Riksdagsvalet 2022-2
Nu går riksdagsledamöterna på sommarledighet för sista gången den här mandatperioden, och när de återvänder beger sig deras partier in i valkampanjen på allvar. Även partiledarna drar iväg på ledighet, men de lär dyka upp i Almedalen och med sina traditionella sommartal.
Det här är tråd 2 inför Riksdagsvalet- den första, som började bli fullskriven, finns här.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-06-17 11:07 av Cojimar
- Redigerat 2022-09-13 17:46 av Fornöga
Henrik Jönsson träffar partiledarna under mer lediga förhållanden inför höstens valrörlse. Så här lyder programförklaringen inför första avsnittet :
"Maktkamp är Henrik Jönssons intervjuspecial med svenska partiledare inför riksdagsvalet. Vi skippar intervjusoffan och får istället följa med partiledarna hem, ut på aktiviteter de gillar och har långa, nyfikna och utforskande samtal om politik, ideologi och meningen med livet.
Först ut är Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, som bjudit in Henrik för att grilla korv i Sölvesborg. Extremt on brand anser vi, och höjer maktkampens insats med en champagnesabrering!"
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Lägger min kommentar från den första tråden här också, för jag tycker den är så viktig.
Vi är många som inte vill se en ny S-regering beroende av V och MP. Gunnar Hökmark i Expressen:
"Båda partierna har gått emot att Sverige ansöker om medlemskap. Båda partierna har en syn på medlemskapet som närmar sig den ryska propagandans beskrivning av NATO som en krigförande och aggressiv allians, som omringar Ryssland och hotar dess land samtidigt som de påstår direkta felaktigheter om att Sverige skulle tvingas skicka soldater till andra länders anfallskrig. Så lyder budskapet från Kreml och så låter både Dadgostar och Stenevi. (…)
Den borgfred som präglat tiden fram till ansökan måste nu bevaras och värnas. Det bör Socialdemokraterna göra genom att man klargör att vare sig Vänsterpartiet eller Miljöpartiet är möjliga för en regeringsbildning eller som regeringsunderlag."
https://www.expressen.se/debatt/v-och-mp-direkt-farliga-som-regeringsunderlag/
Inga Putinagenter i regeringen, tack! 😠
#2: Och en avslöjande upplysning till från Hökmarks artikel:
"Vänsterpartiet nämner i sitt program, publicerat 2018, inte ens Ryssland som ett hot mot europeisk säkerhet och fred, trots krigen mot Georgien, Ukraina och de omfattande destabiliseringsoperationerna regimen genomför mot europeiska länder."
#2 #3 Det ringer en klocka någonstans... 😉
#2: Jag hoppas verkligen inte att V och MP kommer sitta med i en regering ytterligare 4 år.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
After Work med Jan Emanuel och Jimmie Åkesson, från Karlskoga.
OBS! Själva snacket börjat en bra bit in i videon.
Medan Liberalerna har sagt sig kunna samarbeta med SD men inte kan tänka sig dem som regeringspartner kanske man tagit sin egen roll för given i en konservativ regering. Dels måste man ju kravla sig över fyraprocentsspärren, men dels är det inte säkert att SD vill se dem i en eventuell regering. Oavsett vilken roll SD kommer att spela lär det inte gå att skapa ett borgerligt regeringsalternativ utan deras välsignelse.
"SD har klargjort för M och KD att det långt ifrån är säkert att man kommer släppa fram en regering med Liberalerna i", skriver Expressen idag i en artikel som ännu inte är premiumbelagd.
Det kanske är lika bra att högerblocket får regera en period och visa vad de går för. Det kan bli intressant att se vad som händer med SD:s opinionssiffror om de hamnar i regeringsställning. Samma med liberalerna i en koalition med tre konservativa partier. Om de nu släpps in i en regering.
Magdalena Andersson:
"Under lång tid har integrationen i Sverige varit för dålig. Samtidigt har invandringen varit stor. Människor har inte lärt sig svenska eller fått jobb och därmed inte blivit en del av vårt samhälle. Segregationen har gått så långt att vi i praktiken har parallellsamhällen i Sverige. Med områden där skolresultaten är låga, arbetslösheten är hög och få talar svenska. Där frodas gängkriminaliteten".
”Därför har vi lagt om politiken. Vi har nu en stram migrationspolitik och samtidigt förbättrar vi integrationen. Den som kommer till Sverige och har rätt att stanna här ska mötas av tydliga krav. Det handlar om att lära sig det svenska språket, våra värderingar och hur vårt samhälle fungerar. Då har man också goda möjligheter att få ett jobb.
Nu tar vi ytterligare ett steg för att öka integrationen. Regeringen har tillsatt en utredare för att införa språkkrav och krav på samhällskunskap för permanent uppehållstillstånd.”
#8 Jag skulle inte tro att SD kommer att sätta sig i en regering- de och Vänsterpartiet har nog insett att de har mer att vinna rent taktiskt på att ha inflytande utan att finnas i själva epicentrum. Miljöpartiet däremot tycks vara beredda att på nytt sticka huvudet i snaran- om de klarar riksdagsspärren.
#9 Rätt symptomatiskt för den här regeringen att de efter åtta års törnrosasömn på många områden vaknar till med ett ryck med månader kvar till valet och börjar tillsätta utredningar och andra symbolhandlingar. Sedan har väl "den strama invandringspolitiken" fått parallellflöden i form av familjeåterföreningar och anhöriginvandring. Inbromsningar under pandemiperioden kommer sannolikt snart att vara upphämtade.
- Redigerat 2022-06-27 10:00 av Cojimar
#10 Invandringen förespås ligga på c:a 100.000 individer per år under överskådlig framtid. Det är väl ungefär där vi ligger de senaste 10-15 åren.
Så klart en mix av olika individer med olika bakgrund, men anhöriginvandring och familjeåterförening är en sak att beakta. 1999 hade Sverige c:a 10% utrikes födda, idag är det 20%. Det är en hög siffra som troligen kommer att stiga.
Så, nej…"stram" är sannolikt inte rätt ordval.
#9: Undrar om de faktiskt VILL göra något åt migrationen eller om det bara är tomma vallöften 😒
#10 Jag hoppas verkligen att det blir "maktskifte". En regering bestående av M, SD och KD.
#12 Personlig gissning är att det möjligen är ärligt menat, men att det inte går att ändra skutans kurs så enkelt.
Var 5:e invånare är utrikes född, men med förutspådd takt då är var 4:e invånare utrikes född om 10 år.
Det behöver inte vara negativt, men är det individer från regioner med lågt HDI m.m. så är det en ”utmaning” att samtidigt prata om minskad segregation och ökad integration. Det händer inte per automatik och de senaste årens recept förfaller ha låg (mkt låg t om) verkan.
Att det har en påverkan på samhället i stort, det är givet. Den insikten har även Magdalena, men att konkret göra något åt det. Det är en helt annan sak.
- Redigerat 2022-06-27 12:42 av [Toxin]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l-och-c-nara-jamnstora-i-opinionen
L är framme och nosar C i hasorna. Hur ska det sluta i höstens ”slutspel”?
#14 Vem kunde väl tro det för ett halvår sedan, när L nog var uträknade av många av oss?
#15 Det svänger fort, det är nog (som tagits upp i annan tråd) en hel del väljare som är beredda att "skifta parti" om ideologin stämmer.
Min personliga uppfattning är i fallet L att Sabuni nog blev misstolkad /fultolkad en hel del. Lite anmärkningsvärt att drevet gick så hårt mot en mörkhyad kvinna med invandrarbakgrund.
#16: Det var förmodligen för att hon hade "fel" åsikter för en mörkhyad kvinna med invandrarbakgrund. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#17 Ja, det är väl det som är så märkligt i dagens debattklimat. Identitetspolitik som blivit knas.
#16 Ja, de som deltog i Sabunidrevet, både i och utom partiet, har nog anledning att fundera på om resultatet blev det önskade. (De som faktiskt ville ha upp partiet över riksdagsspärren kan förstås svara "ja".)
Samtidigt kan man nog fundera på om inte Busch har varit utsatt för långt värre kampanjer. Skillnaden är väl att hon haft större internt stöd (och kanske är mer stryktålig?) 🤔
#19 Hatet mot Busch är ju verkligen gränslöst och har fått galna proportioner.
Hade hon omkommit i en bilolycka så är jag säker på att vi haft grupperingar som hade jublat. Ingen liten grupp heller, misstänker jag. Sjukt.
"Mitt lilla fejs och jag"? Annie Lööf ligger nog bra till i ligan för största personkult på partiernas valaffischer i år.
- Redigerat 2022-06-30 12:50 av Cojimar
#17 Själv blev jag många gånger inte klok på var hon stod i många frågor. Den nya partiledaren får man ju i alla fall säga är mycket tydligare än Sabuni och verkar veta vad han vill.
MP är det parti som tappar mest bland unga väljare (18-29 år).
Från 7,5 till 3,4 procentenheter.
Källa: SCB partisympatiundersökning
När det gäller centerns opinionssiffror kan jag även där tänka mig att många väljare nu upplever partiet som otydligt. Snacket om "den bjeda mitten" ekar ungefär lika tomt som många av Sabunis floskler.
#24: Har aldrig riktigt förstått vad hon menar med "den breda mitten" Syftar hon på att S, C och M skall bilda regering eller vad då ?
M har ju sagt att de vill samarbeta med SD, och även S har börjat vända på kappan. Vad tror Annie att hon skall åstadkomma om alla utom dessa 3 ( S, M, C) partier skall uteslutas ur regeringen?
Har förstått det så att flera andra partier är ganska less på hennes beteende och ostabila lojaliteter. Hur tänkte hon räta till det isf ?
#25 Personligen tycker jag att C är väldigt tydliga med vad de vill, det är nog snarare att väljarna har en annan åsikt och därmed gör ett annat val.
PS Lite överraskande är att Åkesson nyligen sa att Annie är väldigt trevlig osv när kamerorna släkts.
Sant eller inte? Vet ej.
Vänsterpartiet tar ställning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-polikter-genomforde-flaggaktion-i-almedalen
#27: Vänsterpartiet har väl alltid varit, och är fortfarande, kommunister ?
- Redigerat 2022-07-06 12:04 av Draken
#28 Ränderna går aldrig ur. Deras värdegrund lyser igenom då och då, även om de försöker släta över dem.
#27: Dessa terroristkramande vänsterpartister sitter alltså i riksdagen och i partistyrelsen!
Ska bli intressant att se om och hur (S) lyckas tråckla in (V) i sitt eventuella regeringsunderlag i höst. Och lika intressant vad Erdogan i Turkiet har att säga om saken… Turkiet kan ju inte ta slutgiltig ställning till Sveriges Natoansökan förrän i oktober, då det turkiska parlamentet sammanträder igen.
