Debatt iFokus

Debatt

Etikettsajten
Läst 326 ggr
Draken
2022-10-11 10:12
5

Ny värd

Jag har funderat en hel del, och jag har kommit fram till att jag vill kliva av som sitevärd. Tiden och orken räcker inte riktigt till.

Vill du bli ny värd, kontakta mig via PM.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-10-18 11:55 av Draken
Fornöga
2022-10-11 10:18
0

Samtidigt som värden kliver av gör jag det samma efter min korta tid som medis. Det kan vara dags för nya krafter att hålla debatten vid liv i fortsättningen.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2022-10-11 10:30 av Fornöga
Lona
2022-10-11 10:25
6

Tråkigt men tack för tiden du/ni lagt, inte minst Draken som tog över i en knepig situation. 👍🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fornöga
2022-10-17 15:09
2

I morgon presenteras en ny regering, och då är det slut på åttas års väntan för min del, och dags att trappa ner på Debatt iFokus som utlovat. Helt lägger jag nog inte av, men tio inlägg om dagen lär det väl aldrig mer bli. Vore kul om fler kan hjälpa admin att hålla grytan kokande!

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Hayabusa-0001]
2022-10-17 15:32
1

#3 Ja, det kan jag förstå. Personligen känns det mindre och mindre intressant att delta här på iFokus.

Fornöga
2022-10-17 16:07
1

#4 Ja, det börjar eka tomt! Kanske kan den nya regeringen få fart på debattlustan, åtminstone en viss tid. Dock inte för min del.

[Hayabusa-0001]
2022-10-17 16:11
1

#5 Bra fråga, men det är en karusell som inte känns så lockande att stiga på.

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa-0001]
2022-10-17 16:17
1

#7 För min del handlar det inte om en eventuell rädsla för att skriva på iFokus utan om att det inte ger något.

• Redigerat 2022-10-17 16:57 av [Hayabusa-0001]
Lona
2022-10-17 16:48
7

Jag ser det för all del delvis ur en annan vinkel och tycker att Debatt periodvis har gått över gränsen för vad som är ok (eller ett lämpligt diskussionsklimat) men den debatten behöver vi onekligen inte dra upp igen!
Rent generellt kan det behövas en sajt där det är lite högre i tak men det är jäkligt svårt att hålla en balans där det blir intressanta diskussioner som inte tippar över.
Inte mellanmjölk men det är himla lätt att mjölken bränns vid…

Fornöga
2022-10-17 17:04
7

Flera av oss var ju med på "den gamla goda tiden" på Politik iFokus. Det var faktiskt betydligt hårdare polemik där än det någonsin varit på Debatt iFokus, men man gav och tog, man fick skäll och man gav tillbaka och Sverigedemokrater och Vänsterpartister hade en hård, men ändå, dialog.

Så hände något, en ny admin trädde till, det blev fler hyschanden, samtidigt som brunmålandet blev en ny vänstertaktik. Påföljden blev att diskussionen började dö ut, deltagare försvann till större arenor och det var där Debatt iFokus uppstod- det andra lägret hade redan sina lägereldar men missunnade motsidan en plats att någorlunda tala fritt.

Nu är allt det historia, Politik iFokus är en trött löpsedelsplats och Debatt iFokus ligger snart i träda. Men roligt var det. Ett tag. 😏

Magrat
2022-10-17 17:45
5

Tycker, tyvärrr, att denna sajt är på tok fär hatisk för att kunna debattera på. Man väljer ut alla artiklar man kan hitta om att vänstern gör fel, eller sätter offerkoftan på SD och blandar det med hejjarop om hur allt annat än högerpolitiken är vidrigt, vänstern är Putins lakejer osv.
Det är synd. För om man faktiskt hade velat debattera på riktigt skulle man väl lyft upp riktiga frågor, utan alla dessa hejjaropen som odfta haft en edxtremt otrevlig attityd.

Jag som är rädd över kommande regerings politik känner absolut inte att jag kan uttala mig här.

Just my five cents.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Magrat
2022-10-17 18:14
6

Och igen…
Du vet ju själv att det inte är sant. Att påpeka att SD är ett parti med synnerligen nazistiska rötter är relevant och ska fortsätta uppmärksammas iom att många i partioet gått med när det var betydligt värre. Se på hur många som utesluts med sina unkna värderingar, se på hur deras egen partiledare inte är kapabel att välja mellan en politiskt vald ledare och Putin… Och se på det dem fått igenom nu med vandel…
Man ska alltså, istället för att hjälpa, sparka ut människor som lever i prostitution. Det här är en jätteviktig fråga för mig, och ingenting annat i politiken, varken på höger eller vänster har ett så fruktansvärt förakt mot människor som här.

