fråga han heller.

Gällande din fråga om poängen med denna tråden är så måste jag få ställa en motfråga. Har du nånsin spelat tennis eller pingis nån gång?

Edit: Har faktiskt en kontakt som är styrman på fartyg som rullar ute på haven runtomkring Skandinavien. Kan ju faktiskt fråga han om han har sett många husbåtar ankrade nära oljeriggarna 😉😁

• Redigerat 2020-11-11 13:10 av [VSK]
[Jimmy.L]
2020-11-11 13:36
0

#42: Jag har inget i mot vindkraftverk, men man måste väl berätta om nackdelarna med det med?

Visst det ger grön el och ingen utsläpp.

Stor påverkan på landskapet i form av underhållsväg.
Dödar fåglar.
Boende i närområdet vill inte bo nära dom.

johan
2020-11-11 13:37
0

#43: "Visste faktiskt inte att vi hade kolkraftverk kvar i det här landet." Jo, det brukar ju tas upp som exempel på hur misslyckat förnybart är och elbrist att vi var tvungna att elda det i somras..

Men min text var mer menat som skämtsamt. Det kanske är just att det byggs störande grejer nära där man befinner sig som är mest störande. Och om man var tvungen att välja, vilken sorts elproduktion hade man tyckt var värst…

Gällande din fråga om poängen med denna tråden är så måste jag få ställa en motfråga. Har du nånsin spelat tennis eller pingis nån gång?

Självklart. Men i vissa fall är ju inte bollandet poängen.

Det var inte en kritisk eller ironisk fråga, utan genuin. Speciellt den senare delen av den här tråden har mest handlat om problem. Om ni vill att den mest ska vara en tråd för det, så kan jag respektera det och hålla mig borta.

Om målet att är att ge en bredare bild så kan jag hjälpa till då det är något jag ofta läser om.

Så ingen behöver känna sig trampad på tårna. Det var en seriös fråga vad ni vill med diskussionen.

Mvh // Johan

• Redigerat 2020-11-11 13:38 av johan
johan
2020-11-11 13:40
0

#44: Självklart! Speciellt #0 gjorde ju det på ett utmärkt sätt. Det var mest att tyngden lutar ensidigt åt ett håll som fick mig att fundera.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-11-11 13:40
1

#45: Jag har inget i mot att diskutera fördelar med grön el.

[Jimmy.L]
2020-11-11 13:45
0

#0 Frågan är då hur påverkas havets djurliv av vind eller vattenkraft, samt båttrafiken, försvarsmaktens syn på saken (försvarsmakten säger nej till vindkraftverk i Karlskrona).

[VSK]
2020-11-11 13:49
0

#45:

Okej jag är tydligen otydlig idag har jag märkt på flera ställen. Får jag så skyller jag på förkylningen.

Menade så klart kolkraftverk i normal drift. Inte som reserv.

I det här fallet så finns det en poäng med poängen faktiskt. Det var därför jag frågade om du hade spelat tennis eller pingis. Varför ställde jag den frågan för. Jo för att du skrev "Är poängen med denna tråd att få en balanserad bild av för- och nackdelar med vindkraft, eller är poängen främst att påpeka problemen?

Jag kan lätt ösa på med exempel på positiva effekter av vind, men om det mest uppfattas som provocerande kan jag lika gärna låta bli" (#42).

Det jag menade var med min fråga gällande tennis/pingis va att om du nu står där och nån servar mot dig, står du bara och tittar på bollen eller slår du tillbaka bollen.

Min poäng gick inte hem, men svaret är iaf från min sida att självklart får man diskutera för och mot samt givetvis får du komma med massor med exempel på där vindkraftverk är bra. Elda på bara, ehhh slå tillbaka bollen menade jag så klart.

[VSK]
2020-11-11 13:51
0

#46:

Menas det att det är jag som har "rätt" eller du som har "rätt" ?

johan
2020-11-11 14:34
1

#50: Jag vet inte riktigt vad du menar. Men vad jag menade att var att jag tyckte ditt ursprungsinlägg var ett bra sätt att lyfta problem som finns med vindkraft.

Det jag tyckte var mindre bra med helheten av alla kommentarer blev att det blev sådan övervikt av kommentarer om problem med vindkraft.

Jag har inga som helst problem med att vara väldigt väldigt för vindkraft, men ändå se att problemen du pekar på om återvinning och att dom låter så pass mycket att det är olämpligt att ha bland bebyggelse.

Först anhalten för att lösa problem är ju att förstå dom.

Ibland kan ju enkla lösningar fungera, som t ex det att måla minst ett blad svart så minskar problemen för fåglar markant.

Mvh // Johan

[VSK]
2020-11-11 15:27
0

#51:

Tråden handlar ju om den negativa sidan vindkraftverk ger, så det är ju inte så konstigt om du upplever det negativt.

Problematiken är nog större än vad gemene man förstår gissar jag på. Jag har inte vetat om detta själv gällande allt ytterst ohälsosamt som finns i rotorbladen som till slut hamnar i vattentäkter, vattenkällor, ådror och allt vad det nu heter.

Ska man lita på vad tillverkarna av mineralvatten säger så kan det ta 80 år innan regnvatten på marken når ned till det djup man tar vattnet för att göra mineralvatten. Nu kan man nog kanske inte jämföra med en oljedroppe (eller så kanske man kan det, vad vet jag) så sägs det att en helt vanlig liten oljedroppe kan förstöra en kubik med dricksvatten.

Jag är inte emot vindkraftverk om du nu har fått för dig det. Jag är inte emot solceller heller även om livslängden på dessa två elkällor kanske inte riktigt är så lång IRL så som man önskat. Men utvecklingen går ju framåt.

Det jag är emot är aktivister som sitter och skrämmer upp folk samt tvångsbeskattar folket samt har noll koll på hur ett samhälle fungerar. Bland det värsta jag vet är ögontjänare. Lövin är ett exempel. PK-maffian ett annat.

Just idag så finns det ingen renare källa (som är i det närmsta 100% pålitlig. -naturkatastrofer undantaget men det gäller alla elkällor) än just kärnkraften.

Kan man sen i framtiden utveckla tekniken och framförallt material och livslängd på i det här fallet vindkraftverk så är det ju åt rätt riktning, men än så länge så är vi nog inte riktigt där än.

Jag kollade upp det där med att måla ett rotorblad mörkare (på trebladiga vindkraftverk) som jag lovade lite högre upp i tråden med min utomländska vän och just hans ansvar inom detta företag låg inte på just rotorbladen utan mera inuti själva generatorhuset men han jobbade enbart på havsbaserade vindkraftverk (då jag inte frågar alla mina kompisar varje dag om de jobbar kvar på samma ställe, så fick jag veta att han bytt jobb faktiskt) men ja, det har visat sig att det mest effektiva sättet just nu är precis som det du sa längre upp i tråden och även detta inlägg.

Huruvida forskning på vindkraftverk med fler än tre rotorblad gått är inget jag frågade om. Om det har nån betydelse med tanke på hans mångåriga meriter så ansåg han att endast havsbaserade vindkraftverk (en bra bit från kustbanden mao) är det som borde gälla när det gäller fågellivet och insektslivet.

Har lite mer att säga men skall faktiskt pausa här nu med en fråga innan jag går vidare. Anser du att Kina är en diktatur och inget man bör beblanda sig med?

johan
2020-11-11 16:01
0

Anser du att Kina är en diktatur och inget man bör beblanda sig med?

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra.. Men ja, med tanke på deras övervakning, koncentrationsläger för muslimer, hacking av andra nationer, med mera så är Kina nog det närmaste nazi-tyskland vi har i modern tid. Men för stora och viktiga för väst för att någon ska våga göra något åt det.

Men jag låter nog er ha tråden till att poängtera det negativa med vindkraft. Jag får intrycket av att du letar efter saker att bli upprörd av i det jag skriver. T ex att kina-frågan är något slags "test".

Lycka till.

Mvh // Johan

[VSK]
2020-11-11 16:14
0

#53:

Du glömde nämna alla kristna som blir utsatta i Kina samt alla patentstölder mm, men det är inte poängen med min fråga.

Om man skall gå över till mera vindkraftverk så måste dessa kunna vara pålitliga och kunna leverera när de snurrar. Så långt tror jag vi är överens.

Jag själv anser att ett land skall vara så självförsörjande som möjligt, speciellt när det gäller livsviktiga saker som elförsörjning. Utan el så stannar Sverige och det är nog alla med på.

Tråkigt att du har så många förutfattade meningar men det skulle ändå uppskattas om du ville svara på detta länken pekar på.

"Kinesisk kärnkraftsbjässe storägare av svensk vindkraft
Den kinesiska kärnkraftsbjässen CGN öser kapital i svenska vindskraftsprojekt. Bland annat i Piteå, där man bygger Europas största landbaserade vindkraftspark.

”Kina kan använda den här typen av ägande som ett påtryckningsmedel”, säger Oscar Almén vid FOI till Ekonomiekot."

https://www.di.se/nyheter/kinesisk-karnkraftsbjasse-storagare-av-svensk-vindkraft/

Vad händer den dagen Sveriges elleverans är beroende av andra länder och i det här fallet, vad gör vi den dagen Kina hotar Sverige med att släcka ned om vi inte gör som de vill?

[VSK]
2020-11-11 16:26
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Känns som jag kan klistra in denna länken igen. Tycker den är oerhört aktuell gällande "följa med strömmen" och noll koll.

[Jimmy.L]
2020-11-12 08:44
1

Nu försöker en nyinflyttad, före detta Londonbo, i Borgvattnet stoppa vindkraftsbyggena nära byn – med hjälp av domstol.

Alexander Pohl, som flyttade med sin familj från London till Borgvattnet i somras, anser att vindkraftsbyggena blivit mycket större och mer omfattande än vad vindkraftsbolagen har tillstånd för. Därför kräver han nu att mark- och miljödomstolen stoppar byggena helt.

https://sverigesradio.se/artikel/7597205

[Jimmy.L]
2020-11-14 06:40
1

Nu är avtalet med vindkraftsföretaget klart – föreningslivet i Vikjö med omnejd får drygt 1,1 miljoner per år – i minst 25 år.
– Jag hoppas på projekt som kan utveckla bygden, säger nya fondföreningens ordförande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/miljonregn-over-vindkraftsbyar-nytt-avtal-i-viksjo-efter-vindkraftsturbulens

[VSK]
2020-11-20 19:39
0

"1 161 nya vindkraftverk i Sverige – här byggs de.

Antalet vindkraftverk har mer än tredubblats de senaste tio åren – och de utländska investerarna flockas till Sverige.

Kinesiska intressen i svensk energiproduktion väcker uppmärksamhet, men finansmarknadsminister Per Bolund (MP) ser inga risker med ägarstrukturerna:

– Genom att bygga ut det förnybara blir vi mindre beroende av utlandet.

Expressen listar de 1 161 vindkraftverken som byggs i Sverige 2020-2022."

Betalsida men informationen räcker och blir över. Jag orkar inte mer….

https://www.expressen.se/premium/politik/har-byggs-1161-nya-vindkraftverk-i-sverige/

[Jimmy.L]
2020-11-20 19:45
1

1 161 Och fler behövs. Jag förstår inte nyttan med dom, förfular landskapet och stör närboende.

[Jimmy.L]
2020-11-20 19:52
1

Försvarsmakten vill inte att Holmen bygger vindkraftverk i norra Östergötland. Iallafall inte i den omfattning som hittills har föreslagits.

Föreningen Rättvisa vindar norra Östergötland har tidigare protesterat mot Holmens planer. Nu känner ordföranden i föreningen, Per-Olov Strandberg, en viss lättnad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forsvaret-sager-nej-till-holmens-vindkraftsplaner

[VSK]
2020-11-20 19:56
1

#59:

Ja men menade mest "Kinesiska intressen i svensk energiproduktion väcker uppmärksamhet, men finansmarknadsminister Per Bolund (MP) ser inga risker med ägarstrukturerna:

– Genom att bygga ut det förnybara blir vi mindre beroende av utlandet."

[Jimmy.L]
2020-11-22 16:00
0

Ett 230 meter högt vindkraftverk på Aldermyrberget utanför Jörn i Skellefteå kommun, kollapsade under natten mot söndag. Hela tornet kraschade ner i marken. En person var på plats under händelsen men inget har kommit till skada. Händelsen ska nu utredas, rapporterar Norran.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/vindkraftverk-har-kollapsat.MFCI7i9Mu

[VSK]
2020-11-22 16:07
1

#62:

Tur ingen kom till skada.

[Jimmy.L]
2020-11-23 15:32
0

SVT:s reporter på plats filmade under måndagen med drönare på olycksplatsen, där vindkraftverket på Aldermyrberget utanför Jörn rasade till marken natten mot söndag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/unika-bilderna-se-olycksplatsen-fran-luften

[VSK]
2020-11-23 17:01
1

#64:

Rätt stora saker det där.

[Jimmy.L]
2020-11-23 17:13
1

#65: Ja det är inget man lyfter för hand. 😁

[VSK]
2020-11-23 20:44
0

#66:

Nä, det hjälper nog inte att man är jättegrön och jättearg 😅

[Jimmy.L]
2020-11-23 20:46
1

#67: Bara att laga med silvertejp.

[Jimmy.L]
2020-11-23 21:13
0

Företaget Vestas som bygger vindkraftverken vid Aldermyrberget utanför Jörn ska nu utreda hur olyckan med det rasade vindkraftverket kunde hända. Under tiden har de stoppat alla övriga 16 vindkraftverk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-kraschen-nu-stoppas-de-andra-vindkraftverken

[VSK]
2020-11-24 13:42
0

Frågade min bekant lite om vad han trodde denna olyckan kan ha berott på och han gav några troliga förklaringar.

1. Pitch control ur funktion.
  2. Von Karman eddies.
  3. Produktionsfel i svetsningar.
[Jimmy.L]
2020-11-25 08:46
3

Det går 1000 vindkraftverk på ett kärnkraftverk för samma produktion av el, skriver 14-åriga Elias Björling, 14 år, som i ett skolarbete i Vinstaskolan har studerat de två energikällorna. Hans val har fallit på kärnkraften.

https://www.mitti.se/debatt/debatt-vi-borde-ha-karnkraft-i-stallet-for-vindkraft/reptkm!ENTau1C6e7yIEWrP6veTpw/

[VSK]
2020-11-25 09:14
2

Börjar bli lite smått irriterad på extremisterna MP. Kan vi inte göra så här att alla som röstat på MP är de som blir utan ström först sen när strömmen inte räcker till. Efter det så tar vi de med elbilar och andra storkonsumenter.

Låter väl som en god idé.

[Jimmy.L]
2020-12-04 06:44
1

Länsstyrelsen Västernorrland polisanmäler återigen vindkraftbygget i Viksjö för ett misstänkt miljöbrott. Nu gäller det en väg som byggts utan tillstånd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nysater-wind-polisanmals-for-miljobrott-i-viksjo

Länsstyrelsen Västernorrland polisanmäler återigen vindkraftbygget i Viksjö för ett misstänkt miljöbrott. Nu gäller det en väg som byggts utan tillstånd.
[VSK]
2020-12-04 09:48
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om vindsnurror. Hoppas tomten klarar sig i år 🎅🤣

[Jimmy.L]
2020-12-04 10:14
1

#74: 😁

[Göstage]
2020-12-04 12:25
0

#74 😁

[Jimmy.L]
2020-12-06 16:09
1

Samhällsbyggnadsnämnden i Krokom har beslutat att inte längre arrendera ut mark till Affloardal Energi AB. Det innebär att planerna på en vindkraftspark i Kaxåsbygden måste omvärderas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/vindkraftsplanerna-i-kaxas-omvarderas

Samhällsbyggnadsnämnden i Krokom har beslutat att inte längre arrendera ut mark till Affloardal Energi AB. Det innebär att planerna på en vindkraftspark i Kaxåsbygden måste omvärderas. I klippet berättar Pär Ola Säterhall mer om projektet.
[Jimmy.L]
2020-12-06 16:10
2

#77: Inom Njaarke sameby är man glad att samhällsbyggnadsnämnden i Krokom beslutat att inte förlänga arrendeavtalet med Affloardal Energi

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/vindkraft-och-renskotsel-gar-inte-ihop

Inom Njaarke sameby är man glad att samhällsbyggnadsnämnden i Krokom beslutat att inte förlänga arrendeavtalet med Affloardal Energi. I klippet hör du renskötaren Thomas Fjällberg.
[Jimmy.L]
2020-12-08 08:48
0

Regeringen utreder nu frågan om att ta bort kommunernas vetorätt för vindkraftsprojekt. Frågan ska snabbutredas men Johan Rocklind (S), kommunstyrelsens ordförande i Gnesta, vill ha kvar vetorätten.

– Jag tycker det är viktigt att en kommun ska kunna säga nej.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kommunalradet-kritisk-mot-att-kommunernas-vetoratt-mot-vindkraft-kan-forsvinna

Regeringen utreder nu frågan om att ta bort kommunernas vetorätt för vindkraftsprojekt. Frågan ska snabbutredas men Johan Rocklind (S), kommunstyrelsens ordförande i Gnesta, vill ha kvar vetorätten. – Jag tycker det är viktigt att en kommun ska kunna säga nej.
[Jimmy.L]
2020-12-08 08:49
1

För två år sedan fanns det planer på att en stor vindkraftspark skulle byggas i Ånhammar mellan Gnesta och Flen. Men efter stora protester från boende i områdena och att platserna där vindkraften skulle byggas omgavs av för höga natur- och kulturvärden blev det nej. Kommunerna använde vetorätten.