- Redigerat 2022-07-06 12:18 av [Fredrika00]
#30 Visst är det galet?
Men, ärligt talat så har vänstern alltid haft en vurm för ”rebelliska” organisationer som inte drar sig för våld och mord eftersom det helgar ”saken”.
Quasi, vi är förvisso emot allt våld men ibland är det nödvändigt att se mellan fingrarna.
Lägg till ett grundmurat hat mot USA, så blir det enkelt för vänstern att argumentera och rättfärdiga ”rebellernas” agerande.
#31: Ja, ett grundmurat hat till USA har ju (V) alltid haft, eftersom USA är den främsta symbolen för demokrati i världen.
#29: Det är tydligt det.
#30 Ja det är helt åt helskotta, att de får sitta i ledande ställning med sin syn på terrorister och terrororganisationer.
Nu är det mindre än en månad kvar till dess det går att rösta i valen- den 24 augusti öppnar förtidsröstningen.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-07-26 14:15 av Fornöga
#28: Det här är en kostym som V aldrig kommer att kunna ta sig ur den finns där fastsydd för evigt hur mycket det goda hatet än lägger till så finns det kvar och kommer aldrig någonsin att kunna raderas ut.
#34 Svenska medborgare bosatta utomlands kan poströsta redan från idag.
I takt med att vi närmar oss valet ökar intresset för opinionsundersökningarna, och den senaste från SKOP ger antydningar om en trend vi kan komma att få se mer av- nämligen sympatiomflyttningar inom det rödgröna blocket som kan leda till att MP kravlar sig över nedflyttningsstrecket.
Lite positiv uppmärksamhet på MP från regeringspartiets opinionsbildare och taktiskt tänkande väljare och vips kan det leda till en minoritetsregering av modell 2018 - kanske med inslag av centerpartister och vänsterpartister, eller åtminstone dessa partiers stöd.
Noterbart är att Liberalerna i SKOPS undersökning nu är jämnstora med Centern.
#37: Måtte inte MP komma över strecket.
#38 Ser bra ut, med vissa undantag, på papperet i varje fall .
Det lovas guld och gröna skogar, men när det kommer till kontentan så händer inte ett jäkla snack. Men vem vet, blir kanske bättre denna gång …
#39 Ja, vi vet ju vid det här laget hur valserna går: "där givas många löften men hållas ganska få", som Evert Taube sjöng i en text en gång i tiden. Låt vara att de som vinner valet (oavsett partifärg) brukar påstå att de har infriat sina vallöften. 😏
- Redigerat 2022-08-01 11:29 av Fornöga
Jag blir alltmer undrande om huruvida liberalerna kommer att stödja en regering med enbart M och KD, om SD vägrar att rösta för Kristersson som statsminister om han väljer att låta dem vara med.
#41 Talmannen kan nog börja fylla upp kaklagret, risk för samma cirkus som senast.
Senast den 24 augusti skall man ha fått sitt röstkort. Mer information här.
#44 Sammanfattning från vem- kan du ange det?
#45 Det var ett anonymt inlägg på twitter, men jag har fått ungefär samma intryck när jag följer med i nyhetsrapporteringen kring deras regeringsalternativ. Främst då att SD inte accepterar att L ingår i en regering, medan L själva tycks förutsätta att de SKA ingå i en regering under Kristersson.
#46 Okej, "anonym twitterkälla".🙄 Seriöst?
#47 Som sagt, det är ju, vad jag kan se, ungefär vad som framkommit i det dagliga nyhetsflödet. Exempelvis i ingressen till denna betalartikel i Expressen:
"Med valet bara drygt två månader bort råder fortfarande stora oklarheter om hur det nya högerblocket ska formera sitt samarbete, och vilken roll SD ska ha efter ett maktskifte i höst.
Intensiva samtal pågår nu ”på alla nivåer”, men motsättningarna mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är stora.
SD har klargjort för M och KD att det långt ifrån är säkert att man kommer släppa fram en regering med Liberalerna i."
Och detta samtidigt som de verkar vilja visa en fasad av enighet.
https://www.expressen.se/nyheter/sd-kravet-blocka-l-fran-regeringen/
#48 Jovisst, läget är ju oklart, precis som vid förra valet. Att såväl L som MP verkar kunna hänga kvar gör inte det hela lättare att analysera. På samma sätt som det finns spänningar inom det konservativa blocket (länken ovan fanns redan i #7 f.ö.) finns det hos de rödgröna - kan V, MP och C ingå i en regering, eller hamnar något av de partierna i opposition?
Det är tillräckligt intressant att fundera över utan att det sprids twitterinlägg från anonyma källor på twitter, men memesfrågan har vi ju redan ventilerat i annan tråd.
- Redigerat 2022-08-05 15:58 av Fornöga
Här kan du rösta redan nu! 😊
Från SD-avhopparna i Alternativ för Sverige inför deras valupptakt i dag. Jag blir mörkrädd, men inte förvånad. Men de ligger ju tack och lov långt under riksdagsspärren.
#51: De får flytta till Florida. Där har de massor med likasinnade.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#51 Jävla idioter 🤬
Magdalena Andersson "tveksam" till regeringssamarbete med V.
Signifikant ökning för MP i SVT/Novus senaste väljarundersökning, där de nu ligger klart över riksdagsspärren. Resultatet ligger dock inom felmarginalen. S och V minskar samtidigt, och Novus VD ser det som stödröster, även om klimatsituationen i världen också kan ha påverkan.
På den borgerliga sidan är nu M och SD lika stora. Att märka är dock att SD brukar ha bättre opinionsunderstöd före valet än vad som motsvaras i valresultatet.
- Redigerat 2022-08-11 06:55 av Fornöga
Så MP är lika stora som liberalerna i denna mätning. En del har ju också spekulerat (önsketänkt?) att liberalerna kommer att bli större än centern, det ska bli intressant att se om det blir så. Kanske det förbättrar centerns läge att de nu inte snackar så mycket om "den bjjjeeeda mitten"?
#56 Jag tror tvärtom att Centern manövrerar bland väljare som har svårt att välja sida i blockpolitiken, och jag misstänker att de i det längsta undviker att ta tydlig ställning.
(Det är möjligen även lite genant för dem att de till slut kan ingå i en regering tillsammans med V oavsett partiledarens tidigare utfästelser?)
”En granskning av HD och Sydsvenskan visar att flera av partiet Nyans kandidater i Skåne sprider konspirationsteorier och hat mot judar och shiamuslimer.
En Nyanspolitiker kallar shia-muslimer för ”grisar”, en annan sprider uppmaningen att ”krossa judarnas huvuden”. En tredje kandidat hyllar självmordsbombare.
Nu reagerar Nyans på granskningen genom att kasta ut flera kandidater som står på valsedlarna. Men två får vara kvar.”
Källa:HD/Sydsvenskan
Hela artikeln ligger bakom betalvägg.
#58 Ruggigt! 😲
#59 Det kan man tycka, men i ett land med multikultur (i ordets rätta bemärkelse) så får vi ta det söta med det sura.
#60 Jo, det är nya tider nu, något som vi kunnat konstatera titt som tätt.
Det har ju tyvärr hänt att ett visst annat parti haft lokalpolitiker som uttryckt sig på liknande ociviliserade sätt, och det har (med all rätt) fått stor uppmärksamhet i media. Återstår att se vad som händer med den här nyheten- TT har skickat ut en blänkare, men Expressen och Aftonbladet verkar hittills ha skygglapparna uppfällda.
- Redigerat 2022-08-11 18:22 av Fornöga
#61 Just därför är det bra att det uppmärksammas här 👌🏼
Lite mer om Nyans, från HD/Sydsvenskan:
”Partiet Nyans huvudfråga är att de ska vara ”alla minoriteters beskyddare”. Men HD och Sydsvenskans granskning visar att flera kandidater i Skåne sprider konspirationsteorier och hat mot judar och shiamuslimer.
Toppkandidaten Zaher Hamid (N) har ritat en ”grovt antisemitisk” karikatyr och liknat shiamuslimer med ”grisar” som vanhelgar moskén ”precis som de jävla judarna”. En annan av Nyans registrerade kandidater går så långt att han hyllar terrorister.
Tidningens granskning gör nu att partiet startar en utrensning – och får ont om kandidater till valet om en månad.”
Aftonbladet tar upp ämnet, refererar till HD/Sydsvenskan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9Ky2wE/nyanskandidater-spred-hat-mot-judar-och-muslimer
- Redigerat 2022-08-12 07:32 av Fornöga
#64 Ja, de införde pliktskyldigast samma TT-artikel som GP. #61
Hade det gällt SD hade nog redaktionerna aktiverats och David Baas (på konkurrentorganet) gått upp i stabsläge…🙄
- Redigerat 2022-08-12 07:47 av Fornöga
#65 Det är ju inte förvånade att andra vänsterlutande kanaler INTE tar upp detta.
#66 Nej, definitivt inte- det är förstås bara en bekräftelse på tingens ordning.
Från och med idag är det fritt fram för de politiska partierna att sätta upp sina valaffischer, och därmed kan den egentliga valrörelsen sägas vara igång. Affischerna är en del i partiernas kampanjarbete, men hur mycket pengar lägger partierna egentligen på valet? SVT har undersökt.
#56 ff Opinionsundersökningarna duggar tätt i dessa dagar, och för att citera salig Fröding: "Det som är sanning i Berlin och Jena, är bara dåligt skämt i Heidelberg".
- Redigerat 2022-08-13 18:20 av Fornöga
Oenighet om budgeten i högerblocket, antar att det är betalvägg.
"Staten kan inte låna pengar för att finansiera satsningar framöver. Det riskerar att elda på inflationen, säger Moderaternas finanskandidat Elisabeth Svantesson.
I stället behöver man omfördela resurserna.
Och för både Moderaterna och Sverigedemokraterna blir sänkta kostnader för bistånd centralt. När Moderaterna visar hur de tänker betala för några större förslag framöver kommer mer än hälften av pengarna från biståndsbudgeten.
– Vi behöver mycket pengar på hemmaplan, till exempel för att skydda hushållens ekonomi, säger Elisabeth Svantesson.
Oscar Sjöstedt, Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson, tycker också att det är svårt att motivera dagens bistånd som exempelvis går till minskad fattigdom, demokratiutveckling och klimatarbete i andra länder.
– Det har ju ingen nytta alls för svenska skattebetalare. Vi kan inte skicka runt 60 miljarder varje år till mer eller mindre korrupta regimer på andra sidan jordklotet.
