EU-valet 2024
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Medan vi här hemma fortfarande är i dyningarna efter fjolårets inhemska val närmar sig nästa allmänna val i form av val till EU-parlamentet.
"Om inte något annat bestäms så blir det söndagen den 9 juni 2024", säger Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten till Altinget (betallås.)
Även om valdatumet ännu inte är helt fastställt börjar man ana en gryende valdebatt från partier och i media.
Vad gäller då valet? EU beskriver det i korthet så här: "EU-valet handlar om att välja vilka du vill ska försvara dina intressen i EU. Europaparlamentets ledamöter stiftar inte bara nya lagar utan röstar också om nya handelsavtal, granskar de andra EU-institutionerna, kontrollerar hur EU:s pengar används och utreder specifika frågor."---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-04-25 10:03 av Fornöga
Svenska journalister och politiskt tillsatta opinionsbildare väljer att när EU:s planer på samordnad migrationspolitik diskuteras att främst göra en inrikespolitisk fråga av det. Detta efter SD:s markering mot att andra partier bakom Tidöavtalet inte nog inser följder av avtalet i form av rätten för nationalstaterna att hävda sina gränser. "SD hotar med kris", lyder rubrikerna, när det kanske finns mera långtgående konsekvenser av EU-beslutet. Johan Hakelius skriver på Fokus:
"Man kan hålla med Sverigedemokraterna i sak vad gäller migrationspolitiken, eller inte. Men man kommer inte undan den fråga de väcker och den handlar inte bara om huruvida vi ska ha restriktiv invandring eller inte. Den handlar om huruvida vi ska makt över våra gränser i det avseendet. Det går att argumentera för att vi inte ska ha det. Men då bör man göra sig besväret att argumentera för det. Inte blanda bort korten, som om detta bara handlar om invandringens omfattning. Och inte tro att det bara handlar om en potentiell regeringskris i stunden.
Sverigedemokraterna har genom sina protester satt fingret på något väsentligt: varken denna regering eller tidigare svenska regeringar har någon genomtänkt och begriplig politik när det gäller de stora, övergripande och konstitutionella frågorna inom EU. Sverigedemokraterna har, med förlov sagt, knappast det heller. Men de väjer åtminstone inte för frågeställningen."---
Det här har förutsättningar att bli en valfråga inför stundande EU-val, om inte union själva avbryter processen dessförinnan (se #2).
- Redigerat 2023-04-25 09:58 av Fornöga
#1 Det här gäller EU:s asyl- och migrationspakt:
"EU-parlamentet godkände på torsdagen att slutförhandlingar får inledas med ministerrådet om fyra av delarna i den asyl- och migrationspakt som EU-kommissionen lade fram hösten 2020.
Målsättningen är att hela asyl- och migrationspakten ska kunna spikas definitivt av ministerrådet och parlamentet under början av 2024.
Röstsiffrorna låg kring 420 ja, 130 nej och cirka 30 nedlagda.
Av de svenska ledamöterna röstade M, KD, L, C, S och MP ja till alla fyra förslagen, medan SD och oberoende förre SD-ledamoten Peter Lundgren sade nej till alla fyra. V sade ja till förslaget om krisåtgärder, men nej till de övriga.
Källa: EU-parlamentet/SVT.
Synd att man inte kan rösta ut Sverige ur EU.
#3 Ja, nu är väl snarare ett återkommande förslag från näringslivsföreträdare och vissa politiker att Sverige skall låta knyta sig ytterligare till EU genom införande av euron, även om majoriteten av väljarna verkar vara emot det.
#4: Det är en majoritet oavsett hur knapp den är, kan ju jag tycka.
#4 ff ECB-chefen på Sverigebesök propagerar för eurosamarbetet.
Åkesson gör avspark inför EU-valet på Aftonbladet debatt..
"Bara det faktum att över 60 procent av alla beslut i svenska kommuner och regioner påverkas av EU-beslut är häpnadsväckande. Andra länders politiker och byråkrater, som vi inte kan välja eller avsätta, har i dag större inflytande över svensk lagstiftning än jag och mina folkvalda kollegor i Sveriges riksdag.
