Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 369 ggr
Hiddeniten
2021-03-17 10:55
2

Astra Zeneca utsatta?

Främmande makt kan ha intressen av att vaccineringarna i Europa grundstöter.  Astra Zeneca och andra vaccintillverkare har utsatts för en påverkanskampanj, enligt en av Sveriges främsta experter, enhetschef Mikael Tufvesson på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. ”Aktörer som tillhör främmande stater har bedrivit påverkan i de frågorna”, säger han. 
[Göstage]
2021-03-17 11:14
2

#0 Ja, främmande makt försitter säkert inte chansen att utnyttja situationen i propagandasyfte.

Sedan kan man ta det vidare, och då når vi konspirationsnivån: kan de ha kommit in i tillverkningsprocessen? Jag tror inte det, men det vore fel att inte ställa frågan.

• Redigerat 2021-03-17 11:22 av [Göstage]
[Hayabusa]
2021-03-17 11:40
2

Allt är möjligt. Maktintresse skyr inga medel.

[Jimmy.L]
2021-03-17 11:44
1

Mycket troligt att dom utsatts för främmande makt.

[Göstage]
2021-03-17 11:51
1

Intresset för licenstillverkning av alternativ till Astra Zeneca är ju stort från många håll.

Utvecklarna av Sputnik V meddelade på måndagen att företag i flera EU-länder tecknat avtal om att producera det ryska vaccinet.
  • Redigerat 2021-03-17 11:51 av [Göstage]
Marinas Mix
2021-03-17 17:22
0

Här fanns en hel del vad folk tycker om Astra Zenecas vaccin

https://www.dn.se/insandare/noterat-av-dns-lasare-den-17-mars-2021/

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

DN:s läsare kommenterar kortfattat läget i Sverige och världen den 17 mars 2021.
[Göstage]
2021-03-18 08:24
3

Nu talas det klarspråk om vilken den främmande makten är, vilket ju alla redan anat.

Ryska påverkansoperationer smutskastar Astra Zeneca – till fördel för sitt egna vaccin Sputnik V. ”Det är väldigt tydligt att Ryssland har angripit vaccinutrullningen på flera håll", säger Jänis Särts, chef över Natos center för strategisk kommunikation.
  • Redigerat 2021-03-18 08:25 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-03-18 08:33
1

#6: Lågoddsare på den och EU vill köpa deras vaccin.

[Göstage]
2021-03-18 08:35
1

#7Ja, även Sverige verkar ju vara med bland de köpsugna. (#4)

[Göstage]
2021-03-21 13:14
2

Den ryska vaccinationsdesinformationen verkar åtminstone gå hem i vissa kretsar. Vi såg representanter för det klientelet på våra torg igår.

Ryssland sprider desinformation för att så tvivel kring Astra Zenecas och andra covid-vaccin utvecklade i väst, enligt experter. Såväl antivaxxare som högerextremister
  • Redigerat 2021-03-21 13:16 av [Göstage]
[Göstage]
2021-03-25 08:57
1

Mer om påverkan av olika slag i pandemins spår, se denna tråd.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Marinas Mix
2021-03-25 13:10
1

_

Sedan det svensk-brittiska läkemedelsbolaget Astra Zeneca meddelade att de skulle ge sig in vaccinbranschen har resan varit minst sagt skakig. Rubrikerna har handlat om försenad produktion, uteblivna leveranser, exportbråk och nu senast om eventuella biverkningar som kan kopplas till deras vaccin. Så hur mycket stryk har Astra Zenecas varumärke tagit av alla turer? Hur borde de ha kommunicerat med omvärlden? Och hur lätt är det för ett företag att reparera ett skadat förtroende? Det pratar vi om…
Hiddeniten
2021-03-29 15:12
0

Ett sätt att lura/vilseleda patienter?
"ASTRA ZENECAS VACCIN BYTER NAMN

Astra Zenecas coronavaccin, "Covid-19 Vaccine AstraZeneca", byter namn uppger Läkemedelsverket.

Vaxzevria är läkemedelsföretagets nya namn på vaccinet.

Namnändringen godkändes av EMA den 25 mars efter ansökan från företaget.