– Det var en lättnad, säger Per Johansson, ordförande Föreningen Dunkers och Gryts väl.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/har-stoppades-stor-vindkraftpark-efter-stora-protester

För två år sedan fanns det planer på att en stor vindkraftspark skulle byggas i Ånhammar mellan Gnesta och Flen. Men efter stora protester från boende i områdena och att platserna där vindkraften skulle byggas omgavs av för höga natur- och kulturvärden blev det nej. Kommunerna använde vetorätten. – Det var en lättnad, säger Per Johansson, ordförande Föreningen Dunkers och Gryts väl.
[Jimmy.L]
2020-12-08 08:51
2

För närvarande ser Lars omkring 200 vindkraftverk, alla lokaliserade i stort sett åt samma håll, men fler är planerade på andra sidan hans hus.

– Man börjar ju känna sig lite omringad. Man undrar vart det ska ta vägen, och vilka politiska och ekonomiska intressen som ligger bakom. Det har har inte jag begripit ännu, säger Lars.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/lars-ser-flera-hundra-vindkraftverk-fran-sin-gard-man-kanner-sig-lite-omringad

Lars Nord bor i Trångåsen mellan Strömsund och Backe i nordöstra Jämtland. Han har i rask takt fått se fler och fler vindkraftverk dyka upp runt sin gård och förändra landskapsbilden.
[Göstage]
2020-12-15 12:55
1

0 ff Danmark var tidigt ute med vindkraften, och nu växer avfallet i form av skrotade vingar, som inte är återvinningsbara.

Under de 23 år som gått sedan de första vindmöllorna revs har man tagit hand om knappt 8000 ton komposit. De nästföljande 23 åren kommer man att få ytterligare 61.000 ton att ta hand om.

Källa

Danmark har overset et oplagt eksporteventyr ved at tillade at vinger ryger på lossepladsen, lyder det.
[VSK]
2020-12-15 14:17
1

#82:

Det där måste väl ändå Lövin ha nån kommentar om. Kanske Johan annars 🙄👀

[Jimmy.L]
2020-12-17 07:37
2

Planer på fem stycken vindkraftverk på Uråsa flygfält har väckt mycket känslor bland boende i området. Många känner sig överkörda av vindkraftsbolaget som lägger fram planerna precis innan jul – och mitt i en pandemi.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/brevet-om-vindkraften-kom-som-en-chock

Planer på fem stycken vindkraftverk på Uråsa flygfält har väckt mycket känslor bland boende i området. Många känner sig överkörda av vindkraftsbolaget som lägger fram planerna precis innan jul – och mitt i en pandemi.
[Jimmy.L]
2020-12-18 07:05
2

#82: Tonvis av avfall efter vindkraftsblad har deponerats på avfallsplatser i Danmark på grund av att delar av vindkraftsverken består av glasfiber som inte går att återvinna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forbrukade-vindkraftsblad-kastas-pa-soptippar-i-danmark

Tonvis av avfall efter vindkraftsblad har deponerats på avfallsplatser i Danmark på grund av att delar av vindkraftsverken består av glasfiber som inte går att återvinna.
[Jimmy.L]
2020-12-18 07:14
2

#84: Handlingar om vindkraften saknades, ändrades och försvann. Planerna på 250 meter höga vindkraftverk på Uråsa flygfält, på gränsen mellan Växjö och Tingsryd, har lett till protester bland de närboende. Nu sågar även politikerna i Tingsryd underlaget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kommunen-sagar-vindkraft

Handlingar om vindkraften saknades, ändrades och försvann. Planerna på 250 meter höga vindkraftverk på Uråsa flygfält, på gränsen mellan Växjö och Tingsryd, har lett till protester bland de närboende. Nu sågar även politikerna i Tingsryd underlaget.
[Jimmy.L]
2020-12-20 14:52
0

Vindkraftsprojekt i stora delar av Sverige stoppas av Försvarsmaktens restriktioner.
Centern har fått igenom att Försvarsmakten ska se över om det går att sätta villkor istället för att neka vindkraft.

https://sverigesradio.se/artikel/7630355

Vindkraftsprojekt i stora delar av Sverige stoppas av Försvarsmaktens restriktioner. Centern har fått igenom att Försvarsmakten ska se över om det går ...
[Göstage]
2020-12-25 19:31
1

Kungörnarna i Västernorrland har haft ett gott häckningsår och fött fram 41 ungar som man känner till, men de expanderande vindkraftparkerna utgör ett allt större hot örnarna, skriver SR.

Våra stora rovfåglar kämpar de år det inte är sorkår – som i år. Ändå har kungsörnsparen lyckats med sina häckningar då de tycks ha lagt om kosten ...
[Jimmy.L]
2020-12-30 07:15
0

Vindkraft kommer att stå för en större andel av elproduktionen i Kalmar och Krononbergs län inom några år. Flera vindkraftsprojekt är just nu under konstruktion och på sikt kommer elproduktionen från vindkraft att mångdubblas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/rekordstor-satsning-pa-vindkraft-i-smaland

Vindkraft kommer att stå för en större andel av elproduktionen i Kalmar och Krononbergs län inom några år. Flera vindkraftsprojekt är just nu under konstruktion och på sikt kommer elproduktionen från vindkraft att mångdubblas.
[Jimmy.L]
2020-12-31 07:13
1

De tio vindkraftverken som står på Gässlingegrund i Vänern utanför har varit föremål för mycket skriverier. Karlstad och Hammarös investering i vindkraften blev en förlust affär på 250 miljoner kronor, och tekniska problem hos många av vindkraftverken är återkommande. Nu är det dags för det tredje ägarbytet på ett drygt år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/annu-ett-agarbyte-i-vindpark-vanern

De tio vindkraftverken som står på Gässlingegrund i Vänern utanför har varit föremål för mycket skriverier. Karlstad och Hammarös investering i vindkraften blev en förlust affär på 250 miljoner kronor, och tekniska problem hos många av vindkraftverken är återkommande. Nu är det dags för det tredje ägarbytet på ett drygt år.
[Göstage]
2021-01-06 13:26
0

Björn Gillberg: motståndet växer mot vindkraftskolonialismen.

[Jimmy.L]
2021-01-07 08:19
1

Den planerade vindkraftsparken på Lantvallen i Robertsfors kommun kan vara skadlig för passerande flyttfåglar. Det skriver Naturvårdsverket i ett yttrande till Mark- och miljödomstolen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/planerad-vindkraft-skadlig-for-fjallvraken

Den planerade vindkraftsparken på Lantvallen i Robertsfors kommun kan vara skadlig för passerande flyttfåglar. Det skriver Naturvårdsverket i ett yttrande till Mark- och miljödomstolen.
[Jimmy.L]
2021-01-09 15:12
0

Vattenfall planerar att bygga upp till 80 vindkraftverk, 25 kilometer utanför Falkenberg. Nu går projektet Kattegatt syd ut på samråd och myndigheter och allmänhet får tycka till om förslaget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/samrad-for-stor-vindkraftspark-utanfor-hallandskusten

Vattenfall planerar att bygga upp till 80 vindkraftverk, 25 kilometer utanför Falkenberg. Nu går projektet Kattegatt syd ut på samråd och myndigheter och allmänhet får tycka till om förslaget.
[Jimmy.L]
2021-01-15 07:18
1

Länsstyrelsen på Gotland har i uppdrag både att underlätta för vindkraft och örnarnas välbefinnande. Två uppdrag de menar ofta kolliderar med varandra. Därför ska nu en ny strategi arbetas fram.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ornar-och-vindkraft-uppdrag-pa-kollisionskurs

Länsstyrelsen på Gotland har i uppdrag både att underlätta för vindkraft och örnarnas välbefinnande. Två uppdrag de menar ofta kolliderar med varandra. Därför ska nu en ny strategi arbetas fram.
[Jimmy.L]
2021-01-16 07:48
0

#62: Företaget WPD, som uppför vindkraftsparken på Aldermyrberget, har meddelat att orsaken till haveriet den 21 november var att infästningen på bladet hade misslyckats. Det var detta som ledde till att bladet lossnade och tornet blev så instabilt att det rasade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/orsaken-till-haveriet-infastningen-misslyckades

Företaget WPD, som uppför vindkraftsparken på Aldermyrberget, har meddelat att orsaken till haveriet den 21 november var att infästningen på bladet hade misslyckats. Det var detta som ledde till att bladet lossnade och tornet blev så instabilt att det rasade.
[Jimmy.L]
2021-01-16 07:49
0

Den 21 november 2020 rasade ett vindkraftverk i Jörn i Västerbotten. Orsaken var en dålig infästning vilket gjorde att ett av bladen lossnade. Tornet blev då instabilt och vek sig. Efter kollapsen stoppades övriga kraftverk i parken. Nu har fem turbiner av samma slag även stoppats i norska Våler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-svenska-turbinhaveriet-nu-stoppas-vindkraftverk-i-norge

Den 21 november 2020 rasade ett vindkraftverk i Jörn i Västerbotten. Orsaken var en dålig infästning vilket gjorde att ett av bladen lossnade. Tornet blev då instabilt och vek sig. Efter kollapsen stoppades övriga kraftverk i parken. Nu har fem turbiner av samma slag även stoppats i norska Våler.
[VSK]
2021-01-16 22:40
0

"Återvinning av uttjänta vindturbinblad från vindkraftverk är en växande utmaning. Bara i Sverige väntas cirka 1000 blad tas ur bruk mellan 2020 och 2025. Projektet Rekovind som drivs av RISE har undersökt marknaden för återvunnet material från turbinbladen samt olika metoder för återvinning.

Förbrukade vindturbinblad är en helt ny ström av kompositavfall, projektet Rekovind har undersökt möjligheten att utveckla en kemisk återvinningsprocess och hur Sverige kan hantera framtida avfallsströmmar från vindturbinblad.

• Vi står inför en stor utmaning. Det finns idag ingen återvinningsmetod som är ekonomiskt hållbar och därför har heller ingen marknad kunnat skapas för hantering av uttjänta vindturbinblad, säger Cecilia Mattsson från RISE."

https://www.vindkraftsnyheter.se/20201203/6350/atervinning-av-vindturbinblad-behover-ett-system

Återvinning av uttjänta vindturbinblad från vindkraftverk är en växande utmaning. Bara i Sverige väntas cirka 1000 blad tas ur bruk mellan 2020 och 2025. Projektet Rekovind som drivs av RISE har undersökt marknaden för återvunnet material från turbinbladen samt olika metoder för återvinning. Förbrukade vindturbinblad är en helt ny ström av kompositavfall, projektet Rekovind har undersökt möjligheten att utveckla en kemisk återvinningsprocess och hur Sverige kan hantera framtida avfallsströmmar från vindturbinblad.
[Jimmy.L]
2021-01-18 08:08
0

LKAB:s satsning på stora vindkraftparker som företagets fossilfria utvinning av järnmalm kräver, kan riskera att komma i konflikt med rennäringen.
Svante Axelsson, nationell samordnare för fossilfritt Sverige, ser inga större problem med att placera ut dom.

"Renskötseln är beroende av sammanhängande betesmarker och det finns inte så stora ytor kvar", säger Åsa Larsson Blind, förbundsordförande för Svenska Samernas Riksförbund.

https://sverigesradio.se/artikel/stora-vindkraftparker-kan-komma-i-konflikt-med-rennaringen

LKAB:s satsning på stora vindkraftparker som företagets fossilfria utvinning av järnmalm kräver, kan riskera att komma i konflikt med rennäringen. Svante ...
[Jimmy.L]
2021-01-20 08:24
1

Gotlandsvind får nej av länsstyrelsen för att bygga ett nytt vindkraftverk i Näs som skulle ersätta tre gamla.
I höstas sa Region Gotland nej till vindkraftverket och det överklagade Samfällighetsföreningen Gotlandsvind.

https://sverigesradio.se/artikel/nej-till-att-ersatta-gammalt-vindkraftverk-med-tre-nya

Gotlandsvind får nej av länsstyrelsen för att bygga ett nytt vindkraftverk i Näs som skulle ersätta tre gamla. I höstas sa Region Gotland nej till vindkraftverket ...
[Jimmy.L]
2021-01-22 15:43
0

De styrande politikerna i Malung-Sälen väntas nästa vecka säga ja till de omstridda planerna på att bygga en stor vindkraftpark på Ripfjället. Tvärtemot resultatet i folkomröstningen.

– Det här kommer att splittra kommunen ännu mer, säger Jonas Forsgren som ledde ett liknande vindkraftsmotstånd i Sorsele för fem år sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vindkraftsmotstandare-varnar-for-storbrak-om-inte-bygget-pa-ripfjallet-stoppas

De styrande politikerna i Malung-Sälen väntas nästa vecka säga ja till de omstridda planerna på att bygga en stor vindkraftpark på Ripfjället. Tvärtemot resultatet i folkomröstningen. – Det här kommer att splittra kommunen ännu mer, säger Jonas Forsgren som ledde ett liknande vindkraftsmotstånd i Sorsele för fem år sedan.
[Göstage]
2021-01-22 17:44
1

#100 Dalfolket skall man inte reta!

Fotot publicerades i den fotografiska boken Minne från Bondetåget 1914 .
  • Redigerat 2021-01-22 17:44 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-01-25 07:24
0

Under måndagen ska Malung-Sälens kommunfullmäktige besluta om kommunen ska utnyttja sin vetorätt mot vindkraftsetablering på Ripfjället i Malung.

På grund av pandemin och rådande restriktioner blir det ett begränsat antal åhörare.

Vindkraftmotståndarna tycker att det är ett framstressat beslut som borde tas senare när pandemin har lagt sig och ett normalt fullmäktige kan äga rum.
https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-extra-mote-om-vindkraft-pa-ripfjallet

Under måndagen ska Malung-Sälens kommunfullmäktige besluta om kommunen ska utnyttja sin vetorätt mot vindkraftsetablering på Ripfjället i Malung. På grund ...
[Jimmy.L]
2021-01-25 15:52
0

#102: Kommunfullmäktiges ledamöter i Malung-Sälens kommun har nu på måndagseftermiddagen beslutat att gå vidare med planerna på en vindkraftspark på Ripfjället.
Det här innebär att politikerna går emot resultatet av den rådgivande folkomröstningen förra året, där resultatet blev nej till vindkraft på Ripfjället.

https://sverigesradio.se/artikel/kommunfullmaktiges-beslut-ja-till-vindkraft-pa-ripfjallet

Kommunfullmäktiges ledamöter i Malung-Sälens kommun har nu på måndagseftermiddagen beslutat att gå vidare med planerna på en vindkraftspark på Ripfjället. Det ...
[Jimmy.L]
2021-01-26 06:46
0

Nu vänder sig 22 markägare och en mängd delägare, som är positivt inställda till bygget av en vindkraftpark söder om Kaxås, skriftligen till politikerna i Krokoms kommun och argumenterar för nyttan med vindkraften i området.

https://sverigesradio.se/artikel/7655128

Nu vänder sig 22 markägare och en mängd delägare, som är positivt inställda till bygget av en vindkraftpark söder om Kaxås, skriftligen till politikerna ...
[Jimmy.L]
2021-01-27 07:13
0

Microsofts etablering i Gävle och Sandviken är elintensiv. Nu planerar norska företaget Njordr en vindkraftpark i Galmsjömyran som ska förse techjättens serverhallar i Tuna i Sandviken med grön el. Flera boende och sommarstugeägare motsäger sig projektet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/vindkraftplaner-kring-galmsjomyran-oroar

Microsofts etablering i Gävle och Sandviken är elintensiv. Nu planerar norska företaget Njordr en vindkraftpark i Galmsjömyran som ska förse techjättens serverhallar i Tuna i Sandviken med grön el. Flera boende och sommarstugeägare motsäger sig projektet.
[Jimmy.L]
2021-01-27 20:33
0

I juli slets en vinge av på ett vindkraftverk i Lingbo och i september hände samma sak med ett verk i Tönsen. Nu har bolaget utrett orsaken till haverierna och Länsstyrelsen Gävleborg kräver större försiktighet vid nya etableringar av vindkraftparker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gigantiska-rotorblad-foll-till-marken-i-bollnas-och-ockelbo-efter-blixtnedslag

I juli slets en vinge av på ett vindkraftverk i Lingbo och i september hände samma sak med ett verk i Tönsen. Nu har bolaget utrett orsaken till haverierna och Länsstyrelsen Gävleborg kräver större försiktighet vid nya etableringar av vindkraftparker.
[Jimmy.L]
2021-01-28 16:17
0

Runt 1 200 vindkraftverk till havs och cirka 400 på land – så många nya vindkraftverk planeras i länet.

Galmsjömyran i västra Gästrikland är en av de platser som det finns planer för att bygga omkring 40 vindkraftverk som är nästan 300 meter höga.
Både Naturskyddsföreningen och Friluftsfrämjandet i Sandviken tycker att man ska avvakta med beslut tills den nationella vindkraftstrategin kommer under torsdagen.

https://sverigesradio.se/artikel/stora-utbyggnader-av-vindkraften-vantas-i-gavleborgs-lan

Runt 1 200 vindkraftverk till havs och cirka 400 på land – så många nya vindkraftverk planeras i länet. Galmsjömyran i västra Gästrikland är en av de ...
[Göstage]
2021-01-29 09:38
1

2020 blev ett rekordår för vindkraften rapporterar TT.

Under 2020 slog vindkraften i Sverige rekord, rapporterar Ny Teknik. Elproduktionen från vindkraft blev 27,6 TWh under året, jämfört med 19,9 TWh år 2019. Det
[Göstage]
2021-01-29 14:29
1

Sedan 2006 har man funnit över 500 döda fåglar vid vindkraftanläggningen på ön Smøla på Nordmøre, varav 108 havsörnar och 3 kungsörnar.

Och vid Fosen Vinds vindkraftanläggning i Trøndelag som är Europas största på land har man sedan 2019 funnit fem döda örnar.

