Ekorrhjulsavhopparna snyltar
Ekorrhjulsavhopparna snyltar på de som jobbar och betalar skatt
"Vi läser om dem överallt. De ”modiga” förebilderna som hoppar av ”ekorrhjulslivet” för att förverkliga sig själva på olika sätt. Ofta avstår de lönearbete och därmed även att bidra med skatteintäkter. Avhopparna förutsätter dock att vi andra stiger upp i regnet varje morgon och går till jobbet. De förutsätter att andra bidrar till att finansiera välfärden. Det här är varken en hållbar eller solidarisk livsstil, skriver Agneta Tjernström Lustig, arbetsmarknadsanalytiker."
Länk till debattartikeln på GP.se:
https://www.gp.se/debatt/ekorrhjulsavhopparna-snyltar-p%C3%A5-de-som-jobbar-och-betalar-skatt-1.40121181
Har Agneta rätt eller är hon helt ute och cyklar?
// Staffan
#0: Jag tycker artikeln är skriven i en väldigt bitter och nedvärderande ton.
Låter som att Agneta skulle behöva prata med dessa människor istället för att bara prata (skriva) om dem.
Hon har ju en del frågor som enkelt skulle kunna besvaras av "de skyldiga" istället för att man sitter på kammaren och dömer ut dem.
Egna frågor jag har efter att ha läst är saker som; vad kostar alla de som idag kan leva på bidrag fast de egentligen är fullt arbetsföra? (Här menar jag inte sjukskrivna mfl.)
Hur mycket skatt förlorar vi på alla som med hjälp av egen kreativitet eller en flitig revisor nolltaxerar?
Vad skulle dessa avhoppare kosta samhället om de istället fortsatte vara duktiga små ekorrar som sen kraschar och blir långtidssjukskrivna?
Låter jag lika bitter som jag tyckte Agneta gjorde nu? 😶
Det känns bara som att hon silar mygg och sväljer kameler när det kommer till förlorade skatteintäkter.
Det typiska ekorrhjulet passar inte alla och bara för att man väljer en annan livsstil tycker inte jag man per automatik ska stämplas som skattesmitande snyltare.
Det finns säkert en och annan avhoppare som faktiskt väljer att bli en snyltare iom sina livsförändringar men de allra flesta avhopparna tror jag gör sitt för att dra sitt strå till stacken.
Agneta får gärna gå ett par mil i mina skor. Det är inte så "bara" att skaffa en (annan) utbildning eller hitta ett annat jobb, en annan bostad osv när man inte trivs i eller mår bra av sin nuvarande livssituation i ekorrhjulet.
// Harley
Jag har väl inte så mycket synpunkter varken på avhoppare eller de som knegar på i alla väder. De och vi har ju bevars bara ett liv, och kan avhopparna försörja sig på hederligt vis, så…
Däremot vill jag ge ATL rätt i synpunkterna på hur media framställer dessa självförverkligare- i mina ögon är de inga förebilder.
"De finns plötsligt överallt - i tv-inslag såväl som i lokaltidningar och veckotidningar. Helgbilagorna tycks dessutom ha sina huvudartiklar dedikerade till dem och de får, utan följdfrågor eller nyansering, fritt lägga ut orden om att deras väg är den rätta."---
*"Detta är dock aldrig frågor som ställs. Reportagen handlar istället om hur mycket bättre de mår eller hur mycket friare de känner sig."---
(Läste lite summariskt, så jag kan ha missat något.)
Källa som #0.
- Redigerat 2021-01-22 14:38 av [Göstage]
#0 Ser att en "ekorrhjulsavhoppare" svarar Tjernström Lustig på GP debatt.
Nu har diskussionen nått tidningens ledarsida.
Tack för att du uppdaterar Göstage, väldigt intressant ämne.
//en avhoppare in the making som vägrar snylta
// Harley
#5 Ja, jag förstår att diskussionen kan engagera, även om jag personligen mest noterar att den pågår. 😉
Intressant samhällsfråga med många infallsvinklar.