"I takt med en sådan utveckling kommer folkviljan som återspeglas av resultatet i riksdagsvalen bli mindre och mindre relevant. Våra allmänna val i Sverige kommer snart att sakna betydelse för Sveriges utveckling. Så kan vi naturligtvis inte ha det", skriver han bland annat.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rlG2VR/jimmie-akesson-eu-ar-pa-vag-att-bli-en-tvangstroja
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BX6Gy/sverigedemokraternas-akesson-utvardera-eu-medlemskapet
- Redigerat 2023-05-02 09:09 av Fornöga
#7: För min del får Sverige gärna kliva av EU.
Man förstår ju Åkessons ifrågasättande av maktförskjutningen när svenska forskare åker till Bryssel för att söka gehör för sina vädjanden om broms av överfiskandet i Östersjön istället för att ta uppfrågan med våra svenska politiker.
På hemresan från Bryssel sammanfattar en av forskarna dragningen i Bryssel.
"– Det kan ha skapat en förståelse för att situationen är väldigt dålig och att Sverige kan vilja vidta åtgärder för att bevara sina kustbestånd. Av de kommentarer man hörde framgick det samtidigt att man har en ganska grund uppfattning av hur fisket går till. Man ifrågasatte om fisket skulle kunna påverka bestånden eftersom det finns så få båtar kvar, utan att ha förstått att båtarna idag är mycket större och mer effektiva. En läxa att ta med sig är nog att man, som forskare, verkligen bör vara enkel i sin presentation."
Man riktigt hör sucken efter den sista meningen…
(Reserapporten tas även upp i en annan tråd, om någon känner igen den.)
Susanna Birgersson gör comeback på Expressens ledarsida med att vara brottningsdomare i mattkampen/maktkampen mellan Åkesson och Pehrson. Hon diskar båda två.
"Gemensamt för debattanterna var, som vanligt, det pursvenska pytteperspektivet. EU, bra för Sverige eller EU, dåligt för Sverige?
Lyft blicken."---
"I öster har vi en fiende som vill oss illa. Utan EU har vi inga ekonomiska vapen.
Sverige har ett självklart ekonomiskt, kulturellt och säkerhetspolitiskt intresse av att det går bra för Europa. Tänk om det kunde vara utgångspunkten i de debatter som snart kommer att dra i gång inför nästa års EU-val."
#10 Tveeggat svärd.
#10 Naomi Abramowicz på GP:s ledarsida lutar dock mer åt Åkessonhållet. "Även EU-vänner måste erkänna att unionen är på väg åt fel håll", är rubriken.
"Det krävs inte att man är EU-skeptiker som Åkesson för att se att unionen är på väg åt fel håll. Även svenska EU-förespråkare bör se och erkänna att samarbetet rör sig mot en utveckling som innebär ökad överstatlighet, mer ingripande detaljreglering av sådant som borde tillhöra medlemsländernas kompetens samt ett minskat inflytande för de inhemska parlamenten," skriver hon.
- Redigerat 2023-05-04 08:36 av Fornöga
Jimmy Åkesson förespråkar inte swexit, tydliggör han när han får tala ut i Nyheter idag. "Den debatten är i princip död", säger SD-ledaren.
Svenskarnas bild har blivit allt mer positiv skriver TT, som hänvisar till Som-institutets rapport ”Svensk EU-opinion 1992-2022”.
"68 procent av de tillfrågade är i huvudsak för ett svenskt EU-medlemskap, medan 11 procent är emot. Andelen som önskar ett utträde ur EU är dessutom rekordlåg – endast 12 procent."---
Expressens ledarsida tycker att Jimmy Åkesson drar för stora växlar på vad svenska krav på EU med hot om ett swexit skulle ge för effekt.
#15 En risk Åkesson löper med sitt swexeri är att han ger dem som anklagar partiet för att inte gjort upp med sina Putinkramare vatten på deras kvarn.
- Redigerat 2023-05-17 10:11 av Fornöga
Krafter inom Liberalerna har försökt övertala Erik Ullenhag att ställa upp i EU-valet som en lämplig motkandidat till den kontroversiella Karin Karlsbro, men han har nu avböjt att kandidera.
I förra EU-valet fick L 4,1%, och gränsen för en plats i EU går liksom i Riksdagsvalet vid 4%, så partiet löper uppenbar risk att åka ur parlamentet.
