"Dont say gay"
Folk kallar lagen "dont say gay" , och överallt sprids påståenden om en antigaylag i Florida och hur fruktansvärt det är. Det är dock inte alls vad lagen säger, se här:
"3. Classroom instruction by school personnel or third parties on sexual orientation or gender identity may not occur in kindergarten through grade 3 or in a manner that is not age- appropriate or developmentally appropriate for students in accordance with state standards."
Man ska alltså inte ha könsidentitet och sexuell läggning som ämnen fören efter 3e klass, och då åldersanpassat.
Lagen heter CS/CS/HB 1557.
Här kan ni läsa lagen.
https://www.flsenate.gov/Session/Bill/2022/1557
Enligt mig är det klokt att inte blanda in sådant för tidigt. Och när det görs ska det vara väääldigt kort och icke uppmuntrande åt något håll. Det är livsfarligt att uppmuntra till något, det är rörigt nog med alla olika benämningar.
- Redigerat 2023-03-09 22:52 av Karmatarerskanise
- Redigerat 2023-03-11 15:17 av Fornöga
Varför tycker du inte man ska prata om det? Man kan inte välja sexualitet eller att vara transexuell så att prata om det och berätta att det finns kommer inte skapa nya homosexuella.
Det som kommer hända är att de som faktiskt funderar över sin sexualitet/könsidentitet känner sig ensammast i världen om de inte ens får veta att det finns andra som dom.
På vilket sätt är det livsfarligt? Är också livsfarligt att inte ta upp det.
"I'm too old for this shit."
- Redigerat 2023-03-10 05:02 av Syntium
Jag tycker också att detta är för de lite äldre barnen. Innan 3:e klass är för tidigt.
Det är väl därefter sen som de börjar bli nyfikna på sin egna sexualitet.
Att ta detta för tidigt kan bara skapa "oreda" innan de ens blivit nyfikna.
Det är vad jag tror och bra att den lagen finns.
#2 Hur yttrar sig denna oreda?
#3: Denna oreda kan yttra sej eftersom de kanske inte har kommit in i den sexuella "fasen" än.
Ursäkta men jag hittar inte orden idag men hoppas ni förstår hur jag menar.
Att då börja prata om gay skapar nog förvirring.
Det kan de börja med efter klass 3 i skolorna.
#4 Den den "sexuella" fasen" börjar ju väldigt olika för olika personer. Och det handlar inte om att man ska prata detaljerade sexuella positioner med 6-åringar heller, utan age appropriate.
Men hur yttrar sig oredan? Barnen får funderingar om att den själv är tex homosexuell? Varför är dessa funderingar ett problem?
Säg att ett barn i klassen har två föräldrar av samma kön; blir det då inte konstigt att det aldrig adresseras? Och jag tycker inte det gör så himla mycket om barn får veta att det finns olika familjekonstellationer/sexualiteter och så vidare. Det som skapar förvirring är när man inte känner sig trygg nog att fråga någon eller prata om sina funderingar. Då förklarar man saker själv.
"Det är bara jag som känner och tänker så här, det är fel på mig."
Är det inte bättre då att avdramatisera lite?
- Redigerat 2023-03-10 09:43 av Syntium
#1 för att det är för tidigt. Det är barn.
Bara för att man pratar om HBTQ och vad det innebär betyder ju inte det att man enbart fokuserar på att barnen ska börja grunna på om de själva är en del av HBTQ-communityt.
Jag tänker att det bara är bra att tidigt informera kids om att alla människor inte är hetero, att alla människor inte är cis och att det inte är något konstigt med det.
Tänker att barn från just regnbågsfamiljer då också kan slippa ta alla diskussioner, frågor och framförallt fördomar från jämnåriga. Knowledge is power som man säger.
Edit.
Att prata om sexualiteter betyder inte att samtalet automatiskt handlar om sex utan om kärlek och relationer. Trans har ju inget med sex att göra det alls så jag förstår inte denna moralpanik.
Edit - igen. Sorry Syntium! Läste ikapp tråden helt nu och såg att jag agerade papegoja på det du redan sagt. 😅
// Harley
- Redigerat 2023-03-10 12:42 av Herveaux
#6 Och det spelar ingen roll alls hur man pratar om det? Bara tiga ihjäl istället?
