Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebatt
Läst 864 ggr
Fornöga
2023-07-08 10:06
1

Public service och "opartiskheten"-2

Fortsättning på tråden "Public Service och "opartiskheten".

Tråden "Public Service- en sista DDR-utpost" med senaste inlägg 230714 låst med hänvisning till denna tråd.

Även en äldre tråd som heter "Helt opartiska Public Service" är låst och inlägg hänvisas hit. Senaste inlägg där 210824.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-08-28 10:04 av Fornöga
Fornöga
2023-07-08 10:08
2

"Näringslivets Medieinstitut publicerar löpande en lista på alla de gånger då SVT och SR intervjuat just ”mannen på gatan” och glömt – eller medvetet underlåtit – att redogöra för vederbörandes politiska kopplingar. Förbryllande ofta sitter personen i fråga i stadsdelsnämnden eller kommunfullmäktige för Miljöpartiet eller Vänsterpartiet", konstaterar Jens Ganman på Fokus.

Andra gånger kan även icke åsiktskopplade intervjuoffer sig självt omedvetna få spela en roll i något intressesammanhang, medan resterande bara känns sakna relevans för inslaget.

Anm. Fokus kan vara låst för en del läsare.

SVT och SR intervjuar folk på gatan om högt och lågt. Det är lättjobbat och billigt, men slapp och meningslös journalistik.
  • Redigerat 2023-07-08 10:13 av Fornöga
Fornöga
2023-07-14 06:48
1

"Efter Turkiets ja till Sveriges Natoansökan upplät SVT åtta procent av Rapports sändningstid till Svenska freds, som med sina 10 000 medlemmar representerar cirka 0,1 procent av svenska folket", konstaterar DGS.

Public service utger sig ofta för att vara opartiskt. Men Twitterkontot Granskning@avPublicService visar regelbundet upp exempel som tyder på motsatsen. Ett exempel som uppmärksammas är att SVT, efter Turkiets ja till Sveriges Natoansökan, upplät SVT åtta procent av Rapports sändningstid till Svenska freds, som med sina 10 000 medlemmar representerar cirka 0,1 procent av svenska…
Fornöga
2023-07-14 06:48
2

Emma Jeanson skriver i en ledarkrönika i GP vinklade inslag i public service, en återkommande fråga eftersom SR och SVT uppenbarligen struntar i kritiken. Den senaste kritiken gäller SVT:s skildring av demonstrationer kring hädelselagar, dels deras rapportering från de senaste kravallerna i Paris. Jeanson avslutar sin krönika:

Public services största problem är inte att de sänder Melodifestivalen eller dejtingprogram, även om det också är värt kritik. Nej, public service huvudbekymmer är dess nyhetsförmedling, där ämnesval, vinklar och vilka berättelser som lyfts fram ofta har en kraftig och till synes ofta helt omedveten vänsterpolitisk slagsida.

Således får vi nöja oss med att oberoende public service okritiskt rapporterar att personer som demonstrerar för att införa hädelselagstiftning gör det i kärlekens tecken och att våld, plundring och skadegörelse porträtteras som de förtrycktas kamp mot överheten."

Ska vi verkligen nöja oss med att public service okritiskt rapporterar att de som demonstrerar för att införa hädelselagstiftning gör det i kärlekens tecken
Fornöga
2023-09-19 11:17
1

SR-anställd och kontaktperson för Al Jazeerra- helt okej? Doku skriver:

" `Jag tror det vore väldigt fint om du deltog i det här. Hela poängen är att skapa mindre konflikt mellan Sverige och den muslimska världen. Det skulle du kunna bidra till.´ Orden är skrivna av en journalist vid public service som ber den kvinna som blev känd när hon försökte stoppa en koranbränning med en brandsläckare att medverka i ett Al Jazeera-program."---

"Journalisten, som sedan många år är verksam vid Sveriges Radio, har gjort och gör ett stort antal inslag för Ekot och andra program.

Såvitt Doku känner till är journalisten inte anställd vid Sveriges Radio utan arbetar på uppdrag. Sveriges Radio beskriver emellertid journalisten med uttryck som reporter på Ekot och Sveriges Radios reporter och programledare."---

"Al Jazeera, som ägs av det sunnistyrda emiratet Qatar, har flera gånger kritiserats för sin delaktighet i de senaste årens desinformationskampanjer mot Sverige."---

"Jag tror det vore väldigt fint om du deltog i det här. Hela poängen är att skapa mindre konflikt mellan Sverige och den muslimska världen. Det skulle du kunna bidra till." Orden är skrivna av en journalist vid public service som ber den kvinna som blev känd när hon försökte stoppa en koranbränning med en brandsläckare att medverka i ett Al Jazeera-program.
  • Redigerat 2023-09-19 11:18 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2023-09-19 12:43
1

”Sverige kidnappar muslimers barn. Desinformationen spred sig vitt och brett, och Försvarshögskolan beskriver det som den värsta påverkanskampanjen Sverige någonsin utsatts för.
HD och Sydsvenskan har granskat Al Jazeeras arabiska rapportering kring kampanjen där nyhetsjätten stått för en rad felaktigheter.”

