Lättkränkta människor?
Varför blir alla så kränkta av att få SD;s valkampanj i brevlådan? Läser på flera forum där de flesta klagar över att få detta "skräp" i brevlådan ch brevbärare som klagar över att de måste dela ut detta…
har inte sett nån som blivit kränkt över att få sossarnas valkampanj.
Jag vet att det kallas för samhällsinfomasion, men jag blir kränk av att få alla dessa onödiga kuvär i i min låda, men det är mer på grund av att jag tycker att det inte är miljövänligt med alla dessa papperslappar, som endå bara hmnar i runda arkivet
Du kan inte tänka dig att det beror på den politik SD förespråkar😉
/Maria
#0 I omtanke om de lättkränkta misstänks vissa att i organiserad tillse att valutskicken inte ens når brevlådorna...
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Det står klart och tydligt på min brevlåda "Ingen reklam, tack!" och ändå får jag material från SD. Det blir till konfetti i min soppåse.
Jag vet inte om jag blir "kränkt" av valkampanjen, jag skulle nog snarare säga att jag blir irriterad. SD står för sånt som jag aldrig kan ställa mig bakom, men jag vet redan vad de tycker så det är inget nytt för mig. "Snyggt" förresten med det där tåget … (apropå valkampanjen).
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Bara för att spetsa till exemplen lite. Hur skulle du känna om du fick reklam från AFA, ISIS, Syndikalisterna? Även om inte SD är i klass med dessa, så tror jag många känner att man inte vill ha propaganda från en i grunden hatisk organisation. Men uppenbarligen har både KD och M ungefär samma åsikter nu för tiden, så det är fler än SD's propaganda som blir provocerande.
Personligen stör jag mig på alla reklam som jag behöver slita ur ett kuvert och återvinna det första som händer. Så onödigt. Skapa papper, trycka, transportera, återvinna.
Mvh // Johan
Jag får skit från alla olika partin trots att jag har "ingen reklam tack" med stora bokstäver på min dörr. Jag blir inte mer kränkt av SDs skit än någon annans. Jag vill inte ha nåt av det ner i min brevlåda. Allt hamnar i sopkassen direkt utan ens en glans på vad de innehåller så fort jag ser att det har med valet att göra. Oavsett om det är ett parti jag tänker rösta på eller ej.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#0: Vill man bara dela ut post som går i linje med ens egna tycke, smak och värderingar så ska man nog inte vara brevbärare. Med tanke på allt de får dela ut, ofta säkert ovetandes när kuverten inte har loggor osv.
Vill man inte läsa SD:s valutskick, kasta det då. Inte mer ansträngande än så.
Här hemma läser jag igenom allas utskick (redan bestämt vilka jag röstar på) sen slutar de sina dagar i pappersåtervinningen.
Jag håller med dig att det som jag stör mig mest på är inte avsändaren utan utskicken överlag. Det känns som ett slöseri med resurser.
// Harley
Alla partiernas valutskick går till returpappersbingen för min del, oavsett parti. (Gäller även SD, om jag nu får något utskick från dem.) Jag behåller dock allt jag kan återanvända att skriva på - valsedlar med blank baksida är alldeles utmärkta att ha vid telefonen för minnesanteckningar till exempel.
Även jag har en dekal på brevinkastet där jag undanber mig reklam. Finner mig dock i det som står att läsa på Wikipedia: "Samhällsinformation är gruppförsändelser från stat, kommun, politiska partier, kyrkan och ideella föreningar."---
"Enligt Post- och telestyrelsens bestämmelser skall samhällsinformation delas ut till alla hushåll, även de som har en dekal med "nej tack till reklam" vid sin postlåda."
Det sker ju tack och lov endast vart fjärde år för allmänna val och vart femte för EU-valen. Men slöseri är det- åtminstone att lägga det i mitt brevinkast.
- Redigerat 2022-08-26 17:46 av Fornöga
Kan förstå det till viss del att de skickar sitt partis röstsedlar för att göra det ännu lättare att man röstar på just dom.
Har hittills fått av SD och S, tänker inte rösta på nåt av dom så blir mest irriterande.
Sen kommer jag troligtvis gå till vallokalen på själva valdagen och där finns ju röstsedlar.
"I'm too old for this shit."
