EU vill byta ut "God Jul" mot "God Helg"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite för tidigt att önska "God Jul" ännu, men man kanske borde passa på medan man fortfarande kan det? EU tycker nämligen att det är mer passande att hälsa "God Helg" i sin kommunikation, konstaterar Karin Pihl på GP:s ledarsida. Pihl skriver bland annat:
"I Dagens Nyheter (16/12 2020) kunde man i fjol läsa om varför det är bra att byta ut hälsningsfrasen. Några argument som framfördes var att det bidrar till inkludering och att det är en anpassning till ett internationellt språkbruk.
För några veckor sedan beslutade också EU-kommissionen om att man ska säga just ”god helg” i stället för god jul i sin kommunikation, just för att vara inkluderande. Något som påve Franciskus reagerat mot och jämfört med fascistiska idéer, och som högerpolitiker i Europa blivit arga över. EU fick backa från rekommendationen (Guardian 30/11).
Både idén att man ska byta ut "god jul" och debatten om att det skulle vara ett hot mot kristendomen är en import av ett amerikanskt fenomen. I USA pågår sedan några år tillbaka ”war on Christmas”, krig mot julen. Det anser åtminstone den kristna högern som slår tillbaka mot trenden att säga ”happy holidays” i stället för ”merry Christmas”.---
"And so happy Christmas for black and for whites,
(War is over if you want it)
For the yellow and red ones,
Let's stop all the fight."
John Lennon
- Redigerat 2022-03-05 17:12 av [Göstage]
#0: Otroligt
Men vad i helvete 😡 Nu får de väl ändå skärpa sig.
Oíson Cantwell kan förstås inte avhålla sig från en spydig kommentar.
Språkprofessorn Lars-Gunnar Andersson i GP om språkstriden kring helghälsandet.
(Ej betalspärr f.n.)
- Redigerat 2021-12-24 16:43 av [Göstage]
Dan Korn, som inte firar julen, tycker att det är märkligt att det är viktigt för somliga att påpeka att julen har andra rötter än de kristna.
"Fortfarande verkar folk tvista om vad julen egentligen är för högtid.
– Jag har sett flera inlägg de senaste dagarna där folk säger att julen är kristen. Nej, säger andra då, julen är hednisk! Alla vill göra julen till sin. Man kan liksom inte tänka sig att julen kan vara båda delarna, säger Dan Korn som noterar att det ofta är ateister som vill påminna om julens förkristna rötter.*
"– Det är lite roligt att de är så noga med att påpeka detta. Det var ju inte så att det var en sekulär högtid före kristendomen. Då dyrkade man ju andra gudar i stället och det gjorde man genom både människo- och djuroffer. Jag tror inte att de skulle vilja återinföra det. Det blir lite krystat över det där, att man måste rena julen från kristna budskap. Kristendomen har ju funnits i Sverige i tusen år så det är klart att det påverkar."---
- Redigerat 2021-12-24 19:31 av [Göstage]
Som den hedning jag är gillar jag ändå den här uppläsningen av julevangeliet.
Kan ses på SVT Play fram till juni 2022.
Nä men varför ? God Jul det inkluderar alla oavsett religion så önskar vi varandra något gott så enkelt ser jag på saken.
Man krånglar till saker och gör sak där sak inte behöver göras men jag måste säga att jag la märke till det här i USA för tre år sedan det stod mer Happy Holiday an vad det stod Mary Christmas.
Vi vill väl inkludera alla så låt alla vara med och dela glädjen med varma ord som God Jul men åter igen ska det söndras och förstöras något som borde vara så naturligt att vi faktiskt delar glädjen med varandra med orden God Jul.
Jag är Hedning och en stolt sådan men jag önskar mina medmänniskor God Jul för det fast jag inte håller med kyrkan men jag håller med om att Julen den är till för alla och att alla ska ha en God Jul 🎅🏻
2024 Är vi där nu?🙄
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#8 Debatten har rullat igång. God Jul, SSAB! [😉](https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sds-harda-ord-om-god-jul-bojkotten/
Läste det där eländet som SSAB kom med och tänkte tanken ingen rök utan eld börjar det någonstans så får det fäste och snart kanske vi inte längre får säga God Jul det ställer jag inte upp på vi ska vara rädda om våra traditioner sånt här ska vi inte huka oss för. Nåja nu var det inget tvång men jag tycker det var lågt att styra sina anställda lägga näsan i blöt i vad dom bör säga den rätten har dom inte.