#17 Anna Maria Corazza Bildt, hittills moderat (och gift med Carl B.) kandiderar för Liberalerna i kommande EU-val meddelar hon på Expressen debatt. Men är hon mindre "besvärlig" än Karlsbro, och framför allt- är hon det namn som kan hålla partiet kvar i EU-parlamentet? 🤔
Sara Skyttedal (KD) ställer inte upp till omval i EU-parlamentet efter att en rådgörande medlemsomröstning visar att hon saknar tillräckligt stöd i partiet.
Valrörelse på gång, och vem dyker väl fram ur kulisserna -ta da! - om inte Gudrun…🙄
Sex av tio känner inte till att det är valår 2024, enligt en färsk undersökning.
#21 Alice Teodorescu Måwes entré som förstanamn på KD:s valsedel till EU på Sara Skyttedals bekostnad skapar lite drag under galoscherna inför EU-valet. Återstår att se om det går att hålla intresset uppe ända fram till valet...
- Redigerat 2024-01-19 14:45 av Fornöga
#21 "Det garanterar i alla fall några rubriker när listorna sätts, med sisådär ett halvår kvar till valet. Och det kan behövas, för att skaka i gång väljarnas medvetenhet om att något är på gång," skriver Mimmie Björnsdotter Grönkvist på Expressens ledarsida.
När DN undersökte saken alldeles nyss visade det sig att sex av tio väljare inte ens vet om att valet sker nu i år. Bara sju procent vet vilken månad det är dags att gå till vallokalen. I bästa fall kan Teodorescu Måwe-spektaklet bättra på den siffran med några blygsamma procentenheter.
I så fall är det väl bara att lyfta på hatten. För Europaparlamentsvalet är faktiskt superviktigt, som vi förnumstiga liberala ledarskribenter älskar att påpeka.
Varför man egentligen hade kunnat önska att listsättarsäsongen var något mindre silly."
Debatten som icke är.
"Tänk dig att få 3 965 kronor varje dag – bara för att dyka upp på jobbet.
Det är vardagen för ledamöterna i Europaparlamentet, som utöver en generös månadslön åtnjuter en rad omdiskuterade förmåner.
– Det råder en enorm skillnad mellan en folkvald Europaparlamentariker och en riksdagsledamot", säger Europaportalens chefredaktör Anders Selnes i en premiumlåst artikel i Expressen.
"Förutom en månadslön på motsvarande 114 255 kronor (10 075 euro) tillkommer en rad förmåner som kontorspengar, reseersättning och traktamente.
Efter att ha betalt så kallad EU-skatt och försäkringar återstår motsvarande 89 063 kronor (7 853 euro) av månadslönen. Dock kräver Sverige, tillsammans med en majoritet av EU-länderna, även en nationell skatt efter att EU-skatten räknats av."---
"Den mest omdiskuterade förmånen som EU-parlamentarikerna åtnjuter är det så kallade kontorsbidraget. Summan uppgår i dag i motsvarande 56 050 kronor (4 950 euro) per månad – ovanpå lön och traktamente.
Pengarna får disponeras fritt och behöver inte redovisas. EU-parlamentet uppger på sin hemsida att stödet till exempel kan användas till inköp av teknik, kontorsmaterial, telefonkostnader och internetabonnemang. Detta trots att ledamöternas kontor i Bryssel och Strasbourg redan är fullt utrustade.
Stödet har motiverats med att det ska underlätta kontakter med väljarna på hemmaplan."----
#25 EU-politiker upplever jag som oerhört distanserade från min vardag, eller allmänt leverne.
Att de utöver det tjänar väldigt bra på att göra…ja, vadå?
#26 Skvallerstunder kring fikabordet med ryska spioner? 😉
#27 "Efter avslöjandet att EU-parlamentarikern Tatjana Ždanoka under lång tid var agent för Ryssland, riktar Liberalerna hård kritik mot Miljöpartiet som delat grupp med den lettiska politikern.
– Det är ofattbart att Den gröna gruppen och Miljöpartiet har låtit detta ske, naiviteten inför Putin har fått ett ansikte", anser Karin Karlsbro (L) enligt ingressen till en premiumartikel i Expressen.
- Redigerat 2024-01-30 13:26 av Fornöga
Liberalernas godtrogenhet inför EU-byråkraternas makthunger är inte bra för Sverige, enligt SD:s Jessica Stegrud, tidigare EU-parlamentariker i ett inlägg på Aftonbladet debatt.