[Hayabusa-0001]
2023-09-19 12:44
1
Sverige kidnappar muslimers barn. Desinformationen spred sig vitt och brett, och Försvarshögskolan beskriver det som…
[Hayabusa-0001]
2023-09-19 12:45
1

”Världsledare, imamer och en av arabvärldens största tv-kanaler. När koranen brinner riktar de blickarna mot Sverige. HD och Sydsvenskan har granskat Al Jazeeras arabiska rapportering med hjälp av AI. Granskningen visar att nyhetskanalen gång på gång sprider vilseledande och felaktig information om Sverige.”

Fornöga
2023-09-19 12:50
1

#4 ff Funderar lite grann över hur det kommer sig att Al-Jazeera ingår i grundpaketet hos min kabeldistributör. Lite OT.

• Redigerat 2023-09-19 13:10 av Fornöga
Fornöga
2023-11-25 09:37
2

"När tidigare statsrådet Annika Strandhäll (S) hyllar dem som saboterar statsminister Ulf Kristerssons offentliga möte så rycker Sveriges Television ut – men inte för att ställa kritiska frågor utan för att hålla Strandhäll om ryggen", skriver Mats Skogkär i en lässpärrad artikel i Bulletin.

”Det finns optimister som tror att public service kan reformeras, att ett annat public service som lever upp till de egna löftena om saklighet och opartiskhet är möjligt. Det är det inte. Högern vågar inte. Vänstern vill inte – varför skulle den? Inget aldrig så flitigt dörrknackande under en valrörelse kan uppväga värdet av att ha SVT:s mer eller mindre diskreta stöd dygnet runt, året om.”---

När tidigare statsrådet Annika Strandhäll (S) hyllar dem som saboterar statsminister Ulf Kristerssons offentliga möte så rycker Sveriges Television ut – men inte för att ställa kritiska frågor utan för att hålla Strandhäll om ryggen.
Carmarino
2023-11-25 12:01
2

#9: Den är inte lässpärrad för mig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-11-25 12:02
1

#10 Ja, nu verkar den ha öppnats. 👍 (Inte ofta det går åt det hållet!)

Carmarino
2023-11-25 12:05
1

#11: Nej, men det är trevligt när det händer. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-12-06 13:46
3

Joakim Lamotte i en intervju med Mathias Bred på SNB/NWT:

"– Public service har en roll att fylla. Men i dag läggs det mycket tid på saker som är rent slöseri. Public service borde hålla sig till sakliga nyheter och samhällsgranskande program. Det läggs alldeles för mycket skattepengar på att producera trams och totalt irrelevanta program. Det är pengar som kan göra bättre nytta någon annanstans i samhället.

– Jag skulle gärna se en större granskning av public services innehåll. I dag finns granskningsnämnden men den är ganska tandlös. Problemet är ofta inte vad man sänder utan vad man väljer bort. Det jag upplevde under mina år på SVT var att man valde bort det som ansågs kontroversiellt. Var man till exempel ute på stan och ställde frågor valde man bort de svar som man själv inte höll med om. Den journalistik jag gör där jag låter människor prata direkt skulle SVT ha väldigt svårt för."---

https://www.nwt.se/2023/12/06/intervju-joakim-lamotte-jag-borjar-bli-trott-pa-att-vara-sjalv-bbc3c/

[Hayabusa-0001]
2023-12-06 18:09
3

”Men då, år 2015, slog sig politikerna i Region Värmland för bröstet och sa att nu flyttar människorna tillbaka till de orter där det länge varit avfolkning. Budskapet var att bygderna skulle börja leva och blomstra igen. Även SVT:s nyheter hängde på.

– Men jag granskade det hela och såg att inflyttningen nästan bara handlade om asylsökande. Det var inte så att det nu kommit en ekonomisk motor som skulle lösa allt utan snarare var det utsatta människor som kom till redan utsatta områden. Det hade ingen berättat och när jag gjorde det blev politikerna arga.”

kamera0710
2023-12-07 04:26
0

Lamotte får mig ibland att tänka på Björn Ranelid. Det är väldigt mycket jag, jag, jag.

[Hayabusa-0001]
2023-12-07 05:57
2

#15 Lamotte kör ju solo, så det är väl i så fall inte särskilt märkligt.
Som Greider eller Guillou, för att nämna några andra ”soloartister”.

Fornöga
2023-12-07 07:34
1

#15 Enligt språkprofessor Andersson i GP är "jagandet" en nationell trend. (OT.)

