Skaffa covidbevis?
Från och med 1 juli skall covidbeviset vara i drift i hela EU.
Så här skaffar man det:
Vaccinera dig. Inom sju dagar rapporteras vaccinationen in till Nationella vaccinationsregistret.
Logga in med e-legitimation på www.covidbevis.se (öppnar 1 juli).
Hämta, skriv ut eller spara ditt vaccinationsbevis. Beviset skickas även automatiskt till din digitala brevlåda, om du har en.
Redo att användas. Kom ihåg att undersöka vilka regler som gäller för ditt resmål.
Det tar ett antal dagar (högst sju dagar) efter vaccinering innan du kan hämta ut ditt vaccinationsbevis. Det beror på att den som utfört vaccineringen ska hinna lägga in uppgifterna i Nationella vaccinationsregistret.
EU:s digitala covidbevis (tidigare Gröna bevis) är en kommande kostnadsfri e-tjänst där du kan få ett bevis på att du är vaccinerad mot covid-19.
Covidbevis öppnar den 1 juli. Senast den 12 augusti går det också att hämta bevis på negativt covid-19-test och bevis på tillfrisknande via tjänsten Covidbevis.
Artikellänk: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-blir-covidbeviset
- Redigerat 2021-06-16 17:52 av [Göstage]
Länk till EU-kommissionens informationssida på svenska om covidintyget.
- Redigerat 2021-06-17 09:29 av [Göstage]
Från idag skall covidbeviset vara i drift.
Enligt tyska IT-experter finns det säkerhetsbrister i de framhastade covidpassen: "personuppgifter och uppgifter om vaccinering kan läcka och systemet är sårbart för cyberkriminella", hävdar de.
Jag har hämtat mitt det har maken också, så nu blir det Norge nästa 😁
E-hälsomyndighetens beslut att begränsa vaccinpassets giltighet till 90 dagar skapar onödiga väntetider och irritation hos allmänheten, anser Malin Siwe på Expressens ledarsida.
"Beslutet om 90-dagarsgräns för vaccinpappret är EHM:s eget. Det kommer att innebära nya hårda belastningar på servrarna. För att inte tala om allt pappersarbete med blanketterna från svenskar som inte använder bank-id.
Den som saknar detta e-leg måste vara ute i väldigt god tid i kontakterna med E-hälsomyndigheten. Det kan ta en månad att få det älskade papperet, som sedan bara varar tre månader. I alla fall när myndigheten skickar ansökningsblanketten en gång till i stället för själva covidbeviset.
I Polen och Tyskland däremot gäller vaccinpasset ett år. De gröna passen, som de också kallas är giltiga i ett år i våra nära grannländer Danmark och Finland också."---
EU-kommissionen föreslog idag att EU:s vaccinpass bara ska vara giltiga i nio månader. Därefter krävs det en tredje dos vaccin för att man skall få resa fritt i Europa. Detta på grund av att vaccinets skyddsverkan är begränsad i tid. Giltigt vaccinpass ska innebära frihet från restriktioner iform av tester eller karantän.
De inhemska kraven på covidpass för bevistande av sammankomster har fått sidoeffekten att allt fler nu skaffat digital brevlåda, skriver TT.
Enligt vad jag blev upplyst om på vårdcentralen så tar det cirka tre arbetsdagar innan e-myndigheten har behandlat vaccinpassetpatientuppgiften så att man kan söka. Gäller såväl de som har bank-ID och vi som söker på annat sätt (även om det går snabbare med bank-ID).
- Redigerat 2021-11-27 07:46 av [Göstage]
Från idag gäller alltså det nya covidpasset för den som tänkt bevista större arrangemang (med fler än 100 närvarande).
Skall skicka in en manuell ansökan i avsaknad av bank-ID. Enligt hemsidan kan man söka först sju dagar efter vaccination, och det tar minst tio dagar för manuell ansökan blir behandlad (för näthämtning går det nästan omedelbart). Det gäller alltså att vara ute i god tid för den icke teknikanvändare som tänkt sig gå på den där matchen, se julfilmen eller dansa kring granen med likasinnade.
- Redigerat 2021-12-01 06:57 av [Göstage]
Restauranger och hotell är undantagna från "passtvånget" om det inte anordnas evenemang i form av underhållning till exempel. Det innebär att många krogägare avbokar trubadurer, trollkarlar och andra artister från engagemang på sina julfester.