Problemet är bara att det inte är aktuellt. I alla fall inte enligt Kristdemokraterna och Liberalerna som ska stödja Ulf Kristersson som statsminister. Båda två vill behålla det så kallade enprocentsmålet som innebär att en procent av Sveriges samlade inkomster, så kallat BNI, går till bistånd."
https://www.svd.se/a/WjQnWK/m-kd-sd-och-l-oense-om-bistandet
"Ändå starkt att MP att på så kort tid gått från att ses som trädkramande miljömuppar till att vara en samhällsfara och högerns största skräck."
Emma Frans
#34 På onsdag är det en vecka kvar till dess förtidsröstningen öppnar.
MP siktar tydligen på att testa barn för ADHD? Särskilt i socioekonomiskt utsatta område?
Vafalls??? Det är väl ändå högern som driver dylika frågor?
#73: De griper efter halmstrån nu 😈
#74 Det stormar, nästan, kring varje fråga som i sin tur förvrängs till ”illdåd & ondska”.
Själva sakfrågan kring språk och NPF tolkas som rasism m.m.
Trots att det är ett dilemma som nästan alla inser finns i samhället.
#76 I och för sig sägs affischerna vara "tråkiga", men det motiverar knappast vandalismen.
#78 Det kan man hålla med Sjöström om. Samtidigt är han väl utgivare för Novus, ett av av alla opinionsinstitut som tar tempen på väljaropinionen och stadigt varje månad åberopas som trovärdiga källor i rubriker och artiklar. Men det är inget VAL idag, var inget igår och är heller inget i morgon. Den 11 september är valdagen, det är "otroligt ansvarslöst" att hävda något annat.
- Redigerat 2022-08-16 12:46 av Fornöga
#76 I en tidigare valrörelse var det några som förde en "heroisk" (ironi) kamp mot SD-reklam i tunnelbanan och rev ner valaffischerna. Men hur gör de när ett helt tunnelbanetåg är SD-målat? Återstår att se!😏
#80 Oh, det kommer någon motreaktion.
#81 Ja, de skarpa hjärnorna arbetar för högtryck... 😉
#82 Lyckas facket ställa tåget med hänvisning till "säkerheten"?
#83 Ska vi kanske rösta om det?
#84 Apropå "rösta" så fick jag mitt röstkort idag, så om en vecka bär det raka vägen till förhandsröstningslokalen. 🏃♂️
- Redigerat 2022-08-17 14:10 av Fornöga
Mer om SL, SD och twitter-diskussionen, antar att det är betalvägg.
"Tobias Andersson som är SD:s rättspolitiske talesperson twittrade ut ett inlägg med en bild på tåget och texten ”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!” Ett inlägg som även retweetades av SD:s officiella Twitterkonto.
Inlägget fick snabbt stark kritik. Centerledaren Annie Lööf kallade inlägget för 'ovärdigt och rasistiskt', något som justitieminister Morgan Johansson (S) retweetade.
Men det har även kommit kritik från Ulf Kristerssons regeringsunderlag – där SD ingår. Magnus Jacobsson, kristdemokratisk riksdagsledamot, twittrade 'du är så grymt himla oseriös, blir genuint ledsen över din attityd till andra människor.'
Till DN säger han att hans reaktion var spontan på sättet Tobias Andersson uttalade sig eftersom det inte är något som människor från Afghanistan ska behöva mötas av.
– Jag tycker att det visar på en väldigt negativ människosyn och det är ingen hemlighet att jag inte är någon jättevän av varken SD:s ideologi eller politik, säger han."
"Romina Pourmokhtari, ordförande i Liberalernas ungdomsförbund och riksdagskandidat, reagerade också starkt på uttalandet.
– Jag blir väldigt äcklad av tanken på att vi har afghanska flyktingar som ska behöva kliva in i den tunnelbanan och att Tobias ska uttrycka sig på det sättet. Jag vill inte bidra till att normalisera det genom att vara tyst, säger hon till DN.
Även Romina Pourmokhtari tror att uttalanden som detta kan påverka valrörelsen.
– Att man beter sig såhär är ett bevis på hur SD absolut inte är ett parti som ska vara i närheten av regeringsmakten, säger hon och fortsätter:
– Samtidigt känner jag mig trygg i att M och L är supertydliga med att det inte är aktuellt att de sitter i regeringen – och det här är ett ytterligare en anledning till det. Men det är klart att folk är bekymrade och förskräckta över hur han uttrycker sig."
https://www.dn.se/sverige/m-och-kd-kritik-mot-sd-politikerns-atervandringstweet/
- Redigerat 2022-08-17 17:31 av kamera0710
#77 ff Designkritikern är inte direkt imponerad över partiernas valaffischer. Och handen på hjärtat- hur många minns vi från tidigare val? På rak arm drar jag mig bara sossarnas finansvalpsaffisch, för den tyckte jag var lite nyskapande.
- Redigerat 2022-08-17 18:39 av Fornöga
#83 SL under press.
Det verkar som om Kalla Fakta har ett reportage i klass med UG:s valstugereportage 2002.
"Kalla fakta kan avslöja hur politiker från flera partier i samtal med givare är beredda att kringgå lagens krav på öppenhet och transparens, för att ta emot hemliga pengar."
"Det gäller
Socialdemokraterna
Kristdemokraterna
Moderaterna
Sverigedemokraterna
Liberalerna"
- Redigerat 2022-08-18 12:05 av kamera0710
Liberalerna ljuger efter granskning, enligt Kalla fakta. Sedan får man väl också titta med kritisk blick, jag kan tänka mig att en del nyanser utelämnats.
Kommer som sagt att tänka på Jane Josefssons valstugereportage 2002. Tycker det var helt rätt att det gjordes. Men förbannat dåligt att han vägrade visa det fullständiga inspelade materialet.
- Redigerat 2022-08-18 12:29 av kamera0710
#89 Första offret.
"Om det kom en artikel om det här mitt i brinnande valrörelse och vi missar riksdagsspärren skulle jag aldrig förlåta mig själv."
Lisa Flinth
Liberalerna
Nu har jag tittat på Kalla fakta. En eloge för upplägget, där de låter fakta och innehåll tala för sig själv utan predikande tonfall.
#91 Och andra. (Lisa Flinth, Liberalerna)
- Redigerat 2022-08-18 17:25 av Fornöga
#94 Bra gräv! Fast man blir ju inte särskilt chockerad- känns som om man kunnat avslöja det här tidigare, men att scoop i valtider får större genomslagskraft (den s.k. Expotaktiken). "Det har slagit ner som en bomb i valrörelsen", kommenterar t.ex. fyrans politiske rapporter.
Jag är också luttrad (cynisk) nog att tro att ansvariga tjänstemän i de tre partier som inte nappade har så särskilt mycket renare samvete än de fem övriga - kanske var de bara smartare och anade helt enkelt att det var en fälla?
Har inte sett det aktuella reportaget.
- Redigerat 2022-08-18 18:12 av Fornöga
#96 Centern kanske "har råd" att vara mer ärliga, de har ju gott om pengar sedan de sålde sina dagstidningar.
#99 Ja, det kan förstås också vara en aspekt.
- Redigerat 2022-08-18 19:24 av Fornöga
"De som tar emot olagliga hemliga bidrag ska självklart DNA-testas medan de städar toaletterna på utvisningståget till Kabul och när de kommer fram ska de få ett dubbelt straff och klara ett språktest, meddelar riksdagspartierna i ett gemensamt uttalande."
Kolbjörn Guwallius
#96 Det försiggår nog en hel del bakom kulisserna som vi väljare inte känner till.
Fast nog är det väl så att skattepengar går in i på del (alla?) partiers konto?
Valdagen närmar sig, och redan i mitten av nästa vecka går det ju att förtidsrösta. Känns skönt att vi snart åter är där kan man tycka, men sedan drar man sig minnes hur det blev efter förra valet, och då är det lätt att befara att vi även denna gång får dras med samma parlamentariska oreda som den gången. 🤔
Kalla Faktas avslöjande om flera partiers intresse för "svarta bidrag" föder förstås även frågan om vad partiernas kampanjande kostar. En länk om detta finns i #68.
Hur partierna finansieras totalt kan man läsa om här.
- Redigerat 2022-08-19 09:23 av Fornöga
#80 ff I takt med att uppmärksamheten, upprördheten respektive uppsluppenheten kring SD:s tunnelbanereklam blir allt större frågar sig marknadsföringsexperter om partiet har svarat för den mest effektiva riktade kampanjen av alla i den här valrörelsen?
#103 Så kan det säkert vara.
Vådaskott i spårvagn eller reklam på tunnelbanetåg - vad är värst?
#102: Det är väl lite märkligt att Sveriges största parti finansieras till största delen av lotteriverksamhet?
Är dessutom övertygad om att många som köper Kombilotter, och därigenom finansierar sossarna, inte ens är medvetna om att de gör det. Tittar man på en Kombilott ser man ingenting om vart pengarna går om man inte tar fram förstoringsglaset och ger sig in i den finstilta textmassan längst ner. Där framkommer diskret att pengarna går till S och SSU. Fult gjort tycker jag, en sådan sak borde framgå tydligare!
"Överskottet tillfaller Kombispels ägare, Socialdemokraterna och SSU.[1] Intäkterna från spelvinsterna finansierar runt hälften av Socialdemokraternas verksamhet.[2]"
#106 Det sker ju i alla fall helt offentligt, till skillnad från det som kom fram i programmet.
"Kreativt av Åkesson till Ekot nyss: 'det är en förmildrande omständighet' att SD var emot lagen om förbud mot hemliga bidragsgivare. Dvs. det är mer okej att bryta mot lagar man inte riktigt gillar."
Kolbjörn Guwallius
#105 #106 Ja, bortsett från allt annat verkar det rätt närigt när ett parti som får 90 miljoner från LO försöker smyga till sig 500.000 kronor "vid sidan av" från annat håll.
- Redigerat 2022-08-19 13:28 av Fornöga
När jag kollar på de "officiella" sidorna på twitter och facebook för sossar, liberaler och kristdemokrater ser jag ingenting om Kalla Faktas granskning. Hoppas de att det hela ska kunna tigas ihjäl?
Här i Södertälje har jag i alla fall noterat att liberalernas valstuga varit obemannad och låst varje gång jag cyklat förbi de senaste dagarna. Kan det ha med krishantering att göra?
#110: Verkligen! Men allt kan inte köpas för pengar…
"Som toppnamn i Socialdemokraterna var han med och vann fyra val – och förlorade tre. I år tror Göran Perssons planeringschef Stefan Stern att det blir ett regeringsskifte. Han har identifierat sju skäl som talar för att Magdalena Andersson får lämna Sagerska palatset."
"– Nu har Sverige haft en S-ledd regering i åtta år. Dessutom är det tydligt att de frågor och huvudkonflikter som dominerar, såsom lag och ordning, försvaret, migration, utanförskap och energi inte är regeringens hemmaplan. Men det finns fler tecken än så.