Jag gör som så många andra jag önskar en riktigt GOD JUL till SSAB ta emot det eller förkasta det är helt upp till er men en förbaskat **GOD JUL **ska ni ha och hör sen varelse ni vill eller inte det har jag bestämt 🎅
- Redigerat 2024-12-10 15:10 av [solljust]
Bitte Assarmo på DGS brukar värna om våra seder och högtider, så även nu.
#11 Mycket bra!
#11 Väldigt bra skrivet av henne 😎
Ja, hemska tanke att nån ska känna sig inkluderad! Så kan vi ju inte ha det, så osvenskt!
Tre år gammal video verkar vara aktuell fortfarande.
"I'm too old for this shit."
Det är upp till var att en att fira de högtider man önskar fira.
Den som inte firar jul, firar inte jul och ett ”God Jul” eller ”God Helg” blir vare sig inkluderande eller exkluderande.
Jul infaller 24/12 men för de som inte firar jul så är det en vanlig dag, inget särskilt att fira med ett ”God Helg”, med andra ord.
Den som tar illa upp av en hälsning…ja, då har man nog inte mycket att bekymra sig över.
- Redigerat 2024-12-11 07:07 av [Hayabusa-0001]
#15 Ni (i denna tråden) tar ju uppenbarligen väldigt mycket illa vid er av en mer neutral hälsning, varför är det en sån stor grej? Det är ett företag som ger riktlinjer för sin verksamhet; ingen tvingar privatpersoner att säga God helg om de inte vill, hur gärna än SD vill få det att låta så.
Sen kan man ju argumentera i det oändliga vad i julen som egentligen är "svensk kultur" men enligt SD verkar ju inte respekt ingå i det begreppet.
God Jul SSAB!
#16 Nej, jag tar inte illa vid mig om någon ger mig en neutral hälsning, men den är för min del vare sig inkluderande eller exkluderande.
Om någon önskar mig ”Happy Thanksgiving” så är det 100% OK för min del. Jag skulle inte drömma om att reagera negativt och förstår heller inte varför någon skulle reagera negativt på ett ”God Jul”.
Ska vi fortsätta på resonemanget helghälsningar så bör då rimligen alla dylika ersättas med något neutralt.
Kommer folk att känna sig mer inkluderade? Nej, inte ett skit.
Dessvärre har det gått därhän att samtidigt som det på vissa håll, även på iFokus, verkar anses som känsligt att önska sina landsmän en God Jul så ses det som omtänksamt att tillönska utövare av den muslimska tron en en fin Eid al-Fitr.
#19 Precis!
Personligen kommer jag aldrig kräva att någon ersätter en ”Eid-hälsning” med något neutralt typ ”Ha en fin dag”.
Det har nada betydelse och är vare sig inkluderande eller exkluderande.
Tror inte att sekulariserade muslimer har något att invända om myndigheter, företag och privatpersoner tillönskar en God Jul. Däremot spelar "de omtänksamma" islamister i händerna när de förnekar en uråldrig tradition. Islamisterna avskyr dessutom om sekulariserade muslimer lockas att närma sig de otrognas firande och kanske rent av blir integrerade.
- Redigerat 2024-12-11 08:41 av Fornöga
#18 Jag håller med. Att SSAB skriver God helg istället kommer inte göra så mycket skillnad i det stora hela, det är därför det är så himla lustigt att folk tar det så personligt, som om det plötsligt är lag på att säga God helg eller att den Svenska KulturenTM utplånas. Det är det inte, ingen kommer bli arresterad för att du säger god jul.
God jul och helg på er!
#23: Känns som en storm i ett vattenglas.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#23 Den som inte kan ta ett ”God Jul” behöver sannolikt hjälp…
#25: Eller oxå är det den som behöver hjälp som skapar ett ramaskri över ett internationellt företags interna riktlinjer … 😏
Att som representant för vårt samhälle fira eid-al adha med rättrogna är halal.💕
- Redigerat 2024-12-11 09:46 av Fornöga
#27 Ja, jösses…😂
Att som vissa debattörer på olika håll få det till att handla om att det "bara" är ett företag med internationella anställda och kunder som vill vara "neutralt" är nog ett devalvera frågan en aning. Det räcker ju att gå tillbaka till TS för att se att det är en fråga av större dimensioner som fått ny näring.