Vad tror du händer om en 5-årig flicka får veta att man kan vara tillsammans med en tjej likaväl som en kille? Inget sex nämns, i princip bara att det finns och kan se ut på detta sättet.
Hur är det skadligt för henne? Du kanske tänker att hon kommer börja tänka "oj, är jag lesbisk?"Ja, kanske det. Är det dåligt att vara homosexuell menar du?
Eller så kan det (antagligen mer troligt) hon rycker på axlarna eller tänker "ja, vaddå då?"
Det beror till stor del hur det pratas om det. Om hon hör föräldrar/äldre/människor/syskon/lärare/kompisar prata om homosexualitet som något dåligt/äcklig kanske rent av syndigt, hur tror du det formar flickans syn på sig själv? Hur påverkar det hennes mentala hälsa?
Har du hört talas om internaliserad homofobi?
Personlig berättelse: Tror jag gick i kanske andra eller tredje klass. En kompis säger till mig att två tjejer i en högre klass höll på att kyssas och sa att de var lesbiska.
Min första tanke var: Går det?? Nää?
Om det nu går, varför har jag inte hört om det innan? Det var inte allt men det var en del i min internaliserade homofobi som ledde till en hel del skam och ångest innan jag vågade komma ut. Och min familj var nog ganska "normal", det pratades liksom inte om det och Om det gjorde det så var det typ "Det är nåt fel på dom, hormonerna eller nåt".
Hade antaligen sluppit en liten del skit i alla fall om det hade normaliserats tidigare.
Och jag skulle fortfarande vilja veta mer specifikt vad det är som är för tidigt för barnen att höra om. Är det för tidigt att ens nämna samkönade par före fjärde klass? Vad händer om man gör det tror du?
Jsg ser ingen anledning till att alls prata om vem man kan vara kär i. Behövs inte nämnas så så tidigt.
Så är varken homo eller hetero märkligt och barn behöver inte fundera över det alls.
#9: Menar du att man istället borde fokusera på att normalisera att man kan vara kär i vem som helst oberoende av kön och könsidentitet överlag i samhället så att det inte behöver vara en grej att ens behöva lära ut? Och samma då med trans och könsidentitet, givetvis?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#9 Men från dag ett matas man ju med heteronormen. Prinsessor med prinsen och de lever lyckliga i alla sina dagar. I alla fall när jag växte upp, nu är det väl lite bättre i barnprogram med sagor. Ser då något fel i att det berättas om?
Eller hur man pratar med barn om det. Visserligen på ett "skämtsamt" sätt men "Har du någon pojkvän?" Varför är heterosexuella förhållanden okej att prata om men så fort det är homosexualitet eller nåt annat normavvikande så är det fruktansvärt och jättehemskt och tänk på de små barnen.
Barn är ju inte ovetande om att man blir kär liksom.
Undrar fortfarande exakt vad det är för skada det gör.
#10: ja
Vi hade inte samtal i skolan om könsidentiteteter och så fören 4-6.
Så uac tycker det ärcen bra ålder, men det borde inte vara en grej alls.
När jag växte upp på slutet av 60 och på 70 talet så var det här inte alls lika påtalat som det är idag men då fanns flera personer som uppenbart var gay och man förstod fast man inte förstod då i den åldern och på den tiden men man såg och mycket riktigt dom kom ut som gay i vuxen ålder.
Så barn vet mycket mer än vi förstår och ingen kan påverka någon människa i sånt här antingen är man födda med det eller inte så oavsett vad exempelvis sagostunder säger eller gör så finns det genetiskt hos en människa och det genetiska kan vi aldrig ta ur någon av oss vi är alla som vi bara är.
#12: Jag håller med dig fullt angående den biten, det borde inte vara en grej alls och lika naturligt som annat som hör till normen. Tyvärr är vi inte där än, men det jobbas på det och det motarbetas dessvärre likväl, tråkigt nog. 😕
När det kommer till åldern där som du också tar upp i trådstarten håller jag inte med. Både för ovannämnda anledningen, men även för hur världen är och ser ut idag. I och med Internet, som vi inte kan kontrollera hur mycket man än försöker, så kommer barn komma i kontakt med dessa saker i yngre åldrar än så.