Nyligen fick jag ett mejl med följande innehåll: ”När jag växte upp på 50- och 60-talen och skulle berätta hemma vad jag haft för mig, så sa jag alltid ”Bosse och jag lekte”.
kamera0710
2023-12-07 17:29
0

Public service kanske inte ska låta som en reklamkanal för vapenindustrin.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-anvands-det-svenska-vapensystemet-archer-skarpt-i-ukraina--nl1ath

Det svenska artillerisystemet Archer används nu skarpt i strider i Ukraina. SVT:s Ukrainateam besökte ett förband som använder systemet – och var med vid en eldgivning.
[Hayabusa-0001]
2023-12-07 17:43
1

#18 Om det var reklam så var det en ovanligt blek sådan.
Nej, det är ingen reklam utan enbart information om en händelse som har koppling till Sverige.

Fornöga
2023-12-07 18:02
2

#18 Som skattebetalare känns det bra att användarna är nöjda med produkten, som Zelenskyj fick tjata rätt länge om innan de fick den.

Volodymyr Zelenskyj tackar Sverige för stödet som skickas till Ukraina. Mest nöjd är han över artillerisystemet Archer. – Det är en av de bästa artilleripjäsern
Fornöga
2023-12-26 08:17
3

SVT Text- smygsossig?

När SVT Text rapporterar om skattehöjningar som börjar gälla efter årsskiftet kan den statliga televisionen inte låta bli att ge regeringen en syrlig känga, trots att man enligt sändningstillståndet ska vara opartiska. SVT ska enligt sitt tillstånd vara opartiska, men vid ett stort antal tillfällen har tittare och läsare upplevt att vänstersympatier lyser igenom i
  • Redigerat 2023-12-26 08:17 av Fornöga
kamera0710
2023-12-26 09:51
0

Tittade en stund på programmet om Silvia i SVT. De okritiskt fjäskande frågorna fick mig åter att tänka på DDR.

[Hayabusa-0001]
2023-12-26 10:47
1

DDR-sossig 😉

[Hayabusa-0001]
2023-12-28 09:20
2

Jag är inte emot Public Service, tvärtom anser jag att det behövs. Det fyller en funktion, men med det sagt så måste man kunna diskutera och få kritisera Public Service.

Fornöga
2023-12-28 09:42
2

Public Service har varit ett diskussionsämne på debattsidorna i iFokus långt innan Debatt iFokus existerade. Här är ett exempel- deltagarna var fler men strukturen knappast något att ta efter. Kanske inte så underligt att den till slut falnade och dog?😏

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
  • Redigerat 2023-12-28 09:44 av Fornöga
Fornöga
2023-12-28 21:28
2

Närå, vi hade inte en aaaaning om vad vi sände.😏

Artisten Marcus Price spelade musik om palestinsk frigörelse under ”Cyklopernas land” i SVT. Nu har programmet anmälts till granskningsnämnden.
Fornöga
2024-01-26 09:43
1

"Det finns goda skäl för regeringen att bredda uppdraget till Forum för levande historia. Att granska hur och i vilken omfattning som olika programformat och programledare samt inte minst strukturell antisemitism inom Public Service underblåser antisemitiska vanföreställningar hos lyssnare och hur de påverkar antisemitismen på sociala medier. Detta behov blev uppenbart efter tisdagens “Ring P1” där programledaren gav uttryck för Förintelseförnekande drag", skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna.

"I tisdagens ”Ring P1” behandlades kriget mellan terrorgruppen Hamas och staten Israel. I synnerhet de övergrepp som terrorgruppen utsatte den israeliska civilbefolkningen för och då särskilt de sexuella övergreppen.

Programledaren menade att det var tvisteligt om dessa verkligen hade ägt rum och avslutade samtalet under viss brådska.

Programledaren, som har en lång erfarenhet även från SVT, ansvarar även för ett av Sveriges viktigaste och mest inarbetade veckovisa politiska intervjuprogram som ska präglas av saklighet och neutralitet samt inte minst vila på fakta."---

"Trots att avsevärt mycket mer välrenommerade samt erkänt högkvalitativa och trovärdiga medier än svensk public service såsom New York Times, The Guardian, NBC och France 24 kunnat bekräfta sexuellt våld framhärdar en av Sveriges Radios mest erfarna programledare att uppgifterna är tvisteliga."---

Det finns goda skäl för regeringen att bredda uppdraget till Forum för levande historia. Att granska hur och i vilken omfattning som olika programformat och programledare samt inte minst strukturel...
kamera0710
2024-01-28 06:36
0

Helena Gisén kommenterar turerna mellan SD och regeringen, efter senaste utspelet från Rickard Jomshof. Samtidigt är hon gift med den dömde tjuvfiskaren PM Nilsson, som varit väldigt pådrivande för att de borgerliga partierna ska samarbeta med SD.