Källa

Fugler som dør i møte med vindturbiner kan kastes uten at det blir registrert eller meldt ifra om ved alle vindkraftverk. – Da får man ikke vite hva vindkraftverk har å si for fuglelivet, sier ørneekspert.
  • Redigerat 2021-01-29 15:02 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-01-29 14:57
2

#109: Tragiskt

[VSK]
2021-01-30 13:47
0

Så, hur går det för våra vindsnurror då. Inte så där värst bra va.

[Jimmy.L]
2021-02-01 14:40
0

Kritiken mot planerna på en vindkraftpark på Storgrundet i havet utanför Söderhamn har fått bolaget bakom satsningen, WPD, att ändra sig. Färre verk, 51 istället för 83, och 30 meter lägre, är beskedet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/efter-kritiken-farre-och-lagre-vindkraftverk-utanfor-soderhamnskusten

Kritiken mot planerna på en vindkraftpark på Storgrundet i havet utanför Söderhamn har fått bolaget bakom satsningen, WPD, att ändra sig. Färre verk, 51 istället för 83, och 30 meter lägre, är beskedet.
[Jimmy.L]
2021-02-01 19:50
0

Eystrasalt och Fyrskeppet – så heter två stora vindkraftprojekt som företaget WPD undersöker utanför Gävleborgskusten. Den planerade elproduktionen vittnar om vindkraftparker långt större än Storgrundet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/annu-storre-vindkraftparker-planeras-utanfor-gavleborgskusten

Eystrasalt och Fyrskeppet – så heter två stora vindkraftprojekt som företaget WPD undersöker utanför Gävleborgskusten. Den planerade elproduktionen vittnar om vindkraftparker långt större än Storgrundet.
[VSK]
2021-02-01 21:54
0

Hörde på radion för en stund sen: rekordhög elkostnad pga kyla i hela landet och mer eller vindstilla så vindsnurrorna har siesta.

Upp till 250% högre avgift under de dyra timmarna 06-09 och 16-19. Tur det inte gäller de som har fasta avtal för vi förnyade vårt 5-årsavtal förra månaden.

[VSK]
2021-02-01 22:03
0

Va t.o.m mer än så.

[VSK]
2021-02-02 12:39
0
Kylan gör att Sverige måste importera el och Svenska kraftnät är i beredskapsläge. Samtidigt blåser det så lite att Sveriges vindkraftverk bara levererar fem procent av sin kapacitet.
[Göstage]
2021-02-07 07:57
1

"Ska Sverige bli hela EU:s vindkraftspark?", undrar två högt uppsatta SD-politiker på Aftonbladet debatt. De uppmanar oss väljare att vara observanta och pålästa, för EU har spanat in speciella områden som de ser som lämpliga för vindsnurror, bland annat Östersjökusten.

SD: EU vill bygga tusentals vindkraftverk utmed våra kuster
  • Redigerat 2021-02-07 07:59 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-02-08 14:26
1

Sverige ställer om till vindkraft, men tvingas samtidigt importera el – från tyska kolverk.

Den iskalla temperaturen under vintern har lett till en otillräcklig energiförsörjning.

– De timmar på året som vi behöver vinden som mest ger den vanligtvis inte så mycket, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-slar-vinterkylan-mot-vindkraften-underskott/?referrer=todays-news

Riktigt kallt väder sammanfaller ofta med vindstilla vilket innebär att el från vindkraften uteblir. För att kompensera upp elförsörjningen importeras el från kolkraftverk.
[Jimmy.L]
2021-02-12 13:13
0

En mer än 100 meter hög kranbil har tippat vid bygget av vindkraftverket i Björkvattnet i Ragunda kommun.

Inga ska ha skadats vid olyckan, men Länsstyrelsen utreder nu om det skett några miljöskador på platsen.

https://sverigesradio.se/artikel/over-100-meter-hog-kran-har-tippat-vid-vindkraftsbygge

En mer än 100 meter hög kranbil har tippat vid bygget av vindkraftverket i Björkvattnet i Ragunda kommun. Inga ska ha skadats vid olyckan, men Länsstyrelsen ...
[VSK]
2021-02-15 08:51
1

Hittat i flödet (fb)

"Skickade följande kommentar till P1 efter att ha lyssnat på "vetenskapsradion" om behovet av 4 ggr mer vindkraft.
Hej!
Lyssnade på programmet ” Fyrdubbling av vindkraft väntas” idag 2021-02-10. Varför fortsätter SR att upprepa påståenden om att vi måste ställa om, det måste byggas vindkraft etc.? Det måste vi inte alls, det är något som politikerna beslutat.
• Naturvårdsverket har inte i uppdrag att se till att vi får elproduktion med så små negativa miljökonsekvensers som möjligt; de har i uppdrag att se till att det byggs så mycket vindkraft som möjligt.
• Energimyndigheten har inte i uppdrag att ta fram de mest effektiva och ekonomiska energilösningarna för Sverige; de har i uppdrag att se till att det byggs så mycket vindkraft som möjligt. Som svenska kraftnät syrligt svarade energimyndigheten i en remiss där myndigheten föreslog lämplig placering av vindkraftverk: ”Innan man föreslår placering av vindkraft kanske man skulle utreda varför det just ska byggas vindkraft”.
• Politikerna har ålagt myndigheter som ansvarar för säkerhet att ta bort viktiga säkerhetskrav och underlätta för vindkraften
• Att kommunerna fick vetorätt var för att kravet på bygglov togs bort för vindindustrier. Man kan inte bygga en villa utan bygglov men däremot kan man bygga jättelika, miljöstörande vindindustriområden.
• Medborgare, som drabbas av industrierna, är i det närmaste rättslösa. Man kämpar en ojämn kamp mot politiker, professionella exploatörer och miljöprövande myndigheter, som är ålagda att underlätta för vindkraft, samt domstolar, vilka tar politiska hänsyn i strid mot grundlagen.
• Konsumentverket vägrar att pröva vilseledande marknadsföring av vindkraft med motiveringen att frågan om kostnader och miljökonsekvenser för elproduktion saknar konsumentintresse! Myndigheten är ålagd att främja vindkraft.
• SR/SVT bryter återkommande mot kravet på saklighet genom att ensidigt framställa vindkraften i positiv dager. Någon kritisk granskning har jag aldrig hört och det lönar sig inte att anmäla inslagen. Svaret blir bara ”ingen åtgärd”, utan motivering och utan möjlighet att överklaga.
Svenska politiker har beslutat om en enorm satsning på miljöförstöring (tusentals miljarder kr). Utan några som helst konsekvensanalyser beträffande elsystemets funktion, kostnader och miljökonsekvenser har de beslutat om en jättelik utbyggnad av vindkraft. Det mesta byggs i det norrländska skogslandet, ofta på toppen av höjder längs älvdalarna. Enorma industriområden med bullrande jätterotorer, 250 m höga med blinkande ljus som syns på tiotals mils avstånd, byggs i skogsområden som ofta innehåller betydande bestånd av gammelskog. Eftersom höjderna är svåråtkomliga och har låg bonitet har de ofta blivit förskonade från industriellt skogsbruk. De utgör viktiga områden för de stora rovfåglarna och rovdjuren. För att göra höjderna tillgängliga för vindkraft byggs även mängder av nya vägar, som skär av viltets naturliga vandringsleder och ofta fördärvar vattendrag. Men inte bara lokalt ödeläggs stora markområden. Det krävs nya stamledningar genom hela Sverige, många hundra mil med 50-100 m breda ledningsgator, eftersom det mesta byggs så långt som möjligt från behoven.
Ett av många exempel är Markbygden i Piteå. Där byggs ett tusental vindkraftverk på en yta större än Stockholms kommun, till största delen med kinesiskt kapital. Nästan all vindkraftsexploatering sker med internationellt kapital av bolag som är totalt ointresserade av de lokala miljökonsekvenserna och protesterna från lokalbefolkningen, som får sin livsmiljö fördärvad. Den samiska kulturen är starkt hotad eftersom stora delar av renbeteslanden störs ut av vindindustrier och annan industriell verksamhet (energimyndigheten m.fl. vägrar publicera forskningsrapporter som visar vindkraftens negativa påverkan på renar). Jag har arbetat större delen av mitt yrkesverksamma liv med analys av energibehov, energianvändning, effektivisering, försörjning av energi samt energirelaterade miljökonsekvenser. Det är för mig obegripligt att man i årtionden presenterat t.ex. el från sol och vind som ”förnybara”, ”hållbara”, ”klimatsmarta”, ”gröna” etc. utan att begreppen definieras eller att någon efterfrågar fakta som stöder dessa påståenden (se bifogad anmälan till konsumentverket). I media, inte minst SR och SVT, förutsätts att just dessa alternativ skulle vara bra av sig själva och grundläggande fakta eftersöks inte eller negligeras.
För att inte upprepa samma absurda och planlösa agerande som skedde i samband med energiöverenskommelsen måste man först konkretisera vilka målen är innan man föreskriver medlen. Det är skrämmande att energiöverenskommelsen stakade ut en väg och bestämde medel utan att ha några mål eller göra en tillstymmelse till konsekvensbeskrivning. Man bestämde att det skulle byggas en viss mängd vindkraft utan att analysera de framtida behoven av energi och effekt, hur de fördelar sig i tid och rum, krav på elkvalitet, leveranssäkerhet, miljökonsekvenser och kostnader. Nu stängs lönsamma reaktorer, som finns där de behövs och utför ytterst nödvändiga systemfunktioner, och istället byggs vindkraft där den inte behövs och som går med förlust. Vindkraftsexploateringen i Norrland strider mot miljöbalken och de flesta av de svenska miljömålen. Det maximerar energiförlusterna, de negativa miljökonsekvenserna och försämringen av elsystemets funktion. Avveckling av kärnkraft och utbyggnad av vindkraft leder till:
• Ökade koldioxidutsläpp med en faktor 3-10
• Ökad användning av icke förnybara resurser med en faktor 10-20
• Kraftigt minskad hållbarhet för elsystemet (EROI = Energy Return On Investment sjunker från 75 till 4; min 7 brukar vara ett krav för hållbarhet)
• Minskad biologisk mångfald
• Ödelagd livsmiljö för människor, fåglar och djur i stora områden på landsbygden
• Försämrad akvatisk miljö i älvar med vattenkraft
• Stora mängder miljöfarligt avfall
• Försämrad effektivitet och kraftigt ökade kostnader för vattenkraften (även den riskerar utslagning)
• Försämrad elkvalitet och leveranssäkerhet i elsystemet (stor risk för ransonering)
• Kraftigt höjda elkostnader
Grannlandet Norge är betydligt mer seriöst och även sakkunniga som är kritiska till vindkraftsexploateringen får uttala sig i NRK. Det och de stora folkliga protesterna i Norge har också lett till att nästan samtliga norska kommuner nu säger nej till den miljöstörande vindkraften. Protesterna är nog lika stora i Sverige men de syns bara på nätet och på insändarsidorna i lokalpressen. Rikstäckande medier är totalt ointresserade av att bevaka sakfrågorna.
Med vänlig hälsning
Per Fahlén, prof.em. (energi & miljö, Chalmers), ledamot i IVA"

[Hayabusa]
2021-02-15 11:21
1

#120 Intressanta synpunkter.

[VSK]
2021-02-15 15:55
0

#121:

Ja visst är det så.

Lite synd bara att formatering inte stöds på iFokus -så texten blir lite mer jobbig att läsa kanske.

[Jimmy.L]
2021-02-16 12:06
0

225 fastighetsägare kritiserar ett vindkraftsföretags planer på 13 nya kraftverk utanför Vislanda i Alvesta kommun.

https://sverigesradio.se/artikel/protester-mot-vindkraftsboomen-i-alvesta-kommun

225 fastighetsägare kritiserar ett vindkraftsföretags planer på 13 nya kraftverk utanför Vislanda i Alvesta kommun. Sedan tidigare byggs 22 vindkraftverk ...
[Jimmy.L]
2021-02-17 07:18
0

Konflikten kring vindkraftparken i Viksjö väster om Härnösand började med ett avslöjande om stora skador på miljön. Drygt ett år senare är de rättsliga tvisterna olösta. Men det ser ljusare ut för miljön.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hopp-om-miljon-i-viksjo

Konflikten kring vindkraftparken i Viksjö väster om Härnösand började med ett avslöjande om stora skador på miljön. Drygt ett år senare är de rättsliga tvisterna olösta. Men det ser ljusare ut för miljön. 
[Jimmy.L]
2021-02-18 07:15
0

Företaget Eolus vind AB vill bygga en vindkraftpark i skogarna vid sjön Norrmogen i Ramsberg. Planerna oroar byborna som startat en motståndsgrupp.

– Vi har fått ett stort stöd från hela bygden som är i chock, säger Björn Lagerman.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/bybor-chockas-av-planer-pa-vindkraftverk

Företaget Eolus vind AB vill bygga en vindkraftpark i skogarna vid sjön Norrmogen i Ramsberg. Planerna oroar byborna som startat en motståndsgrupp. – Vi har fått ett stort stöd från hela bygden som är i chock, säger Björn Lagerman.
[Jimmy.L]
2021-02-18 07:19
0

Bråken kring vindkraftprojektet i Viksjö har satt spår in i rådhuset i Härnösand. Kommunen har infört ett tillfälligt stopp för nya vindkraftprojekt och försvarar den kommunala vetorätt som nu utreds av regeringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/harnosand-forsvarar-ratten-att-saga-nej-till-mer-vindkraft

Bråken kring vindkraftprojektet i Viksjö har satt spår in i rådhuset i Härnösand. Kommunen har infört ett tillfälligt stopp för nya vindkraftprojekt och försvarar den kommunala vetorätt som nu utreds av regeringen.
[Jimmy.L]
2021-02-19 12:19
0

Antalet vindkraftverk på land kan komma att fördubblas för att nå Sveriges målsättning om en helt förnybar elproduktion innan 2040.

– Det rör sig om runt 4 000 mer effektiva vindkraftverk, säger Maria Stenqvist vid Energimyndigheten.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/strategin-4-000-fler-vindkraftverk-pa-land/

Antalet vindkraftverk på land kan komma att fördubblas för att nå Sveriges målsättning om en helt förnybar elproduktion innan 2040.
[VSK]
2021-02-21 10:25
2

Är inte enbart landbaserade vindsnurror som dödar utan även havsbaserade.

https://dailycaller.com/2017/05/22/offshore-wind-turbines-blamed-for-killing-family-of-whales/

Three dead whales that washed up on the coast of Britain likely died after becoming disorientated by offshore wind turbines.
[Göstage]
2021-02-22 16:02
0

Dags för lite Gillberg.

• Redigerat 2021-02-22 16:02 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-03-01 06:52
0

En orsak till att vindkraften hamnar i norr är enligt Vattenfall och Svensk Vindenergi att det varit mer tätt med protesterande grannar i söder. De som bygger i dag vill också oftast ha riktigt storskaliga vindkraftparker och högre torn, för att få bättre ekonomi.

– För att nå lönsamhet krävs riktigt stora parker, och så stora lediga markytor finns inte i södra Sverige. I söder behövs havsbaserade vindparker, säger Linda Burenius.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vindkraften-byggs-ut-i-norr-trots-att-behoven-ar-storst-i-soder

Sverige har i dag överskott på el i norra landet och underskott i södra. SVT:s kartläggning visar nu att situationen kommer förvärras närmaste åren – det planeras tio gånger mer vindkraft i norr  jämfört med söder.
[Göstage]
2021-03-01 11:29
1

Skånsk vindkraftpark dödligt hot för rovfåglar.

Vindkraftparken mellan Västraby och Rögle har bara varit igång ett år. Men nu slår ornitologerna larm: Elva rovfåglar har redan massakrerats.
[Jimmy.L]
2021-03-04 12:53
0

Försvarsmakten säger ja till vindkraftspark i Rejmyre, Finspångs kommun. Totalt handlar det om tolv vindkraftverk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forsvarsmakten-sager-ja-till-vindkraftspark-i-rejmyre

Försvarsmakten säger ja till vindkraftspark i Rejmyre, Finspångs kommun. Totalt handlar det om tolv vindkraftverk.
[Jimmy.L]
2021-03-05 07:15
1

Vindkraftsföretaget Elous Vind ville bygga en tvådelad vindkraftspark i Herrljunga kommun.

Men nu har planerna skrotats helt – då Försvarsmakten motsatt sig vindkraftverken, rapporterar Borås Tidning.

Orsakerna till beslutet är delvis sekretessbelagda.

https://www.expressen.se/gt/forsvarsmakten-satter-stopp-for-vindkraftspark/

Vindkraftsföretaget Elous Vind ville bygga en tvådelad vindkraftspark i Herrljunga kommun. Men nu har Försvarsmakten satt stopp för planerna.
[Göstage]
2021-03-11 09:22
1

Vindkraftens okända kostnader i konsumentledet.

Det svenska elsystemet står inför stora utmaningar. Kostnaden för att det svenska elsystemet inte ska kollapsa ökar med flera miljarder kronor de kommande åren. Notan skickas till elkonsumenterna.
[Jimmy.L]
2021-03-17 07:26
0

Nu planeras för ytterligare en vindkraftspark i Smygheden i närheten av Jörn i Skellefteå kommun. När alla tillstånd är klara hoppas vindkraftsföretaget OX2 komma igång med arbetet inom en tvåårsperiod. Men det här är något som Svaipa sameby är starkt kritiska till.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ytterligare-vindkraftverk-planeras-i-jornomradet

Nu planeras för ytterligare en vindkraftspark i Smygheden i närheten av Jörn i Skellefteå kommun. När alla tillstånd är klara hoppas vindkraftsföretaget OX2 komma igång med arbetet inom en tvåårsperiod. Men det här är något som Svaipa sameby är starkt kritiska till.
[Jimmy.L]
2021-03-18 06:39
0

Kommunen bör inte utnyttja sin vetorätt när det gäller bygget av fyra vindkraftverk på Morkulleberget i Kolmården. Det menar kommunstyrelsen i Norrköping. Buller kan dock bli ett problem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/inget-veto-mot-vindkraft-i-kolmarden

Kommunen bör inte utnyttja sin vetorätt när det gäller bygget av fyra vindkraftverk på Morkulleberget i Kolmården. Det menar kommunstyrelsen i Norrköping. Buller kan dock bli ett problem.
[Jimmy.L]
2021-03-21 19:10
1

Ett norskt vindkraftföretag vill bygga 27 stycken 280 meter höga vindkraftverk i Kloster utanför Hedemora.