”Skjutningarna dominerar”
Ett av dem är skjutvapenvåldet, som enligt Stefan Stern ligger Socialdemokraterna i fatet.
– De är helt centrala. De ökar, och utvecklingen har inte kunnat vändas på två mandatperioder. Detta är det samhällsproblem som oroar människor mest."
- Redigerat 2022-08-19 17:13 av [Fredrika00]
Ur en ledare i Ystads Allehanda:
"Det finns en tredje vinkel på kritiken som jag menar är mycket viktig att belysa. Anta att det i ett annat scenario faktiskt inte var TV4 och Kalla fakta som låg bakom detta upplägg, utan att agenter från främmande makt utsatte partirepresentanter för denna fälla.
Kalla Fakta genomförde aldrig donationen utan avbröt processen. Programmet är ett verkligt bra exempel på hur främmande makt med hjälp av trovärdiga ombud (agenter) faktiskt skulle kunna ta steget längre och genomföra en stor donation med följden att flera av personerna i programmet hade hamnat i en personligt mycket sårbar och svår situation. Det finns främmande makter som inte skulle dra sig för att därefter utpressa sina offer på information eller tjänster.
Denna totala brist på säkerhetskultur som förevisas genom TV4:s Kalla Fakta är en mycket viktig signal till alla verksamheter att utveckla sitt risk- och säkerhetsmedvetande i dag."
#113 Den risken finns sannolikt på flera område, se bara på ”SRgate”.
Eller varför inte företag som har ägare i andra länder med en agenda typ ”egenintresse”.
Omfattningen av ”utländsk påverkan” är nog svår att mäta, men bör inte underskattas.
Expressens ledarsida reagerar med bestörtning på vad som framkommit, och på riskerna med lättsinnig kassaförvaltning hos partierna.
Ändå verkar Kalla Faktas gräv vara gjord med enkla medel och det ställer frågan om hur grävarbetet fungerar i media. Expressens egen grävlusta verkar vara riktat mot ett parti, och bestå av en person som de delar med Expo. Inget fel i att skärskåda ett parti, men uppenbarligen slipper andra fula fiskar genom de grovmaskiga näten.
- Redigerat 2022-08-20 08:15 av Fornöga
#115 Det finns nog oerhört mkt mer som döljer sig under ytan. Ingen nämnd, ingen glömd.
- Redigerat 2022-08-20 08:17 av [Hayabusa-0001]
Förändringar i röstningsrutinerna till detta val. Kan bland annat medföra köbildning när man ökar skyddet för att inte andra skall kunna se vilka valsedlar som väljs.
Låter som det är ännu större anledning att välja förtidsröstning denna gång. Vilket jag (som vanligt) tänker göra.
#118 Samma här! Men om många diskuterar som oss lär inte heller vi kunna undgå köerna…🤔
#119 Jag har den stora fördelen att jobba i samma hus som vallokalen. Fick mitt röstkort i går, så vid lämpligt tillfälle "slår jag till".
#120 Låter bekvämt.
#120 Skulle önska att du valde ett annat uttryck än ”slå till” 🤪🥊
#122 Det var inte SÅ allvarligt menat…
#123 Tänk på vad du skriver.
- Redigerat 2022-08-20 09:14 av [Hayabusa-0001]
I valspurten kommer kanske rösterna från de som osäkra att avgöra, och där kan varje händelse av dignitet påverka - som skjutningen i Malmö, eller den uteblivna extra pensionsfördelningen för en stor del av de äldre väljarna. Varje "nu får det vara nog" tenderar att gagna det konservativa blocket, enligt min uppfattning.
Färre brott med anknytning till valrörelsen hittills i jämförelse med 2018, enligt Polisen.
- Redigerat 2022-08-21 11:30 av Fornöga
Ledare i DN, om bussning och fastighetsskatt.
"Moderaterna går till val på stenhårda budskap. Två är nej till återinförd fastighetsskatt och bussning av skolelever. Det vill säga saker som många väljare instämmer i. Och deras oneliners hade kunnat vara värdefull information – om det hade funnits en motpart.
Men Socialdemokraterna, som är måltavla, går varken till val på bussning eller fastighetsskatt, vilket Kristersson vet. Trots det körde han hårt i Expressens partiledardebatt i tisdags, där han påstod att regeringen vill ta elever från välfungerande skolor och skicka dem till sämre.
Magdalena Andersson (S) kontrade med att S inte har något sådant förslag. Och samma sak hände dagen efter, i Aftonbladets debatt, där hon slog fast att hennes parti inte tänker återinföra fastighetsskatten.
Anledningen till att det är illa när M i den här valrörelsen sprider lögner om S politik, på samma sätt som Anderssons parti tidigare har gjort om Kristerssons, är inte att det är synd om den utpekade. Däremot förtjänar väljarna saklighet där partiföreträdare bemöter varandras bästa argument och åtminstone inte hittar på fejkförslag för att ha något att angripa.
Det handlar om respekt gentemot väljarna och motståndarna."
Många tycker nog att det borde finnas en gräns för mängden opinionsmätningar, så dock inte SVT, som kommer att publicera en sådan per dag fram till valdagen.
#128: Gissar att SVT gör så för att försöka aktivera soffliggarna att gå och rösta. Det sägs att de flesta soffliggarna brukar rösta (S)…
#129 I vissa (demokratiska) länder är opinionsundersökningar förbjudna från och med en månad innan valdagen.
I en avhandling från Göteborgs Universitet i februari påpekas medias ansvar i hanterandet av opinionsundersökningar.
"– Det är otroligt viktigt att övervaka hur information om tillståndet i den politiska konkurrensen påverkas av politiska aktörer under valtider. Opinionsundersökningar mäter politisk konkurrens. Medierna spelar därför en viktig roll för att säkerställa att de kommunicerar korrekt information om kandidaterna och valprocessen, så att väljarnas val inte påverkas negativt och valen blir rättvist ifrågasatta."
- Redigerat 2022-08-22 09:50 av Fornöga
Quiz om politik på Aftonbladet, skulle inte förvåna om någon sätter alla 15 (själv fick jag 13).
#131: Bara 11 rätt.
#131:
"Dina poäng: 14 / 15
Wow!
Du har verkligen koll på politiken, bra jobbat!"
😎
Full pott på Aftonbladets quiz!!
Kände inte placera en enda slogan 😂
#135 #131 Nej, mina missar kom på "valspråken". Det kunde ha varit vilka partier som helst, och något var väl lånegods från ett annat parti, om jag inte minns fel.
- Redigerat 2022-08-23 17:38 av Fornöga
#136 Avdelning: Floskler man vill glömma 😅
"Gemensam valkampanj eller bara ett studiebesök? Liberalerna och Sverigedemokraterna har blivit oense om syftet med en gemensam resa till kärnkraftverket Forsmark.
Partierna skulle visa enighet kring behovet av ny svensk kärnkraft. Men i stället blev det en diskussion om hur nära SD och L kan samarbeta.
Forsmarks kärnkraftverk skulle stå i centrum när de fyra partier som står bakom Ulf Kristersson som statsminister skulle ge sig ut på en gemensam bussturné för mer svensk kärnkraft. Men bussresan ledde i sista sekunden till ett ramaskri inom Liberalerna där flera ledande personer tyckte det framstod som om partiet kampanjade gemensamt med Sverigedemokraterna."
Enligt det länkade inslaget valde liberalernas representant att lämna Forsmark i taxi, i stället för att åka i den gemensamma bussen…
- Redigerat 2022-08-24 06:00 av kamera0710
Det är ju ändå så att högerblocket står mer enade än vad vänsterblocket gör.
#140 Har man följt diskussionerna så är det ju tydligt att de 4 till höger är tämligen enade. Det går inte att säga om vänsterblocket.
Bristen på valfunktionärer har gjort att i en del kommuner har politiker hoppat in som rösträknare. Valsäkerhet?
Har planerat sedan veckor att gå och förtidsrösta idag, men en jobbig förkylning (?) sätter stopp för det. Med all säkerhet är smittkällan en gapig äldre kund som gick runt i postbutiken häromdagen och hostade och snörvlade, samtidigt som hon högljutt talade om att hon minsann har tagit covidvaccin, och att "alla" är förkylda nu.
Fast det är gott om tid att rösta, så det är ju ingen panik.
- Redigerat 2022-08-24 08:25 av Fornöga
Ska försöka komma ihåg mitt röstkort, så ska jag också få valet avklarat.
Dagliga opinionsundersökningar, ständiga partiledarutfrågningar om stort och smått, valdebatter här och där, kampanjsånger, plakat, underhållningsprogram (?) om politik och käbbel om vilka som vill regera tillsammans respektive vilka som inte vill det "om det partiet också skall vara med". Kommer väljarna att stå upprätt alla ronderna- och kan politikerna hålla sig vakna?
#145 Osämjan kring en bussresa kanske kan tas som intäkt för att valrörelsen går lite på tomgång? Karin Pihl i GP verkar skönja trötthetssymptom hos partier och väljare.
"De senaste dagarna har bussen, den ditmålade texten på bussen och vad bussresan ska kallas – och vad olika personer anser om saken – dominerat nyheterna.
Detta är alltså på riktigt och inte ett skämt. Två och en halv vecka före valet tycks en av de viktigaste valfrågorna i svensk offentlighet vara att diskutera huruvida en bussresa är ett studiebesök, en turné eller en kampanj.
Två och en halv vecka innan svenska folket ska välja styre för de kommande fyra åren, något som kommer att få stor påverkan inte bara på politiken utan direkt på människors liv, anser svensk offentlighet att det viktigaste är vilka som åker buss tillsammans.
Om det hade varit den enda vansinnesdebatten i valrörelsen hade det varit en sak. Men det tar tyvärr aldrig slut med irrelevanta frågor, detaljer och märkliga insinuationer. Busshistorien är tyvärr bara en i raden av idiotiska debattämnen som diskuterats så här i slutskedet av valrörelsen."---
#128 ff #145 Expressens ledarsida om SVT-nymodigheten med dagliga opinionsundersökningar.
"Ett fenomen under denna valrörelse är dagliga opinionsmätningar. Seriösa mätningar kräver att opinionsinstituten anstränger sig för att fånga in även svårnådda grupper, vilket förutsätter längre svarsperioder och viktningar mellan olika kvoter. Risken för stora felskattningar är därför uppenbar. Ännu värre blir det om dessa snabbmätningar sedan läggs till grund för att dra långtgående slutsatser om hur det går för olika partier i valrörelsen."---
Ännu mer tröttsamt än en "överproduktion" av opinionsmätningar är det ständiga "nu har parti A gått om parti B som det parti väljarna anser är bäst i fråga C, vad säger vår kommentator D om detta?".