Lite kläggigt.

https://sverigesradio.se/artikel/jomshof-vill-se-begransningar-for-muslimska-symboler

SD-toppen Richard Jomshof vill se begränsningar för muslimska symboler i det offentliga rummet. Det säger han i en intervju med Aftonbladet.Uttalandet ...
[Hayabusa-0001]
2024-01-28 07:54
2

#28 Och?

kamera0710
2024-01-28 08:56
0

#29 Kläggigt som sagt.

Fornöga
2024-01-28 09:17
1

#28 #30 Frågor som inställer sig:

Är det oetiskt med att två journalister lever samman menar du?
Skall någon av dem tvingas att byta yrke, eller bör de leva åtskilda?
Och måste man ha tillgång till "Familjenytt" för att granska familjära sammanhang i skrivandet?

Får Aftonbladets My Rohwedder vara sambo med radions Joar Bendjelloul utan att man anar ugglor i mossen och kläggförklarar det? ❓

• Redigerat 2024-01-28 09:22 av Fornöga
kamera0710
2024-01-28 09:26
0

#31 Det finns förmodligen fler exempel på klägg som förtjänar att uppmärksammas.

[Hayabusa-0001]
2024-01-28 09:43
2

#30 Tycker du?
Personligen ser jag inget som tyder på att Giséns relation gör att hon lutar åt höger. Inte i det specifika fall som du pekar på åtminstone.
Det är ju inte som att hon tar Jomshofs parti.

• Redigerat 2024-01-28 09:43 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
2024-02-12 10:06
1

"I tionde och sista avsnittet av "Historien om Sverige" förvandlar SVT det till "Historien om Scoialdemokraternas Sverige", skriver Kristian Wedel i GP i ingressen till en prenumerantreserverad artikel.

Kristian Wedel har sett hur SVT förvandlar ”Historien om Sverige” till ”Historien om socialdemokraternas Sverige” när en annars utsökt tv-serie går i mål.
Fornöga
2024-10-24 10:16
2

Johan Hakelius roar på tidskriften Fokus med sina tankar inför Stinas nakenkladdande.

"Om inte Stina Wollter har fri dragningsrätt på offentlig programtid står Sverige på fascismens rand. Inom kort kommer vi att få veta att ett drygt sekels demokratiska landvinningar står och faller med att licensbetalarna – okej då, ”avgiftsbetalarna” – får se några vänsterlutande, nakna kändisar byta banala, vänsterlutande åsikter med en prillig vänsteraktivist.

Det blir förstås en bra rekryteringsgrund för den andra sidan, som får alla misstankar om public service som organ för en klick vaneradikala Södermalmsbor bekräftade. Debatten kommer att bli outsägligt förutsägbar.

"Det här är mina personliga erfarenheter: att försöka samtala med public service-folk om hur snäv, enögd och ängslig deras företagskultur är, är lika utsiktslöst som att få en gädda att göra en kritisk analys av sjövattnet. De begriper inte vad man säger. Undantagen, som ändå känner att något skaver och vill söka sig vidare, är i många fall oanställningsbara. Hamnar de i en miljö där man för öppna samtal på riktigt blir de så chockade att de tystnar. Det finns undantag, men de flesta behöver en varsam exponeringsbehandling för att gradvis bli av med sin fobi för fri diskussion, det vill säga sådan som inte nödvändigtvis tar för givet att dagens vänsternycker är orubbliga sanningar och dessutom skiljelinjen mellan det anständiga och oanständiga.

Och snart kommer Stina Wollter, hela Gärdets Nelson Mandela, att få berätta i DN:s helgbilaga om hur hon har gråtit av alla påhopp."

Det är inget misstag att Stina Wollter ska byta banala vänsteråsikter med nakna kändisar i SVT. Det är så här public service tänker.
  • Redigerat 2024-10-24 10:16 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2024-10-24 10:55
2

#36 Sannerligen! Ska skattepengar användas till detta?

Fornöga
2024-10-25 08:40
1

#36 ff "För nästan exakt fyra år sedan valde SVT att stryka mitt deltagande i ”På spåret”. Detta mot bakgrund av att DN i ett reportage beskrev hur jag anonymt uttalat mig antisemitiskt. Det rörde sig om uttalanden som jag hade gjort flera år tidigare", påminner Hamid Zafar om på Expressen debatt. Han fortsätter:

"Ingen programchef från SVT gick då för fyra år sedan ut till mitt försvar och hävdade att det jag skrivit inte hade med ”På spåret” att göra. Eller att det var skrivet i ett annat sammanhang som inte hade någon koppling till programmet. Dessutom bad jag om ursäkt och tog reservationslöst avstånd från mina antisemitiska uttalanden."---

"Antingen har SVT ändrat sin tidigare policy och bestämt sig för att i efterdyningarna av 7 oktober 2023 ha en mer förlåtande policy gentemot antisemitiska uttalanden. Eller så spelar det roll vem som gör dessa uttalanden. "---

SVT ser inte skillnad på en fullt legitim Israelkritik och febriga konspirationsteorier om judar. Och de behandlar vita kvinnor annorlunda än muslimska män. Hanteringen av Stina Wollter är märklig, skriver Hamid Zafar.
[Hayabusa-0001]
2024-10-25 08:44
1

#38 En poäng, onekligen.