"Varje gång svenskarnas inflytande över Sverige och svenska intressen minskar så jublar Liberalerna över en lyckad dag på jobbet. De gapar ständigt efter mer makt till EU och utländska politiker som vi inte kan välja.
Om Johan Pehrson får bestämma så kommer riksdag och regering på sikt förvandlas till en liten och obetydlig intresseorganisation, utan något att säga till om."---
"Vi har en chans att tillsammans med likasinnade partier bromsa utvecklingen och föra unionen i en bättre riktning som ägnar sig åt rätt saker.
Där vi i högre uträckning kan dra nytta av medlemskapet för Sveriges del och inte, likt Johan Pehrson, bli medlöpare till en utförsäljning av den svenska demokratin."
När det är dags för riksdags- kommunal- och regionval så fylls tidningar och webbsidor med information om vad de olika partierna står för, och det finns valbarometrar "överallt". Har inte sett något sådant om EU-valet. Vill de inte att vi ska veta något om de vi ska rösta på?
Hittade dock den här informationen. Har laddat ner PDF-boken, men har inte läst den än, så jag vet inte om den är informativ och jag vet inget om dem som står bakom sidan; bara det som står på hemsidan:
8 Sidor hör inte till något politiskt parti eller någon förening. Det är journalisterna på tidningen som bestämmer vilka nyheter som är viktigast att berätta.
Det är Myndigheten för tillgängliga medier som ger ut 8 Sidor.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
EU-valet närmar sig, och det lär bli chans att pröva sina åsikter inför det i olika valkompasser. Här är Expressens variant.
Mitt utfall stämmer nog rätt bra med mina faktiska partisympatier : SD 71%, M 60%, KD 59%, L 48%, S 43%, C 42%, MP 26%, V 26%.
- Redigerat 2024-04-22 08:31 av Fornöga
#31: Tack för den. Äntligen någon tidning som gör något för att hjälpa oss välja.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#32 Ja, det skadar inte att valdebatten kommer igång och alla "knep" duger (därav mitt tillfälliga inhopp här). Har kollat DN och Europaportalens kompasser, och de har samma alternativ som TT tagit fram och Expressen använder. I DN-kompassen får man dock markera tre hjärtefrågor, vilket för min del gav ett delvis annorlunda resultat.
SVT:s kompass kommer igång först den 5 maj.
- Redigerat 2024-04-22 09:32 av Fornöga
Aftonbladet har en valkompass på 25 frågor gjord i samarbete med Göteborgs Universitet och som man kallar "den bästa".
#31 Mitt utfall (där jag svarat utan större begrundan): M 73%, SD 72%, C 61% L 60%, V 57%, KD 56%, S 55% och MP 55%.
- Redigerat 2024-04-29 08:50 av Fornöga
#33 Nu finns även SVT:s valkompass tillgänglig. Tycker själv att Expressens kompass mest motsvarade min sympatifördelning, sedan jämnt mellan Aftonbladet och SVT.
Mitt utfall i SVT-kompassen: M 71%. KD (!) 69%, SD 67%, S 47%, L 47%, C 40%, V 31%, MP 20%
- Redigerat 2024-05-05 10:46 av Fornöga
Den 22 maj inleds förtidsröstandet i EU-valet, läs mer här.
Röstkortet låg i brevlådan idag.
Fick röstkortet i brevlådan igår.
Har inte fått mitt röstkort ännu, och den 22 maj öppnar förtidsröstningen. Men det går ju att få röstkort utskrivet i vallokalen om man inte hinner få det med posten.
Från och med idag går det att förtidsrösta i EU-valet.
(#39 Men något röstkort har jag ännu inte fått i brevlådan.)
- Redigerat 2024-05-22 08:16 av Fornöga
Har gjort min plikt mot Europa och förtidsröstat. Igår var sista dagen för utdelning av röstkort, men vår sävlige brevbärare har kanske annat för sig, för något röstkort har inte synts till. Det gick dock att få en dubblett utprintad utan problem, bortsett från att röstmottagarna hade problem att logga in sig.
Lokalen öppnade 12.00, och när jag kom dit fem minuter innan var det lång kö utanför, 90% seniorer liksom jag. Allt flöt dock på rätt bra.