Jag är inte intresserad av en debatt, för det är inte det som gäller på den här sajten om man har fel åsikter. Då idiotförklaras man och sedan fortsätter samma "grabbattityd" och hehe titta här vad dumma de är, många gåpnger helt utan relevans.

Det är inte och har inte varit ett respektfullt debattklimat, och det är tråkigt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

perk
2022-10-17 18:21
2

Konstigt jag minns också när det var fler som vågade skriva på iFokus, och många blev blockade och kallade nättroll.
Undrar vilka det är de ”som håller på”?
Det kanske är de som ”vågar stå upp för sin sak”, för det kan väl inte bero på vem som avgör vad som är rätt eller fel sak.

För tidigare minns jag, så blev inlägg jag skrev borttagna för att jag inte kunde diskutera.

När jag sedan inte hade några tankar på att sälja huset och lämna skogen, och flytta till ett utsatt område söder om Stockholm som jag blev beordrad till.
Samt ifrågasatte varför det heter ”Debatt” ja då blev det ”åtgärd” så jag blev portad 🤣

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Magrat
2022-10-17 18:39
7

#17 Men snälla du, hur i helsefyr får du det tillm att jag skulle håna brottsoffer som drabbats av skjutningarna och gängkriminaliteten. Det är väl självklart att vi måste få bukt med det. (vilket jag är tämligen säker på att ett bättre skyddsnät, bättre sovialtjänst och bättre utbildad polis skulle kunna hjälpa mer än hårdare straff) Jag hängde själv i halvskumma krewtsar som ung, problemet var ju bristen på skolgång, bristen på ett fungerande sätt att fåånga upp ungdomar som är på glid.
Jag har bott på ett privatägt behandlingshem, där allt blev värre för allt man såg var vinst och man brydde sig inte om att vi ungar drog in varandra i olika saker och härjade fritt. Barn har inget konmsekvenstänk och därmed måste de skopas upp som unga, det är där det börjar.

Jag tyckte inte heller Stefan Löfven var en lämplig statsminister så ja…

Ja tror du fler kommer få tak över huvudet med den här politiken?

Att sträcka ut en hand och ha viljan att hjälpa någon annan tror jag faktiskt är medmänskligare än att misstänkliggöra, kasta ut och dra ner på biståndet. Men ja, det är -min- åsikt

Jag har inga problem med sakfrågan, så länge man håller sig till den istället för att få detr till vad du gör nu. Du lägger värderingar (hånar brottsoffer) på mig hedlt utan grund. Och skapar dessutrom en whataboutismsvar när jag tar upp ett enormt klandertramp av samtliga högerpartier att överhuvudtaget tänka tanken på att kasta ut någon som prostituerar sig istället för att hjälpa, hur kan det vara medmänskligare?

perk
2022-10-17 19:04
2

Jag tycket inte Jimmy är någon feg stackare och tycker inte att han, eller någon av hans anhöriga ska råka illa ut till din glädje.

Eller är det mig du hotar?

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Magrat
2022-10-17 19:12
6

#22 Nu vill du ju uppenbarligen inte debattera, utan öser ur dig galla och fortsätter på samma spår som gjort den här sajten till en plats många drar sig för att skriva på. Men jag ska svara.
Jag är inte socialdemokrat, jag tycker inte att de gjort många rätt, Men de har heller inte fått möjligheten att förverkliga sin politik iom högerbudget och dåligt sammanhållet regeringsunderlag. Jag tror för övrigt att vi efter valet 2026 kommer ha en starkare rödgrön regering.

Jag tyckewr inte trångboddheten är lämplig. Bättre hade det ju varit om polityiker satsade på att bygga hyresrätter med en rimlig hyra.
Och nej, det är inte rasism att säga barn av vilken etnicitet som helst mår dåligt av det. Barnfattigdomen gör att barnen mår sämre och det är fruktansvärt. JAfg vet själv hur det var peruioden jag fick bo med min mormor innan jag kunde få "vård", det gällde att äta mycket i skolan , för mat var inte alla dagar det gick ihop till.
Sedan hamnade jag i halvskumma kretsar, ser du sambandet, detta trots att jag är etniskt svensk.