Pyttelite
2024-10-25 08:49
1

#38: Ser med spänning fram emot svaret från SVT.

Nu får de kämpa mot rasism och kvinnofientlighet på det praktiska planet …

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
2024-10-25 11:40
1

#36 ff SVT skjuter fram Wollterprogrammet "på obestämd tid".

”SVT har kritiserats för att legitimera antisemitism genom samarbetet med konstnären Stina Wollter i den kommande tv-serien ”Naken med Stina Wollter”. Nu väljer vi att skjuta fram publiceringen på obestämd tid”, det skriver Eva Beckman, programdirektör SVT i ett blogginlägg på SVT.
  • Redigerat 2024-10-25 11:41 av Fornöga
Pyttelite
2024-10-25 11:41
0

#41: Aj då - hamnat på avbytarbänken redan.

kamera0710
2024-10-25 12:04
0

SVT slår ifrån sig kritiken mot programmet om David Batra och den smarta stockholmare han är gift med.

https://www.svt.se/kultur/svt-om-kritiken-mot-first-lady-med-david-batra-och-anna-kinberg-batra

Anna Kinberg Batra tvingades avgå som landshövding i Stockholm i slutet av september efter allvarlig kritik. Nu kritiseras SVT för programmet ”First lady” där hennes make testar på livet som landshövdingsmake.
Fornöga
2024-10-26 08:57
4

Henrik Jönsson tar i veckans video på You Tube upp ämnet “Public Services dubbelmoral”.

Introtext: Dubbelmoral präglar svensk public service, där vissa människor förlåts och andra fördöms trots att de begår samma misstag. Hur ser egentligen public services dubbelmoral ut? Vilka personer förlåts och vilka personer fördöms för sina misstag? Och vad händer med ett medieklimat som domineras av ideologisk slagsida?"

DUBBELMORAL präglar svensk public service, där vissa människor förlåts och andra fördöms trots att de begår samma misstag. Hur ser egentligen public services...
Bo§e
2024-10-26 22:42
1

#45: Ja, ibland blir det besvärligt….🙂

Fast, Henrik Jönssons slutkläm i texten; "Köp Min Bok", säger väl något om hans opartiskhet…..🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
2024-10-27 06:55
1

#46 Tror inte att Jönsson gör några anspråk på att vara opartisk, han brukar definiera sig som "entreprenör, youtuber och libertarian".

kamera0710
2024-10-27 07:10
0

#47 Men många av hans "fans" verkar se honom som Den Store Sanningssägaren.

Fornöga
2024-10-27 07:15
3

#48 Ja, det finns t.o.m. de som tycker det samma om Anders Lindberg- det finns många husprofeter! Vissa hittar sina på X, och ordet är ju (relativt) fritt. 🤷‍♂️

[Hayabusa-0001]
2024-10-27 07:27
4

Medial mångfald är bra! Henrik Jönssons lyssnare uppskattar säkert honom, annars hade de inte lyssnat. Hans bok är valfri att köpa, till skillnad mot skatten som finansierar Public Service…
Svårare än så är det nog inte.

Bo§e
2024-10-27 11:01
0

Om vi nagelfar begreppet "opartiskhet", tror jag att vi måste inse att den statiska, "kliniska" mediala opartiskhet som naivt efterfrågas, ofta i affekt, troligen bara kan existera på ritbordet, eller i sinnen grumlade av tillfällig ilska.

Som ett sädesfält som böljar lätt i olika riktningar, beroende på rådande vind, trots att roten är förankrad i en benhård arbetsbeskrivning.
Ett visst "play" är oundvikligt, trots de ädlaste föresatser.

En riksväg t.ex., som ju är en annan sorts "Public Service", kan inte anklagas för att då och då husera klantiga trafikanter eller bovar.
Ingen skanderar då "lägg ner alla riksvägar". eftersom de flesta är överens om att vägen, i sin grundläggande funktion, behövs….