#148 Ja, det är ju det som triggar de politiska kommentatorerna, något som opinionsinstituten vet om och spelar på med frågor till väljarna med förutsättningar som "om det vore val idag…" (Se #78 #79)
Inget kan väl få Mats Knutson på SVT att se ut som katten som just svalt kanariefågeln som en färsk opinionsundersökning?
De avslöjade mordplanerna mot Annie Lööf från i somras fick den lite tomgångsgående valdebatten att stelna till för ett ögonblick, med bestörta partiledare från höger till vänster. Men borgfreden lär väl inte bli långvarig…
#143 Upphävde min självpåtagna förkylningskarantän idag (bara lite lättare nattlig hosta återstår) och gick för att uppfylla min medborgerliga plikt i vallokalen. Var i stort sett bara att gå rakt igenom stationerna, men när jag gick ut var det en kö på 7-8 personer, så jag kom tydligen i rätt ögonblick.
Har också röstat i dag. En person före, så det gick snabbt.
Om måwndet tillåter blir det röster på V, V och Rättvisepartiet soci1alisitern i morgon
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
- Redigerat 2022-08-26 20:11 av Magrat
Reinfeldts tidigare statssekreterare illustrerar det vi diskuterat i #147-#149.
"Baserat på de senaste opinionsundersökningarna så har Sverigedemokraterna gått om Moderaterna och tagit plats som näst största parti – och därmed möjlig regeringsbildare. SD har även övertagit favoritskapet i frågan om lag och ordning från Moderaterna. Samtidigt har Moderaterna tappat profilfrågan om försvaret till Socialdemokraterna. Vad betyder denna trend – och vad ger det för långsiktig påverkan på svensk politik?"
Jag tycker det är ganska ointressant att spekulera i huruvida SD eller moderaterna blir näst största parti kommande mandatperiod. Vi har ju svar om ett par veckor.
https://sn.se/ledare/kronika/artikel/moderaterna-ar-pa-vag-att-tappa-greppet/r1k56n3l
#154 Ja, de här dagliga opinionsundersökningarna är väl för att det politiska etablissemanget skall ha något att diskutera inbördes om. Jag tror det faktum att allt fler väljer att förtidsrösta är att de skaffat sig en egen uppfattning som varken ledarpennfäktning eller partiledardebatter rubbar.
Och de som ännu inte röstat påverkas mer av nyhetshändelser än av det sista partikäbblet och opinionsmätningar.
Vad gäller SD så ligger de av tradition högt strax före valet i sådana här opinionsundersökningar. Missnöjda markerar med att ta till SD i enkäterna, men kryper tillbaka till "sitt" parti vid valurnan. Därför brukar SD:s valresultat bli en besvikelse för de som trott på undersökningarna. Min gissning är att SD hamnar runt 18%.
- Redigerat 2022-08-27 07:51 av Fornöga
Bussbråket visar att L inte passar i regeringen anser KD-ledaren, i ingressen till en betalartikel.
- Redigerat 2022-08-28 17:29 av kamera0710
Fortfarande osäkra väljare finns det tydligen många av, och vad majoriteten av dem slutligen väljer kan avgöra vilken sida som kommer att få makten.
#157: Jag är en av dem, och för första gången sedan jag fick rösträtt så överväger jag att rösta blankt i riksdagsvalet. Har inte lyckats hitta något parti jag vill rösta på.
#158: Har inte heller något självklart parti men jag vet vilken sida som jag vill ska vinna och då går jag på det. Att rösta blankt är inget alternativ för mig. 🙂
Om de båda akterpartierna MP och L förlitar sig för mycket på opinionsundersökningar kan det komma surt efter på valdagen, enligt en opinionsundersökningsanalys i SvD (betalartikel).
"Om Sifo överskattar MP lika mycket som de gjorde i förra valet och om Novus överskattar L lika mycket som 2018 skulle båda åka ur riksdagen i år," skriver man. Större är alltså inte skillnaden.
- Redigerat 2022-08-29 12:01 av Fornöga
#154: Orkar inte spekulera över detta längre. Vi kommer få svar på valvakan den 11 September.
- Redigerat 2022-08-29 13:54 av Draken
"Under söndagskvällens debatt i SVT mellan riksdagspartiernas ekonomisk-politiska talespersoner gick det hett till när moderatorn Nike Nylander tvingades rycka in för att tysta en skrikande Martin Ådahl (C). Efter debatten följde ett storbråk mellan Moderaternas gruppledare Tobias Billström och centerpartisten. ”Är det något med att kvinnor leder debatter som du deltar i som helt enkelt gör att du inte respekterar reglerna, Martin? Tycks så!” skriver Billström på Twitter."
https://nyheteridag.se/billstrom-m-och-adahl-c-i-storbrak-efter-skrikdebatten/
#125 #157 Kanske får det här konstaterandet en del pensionärer att ta sig en extra funderare på vilken valsedel man skall lägga i kuvertet på valdagen?
Två av tre pensionärer fick inte del av höjningen av garantipensionen - det är ganska många röstberättigade det…🤔
- Redigerat 2022-08-29 19:56 av Fornöga
"Colombianska kaffekolor"- undrar om man hade vågat sig på att smaka på dem?😏
Emanuel Karlsten har skottat sig ner i Socialdemokraternas annonsfinansiering på nätet inför valet och funnit en del upplägg med dimmiga konturer. Karlsten säger att det inte behöver röra sig om olagligheter, men efter att han uppmärksammat företeelsen så har en del av rörelsen skurit ner kraftigt på sin Facebookannonsering.
- Redigerat 2022-08-30 12:51 av Fornöga
"Kom an katten, det svänger ju!!!" kanske Baloo skulle säga.
- Redigerat 2022-08-30 15:51 av kamera0710
- Redigerat 2022-08-30 16:30 av Fornöga
(M) 5,3 på Richterskalan. 😎
Ungsvenskarna har lite Nordmanstuk på sin låt.
- Redigerat 2022-08-30 16:47 av Fornöga
#163 m.fl. Nu för SD upp garantipensionsfrågan på valdagordningen genom en debattartikel i Expressen.
Det behövs förändring i Sverige. Slut på att behöva läsa om dödsskjutningar var och varannan dag. Alla som befinner sig i Sverige ska ta dom jobb som erbjuds utan några "semesterfirande" och alla ska erbjudas jobb. Ingen ska gå sysslolös. Alla ska känna trygghet i sitt hem och när dom går ut på gatan och känna sig trygga att dom får den vård dom behöver om dom blir äldre och sjuka…Det är viktigast för mig..
.
#1 Efter att Henrik Jönsson käkat korv med Jimmie Åkesson och kebab med Johan Pehrson blir det nu stek hos Kristerssons.
Magda låtsas vara förvånad och Nooshi spelar dum. Svensk valrörelse 2022…
https://www.expressen.se/ledare/magda-ar-sveriges-mest-forvanade-politiker/
#166 #167 ”SSU:s låt skulle sluta som sexa i Melodifestivalen i Leksand”- nöjessidorna svämmar inte direkt över av entusiasm inför de vallåtar som släppts av partier och ungdomsförbund...😏
- Redigerat 2022-09-01 08:45 av Fornöga
Coronakommissionens ordförande Mats Melin upplever att coronapandemins hanterande blivit en bortglömd valfråga.
"– Det är inte riktigt bra inför nästa pandemi, som vi vet kommer så småningom," säger han.
Har utnyttjat mina rättigheter och varit och röstat nu. Förvånansvärt nog bara en person där när jag kom, men när jag gick var det en längre kö.
Skillnad från förra valet, var att alla röstsedlar fanns bakom en skärm nu. Förut var det ju långa bord längs väggen i lokalen totalt "oskyddat"
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#175: Det är nytt för i år att det ska vara så, för att skydda valhemligheten. Tidigare var det ju många som tog röstsedlar från alla partier för att slippa avslöja vem de röstade på, så det var mycket slöseri med papper.
https://www.val.se/val-2022/val-2022/din-rost-ar-hemlig.html
#176: Det är bra speciellt om man bor på en liten ort. Här har röstsedlarna alltid funnits i ett rum innan man kom in i själva vallokalen. Har många gånger fått stå och vänta ut folk till och med en kvinna som var valarbetare. Tog ett tag innan hon fattade vinken och försvann. 😊
#165 Rebecca Weidmo Uvell har väl försvunnit ur den allmänna debatten på sistone av olika skäl- ett är att hon tar betalt för lästillgång till de flesta inläggen på sin sida. Vissa artiklar är dock fria, som den här om S-kampanjande på nätet.
- Redigerat 2022-09-01 17:26 av Fornöga
Rubrik på SR: "Magdalena Andersson pausar valrörelsen".
Text i artikeln: "Magdalena Andersson säger att hon kommer att lägga undan alla icke planerade engagemang i valrörelsen (Min fetstil) för att försöka påverka andra EU-länder att ställa sig bakom förslaget att ta bort kopplingen mellan gas och elpriset på den gemensamma elmarknaden."
Viss skillnad, väl?
https://sverigesradio.se/artikel/magdalena-andersson-s-pausar-valrorelsen-ska-fokusera-pa-elkrisen
Edit: Nu har dom ändrat rubriken.
- Redigerat 2022-09-02 14:40 av Fornöga
Enligt en undersökning från Ungdomsbarometern ("Unga inför valet") som Rapport gjorde ett inslag om igår men som inte återgivits i text så är inte miljö och klimat den viktigaste frågan för unga väljare, utan det är kriminalitet och trygghet som oroar mest. Det antyds att "Generation Greta" kan ha peakat för tillfället.
Vid en liknande undersökning som SR gjorde i juni var det heller inte miljö och klimat som var prio 1 för unga väljare- där var det sjukvårdsfrågan.
Läst i HD (Helsingborgs Dagblad):
”Elever som stör eller på grund av diagnoser inte passar in i en vanlig klass ska kunna flyttas till särskilda grupper. Det föreslår både Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet i sina valkampanjer.”
Se där, den såg jag inte komma.
#182 Tala är silver, tiga är guld 😉
#106: Håller med! Oerhört fult av sossarna att ta pengar från andra partiers väljare för att finansiera sin egen valkampanj, via sin tjuvkompanjon LO!!
"LO:s enda egentliga inkomst är de som kommer från förbundens ungefär 1,4 miljoner medlemmar. Som medlem har man ingen möjlighet att välja bort att stödja partiet, varken det som sker i valrörelsen eller de omkring 40 miljoner i löpande stöd som S fått från LO-håll under den senaste mandatperioden.
