Debatt iFokus

Debatt

Etiketter: samhälletcorona
Läst 212 ggr
Marinas Mix
2

SMS från Fohm &MSB om corona

Många med mig har väl fått detta SMS
Vad gör det för nytta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8o22b/expertens-tunga-sagning-pr-ploj-av-samsta-sort

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

I dag skickas smsen som ska få svenskarna att hålla restriktionerna i jul. PR-experten Paul Ronge är inte nådig i sin kritik. – Det blir nästan patetiskt.
[Jimmy.L]
1

”Antiklimax!”, ”Var det där allt?”. I sociala medier är många av reaktionerna präglade av både förvirring och besvikelse.

”Hur kan man skicka ut ett sånt här sms? Ingen info i meddelandet. Ingen länk”, skriver en användare på Twitter.

Och just meddelandets kortfattade innehållslösa natur är ett huvudtema bland reaktionerna.

”Regeringen höll alltså en presskonferens med fyra ministrar för att skicka ett sms utan länk”, skriver den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali på Twitter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reaktioner-i-sociala-medier-pa-myndigheternas-corona-sms

Under måndagsmorgonen började 22 miljoner sms fyras av mot det svenska folket. Ambitionen: Att nå ut med information som är tänkt att bromsa spridningen av covid-19. Men, när det väl började plinga till i folks mobiler var reaktionerna i sociala medier inte nådiga.
[Jimmy.L]
3

"Fick de betala per tecken tro?"
Andreas

”Helt värdelöst sms anser jag. Vitsen trodde jag var att all information skulle stå i sms:et.”
Tina

”Ser ut som ett spam-sms”
Olivia

”Det kunde ju ha fått innehålla någon slags information…, vilket antiklimax.”
Jonna

”Hade varit första april så skulle jag tro att det var ett skämt.”
Sandra

”Kunde de inte bemöda sig att lägga in en länk till informationen i sms:et?”
Stathis

”Man har alltså haft två presskonferenser för utskicket av detta sms. När sms:et sedan skickas ut så har man missat länk.”
Quincy

https://www.mitti.se/nyheter/stor-ilska-mot-folkhalsomyndighetens-sms/reptln!6RHkfLycNMkt7FEBu5oqkw/

[Jimmy.L]
0

Jag fick den nyss, helt obegripligt att man inte har med en länk.

Draken
2

Fick ett SMS idag jag med. Det var ganska fånigt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Herveaux
2

Från artikeln i #0:
MSB: ”Inte möjligt att länka”
Andra påpekanden som har gjorts kring smsen är att Folkhälsomyndigheten förkortas som ”Fohm” – i stället för ”FHM” som varit mer brukligt under pandemin. Samt att smset inte innehåller en länk till Krisinformations hemsida.

”Det var inte möjligt att lägga in länkar i sms:et. Du får vända dig till mobiloperatörerna för få att veta mer om de tekniska förutsättningarna”, skriver MSB om detta på sin hemsida.

Vad säger man… 😂

// Harley

• Redigerat 2020-12-14 14:23 av Herveaux
[Jimmy.L]
0

Av säkerhetsskäl innehåller sms:et från FHM och MSB inga länkar. Finland skickade däremot ut ett liknande sms för två veckor sedan, med både länkar och information på flera språk.

– Det är efter samråd med polisen som vi bestämt att göra så här, säger MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronasms-inte-sakert-med-lankar

Av säkerhetsskäl innehåller sms:et från FHM och MSB inga länkar. Finland skickade däremot ut ett liknande sms för två veckor sedan, med både länkar och information på flera språk. – Det är efter samråd med polisen som vi bestämt att göra så här, säger MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.
[Jimmy.L]
1

Finland kan men inte Sverige.

[Jimmy.L]
0

I fredags plingade det till i mobiltelefoner runt om i Finland med en varning på flera språk. Finländska myndigheter skickade ut samma sms till hela befolkningen: "Coronavirusläget i Finland försämras. Skydda dig själv och andra. Se regionala rekommendationer och begränsningar", rapporterar Yle.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/finland-skickade-miljoner-sms-sverige-vill-lara-sig-7006486

Sverige har hört av sig till Finland för att lära sig hur landet bar sig åt när man nyligen skickade ut flera miljoner sms med information om coronaläget. "Det är justitiedepartementet som ville veta mer om Finlands erfarenheter", skriver MSB i ett mejl till TT.
Marinas Mix
2

Ja det föll ju platt på backen så att säga.
Men nu kan ju dem däringa ministrarna slå sig på bröstet och tala om hur duktiga dem är….

_

[VSK]
2

Fick oxå detta sms men då det inte stod avsändare samt länk så spärrade jag avsändaren samt anmälde detta som spam.

• Redigerat 2020-12-14 14:24 av [VSK]
[Jimmy.L]
2

MSB får tillsammans med Folkhälsomyndigheten och Krisinformation.se ta emot en våg av kritik för massutskicket av sms till svenska folket. Men både MSB och Krisinformation avrådde i själva verket regeringen från att göra massutskick via sms.

Det visar handlingar som SVT tagit del av. MSB ansåg det ”olämpligt för massutskick av denna typ”.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-msb-sagade-iden-om-ett-corona-sms-olampligt-for-massutskick-av-denna-typ

MSB får tillsammans med Folkhälsomyndigheten och Krisinformation.se ta emot en våg av kritik för massutskicket av sms till svenska folket. Men både MSB och Krisinformation avrådde i själva verket regeringen från att göra massutskick via sms. Det visar handlingar som SVT tagit del av. MSB ansåg det ”olämpligt för massutskick av denna typ”.
[Göstage]
0

Har inte fått något SMS. Damberg och Ygeman har väl slarvat bort mig i telefonboken…😁

[Jimmy.L]
2

#12: Stefan ringer dig i kväll. 😆

[Göstage]
3

#13 Skräm mig inte! 👀

[Jimmy.L]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14:

[VSK]
1

#15:

Vad är det på klippet. Får bara upp en varningsruta om fake news 😜

Draken
3

#16: Är väl inte så konstigt. Hela han är ju en stor jävla fejk 😝

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[VSK]
4

#17:

Aha, är det därför mina skyddsprogram varnar för skadligt innehåll 😅

Draken
1

#18: Japp 🤣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2

#12 Nu har även jag fått SMS:et. Läst det med stort intresse. Inte.

Draken
1

#20: Meh…det var väl ett riktigt intressant SMS, tycker du inte 😲😜🤣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
1

#21 Jag låter Cwejman få föra min talan.😉

Regeringens sms-utskick om pandemin och smittskydd är både förvirrande och tomt på innehåll. Den 11 december meddelar regeringen på en presskonferens att det
Draken
0

#22: Gör du rätt i 😁

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2

"Sms-floppen säger allt om det svenska fiaskot", skriver Expressen på ledarplats.

Senfärdigt, motvilligt och pliktskyldigt. Regeringens sms om covid-19 är symptomatiskt för hur modern teknik har använts i pandemibekämpningen.
  • Redigerat 2020-12-15 08:06 av [Göstage]
[VSK]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

😜

[VSK]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

😱

[Moon AppleGrey]
0

#5: Ja, men att det förkortades till FoHM i sms:n var ju bara korrekt, då det är så den officiella förkortningen av Folkhälsomyndigheten lyder.
Att sedan vissa medier använder FHM istället får stå för dem.

Det jag vänder mig emot var att det inte fanns någon poäng med att göra ett massutskick när de ändå inte kom med några nya uppgifter.

[Hayabusa]
2

"Med det nästan oxymoroniska uttrycket ”skärpta råd” vill myndigheterna framhäva ”den starka tradition av frivillighet” som Anders Tegnell talade om i våras och som kännetecknar den svenska hållningen. Staten vill, som jag förstår det, gå så långt det bara är möjligt i att ”ge råd” utan att det för den skull ska bli ”tvång”. Staten vädjar till vår egen inre kontroll och vill helst inte använda yttre kontroll, alltså patrullerande militär som övervakar en lockdown. En i grunden korrekt och sympatisk hållning enligt mitt förmenande – men har det fungerat? Uppenbarligen inte. Förmodligen hoppades staten på ett ansvarstagande folkhem som tyvärr för länge sedan upplösts i Black-Friday-rus."

Ulf Karl Olov Nilsson, mer känd under namnet UKON, är psykolog och poet.

[VSK]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#29:

Lyssnar man på det här så förstår man vad som menas med "icke tvång" mm.

Regeringen försöker ändra på vår grundlag så att vi kommer ännu ett steg närmare diktatur.

Marinas Mix
0

#30 Hoppsan, det var visst inte populärt hos You Tube….

_