Då ser jag hellre att barnen har tillgång till kunskapen om vad det faktiskt är och innebär från en utbildad, erfaren lärare som kan svara på deras frågor och förklara det hela på ett ålderslämpligt, anpassat sätt. Snarare än att dom får missinformation och lär sig felaktiga saker från någon random person på TikTok eller så.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Barn i så låg ålder har väl ändå inte ute på nätet att göra. Barn runt mig sitter då inte ute på nätet. Det är ju föräldrars ansvar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en video om "don't say gay"-lagen och vad den innebär i praktiken.
Vad det innebär i praktiken står ordagrant i lagen.
#17 Vad bra, då vet du att berätta om andra sexualiteter eller transexualism inte är det enda problemet med lagen. Lärare och skolpersonal blir tvungna att berätta för föräldrar om barnet berättar om att det är homosexuellt eller bara vill bli benämnd med andra pronomen. Oavsett om det finns risk att barnet blir fysiskt eller psykiskt misshandlat.
Om du inte ser problemet med det så kan jag inte hjälpa dig.
#18: Att föräldrar hålls informerade kring sina EGNA barns skolgång och mående är ju verkligen inget märkligt eller negativt. Så är det i Sverige med.
Lagen säger inte att barn som riskerar misshandel ska outas. Det finns fler lagar, och om risk för våld i hemmet finns ska det anmälas.
Och du har uppenbarligen inte läst lagen, för du nämner saker som inte stämmer.
Det är ganska enkelt att läsa vad som gäller istället för att sitta och läsa vad folk tolkar för att kunna bli arga.
Man behöver inte titta på hela videon. Bara första halvtimmen går igenom lagen och vad den kommer innebära för HBTQI+
Vad är det som inte stämmer? Varför kallas den Don't say gay?
Videon går också igenom det här med att ja, barn som riskerar misshandel ska inte outas, men då ska man också klart och tydligt definiera vad som är misshandel.
Eftersom skattemedel används till dessa evenemang så borde det, anser jag, vara rimligt att få ha en åsikt i frågan. Eller är det fel?
- Redigerat 2023-03-11 12:54 av [Hayabusa-0001]
#21: Nu är du väl fel ute - idet här fallet handlar det väl om en mycket lokal amerikansk lagstiftning eller skickar svenska staten bidrag till soliga Florida?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#22 Nä, det är sant. Tänkte på situationen i Sverige, fast det är väl en annan femma…
Fick uppfattningen av kommentarerna i tråden att man tog ämnet till Svensk mark.
- Redigerat 2023-03-11 13:07 av [Hayabusa-0001]
#23: Så skattepengar ska bara användas till att representera cis-personer med i förhand definierade klädedräkt - gärna en brun uniform.
Speciellt när det handlar om sagor för barn för annars kan de bli homosexuella och SD-fientliga.
För det vill vi väl inte?
#24 Vad skattepengar går till i Florida lägger jag mig inte i.
#25: Jag syftade på din kommentar som troligen handlar om den svenska fiskala världen.
Men ändå skönt att få klarhet i att Sverige kan dra tillbaka eventuella bidrag till Florida fast pingvinerna i Tampa kan väl få en slant iallafall … 🐧
#26 Så kan det vara 😉
Som sagt, en annan femma…
#20 Det skrev jag redan.
Vad folk kallar lagen är inte intressant, det är inte vad den heter eller säger.
Är för övrigt blockerad från lk så det blir inga mer svar där.
#24: verkligen sådana inlägg som är obehagliga. Ingen har yttrat något som ens kan låtsas påminna om det du skriver. Ändå skriver du det som att någon annan skrivit liknande.
Nu börjar det bli inbördes trätor igen- de kan lämpligen lösas med PM. Låser tråden i väntan på beslut från admin, som har förfall för dagen. Alla anmälningar som gjorts har lagts på hög för granskning, om så är möjligt.
Tillägg: https://debatt.ifokus.se/discussion/1559636/paminnelse.-hall-god-ton.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-03-13 10:47 av Fornöga