"Alla läkemedel ska ha godtagbara och särskiljande benämningar. Både fantasinamn och generiska namn (Covid-19 Vaccine AstraZeneca) kan användas vid namngivning av läkemedel.", skriver Läkemedelsverket på sin hemsida."

[Jimmy.L]
2021-03-29 15:33
0

Märkligt namn…

[sekler]
2021-03-29 16:03
3

#12: Blev också fundersam när jag såg det där med tanke på alla turer som vart kring Astras så är ett namnbyte lite märkligt. Hmmm 🤔

Hiddeniten
2021-04-06 18:06
0
Den finns en koppling mellan Astra Zenecas vaccin och blodproppar. Det säger EMA:s vaccinchef Marco Cacaleri på tisdagen. – Så fort det kommer något slags besked från EMA så kommer vi att gå ut med det, säger Thomas Ekelund, pressansvarig på Läkemedelsverket.
Hiddeniten
2021-04-11 10:24
1

Såg Presskonferensen med Tegnell häromdagen och han fick frågan om Astras vaccin och svaret vare att EMA hade varit väldigt otydliga i sitt svar, så de inte riktigt var med på vad som menades.
Nu läste jag denna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRVALk/forskare-skyhoga-nivaer-av-antikroppar-mot-blodplattar-hos-patiente
Bra att de kommit fram till något. Även Janssens vaccin har denna biverkning, enligt vad jag läst

Norska forskare har nu tittat närmare på de blodproppar som anses vara en ovanlig biverkning av Astra Zenecas vaccin. De norska patienter som drabbats har haft ”skyhöga” nivåer av antikroppar mot trombocyter. – Vi har aldrig sett en så hög nivå, säger överläkaren Ingvild Sørvoll på en presskonferens.
Soligajag1
2021-04-11 10:28
1

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/information-till-personer-som-nyligen-vaccinerat-sig-med-astra-zenecas-vaccin/

Jag blir då orolig , angående detta Vaccin??
Läste nyss om detta . Nej tack , inget Astra för mig.
Hur tänker ni allihopa ??

HH 🙂

Nu finns information framtagen till den som nyligen har vaccinerats med Astra Zenecas vaccin mot covid-19. Bara den som känner av symtom på allvarligt medicinskt tillstånd behöver kontakta vården.
[Jimmy.L]
2021-04-11 10:46
2

#17: Hellre vaccin än corona.

Soligajag1
2021-04-11 11:14
0

#18:

Okej, , jag , det är tur att vi tänker olika , alla människor.

HH 🙂

Hiddeniten
2021-04-11 12:56
0

Ja hellre vaccin än corona, dock inte Astras vaccin, på grund av andra sjukdomar

Hiddeniten
2021-04-14 12:46
0

Läste just detta på Aftonbladet.

"i dag kl 12:07av Elle Kari Karlsson

Danska myndigheter kommer att slopa Astra Zenecas vaccin "Vaxzevria" från vaccinationsprogrammet. Det erfar TV2.

Myndigheterna kommer hålla en pressträff klockan 14 då besked om Astrafrågan väntas komma.

Vaccinationerna med "Vaxzevria" har varit stoppade sedan fem veckor tillbaka efter larm om mycket sällsynta biverkningar – en koagulationsrubbning i form av blodproppar i kombination med låga nivåer av blodplättar, skriver TT.

Den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) bedömer fortfarande att nyttan överstiger risken med vaccinet, och till skillnad från Danmark valde Sverige för några veckor sedan att återuppta vaccinationerna med Astra Zeneca-vaccinet för 65-plussare efter ett kortare vaccinstopp. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

* Uppdateras runt klockan 14 varje tisdag till fredag med föregående dags statistik. Siffran från Sverige är från Folkhälsomyndighetens dagliga rapporterade siffror. Dessa revideras ibland i efterhand och kan göra att siffrorna för de senaste två veckorna kan göra stora hopp. Från den 14 september kommer Folkhälsomyndigheten bara att uppdatera sin statistik tisdag till fredag. Den 27/8 justerade Folkhälsomyndigheten ner siffran för antal smittade i Sverige på grund av ca 3 700 felaktiga…
Marinas Mix
2021-04-14 12:55
0