"– De tar bort underhållningen för att folk ska slippa visa upp sina covidpass. För då slipper de neka ovaccinerade. Men smittspridningen minskar ju inte för att man tar bort en vaccinerad artist, man blir så trött", säger en bitter artist till Aftonbladet.
- Redigerat 2021-12-01 07:27 av [Göstage]
JO har trångt i ärendekorgen med anmälningar mot vaccinbevisen.
- Redigerat 2021-12-01 08:08 av [Göstage]
Fejkade vaccinbevis fungerar i myndighetens app.
"– Det är ett problem för trovärdigheten och säkerheten för oss om bevisen inte är korrekta", säger Mats Snäll, ansvarig chef på Myndigheten för digital förvaltning.---
Lönlöst att försöka komma i konakt med e-myndigheten för besked om vccinationsbevis?
"Det var två och en halv vecka sedan som Gun Askeland, 57, från Malmö skickade en blankett om vaccinintyg åt sin mamma Kerstin, 86, för att beställa ett fysiskt vaccinationsbevis.
Sedan dess har hon förgäves sökt e-hälsomyndigheten, som ansvarar för vaccinationsbevisen, för att se om brevet kommit fram.
– Jag har ringt morgon, middag, kväll, men det går inte att gå fram. En dag gjorde jag det prick klockan 8 när telefontiden öppnade, men jag kom inte fram."---
Enligt mejlbesked från myndighetens presstalesperson tar det flera veckor att få ut ett fysiskt vaccinationsbevis. (Dystert besked tycker jag, som skickade in ansökan för en vecka sedan…)
Sedan kravet på uppvisande av vaccinationspass vid evenemang infördes har vaccinationstakten ökat bland unga.
- Redigerat 2021-12-16 13:09 av [Göstage]
Inger, som saknar bank-ID, har väntat förgäves i tre veckor på sitt e-bevis.
- Redigerat 2021-12-20 18:01 av [Göstage]
#15: Bedrövligt att det ska ta så lång tid.
Över 2 700 kronobergare över 18 år har tagit sin första vaccinationsspruta efter att regeringen fattade beslut om vaccinpass på allmänna och offentliga tillställningar med publik över 100 personer.
En som är starkt kritisk till covidpassen och är Växjöbon Aida Reva Begovic.
https://sverigesradio.se/artikel/aida-kritisk-till-passen-ska-inte-vara-villkor-for-ett-normalt-liv
Ökad användning av vaccinationsbevis i fler verksamheter än idag är välkommet, men inte tillräckligt för att stoppa smittspridningen, skriver FHM i ett remissvar till regeringen.
#18: Jag instämmer i det
Alla, såväl nyanställda som redan anställda i region Dalarna måste visa upp ett giltigt vaccinationspass har regionledningen bestämt.
- Redigerat 2021-12-22 17:44 av [Göstage]
#15 #16 På nyårsafton är det en månad sedan jag skickade in min beställning av pappersintyg. Har inte hört ett smack sedan dess- tur att man inte hade något evenemangsbesök inbokat... 🤔
#21: Hinner bli vår innan du får den. 🙄
#22 "Sex veckors väntetid", skrivs det nu. Då är det bara har en vecka kvar innan jag får det. Kanske. 🙄
- Redigerat 2022-01-04 07:00 av [Göstage]
#23 Den så kallade kommunikationsstrategen på myndigheten gör "sitt bästa" för att skuldbelägga dem som är dumma nog att inte skaffa bank-ID, trots att det inte är något officiellt legitimationssätt, utan precis som namnet säger en bankidentifiering.
”Vi beklagar att väntetiden just nu är så pass lång. Det beror på att en mycket stor mängd manuella ansökningar, med blankett, har kommit in sedan vaccinationsbevis började användas som smittskyddsåtgärd 1 december - trots att det finns en digital tjänst."---
"Om du skaffar e-legitimation, så har du ditt vaccinationsbevis på två minuter”, skriver han i ett mejlsvar till tidningen (länk som ovan).
- Redigerat 2022-01-04 07:06 av [Göstage]
Samtidigt som regeringen mycket snart väntas komma med en utökning av kravet på uppvisande av giltigt vaccinationspass så hopas pappersansökningarna hos e-myndigheten från alla som inte har Bank-ID.