För övrigt verkar SSAB:s personal rätt svala till dekretet uppifrån…😏
Jag har alltid sagt God jul och kommer alltid säga God Jul.
#29: Som Bitte Assarmo skriver:
Har företagets Globala Inkluderings- och Mångfaldskommitté skickat ut samma dokument även på andra språk? Har de förvissat sig om att de afroamerikaner, som är anställda av företaget, slutar önskar varandra "Happy Kwanzaa" eller att hinduiska Medarbetare byter ut "Gita Jayanti" mot det mer neutrala och inkluderande "helg"?
Knappast. Den här typen av kulturförminskning i syfte att "inkludera" gäller enbart västerlänningar, och i synnerhet svenskar. Det är bara vi som förväntas tona ner vår kulturella traditioner och sluta använda fraser som vi använt i generationer.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#31: Tror inte att det riktigt är så att det handlar om att motarbeta svenskar.
Det är en vanlig affärskod i USA att inte nämna religiösa högtider - kan det vara så att man i Ankdammen Sverige behöver gå på kulturkurs för USA är väl ok att referera till?
#31 Rimlig poäng!
Läst: "En anställd inom företaget som TV4 Nyheterna pratat med är mycket upprörd och säger:
– Vi har typ tre invandrare på jobbet, kanske borde det jobbas mer på att anställa minoriteter än att jobba med godhetsknarkande utåt. Ingen är förvånad över deras knasiga tilltag, säger den anställde."---
"Anställda tycker att uppmaningen gör att man indirekt utpekas som rasist, något som är orättvist särskilt med tanke på att man deltagit på utbildningar om hur man gör sig attraktiva för utländsk arbetskraft.
– Det är ju inte så att de invandrare som jobbar här säger upp sig på grund av rasism eller liknande, utan det är HR som inte kallar dem till intervjuer eller anställer dem, så försöker de putta det på oss, säger personen."---
- Redigerat 2024-12-11 15:24 av Fornöga
#34: En anställd rasar 😬
#35 Och en anställd (pressekreterare) svarar.
#36: Är de två nu och tre !invandrare på SSAB. 😎
- Redigerat 2024-12-11 15:27 av Pyttelite
SSAB är ett globalt företag med cirka 14 500 anställda i över 50 länder. Våra produktionsanläggningar är belägna i Sverige, Finland och USA, alla med intressanta karriärmöjligheter. Mindre produktionsanläggningar och stålservicecentra finns över hela världen, till exempel en efterbehandlingslinje i Shanghai för kunder i Asien, försäljningskontor i Latinamerika för kunder i gruvindustrin och stålservicecentra i de baltiska länderna.
Läs mer här:
https://www.ssab.com/sv-se/ssab-koncern/om-ssab/var-verksamhet/produktionsorter-over-hela-varlden
#38 Tror att det hade blivit bökigt för TV4 att intervjua samtliga 14.500.
#39: En anställd som sänder ut på infranätet att folk ska önska God Helg istället för God Jul av 14.500 anställda? Borde inte alla fått komma till tals då?
#39: Så är det säkert men då ska vi tolka informationen efter vad den är … 🤓
#40: Nej det var en anställd som stormade 😬
Läs gärna helheten.
#42 Det är din åsikt.
#43: Nej det är ett svar till ovanstående diskussion - det är ingen åsikt det är fakta.
#44: Det är ingen fakta utan din åsikt! Sen kan du säga vad du vill för du vet inte vad arbetare på SSAB tycker utan du försöker föra deras talan!
#45: Nej jag kommenterade ett inlägg här men det är din åsikt - inte sant även om det inte är sann fakta du kommer med. 😊
#39: PM.
För den av SSAB’s anställda som inte firar jul så är det (2024) en helt vanlig tisdag. Med andra ord, så är det knas att önska ”God Helg”.
”God Vardag” torde passa bättre…
🤣
"Det svenska folkvettet behöver ingen hjälp med etiketten." Åsa Linderborg i Aftonbladet.
#49 Kloka ord.
Diskussionen finns även här.
"Den överdrivna hänsynen till oss som inte firar jul är inte inkluderande, trots att det sägs vara tanken. Den är i stället exkluderande," anser Naomi Abramowicz på GP:s ledarsida.