De sällsynta men allvarliga biverkningarna från Astra Zenecas vaccin kan eventuellt behandlas på detta vis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41kjkV/forskare-sa-kan-biverkningen-av-astra-vaccinet-behandlas

_

Ett fåtal som vaccinerats med Astra Zenecas covidvaccin har drabbats av en ovanlig livshotande biverkning. Forskare i Tyskland och Österrike, samt i Norge, har nu hittat en behandling som skulle kunna förhindra fler dödsfall. – Det är något som sjukvårdspersonal i Sverige inte alltid känner till, säger Norbert Lubenow, docent och överläkare transfusionsmedicin, vid Akademiska sjukhuset.
[Jimmy.L]
2021-04-23 18:13
1

EMA slår fast: Astra Zenecas vaccins nytta överväger risker

EU:s läkemedelsmyndighet EMA upprepar sitt tidigare besked i sin senaste slutsats om Astra Zeneca-vaccinet. Fördelarna med vaccinet blir högre med personens ålder och graden av smitta i samhället, uppger en EMA-representant till Reuters.

I sin utredning av vaccinet har EMA fastslagit att risken för allvarliga biverkningar som sällsynta blodproppar är 1 på 100 000 vaccinerade människor, skriver Reuters. Det saknas data för att avgöra risknivån för sällsynta biverkningar som blodpropp med lågt antal blodplättar. Dessutom kan man i nuläget inte ge en kontext för hur nytta/risk-förhållandet ter sig när det gäller kön.

Källa SVT Live

[Göstage]
2021-04-25 09:19
0

En pensionerad svensk informationschef på Astra Zeneca är bedrövad över företagets vanrykte som uppkommit under vaccindebatten.

I 20 år arbetade Staffan Ternby som informationschef på först Astra och sedan Astra zeneca, innan han gick i pension 2008. Uppmärksamheten kring vaccinets eventuella biverkningar har fått honom att reagera.
[Jimmy.L]
2021-04-25 09:32
0

#24: Jag kan förstå folks oro även om jag inte tvekar att ta sprutan.

[Göstage]
2021-04-25 09:42
1

#25 Jag har redan fått sprutan. Nu fick jag Pfizer utan särskild begäran, men jag skulle ha accepterat Astra Zenecas, utan att blinka.

#23 Sedan lider jag med "svenska" Astras Zeneca, som gav koncernen världsframgång med Losec, men som nu blivit "delaktiga i skuld" för sådant de inte haft inflytande om.

[Göstage]
2021-04-25 10:17
1

Otroligt trist när vaccinatörer blir utsatta för ovett för att inte ge önskat vaccin. "Vaxx upp", skulle jag vilja säga till de klagande.

Tårar, total glädje och ren panik – landets vaccinatörer möts av hela känslospektrumet. Turerna kring Astra Zenecas vaccin har dessutom lett till merarbete för
  • Redigerat 2021-04-25 10:20 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-04-25 10:22
1

#27: Bedrövligt hur vissa beter sig.

[Göstage]
2021-04-25 16:00
1

#27 ff En av tre vaccinaspiranter tackar nej till Astra Zeneca på Capios vårdcentral i Stockholm, och stämningen kan tidvis vara hätsk, med hot, oförskämdheter och skrik, säger en sköterska till SR.

Det går inte att välja vilket covidvaccin man får – men på Capio vårdcentral i Stockholm är det en av tre patienter som avstår när personalen tar fram ...
  • Redigerat 2021-04-25 16:01 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-04-25 20:33
1

Massvaccineringen i Storbritannien rullar på och nu har två tredjedelar av den vuxna befolkningen fått minst en spruta. Astra Zeneca är det vanligaste vaccinet, men trots larmen om allvarliga biverkningar, verkar britterna inte tveka när de kallas till vaccinering. ”Det handlar om krisberedskap och Dunkirk-spirit” säger svenska Anna Rose, som bott i England i över 20 år.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/20-miljoner-britter-vaccinerade-med-astrazeneca-utan-oro-for-biverkningar