Samtidigt är det bara ungefär var tredje LO-väljare som röstar på S. I det senaste valet röstade bara 38 procent av LO:s medlemmar på S, och inget tyder på att den siffran kommer att bli högre i detta val. Vissa opinionsundersökningar har pekat på att SD konkurrerar om att vara största parti i gruppen, och bland män är övertaget för SD nästan tio procentenheter enligt färska siffror från SCB. Invandring är viktigaste valfrågan för gruppen som sådan, och missnöjet med sittande regering är större bland LO-kollektivet än övriga grupper.
Det innebär i praktiken att mer än 6 av 10 kronor till S kommer från någon som föredrar ett annat parti"
Tänk på det när du går förbi S-affischer på stan -- de är betalda av andra partiers väljare… 😠
- Redigerat 2022-09-06 13:42 av [Fredrika00]
Stackars små elever, som inte får all information.
Jag tycker att alla partier borde bjudas in och sedan är det väl upp till den enskilde eleven att avgöra om de vill gå och lyssna och delta?
Men det är väl FARLIGT att få höra andras åsikter?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/darfor-ar-partierna-inte-valkomna-i-sodertalje-skolor
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
.
#187 Verkar sevärt sin helhet, även för den som likt mig annars är innerligt trött på alla "reagerar på" som det dräller av (i synnerhet på YouTube).
#182 Arpi följer upp.
#190 Grandios självbild, någon?
"Den grandiosa självbilden visar sig ofta genom beteenden som skryt, hybris och framhävande av den egna förträffligheten. Detta leder ofta till ett nedvärderande av andra människors bedrifter och förmågor."--- Källa
#191 Hon är ju rektor i ett så kallat utsatt område. Har stor tilltro till henne, efter att ha tagit del av vad hon skriver och säger under en längre tid. (Och även vad en del av dem hon kritiserar säger och skriver.)
Jag har inte sätt någon SD- affisch i hela stor Stockholm tydligen revs dom ner dagen efter dom satt upp dom. Men med tanke på hur mycket SD nämns av dom andra partierna så behövs det nog inte och att klä ett tunnelbanetåg med SD-loggan var smart idè med tanke på hur stor spridning den fick.
#194 Medan radion har sin morgonandakt har Debatt iFokus sitt evangelium enligt Byegård. Vad hände med Greider- är han skrotad? 🙄
Ser att GG tycker att sossarna talar för mycket om brottsbekämpning.
Då lär han inte finna någon tröst i Magdalena Anderssons senaste framträdanden:
"Skjutningar har blivit en svensk epidemi och vi känner inte igen oss i Sverige", sade hon t.ex. i TV4 häromkvällen. Bra att de inser det, men smittkällan lär de aldrig komma åt…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQ170X/anderssons-skjutningar-en-svensk-epidemi
- Redigerat 2022-09-08 06:52 av Fornöga
#195 Eller om det snarare är för mycket Karlsten, se #165 till exempel.
#196 Karlsten har ett brett register med egen hemsida och spalt i GP. Byegård- finns han utanför Twitter? Hans meddelanden droppar ner här med täta mellanrum utan kommentarer, känns som om vi har blivit filial till hans Twitterflöde…🤔
Fast den rödgrönaröransajten tackar säkert för uppmärksamheten- har aldrig hört talas om den förut, men nu har jag besökt den. Den verkar föra en blygsam tillvaro.
#197 Kanske det, i likhet med Ganman, Henrik Jönsson, Aron Flam med flera.
#198 Det är sällan de förekommer som twittermemes här. Ingen hindrar dig från att sprida Byegårds budskap, men bifoga gärna några rader varför du lägger ut just det meddelandet från honom. Och vem är denne sanningssägare?
#199 När jag tycker att innehållet räcker låter jag det vara okommenterat. Lägger som bekant ut en del citat med mera också utan egna kommentarer, när jag tycker att de talar för sig själv.
Antar att den som lagt ut exempelvis #187 också anser att innehållet talar för sig själv.
Byegård är en vanlig debatterande gräsrot vad jag vet.
#199Johan Byegård är en vänstergubbe (ja, gubbe…han fyller 61 i år) boende i Gbg (Kvillegatan) som raljerar på Twitter. Det är inget konstruktivt han kommer med utan snarast typiskt "Twittertugg".
Rent generellt så är, enligt min mening, Twitter en sandlåda som inte går att ta på allvar.
Man kan tycka vad man vill om Karlsten men det är trots allt en person som tillför betydligt mer kontext än Johan Byegård, som mest påminner om Statler & Waldorf.
Vissa, dvs vänstersnubbar, roas möjligen av det men innehållet är ganska menlöst.
#200 Ja, inslaget i #187 var sannerligen talande. Tal och bild, faktiskt.
#201 Tack för den presentationen! 👍Andra som citeras ofta här är ju i regel offentliga personer eller sådana som presenterar sig själva, men Byegård verkar till nu ha varit en diskret husgud.
Ger personligen inte heller mycket för Twitter.
- Redigerat 2022-09-08 07:43 av Fornöga
Många spelbolag har spel på valet, och ett av de största ger idag en mängd olika varianter av spel (länkar inte för att undvika att göra reklam för nätspelande). Några exempel:
Parti/koalition som bildar regering:
M+KD 3.75, S 4.50, M+L+KD 5,50, S+C 5.50, S+MP 6.00, M+SD+KD 7.50, S+C+MP 9.0, M 15.00 (Det finns ytterligare varianter.)
Statsminister:
Magdalena Andersson 1.45, Ulf Kristersson 2.50. Inget annat förslag ger lägre än 25 ggr.
- Redigerat 2022-09-09 08:08 av Fornöga
#203 Tillägg, Byegård äger en dieseldriven BMW 320d Touring X drive.
”En blå herrgårdsvagn av årsmodell 2016 som är i trafik. Växellådan är automatisk och motorn är på 190 hk och drivs med diesel. Vid blandad körning förbrukar den 4,7 liter/100km. Vi uppskattar den årliga körsträckan till 2 386 mil. ”
Källa: Bilregistret
#205 Fanns nog inga eldrivna Trabanter på lager. 😉
#205: Mycket intressant! Måste vara en riktig auktoritet i politiska frågor… 😉
#207: Med tanke på allt annat skit de släpper igenom och inte tar bort trots flera anmälningar, så kan man ju undra va Oikos gjort för att få sin video borttagen. 🤔
SVT/Novus sista dagliga opinionsundersökning inför valet presenterades idag, den bygger på intervjuer med 3 903 personer under perioden 6-8/9 2022. Så här utföll undersökningen- kan vara intressant att jämföra med det faktiska utfallet måndag morgon:
M 17,1 (-0,9)
L 5,2 (+0,1)
C 7,1 (-0,4)
KD 5,9 (+0,1)
S 30,3 (+1,3)
V 7,8 (+0,4)
MP 4,5 (-0,1)
SD 21,2 (+0,2)
Annat 0,9 (-0,1)
Osäkra 3,5
(Förändring sedan igår inom parentes.)
Felmarginaler:M 1.2, L 0.7, C. 0,8, KD 0.8, S 1.5, V 0.9, MP 0.7, SD 1.3 Annat 0.3
- Redigerat 2022-09-09 18:15 av Fornöga
MP går bakåt. Många säger att dom andra partierna i Europa som strävar för miljön går framåt. Men i Sverige verkar teamet Bolund och Stenevi halka bakåt i uppförsbacken även om dom var en bit längre ned i backen tidigare. Tacka vet jag när jag Birger Schlaug och hans språkrörskollega var på topp. Då var Miljöpartiet ett miljöparti…
Hörde en lång jävla spekulerande harang från Mats Knutsson i Rapport, om huruvida vi kan dra några slutsatser från den senaste opinionsmätningen. Varför inte vänta till på söndag, när den riktiga opinionsmätningen ju ändå kommer och vi vet? (Sedan KAN det ju bli så jämnt att få röster avgör de sista mandaten och det slutliga resultatet dröjer. Då får det ju bli så.)
- Redigerat 2022-09-09 18:53 av kamera0710
#212 Ja, det dras stora växlar på allehanda undersökningar. SD till exempel ligger "av tradition" högt i opinionsundersökningarna. Förra valet låg de även väldigt högt i de första rapporterna från smådistrikt, men i takt med att storstädernas resultat kom in så sjönk humöret i festlokalen. Inget motsäger att det blir så återigen.
- Redigerat 2022-09-09 18:50 av Fornöga
AFS hade ett torgmöte igår i Karlstad hörde jag. Dom pratar om att ta över Sverige och det mest växande partiet. Senast jag såg hade övriga partier 0.9 % och då är det flera småpartier som slåss om dom rösterna. Måtte det partiet aldrig få inflytande i svensk politik. Är man emot invandring och för förändring så rösta på SD hellre då.
Kultursidefolket gör sitt bästa för att piska upp dystopistämningar i samband med årets val. Johan Westerholm noterar:
"Många pekar på detta val som ett ”ödesval”, som om valet kommer avgöra om Sverige, och till och med världen överlever eller inte. Fredric Strage, DN, går så långt att han på kultursidorna beskriver detta val som det sista demokratiska val som genomförs i Sverige samt återger den tribunal och rättegång han ställs inför 2025.
Där Strage döms till 10 års straffarbete och omskolning.---
"I årets val var det helt utan entusiasm jag lade min röst. Men samtidigt har jag hopp om förändring i framtiden. Den svenska konstitutionen är stark, starkare än vi kan tro. Fredric Strages dystopi är helt utan grund samtidigt som riksdagen även den gångna mandatperioden hållit emot regeringens alltför långtgående ambitioner att begränsa informationsfriheterna.
Lika hoppfull som desillusionerad och nedstämd ser jag fram emot valresultatet. Så vi alla kan gå, eller kanske mer hasa och halta, vidare in i en osäker framtid."
Tydligen många som köade förgäves för att förtidsrösta idag.
Vad skönt att man har det avklarat sedan mer än en vecka.
Hörde på morgonnyheterna för ett tag sedan att det hade varit lägre förtidsröstande så långt i år, men jag har inte sett något skrivet om det.
Sista rycket för partiernas folk i valstugorna, sedan är det dags att packa ihop och bänka sig för valvakan. Samtidigt vittnar många av dessa kampanjarbetare att tonen blivit grövre, attityden har blivit råare och några har haft hatare som följt dem i hasorna ända till bostadens ytterdörr.
Hur många av dessa partiernas gräsrötter har fått nog och avstår från att ställa upp 2026, och finns det några ersättare i så fall? Expressens ledarsida uppmärksammar problemet.
#219 Skönt när det är över, men anar att bildandet av regering kan bli nästa långbänk, oavsett utgång av valet.
Något nattvakt blir det inte för min del.
#220 Nej, något svar lär vi inte få ikväll. En anledning är att utlandsrösterna inte är räknade förrän på onsdag, och kan bli avgörande i ett jämnt val. En annan är förstås de regeringsförhandlingar som stundar- en tålamodsprövning i repris från förra valet.