Vindkraftplanerna får boende i området att överväga att flytta.

"Jag flyttade hit för naturen, jag flyttade hit för den känsla av stillhet som finns här, och den kommer att försvinna" säger Karin Wells.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraftsplaner-oroar-folk-i-kloster-jag-kommer-att-flytta

Ett norskt vindkraftföretag vill bygga 27 stycken 280 meter höga vindkraftverk i Kloster utanför Hedemora. Vindkraftplanerna får boende i området att ...
[Jimmy.L]
2021-03-25 07:00
0

Holmen energi vill bygga tre vindkraftsparker med totalt 77 vindkraftverk i norra Östergötland.

Organisationen Rättvisa vindar norra Östergötland är kritisk till planerna.
"Den här regionen använder fem gånger mer elenergi än man själv producerar, så vi behöver se över elenergin i området", säger Nils Ringborg på Holmen Energi, till P4 Östergötland.

https://sverigesradio.se/artikel/jatteparker-med-vindkraftverk-planeras-blir-290-meter-hoga

Holmen energi vill bygga tre vindkraftsparker med totalt 77 vindkraftverk i norra Östergötland. Organisationen Rättvisa vindar norra Östergötland ...
[Göstage]
2021-03-25 17:27
1

Danmarks största vindkraftpark där miljarder investerats är olaglig, eftersom den strider mot EU:s direktiv för skydd av hotade djurarter. Även andra danska vindkraftparker är ifrågasatta av samma skäl.

Landet største landvindmøllepark blev indviet sidste år. Nu har beskyttede dyr gjort dens fremtid usikker.
  • Redigerat 2021-03-25 17:28 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-03-25 18:53
0

Vindkraftsbolaget Eolus får en företagsbot på 100 000 kronor för att inte ha skyddat sjöar och vattendrag som tillståndet krävde vid bygget av en vindkraftspark i Kråktorpet i Liden utanför Sundsvall 2019.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraftsbolag-far-bota-for-otillaten-miljoverksamhet

Vindkraftsbolaget Eolus får en företagsbot på 100 000 kronor för att inte ha skyddat sjöar och vattendrag som tillståndet krävde vid bygget av en vindkraftspark ...
[Jimmy.L]
2021-03-29 07:49
0

Innan år 2025 är över beräknas ungefär 1000 blad på Sveriges vindkraftverk behöva bytas ut - blad som i dagsläget är svåra att återvinna helt och hållet.
Det bedöms vara för dyrt för att separera ämnena åt och återvinna de ett och ett.

https://sverigesradio.se/artikel/svart-att-atervinna-vindkraftblad-ett-vaxande-problem

Innan år 2025 är över beräknas ungefär 1000 blad på Sveriges vindkraftverk behöva bytas ut - blad som i dagsläget är svåra att återvinna helt och hållet. Det ...
[Jimmy.L]
2021-04-01 06:39
1

Dorotea kommuns vindkraftverk i parken på Bliekevare har länge gått med förlust. Redan 2018 beslutade kommunen att sälja vindkraftverket som kostat kommunen nästan 10 000 kronor per dag under förra året, men då affären blåstes av har förlustaffären fortsatt att snurra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forlustsnurra-kostade-kommunen-cirka-10-000-kronor-per-dag

Dorotea kommuns vindkraftverk i parken på Bliekevare har länge gått med förlust. Redan 2018 beslutade kommunen att sälja vindkraftverket som kostat kommunen nästan 10 000 kronor per dag under förra året, men då affären blåstes av har förlustaffären fortsatt att snurra.
[Göstage]
2021-04-06 14:38
1

Zlatan tycker inte om vindkraftsnurror i närheten av sin fjällstuga i Offerdal.

Vad gör du om du inte kan besegra en väderkvarn? Zlatan Ibrahimovic verkar ha vänt sig mot vindkraftverken.
[Jimmy.L]
2021-04-06 14:50
1

#143: Nog första gången man håller med han.

[Göstage]
2021-04-11 08:36
0

Ett socialdemokratiskt regionråd i Västerbotten och en centerpartist med samma titel i Västerbotten vill i en debattartikel i Aftonbladet se en snabb utbyggnad av vindkraften i norra Sverige. Det lär bli mothugg...

Debattörerna: Här finns behovet av el och stora landytor
  • Redigerat 2021-04-11 08:37 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-04-16 06:41
0

En anläggning med 57 vindkraftverk till en kostnad av två-tre miljarder kronor planeras i närheten av Höljes.

Ett hinder är dock kapaciteten i elnätet, i nuläget är det stopp för nya större anläggningar i väntan på utbyggnad.

Dessutom finns ett stort lokalt missnöje mot hur anläggningen kan påverka människor, natur och djurliv.

https://sverigesradio.se/artikel/stor-vindkraftspark-planeras-i-nordvarmland

En anläggning med 57 vindkraftverk till en kostnad av två-tre miljarder kronor planeras i närheten av Höljes. Ett hinder är dock kapaciteten i elnätet, ...
[Jimmy.L]
2021-04-21 07:38
0

De kommande åren väntas utbyggnaden av vindkraft öka i Sjuhärad.
Men alla är inte glada över att få de nya högre vindkraftverken inpå knuten.
"Vi som bor här hade ingen talan", säger Per Florén, boende i Stenunga där det fanns planer på 270 meter höga vindkraftverk.

https://sverigesradio.se/artikel/fler-rekordhoga-vindkraftverk-vantas-i-sjuharad

De kommande åren väntas utbyggnaden av vindkraft öka i Sjuhärad. Men alla är inte glada över att få de nya högre vindkraftverken inpå knuten.  "Vi ...
[Jimmy.L]
2021-04-21 08:41
1

Nu bildar boende i Höljes en aktionsgrupp för att försöka stoppa planerna på en vindkraftspark i området.

– Mina känslor svallar över. Jag anser att det är en våldtäkt på vår bygd, säger Leif Kilgren som bor i Höljes.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/det-ar-en-valdtakt-pa-var-bygd

Nu bildar boende i Höljes en aktionsgrupp för att försöka stoppa planerna på en vindkraftspark i området. – Mina känslor svallar över. Jag anser att det är en våldtäkt på vår bygd, säger Leif Kilgren som bor i Höljes.
[Jimmy.L]
2021-04-23 06:39
0

Det finns planer på en ny stor vindkraftpark mellan Läckeby och kommungränsen mot Nybro i Kalmar kommun.

Ett annat område, närmare kommungränsen har kommit längre men nu tittar två aktörer på ett område ner mot Läckeby/Rockneby.

https://sverigesradio.se/artikel/planer-pa-ny-vindpark-narmare-lackeby

Det finns planer på en ny stor vindkraftpark mellan Läckeby och kommungränsen mot Nybro i Kalmar kommun. Ett annat område, närmare kommungränsen har ...
[Jimmy.L]
2021-04-23 06:40
0

Jämtkrafts miljardsatsning på en vindkraftspark i Hocksjön, i Sollefteå kommun, möter motstånd.
Närboende, i Ragunda kommun, överklagar den slutgiltiga utformningen av projektet.
Natalia Abdullina i norra Fullsjön kommer nu få en 230 meter hög vindkraftsnurra mycket nära sin gård, utöver de vindkraftsparker som redan är byggda. "Det känns som att bo på ett industriområde."

https://sverigesradio.se/artikel/jamtkrafts-vindkraftsprojekt-moter-motstand

Jämtkrafts miljardsatsning på en vindkraftspark i Hocksjön, i Sollefteå kommun, möter motstånd. Närboende, i Ragunda kommun, överklagar den slutgiltiga ...
  • Redigerat 2021-04-27 06:29 av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
2021-04-27 06:29
1

Ragundacentern vill pausa vindkraftsutbyggnaden och moderaterna i Krokom säger stopp för all utbyggnad i kommunen.
"Som det ser ut just nu med samerna och det samiska förvaltningsområdet så är det nej framöver", säger Carl-Oscar Franzon vindkraftstalesperson för moderaterna i Krokom.

https://sverigesradio.se/artikel/nu-sager-politiker-nej-till-vindkraft-i-krokom-och-ragunda

Ragundacentern vill pausa vindkraftsutbyggnaden och moderaterna i Krokom säger stopp för all utbyggnad i kommunen. "Som det ser ut just nu med samerna ...
[Jimmy.L]
2021-04-28 07:26
0

I ett drygt 13 kvadratkilometer stort område vid Kedjeåsen mellan Storfors och Karlskoga planerar vindkraftsbolaget Eolus att bygga en vindkraftspark med 17 kraftverk – 250 meter höga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/planer-pa-stor-vindkraftspark-vid-kedjeasen

I ett drygt 13 kvadratkilometer stort område vid Kedjeåsen mellan Storfors och Karlskoga planerar vindkraftsbolaget Eolus att bygga en vindkraftspark med 17 kraftverk – 250 meter höga.
[Jimmy.L]
2021-04-29 06:42
0

Förra året producerade Västernorrlands vindkraftverk mest vindkrafts-el i landet.
406 vindsnurror genererade närmare 3 800 gigawatt-timmar, enligt ny statistik från Energimyndigheten.
Örnsköldsvik var förra året Västernorrlands vindkrafttätaste kommun - med 128 vindkraftverk.

https://sverigesradio.se/artikel/vindsnurrorna-i-vasternorrland-producerar-mest-el-i-landet

Förra året producerade Västernorrlands vindkraftverk mest vindkrafts-el i landet. 406 vindsnurror genererade närmare 3 800 gigawatt-timmar, enligt ny ...
[Jimmy.L]
2021-04-29 18:24
0

Just nu är två planerade vindkraftsparker ute till havs vid Södermanlands och Östergötlands kust ute på samråd. Tillsammans beräknas parkerna kunna producera cirka 15 terawattimmar per år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/vindkraftsparker-till-havs-ute-pa-samrad

Just nu är två planerade vindkraftsparker ute till havs vid Södermanlands och Östergötlands kust ute på samråd. Tillsammans beräknas parkerna kunna producera cirka 15 terawattimmar per år.
[Jimmy.L]
2021-05-04 07:19
1

På senare tid har debatten om vindkraft fått nytt liv. Men hur påverkas egentligen våra upplevelser av naturen av stora vindkraftverk? Det ska forskare vid Mittuniversitetet svara på i en ny studie

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/vindkraftens-paverkan-pa-upplevelsen-av-naturen-undersoks-i-ny-studie

På senare tid har debatten om vindkraft fått nytt liv. Men hur påverkas egentligen våra upplevelser av naturen av stora vindkraftverk? Det ska forskare vid Mittuniversitetet svara på i en ny studie.
[Göstage]
2021-05-04 07:21
0

#155 Märkligt att/om inte de inte gjorts liknande studier redan.

[Jimmy.L]
2021-05-13 13:12
0

Försvarsmakten säger fortsatt nej till de två planerade vindkraftsparkerna Långgrund 1 och långgrund 2 som planeras att byggas ute till havs vid Sörmlands och Östergötlands kust.
– Vi kommer att bedriva fortsatt projektutveckling, säger projektledaren Per Edström på bolaget Svea Vind Offshore.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/fortsatt-motvind-for-nya-vindkraftparker-forsvarsmakten-sager-nej

Försvarsmakten säger fortsatt nej till de två planerade vindkraftsparkerna Långgrund 1 och långgrund 2 som planeras att byggas ute till havs vid Sörmlands och Östergötlands kust. – Vi kommer att bedriva fortsatt projektutveckling, säger projektledaren Per Edström på bolaget Svea Vind Offshore.
[Jimmy.L]
2021-05-13 13:13
0

#157: De två planerade vindkraftsparkerna Långgrund 1 och Långrund 2 som planeras utanför Sörmland och Östergötlands kust är just nu ute på samråd.
Länsstyrelsen Östergötland har kommit med sitt yttrande i frågan och den ser flera utmaningar för projektet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/flera-utmaningar-for-vindkraftsparker-till-havs-enligt-lansstyrelsen

De två planerade vindkraftsparkerna Långgrund 1 och Långrund 2 som planeras utanför Sörmland och Östergötlands kust är just nu ute på samråd. Länsstyrelsen Östergötland har kommit med sitt yttrande i frågan och den ser flera utmaningar för projektet.
[Jimmy.L]
2021-05-15 07:30
0

Tidigare stopp för byggen av vindkraftverk på Finnåberget, norr om Bispgården på gränsen mellan Ragunda och Sollefteå kommun, får nu klartecken.
Miljöprövningsdelegationen, på länsstyrelsen i Västernorrland, sa tidigare nej på grund av rennäringen i området, men har efter överklagan omprövat sitt beslut.
I det nya beslutet finns det krav på att vindkraftsbolaget ska ha samråd med berörda samebyar varje år. "Samråd inför varje vinterbetessäsong. Det är ju bra, men de har en övertro på det där", säger Pär-Mikael Åhrén ordförande i Ohredahke sameby.

https://sverigesradio.se/artikel/vindbolag-ska-stanga-av-kraftverk-om-samebyar-kraver-det

Tidigare stopp för byggen av vindkraftverk på Finnåberget, norr om Bispgården på gränsen mellan Ragunda och Sollefteå kommun, får nu klartecken. Miljöprövningsdelegationen, ...
[Jimmy.L]
2021-05-17 08:24
0

Tre havsområden pekas ut som lämpliga för storskaliga vindkraftsparker till havs.
Bland annat nämns norra Kalmarsund och Kattegatt, områden som alla har gemensamt att det i dag finns kärnkraftverk där.

https://sverigesradio.se/artikel/norra-kalmarsund-pekas-ut-som-bra-plats-for-stor-vindkraftspark

Tre havsområden pekas ut som lämpliga för storskaliga vindkraftsparker till havs. Bland annat nämns norra Kalmarsund och Kattegatt, områden som alla har ...
[Göstage]
2021-05-17 08:28
1

#160 Svenska kraftnät på offensiven…🤔

[Jimmy.L]
2021-05-17 08:32
1

#161: Känns som dom vill smälla upp vidkraft överallt.

• Redigerat 2021-05-17 08:34 av [Jimmy.L]
johan
2021-05-18 14:27
0

Mvh // Johan

Danish wind turbine giant Vestas and partners announced today that they have figured out how to fully recycle wind turbine blades.
[Jimmy.L]
2021-05-18 14:56
0

#163: Alltid en början, men jag tycker att vindkraftverken inte passar in i landskapet.

johan
2021-05-18 15:05
0

#164: Nej, dom är verkligen inte lika vackra och fina kolkraftverk, oljeplattformar, kärnkraftverk, uppdämda älvar och fält av solpaneler.

Skämt åsido.. Vilken form av elproduktion tycker du är en fin del av landskapet?

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2021-05-18 15:20
1

#165: Hellre 2-3 kärnkraftverk än 6-7.000 vindkraftverk som påverkar människor, natur och djurlivet.

johan
2021-05-18 16:45
0

#166: Jag har i princip inget emot kärnkraft på platser utan jordbävningar och tsunamis, som Sverige t ex. Men det verkar ju inte finnas särskilt många installationer som blir klara och håller budget och dom är i princip alltid så dyra att ingen kan driva igenom det utan statlig hjälp.

Finland är ett bra exempel där dom är framåt, men det blir tydligt vilka problem man stöter på.

https://www.nyteknik.se/energi/nasta-finska-karnkraftverk-blir-forsenat-och-dyrare-7014143

Den totala investeringskostnaden för projektet bedöms öka från 6,5-7 miljarder euro till 7-7,5 miljarder euro.

och

Finland är annars känt för en annan kärnkraftsförsening, nämligen reaktorbygget Olkiluoto 3, norr om Åbo. Projektet har fördyrats i flera omgångar och dragit över tidsschemat med över ett decennium. Från början skulle reaktorbygget ha varit klart 2009, men än har reaktorn inte gått igång.

Skulle gärna se senaste generationens kärnkraftverk i Sverige, men sett till pris/kWh och hur snabbt det går att installera tror jag vind och sol tillsammans med batterier eller annan lagring är det som kommer installeras mest.

Mvh // Johan

Det planerade finska kärnkraftverket Hanhikivi 1 blir upp till en miljard euro dyrare än väntat och driftstart skjuts upp.
[Jimmy.L]
2021-05-18 17:04
1

#167: Grejen med vindkraften är att du måste röja skog, leda om vattendrag och dra nya vägar. Hur mycket kommer det påverka djurlivet?

Senast vill man smälla upp pinnar i Sankt Annas skärgård trots nej från Försvarsmakten. Förstår inte varför man vill förstöra så fin skärgård och inte ens en skärgårdsentreprenör på Bergön i Sankt Annas skärgård fick renovera en gammal bunker för det skulle påverka miljön.

Allt fler människor börjar säga nej till vindsnurror i sin närhet.

[Göstage]
2021-05-18 17:32
1

Bara två vindsnurror inom Göteborgs kommungränser, vilket inte är populärt på sina håll- bland annat MP.

Vindkraften växer i rekordfart i Sverige – men inte i Göteborg. För bara några år sedan fanns det tolv vindkraftverk i Göteborgs Hamn inklusive Sveriges största, Big Glenn. Nu finns bara två vindkraftverk kvar i hela kommunen. – Politikerna gör inte sitt jobb, säger Ola Carlsson, professor elkraftsteknik Chalmers.
[Jimmy.L]
2021-05-18 17:38
1

#169: Jo tack det är ett problem när man inte tar hänsyn.