Nollvisioner är lätta att skissa upp i en Powerpoint-vision, inför hummande ja-sägare, eller i ideologisk affekt, men glöden slocknar oftast när naturens- och livets lagar tränger sig på…

Stay cool….🙂

• Redigerat 2024-10-27 11:21 av Bo§e
Fornöga
2024-10-27 12:16
4

#51 För att fortsätta prata i infrastrukturtermer så är ju inte public service någon vägsamfällighet som helst utan en riksväg bekostad med allmänna medel, vilket vi vill eller ej. Så, för att återgå till mediaprat, köper jag ett lösnummer eller en prenumeration på en tidning så gör jag ett val, det public service sänder kan jag inte påverka genom något stödköp. Därmed faller ansvaret för opartiskhet tyngre på public service än på den där blaskan.

• Redigerat 2024-10-27 12:18 av Fornöga
Pyttelite
2024-10-27 12:22
1

Här är regelverket:

Opartiskhet

Regelverk: Sändningstillstånd och innehållsvillkor för public service på internet
Sändningsform: Public service-företagen (SVT, SR och UR)

Att vara opartisk är att ha ett neutralt förhållningssätt till något utan att blanda in vinklade åsikter. För en programverksamhet innebär opartiskhet i huvudsak tre saker.

Om någon blir klart utpekad och kritiserad ska denne få möjlighet att bemöta kritiken.
Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas på ett ensidigt sätt.
En representant för programföretaget får inte ta ställning i en kontroversiell fråga.
Kravet på opartiskhet hindrar inte att ett inslag kan ha en kritisk utgångspunkt eller särskild vinkel. Public service-företagen är skyldiga att kommentera olika händelser, stimulera till debatt och granska företag, myndigheter och organisationer. Med public service-företagens skyldighet att kommentera följer också ett visst utrymme för värderande omdömen.

Kritik mot en klart utpekad part

Om en klart utpekad part utsätts för stark kritik eller allvarliga anklagelser bör han eller hon som regel få möjlighet att försvara sig i samma program. Det kan ske genom att den utpekade medverkar i programmet eller genom en kommentar från honom eller henne. Att någon vägrar att medverka hindrar inte att programmet får sändas. I sådana fall bör den utpekades uppfattning redovisas på annat sätt, om det är möjligt.

Ensidig behandling av ett ämne eller en händelse

Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas ensidigt så att endast en parts version eller synpunkter klart dominerar. Det är dock tillåtet att skildra ett ämne från en speciell utgångspunkt, om det klart framgår av programmet eller programpresentationen. En ensidig framställning i ett program kan balanseras av ett annat program.

Ställningstagande i en kontroversiell fråga

Programledare, reportrar och andra som kan uppfattas som företrädare för programföretaget får inte göra värderande uttalanden eller ta ställning i kontroversiella frågor. I krönikor, kåserier och recensioner finns dock ett utrymme för kritiska och värderande omdömen, förutsatt att inslagets karaktär kan antas stå klar för publiken.

https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/regelverk/regler-for-radio--och-tv-sandningar/

Bo§e
2024-10-27 12:57
0

#53: Ja, denna skrivning visar att man förstått att "klinisk" opartiskhet är en omöjlighet, och att det finns föreskrivna åtgärder vid de fall man tangerar någon "ytterkant".
I en demokrati kan det nog inte göras så mycket bättre.

Pyttelite
2024-10-27 13:13
1

Kan vara svårt att få till en prövning av Stina om programmet inte har sänts.

Annars är det väl det bästa att det prövas.

https://mediemyndigheten.se/anmala-program/

Du som mediekonsument kan bidra till granskningen av radio- och tv-kanaler genom att anmäla program du tycker bryter mot gällande regler. Din anmälan utgör underlag för granskningsnämndens arbete och kan bidra till att reglerna följs bättre. Alla radio- och tv-kanaler lyder dock inte under samma regler så läs gärna om vilka kanaler du kan anmäla innan du gör din anmälan.
[Hayabusa-0001]
2024-10-27 15:21
3

Hela situationen med Stina Wollter är ogenomtänkt och klantigt skött av PS.
PS inser inte hur de uppfattas av oss som bekostar dem.

Pyttelite
2024-10-27 15:40
1

#56: Ärligt talat så har hennes utspel lite med PS att göra.

[Hayabusa-0001]
2024-10-27 15:58
2

#57 Tänker främst på hur PS skött det hela, från början till nu…

[Hayabusa-0001]
2024-10-29 08:45
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

[Hayabusa-0001]
2024-10-30 14:00
2

.

Fornöga
2024-10-30 14:07
3

SVT:s handläggning av fallet Wollter lär inte glömmas i brådrasket, tror Emil Nilsén på NWT:s ledarsida.

Det blir inga avmålade nakna kändisar i SVT under hösten. I alla fall inte under ledning av Stina Wollter. Detta då Stina Wollter spridit antisemitiska konspirationsteorier till hundratusentals följare. Ett korrekt beslut men det överskuggas av alla beslut som orsakat den nuvarande situationen.
Fornöga
2024-11-05 22:12
2

Lågt till tak på radions Ekoredaktion, profilerad Medarbetare sade upp sig på stående fot. Källa.