"Strunta i SSAB:s uppmaningar. Om man vill inkludera någon och få den att känna sig välkomnad och sedd bör man bjuda in denne på riktigt, och inte med armbågen. Utgå från att människor, oavsett härkomst och religiös tillhörighet, vill vara en del av den svenska kulturella gemenskapen," uppmanar hon.
#52 Det stämmer.
En annan sak: Jag säger ”trevlig helg” inte ”god helg”. Som en generell hälsning inför veckoslut osv.
God helg är en säsongsrelaterad hälsning i samband med högtider. Från februari till september brukar man istället ofta önska varandra en glad högtid, exempelvis ”glad påsk” eller ”glad midsommar”. Inför vanliga veckoslut förekommer ”trevlig helg”.
Läs mer här:
#52: Mycket bra skrivet av henne 👍 och exakt så här har jag tänkt i alla år att så mycket är exkluderande när man tar bort en massa det blir raka motsatsen till att inkludera människor och det är något jag fört fram i många olika sammanhang men mötts av enormt motarbetande och negativa reaktioner.
Jag minns en invandrarkollega jag hade för många år sedan han fick upp ögonen på mig när han sa orden ni Svennar är så överkänsliga och han hade rätt och det här är ord jag tagit med mig genom åren och tänker på när jag hör sånt här som i fallet med SSAB dom exkluderar istället för att inkludera människor för alla får vara med vi kan inte hålla på att exkludera människor på det här viset inte undra på att det skapas konflikter.
Många Svenskar är urfega rädda att kliva på någons tå rädda att trycka ner men godhet kan aldrig trycka ner någonsin tvärtom godhet är = att alla får vara med 🎅
Henrik jönsson "hälsar" god jul, i dagens video. Jag har alltid trott att vi i den svenska kulturen önskar god jul.
Viktiga frågor i kulturkriget som pågår!!
INSÄNDARE. Många verkar ha fått det här med om man ska säga ”god jul” eller ”god helg” om bakfoten. Det är ”god helg” som är kristet, inte ”god jul”, skriver Per Jonasson.
Läs mer här:
https://www.dn.se/insandare/det-ar-god-helg-som-ar-kristet-inte-god-jul/
#57 Jag tror inte många i vårt sekulariserade land lägger in några kristna värderingar när man hälsar varandra en god jul (eller glad påsk). Åtminstone gör inte jag det.
#58 Nej, sannerligen inte.
Har önskat en God Jul i alla affärer jag besökt under veckan och fått samma svar tillbaka. Ledningen på SSAB tog sig nog illa vid samt DN och en till…..
Uppsala universitet går inte oväntat på SSAB-linjen i fråga om julhälsningar, och Merit Wager ställer i tidskriften Fokus (läslåst för vissa, åtkomlig för andra) samma fråga om varför mottagarna inte skulle inkluderas av ”god jul”.
"Aningslösheten hos alltför många i Sverige är stor. Den har varit skadlig för integrationen. Vill man inkludera, ”ta in” människor i sin gemenskap så slätar man inte ut sina seder och bruk, sin egen kultur, utan tydliggör den så att alla inkluderas."---
Jag tolkar hela "problemet" som naturligtvis inte är ett problem, har aldrig varit ett problem och kommer aldrig att bli ett problem - är att vissa förstå-sig-påare anser att alla ska följa flocken och tycka och göra som den stora flocken gör, säger och tycker.
Vill man fortsätta säga GOD JUL så fortsätter man naturligtvis att säga GOD JUL. Och vill man säga HON & HAN och INTE HEN så fortsätter man naturligtvis att säga HON och HAN!
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!
Btw, önskar jag kunde hålla med John Lennon… happy christmas WAR IS OVER men tyvärr är inte det läget för dagen…
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2024-12-23 13:17 av Öland 4ever (oland4ever.com)
#63: En dag blir väl tomten en hen och får endast säga God Helg jag skulle faktiskt inte förvånas ett endaste dugg om vi hamnar där 🎅🤶
SSAB Hoppas ni läser här !