"– Nu har vi kommit till de ansökningar som kom in andra veckan i december. Vi har avverkat 65 000 ansökningar och 65 000 är kvar på hög", säger Erika Burlin Hellman, kommunikationschef vid E-hälsomyndigheten, till SVT.
"För att snabba på processen ska bland annat handläggningen av pappersblanketterna automatiseras, någonting som väntas komma igång under de närmaste månaderna. "---
Under över alla under - idag anlände mitt covidpass på papper! Skickade in ansökan den 3 december, så det tog lite mer än en månad. Det gäller till slutet av juni, så ännu behöver man inte skicka in nästa ansökan…😉
Redan innan beslutet om krav på covidpass kom var e-myndigheten senfärdiga, men när det dekretet kom verkar de ha ställts inför fullbordat faktum, utan chans att för bereda sig genom att ta in ytterligare resurser inför anstormningen av ansökare - speciellt sådana utan Bank-ID. Expressen konstaterar på ledarplats:
"De som vaccinerat sig, och därmed löper mindre risk att bli allvarligt sjuka, måste få leva normalt. Det är poängen med covidbevisen.
Just därför är det oacceptabelt att E-hälsomyndigheten – och Socialdepartementet som myndigheten lyder under – ännu inte har löst problemen med de svenska vaccinationsbevisen. Redan i somras larmades det om att processen är för långsam för dem utan bank-ID. Ännu har bara hälften av de 130 000 som ansökt fått ut sina dokument.
De som saknar bank-ID är inte sällan äldre, eller funktionshindrade. Pandemin har redan tvingat många av dem att leva på sparlåga under lång tid, utan att kunna träffa släkt och vänner, ta en bit mat på restaurang, gå på teater eller bridgekvällar. När myndigheten drar benen efter sig – väntetiden är i dagsläget sex veckor – tvingas de tillbaka in i isolering, trots att de tagit alla sprutor. Det duger inte."---
Nu väcks frågan om det skall krävas att man tagit tre doser av vaccinet innan man kan få vaccinpass.
#28: Verkar idiotiskt.
#29 Ja, och inte lär det korta väntetiden när de som har intyg för två doser skall förnya dem till att gälla tre…🙄
#30: Ja och den som nyligen fått andra sprutan ska alltså uteslutas i 6 månader.
Det kan nog bli riktigt rörigt om man beslutar sig för den lösningen (själv har jag fått intyg för mina tre doser, så jag klarar mig för egen del).
#28 ff I Danmark kan regeringens beslut att vaccinbevisets giltighet är max fem månader för den som fått två doser men ännu ej tre innebära att en halv miljon danskars bevis blir ogiltiga.
#23 ff Från och med februari skall den som beställer vaccinintyg på papper inte behöva vänta längre än två veckor, lovar e-myndigheten.
Ännu inga besked om när den tredje dosen skall ingå som ett krav för vaccinpass som tillåter resor inom EU-området, enligt regeringens vaccinsamordnare.
"– EU-kommissionen arbetar med den frågan. Förr eller senare blir det aktuellt med en tredje dos, men jag kan inte säga vad tidsplanen är, säger Richard Bergström."
- Redigerat 2022-01-27 14:18 av [Göstage]
Alla inrikes restriktioner upphör den 9 februari. Bör innebära att det inte finns så många användningsområde för vaccinationsbevisen kvar, men det behöver nog klargöras i vilka sammanhang man kan tänkas behöva dem även i fortsättningen.
2023 Sedan den 1 juli 2021 har E-hälsomyndigheten utfärdat över 18 miljoner covidbevis, i form av vaccinationsbevis, testbevis och tillfrisknandebevis, men den 1 juli 2023 är alla dessa bevis ogiltiga, oavsett hur nyligen de har utfärdats.
Inga länder inom EU/EES kräver idag covidbevis, men i vissa andra länder kan det finnas skäl att undersöka vilka kvarvarande restriktioner som kan tänkas råda.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-06-28 22:14 av Fornöga
#37: Har ett som skulle vara giltigt till 2024-02-02, men eftersom jag aldrig har behövt visa något av de jag haft så gör det ingen större skillnad.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#38 Har förnyat mitt bevis (utskrivet på papper) ett par gånger. Visade det en gång på Stena, om jag inte minns fel.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)