#41: Det är rätt dåligt att röstkorten skickad ut så sent, man borde få dem några dagar innan förtidsröstningen börjar kan man tycka - även om man beräknar nutida postgång.
Jag har åtminstone bestämt vad jag ska rösta på, nu ska jag se till att få det gjort också! 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förtidsröstade i dag.
Ärligt talat är det för svårt då alla partier har något jag totalt avskyr.
Obs kommer innehålla felstavningar eller knä skrev i ett svep på telefonen och men måste avsluta xD
SD varnade extremt länge om alla problem som finns idag och har således bevisat sig att dem är bättre på att förutse problem och allt som händer i dag för att bekämpa kriminalitet och inflation skulle inte ens behövt om dem styrde.
Dvs höga priser är till stor del pga av el/bensin som skapas av att kapa kärnkraft.
Dem är givetvis mer vänster än höger då dem ville ha kvar extra skatt för rika och håller med om Vänsterpartiet i en hel del frågor där inte ens sossar gjort det.. enda skillnaden är invandring, kärnkraft och straff egentligen för kollar nogrannare så ville dem även höja akassan så dem gillar välfärden mest av alla. Dock för svenskar endast.
Dilemmat här att dem är islamofober och jag gillar islam. Dem använder hatretorik och har trott på "nedärvd essens".
Steget värre en nazismen då eftersom detta tyder på att om man föds som man är och aldrig kan utvecklas, så är jag dömd att alltid vara svensk och tänka som dem. Nej tack.
Föredrar utveckling och sunt förnuft.
Miljöpartiet och centern är flumpartier som använder fina ord, förstår ingenting men perfekt för den som tänker på genus/feminism/klimat hela dagarna.
Sossarna.. Maktparti som försöker lista ut vad folk tycker just idag för att alla ska bli nöjda.
Därav kopierar dem ads politik men är alltid flera år efter.
Moderaterna är för den som tjänar bra eller har eget företag. Lite som sossarna men lite hårdare mot brott men tveksamt att det är bra för välfärden.
KD och moderaterna är typ samma. Man behöver inte vara kristen för dem gick till sd och det enda jag gillar med dem är värderingar när man läser partiprogram och deras bok man får när man blir medlem. Som att man är värdefull enbart för att man är människa. Ta hand om unga, äldre och dem som behöver hjälp.
Men Ebba… Klarar aldrig av att svara på en enda fråga någonsin så nej tack..
Va också en av 2-3 partier som stod bakom aborträtten när alla andra sa nej.
Folk va för dumma att förstå den frågan förut.
Det handlade om att om eu ska ha rätten att göra abort lagligt och KD sa nej.
Anledningen är för att om EU kan säga ja, då kan dem säga nej. Dvs att fick sossarna eller Miljöpartiet skulle bestämma då skulle aborträtten ryka om EU blev mer högerextremt..
Sverige bör kunna välja själva.
Vänsterpartiet är det jag kan relatera mest till, men också svårast att placera för det beror helt och hållet VILKEN politiker man tar med.
Detta är det bästa eller värsta partiet av dem alla just av det skälet, ingenting är 100%.
Ibland är det enda partier som bryr sig om arbetaren. Men ibland kommunism..
Ibland fokuserar man på miljöfrågor som utsläpp av olja, läkemedel, nedskräpning, överfiske och utrotning av arter som påverkar ekosystem och därav potentiellt odd i framtiden.
Men ibland är det bara klimat. Som plastpåse skatten vilket gjort att folk köper kinesiska rullar med plastpåsar och bär hem i en papperskasse och slänger i den kinesiska.
Alltså förstör man miljön för att producera papperspåsar som bara slängs i onödan, fyller ingen funktion och man stödjer Kina..
Ibland får man jämställdhet och alla likas värde, ibland får man radikalfeminismen med manshat och veganpropaganda.
Vänsterpartiet är så extremt delat att det är mitt favoritparti ibland, men ibland sämre än SDs människosyn…
Skämt (eller inte? Impulsiv tanke utan eftertanke)
Alternativ för Sverige eller nazisterna (Nordiska motståndsrörelsen) skulle kunna vara något. Inte för att dem verkar bra utan mer för att röra runt i den hemska soppa vi kallar politik idag så dem blir lite obekväma i riksdagen och därav skärper sig lite….