Fast med detta sagt får väl erkänna att jag kommer att sitta i TV-soffan ikväll som inför vilket idrottsevenemang som helst. 😏
- Redigerat 2022-09-11 08:29 av Fornöga
#219 Några andra trägna arbetare under valet är rösträknare och röstmottagare, och så länge vi inte kan rösta på nätet klarar sig valmyndigheten inte utan dem. Det är dock inget ideellt arbete för den som tror det, arvodet kan utgöra ett välkommet tillskott till hushållskassan (säger jag av egen erfarenhet från valet 2014.)
- Redigerat 2022-09-11 09:57 av Fornöga
Expressens ledarsida betonar återkommande att de föredrar "lag Kristersson" i regeringskansliet. Samtidigt kan vi läsa ledare som denna, om en del av detta lag. (Om än kanske inte i Rosenbad, men många frågor, som lagändringar, måste ju godkännas av riksdagen.) Men visst, att vara liberal är att vara kluven.
https://www.expressen.se/ledare/sex-skal-att-inte-rosta--pa-sverigedemokraterna/
- Redigerat 2022-09-11 10:20 av kamera0710
#223 Har fått uppfattningen att de liberala på många sätt "ber för sin sjuka mor", som talesättet lyder. Det vill säga: rösta på oss, vi är garanten att hålla SD kort. Inte så underligt kanske, när man har sin inre konflikt att tampas med, där Bengt Westerberg gör allt för att motarbeta sitt gamla parti och bygga ett monument över sig själv. Salig Per Ahlmark på sin tid var väl samma andas barn.
Har varit och röstat nu. Ingen kö, så det gick snabbt. Hade i princip bestämt mig för att rösta blankt i riksdagsvalet, men ändrade mig en kvart innan jag gick och röstade. Röstade dock inte samma i riksdagsvalet som i kommunal- och regionvalen.
#223 och #224: Vissa saker i artikeln kan nog stämma, som att SD tyvärr har och har haft en hel del suspekta figurer i partiet. Men så länge dessa rensas ut vartefter ser jag ingen fara. Det är sakfrågorna som är det viktiga, dvs vad vill partiet åstadkomma.
Alla partier har ju samma problem med rötägg -- vi har ju sett både pedofiler, mördare och fascistkopplingar i S, C och MP till exempel.
Jag tycker att Liberalerna i stort sett är ett bra parti, med undantag för de hatiska ex-partiledarna Björklund och Westerberg. Hoppas L kommer in i riksdagen!
Minns de brittiska liberalernas gamla slogan: "People who think for themselves vote Liberal". 👍
#225: Här var det väldigt lång kö . Men tror delvis det kan bero på att säkerhet och sekretess var mycket hård i vallokalen.
Lång och intressant artikel om Sd:s anklagelser om försök till valfusk. Richard Jomshof verkar ha svängt 180 grader efter första uttalandena om risken för valfusk.
"När DN talar med Richard Jomshof på tisdagen säger han sig vara ”helt övertygad om” att det inte förekommer något organiserat valfusk i Sverige.
– Diskussionen syftade till att vända sig till dem som tittade på den här intervjun, och som är oroliga. Min huvudpoäng är att det inte finns något organiserat valfusk från centralt håll, vilket vissa tror, säger Jomshof och fortsätter:
– Den andra poängen är att om valet är väldigt jämnt och det förekommer enskilda händelser på olika ställen, med valsedlar som försvinner, inte finns tillgängliga eller plockas bort, då är det klart att det kommer uppstå en diskussion som handlar om valets legitimitet."
"Statsvetaren Emma Ricknell är verksam vid Linnéuniversitetet och har bland annat forskat på spridning av desinformation. Hon är kritisk till Richard Jomshofs påstående om att det finns ”oärliga” politiker och valarbetare som vill sabotera valet.
– Jag tror inte du kommer hitta en enda statsvetare som inte ser problematiskt på den här typen av påståenden, säger hon.
För det krävs det väldigt konkreta och väldokumenterade bevis, menar Emma Ricknell.
Att lyfta upp eventuella brister eller misstag i en valprocess är helt legitimt och viktigt i en demokrati, betonar hon, men det blir allvarligt när man påstår att det pågår ett mer omfattande och systematiskt fusk.
– När man går över till att det är en del av något större och makten är korrumperade, ute efter att fuska och utnyttja dig som medborgare – det är då det blir destruktivt och oerhört negativt för en välfungerande demokrati.
– Annars finns det ingenting att hänga upp det på. Då är det istället bara att så ett misstro och tvivel helt enkelt."
https://www.dn.se/sverige/sd-topp-far-kritik-efter-pastaenden-om-valsabotage-problematiskt/
Det rapporteras om långa köer till vallokaler på flera håll i landet. I Uppsala är det köer där det tar 90 minuter för de längs bak att få avlägga sin röst. Många vänder - hur många av dem som försöker på nytt är en öppen fråga.
Vi kanske borde flytta fram sluttiden för valet om det är långa köer. Det skulle väl inte vara hela världen.
De som står i kö klockan 20.00 kommer att få rösta. Där hänger det kanske på graden av tålamod?
- Redigerat 2022-09-11 13:10 av Fornöga
Funderade mest på om det nu är så att en del vänder. Kanske vi i framtiden borde ha valdagar fredag till söndag, så att det sprids ut?
#232 Det kan bli rätt många valfunktionärer som måste lösgöras på fredag, och röstlokalerna är ofta skollokaler. Då skulle man nästan tvingas att göra fredagen till röd dag.
Nu har man ju fyra år på sig till nästa riksdagsval att konstatera vad som gått snett på vissa håll jämfört med förra valet. Kan det vara utökningen med en station för tryggat val av valsedlar som försinkat processen till exempel? Eller har förtidsröstningen gått ner i år, och i så fall varför?
#233 Tydligen är Valmyndigheten redan inne på förklaringen om utökningen av stationer.
"Om man upplever att det är längre köer än vanlig detta riksdagsval kan det bero på en ny regel, enligt Valmyndigheten.
– Man har infört en avskärmning där man tar valsedlar, vilket är ett moment som tar längre tid än innan. Det är för att valhemligheten ska tryggas. Även vid EU-valet gällde den regeln, säger myndighetens pressekreterare Lars Aden Lisinski."
- Redigerat 2022-09-11 13:27 av Fornöga
#233 Ja, vi får väl analysera årets val och dra slutsatser utifrån det.
Den som bor med en annan vallokal i närområdet kan även försöka där.
"Om det är strul på den vallokal man befinner sig vid så kan man alltid gå till en annan.
– Då räknas det som en förtidsröst. Då behöver man sitt röstkort", säger man från Valmyndigheten.
- Redigerat 2022-09-11 13:52 av Fornöga
#227: Här stod det en ensam miljöpartist utanför vallokalen och delade ut röstsedlar. Han hade inte mycket att göra kan jag säga. Sedan kan det kanske bero på tidpunkten, för jag var där strax innan halv tio. Något direkt säkerhetspådrag märkte jag inte. Det stod en ensam "vakt" inne i skolan jag röstade på, och han hjälpte till med att visa vilken sal man skulle gå in i, beroende på vilket distrikt man tillhörde.
I själva vallokalen var det bara jag och funktionärerna, så jag kunde gå direkt till skärmen med röstsedlar och sedan direkt till skärmen där jag skulle lägga röstsedlarna i kuverten, som jag fick av en funktionär som stod mitt emellan skärmarna. Kunde därefter gå direkt fram till bordet och lämna mina kuvert, så själva röstningsförfarandet tog mindre än fem minuter.
#227: I Örkelljunga var det däremot gott om vakter:
Ordningsvakter vid vallokalen när Örkelljungaborna röstade
Efter misstankarna om att den nazistiska organisationen NMR försökt störa valet och valrörelsen i Örkelljunga var säkerheten hög på valdagen utanför vallokalerna i Forum.
– Allt har varit lugnt, intygade dock röstmottagaren Britt-Marie Renström.
Hon står innanför entrén till den tämligen nyanlagda idrottsanläggningen Forum. Vallokalerna för tre valdistrikt är samlade här och hon pekar ut ut rätt lokal efterhand väljarna dyker upp. De senaste dagarna har man befarat att den nazistiska organisationen NMR skulle försöka störa processen under valdagen.
NMR ställer upp i fullmäktigevalet. Medlemmar från organisationen misstänks för att för några dagar sedan ha misshandlat tre personer. NMR har i sin tur hävdat att det var deras valarbetare som blev påhoppade. Kommunalrådet Christian Larsson (M) uttryckte oro inför valet med anledning av den och en del andra händelser där NMR varit inblandade.
Ordningsvakter är på plats tidigt på morgonen vid Forum. En bit fram på förmiddagen kunde de konstatera att valet i alla fall dittills hade kunnat genomföras utan någon incident. En bit fram på förmiddagen kunde de konstatera att valet i alla fall dittills hade kunnat genomföras utan någon incident.
– Allt är lugnt men så är vi ju också fyra ordningsvakter här och polis som passerar förbi emellanåt, säger ordningsvakten och gruppchefen Fredrik som av säkerhetsskäl inte vill uppge sitt efternamn.
https://www.hd.se/2022-09-11/valet-direkt--det-har-hander-idag
- Redigerat 2022-09-11 14:33 av Carmarino
Frågade en utpasserande vid min närmaste vallokal, det hade varit klart på 20 minuter.
#237 Lite märkligt att man ökar skyddet av valhemligheten inne i röstlokalen, samtidigt som det fortfarande är tillåtet att dela ut röstsedlar vid entréerna. Visserligen kan man ta några från varje, men det är ju slöseri med papper…🤔
#240: Eller så gör man som jag, går förbi utan att ta någon. Alla vet ju att det finns röstsedlar i lokalen så bara för att man inte tar någon röstsedel av utdelaren behöver det inte innebära att man inte röstar på det partiet. Bara att man värnar sin valhemlighet. (Nej, jag röstade inte på miljöpartiet.)
#241 Nu gör du Märta besviken! 😁
#242: Det bjuder jag på. 😊
Nu har även jag varit och röstat. Det gick bra, bara 10 minuters kötid.
Fyra partier hade valsedelsutdelare vid ingången, men jag tog inte emot av någon av dem.
(Inte heller jag röstade på Miljöpartiet. 😮)
Valet är avklarat, och det blev så jämnt som väntat. SD och S blev de partier som gick mest framåt.
Alla rösterna har inte räknats, och resultatet lär dröja till på onsdag. I nuläget ser det dock ut som om det blå blocket kommer att kunna bilda regering.
- Redigerat 2022-09-12 01:30 av Fornöga
Aftonbladets ledarsida har varit bland de mest konfliktsökande under valrörelsen, men nu låtsas man sträcka fram handen. Om man kommer att sluta förpesta den politiska debatten? Självklart inte!