En kritisk producent har blivit utköpt och en profilerad medarbetare städade ur sitt rum och lämnade Radiohuset efter ett stormöte. Omorganisationen på Ekot har lett till ökad stress, sjukskrivningar och en förtroendekris. Det uppger ett tiotal medarbetare på Ekot för Journalisten. Ledningen anklagas för att inte kunna ta kritik.
Fornöga
2024-11-06 17:17
4

Henrik Jönsson ger i ett debattinlägg i Expressen sin bild av opinionsbildningen kring det amerikanska valet. Blir han "pianisten som får skulden" av sådana som dansar i otakt?

Trumps seger är ett bevis på att vi lever i en tid där allt färre ser de gamla medierna som opartiska domare över politiken. Jag känner genuint medlidande med alla dessa svenska mediekonsumenter som på inget sätt förberetts av SVT och etablerad press på att det finns många helt normala människor som röstar republikanskt, skriver Henrik Jönsson.
[Hayabusa-0001]
2024-11-06 17:25
3

#63 ”Och om medierna verkligen vill förstå Trumps popularitet, måste de sluta att försöka fostra folket till rätt åsikter, och i stället börja lyssna och skildra.
Det är först då de kan förstå varför folk hellre lyssnar på en orangefärgad före detta realitystjärna i olika poddar – än de som kallar sig professionella journalister.”

kamera0710
2024-11-06 17:26
0

Att många röstar på Trump är knappast något nytt, inte heller för den som har SVT som främsta nyhetskälla.

Bo§e
2024-11-06 17:34
1

Självklart jublar alla helyllelibertarianer nu när man, åtminstone i retoriken, försöker återuppfinna Vilda Västern - eller i alla fall den bild av VV som vi fått inympad i vår "kulturkanon"…..

Och de som inte förmår förstå, tjusas som alltid av allt som låter "stort", "radikalt" och litet buffligt.

Dock fick inte bolsjevikerna heller så kul efter 1917, den initiala entusiasmen till trots….

En process värd att studera följderna av…..🙂

• Redigerat 2024-11-06 17:39 av Bo§e
[Hayabusa-0001]
2024-11-06 17:56
1

Det är något sorgligt över de som inte förmår förstå…sitt eget bästa.

kamera0710
2024-11-06 18:15
1

#67 De som är kritiska har nog inte förstått att han exempelvis kommer att avsluta kriget i Ukraina på 24 timmar. Sorgligt.

Bo§e
2024-11-06 18:19
2

#68: En ukrainsk kapitulation och en belönad Putin kommer tveklöst att vara "sorglig"…….för någon part…..

kamera0710
2024-11-06 18:31
1

#69 Men Trump och Putin kanske båda blir nöjda. De verkar ju gilla varandra.

[Hayabusa-0001]
2024-11-06 18:37
1

En sorglig bitterhet.

Bo§e
2024-11-06 18:37
1

#70: Ja, det är just det vi tvingas konstatera, och spekulera över följderna….

Jag är dock inte så säker på att respekten är ömsesidig, men det hindrar ju inte att båda är öppna för en "deal",,,

[Hayabusa-0001]
2024-11-06 18:38
0

Om man bara folk kunde förmå att förstå…

Bo§e
2024-11-06 18:42
1

#73: Just nu flödar adrenalinet och euforin.
Framtidens historiekrönikörer kanske blir kapabla till nyktra analyser..

(Ja, jag håller med….här finns sorgliga inslag….)

• Redigerat 2024-11-06 18:47 av Bo§e
[Hayabusa-0001]
2024-11-06 18:52
1

#74 Åh, jag känner ingen eufori eller flöde av adrenalin. Verkligen inte.
Däremot respekterar jag demokratins utslag och utfall.
Harris förlorade eftersom hon inte var tillräckligt bra, det går inte att skylla på något annat.
Även om jag på inget sätt tar ställning för Trump.

Fornöga
2024-11-06 18:55
5

För att i någon mån återgå till trådämnet: när public service ger plats åt lite självhäcklande kan det faktiskt bli rätt roande. 😉

Bo§e
2024-11-06 19:05
0

🙂

[Hayabusa-0001]
2024-11-06 19:22
0

#76 🤣

Fornöga
2024-11-26 12:20
2

#63 ff Johanne Hildebrandt ger i tidskriften Fokus sitt stöd för Jönssons spaning i Expressen.

Det enda som verkar oföränderligt är mediernas totala oförmåga att ta till sig kritik.  Läs Johanne Hildebrandts krönika här.
Fornöga
2024-11-27 12:46
1

David Eberhard skriver (med ett visst mått av sarkasm) om Public Service med flera i tidskriften Fokus.