Massvaccineringen i Storbritannien rullar på och nu har två tredjedelar av den vuxna befolkningen fått minst en spruta. Astra Zeneca är det vanligaste vaccinet, men trots larmen om allvarliga biverkningar, verkar britterna inte tveka när de kallas till vaccinering. ”Det handlar om krisberedskap och Dunkirk-spirit” säger svenska Anna Rose, som bott i England i över 20 år.
[Jimmy.L]
2021-04-26 18:31
1

Kvinnan som var fullt frisk vaccinerades med Astra Zenecas vaccin för två veckor sedan. Hon drabbades senare av både blodpropp och låga nivåer av blodplättar och vårdades först på intensivvårdsavdelningen. I förra veckan avled hon.

– Jag kan bekräfta att vi fått in ytterligare en rapport om ett misstänkt dödsfall kopplat till vaccinering under förra veckan, svarar Veronica Arthurson som är enhetschef på Läkemedelsverket i ett sms till SVT Nyheter Väst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ytterligare-svenskt-dodsfall-efter-astra-vaccination-utreds

Kvinnan som var fullt frisk vaccinerades med Astra Zenecas vaccin för två veckor sedan. Hon drabbades senare av både blodpropp och låga nivåer av blodplättar och vårdades först på intensivvårdsavdelningen. I förra veckan avled hon. – Jag kan bekräfta att vi fått in ytterligare en rapport om ett misstänkt dödsfall kopplat till vaccinering under förra veckan, svarar Veronica Arthurson som är enhetschef på Läkemedelsverket i ett sms till SVT Nyheter Väst.
Hiddeniten
2021-04-29 19:16
0

Undrar hur det blir, med dem som tackat nej till Astra Zeneca.
I intevjuven säger han ju att de kommer att sluta köpa in Astra om 2 veckor. Undrar hur många som då kommer att "vänta ut lagrena" innan de bokar vaccinering
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ny-motgang-for-astra-zeneca-lagt-anseende/

Ny Kantar Sifo-mätning visar skillnaden: ”Negativ kritik och publicitet påverkar”
[Jimmy.L]
2021-04-29 19:27
0

#32: Dom lär få boka i slutet av maj eller vänta till i höst.

Marinas Mix
2021-04-30 05:21
0

_

Region Stockholms inriktning att enbart erbjuda Astra Zenecas covid-19-vaccin till de över 65 år rör upp känslor. Under onsdagen hade DO fått in ett 20-tal ...
[Göstage]
2021-05-01 18:41
0

Läkemedelsverket tycker inte att man skall lås sig på Astra Zeneca vad gäller biverkningar.

13 dödsfall har anmälts till Läkemedelsverket efter att personer tagit Astra Zenecas vaccin. Motsvarande siffra för Moderna är tio och Pfizer 159.
  • Redigerat 2021-05-01 18:43 av [Göstage]
[Göstage]
2021-05-15 08:03
1

Motståndare till Astra Zenecas vaccin avstår inte bara från att ta deras vacccin själva - vissa av dem försöker även avskräcka andra från att låta vaccinera sig med Astra Zeneca.

Astra Zenecas vaccin har skapat starka reaktioner efter larm om biverkningar. På Sahlgrenska har vissa personer vänt i dörren när dosen från Astra Zeneca plockas fram
[Jimmy.L]
2021-05-15 08:09
1

#36: Är en sak att inte vilja ta Astra men hålla på och skrämma andra är dåligt.

Marinas Mix
2021-05-16 14:26
0

Forskarna tror att de kommit på varför den där sällsynta biverkningen uppstår med AstraZeneca och Jansens vaccin.
Det är andra inslaget i denna video.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Aloe1j/johan-carlson-allt-blir-inte-som-vanligt--trots-lattade-restriktione

_

Folkhälsomyndighen bedömer att samhället kan återgå till ett normalläge i september, om vaccinationerna fortsätter som planerat och vi fortsätter att följa regler och råd i hög grad. Men frågan är hur det nya normala kommer att se ut. Även om de flesta restriktioner och råd väntas försvinna, väntas också en del av dem vara kvar.