"Sådan är du sådan är du sådan är du, men du då?!"
Ja alltså, jag är inte sosse så du kan lugna ner dig, sätt inte stämplar på mig. och whataboutism blir ett ganska dåligt debattsätt. Du svarade aldrig på min fråga om Vandel, för det går inte att besvara på ett annat sätt än att det är människorvidrigt. Men det kommer från ditt parti och då måste du stå där som en rasbiat terrier och försöka vända det tuill hur hemsk och dum den som du debatterar med är. I första hand vid en debattsajt så kanske man borde lära sig -hur- man debatterar.

Men du kan andas ut, jag är inte sosse, men jag tycker att en rödgrön majoritet hade varit bättre än vad det här är.

Men du, jag ser att du dragit igen, jag önskar dig allt gott, och ser fram mot valet 2026 om vi nu inte fått en rödgrön regering innan dess. För den kommer komma.

Magrat
2022-10-17 21:23
6

Åh jösses, såg inte ens #22 Det är ju sjukt talande för hur det här inte har fungerat. Någon håller inte med och du väljer att gå till personangrepp på ett hotfullt sätt.
Jag hoppas du i framtiden lär dig begreppet att skilja person från åsikt, och att du blir mer ödmjuk i hur du bemöter andra. Man önskar ingen ont för att de inte håller med.. Jag blev på iktigt upprörd över det inlägget.

Men den visar ju på vilken nivå siten har legat på i många år.

Fornöga
2022-10-17 22:30
9

Trist att det skall sluta så här, och den som det är värst för är värden för Debatt iFokus, som har gjort ett försöka hålla igång sajten.

Själv tänker jag inte dra helt (om jag inte blir utesluten), men jag inser att det är en utopi att diskutera politik på ett vuxet sätt i det polariserade samhälle vi fått. Kanske har Debatt och Politik iFokus (och även vissa andra sidor?) blivit påverkade av det allmänna tonläget på nätet. Men vi får ju inte glömma att iFokus har mer att erbjuda, där det går att umgås kring andra ämnen.

När den nya regeringen är presenterad i morgon får jag min förhoppning infriad- om den bli bättre eller sämre än den regering vi haft de åtta senaste åren återstår att se.
Jag tror dock inte att det finns något svenskt parti som vill störta det samhälle vi har, vår värsta fiende är yttre krafter och vetskapen om det borde förena och inte splittra. Politikerna kommer att få ett styvt jobb att hålla skutan på rätt kurs, och det kommer att gälla alla partier, oavsett om man sitter i regeringen eller i opposition.

Det finns så mycket rädsla just nu, och ibland tar den sig uttryck som man inte kan hålla tillbaka. Vi har ju på kort tid fått uppleva en hel del som skakat om tillvaron, i form av pandemin, klimathot, våldet i samhället och ett krig som vi kanske inte såg komma, fast vi nu insett att tecknen funnits där hela tiden. Och som en följd av kriget energibristen och en skenande inflation- "det är mer än nog", som det brukar heta.

Själv har jag haft förmånen ett leva ett långt liv i ett tryggt och ombonat samhälle, och kanske förstår man inte hur privilegierad man varit förrän nu, när det hotas på det ena eller andra viset. Det här får bli en form av avslut för min del, även om det blir ytterligare inlägg. Min avsikt är inte att det skall leda till ytterligare diskussion, det känns som om det får vara nog talat för min del i tråden.

Lona
2022-10-17 22:57
6

Den här tråden visar väl en del av problemet, förutom den politiska skiljelinjen så har det varit (och åter blivit) inte en debatt utan mer "Jag har rätt, håll käft!". Man kan ju faktiskt utbyta åsikter utan att totalt försöka meja ner varandra, oavsett ämne.
Det har funnits många diskussioner jag från början tyckt varit intressanta men som jag antingen lämnat eller inte ens gett mig in på, det är liksom ingen idé.

Sen är minskad aktivitet något som inte bara drabbat iFokus utan de flesta diskussionsforum, möjligen med undantag för Flashback (men de har ju alltid haft en egen nisch).
Forumens storhetstid verkar helt enkelt vara förbi och har tagits över av andra sociala medier.
Synd, tycker jag, men så ser det ut inom de flesta intresseområden.

Lona
2022-10-17 23:02
3

#29: "Får kontot avslutat" ska kanske inte tolkas bokstavligt, det är mig veterligen bara när medlemmen själv väljer att avsluta kontot som klamrarna dyker upp före och efter namnet. 😏🙃

• Redigerat 2022-10-17 23:22 av Lona
Lona
2022-10-17 23:28
4

#28: Vi är inte alltid på samma sida men tack för ett balanserat inlägg! 👍🙂
Det går ju faktiskt att uttrycka sig annorlunda än #22s otroligt mogna inlägg.🙄

Inlägget är låst för nya kommentarer