Demokratin är tydligen i fara. Och klimatet. För att inte tala om jämställdheten. Läs David Eberhards krönika här.
Pyttelite
2024-11-27 12:49
0

#80: Kanske ligger det något i att dina negativa PC-referat är gjorda för betalkanaler. 😊

Kan tolkas som en trend?

• Redigerat 2024-11-27 12:50 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
2024-11-27 12:50
1

#80 David & Erik lyssnar jag på med stor behållning.

Fornöga
2024-11-27 13:11
1

#81 Den aktuella sidan är läsbar hos mig. Men förklara gärna "kanske ligger det något i" (jag lovar att inte bidra till att det blir en långvarig OT-diskussion av det).

Pyttelite
2024-11-27 14:35
0

#83:

#79: och #80: är betalsidor.

kamera0710
2024-11-27 15:07
0

Jag kan inte heller läsa Eberhards artikel.

[Hayabusa-0001]
2024-11-27 15:27
0

Har man tillgång till Spotify så kan man lyssna på David Eberhard & Erik Hörstadius podd.
Eller låta bli…

Pyttelite
2024-11-27 15:41
0

#86: Absolut tur att det inte är public service så det är ett filtrerat innehåll utan krav på opartiskhet.

Carmarino
2024-11-27 16:44
3

#84: Jag kan läsa bägge och jag har inte abonnemang. Har varit med om det tidigare, att några kan läsa men andra kan inte. Väldigt underligt.

Bo§e
2024-11-27 17:15
0

#84: För mig är också #79 och #80 betalspärrade.

Fornöga
2024-11-27 17:40
2

Som Carmarino påpekar (#88) så är artiklarna på tidskriften Fokus läsbara för en del, medan andra inte kan läsa dem, kanske har det med brandväggsinställningar att göra. Jag har inte medvetet lagt ut låsta sidor utan att upplysa när det rör sig om sådana. Insinuationer i den vägen tar jag för vad det är…🤷‍♂️

• Redigerat 2024-11-27 17:41 av Fornöga
Pyttelite
2024-11-27 17:47
0

#90: Jag insinuerar inte utan ser det som ett tecken att de inte är öppna för alla och inte heller speciellt opartiska 🧙

Carmarino
2024-11-27 17:54
3

#91: Tror inte släpper igenom alla som har de "rätta" åsikterna enligt dem. Så avancerade är deras sidor inte. Dessutom hade jag inte fått läsa artiklarna i så fall, för det är inte alltid jag håller med dem. 😉

Fornöga
2024-11-27 18:03
4

#91 Insinuationen finns i #81. Nog slösat med ord om den saken. 🤐

Pyttelite
2024-11-27 18:33
0

#93: Det finns inga insinuationer utan klartext.

Fokus som du länkar till är en icke opartisk källa som dessutom kostar pengar för att få läsa.

I klartext;

https://www.fokus.se/om-fokus/

Fokus är ett svenskt nyhetsmagasin grundat 2005 av Martin Ahlquist, Martin Ådahl, Lars Grafström och Karin Pettersson. Fokus papperstidning läses årligen av 62 000 människor,…
  • Redigerat 2024-11-27 18:33 av Pyttelite
Fornöga
2024-11-27 18:37
4

#94 Var finns det regler om att källor måste vara opartiska? I så fall skulle det inte bli mycket länkat, varken på denna debattsida eller andra iFokussidor. (Vilka ledarsidor är i grunden opartiska?) Punkt.

• Redigerat 2024-11-27 18:43 av Fornöga
Pyttelite
2024-11-27 18:57
0

#95: Nej det finns inga krav men public service har kravet att vara opartisk.

Lite lustigt att hänvisa till partiska källor som ska referera public services opartiskhet. 😊

Fornöga
2024-11-27 19:00
3

#96 🤷‍♂️

• Redigerat 2024-11-27 19:04 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2024-11-27 19:15
2

Publicera Service har krav på sig att vara opartiska och det är just den biten som synas då och då.
Att det under stundom riktas kritik mot Public Service ser jag personligen inte som problematiskt. De är ju en koloss med betydande ekonomiska resurser.

• Redigerat 2024-11-27 19:19 av [Hayabusa-0001]
Pyttelite
2024-11-27 19:26
0

#98: Det so är problematiskt är att opartiska källor inte blir synade så det är per definition en haltande diskussion.

[Hayabusa-0001]
2024-11-27 19:39
3

#99 Nja…det finns inget som hindrar att Fokus med flera blir synade.
Personligen ser jag ingen nackdel med att vi idag har fler alternativ än Public Service.

[Hayabusa-0001]
2024-11-27 19:40
0

Public Service har sin faktakoll:

https://www.svt.se/nyheter/om/faktakollen

SVT:s Faktakollen faktagranskar påståenden från makthavare. Det du vill ha utrett men inte har tid att kolla. Och vi berättar hur vi gör. Tipsa oss på faktakollen@svt.se.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.