Dock så lär ju inte proteströsta på det sättet hjälpa men rolig tanke.
#44: Där tror jag faktiskt att Ny Demokrati gjorde en del nytta när det begav sig, de rörde om lite i grytan så att säga. Nu var ju inte de så extrema men fick de andra partierna att hicka till och är nog rätt fascinerande att studera ur ett samhällsperspektiv.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Fler osäkra väljare i EU-val än i riksdagsval enligt SCB, så partiutspelen lär hagla in i det sista i försöken att få väljare på kroken.
- Redigerat 2024-05-31 10:13 av Fornöga
#47 Påverkanskampanjer…
#50 Kan vara av intresse att se vilka som ingår i gruppen samt deras ideologi.
Rösterna snart färdigräknade, och inget av de svenska partierna åker ur parlamentet. Till skillnad från många andra länder i EU har det rödgröna blocket gått stärkta ur valrörelsen i Sverige, medan de så kallade "högerpopulisterna" gått framåt i stora länder som Frankrike, Italien och Tyskland. I Frankrike har det redan fått till effekt att Macron utlyser nyval.
- Redigerat 2024-06-09 23:42 av Fornöga
#52 Om jag förstod det rätt så stärkte EPP sin position?
EU-parlamentet skiljer sig rätt markant ifrån svensk riksdag, det kan vara något att hålla i minnet.
#53 EPP verkar ha fått 9 eller nya 10 mandat.
Sämst har det gått för EFA, de gröna, som preliminärt tappar 19 mandat.
Källa.
- Redigerat 2024-06-10 17:09 av Fornöga
Preliminärt resultat samtliga medlemsländer samt totalt för parlamentet.
- Redigerat 2024-06-10 17:08 av Fornöga
#54 Av den anledningen blir det lite märkligt att jämföra hur Sverige röstat.
Även om de röd/gröna hade framgång i Sverige, så betyder det sannolikt mindre i det stora sammanhanget.
Något som var nytt för mig är att vi har rena kommunist/marxistpartier i EU-parlamentet.
#57 Ja, ibland lät det som om det bara är svenska partier i EU-parlamentet, medan vi i verkligheten har 21 ledamöter av totalt 720.
Och det finns nog företrädare för många "ytterligheter" i församlingen, av länk i #56 framgår t.ex. att det valdes in 50 nya medlemmar "utan fastslagen allians".
#58 Precis.
Ja, floran av olika partier är nog ”intressant” i sig.
När man hör en del politiker beskylla andra för att samarbeta med ”fel” grupper så kan det ju visa sig att det finns andra att höja ögonbrynen åt.
I GUE/NGL finner man 3 partier som anges ha ideologin kommunism, konmunism/marxism/leninism .
Här ingår även svenska V.
Nå, det är väl bara så det är.
- Redigerat 2024-06-10 19:11 av [Hayabusa-0001]
SCB:s stora väljarundersökning visar att väljarna förmår att skilja på EU-politik och inrikespolitik. Frågan är om media klarar det- eller ens politikerna själva? 🤔
#60 En sak som inte fått så stor uppmärksamhet är det låga valdeltagandet. Minns jag rätt så gick det från 55,3% till 50,7%
På vissa platser var det nere på typ 35%
Det är en sak som definitivt påverkat och borde oroa.
- Redigerat 2024-06-13 10:47 av Fornöga
#62 Absolut en faktor som utnyttjades på bästa sätt (för dem själv).
Ny SCB-undersökning, både liberalerna och KD hamnar under riksdagsspärren. Såg på annat håll bedömningar om att liberalerna har det låga valdeltagandet att tacka för att de finns kvar i EU-parlamentet.
Liberalerna får väl i detta fall trösta sig med att KD ligger sämst till av alla riksdagspartier.
https://www.dn.se/sverige/l-och-kd-under-sparren-i-scb-undersokning/
Vad gäller EU-valet tror jag det ligger mycket i det Tomas Ramberg skrev:
"Sverigedemokraternas förväntan steg som en jäsande deg när EU-valet närmade sig. Med den sedvanliga självsäkerheten räknade partiet med ännu en framryckning. Frågan var mest hur stor den skulle bli och om man skulle lyckas klå Moderaterna på samma sätt som man gjorde i riksdagsvalet.