– Att de inte är för nära bostäder, men även natur och fågellivet, störa landskapsvyn, olika målkonflikter som kan uppstå.

[Jimmy.L]
2021-05-19 18:25
1

Länsstyrelsen i Jämtlands län kommer att polisanmäla Vindkraftsbolaget Treblade Björkvattnet AB för miljöbrott.
Det efter att en mobilkran välte vid Björkvattnets vindkraftspark i Ragunda i mars och 400 liter hydraulolja och upp mot 100 liter diesel misstänks ha läckt ut.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraftsbolaget-om-polisanmalan-vi-kommer-samarbeta-med-polisen

Länsstyrelsen i Jämtlands län kommer att polisanmäla Vindkraftsbolaget Treblade Björkvattnet AB för miljöbrott. Det efter att en mobilkran välte vid Björkvattnets ...
[Göstage]
2021-05-20 07:36
0

Håkan Boström på GP:s ledarssida ställer sig frågande inför den svenska vindsnurreivern efter beslutet om kärnkraftsavvecklingen.

"Bara förra året växte vindkraftens kapacitet med nästan femtio procent. Men målet är att ytterligare fyrfaldiga den. En närmast exponentiell ökning. Vi talar hundratals, eller snarare tusentals nya vindkraftverk.

Sverige har en olycklig historia av att gå in hundra procent för det som ligger i tiden. På 1960-talet var det rivningar av stadskärnor, motorleder, oljelager och miljonprogramsområden som gällde. Strax därefter skulle vi bli en ledande kärnkraftsnation – bara för att sedan avveckla vad vi nyss investerat dyrt i. Det finns något enögt och blint över dessa skarpa pendelslag – och de går igen på många områden, exempelvis skolan och marknaden. Om något får status som rationellt så marscherar hela det offentliga Sverige i samma riktning, för att något decennium senare inse att man inte tänkt igenom det hela."---

"Ändå fortsätter Myndighetssverige och merparten av det politiska etablissemanget att driva på utvecklingen. Om det på 1960-talet hette att bilen, tillväxten och industrin måste gå före allt annat så räcker det nu att nämna ordet klimatomställning för att diskussionen ska upphöra. Det är bara det att det inte alls är självklart att en massiv vindkraftutbyggnad är svaret på klimatomställningen. Speciellt inte när det görs för att fasa ut fullt fungerande kärnkraft."---

På Skottfjället i Bohuslän, liksom på många andra platser, pågår en strid kring den massiva utbyggnad av vindkraft som riksdagspolitikerna och regeringen bestämt
  • Redigerat 2021-05-20 07:36 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-05-20 14:13
0

Får veta att ännu en havsörn dött i samma vindkraftverk på Öland. Nr 4 på 5-6 veckor…

https://twitter.com/madlewander/status/1394957545173827585

[VSK]
2021-05-20 14:31
0

#173:

😥

[Jimmy.L]
2021-05-21 06:41
1

Socialdemokraterna, Liberalerna, Sverigedemokraterna och Moderaterna säger nej till vindkraftverk högre än 50 meter.

"Det var en klar majoritet, så länge vi har vetorätten är vi inte intresserade av att ha större vindkraftsetableringar i kommunen", säger Lena Lovén-Rolén Socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande.

https://sverigesradio.se/artikel/skinnskatteberg-sager-nej-till-storre-vindkraftsparker

Socialdemokraterna, Liberalerna, Sverigedemokraterna och Moderaterna säger nej till vindkraftverk högre än 50 meter. "Det var en klar majoritet, ...
[Jimmy.L]
2021-05-24 18:41
1

Moderaterna i Gävle vill stoppa all kustnära vindkraft. Man vill att kommunen använder sitt veto till att säga nej till alla ansökningar att bygga närmare än 50 kilometer från kusten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/moderaterna-i-gavle-vill-stoppa-all-vindkraft-nara-kusten

Moderaterna i Gävle vill stoppa all kustnära vindkraft. Man vill att kommunen använder sitt veto till att säga nej till alla ansökningar att bygga närmare än 50 kilometer från kusten.
[Jimmy.L]
2021-05-25 06:41
0

Exakt lika stor andel, 38 procent, är positiva respektive negativa till vindkraften visar en undersökning som Novus gjort för P4 Västernorrland.
https://sverigesradio.se/artikel/vasternorrland-delat-i-synen-pa-vindkraft

Exakt lika stor andel, 38 procent, är positiva respektive negativa till vindkraften visar en undersökning som Novus gjort för P4 Västernorrland. En splittring ...
[Jimmy.L]
2021-05-25 14:35
0

Stora vindkraftsparker på land orsakar ofta debatt och konflikter med människor som bor i närheten av parkerna.

https://sverigesradio.se/artikel/havsbaserad-vindkraft-kan-minska-konflikterna

Stora vindkraftsparker på land orsakar ofta debatt och konflikter med människor som bor i närheten av parkerna. I framtiden hoppas vindkraftsföretagen ...
[Jimmy.L]
2021-05-26 07:18
0

Boende är alldeles förskräckta när vi hör om en eventuell vindkraftpark på Hästtjärnsberget, mellan Nora och Hällefors.

'Företaget Eolus säger att de boende informerats i ett tidigt sked om tankarna på nio vindkraftverk på berget.

"270 meter höga vindkraftverk, så stora finns inte någonstans idag", säger Arne Mustonen som oroar sig för påverkan på naturen.

https://sverigesradio.se/artikel/orord-natur-forvandlas-till-industriomrade-om-vindkraftparken-byggs

Boende är alldeles förskräckta när vi hör om en eventuell vindkraftpark på Hästtjärnsberget, mellan Nora och Hällefors. Företaget Eolus säger att de boende ...
[Jimmy.L]
2021-05-26 07:36
0

Drygt 50 personer har undertecknat en anmälan till Växjö kommun om att företaget bakom den planerade vindkraftparken i Målajord överskrider de villkor som finns för tillståndet.

De 50 bor nära den planerade vindkraftsparken eller bedriver verksamhet i närheten och kräver nu att kommunen gör en förnyad tillsyn av planerna och ser till att bolaget följer villkoren.

https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-planerade-vindkraftverk-i-malajord

Drygt 50 personer har undertecknat en anmälan till Växjö kommun om att företaget bakom den planerade vindkraftparken i Målajord överskrider de villkor ...
[Jimmy.L]
2021-05-26 13:09
0
Det är framförallt grön el och andra intressen som avgör om företaget Eolus går vidare med planer på att bygga höga vindkraftverk mellan Hällefors och ...
[Jimmy.L]
2021-05-26 13:35
0

Storgrundet Offshore ansöker om reducerad vindkraftpark på Storgrundet utanför Söderhamn och Gävle.

Antalet vindkraftsverk har bantats ned från 83 till 51 och även totalhöjden är lägre från 320 till högst 290 meter.

https://sverigesradio.se/artikel/storgrundets-vindkraftspark-bantas-ner

Storgrundet Offshore ansöker om reducerad vindkraftpark på Storgrundet utanför Söderhamn och Gävle. Antalet vindkraftsverk har bantats ned från 83 ...
[VSK]
2021-05-26 13:47
1

#181:

Handlar enbart om ens ego, att man tror man gjort rätt. Tyvärr blir folk lurade även på detta. De tror att "grön el" går via enskilda ledningar, är exakt samma som all annan el. Lite som det där med Earth Hour och hur folk som går på detta kan sträcka på sig lite extra samt se ned på alla andra som inte går på detta.

Idag är det tydligen legitimt att vara oerhört korkad.

[Jimmy.L]
2021-06-01 15:16
0

En lokal skatt på energiproduktion istället för bygdemedel skulle innebära mer pengar till kommuner som säger ja till vindkraftsbyggen, pengar som kan finansiera skolor, vård eller annan omsorg.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraftsskatt-istallet-for-bygdemedel

En lokal skatt på energiproduktion istället för bygdemedel skulle innebära mer pengar till kommuner som säger ja till vindkraftsbyggen, pengar som kan ...
[Jimmy.L]
2021-06-02 06:55
0

Vattenfall planerar att bygga 58 vindkraftverk i Käymäjärvi i Pajala kommun. Nu möts bygget av starka protester från bybor och folk med anknytning till byn. Vindkraftverken planeras bli 250 meter höga och i princip omringa byn där det bor ett tjugotal personer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/protester-mot-vindkraft-i-kaymajarvi

Vattenfall planerar att bygga 58 vindkraftverk i Käymäjärvi i Pajala kommun. Nu möts bygget av starka protester från bybor och folk med anknytning till byn. Vindkraftverken planeras bli 250 meter höga och i princip omringa byn där det bor ett tjugotal personer.
[Jimmy.L]
2021-06-02 07:11
0

#185: En farhåga som boende i Käymäjärvi lyft fram är att de 58 vindkraftverken kommer att störa. Vattenfall hävdar dock att ljudet inte kommer överskrida 40 decibel vid närliggande bostäder i byn.

– Det är inte störningsfritt, men en relativt låg nivå i alla fall, säger Daniel Gustafsson, chef produktutveckling vid Vattenfall.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vindkraften-i-kaymajarvi-blir-inte-storningsfri

En farhåga som boende i Käymäjärvi lyft fram är att de 58 vindkraftverken kommer att störa. Vattenfall hävdar dock att ljudet inte kommer överskrida 40 decibel vid närliggande bostäder i byn. –  Det är inte störningsfritt, men en relativt låg nivå i alla fall, säger Daniel Gustafsson, chef produktutveckling vid Vattenfall.
[Jimmy.L]
2021-06-02 07:12
1

#186: Turistnäringen är mycket kritiska till Vattenfalls planer på vindkraft i byn Käymäjärvi i Pajala kommun. Det är särskilt en formulering från Vattenfall som väckt bestörning. Den gäller bolagets syn på om företag inom turismen skulle kunna riskera att gå i konkurs på grund av vindkraftsparken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/besoksnaringen-upprorda-over-vattenfalls-syn-pa-naringen

Turistnäringen är mycket kritiska till Vattenfalls planer på vindkraft i byn Käymäjärvi i Pajala kommun. Det är särskilt en formulering från Vattenfall som väckt bestörning. Den gäller bolagets syn på om företag inom turismen skulle kunna riskera att gå i konkurs på grund av vindkraftsparken.
[Jimmy.L]
2021-06-03 07:19
0

Ett 30-tal vindkraftverk förändrade familjen Henrikssons liv i byn Kulmungi, söder om Pajala, radikalt. De har lagt ned sin vildmarkscamping, fått betala över hundratusen kronor för nya fönster och sett djurlivet runt gården minska.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vindkraften-forandrade-livet-for-familjen-henriksson

Ett 30-tal vindkraftverk förändrade familjen Henrikssons liv i byn Kulmungi, söder om Pajala, radikalt. De har lagt ned sin vildmarkscamping, fått betala över hundratusen kronor för nya fönster och sett djurlivet runt gården minska.
[Göstage]
2021-06-04 05:45
0

"Vindkraftskramarna riskerar bli ett hot mot svensk välfärd" är rubriken på en ledare av Karin Pihl i GP.

Vindkraft är ett bra komplement. Men det är ingen stabil energikälla. Räkna med dyrare elräkningar vintertid. Med temperaturer på över 20 grader och sol är det
  • Redigerat 2021-06-04 05:46 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-06-04 07:32
0

Ytterligare en vindkraftsexploatör är intresserad av att anlägga en vindkraftspark i Norberg. Den här gången handlar det om ett område som sträcker sig in i Smedjebackens kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/exploator

Ytterligare en vindkraftsexploatör är intresserad av att anlägga en vindkraftspark i Norberg. Den här gången handlar det om ett område som sträcker sig in i Smedjebackens kommun. 
[Jimmy.L]
2021-06-06 19:11
0

I Ånge, där stora vindkraftsprojekt planeras, är i stort sett alla partier nu negativa eller dragit i handbromsen för nya etableringar.
Endast centerpartiet är positiva till att ge tillstånd för nya vindkraftparker.

https://sverigesradio.se/artikel/knappt-en-enda-ledig-batplats-rekordstort-intresse-for-sjoliv-under-pandemin

I Västerås stads hamnar finns nästan 3 300 båtplatser och det är mycket hårt tryck på platserna. Redan förra året under pandemin ökade intresset ...
[Jimmy.L]
2021-06-08 16:38
0

Liberalarena i Norrköping bjöd idag in till presskonferens för att delge sin inställning till vindkraftsplanerna i Norrköping. De säger nej till vindkraftsparker i Norrköping, men kan tänka sig en handfull verk där det passar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/liberalerna-satter-ner-foten-om-vindkraft-i-norrkoping

Liberalarena i Norrköping bjöd idag in till presskonferens för att delge sin inställning till vindkraftsplanerna i Norrköping. De säger nej till vindkraftsparker i Norrköping, men kan tänka sig en handfull verk där det passar.
[Göstage]
2021-06-09 08:14
1

Vad händer i kommuner där byggen av vindkraft genomdrivits? Intressanta uppgifter på Kvartal:

"Nya data visar att stödet är starkt för MP i valdistrikt utan vindkraft, medan det finns ett starkt stöd för SD där vindkraft byggs."---

"Det är välkänt att Miljöpartiet, som är det riksdagsparti som har den mest positiva inställningen till vindkraft, har ett starkare stöd i städerna än på landsbygden. Det omvända gäller för Sverigedemokraterna, som är vindkraftens främsta motståndare."---

"En genomgång av resultaten i de två senaste valen visar att i 80 procent av kommunerna med vindkraftverk är stödet för Miljöpartiet lägre i valdistrikt med vindkraft, jämfört med andra valdistrikt i samma kommun. Det omvända förhållandet gäller för Sverigedemokraterna: i 90 procent av kommunerna är stödet för Sverigedemokraterna högre i valdistrikt med vindkraft."---

Svårt att tolka det på annat sätt än att väljarna i kommuner där MP varit pådrivande om vindkraftsutbyggnad blir besvikna över resultatet och vänder sig till vindkraftsmotståndarna.

MP har starkt stöd i valdistrikt utan vindkraft, medan SD har stöd där vindkraft byggs.
  • Redigerat 2021-06-09 08:14 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-06-09 08:19
0

#193: Ja dom bullrar och förstör landskapet.

[Jimmy.L]
2021-06-09 19:56
1

Det blir stopp för planerna på vindkraft norr om Orsa.
Företaget Dalavind och Orsa besparingsskog vill bygga uppemot hundra vindkraftverk i ett område som går in i både Orsa och Ljusdals kommuner.
Men nu står det klart att Orsa kommun kommer att använda sin kommunala vetorätt till att säga nej, berättar kommunalrådet Mikael Thalin (C).

https://sverigesradio.se/artikel/stopp-for-vindkraftplanerna-norr-om-orsa-kommunen-sager-nej

Det blir stopp för planerna på vindkraft norr om Orsa. Företaget Dalavind och Orsa besparingsskog vill bygga uppemot hundra vindkraftverk i ett område ...
[Jimmy.L]
2021-06-10 07:36
0

Det ökade elbehovet framöver kräver en rejäl utbyggnad av vindkraften och på Skottfjället utanför Dingle planeras åtta nya verk.

Inga tillstånd är klara men grannarna har redan en bild av hur det kommer att bli när verken är på plats.

"Jag kommer att märka dem dygnet runt, höra ljudet och se ljusen på natten, det här blir inte bra", säger Göte Johansson som bor ungefär en kilometer från fjället.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraftverken-ska-bli-fler-men-ingen-vill-ha-dem-till-granne

Det ökade elbehovet framöver kräver en rejäl utbyggnad av vindkraften och på Skottfjället utanför Dingle planeras åtta nya verk.  Inga tillstånd ...
[VSK]
2021-06-11 18:32
0

Vindkraftverk släpper ut 5 ggr mer koldioxid än kärnkraft så här är lösningen.

[Jimmy.L]
2021-06-14 21:06
0

Just nu pågår ett stort arbete i hamnen i Holmsund. Gigantiska rotorblad till 40 vindkraftverk håller just nu på att lastas av.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/jattevingar-lastas-av-i-holmsund

Just nu pågår ett stort arbete i hamnen i Holmsund. Gigantiska rotorblad till 40 vindkraftverk håller just nu på att lastas av.
[Jimmy.L]
2021-06-18 07:01
0

Två vindkraftsföretag vill bygga upp till 300 vindkraftverk till havs utanför Bohuskusten – något som väckt starka känslor i flera kustkommuner. Vindkraftverken kan bli upp till 340 meter höga. Som jämförelse är Eiffeltornet 325 meter högt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-kan-300-vindkraftverk-byggas-till-havs-i-bohuslan

Två vindkraftsföretag vill bygga upp till 300 vindkraftverk till havs utanför Bohuskusten – något som väckt starka känslor i flera kustkommuner. Vindkraftverken kan bli upp till 340 meter höga. Som jämförelse är Eiffeltornet 325 meter högt.
[Jimmy.L]
2021-06-18 07:02
1

#199: Planerna på att bygga två stora vindkraftsparker med runt 300 vindkraftverk längs Bohuskusten möts av stora protester i kustkommunerna. Inte minst på Klädesholmen på Tjörn.