Blir skitsur oavsett parti. Det står "Ingen reklam eller politisk propaganda, tack" på vår dör"
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Att bli stoppad på stan av politiker som återigen upptäckt att det finns väljare kan man ju irritera sig lite på, men jag brukar svara att de gärna hade fått höra av sig under pandemin och frågat vad man kanske ville ha hjälp med från dem som styr över oss. Nu vill de ha min hjälp, men jag säger att det blir blankt i kommun och region för min del.
Men vad värre är: nu har politikerna på engelskt maner börjat med hembesök. "Effektivare än valstugor" brukar det heta. Kan man anmäla för hemfridsbrott?
#10: Hade sagt "inte intresserad" och stängt dörren direkt om de kommit hit. Det gör jag med alla försäljare och religiösa sektmedlemmar som lyckas ta sig förbi kodlåset på porten.
Beträffande reklamen i brevlådan så sorteras den direkt ner i återvinningen. Har också nej tack till reklam, men vet ju sedan tidigare att samhällsinformation får man acceptera. Att jag personligen kanske inte anser att det är samhällsinformation är inte mycket att göra åt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-08-26 18:23 av Carmarino
Knackar någon på min dörr säger jag alltid nej tack omedelbart. Det står på min dörr specifikt "inga dörrknackare tack" då jag tidigare fått påknackningar av barn som vill sälja majblommor eller jultidningar och även äldre som vill sälja kakor de bakat. Jag förstår deras mission, men jag har en hund som tror att nu får HON besök och stressar upp sig rejält och en katt som blir livrädd och springer och gömmer sig. Och en sista katt som försöker rymma ut genom dörren. Så jag säger aldrig mer än nej tack oavsett och slänger igen dörren. I dessa situationer är mina djurs välmående viktigare än mitt, och om flera av dem blir stressade och ena försöker smita så nej då tänker jag inte vara trevlig och stå i dörröppningen och lyssna i x antal minuter på vad personen därute nu har att säga.
Jag har även fått olika politiska partier som knackat på dörren och när jag öppnar dem och de säger "vi är från parti x" så säger jag direkt "ni har nu stressat upp mina djur trots att det står att jag inte vill ha påknackningar, ni har förlorat min röst". Oavsett om jag hade tänkt rösta på dem eller inte. För är de så respektlösa för vad som står på min dörr så låter jag dem hellre tro att för att de ignorerade det som stod och knackade ändå (och de står alltid kvar tills man öppnar om de hör djuren reagera innanför dörren och knackar om och om igen och djuren stressas mer och mer än om jag bara går och öppnar) så får de gärna tro att de tappat just min röst pga bristande respekt.
Detta händer varje val, och alla lappar har suttit uppe alla val.
Ska inte säga att jag blir speciellt irriterad. Läser det jag är intresserad av och kastar resten direkt.
Sedan har ju inte alla tillgång till nätet och har kanske valt bort dagstidningar pga höga kostnader. Då kan det vara svårt att få information om partiernas politik på "hemmaplan" dvs kommuner och regioner. De utskick som jag brukar få berör oftast de två valen vilka i mitt tycke är de svåraste.
Information i pappersform om de olika partierna får man väl acceptera när det är val bara vart fjärde år. Alla har ju inte dagstidning eller dator/smartphone. Man läser de blad man är intresserad av och slänger resten.
Att en del blir upprörda över just information från SD beror nog till stor del på den fula och intensiva hat- och smutskastningskampanj som vänsterpartierna har utsatt både SD och M, KD och L för i flera år. Typ "Lyssna inte på dem, för de är blåbruna nazister". En del människor lyder då eftersom de själva inte är så insatta i politik eller för att de har en blind tilltro till "sitt" parti.
När sanningen är att smutskastningen egentligen är ett sätt för S att försöka få tillbaka de väljare som lämnat dem och gått över till SD. S vet att SD inte är nazister, men S vill gärna få ett stort väljarstöd och behålla makten…
Kampanjen påminner lite om vad Putin gör i Ukraina. Han säger till ryssarna "Nu ska vi bomba Ukraina för de är nazister". Och så gör de icke-tänkande militärerna det och folket applåderar. Tyvärr.