Men partiledningen överskattade den ideologiska trosvissheten hos sina egna väljare. Det är inte den radikala nationalistiska bubbla som den gamla partikärnan lever i som har skapat partiets framgångar.
Väljare har strömmat till för att de vill hejda invandringen och se hårda tag mot brottslighet. Inte för att de är ideologiskt skolade nationalister.
När Jimmie Åkesson och de andra ledarna kampanjat med sin egen högerradikala övertygelse som budskap har de skrämt bort väljare. Som tyckte att både KD och M kan erbjuda mer lättsmälta alternativ.
Hanteringen av de anonyma kontona var ett exempel på hur ledningen missbedömde opinionen. När TV4 avslöjade partiets beteende blev Jimmie Åkesson tjuven som ropade ta fast tjuven. Enligt Åkesson borde skammen bäras av den som avslöjade trollkontona, inte av den som skapat dem."
"SD drabbades också av sitt nyvunna ansvar. Som Tidöparti navigerar Åkesson i tidigare inte kartlagda vatten. Han tillhör nu de styrande. Både han och toppkandidaten Charlie Weimers gjorde sitt bästa för att köra vidare som folkligt uppstickarparti men försöket misslyckades.
Motgången skickar en kall kåre längs SD-ledningens ryggrad. Den kan ses som en varning om att nästa riksdagsval också kan gå åt fanders. Det vore i så fall en större och betydligt skadligare motgång."
https://www.dn.se/sverige/tomas-ramberg-sd-har-forlorat-ett-av-sina-basta-argument/
Sverigedemokraternas faktiska betydelse i EU-parlamentet är minimal. Då som nu, och det kan sägas om samtliga svenska mandat.
Hur utfallet i valet i Sverige 2026 blir, det återstår att se.
”Valdeltagandet i riksdagsvalet 2022 sjönk till 84 procent, från 87 procent i 2018 års val. Totalt är det en nedgång med tre procentenheter. I vissa grupper i befolkningen syns nedgången knappt alls medan den i andra grupper är mer markant. Och det handlar mestadels om grupper som redan tidigare röstade i mindre utsträckning.”
Källa: SCB
#66 Men i SD:s egna ögon verkar resultatet i EU-valet ha varit en smärre chock.
#68 Det är möjligt, men en större sak (ur min synvinkel) är det oerhört låga valdeltagandet.
En annan ”chock” är hur starkt Afd ryckt fram i Tyskland.
#69 Ja, det är ett illavarslande lågt valdeltagande i EU-valen, även om det varit ännu lägre. 2004 var det 38 procent avrundat.
#71 Det är låga siffror som visar på något, nu har det sjunkit.
- Redigerat 2024-06-13 12:38 av [Hayabusa-0001]
”Det enda söndagens val innebar, här i Sverige, var att det inte innebär någonting. Inget bestående skedde. Ingen fick lämna bordet. Ingen regering krisade. Inga resultat säger något om framtiden.”
Johan Hakelius
Det är fascinerande med alla liberala flummare som tydligen finner det viktigare att analysera centern än det faktum att det egna partiet hänger på gärsgår'n i val efter val. (Jag röstade inte på centern den här gången heller.)
https://www.gp.se/ledare/eu-valet-skymmer-centerpartiets-kris.8f6032fc-7464-4241-b608-cb6a2cda8c0c
”Ett tungt regnmoln drog in över vår balkong i Stockholm i exakt det ögonblick då SCB presenterade sin partisympatiundersökning för maj. Det kändes som ett omen, men när resultatet klarnade blev jag osäker på vad det var ett omen för. Enligt undersökningen är allt som vanligt: Sverigedemokraterna är stora, Liberalerna och Kristdemokraterna under spärren och Centern och Miljöpartiet strax ovanför densamma.
Att sansade väljare på något sätt skulle känna sig tvingade att svara på journalistkårens hysteriska marknadsföring av det löjeväckande EU-valet, misstänkte jag redan för några veckor sedan. Jag har inte insett förrän nu att de valde att göra det genom att skämtsamt kasta sina röster huller om buller, utan någon som helst koppling till sina verkliga sympatier. Följden är att vi nu kan luta oss tillbaka och njuta av mediernas förvirring och krystade försök till förklaringar av något som inte har någon betydelse alls.”
J. Hakelius
#76: Inte förvånad för fem öre 😒