Nyamko Sabuni avgår
Nyamko Sabuni har tillkännagivit att hon med omedelbar verkan avgår som partiledare för Liberalerna.
Uppdat: enligt ett pressmeddelande från partiet är det gruppledaren Johan Pehrson som tar över.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-08 12:27 av Cojimar
Hon kommer nog bli ungefär lika saknad som Håkan Juholt.
Mvh // Johan
Svårt att tro att det blir någon Pehrsoneffekt, men liberalerna hoppas väl förstås.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Får se om det bättrar på opinionssiffrorna.
"Sabunis avgång bekräftar att Liberalerna befinner sig i en så djup kris att det är tveksamt om de kommer att klara riksdagsspärren i september. Det såg inte bra ut tidigare, och det ser ännu värre ut nu", kommenterar Karin Pihl på GP:s ledarsida.
"Det allra mest folkpartistiska i detta är ändå att partiledaren tvingas avgå efter uttalanden i en inspelning som partiet självt gjort och aktivt valt att publicera."
Isobel Hadley-Kamptz
Jag har inte hängt med alls, varför avgår hon?
"– Jag är av den åsikten att har man väl fattat ett beslut så är det lika bra att det sker direkt. Det finns liksom ingen anledning att vänta"
Juno Blom enligt SVT Nyheter, länk ovan
Det låter ju lite, tja…? Som en väldigt luddig anledning? Om man avgår med omedelbar verkan brukar det ha en ganska "akut" orsak, i andra fall finns det väl all anledning att göra det med en rejäl förankring?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag skulle verkligen önska att det fanns ett genuint bra mittenparti i Sverige. Jag känner inte att jag har någon hemvist, för i vissa frågor är jag lite mer till vänster och i andra lite mer till höger.
På högersidan är ju alla alternativ utom C en garanterad röst på SD som det verkar. På vänstersidan är det nästan lika stor risk att man stöder V.
Hade önskat det fanns ett stark mitt-alternativ som inte i praktiken bara innebar kompromisser och urvattning.
Mvh // Johan
#7 Du får starta ett😉
/Maria
#7: Ja, det fanns betydligt "stadigare mittpartier" förr, både L/Fp och C var ju riktigt stora och stod så att säga på egna ben en gång i tiden. (Och KD, på Alf Svenssons tid.)
Inget av de partierna känns särskilt bra nu, då får det hellre bli rejält till vänster.
#9: Nej tyvärr. Tycker faktiskt S har skött pandemin bra och jag tror Magdalena Anderson kanske kan fortsätta göra ett bra jobb.
Så trist bara när man röstar på det man tycker är minst dåligt, istället för något man verkligen gillar.
Mvh // Johan
#10: Ja, det blir till stor del uteslutningsmetoden.
Magdalena Andersson har verkligen fått en tuff start med både pandemi och krig/hotet från Ryssland och gjort bra ifrån sig. Kanske dags för sossarna att få en kraftfull partiledare igen? (Jag är uppvuxen under Palmeregeringen, definitivt inte i ett rött hem men man kan inte neka till att han var en stark och tydlig partiledare och statsminister.)
Jag ger personligen inte mycket för Liberalerna tvärtom och dom faller snabbt som käglor i opinionen men trots Sabunis klavertramp så går Liberalerna med en stor förlust när hon slutar.
Vem tar över jo en stor slusk, bara se på klädvalet det är inte en man att föra ett parti i Svensk Riksdag.
Någon ordning får det faktiskt finnas i riksdagen man kan inte bara släppa in vad som helst.
Sabuni har i alla fall stil vilket man knappast kan säga att efterträdaren har.
Det här blir ännu en större förlust för L.
Är väl hugget som stucket om hon sitter kvar eller inte. Tror inte Liberalerna når riksdagsspärren i valet i höst.
#14 Ibland är drevet snabbt uppe ur startgroparna: igår Björklund, sedan Sabuni och nu Pehrson.
"Bekännelsedokumentären"- menar han kompissnacket i en serie på bästa sändningstid? I så fall har Pehrson inget att frukta- om man nu lyckas hitta en lekkamrat på SVT även till honom, vilket kan bli beydligt svårare. 😏
- Redigerat 2022-04-12 07:21 av Cojimar
Före detta Rapportchefen Morgan Olofsson kanske kan rycka in och göra en dokumentär. Han är ju erfaren journalist, men kandiderade för partiet i senaste valet.
Sedan håller jag med om den starka kritiken mot Erik Fichtelius. Han borde ha sparkats.
Liberalerna raderar Youtube-klipp med Sabuni.
https://aktuelltfokus.se/liberalerna-raderar-youtube-klipp-pa-nyamko-sabuni/