Debatt iFokus

Debatt

Etiketter: debattövrigtekonomi
Läst 262 ggr
Fornöga
1

Kortterminalerna på krogen skapar ny dricksdebatt

Dricksfunktionen på restaurangernas kortterminaler är en styggelse anser Mats Danielsson, vett och etikettexpert, som kallar dem för "tiggeriknappar". Liknande åsikter förekommer i USA, där en majoritet av deltagarna i enkäter om företeelsen upplever att den driver på dricksförväntningarna.

Utöver att ha stött på de här apparaterna på restauranger ser jag den även på ett ställe där jag handlar hämtmat då och då (och som inte har kontanthantering). Inte minst där känns funktionen malplacerad- varför alls behöva välja bort dricks när det inte ens är fråga om bordsservering?

Artikel

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Dricks eller inte dricks, och hur mycket dricks ska man egentligen ge? Frågan om hur mycket extra service är värt är ständigt aktuell. Och allt fler använder sig av förvald procentdricks på kortterminaler. Men passar det sig i alla sammanhang? Etikettdoktorn Mats Danielsson är tydlig: – Jag tycker det är tiggeriknappar. Jag vill inte ha en sådan i min åsyn, säger han.
  • Redigerat 2024-10-25 08:15 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
3

Jag dricksar oerhört sällan. Det är bara att säga nej. Är det bra service och bemötande så kan jag ge några kronor, men inte annars.
I USA är det en annan situation än i Sverige, så jämförelsen haltar.

Lona
2

Hämtmat, definitivt inte såvida de inte gjort något alldeles extra men då handlar det inte riktigt om dricks.

Till skillnad från i många andra länder så har serveringspersonalen (är det ens rätt uttryck?) i Sverige lön även om den kanske inte är så hög. Om personen gör sitt jobb rätt och slätt, varför skall hen egentligen ha en självklar bonus till skillnad från de flesta andra som servar mig? Expediten i affären? Hårfrisören? Optikern?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
1

#2: Resonerar som du. För att jag ska ge dricks så ska det ha varit något alldeles extra i serveringen. Att dricksa när man står vid bardisken och ska betala för det man beställt anser jag inte vara utomordentlig service.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
1

I somras fick jag en favoriträtt som kostade 199 kr, men som jag unnade mig ganska ofta. (På en servering som endast har sommaröppet.) Då tyckte jag att jag betalat så att det räcker och blir över.

Denna servering och kedjan Pinchos är dock de enda serveringar där jag "tillfrågats" om jag vill ge dricks.

Sindri
3

Företeelsen kommer från USA där personalen är beroende av dricks. De har förutom usla löner, usla arbetsförhållanden, osäkerhet, dåligt med försäkringar och sjukpenning (om några). Där kan man förstå systemet.
Naturligtvis är det några "smarta" kortföretag som sålt in det till restaurangbranschen. Såvitt jag vet avskaffades drickssystemet i Sverige på 80-talet, då det ansågs förnedrande att leva på allmosor. Fackföreningarna hade sett till att personalen fick anständiga löner, försäkringar och andra arbetsvillkor.
Det finns naturligtvis arbetsgivare i branschen som inte följer detta, men jag tror inte för ett ögonblick att den eventuella dricksen i de fallen tillfaller den utnyttjade personalen utan den går ju in i systemet, d.v.s. arbetsgivaren.
Jag uppmanar alla till bojkott av detta system och istället alltid bära med sig kontanter till restauranger, då får serveringspersonalen dem direkt.
Var slutar det annars; skall vi tippa kassörskan också för att hon knappar in våra varor särskilt trevligt?

[Hayabusa-0001]
0

Min personliga åsikt är att service och bemötande på etablissemang i Sverige lämnar en del övrigt att önska. Inte på topp, enligt min mening. I USA är det klart bättre och ofta riktigt bra.

PS Kan så klart inte bedöma hela USA, men på det jag själv upplevt.

Fornöga
1

Några som oftast är belåtna med servicen på restaurangerna är olika tidningars frosseridelegation som brukar gå under samlingsnamnet "Uteätarna". De brukar lovorda uppassningen, omedvetna (?) om att restaurangerna nog genomskådat dem och ger dem bästa tänkbara uppassning för goda recensioners skull.

Även om matspanarna säger sig vara anonyma….🙄

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Världens bästa jobb – eller ett hälsofarligt liv i anonymitet? Vi går till botten med jobbet som krogrecensent, där varje tugga och klunk ska bedömas och formuleras.
  • Redigerat 2024-10-26 09:49 av Fornöga
Lona
2

Sen förväntar jag mig naturligtvis bättre service på 28+ (Göteborgs i mitt tycke bästa lyxkrog) än på en kvarterskrog - men där har jag definitivt aldrig blivit besviken. (I synnerhet inte som det inte är jag som står för notan. 😉 😃)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
0

#7: Inte den tidning jag läser, där recenseras även personalen, dukning, mm.
Krogrecensenterna är anonyma så personalen har ingen aning om vilka de serverar. Är säker på att de flesta seriösa tidningar har samma policy. Sedan går det säkert rykten i krogsvängen om vilka de egentligen är. Men det är ju lätt att byta om någon blir avslöjad.