Det jag blir irriterad över är när någon försöker lura mig till något. Häromdagen kom ett kuvert från Kombilotteriet i brevlådan. Även här finns en tydlig skylt "Ingen reklam tack!". De vill att man ska köpa lotter, så det är verkligen ingen samhällsinformation. 😠
Vad jag anser om sossarnas sätt att försöka lura till sig pengar, särskilt i valtider, har jag skrivit om här:
https://debatt.ifokus.se/discussion/1542709/riksdagsvalet-2022-2#105
- Redigerat 2022-08-26 19:14 av [Fredrika00]
#15 Är det direktaddresserad reklam slipper du den inte med en skylt.
"I'm too old for this shit."
ALLA brev och reklampapper som kommer angående valet, även SD's , åker i papperstuggen. Vill inte ha nåt utav det. Jag vet vem jag röstar på och jag vet vad de olika partierna står för, behöver inte massa skräp i brevlådan, där det dessutom står med stora tydliga bokstäver : INGEN REKLAM TACK!!!!!!!
Det finns ju värre saker som kan drabba en än lite papper i brevlådan.
#0: Jag fick bara saker av Moderaterna. :’)
Men känner ingen som blivit kränkt av att ha fått något. Oavsett om det är från SD eller andra partier. De flesta av dem bryr sig inte och slänger bara allt.
#12: Ibland är det bra att bo med en synnerligen anonym dörr som de flesta tror är in till något förråd. Irriterande när man väntar besök eller leveranser men himla käckt avseende både dörrförsäljare, politiker och inbrottstjuvar. 😀👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#18: Jag har dock en katt som ALLTID pissar på papperen bredvid lådan i hallen om det ligger en hel del där istället för i själva lådan (oavsett hur ren den eller de andra lådorna är). Så för mig stör det rejält när jag får mycket i brevlådan samtidigt, som just en massa tunga kuvert från olika partier. I vanliga fall när det bara är 1-2 kuvert som ligger där bryr han sig inte. Men ja, finns där en pappershög så pissar han på dem.
Så för mig stör det något rejält. Jag har även en skylt om detta på dörren, så om brevbäraren har flera små paket till mig så ringer denne på dörren istället för att bara slänga ner i brevinkastet.
Men just när det gäller politik är det tydligen skitsamma. Fattar inte varför SAMMA brevbärare lägger ner dem i facket istället för att ringa på, när hen vet de problem jag har med katten…
I grund och botten är ju det riktigt bekymmersamma inte att de politiska partierna inför valet förser oss med post som vi inte bett om utan att det finns de som anser att de har rätt att förhindra att för dem misshagliga partier skall kunna sprida sin information som övriga. (#2) Att dessa subversiva krafter i sitt förvirrade tillstånd anser sig "försvara demokratin" gör det bara än mer patetiskt…🤔
#2 Slumpen eller annat låter jag vara osagt, men något utskick från SD kom det aldrig i mitt brevinkast i år. Ingen skada skedd- valsedlar finns ju i röstlokalen.
#23 På tal om valsedlar, kolla här:
https://skp.se/2022/08/06/stod-kommunisternas-valfond/
Hammaren och stjärnan? Jodå, och visst är det en symbol som har samma laddade betydelse som swastikan.
#24 Ränderna går aldrig ur…🙄
#25 Nej, det är ju ränder som vänstern gärna behåller.
#24: Hur kan man fortfarande hylla det barbariska Sovjetunionen, nu när sanningen för länge sedan har kommit fram?!
SKP vill tydligen förvandla Sverige till ett totalitärt samhälle, utan yttrandefrihet och utan äganderätt. Och Vänsterpartiet…?
- Redigerat 2022-09-10 10:50 av [Fredrika00]
#27 De hyllar ideologin eftersom de gillar den.
Själv reagerade jag på valsedeln när jag röstade. Jag tänkte:”Nä, men va’ fan…”.
Men det är så vi har det i vår särhälle.
Hur ska valet se ut 2026? Huvva…
#24: På bilden till höger står SKP:s paroller "Nej till NATO. Nej till krig"
Även Vänsterpartiet (och Miljöpartiet) säger ju Nej till NATO. De vet förstås att Sverige inte skulle ha en chans att själva försvara sig mot Ryssland i händelse av ett angrepp. Då låter de hellre ryssarna ta över vårt land.
Och vips så förlorar vi bl a äganderätt och yttrandefrihet och sviker alla generationer som kämpat före oss för friheten.
SKP, V och MP är farliga extremistpartier!
#29 Då, som nu, som alltid.