Gooooood Juuuuuul på er och hör sen 😁
- Redigerat 2024-12-23 14:32 av [solljust]
#64: Är tomten papperslös….? 😬
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-12-23 17:17 av Bo§e
Jultomten har internationellt visum 🎅🏻😉
🎅🏻😉
#52 #61 En grupp invandrarkvinnor från Gottsunda inbjöds av Svenska kyrkan till Skansens julmarknad för att lära sig mer om svenskt julfirande. Praktisk integrationsarbete som verkar ha varit populärt bland damerna, och ingen tycktes ha tagit skada av att få höra tillrop om en God Jul. 😉
#65: Det där var lågt med andra ord är inte en papperslös värd orden God Jul ☹
#69: Så menade jag inte alls…!
Men jag förstår ändå din reaktion, och ångrar mitt tilltag, som kanske inte var så välbetänkt, eftersom det tydligen öppnade för krokiga tolkningar.
- Redigerat 2024-12-24 01:02 av Bo§e
#70: Äsch det är lugnt ibland blir det så vi vässar klorna lite men vad gör det om hundra år 😎
Nu är det Julafton en God Jul till dig Bosse 🎅🎄
#71: Ha en God Jul du också…🎅
#68: Härligt men visst är det onödigt att integrera nu när alla invandrare ska tillbaka till sina hemland.
Kanske kan SSAB använda dessa stålkvinnor för att kristna SSABs samarbetspartners.
Det hade väl varit fint.
Personalen i var enda butik jag har besökt, har önskat god jul, och jag har hälsat god jul tillbaka.😁
Tycker det är rena vansinnet att man skall ändra något som har funnits och funkat i tid och evighet.
Bara för att "Så ska det vara"
#65: Vår älskade tomte spelar nog i samma toppskikt som den som lurat på mänskligheten att HAN ska tituleras Gud. De har möjligtvis alltid funnits och kommer med stor sannolikhet alltid att finnas. Åtminstone så länge det finns människor på jorden. Även om jag faktiskt ibland upptäcker att mina katter plötsligt ser något och jagar efter som jag inte ser. Möjligtvis är det en tomte… eller kanske Gud… som plötsligt dyker upp i deras blickfång.
Får se om jag ställer ut en tallrik gröt ikväll julaftonsnatten till tomten. Möjligtvis blir det Gud som snyltar av min kanelkryddade välsmakande gröt. Varken rådjuren eller älgarna bryr sig.
God Jul!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2024-12-24 08:30 av Öland 4ever (oland4ever.com)
#68 Nu har jag äntligen kunnat se inslaget har en del problem med datorn att spela upp film men det där var ju ett väldigt fint och uppskattat initiativ precis som det ska vara och här är det människor som verkligen vill vara med och ta del av våran kultur med nyfikenhet och glädje.
Det jag blir lite bekymrad över är orden som Mahabad Dawud säger :
– Vi har läst om det men nu får vi se hur det är på riktigt, säger Mahabad Dawud.
Får dom bara läsa om det jag menar dom bor i Sverige det här känns väldigt konstigt det är som om dom kanske möjligen tror att det för dom är något att bara läsa om men inte få delta i och så ska det ju inte vara så det här tycker jag var ett underbart initiativ från Svenska kyrkan att bjuda in till 😎
#68:: Mycket bra initiativ, som vi borde få ser mer av.
#76: Jag gjorde samma reflektion som du.
Om vi inte klarar att vara mer inkluderande än så, är det i mina ögon ett lågvattenmärke som vi borde vara självkritiska över, och göra något åt….alldeles för sent förstås…
Tänker också att det, beträffande sedvänjor, kulinariska traditioner osv, finns en viss blyghet och försynthet (från båda håll), som är en tröskel att komma över.
Här finns stor "förbättringspotential"….
- Redigerat 2024-12-25 15:41 av Bo§e
"God fortsättning" verkar vara halal att säga, så: god fortsättning på julen!
Men nu kommer nästa problem: kan man säga "Gott Nytt År" när alla inte firar nyår nu- vilka riskerar man att såra den här gången? 🙄
#79 från #8:
”I stället för att säga ”efter jul” kan vi säga ”efter helgerna” eller ”i början av året”.
Undrar när detta kränkthetsrace når sin "kritiska massa", och allt imploderar i lugn, ro, och förnuft….?
Har vi för litet att bekymra oss över….?
”Gammelsvensken” behöver sluta vara så ängslig, om någon nu överhuvudtaget var det.
- Redigerat 2024-12-25 21:05 av [Hayabusa-0001]
Någon i Majorna klottrar det fula ordet. Ja, jag tänker givetvis på "jul". 😏
- Redigerat 2024-12-25 21:46 av Fornöga