– Det kommer bli ett staket utmed kusten. Det är en skandal, säger Gösta Andersson, ledamot i Klädesholmens Samhällsförening.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rasar-mot-vindkraftsplaner-i-bohuslan-ar-en-skandal

Planerna på att bygga två stora vindkraftsparker med runt 300 vindkraftverk längs Bohuskusten möts av stora protester i kustkommunerna. Inte minst på Klädesholmen på Tjörn. – Det kommer bli ett staket utmed kusten. Det är en skandal, säger Gösta Andersson, ledamot i Klädesholmens Samhällsförening.
[Jimmy.L]
2021-06-18 07:03
0

2002 sa Skurups invånare nej till havsbaserad vindkraft i en kommunal folkomröstning. Nu vill ett företag bygga upp till 300 meter höga vindkraftverk åtta kilometer utanför Abbekås. Planerna står fast trots motstånd i kommunen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nya-vindkraftsplaner-delar-skurup-igen

2002 sa Skurups invånare nej till havsbaserad vindkraft i en kommunal folkomröstning. Nu vill ett företag bygga upp till 300 meter höga vindkraftverk åtta kilometer utanför Abbekås. Planerna står fast trots motstånd i kommunen.
[Jimmy.L]
2021-06-21 07:57
0

– Det är vårt liv och vår tillvaro. Det kommer att påverka oss som bor här väldigt mycket, säger Torbjörn Hedfeldt i Kedjeåsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/planer-pa-stor-vindkraftspark-vid-kedjeasen

[Jimmy.L]
2021-06-21 07:58
3

#202: – Att låta en miljöpartist i Stockholm bestämma över en viktig fråga i Karlskoga känner jag mig långt ifrån bekväm med, säger Tony Ring (M), kommunstyrelsens ordörande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tony-ring-m

Politikerna i Storfors och Karlskoga har sista ordet om det blir en vindkraftssatsning vid Kedjeåsen eller inte. Men något som bekymrar kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga är att det finns en utredning på regeringens bord, som kan ta bort möjligheten för Karlskoga att säga nej.
[Jimmy.L]
2021-06-21 19:53
2

Holmen vill bygga färre vindkraftverk i norra Östergötland. Det står klart efter att företaget lyssnat på kringboende och en fortsatt utredning om vindkraftsparken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/holmens-forslag-farre-vindkraftverk

Holmen vill bygga färre vindkraftverk i norra Östergötland. Det står klart efter att företaget lyssnat på kringboende och en fortsatt utredning om vindkraftsparken.
[Göstage]
2021-06-21 20:03
2

#204 Törs folket i norra Östergötland lita på det? 🤔

[Jimmy.L]
2021-06-22 17:11
0

#200: Två stora vindkraftsparker med upp emot 300 vindkraftverk kan komma att byggas utmed Bohuskusten. Planerna har mött kritik men nu får motståndarna mothugg. Naturskyddsföreningen ser gärna att vindkraftverken byggs.

– Någonstans måste vi få energi till vårt nya samhälle, säger Mats Sjöberg, aktiv i Klimatgruppen Tjörn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/valkomnar-vindkraftverk-till-havs

Två stora vindkraftsparker med upp emot 300 vindkraftverk kan komma att byggas utmed Bohuskusten. Planerna har mött kritik men nu får motståndarna mothugg. Naturskyddsföreningen ser gärna att vindkraftverken byggs. – Någonstans måste vi få energi till vårt nya samhälle, säger Mats Sjöberg, aktiv i Klimatgruppen Tjörn.
[Jimmy.L]
2021-06-22 18:06
0

#204: Holmen AB:s besked igår om att det blir färre vindkraftverk i norra Östergötland räcker inte för de närboende som engagerat sig mot projektet. Fortfarande finns det för många frågetecken, menar de.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/narboende-fortfarande-oroliga

Holmen AB:s besked igår om att det blir färre vindkraftverk i norra Östergötland räcker inte för de närboende som engagerat sig mot projektet. Fortfarande finns det för många frågetecken, menar de.
[Jimmy.L]
2021-06-22 18:07
0

Det ska bli lättare att bygga vindkraft, föreslår en ny utredning. Det kommunala vetot stramas upp.

Men Försvarsmakten är kanske den största bromsklossen, enligt branschen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lattare-for-foretag-att-bygga-vindkraft

Det ska bli lättare att bygga vindkraft, föreslår en ny utredning. Det kommunala vetot stramas upp. Men Försvarsmakten är kanske den största bromsklossen, enligt branschen.
[Jimmy.L]
2021-06-26 20:44
1

Företaget VKS Vindkraft vill etablera vindkraft i Odensvi, samma område som var aktuellt för en vindkraftspark 2015.
Då sa kommunen nej och det gör politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU) även denna gång.

https://sverigesradio.se/artikel/politiskt-nej-till-vindkraft-i-koping

Företaget VKS Vindkraft vill etablera vindkraft i Odensvi, samma område som var aktuellt för en vindkraftspark 2015. Då sa kommunen nej och det gör politikerna ...
[Jimmy.L]
2021-06-27 20:25
0

Trots tidgare domstolsbeslut om att kungsörnar kan störas av vindkraftverk på Nordkölen i Bergs kommun så gör nu det skånebaserade bolaget Eolus vind ett nytt försök att få till vindkraftverk på upp till 290 meters höjd i området.
https://sverigesradio.se/artikel/kungsornar-stoppade-vindkraftverk-nu-gor-bolaget-nytt-forsok--2

Trots tidgare domstolsbeslut om att kungsörnar kan störas av vindkraftverk på Nordkölen i Bergs kommun så gör nu det skånebaserade bolaget Eolus vind ...
[Jimmy.L]
2021-06-28 07:08
0

Efter att ha pågått i 10 år är nu arbetet med den stora vindkraftparken Målarberget på gränsen mellan Norberg och Avesta klart. I sommar tas vindparken – som är Västmanlands första – i full drift.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/malarberget-mellan-norberg-och-avesta-tas-i-full-drift-vastmanlands-har-fatt-sin-forsta-vindkraftpark

Efter att ha pågått i 10 år är nu arbetet med den stora vindkraftparken Målarberget på gränsen mellan Norberg och Avesta klart. I sommar tas vindparken – som är Västmanlands första – i full drift. – Vi behöver mer energiproduktion i de här delarna av landet. Inte minst med tanke på de stora investeringar som är på gång i norra Sverige. Man kommer att behöva den energi som produceras däruppe själv, och inte transportera den ner hit till oss, säger projektledare Ann-Sofi Laurin.
[Jimmy.L]
2021-06-28 07:09
0

Ytterligare ett vindkraftsföretag är intresserad av att anlägga en vindkraftspark i Norberg. Den här gången handlar det om ett område som sträcker sig in i Smedjebackens kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/exploator

Ytterligare en vindkraftsexploatör är intresserad av att anlägga en vindkraftspark i Norberg. Den här gången handlar det om ett område som sträcker sig in i Smedjebackens kommun. 
[Jimmy.L]
2021-06-29 20:01
0

Företaget Vasa vind har fått tillstånd att sätta upp 57 vindkraftverk på Hällberget tre mil väster om Överkalix, rapporterar Sameradion.
Elle Eriksson, Gällivare skogssameby, befarar att hennes framtid inom renskötseln hotas med en vindpark och hon hoppas domen överklagas.

https://sverigesradio.se/artikel/elle-eriksson-kan-innebara-slutet-for-var-renskotsel--2

Företaget Vasa vind har fått tillstånd att sätta upp 57 vindkraftverk på Hällberget tre mil väster om Överkalix, rapporterar Sameradion.  Elle Eriksson, ...
[Jimmy.L]
2021-06-30 08:46
0

Redan om två år väntas vindkraften stå för en större del av energiförsörjningen än vad kärnkraften gör i Sverige, enligt en prognos av branschorganisationen Svensk Vindenergi.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraften-snart-storre-an-karnkraften--2

Redan om två år väntas vindkraften stå för en större del av energiförsörjningen än vad kärnkraften gör i Sverige, enligt en prognos av branschorganisationen ...
[Jimmy.L]
2021-07-02 06:56
0

Markbygden utanför Piteå är Europas största landbaserade vindkraftspark. Fullt utbyggd ska den kunna leverera upp till åtta procent av Sveriges totala elkonsumtion. Men bara i Norrbotten kommer industrisatsningarna att kräva elenergi motsvarande fem sådana parker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/upp-till-5-rekordvindkraftsparker-till-behovs-for-att-klara-omstallning-i-norr

Markbygden utanför Piteå är Europas största landbaserade vindkraftspark. Fullt utbyggd ska den kunna leverera upp till åtta procent av Sveriges totala elkonsumtion. Men bara i Norrbotten kommer industrisatsningarna att kräva elenergi motsvarande fem sådana parker.
[Jimmy.L]
2021-07-02 06:57
0

Energimyndigheten och Naturvårdsverket har pekat ut hur mycket vindkraft som behöver byggas i respektive län. Nu vill de att alla länsstyrelser utreder var den ska placeras.

– Det är bra att försöka bryta ner det här regionalt och se om vi kan uppfylla målen i strategin, kommenterar biträdande enhetschef vid miljöenheten i Västerbotten, Joacim Jacobsson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/alla-sveriges-lan-far-regeringsuppdrag-att-planera-for-mer-vindkraft

Energimyndigheten och Naturvårdsverket har pekat ut hur mycket vindkraft som behöver byggas i respektive län. Nu vill de att alla länsstyrelser utreder var den ska placeras. – Det är bra att försöka bryta ner det här regionalt och se om vi kan uppfylla målen i strategin, kommenterar biträdande enhetschef vid miljöenheten i Västerbotten, Joacim Jacobsson.
[VSK]
2021-07-04 17:16
0

Vindkraften subventionerad av PPA

"I lördagens EK (den 17/4) skriver kommunalrådet i Eskilstuna att vindkraften bär sina egna kostnader. Kommunalrådet Arne Jonsson (C) borde veta lite mer om vindkraftens inkomstkällor innan han ger sig in i en debatt.

Vindkraften hålls rejält under armarna. Vindkraftsföreträdarna har lyckats med konststycket att dölja de numera kända statliga subventionerna i ett nytt ännu mer fördelaktigt subventionssystem. Det nya subventionssystemet heter Power Purchase Agreement (PPA). Det borde Arne Jonsson veta eller rättare det vet vindkraftskramaren Arne Jonsson säkert, eller hur?

Nåväl, vindkraften får genom PPA möjlighet att binda sina el-leveranser till ett mycket fördelaktigt fast pris ofta under 15 år (verkens genomsnittliga livstid). Subventionens utbetalning sker oavsett hur mycket el vindkraftsparken levererar! Nu kanske alla förstår (utom vindkraftskramarna) varför utbyggnaden av stora parker sker i Norrland.
En bra beskrivning av PPA- systemet finns på "Svenskt Näringsliv"."

https://ekuriren.se/artikel/r3z0exej

Vindkraften subventionerad av PPA
[Göstage]
2021-07-06 18:21
0

PJ Anders Linder i en gästledare i GP om den centraliserade maktens ohörsamhet.

"Gång på gång fattar riksdagen beslut som gäller likadant i hela landet trots att förhållandena skiftar från plats till plats och trots att de som bor på många av dessa platser inte har fått ha ett ord med i laget.

Det kan handla om att reglera skogsbruk så hårt att skogen blir värdelös, rätten för aktivistiska organisationer någonstans långt borta att överklaga och omöjliggöra lokala byggprojekt, (o)möjligheten att bygga vid vatten trots att det finns miltals med oexploaterade stränder eller, som nu senast, förslag om upphävd rätt att tacka nej till monstruösa vindkraftsparker.

I många fall är problemet att kollektiva beslut har gått före den enskilda äganderätten. Men i andra är det som skaver att fel kollektiv har fattat besluten. Att demokratin har blivit maktutövning i stället för självstyre."

Gång på gång fattar riksdagen beslut som gäller likadant i hela landet trots att förhållandena skiftar från plats till plats. Vad är poängen med demokrati? Att
  • Redigerat 2021-07-06 18:21 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-07-10 07:18
0

Det är inte uteslutet att grundvatten kan ha nåtts av oljeutsläppet efter att en mobilkran tippade vid vindkraftsbygget i Björkvattnet i Ragunda kommun i våras, enligt slutrapporten som vindkraftsbolaget Treblade AB gjort.
Därför kommer länsstyrelsen kräva provtagningar i flera år framöver.

https://sverigesradio.se/artikel/lansstyrelsen-kraver-flerariga-grundvattenkontroller-efter-kranolycka

Det är inte uteslutet att grundvatten kan ha nåtts av oljeutsläppet efter att en mobilkran tippade vid vindkraftsbygget i Björkvattnet i Ragunda kommun ...
[VSK]
2021-07-10 09:05
1

Varför är inte Svenska Kraftnät med i planeringen av vindkraft?

"Svenska Kraftnät (SvK) får inte vara med bland alla de intressen som måste värderas och tas hänsyn till vid utformningen av en ny vindbruksplan. Det kanske gick bra för några år sedan men i takt med ett allt större inslag av väderberoende elproduktion i vår elförsörjning har SvK gjort det allt tydligare vad myndighetens ansvar för driftsäkerheten egentligen innebär. En ytterligare storskalig utbyggnad av vindkraft är inte förenlig med SvK’s uppgift att utöva sitt systemansvar.

Kärnan i SvK’s budskap är att myndigheten skall säkerställa att samtliga anslutande parter i ett elnät, det vill säga produktionskällor, elnät och elkonsumenter, ska uppfylla krav på driftsäkerhet. Alla måste bidra, alltid. Även den mest hängivne vindkraftentusiast erkänner nog att härvidlag har vindkraft uppenbara brister. Utan vind bidrar inte vindkraft till något alls, varken elström eller driftsäkerhet."

Man häpnar för mindre.

https://jamtlandstidning.se/varfor-ar-inte-svenska-kraftnat-med-i-planeringen-av-vindkraft/110858?

Krokoms kommun är till ytan mer än dubbelt så stor som Blekinge län men med en befolkning som bara är en tiondel av Blekinges. Inte undra på att vindkraftsindustrin kastar begärliga blickar på kommunen.
[Jimmy.L]
2021-07-13 09:02
3
Tidigare vetenskapliga studier om vindkraftverk och infraljud har varit motsägelsefulla. De har därför inte varit tillräckligt trovärdiga vid planeringen av regelverket för etablering av vindkraftverk. Under de senaste åren har emellertid en ny insikt vuxit fram om central sentitisering, vilket ger en ökad förståelse för migrän, fibromyalgi och andra kroniska smärtsyndrom [1, 2] samt vissa […]
[VSK]
2021-07-13 11:16
0

Ove Björklund, Hylte Bruk, har samlat en stor mängd vetenskapliga data och refererar till flera paragrafer i vår lagstiftning, vilket motiverar tydliga krav på ett moratorium för vidare utbyggnad av vindkraften. Det har han sammanställt i ett brev till regeringskansliet, vars pdf-fil på 23 sidor kan laddas från:
https://drive.google.com/file/d/1HoApJBaGj98S_oeQusMFpiiyDG_HI4K9/view

[Jimmy.L]
2021-07-15 07:28
0

Vindkraft rör upp känslor i Köping.
Näverkärrets bygdegårdsförening hoppas förmå Köpings kommun att använda sin vetorätt i beslutet.

"Det kommer vi inte att göra", säger Annika Duan, socialdemokratiskt kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen.

https://sverigesradio.se/artikel/boende-vi-vill-inte-ha-vindkraft-i-vart-paradis

Vindkraft rör upp känslor i Köping. Näverkärrets bygdegårdsförening hoppas förmå Köpings kommun att använda sin vetorätt i beslutet. "Det kommer vi inte ...
[Jimmy.L]
2021-07-15 10:34
1

Man undrar hur folk som värnar om klimatet kan tycka det är okej att skövla skog och mark.

http://vildavastra.se/snurrigt/

[VSK]
2021-07-15 10:37
0

#224:

De (klimataktivister) är oftast lågbegåvade så det förstår inte sånt där.

[Jimmy.L]
2021-07-15 11:45
1

Så sjukt.

[Jimmy.L]
2021-07-15 11:47
1

Del 2

[Jimmy.L]
2021-07-15 11:48
1

Del 3

[Jimmy.L]
2021-07-15 11:49
1

Del 4

[Jimmy.L]
2021-07-15 11:50
1

Del 5

[Jimmy.L]
2021-07-15 11:51
2

Sista delen

[Jimmy.L]
2021-07-17 06:34
0

Just nu planeras det för en stor vindkraftspark norr om Kalmar. Det är i området nordväst om Läckeby och Rockneby upp mot gränsen till Nybro kommun, som det inom några år kan stå uppemot 75 vindkraftverk.

Men det är många som inte vill ha några vindkraftverk.
"Det är lite för nära vårat hem kan vi tycka", säger Peter Bjurling som bor i Kyrkeslät utanför Läckeby.

https://sverigesradio.se/artikel/250-personer-protesterar-mot-vindkraftverk-norr-om-kalmar

Just nu planeras det för en stor vindkraftspark norr om Kalmar. Det är i området nordväst om Läckeby och Rockneby upp mot gränsen till Nybro kommun, som ...
[Jimmy.L]
2021-07-18 09:45
3

Det skrämmer mig att vi inte i större utsträckning ifrågasätter det allmänna mantrat att vindkraften är grön och ofarlig.

Både naturen och besöksnäringen står på spel när politikerna och energibolagen nu gör oss alla till försökskaniner, skriver hotellägaren Catharina Roos.

https://www.expressen.se/debatt/ni-haller-pa-att-forstora-vart--vackra-land-med-vindkraft/

Både naturen och besöksnäringen står på spel när politikerna och energibolagen nu gör oss alla till försökskaniner, skriver hotellägaren Catharina Roos.
[VSK]
2021-07-18 09:56
2

#233:

Om 10 år säger S att de varit naiva. Och så kommer de undan igen.

[Jimmy.L]
2021-07-18 10:02
1

#234: Ja precis.

[Göstage]
2021-07-18 18:15
3

Peter Santesson på Expressens ledarsida hade gärna sett en vår tids Evert Taube ta strid mot vindkraften, precis som Evert gjorde mot utbyggnaden av vattenkraften på sin tid..