Ledare i liberala DN från i går, innan några röster börjat räknas. Tror att skribenten har helt rätt i att denna regeringskonstellation knappast kan bli både stabil och liberal.
"Vinner Kristerssons sida valet imorgon väntar reformer av episka mått. Brottsligheten ska knäckas, mest genom visitationszoner och anonyma vittnen i rättssalarna. Vattenfall ska ”beordras” att bygga ny kärnkraft, det har KD lovat. Arbetslinjen ska återupprättas och Natomedlemskap säkras, med eftertryck. Lag Ulf står enat och redo att ta itu med samhällsproblemen från dag ett. Det är det stora säljargumentet.
Det är också önsketänkande. L säger blankt nej till visitationszoner och anonyma vittnen, enigheten på landsmötet i vintras var så kompakt att man inte ens behövde räkna rösterna. Ny kärnkraft kräver i själva verket långsiktiga blocköverskridande garantier om företagen ska våga investera. Jimmie Åkesson har deklarerat att SD går i opposition om M och KD skär i a-kassan.
Hårda förhandlingar väntar med andra ord – oavsett vem som samlar en majoritet på söndagen. Och då spelar mandatfördelningen inom blocken roll. På Kristerssons sida pekar en sammanställning av de stora opinionsmätningarna på att SD blir största parti. M, L och KD ser samtliga ut att tappa mandat. Ett ”liberalt” projekt är det inte – den som påstår det drömmer – och det kommer naturligtvis att avspegla sig också i sak."
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-en-kristersson-regering-kan-inte-bade-vara-stabil-och-liberal/
- Redigerat 2022-09-12 05:54 av kamera0710
#245: Hoppas, hoppas, hoppas på en blå regering!!! 👍💙💛
#246: De som stått för hat och ilska de senaste åren är ju de rödgröna. Att år efter år anklaga seriösa riksdagspartier för att vara nazistiska, det är ju verkligen att sprida hat och ilska! Fruktansvärt dåligt beteende av de rödgröna! 👿
#241: Jag gjorde som du 😁. Jag tog inte emot röstsedlar utanför lokalen, inte från någon av partierna, inte ens det parti jag själv röstar på.
Jag hoppas på regeringsskifte.
"Systemet med valsedlar bakom skynke bygger på en riktig tanke men blir ändå fel. Ingen ser om du stuvar runt eller tar bort valsedlarna. Ingen kontrollerar efter varje besök. Då skulle det bli ännu längre köer. Valmyndigheten varnade för övrigt för köerna vid införandet."
Owe Nilsson, Politikreporter på TT
#250 När jag förtidströstade gick en valfunktionär runt och kollade i blankettstation och röstbås efter varje besök att det rådde ordning. Fungerade smidigt och innebar ingen fördröjning, men det var inte så många väljare i farten då.
#251 Det fungerade smidigt vid min förtidsröstning också. Men vi var bara två röstande i lokalen.
Här fungerade det bra, även fast köerna var meterlånga. Det tog ca en halvtimma att komma runt innan man kunde lägga sin röst.
Valarbetarna kollade bakom skynkena ,där valsedlarna låg, med jämna mellanrum, och eftersom alla partier var representerade fysisk i lokalen, så blev det inte några problem med valsedlarna vad jag vet.
Liberala Hallandsposten verkar inte så imponerade av högerblocket i skolfrågan.
"Ser man framåt finns det en stor oro på skolans område. De fyra partierna till höger är i grunden för dagens skolsystem med en rörlig skolpeng och ett fritt skolval, vilket leder till allt större skillnader mellan elever och mellan skolor. Detta är en skola som gynnar de som redan har medan andra hamnar allt mer på efterkälken. Den så eftersträvansvärda likvärdigheten blir ett allt tunnare löfte till Sveriges alla elever.
Lägg därtill att de stora skolkoncernerna fortsätter att breda ut sig, allt med syfte att öka vinsterna till sina ägare. Den här kapitalöverföringen från det allmänna till de stora koncernerna drabbar i slutändan eleverna, både de som går i friskolor och i kommunala skolor. Det finns helt enkelt inga vinnare i dagens skolsystem, förutom skolkoncernernas ägare. De kunde på måndagen skratta hela vägen till banken när flera friskoleföretag som finns noterade på börsen steg kraftigt."
Med alla 6264 valdistrikten räknade så är mandatställningen fortfarande 175-174 till det blå laget. Nu återstår sena förtidsröster från 314 distrikt samt de cirka 200.000 utlandsrösterna. Räkningen av dess görs på onsdag, och resultatet är förmodligen inte klart förrän på torsdag.
#255 Större sannolikhet att de blå vid sista räkningen erövrar ytterligare något mandat från de rödgröna än att de rödgröna tar ett från dem?
#255: Konstigt att DN och Aftonbladet får det till 6264 valdistrikt totalt. Även Dagens industri håller med om den siffran.
I SvD och SVT står det att 6264 av 6578 distrikt är räknade nu.
Kanske utlandsrösterna räknas som ett antal distrikt?
Något förvirrande.
#257 (#255)Tror att det beror på olika sätt att se på de 314 distrikten med sena förtidsröster: 6264 +314= 6578.
Partiernas eftervalsanalyser/krishanteringar är redan igång, och missnöje med kampanjerna har redan hunnit vädras från center- och vänsterhåll.
#259 Så V misslyckades med att ”sno åt sig” SD-väljare?
Om det nu är så, då måste jag säga att deras analys är lite knas.
Min personliga uppfattning.
”Det blev inga nya partier i riksdagen den här gången heller. Däremot har flera rikstäckande partier haft framgångar i de kommunala valen.”
https://www.gp.se/nyheter/sverige/dystert-val-för-feministiskt-initiativ-1.80944087
Det ska i alla fall bli väldigt intressant att se vad som händer med SD:s opinionssiffror, om de nu kommer att utgöra regeringsunderlag. Norska Fremskrittspartiet, exempelvis, sjönk ju ganska rejält när de plötsligt fick regeringsansvar.
- Redigerat 2022-09-13 12:17 av kamera0710
#263 Skåne, om nu någon inte förstod det.
#264 Ja, i skånska kommunalval verkar SD behålla en stark väljaropinion, också när de varit med och styrt några år. Vi får se om det blir likadant på riksplanet, om de kommer att utgöra regeringsunderlag.
- Redigerat 2022-09-13 12:13 av kamera0710
#262: Jag håller helt med - ett missnöjesparti bara växer om de hålls utanför.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#255: Nu kan man bara hoppas på att det blir rätt denna gång.
I mina svartaste ögonblick kan det hända att jag nästan önskar att de rödgröna får övervikten i denna jämna tillställning, så att de får ordna upp det de ställt till med. Men sedan tänker jag på vad de redan orsakat under de här åtta åren, och inser att det skulle vara förfärligt med ytterligare fyra år…😱 (Detta som en personlig reflektion.)
#268: Jo visst vore det bra om de kunde ordna upp i sin egen röra, men som du säger, 4 år till av den röd/gröna röran är ett ganska skrämmande alternativ , tycker jag.
- Redigerat 2022-09-13 13:17 av Draken
#270 Har du som bor i Skåne möjligen några siffror för partiet Nyans i riksdagsvalet i den valkretsen? Har försökt att hitta några uppgifter, men utan framgång.
#271 Ursäkta inhoppet, men den här länken kanske kan vara till hjälp?
- Redigerat 2022-09-13 15:08 av Fornöga
#272 Tack, det var väl inget att be om ursäkt för?? Det var ju vad jag efterfrågade.
#273 Jag föregrep ju Hayabusa…😉
P.S. Jag har justerat länken.
- Redigerat 2022-09-13 15:10 av Fornöga
Haha, jag blev inte förnärmad eller kränkt 😉
Någon siffra för Nyans har jag inte, men däremot kan man se att SD är väldigt starka i flera kommuner. Nyans har sina fäste och i Malmö lär de kunna växa rejält, om de sköter sina kort väl. Deras potential ska inte underskattas.
- Redigerat 2022-09-13 15:21 av [Hayabusa-0001]
#275 Nej då, det befarade jag inte heller. 😊
Verkar som Nyans ändå kan ha påverkat Riksdagsvalet.
Kristerssons gäng kanske får tacka partiet!!??
I kommuner som Svalöv, Örkelljunga och Åstorp så har SD fått 32-35% av rösterna (kommunalval).
- Redigerat 2022-09-13 15:32 av [Hayabusa-0001]
De totala rösterna för mindre partier som MED och AfS blir klara först i morgon liksom personrösterna, där det nog kan bli en del kamp in på snöret.
#276: Ett citat ur artikeln:
"Om Nyans får minst en procent av riksdagsrösterna kommer dock partiet över den gräns som innebär att man till nästa val kan få partivalsedlar utlagda i röstlokalerna.
– Sådant kan ju spela roll om man tänker på ett mer långsiktigt uppbyggande av partiet, säger Sofie Blombäck.
😨
Ser att det nu spekuleras om Bildt i en kommande regering. Tycker de kan ta det lite lugnt, även om det kan vara spännande att sitta och gissa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ryktena-om-nya-regeringen-sa-gar-snacket-nu
#276-#277: Visst har Nyans påverkat riksdagsvalet.
"Att valdeltagandet var ännu lägre i år tyder på att Nyans inte främst fått stöd från tidigare soffliggare. Liknande tendenser syns på andra håll i Rinkeby och Rosengård.
Samtidigt har S tappat i nämnda områden. I motsvarande Rosengårds centrums valdistrikt fick Socialdemokraterna 77,5 procent av rösterna förra valet. I år fick de 41,9 procent, enligt preliminära resultat.
I distriktet Rinkeby centrum fick S 68,53 procent 2018 och 33,8 procent 2022, enligt preliminära resultat."
41 är ju mycket mindre än 77, och 33 är mycket mindre än 68… Så den "importerade röstboskapen" hade visst en egen agenda. Så tråkigt för importören S. 😉
#281: Där jag röstade fanns det valsedlar för Nyans.
Den som vill följa upp söndagens rysare med en lite långsammare version kan göra det här- den slutliga resultaträkningen. (Räkningen tar tid!)
- Redigerat 2022-09-13 17:25 av Fornöga
#283: Det här var i det grövsta laget - Fröken Fredrika00 vad sysslar du med?
41 är ju mycket mindre än 77, och 33 är mycket mindre än 68… Så den "importerade röstboskapen" hade visst en egen agenda. Så tråkigt för importören S.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#286: På grund av egna och flera andras tidigare erfarenheter ger jag mig inte in i någon diskussion med dig.
Så avslutar vi den här tråden och summerar valrörelsen 2022 i en tredje tråd som finns här.