Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebattinvandring
Läst 136 ggr
Fornöga
2023-07-22 11:46
2

Om krav på språkkunskaper och behov av tolkbistånd

Tråden "Tolkservice livet ut - varför lära sig svenska då?" har kommit upp i 245 inlägg och fortsätter nu här.

Relaterad tråd.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-09-03 09:10 av Fornöga
Fornöga
2023-07-22 11:49
2

Efter att norska Statsförvaltaren utreder ett fall där en patient dött till följd av språksvårigheter mellan läkare och sjuksköterska på ett sjukhem i Kirkenäs förra sommaren för ledaren för Framstegspartiet i Norge på nytt fram krav på språktester i norska inom sjukvården.

Leger og utenlandske sykepleiere forsto ikke hverandre. En pasient med alvorlige pusteproblemer ble fratatt oksygen og døde.
Draken
2023-07-26 10:19
3

#1: Inte första gången något liknande händer pga språksvårigheter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fornöga
2023-08-28 10:51
3

Armand Dupalantis har, trots sin svenska mor och sommarvistelser i Sverige som barn, inte talat svenska förrän han flyttade hit i sena tonåren. Han är förvånad över svenskarnas förståelse för språksvårigheterna, säger han i en TV4-dokumentär som Expressen citerar.

”Mondo” tror att han fått mer kritik för hur han pratar om han haft att göra med ett annat språk.

– Svenskar är väldigt trevliga. De är väldigt välkomnande, ett av de mest välkomnande länderna i världen. Hade jag varit i ett annat land hade jag fått mer skit, hade jag pratat riktigt dålig franska hade fransmännen varit hårdare mot mig. Jag är tacksam över att de välkomnar mig och stöttar mig på den här resan. Att lära sig ett nytt språk i 20-årsåldern är inte lätt. Men jag försöker mitt bästa."---

Håller folk för öronen när Armand Duplantis pratar svenska? Det tror åtminstone den nyblivne världsmästaren. – Hade jag varit i ett annat land hade jag fått mycket mer skit för hur jag pratar, säger 23-åringen.
  • Redigerat 2023-08-28 10:51 av Fornöga
Fornöga
2023-12-06 13:53
4

Magdalena Andersson i DN-intervju:

"– Sverige och vår samhällsmodell bygger ju på plikt och rätt. Vi jobbar. Vi utbildar oss. Vi betalar skatt. Vi bidrar i föreningslivet. Och på andra sidan finns en välfärdsstat som ger oss både möjligheter och trygghet, säger hon och tillägger att det här är värderingar som ska omfatta alla i vårt samhälle.

*– Även jämställdhet är en central del av vårt samhällsbygge. Och att det sen kombineras med att när man kommer till Sverige så lär man sig svenska. Det är ju väldigt traditionell socialdemokratisk politik." 😂 Min fetstil.

Socialdemokraterna är på väg att ompröva sin invandringspolitik.
  • Redigerat 2023-12-06 13:54 av Fornöga
Carmarino
2023-12-06 15:30
6

#4: Det har de då inte tyckt särskilt länge, så någon traditionell socialdemokratisk politik verkar det inte vara. Inte det här heller:

Att vi ska ha en ordnad och reglerad invandring är väldigt traditionell socialdemokratisk politik, säger S-ledaren Magdalena Andersson.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2023-12-06 15:31 av Carmarino
[Hayabusa-0001]
2023-12-06 16:12
5

#4 och #5 Det är ju närmast parodi på sig själv.
Samt, att det var/är närmast en ”brun” åsikt…

Fornöga
2023-12-06 16:23
4

#6 "Är det okej nu kan det inte ha varit rasism då", som Lars Leijonborg stillsamt konstaterade i september för två år sedan när sossarna gjorde en av de u-svängar som det börjar bli gott om nu…

Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) var en av många som gick hårt åt den tidigare L-ledaren Lars Leijonborg och förslaget om spåkkrav för att få svenskt medborgarskap. Nästan 20 år efter förslaget kom på tal är tonläget något helt annat. – Att så många spelade rasistkortet var naturligtvis väldigt olustigt, säger Lars Leijonborg.
  • Redigerat 2023-12-06 16:23 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2023-12-06 18:03
6

#7 Till alla de som kritiserade förslaget: SKÄMS!

Pyttelite
2024-10-26 15:37
0

Beslut om införande av tolkavgifter saknar författningsstöd

Läs mer här;

https://www.domstol.se/nyheter/2024/10/beslut-om-inforande-av-tolkavgifter-saknar-forfattningsstod/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Regionfullmäktige i Region Blekinge beslutade den 14 februari 2024 att införa tolkavgifter vid läkarbesök. Beslutet överklagades av ett antal medborgare i regionen. Förvaltningsrätten upphäver nu beslutet mot bakgrund av att regionen inte haft stöd i lag eller annan författning för ett sådant avgiftsuttag.
Fornöga
2025-01-22 08:58
1

"I nuläget har alla rätt till en avgiftsfri tolk när de har kontakt med svenska myndigheter. Men nu vill regeringen tillsätta en utredning som begränsar rättigheten. Förslaget innebär att avgiftsfri tolk erbjuds för den som är ny i Sverige, men efter en viss tid ska en avgift tas ut," skriver SVT Nyheter.

"Men nu har regeringen och SD kommit överens om direktiven till en utredning, enligt Ekots källor. Undantag ska göras för två känsliga områden: sjukvården och rättsväsendet.

Undantag ska också kunna göras för barn, särskilt ömmande fall, vid fara för liv och hälsa eller för personer med en funktionsnedsättning."---

Blir kanske inte så mycket kvar efter att sjukvården och rättsväsendet undantas? 🙄

Utlandsfödda som bor i Sverige kommer att få börja betala för tolk i kontakt med myndigheterna, erfar Sveriges Radio Ekot. Undantag ska göras för sjukvård och rättsväsende, enligt utredningsdirektiven som Tidöpartierna kommit överens om.
  • Redigerat 2025-01-22 09:00 av Fornöga