"När någonting passar rätt i tidsandan gäller särskilda spelregler och allt går för sig. Ny teknik har en blomstringstid då den uppfattas som en universallösning. Efter ett par decennier kommer baksmällan och omprövningens tid, och till slut får den sin mer balanserade plats i samhället."---

"Nu är det vindkraften som har sin Eldoradoperiod. Evert Taube slogs för att rädda byn Adolfström som skulle hamnat 38 meter under ytan om kraftverksdammen blev verklighet. Kanske skulle han i dag sjungit för Norrbottensbyn Käymäjärvis skull, som enligt Vattenfalls planer ska omringas av 58 stycken 250 meter höga vindkraftverk.

Man kan föreställa sig höjden som mittemellan Turning Torso på 190 meter och Eiffeltornet (exklusive antenn) på 300 meter."---

Ny teknik har en typisk livscykel: Först ses den som lösningen på allt, sedan kommer baksmällan och omprövningen. Nu är vindkraften i sin Eldoradoperiod.
[Jimmy.L]
2021-07-19 07:17
0

Vindkraften måste öka kraftigt för att regeringen ska klara målet på 100 procent förnybar elproduktion 2040. Men det sker inte utan motstånd – få boende vill ha vindkraftsparkerna i sin närmiljö.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/galmsjomyran

Vindkraften måste öka kraftigt för att regeringen ska klara målet på 100 procent förnybar elproduktion 2040. Men det sker inte utan motstånd – få boende vill ha vindkraftsparkerna i sin närmiljö.
[Göstage]
2021-07-19 08:01
0

#237 Monumenten över Miljöpartiets maktperiod i Sverige garnerar landet.

[Jimmy.L]
2021-07-19 08:03
0

#238: Ja dom kör över människor så dom kan få sin gröna el.

[VSK]
2021-07-19 08:14
0

Är ju därför MSM kör stenhårt med klimathotet som (enligt deras expertis) orsakade översvämningarna i Tyskland. Detta för att öka på MP´s väljarkår så att MP klarar riksdagsspärren.

Alla andra vet att Tyskland haft flertalet stora översvämningar längs Rhen och att det beror på hur man byggt sönder landet med asfalteringar mm så att regnvattnet inte hinner undan.

Finns ingen grön el.

[Jimmy.L]
2021-07-21 06:36
0

Vindkraftverk planeras i Öresund utanför Kävlinge, Malmö och Lomma kommun. Något som politiker i Kävlinges kommunstyrelse har skilda åsikter kring.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vindkraftverk-1

Vindkraftverk planeras i Öresund utanför Kävlinge, Malmö och Lomma kommun. Något som politiker i Kävlinges kommunstyrelse har skilda åsikter kring.
[VSK]
2021-07-21 11:32
2

Bristfälliga kunskaper om vindkraftens skadeverkningar

Det finns i dag ny forskning och faktaunderlag kring vindkraftens destruktiva effekter på folkhälsan, ekosystem, klimat, biologisk mångfald och våra basnäringar. Detta är ytterst allvarligt ur samtliga aspekter".

https://vimmerbytidning.se/asikter/artikel/bristfalliga-kunskaper-om-vindkraftens-skadeverkningar/j8pokeyl

Instämmer speciellt med Bosses sista mening: Jag tycker att politikerna som förordar vindkraftutbyggnaden ska sätta sig in i sakfrågorna kring vindkraft och fundera på varför landsbygden ska ödeläggas, demokratin, lagar och förordningar ska sättas ur spel, domstolar tillåts bryta mot både miljöbalken och grundlagen – bara för att gynna vindkraftsindustrin.

Det finns i dag ny forskning och faktaunderlag kring vindkraftens destruktiva effekter på folkhälsan, ekosystem, klimat, biologisk mångfald och våra basnäringar. Detta är ytterst allvarligt ur samtliga aspekter.
[Göstage]
2021-07-28 06:33
0

Svenska yrkesfiskare har blivit mindre investeringsbenägna inför framtiden, då osäkerheten är stor om vad vindkraftsparkerna till havs kommer att föra med sig för fiskenäringen.

Yrkesfiskare är oroliga för att det ska byggas för många vindkraftverk ute till havs och att det därmed skulle slå ut delar av det svenska fisket. ”Det ...
[Jimmy.L]
2021-07-30 08:44
2

Storskalig vindkraftsproduktion leder till ökad klimatstress med ännu större risk för extremväder.

Jag delar inte Lorentz Tovatts uppfattning om att allt blir bättre bara vi omvandlar ännu mer av vårt vackra land till en industrizon, skriver hotellägaren Catharina Roos i en slutreplik.

https://www.expressen.se/debatt/nej-mp-vindkraft-ar-inte-losningen/

Storskalig vindkraftsproduktion leder till ökad klimatstress med ännu större risk för extremväder, skriver hotellägaren Catharina Roos i en slutreplik.
[Jimmy.L]
2021-08-02 07:05
0

Företaget OX2 vill bygga 25 vindkraftverk på Tretjärnsberget utanför Köping.

Näverkärrets bygdegårdsförening känner sig hotade av planerna.

– Det ska byggas här, i vårt paradis och vi vill inte ha dem här, säger Marian Van Der Meer som är engagerad i föreningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/motvind-mot-vindkraftsplaner-utanfor-koping-vi-vill-inte-ha-de-har-i-varat-paradis

Företaget OX2 vill bygga 25 vindkraftverk på Tretjärnsberget utanför Köping. Näverkärrets bygdegårdsförening känner sig hotade av planerna. – Det ska byggas här, i vårt paradis och vi vill inte ha dem här, säger Marian Van Der Meer som är engagerad i föreningen.
[Jimmy.L]
2021-08-06 07:07
0

Kungsörnar kan klara sig bra i närheten av ett vindkraftverk - men vad händer när vindkraften byggs ut i stor skala och det blir tätt mellan vindparkerna?
https://sverigesradio.se/artikel/ornkoll-pa-vindkraften

Kungsörnar kan klara sig bra i närheten av ett vindkraftverk - men vad händer när vindkraften byggs ut i stor skala och det blir tätt mellan vindparkerna? Det ...
[Göstage]
2021-08-06 07:12
0

#246 Fast att örnar klarar sig bra i närheten av vindkraftverk råder det nog delade meningar om.

Fågelskådning i fokus riktar sig till dig som älskar naturen och fågelskådning. Det spelar ingen roll om du är proffs, amatör eller bara allmänt intresserad utav fåglar, alla är välkomna. På sajten hjälps vi åt med att svara på frågor och funderingar, följa fåglarnas liv under och efter häckningsperioder hela året om. Vi delar med oss utav kunskap, arrangerar tävlingar samt försöker ha en samlad plats för samtliga ornitologiska föreningars arrangemang och nyheter. Välkommen in till oss!
[Jimmy.L]
2021-08-06 07:15
0

#247: Jo precis.

[Jimmy.L]
2021-08-15 07:22
2

Vi företräder en landsortsbefolkning som har fått nog av naturförstörande vindkraft som inkräktar på boendemiljö och livskvalitet.

Framtiden för södra Sveriges elförsörjning ser förskräckande ut – och det är medveten energipolitik som har lett landet in på denna väg, skriver Einar Fjellman och Henrik Wachtmeister mfl.

https://www.expressen.se/debatt/vi-pa-landsbygden-har-fatt-nog-av-vindkraft/?referrer=todays-news

Framtiden för södra Sveriges elförsörjning ser förskräckande ut – och det är medveten energipolitik som har lett landet in på denna väg, skriver Einar Fjellman och Henrik Wachtmeister mfl.
[VSK]
2021-08-15 16:48
1

#249:

Fast det där med elkrisen är rätt lätt ordnat ändå, bara stänga av elen för alla vänsterväljare. Kanske en och annan väljare vaknar då, kanske.

[VSK]
2021-08-15 17:43
2

236891965_10159318732093859_982944817197553989_n.jpg

[Jimmy.L]
2021-08-17 20:10
1

Gällivare skogssameby och företaget Vasa Vind överklagar beslutet om vindkraftverk på Hällberget, tre mil väster om Överkalix.

Mark- och miljödomstolen gav i juni Vasa Vind tillstånd till 57 vindkraftverk på Hällberget – en halvering av både antalet kraftverk och verksamhetsområde jämfört med ansökan.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraftspark-i-overkalix-overklagas--2

Gällivare skogssameby och företaget Vasa Vind överklagar beslutet om vindkraftverk på Hällberget, tre mil väster om Överkalix.  Mark- och miljödomstolen ...
[VSK]
2021-08-17 20:43
1

#252:

Hoppas de blir klara före Löfvens lagändring så man inte får överklaga i framtiden.

[Jimmy.L]
2021-08-18 07:05
2

Tre olika organisationer samlas under onsdagseftermiddagen på båda sidorna av norska gränsen, vid Långflon i Torsby kommun, för att visa sitt motstånd mot planerna på vindkraftparken vid Röknölen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/gransoverskridande-demonstration-mot-vindkraften-vid-roknolen

Tre olika organisationer samlas under onsdagseftermiddagen på båda sidorna av norska gränsen, vid Långflon i Torsby kommun, för att visa sitt motstånd mot planerna på vindkraftparken vid Röknölen.
[Jimmy.L]
2021-08-23 09:38
1

I juni fick företaget Jämtvind avslag på sitt vindkraftprojekt utanför Övsjö i Bräcke kommun, när Bräckes kommunfullmäktige lade in sitt veto mot parken.

Nu kan det bli omtag på det beslutet, bland annat på grund av att det gick emot kommunens egen översiktsplan för vindkraft där det aktuella markområdet på förhand pekats ut som lämpligt för vindkraft.

https://sverigesradio.se/artikel/nej-till-vindkraftpark-i-bracke-kan-omprovas

I juni fick företaget Jämtvind avslag på sitt vindkraftprojekt utanför Övsjö i Bräcke kommun, när Bräckes kommunfullmäktige lade in sitt veto mot parken. Nu ...
[Jimmy.L]
2021-08-23 09:45
1

Över tusen namnunderskrifter har lämnats in till Perstorps kommun, för att protestera mot planer på att bygga vindkraftsanläggningar.

Det är kemikoncernen Perstorps AB som vill bygga vindkraftsanläggningarna.

https://sverigesradio.se/artikel/vindkraftsplaner-vacker-oro-i-perstorp

Över tusen namnunderskrifter har lämnats in till Perstorps kommun, för att protestera mot planer på att bygga vindkraftsanläggningar.Det är kemikoncernen ...
[Jimmy.L]
2021-08-23 18:38
0

I en färsk statlig utredning föreslås ett tydligare regelverk för kommunernas vindkraftsprövning, genom det hade man kunnat undvika situationen som uppstått i bland annat Bräcke kommun.

Där har kommunen plötsligt sagt nej till ett vindkraftsföretag trots att företaget själva tyckte sig ha fått positiva signaler från kommunen och parken planerades på ett område som kommunen själva pekat ut som lämplig för vindkraft.

https://sverigesradio.se/artikel/utredaren-om-plotsliga-nej-till-vindkraft-reglerna-har-kritiserats

I en färsk statlig utredning föreslås ett tydligare regelverk för kommunernas vindkraftsprövning, genom det hade man kunnat undvika situationen som uppstått ...
[Jimmy.L]
2021-08-26 10:14
2

Perstorps kommunfullmäktige röstade under onsdagskvällen igenom ett förslag från Sverigedemokraterna om att utöka skyddsavståndet mellan bostadsbebyggelse och vindkraftverk – ett förslag som försvårar vindkraftsbyggen i kommunen.

https://sverigesradio.se/artikel/ja-till-forslag-om-skyddsavstand-forsvarar-vindkraftsbyggen

Perstorps kommunfullmäktige röstade under onsdagskvällen igenom ett förslag från Sverigedemokraterna om att utöka skyddsavståndet mellan bostadsbebyggelse ...
[VSK]
2021-08-30 18:12
1
Hemkommen efter semestern tar jag del av DD:s artiklar om vindkraften. Den artikel som jag...
[VSK]
2021-08-30 18:33
1

Avfall från vindkraftverk och solceller kan öka med 3 000 procent!

Miljöfarligt avfall från vindkraftverk och solcellsanläggningar riskeras att öka med 3 000 procent de kommande 10 åren, skriver European Environment Agency, EEA, i en ny rapport.

https://www.eea.europa.eu/publications/emerging-waste-streams-opportunities-and/emerging-waste-streams-opportunities-and

(Noterar att vindsnurrekramarna lämnat tråden för längre sen vilket är synd).

Information on the environment for those involved in developing, adopting, implementing and evaluating environmental policy, and also the general public
[Jimmy.L]
2021-08-30 19:12
2

Moderaterna i Sandviken vill stoppa vindkraftsparken Galmsjömyran på gränsen mellan Dalarna och Gästrikland. Man vill att kommunen använder sitt veto till att säga nej till en ansökan hos Mark- och miljödomstolen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/moderaterna-i-sandviken-sager-nej-till-vindkraft-i-galmsjomyran

Moderaterna i Sandviken vill stoppa vindkraftsparken Galmsjömyran på gränsen mellan Dalarna och Gästrikland. Man vill att kommunen använder sitt veto till att säga nej till en ansökan hos Mark- och miljödomstolen.
[Jimmy.L]
2021-08-31 08:18
1

Av 169 nya vindkraftsverk som är under tillståndsprövning i Dalarna är 135 överklagade.

Ett exempel på ett växande motstånd är Lumsheden i Falu kommun där bybor säger nej till planerna på två nya vindkraftsparker i närområdet.

https://sverigesradio.se/artikel/motstandet-mot-vindkraften-vaxer-bland-bybor-for-nara-och-for-hoga

Av 169 nya vindkraftsverk som är under tillståndsprövning i Dalarna är 135 överklagade.Ett exempel på ett växande motstånd är Lumsheden i Falu kommun där ...
[Jimmy.L]
2021-08-31 18:03
0

Nu planeras för ännu en park med 32 vindkraftsverk på upp till 290 meter höga i Dalgränsen, utanför Horndal. Parken är planerad att sträcka sig in i de tre kommunerna: Sandviken, Hofors och Avesta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-planeras-for-annu-fler-vindkraftparker-i-gastrikland

Nu planeras för ännu en park med 32 vindkraftsverk på upp till 290 meter höga i Dalgränsen, utanför Horndal. Parken är planerad att sträcka sig in i de tre kommunerna: Sandviken, Hofors och Avesta.
[VSK]
2021-08-31 18:07
1

#263:

Herre min skapare.

Måtte denna idioti ta slut väldigt snart.

12 000 vindsnurror till 2050 är det sagt om minnet inte sviker.

[Jimmy.L]
2021-08-31 18:09
1

#264: Ja det är galet.

[Jimmy.L]
2021-09-01 06:32
1

I Ragunda kommun hade man gärna sett att vindkraften genererade mer pengar lokalt.

– Som det är nu får vi knappt någonting, säger Bosse Fagerlind som bor i Ragunda kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/vi-far-knappt-nagonting

I Ragunda kommun hade man gärna sett att vindkraften genererade mer pengar lokalt. – Som det är nu får vi knappt någonting, säger Bosse Fagerlind som bor i Ragunda kommun.
[Jimmy.L]
2021-09-01 18:19
1

Under morgonen vid kl 07.20 bröts en vinge av på ett nybyggt vindkraftsverk i Björkvattnet i Ragunda kommun. Inga personskador rapporterades in, enligt en rapport som bolaget har lämnat till Länsstyrelsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/vinge-pa-vindkraftsverk-brots-av-i-bjorkvattnet-i-ragunda-kommun

Under morgonen vid kl 07.20 bröts en vinge av på ett nybyggt vindkraftsverk i Björkvattnet i Ragunda kommun. Inga personskador rapporterades in, enligt en rapport som bolaget har lämnat till Länsstyrelsen.
[Jimmy.L]
2021-09-05 18:52
2

Trots att Munkedals kommun sagt ja till en vindkraftspark på Skottfjället, pekar det mesta på att den ändå inte blir av.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna vill nu alla att det gamla beslutet rivs upp.

https://sverigesradio.se/artikel/politikernas-tvarvandning-nej-till-vindkraft-pa-skottfjallet

Trots att Munkedals kommun sagt ja till en vindkraftspark på Skottfjället, pekar det mesta på att den ändå inte blir av. Moderaterna, Kristdemokraterna ...
[Jimmy.L]
2021-09-06 17:58
0

Vattenfall justerar sin ansökan om att bygga 58 vindkraftverk i byn Käymäjärvi i Pajala kommun. Men planerna på vindkraft i byn står kvar.

– Från Socialdemokraterna har vi beslutat att ställa oss negativa till planerna på vindkraft. Men när Vattenfall nu ska justera sin ansökan måste vi ta nytt beslut senare, säger kommunalrådet Ulrika Hammarström (S).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/minskar-antalet-vindkraft-i-byn-kaymajarvi

Vattenfall justerar sin ansökan om att bygga 58 vindkraftverk i byn Käymäjärvi i Pajala kommun. Men planerna på vindkraft i byn står kvar.
[Jimmy.L]
2021-09-08 08:49
0

Vindkraftverken i Ekestad blir kvar trots klagomål från boende i området.