Fornöga
0

#9 Jo, det är klart att servicen recenseras, såväl negativt som positivt. Och visst är matätarna anonyma, men med lite uteslutningsförmåga kanske de inte är så svåra att placera i rätt skrå för en servitör med huvudet någorlunda på skaft. Det borde märkas någorlunda lätt om sällskapet är ute för att umgås eller äta sig igenom menyns olika rätter. Men det vara bara en reflektion från min sida, jag kan ha fel. 😉

Sindri
0

#10: Vad finns det för motsägelse i att äta och umgås? Är det inte det man gör på restaurang?

Fornöga
0

#11 Jo, jag uttryckte mig väl lite fel. 🤷‍♂️

Sindri
0

Jag kom att tänka på en annan sak. Innan man officiellt avskaffade dricksen fick restaurangpersonal skatta för en uppskattad dricks, det tog man ju också bort, så nu är dricksen svarta pengar? Vad säger skatteverket om det? Och om dricksen kommer in i betalmaskinerna, hur redovisas den? Intressant.

Pyttelite
0

#13: Du har fel dricksen är skattepliktig.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Ja, all inkomst är skattepliktig, min undran är hur man bokför, fördelar ut och redovisar dricksen.

Pyttelite
0

#15: Varje anställd ska deklarera inkomsten. Information finns på skatteverkets hemsida.

Sindri
0

#16: Finns dricksen på kontrolluppgifterna?

Sindri
0

Just det! Man vet inte om det är svart eller vitt.

Pyttelite
0

Det beror ju på - man kanske inte ska utgå ifrån att folk fuskar.

Sindri
0

Och just det har kostat samhället miljarder…..

Pyttelite
0

#21: Nu förstår jag inte.

Sindri
0

Du kan väl inte vara omedveten om att både privatpersoner, företag, organisationer, kommuner m fl lurar till sig bidrag, skattefuskar, använder pengar till fel saker etc.
Mycket beroende på att det svenska systemet med skatter och bidrag bygger på ärlighet.

Pyttelite
0

#23: Men nu pratade vi ju om dricks - inte sant?

Du utgår ifrån att folk fuskar och att om man dricksar skapar man ett miljardunderskott i form av utebliven skatt - tur att jag är snål och dricksar lite - det sparar ju för samhället - win-win …

Pyttelite
0

Bara som information: I takt med att kontanter försvinner dricksas det via kontokort och då finns det spår som Skatteverket kan kolla upp om det nu är så att man beskyller serveringspersonal för att ”svartjobba”.

• Redigerat 2024-10-27 07:36 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
0

Har inget med dricks att göra, men tangerar till ämnet ”betala digitalt” och ”skatt”.
Prostituerade måste även de betala skatt på det de tjänar via sina (sexuella) tjänster.

Pyttelite
0

#26: Men det är en stor skillnad på att svartjobba och inte deklarera erhållen dricks.

Det har inte med varandra att göra!

[Hayabusa-0001]
0

#27 Min kommentar var ett sidospår, det medges. Jag skrev det också, faktiskt.

Nej, dricks och svartjobb är två separata saker.

För att återgå till ämnet, så anser jag att dricks i Sverige ligger på frivillighet. Inget måste, men lönsamheten inom restaurangbranschen är sannolikt dålig och det är en möjlighet för krögare att bättra på siffrorna. Gissar jag….

Fornöga
1

Dricksdebatten har nått Expressens ledarsida.

Manipulativa kortläsare har etablerats på bred front i Sverige. Syftet är att lura av konflikträdda svenskar mer dricks. Men det är något lurt med det.
Sindri
2

Jag har bestämt mig för att aldrig använda kortmaskinens procent, jag tror inte det går till den enskilda personen som serverar. Jag gör det i ren protest så länge de finns kvar.

Fornöga
0

"Det vore bättre om alla slutade dricksa", skriver ekonomen Claes Hemberg i en krönika i Expressen, tyvärr premiumlåst.

En liten dricks kan kännas charmig och kontinental. Den lurar dessvärre ofta både matgästen och servitören. Nobelprisvinnaren i ekonomi vet bättre.
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag gav nästan alltid dricks på pubar och restauranger - FÖRR!

Men plötsligt så ändrades skattelagarna just vad beträffar dricks. Gåvor är som alla vet skattefria. Dvs vi har ingen gåvoskatt i Sverige. Det är väl därför alla zigenare kan tigga till sig miljardbelopp årligen utan att betala skatt för sina gåvor. Men plötsligt bestämde skattemyndigheterna att restaurangpersonal ska skatta för sin dricks dvs de ska betala skatt för de gåvor de får av sina gäster. Och iom detta slutade jag ge dricks!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

• Redigerat 2024-11-05 15:15 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Fornöga
0

Dricksknappdebatten lever fortfarande, om nu någon trott något annat.

Länk (Ej läslåst artikel f.n.)

DN besöker två restauranger med olika syn på procentknappar – och hör med gästerna hur mycket de egentligen ger.