Mark och miljödomstolen säger nej till en omprövning av beslutet, skriver Kristianstadbladet. Domstolen anger flera skäl till detta, bland annat att det lågfrekventa buller inomhus som stör de boende inte innebär en så stor påverkan att det motiverar en ny prövning.

https://sverigesradio.se/artikel/domstolen-sager-nej-till-omprovning-av-vindkraftverk-var-vantat

Vindkraftverken i Ekestad blir kvar trots klagomål från boende i området. Mark och miljödomstolen säger nej till en omprövning av beslutet, skriver Kristianstadbladet. Domstolen ...
[VSK]
2021-09-11 21:46
2

Lite vetenskap gällande vindkraftverk och dess ohälsosamma avtryck på människan.

https://www.nature.com/articles/s41598-021-97107-8

Wind turbines generate low-frequency noise (LFN, 20–200 Hz), which poses health risks to nearby residents. This study aimed to assess heart rate variability (HRV) responses to LFN exposure and to evaluate the LFN exposure (dB, LAeq) inside households located near wind turbines. Thirty subjects living within a 500 m radius of wind turbines were recruited. The field campaigns for LFN (LAeq) and HRV monitoring were carried out in July and December 2018. A generalized additive mixed model was employed to evaluate the relationship between HRV changes and LFN. The results suggested that the standard deviations of all the normal to normal R–R intervals were reduced significantly, by 3.39%, with a 95% CI = (0.15%, 6.52%) per 7.86 dB (LAeq) of LFN in the exposure range of 38.2–57.1 dB (LAeq). The indoor LFN exposure (LAeq) ranged between 30.7 and 43.4 dB (LAeq) at a distance of 124–330 m from wind turbines. Moreover, households built with concrete and equipped with airtight windows showed the highest LFN difference of 13.7 dB between indoors and outdoors. In view of the adverse health impacts of LFN exposure, there should be regulations on the requisite distances of wind turbines from residential communities for health protection.
[Jimmy.L]
2021-09-12 06:59
2

Flera kommuner längs Bohuskusten är skeptiska till de planerade vindkraftverken ute till havs. I Sotenäs säger kommunstyrelsen direkt nej till etableringen.

– Så här vill vi inte ha det i Bohuslän, säger Mats Abrahamsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vindkraft-1

Flera kommuner längs Bohuskusten är skeptiska till de planerade vindkraftverken ute till havs. I Sotenäs säger kommunstyrelsen direkt nej till etableringen. – Så här vill vi inte ha det i Bohuslän, säger Mats Abrahamsson (M), kommunstyrelsens ordförande.
[Jimmy.L]
2021-09-13 09:06
1

Den ifrågasatta vindkraftanläggningen på Glötesvålen i Härjedalen har blivit till en politisk fråga.

Riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) har skrivit en interpellation till miljöministern Per Bolund om rättssäkerhet och vindkraftens påverkan på rennäringen.

https://sverigesradio.se/artikel/ifragasatt-vindkraftprojekt-i-harjedalen-blir-riksdagsfraga

Den ifrågasatta vindkraftanläggningen på Glötesvålen i Härjedalen har blivit till en politisk fråga. Riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) har skrivit ...
[Jimmy.L]
2021-09-15 12:59
1

Debatten kring förnyelsebara energikällor som vindkraftverk är snedvriden.

Vi kan inte förlita oss helt på vindkraftverk, som i sig inte kommer kunna försörja vår energianvändning och som innebär stora nackdelar för miljö, djur och människa.

https://www.mynewsdesk.com/se/ntex-ab/blog_posts/vindkraftverk-aer-inte-raeddningen-103272

Debatten kring förnyelsebara energikällor som vindkraftverk är snedvriden. Vi kan inte förlita oss helt på vindkraftverk, som i sig inte kommer kunna...
[Jimmy.L]
2021-09-16 18:40
0

Munkedals kommun står kvar vid sitt beslut att tillåta en vindkraftpark på Skottfjället - i alla fall tills vidare.
Kommunalrådet Christoffer Rungberg (M) har tidigare lagt fram ett förslag tillsammans med (SD) och (KD) om att beslutet skulle rivas upp

https://sverigesradio.se/artikel/moderat-gick-emot-partikollega-rostade-ja-till-vindkraftspark

Munkedals kommun står kvar vid sitt beslut att tillåta en vindkraftpark på Skottfjället - i alla fall tills vidare. Kommunalrådet Christoffer Rungberg ...
[VSK]
2021-09-19 08:24
0

Instruktionsvideo

[VSK]
2021-09-20 11:31
3

"Vi vill inte ha en industri på bakgården. Djurlivet påverkas, naturen skövlas, vattendrag kraschas och vi som bor nära riskerar vår hälsa på grund av lågfrekventa ljudföroreningar".

https://www.dalademokraten.se/artikel/debatt-vi-vill-inte-ha-en-industri-pa-bakgarden

Det är mer än ett år sedan vi fick reda på att vindkraftsprospektörer börjat utreda möjligheterna...
[Jimmy.L]
2021-09-21 08:45
1

Företaget Eolus vill bygga 17 stycken vindkraftverk vid Kedjeåsen, utanför Storfors.

Men boende i området har protesterat mot det här i en grupp på sociala medier som är oroliga för att priset på deras bostäder ska minska i värde.

https://sverigesradio.se/artikel/boende-vid-kedjeasen-protesterar-mot-vindkraft

Företaget Eolus vill bygga 17 stycken vindkraftverk vid Kedjeåsen, utanför Storfors.  Men boende i området har protesterat mot det här i en grupp ...
[VSK]
2021-09-23 10:21
2

"Stressen börjar inte när vindkraften står på plats färdigbyggd utan för många redan flera år tidigare under tillståndsprocessen. Vissa vill flytta men kan inte göra det då deras hem inte går att sälja. Ingen vill flytta till ett industriområde på landet."

https://folkbladet.se/nyheter/artikel/sa-ar-det-att-bo-nara-en-vindkraftsindustri/r12ke03l

Stressen börjar inte när vindkraften står på plats färdigbyggd utan för många redan flera år tidigare under tillståndsprocessen. Vissa vill flytta men kan inte göra det då deras hem inte går att sälja. Ingen vill flytta till ett industriområde på landet.
[Jimmy.L]
2021-09-23 18:39
0

Kävlinge kommun ställer sig negativ till vindkraftverk i Öresund.
Vindkraftsföretaget Eolus Vind vill bygga en cirka 12 km lång vindkraftspark vid grundet Sjollen och har bett om Kävlinge kommuns åsikter.

https://sverigesradio.se/artikel/kavlinge-kommun-nej-till-vindkraftverk-i-oresund

Kävlinge kommun ställer sig negativ till vindkraftverk i Öresund.  Vindkraftsföretaget Eolus Vind vill bygga en cirka 12 km lång vindkraftspark vid ...
[Jimmy.L]
2021-09-24 09:46
1

Nu kraftsamlar boende utmed Gävleborgskusten återigen för att stoppa planerna på havsbaserad vindkraft.

Det handlar om projekten Utposten 2 i Gävle kommun och Storgrundet i Söderhamns kommun som ansökt om tillstånd i mark- och miljödomstolen.

https://sverigesradio.se/artikel/stugagaren-goran-gabrielsson-bygg-vindkraftverken-langre-ut

Nu kraftsamlar boende utmed Gävleborgskusten återigen för att stoppa planerna på havsbaserad vindkraft. Det handlar om projekten Utposten 2 i Gävle ...
[Jimmy.L]
2021-09-24 10:06
1

En helt ny vindkraftspark planeras i anslutning till det nya naturreservatet i Brevens bruk som invigs på lördag.
Planerna har fått kritik från flera håll, bland annat från Östernärkes naturvårdsförening.
https://sverigesradio.se/artikel/planer-pa-vindkraftspark-vid-naturreservat-far-kritik

En helt ny vindkraftspark planeras i anslutning till det nya naturreservatet i Brevens bruk som invigs på lördag. Planerna har fått kritik från flera ...
[Jimmy.L]
2021-09-25 18:31
2

Nej, nej, nej och nej.

Fyra partier i Mullsjö säger nej till planerna att bygga Sveriges hittills högsta vindkraftverk utanför Mullsjö. Nio verk som i så fall skulle bli 250 meter höga.

https://sverigesradio.se/artikel/majoritet-sager-nej-till-hoga-vindkraftsplaner

Nej, nej, nej och nej. Fyra partier i Mullsjö säger nej till planerna att bygga Sveriges hittills högsta vindkraftverk utanför Mullsjö. Nio verk som ...
[Jimmy.L]
2021-09-27 06:59
1

Det är ett år sedan folkomröstningen i Malung-Sälens kommun om vindkraftsbygget på Ripfjället. En fråga som fortfarande väcker starka känslor i kommunen – och där till och med åsikterna om åsikterna går isär.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vindkraften-fortfarande-debatt-i-malung-salens-kommun

Det är ett år sedan folkomröstningen i Malung-Sälens kommun om vindkraftsbygget på Ripfjället. En fråga som fortfarande väcker starka känslor i kommunen – och där till och med åsikterna om åsikterna går isär.
[Jimmy.L]
2021-09-27 17:58
2

Söder om Kalmar mellan Råsbäck och Österhult, precis vid flera vindkraftverk, bor Mikael Arvidsson.

"Vi är ganska förskonade men det kan låta som flygplan som varvar", säger han till P4 Kalmar.

https://sverigesradio.se/artikel/mikael-bor-vid-vindkraftpark-bitvis-kan-det-horas-in-i-huset

Vindkraftsutbyggnad diskuteras på flera platser i Kalmar län och vindkraftparker brukar röra upp åsikter kring dom som förväntas bo nära dom.Söder om Kalmar ...
[Jimmy.L]
2021-09-28 08:18
3

Under måndagskvällen tog kommunfullmäktige i Hultsfred beslutet att vindkraftsparken utanför Virserum inte ska byggas.

https://sverigesradio.se/artikel/beslutet-nej-till-vindkraftpark-utanfor-virserum

Under måndagskvällen tog kommunfullmäktige i Hultsfred beslutet att vindkraftsparken utanför Virserum inte ska byggas.Det betyder att kommunfullmäktige ...
[Jimmy.L]
2021-09-29 08:01
2

Det blev nej när Mullsjöpolitikerna röstade om nio vindkraftverk vid Margreteholm på tisdagskvällen, skriver Jönköpings-Posten. Rösterna blev 11 ja mot 24 nej.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/mullsjo-rostade-nej-till-vindkraftspark

Det blev nej när Mullsjöpolitikerna röstade om nio vindkraftverk vid Margreteholm på tisdagskvällen, skriver Jönköpings-Posten. Rösterna blev 11 ja mot 24 nej.
[Jimmy.L]
2021-09-30 16:27
2

– Låt mig vara tydlig: Vindkraftverk är bra men att i detta läge gå ut och ge sken av att stora vindkraftsparker ska lösa energikrisen är missvisande. Vi har nu tydligt sett att ett energisystem som förlitar sig på vind kommer med stora risker. Vind kan inte ensamt lösa Skånes energikris. Vi har också fått känna på vad bristande energiförsörjning får för ekonomiska konsekvenser. Regeringen verkar stå handfallen inför detta. Man har ingen plan eller långsiktighet i energipolitiken vilket resulterar i dåliga lösningar som tenderar att bli väldigt dyra, inte minst för södra Sverige. Det är inte rimligt att stora delar av kostnaden för regeringens bristande energipolitik förs över på skåningarna, fortsätter Louise Eklund (L).

https://www.mynewsdesk.com/se/liberalerna-skaane/pressreleases/louise-eklund-l-naivt-att-tro-att-vind-ska-loesa-skaanes-elkris-3132502

Sydsvenska Dagbladet presenterade idag nyheten att Svenska Vattenfall och danska Ørsted vill bygga jättelika vindkraftparker i vattnen söder om Skåne. De två...
[VSK]
2021-10-01 14:25
2
Auf einem Acker in St. Arnold brannte am frühen Freitagmorgen eine Windkraftanlage. Aus noch ungeklärter Ursache geriet das Maschinenhaus des Windrads in 100 Metern Höhe gegen 5 Uhr in Brand. Die...
[Göstage]
2021-10-04 08:21
2

Tidskriften Fokus har en stor artikel om vindkraftsfrågan.

"Svenskarna är i allmänhet positiva till vindkraften som sådan, åtminstone så länge de själva slipper se den. Enligt SOM-institutets rapport Åsikter om energi och kärnkraft från i våras är 73 procent av svenskarna positivt inställda till vindkraft, vilket kan jämföras med att 32 procent uppger att de är positivt inställda till kärnkraft. 58 procent av svenskarna anser att vi bör satsa mer på vindkraft än vad vi gör i dag, och endast 9 procent anser att vi bör satsa mindre på vindkraft, alternativt helt avstå från den."---

"Den överväldigande positiva inställning till utbyggd vindkraft som framkommer i SOM-institutets och Sifos undersökningar överensstämmer inte med den undersökning som Sifo/Kantar genomförde bland invånarna i Krokoms kommun tidigare i år, på uppdrag av Projekt Kaxås.
I hela kommunen ansåg 52 procent av de tillfrågade att kommunen borde säga nej till det föreslagna vindkraftsprojektet, medan endast 25 procent ansåg att kommunen borde säga ja. I socknen Offerdal, där byn Kaxås ligger, var motståndet ännu mer kompakt med 63 procent emot och 21 procent för. I övriga delar av kommunen uppgav hälften att de var emot och 26 procent att de var för."---

Det känns bekant från tidigare debatter om slutförvar av kärnkraftsavfall, byggande av nya fängelser och öppnande av asylboenden - "tack gärna, men inte i min närhet".

Frågor om inställningen till vindkraft borde kanske därför inte ställas om den allmänna åsikten, utan vad man skulle säga om snurror i den egna omgivningen.

De svallande känslorna kring vindsnurror höga som Eiffeltornet har fått jämtländska Offerdal att pausa processen. Små orter över hela landet splittras i frågan om vindkraft.
  • Redigerat 2021-10-04 08:31 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-10-04 18:36
1

Bolaget som planerat för en vindkraftpark vid Röknölen i Höljes lägger nu projektet på is.

Majoriteten av kommunpolitikerna i Torsby har tidigare tagit ställning mot projektet, och även boende har protesterat.

https://sverigesradio.se/artikel/efter-motstandet-planerna-pa-vindkraftspark-vid-roknolen-laggs-pa-is

Bolaget som planerat för en vindkraftpark vid Röknölen i Höljes lägger nu projektet på is. Majoriteten av kommunpolitikerna i Torsby har tidigare tagit ...
[Jimmy.L]
2021-10-07 09:32
2

En opinion håller på att växa fram mot planerna på en vindkraftspark på Hedlandet utanför Eskilstuna. Anna Wennberg har ett torp i närheten och är orolig att vindkraftverken kommer att påverka omgivningen.
https://sverigesradio.se/artikel/boende-kritiska-till-vindkraftspark-skapar-opinion

En opinion håller på att växa fram mot planerna på en vindkraftspark på Hedlandet utanför Eskilstuna. Anna Wennberg har ett torp i närheten och är ...
[VSK]
2021-10-07 10:30
1

Vid Köping, Västmanland ville man bygga vindsnurror som va 300 m höga då det blåste så dåligt där (har inte länken kvar).

[Jimmy.L]
2021-10-12 16:53
3

Företaget Eolus Vind AB går inte vidare med sina planer på tolv vindkraftverk i Rejmyre, Finspångs kommun. Det bekräftar företaget för SVT Öst.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/planer-pa-vindkraftspark-i-rejmyre-nedlagt

Företaget Eolus Vind AB går inte vidare med sina planer på tolv vindkraftverk i Rejmyre, Finspångs kommun. Det bekräftar företaget för SVT Öst.
[VSK]
2021-10-13 01:00
1

Krever at 151 vindturbiner rives.

Samene vant vindkraftsaken i Høyesterett. Nå krever folkebevegelsen Motvind Norge at de to største vindkraftanleggene i landet rives. Ifølge advokat er riving en naturlig konsekvens av dommen.

Heja Norge

https://www.nrk.no/trondelag/motvind-norge-og-torbjorn-lindseth-krever-at-vindkraftanleggene_pa-fosen-rives-etter-hoyesterettsdom-1.15685520

Samene vant vindkraftsaken i Høyesterett. Nå krever folkebevegelsen Motvind Norge at de to største vindkraftanleggene i landet rives. Ifølge advokat er riving en naturlig konsekvens av dommen.
[Jimmy.L]
2021-10-13 18:37
2

Piteå kommun vill skärpa reglerna för var och hur vindkraftverk får byggas.

Bland annat handlar det om en maxhöjd på 150 meter i områden nära kusten.

https://sverigesradio.se/artikel/kommunen-vill-skarpa-reglerna-for-hur-vindkraftverk-far-byggas

Piteå kommun vill skärpa reglerna för var och hur vindkraftverk får byggas.Bland annat handlar det om en maxhöjd på 150 meter i områden nära kusten.Mikael ...
[Jimmy.L]
2021-10-17 08:35
2

"Jag kommer fira med bubbel", säger Christian Elmqvist som länge kämpat mot byggandet av 250 meter höga vindkraftverk i Östad och Uråsa utanför Väckelsång.

Länsstyrelsen i Kalmar, som hanterar Kronobergs vindkraftsfrågor, säger nu nej till etableringen av de höga vindkraftverken i såväl Östad som utanför Ryd i Tingsryds kommun.

https://sverigesradio.se/artikel/nej-till-vindkraftverk-splittrar-byn

"Jag kommer fira med bubbel", säger Christian Elmqvist som länge kämpat mot byggandet av 250 meter höga vindkraftverk i Östad och Uråsa utanför Väckelsång. Länsstyrelsen ...
[Jimmy.L]
2021-10-18 07:08
1

Ett 70-tal gigantiska vindkraftverk är på väg att byggas på olika platser i Finspångs kommun, men protestgrupper bildas nu som tänker kämpa för att stoppa planerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/protesterna-vaxer-mot-vindkraftsplanerna-i-finspang

Ett 70-tal gigantiska vindkraftverk är på väg att byggas på olika platser i Finspångs kommun, men protestgrupper bildas nu som tänker kämpa för att stoppa planerna.
[Jimmy.L]
2021-10-18 07:17
1

Vi kör vidare i ny tråd

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer