SD-3
Ny tråd, den föregående här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-02-08 09:24 av Draken
SD Sveriges näst största parti, åtminstone enligt två färska opinionsundersökningar.
https://samtiden.nu/2025/01/sd-okar-ocksa-ny-matning/
https://sverigesradio.se/artikel/sd-okar-i-ny-opinionsmatning-storre-an-moderaterna
SD:s David Perez åker på miljonsmäll. Hårda tag mot kriminalitet gläder honom förhoppningsvis.
- Redigerat 2025-01-11 08:16 av kamera0710
#2 Gladast är nog vänstern 😉
KD:s partifullmäktige har beslutat att ta bort spärren mot SD i en kommande regering.
Vi får se om liberalerna också ändrar sig när det gäller att samregera med SD. Om de nu ens är kvar i riksdagen efter nästa val.
#4 Logiskt.
Rickard Jomshof avgår som ordförande i justitieutskottet då hans uppfattning av ändring i vapenlagen inte överensstämmer med det förslag SD ställt sig bakom.
#7 Åkessons värsta kris hittills som partiledare? 🤔
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/sd-har-borjat-lata--som-liberalerna/
https://omni.se/ramaskri-i-sd-24-av-27-distrikt-i-protest-mot-vapenforbud/a/yEJWeR
- Redigerat 2025-02-11 10:38 av Fornöga
#7 #8 Henrik Vinge ersätter Jomshof som ordförande i justitieutskottet, samtidigt som den interna dispyten fortsätter i partiet.
”Jaktgevär med ”militärt utseende” som till exempel det halvautomatiska AR-15 har plötsligt hamnat i den politiska hetluften. Regeringen överväger förbud för sådana vapen. Regeringens stödparti Sverigedemokraterna har hamnat i turbulenta problem visavi sina jagande väljare. Centerpartiet är för stunden det enda partiet i riksdagen som är tveksamma till förbud.
Det är massmordet i Örebro som driver partierna framför sig åt olika håll. Mördaren Rickard Andersson hade licens för fyra vapen. Enligt uppgifter i SvD och Expressen var två av dessa vapen halvautomatiska gevär. Huruvida något av dessa vapen hade ”militärt utseende” är dock högst oklart. Klart är däremot att det bara är några tusen jägare i Sverige som använder sig av AR-15 idag.”
”Tumultet som uppkommit leder tankarna till den gamle italienske marxisten Antonio Gramsci som dog redan 1937. Han lämnade bland annat begreppet ”problemformuleringsprivilegiet” i arv till eftervärlden. För politiker i ledande ställning handlar det kort och gott om att vinna privilegiet att formulera problemets orsaker vilket också ger stor auktoritet för att komma med förslag på problemlösningar.
Här och nu gäller striden huruvida den främsta orsaken till massmordet är att mördaren var rasist eller om problemet är att en psykiskt ohälsosam person kunde beviljas vapenlicenser. Vänsterlutande opinionsbildare gör vad de kan för att beskriva morden som rasistiskt betingade. En sådan problemformulering skulle – tänker man på den kanten – rikta blicken mot det ”rasistiska” SD. Vilket skulle dra in både SD och regeringen som en del av problemet för vilket lösningen är en mer human/invandrarvänlig regering.
En person med god insyn i SD inre liv säger till mig att jägare och jaktfrågor är en viktig del av SD: s klassiska identitet. Det finns en stor irritation inom SD över att ”nervösa borgare” (och SD-ledningen) så snabbt tar till förbud mot halvautomatiska jaktvapen och eftersträvar en ordning där jägares psyken ska undersökas mer noggrant.
”Man borde låtit dammet lägga sig”, säger SD-mannen.”
”Samtidigt är Socialdemokraterna starkt pådrivande för olika vapenförbud i Örebromordets kölvatten. Att regeringen och SD hakar på den linjen skapar ett starkt försteg - privilegium - för bilden att problemet främst handlar om att det är alltför lätt att legalt komma över halvautomatiska vapen med militärt utseende. Vänstern kan ropa om rasism i sin öken. Medan Centerpartiet kanske kan ana en strimma av hopp som det nya jägarpartiet. Det får nog SD tåla om man menar allvar med att vilja regera vad det lider.”
#10-12: Widar Andersson
#10 Ja, partiets ambitioner att bli det stora gles-/landsbygdspartiet har säkert dragit till sig en hel del jägare, och bland dem tycker man uppenbarligen att det här förslaget är ett slag i luften, något som de bland annat får stöd i av Leif GW Persson.
#13 Som tillägg i debatten, om vapen m.m., så är min personliga åsikt att de illegala vapnen (som inte sällan är helautomatiska) är ett allvarligare problem. För att inte tala om de som hanterar dessa vapen och intentionen.
Visst kan man debattera situationen med vapenlicens osv, absolut, men…
Är det värre att bli skjuten av en AR-15 än en älgstudsare? Eller en AK-47?
#14 Kan bara instämma om de illegala vapnen (ett ämne som även tagits upp i tråden om skjutningarna i Sverige).
Ersättaren som riksdagsledamot för Sverigedemokraterna David Lönn har blivit personalärende för partiet men meddelar själv att han lämnar sina uppdrag för partiet efter upprepad fylleriförseelse. David Baas i Exp(o)ressen har gått upp i stabsläge. 🙄
Oups…
- Redigerat 2025-03-06 22:55 av [Hayabusa-0001]
Fel tråd
- Redigerat 2025-03-06 22:55 av [Hayabusa-0001]
En SD-politiker, ledamot i Västerås kommunfullmäktige, Västmanlands regionfullmäktige samt nämndeman i kammarrätten i Stockholm är polisanmäld, misstänkt för att ha fuskat med sina arvoden. Han har av sitt parti uppmanats att avsäga sig sina politiska uppdrag.
#10 Tycker ett förbud vore bra. Även om den s.k. skolskjutaren inte ägde nån AR-15. Tycker Guillou förklarar det hela bra. AK-15 är, enligt honom och han vet nog, ett oprecist vapen som inte alls lämpar sig för jakt. Det är alltså inte konstruerat för prickskytte utan för att spraya med kulor. Alltså finns det knappast nåt legalt skäl att ha ett sånt vapen. Desto fler illegala.
#20 Ska AR-15 förbjudas för att det är av typen halvautomatisk?
Frågar du vad JAG tycker eller vad politikerna tycker?
Om du frågar mig, så delvis därför. Men fr.a. för att det inte är ett användbart jaktvapen som jag förstår det, om det inte är skadskjutning eller älgmassaker man är ute efter. Är väl inget tävlingsvapen heller. Några andra legala anledningar att inneha skjutvapen finns väl inte?
#22 Frågan var till dig.
Anser du att det är enbart AR-15 som bör förbjudas?
- Redigerat 2025-03-27 21:47 av [Hayabusa-0001]
Ingen aning. Är inte särkilt väl bevandrad i vapen. Har bara följt debatten som blossat upp nu. Men är det så att det finns fler vapen som inte är lämpade som jaktvapen men får registreras som sådana så ja, då tycker jag de också ska förbjudas.
#24 Jag förstår. AR-15 är inte helautomatisk utan halvautomatisk, dvs du kan inte ”spraya kulor” med ett sådant vapen. Det är inte enbart AR-15 som är halvautomatiskt, det finns fler tillåtna vapen med den funktionen.
Ska AR-15 förbjudas pga det är halvautomatiskt då bör alla andra vapen med den funktionen förbjudas.
Vad är vitsen med att använda dylika (halvautomatiska) vapen vid jakt?
Minskar lidande då fler, snabba uppföljningsskott kan skjutas.
Ökar säkerheten vid t.ex vildsvin och björnjakt där uppföljningsskotten kan vara skillnaden mellan liv och död.
Det finns alltså en praktisk anledning.
När det gäller skjutningar i samhället för övrigt, dvs det vi läser om i media osv, så förekommer det ibland helautomatiska vapen. Dessa är definitivt inte legala att inneha. Att jägare bär vapen är knappast något problem utan problemet är gängkriminella som går runt med automatvapen och handgranater.
Det är en HELT annan situation och har inget med AR-15 att göra.
Debatten kring AR-15 är politisk populism.
PS Jag är inte jägare men har gjort lumpen.
Det beror kanske på vad man menar men spraya. Man kan skjuta flera kulor i snabb följd.
Är de där andra vapen som verkligen används vid jakt av riktiga jägare, eller är de bara registrerade som jaktvapen?
#26 Det är stor skillnad mellan helautomatisk och halvautomatisk funktion.
”Är de där andra vapen som verkligen används vid jakt av riktiga jägare…”
Ja.
Att AR-15 liknar ett vapen från gamingvärlden , har säkert bidragit till dess popularitet.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jägare och gaming? Nja…
Ak47, gaming och gangsterrap? Troligen…
Dessutom, förekommer Browning BAR i gaming? Japp.
Frågan handlar inte om hur vapnet ser ut utan om halvautomatiska vapen skall vara tillåtna för civilt bruk. Kom ihåg, även en pistol är halvautomatisk.
#29: De jägare som suktar efter en AR-15, tror jag inte är de mognaste bland män……
#30 De som suktar efter en ”Kalle” är inte ens män…
#31: Instämmer till fullo.
Man bör tillägga till debatten att, som med fallet i Örebro, att skadeutfallet inte hade blivit annorlunda om vapnet ifråga varit av typen repetergevär.
Debatten har blivit populism, och som som jag tidigare påpekat, förbjud för min del AR-15, men då bör alla med halvautomatisk funktion förbjudas.
Kommer det att ha effekt på skjutningar i samhället? Nej.
- Redigerat 2025-03-29 09:47 av [Hayabusa-0001]
De flesta jägare väljer inte AR-15, vilket skall ses som en heder åt jägarkåren.
Att komma till passet, utstyrd som en gaming-avatar, signalerar en subkultur som inte hör hemma i våra skogar.
#33: Nej, jag tror heller inte att ett AR-15-förbud skulle förändra skjutningsfrekvensen i samhället, på ett mätbart sätt. Skjutvapen är ingen bristvara idag.
Däremot skulle ett förbud kunna ses som en signal från samhället, en blinkning, att trenden är observerad.
- Redigerat 2025-03-29 10:54 av Bo§e
#34 Anser du att alla vapen som är halvautomatiska ska/bör förbjudas?
Om du väljer enbart AR-15 så blir det ologiskt.
Blinkning till samhället? ”Välj gärna ett halvautomatiskt vapen men inte en AR-15, eller liknande, eftersom det liknar en högerextrem hållning.”
Vad jag vet så har inte ett AR-15 använts vid någon skjutning i Sverige.
Bra inlägg i debatten:
”Vidare vill utredningen förbjuda vapen av typen AR-15 och AR-10 för jakt och införa restriktioner för sportskyttar av desamma. Vad som är extra ”farligt” med denna typ av vapen är svårt att förstå.
Att de kan ta större magasin och därmed ha större ”eldkraft” är känt, men det kan även en del sedan tidigare vanligt förekommande halvautomatiska jaktgevär. Till exempel Browning Bar, Ruger PCC eller träningsfavoriten Ruger 10/22.
Dessa vapen har inte förekommit i några illdåd just därför att jägare och skyttar är laglydiga. Alla vapen är farliga om de missbrukas. Det är Polismyndighetens jobb att se till att de som kan tänkas missbruka vapnen inte får vapenlicens.”
#35: Nej, det anser jag inte, och det skriver jag heller inte.
Det är styling-perspektivet jag vill belysa.
Subkulturen.
Hur man vill bli sedd.
"Högerextrem hållning" får stå för den som påstår det.
Jag ville bara belysa AR-15:s estetiska och subkulturella koppling till gamingvärlden, och vapenfreaks i allmänhet..
#36: Du har säkert rätt.
#38 Jag förstår din poäng, men den blir dessvärre inte hållbar. Inte ur ett juridiskt perspektiv. Samt ologisk.
Vill du även förbjuda Haglöfs?
#39: Beträffande förbud, är jag fullt medveten om att här finns logiska snubbeltrådar, som juridiken inte riktigt klarar att hantera.
Jag förstår att detta blir "besvärligt", om det genomförs.
Jag ville bara belysa gamingvärldens starka influenser på subkulturer, som t.ex. den som nämns här.
Det var i stort sett allt.
Nazister, IS eller Röda Khmerer är aspekter som kan tas upp i någon annan diskussion.
.
- Redigerat 2025-03-29 11:57 av Bo§e
#41 Gamingvärldens vapenarsenal innehåller allt ifrån Mauser till rena hitte-på-vapen. Där bör vi särskilja på sak och ideologi.
#41: Ja, om det behövs.
Valfriheten är i stort sett obegränsad.
Många unga (fler än vi anar) har under de senaste 2-3 decennierna fostrats i gamingvärlden, varav de allra flesta klarat av det utan att få en skev uppfattning om världen vi lever i.
Men somliga gör det inte, och sugs in i diverse destruktiva subkulturer, av vilka det finns en rik flora….
#43 Det är ett helt annat ämne…
#44: Inte ett annat ämne, men det har dragit iväg.
Mitt inlägg #28 var egentligen allt jag ville säga, beträffande AR-15.
#45 Du kopplar samman gamingvärlden med subkultur, vapenfreaks och kommer fram till ett förbud av AR-15.
Inte för att vapnet är halvautomatiskt utan för något annat…
Där finner jag ingen logik.
”Att AR-15 liknar ett vapen från gamingvärlden , har säkert bidragit till dess popularitet.”
Inte alls säkert, vill jag påstå.
- Redigerat 2025-03-29 13:33 av [Hayabusa-0001]
#46: Gamingvärlden är en portal till flera destruktiva subkulturer, om man är mottaglig.
Och, AR-15 är stylad, precis enligt gamingestetiken.
Det är min ståndpunkt här.
- Redigerat 2025-03-29 13:42 av Bo§e
#47 Då är det gamingvärlden du vänder dig mot.
Bara som info, Browning BAR (som användes i Örebro) förekommer i diverse spel.
Ditt argument för ett eventuellt förbud av AR-15 har således inget med dess halvautomatik att göra.
Det får du tycka, själv ser jag det som ologiskt.
Louise Erixon, välkänd SD-politiker inte bara i Sölvesborg, tänker lämna den aktiva politiken och uppger tidsbrist/familjeskäl som orsak. Erixon var tidigare gift med partiledaren Jimmie Åkesson.
- Redigerat 2025-04-09 08:45 av Fornöga
#16 Nu har Daniel Lönn uteslutits från partiet.
- Redigerat 2025-04-09 12:19 av kamera0710
Den uteslutna Daniel Lönn fortsätter att vara deltidsanställd hos Sd, till slutet av nästa år.
Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida ser ett självskadebeteende hos borgerliga partier som distanserar sig från SD.
"Norden är känt för sin välfärd, jämlikhet och tillit. På senare år kan ytterligare ett fenomen läggas till listan: högerpopulister med politisk makt. I Norge och Finland har Fremskrittspartiet och Sannfinländarna suttit i regeringar, medan Dansk folkeparti och Sverigedemokraterna utgjort regeringsunderlag i sina länder. De har vitt skilda ideologiska rötter men beskrivs numera av forskare som en distinkt nordisk partifamilj. Till skillnad från på andra håll i världen har deras inflytande inte påverkat demokratin negativt. I Freedom house stora rankning över friheten i världen ligger alla de nordiska länderna på topp sex.
Men i svensk debatt görs sällan hänvisningar till dessa nordiska erfarenheter. När vänstern vill misstänkliggöra Tidösamarbetet pekar man i stället på Viktor Orbán – som om Sverige skulle ha större likheter med Ungern än våra nordiska grannar.
Det är förståeligt att oppositionen försöker utnyttja denna enda fråga där man är enig: synen på SD. Men påståendena om att Ulf Kristerssons regering skulle utgöra ett hot mot den liberala demokratin har inget med verkligheten att göra. Tvärtom har regeringen under denna mandatperiod säkrat såväl budgeten för public service som lagt fram förslag för att stärka domstolarnas oberoende."---
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Sverige har förändrats i sina grundvalar på ett sätt som - åtminstone i delar - är oåterkalleligt.
Otaliga människoliv har släckts.
Ännu fler människoliv har slagits i spillror.
Otryggheten har slagit klorna i skötsamma och laglydiga medborgare."---
- Redigerat 2025-05-03 17:35 av Fornöga
Jimmie Åkesson firar 20 år som partiledare.
#54 SD står inför nya utmaningar sedan deras politik i viktiga frågor blivit vedertagen i de andra stora partierna.
Mats Knutson uppmärksammar på SVT Nyheter dilemmat för partiet i samband med uppmärksamheten kring Åkessons tjugo år som partiledare.
- Redigerat 2025-05-07 10:01 av Fornöga
Det är tydligen inte bara Åkesson som har gängkriminella kompisar.
Mer om Sd och de kriminella gängen.
Om man ska tro den här flummaren och EU-parlamentarikern fanns det i Sverige alltså inga homosexuella förrän en bit in på 90-talet.
Han är för övrigt född 1982. Under 15 av de 18 åren fram till att han blev myndig styrde socialdemokraterna.
Glöm aldrig det Sverige vi växte upp i. Som Socialdemokraterna förstörde. https://t.co/GrIDW46HFF
— Charlie Weimers MEP 🇸🇪 (@weimers) May 17, 2024
- Redigerat 2025-06-01 07:35 av kamera0710
Inte om vänsterislamisterna får säga sin mening…
Det finns definitivt muslimer som är emot homosexuella. Huruvida de står till vänster politiskt låter jag vara osagt. Men det är väl inte mer överraskande än att Sd och islamisterna går hand i hand i sitt motstånd mot en sekulär stat.
#60 Nu tar du i 🤣
Har du totalt missat vilka det är som demonstrerar på gatorna?
På gruppnivå är bilden väldigt tydlig.
SD står för religionsfrihet och anser att varje individ ska ha rätten att fritt utöva sin religion, eller att inte ha någon religion. Samtidigt har SD en mer restriktiv syn på hur religionen får påverka samhället i övrigt, särskilt i det offentliga rummet.
Ur Sd:s principprogram, sidan 21:
"Den svenska staten kan inte, och bör inte, vara religiöst neutral."
Vad jag vet är de riksdagens enda parti som har denna åsikt.
https://www.sd.se/wp-content/uploads/2024/01/sverigedemokraternas-principprogram-2023.pdf
- Redigerat 2025-06-01 08:14 av kamera0710
#63 Vilket i sig gäller för det svenska samhället i stort.
Andemeningen är det som jag skrev i #61.
Ett land kan inneha hur många kulturer som helst utan att vara mångkulturellt.
Majoritetskulturen, bl a värderingar, måste vara överordnad.
Sverige kan inte, bör inte, vara ett land där andra religiöst betingade värderingar kan samexistera på lika nivå.
Därför inte religöst neutralt.
Det börjar gå mot valtider, och då vet vi att David Baas vaknar till liv igen, kanske har han börjat lite tidigare den här gången. Den här exmedlemmen till ett supportergång till en MC-klubb tycker jag kanske har kostats på lite omotiverat stort utrymme, men det är ju tidningsredaktionen som bestämmer.
- Redigerat 2025-06-02 08:18 av Fornöga
#66 Frågan är om det får någon effekt?
#67 Nej, det är väl en ekokammare numera…🙄 Fast SD har ju, till skillnad från V, oftast vidtagit åtgärder där det varit befogat. Det här verkar inte vara ett sådant fall vad jag kan se.
Avhoppad antivaccin-flummare startar nytt parti, ett par år efter att hon lämnade Sd. Här kommer dock inga frågor om hennes smått religiösa tro på att vacciner mer eller mindre är början till mänsklighetens undergång. Trots att hon varit flitig i riksdagen om detta.
- Redigerat 2025-06-08 08:29 av kamera0710
#69 Oh, verkar ligga i linje med V och MP.
Det har blivit upprörda reaktioner över ledartexter i Sydöstran, vilket framgår med all önskvärd tydlighet i detta telefonsamtal med ledarskribenten.
- Redigerat 2025-09-20 08:01 av kamera0710
#71 #72 👌
OK är för mig oskyldigt och ingen ska ta ifrån oss att säga orden OK eller att lämna efter oss ett fult ord 👌
Hur länge ska vi acceptera det här att tecken görs till något ont när dom inte är?
Det är nu vi ska ta tillbaka alla rättigheter att använda ord och uttryck vi ska inte falla offer vi ska stå upp och kämpa mer för att det är okey i alla lägen 👌
Det har funnits en ambition att feminisera män, meddelar begåvningsreserven i vår lagstiftande församling.
#75: Inlägget är raderat redan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-10-07 16:59 av Carmarino
#76 För mig fungerar länken.
Sverigedemokraternas Ludvig Aspling har, efter att Jokkmokk sade nej till att diskutera återvandring, ifrågasatt om kommunen ska få statliga resurser och beskrev Jokkmokk som ”totalt beroende av stöd från staten”. Detta fick underhållaren Jacke Sjödin att skriva följande:
"Jag är väl i skallen måhända en tjocksmock
men grunnar på Ludvigs tankar om Jokkmokk.
Han säger att statliga stödet ska ner,
fast Jokkmokks kommun bidrar hundrafalt mer
med ström till vårt land för miljardbelopp.
Man undra ju stillsamt: Har det gått en propp?"
Det citerade är inte från länken utan från "fejan".
https://www.dn.se/sverige/kommunalrad-efter-sd-utspel-jokkmokk-skickar-miljarder-till-staten/
"Den här återkommande kampen för att försämra Sveriges internationella relationer, anseende hos allierade och indirekt säkerhetsläge är verkligen en udda hobby för ett maktbärande nationalistparti."
Viktor Barth-Kron på X
Den här återkommande kampen för att försämra Sveriges internationella relationer, anseende hos allierade och indirekt säkerhetsläge är verkligen en udda hobby för ett maktbärande nationalistparti. https://t.co/MMRdm80YBu
— Viktor Barth-Kron (@viktorbk) November 14, 2025
"Fixeringen vid SD har förstört svensk politik, men inte på det sätt folk tror. Jag har en reflektion som kanske inte faller alla i smaken: Det största problemet i svensk politik är inte Sverigedemokraterna. Det är besattheten av Sverigedemokraterna", skriver en debattör på Fria Ord i GP.
"SD är inte fienden. SD är spegeln. Och fixeringen är beviset på att vi inte orkar se oss själva. Så fort vi slutar använda SD som projektionsyta och börjar prata om verkligt politiskt hantverk, om energi, trygghet, ekonomi, utbildning, teknologi, produktivitet, brottsförebyggande strukturer, integration, statens kärnuppgifter, då kommer svensk politik börja fungera igen.
Men så länge SD är centrum i varje diskussion kommer allt fortsätta kretsa runt narrativ, inte lösningar. Och då spelar det ingen roll vem som styr. Ingen kan leverera resultat när allt handlar om symboler."
#81: Ja, Hjerpe har onekligen en poäng. Dock utgör hans artikel inte något nytänkande sprängstoff, då jag tror att många redan har tänkt, och mumlat just detta under lång tid, men att det bara inte når genom mediebruset.
Emellertid finner jag artikeln en aning ytligt hållen, då jag personligen tror att fenomenet ligger djupare än på partipolitiknivå.
Vad som händer, och inte bara i Sverige, är att krafter med en "generös" [läs; omogen] syn på demokrati, hittat några beröringspunkter med det libertarianska flummet; två för övrigt oförenliga inriktningar, men med en gemensam strävan att detronisera landets löntagarorganisationer och folkbildningsinstitut, göra medierna politiskt kontrollerbara, samt undergräva grundlagsbildningsprocesserna för att kunna "smörja" ett maktövertagande.
På detta fåtal punkter, "gifter sig" dessa inriktningar, men för övrigt är de oförenliga.
Problemet blir synligt vid en seger, och när det är dags att "dela på bytet".
Då uppstår den verkliga konflikten.
SD är en främmande fågel i svensk politik, och de har fått det som en gång benämndes "borgerligheten" att dansa en "trance-dance". Känns som att det är dags att dra sig tillbaks till hyddan och nyktra till.
Härvidlag instämmer jag med Hjerpe….🙂
- Redigerat 2025-11-24 15:30 av Bo§e
#81 Håkan Boström på GP:s ledarsida skriver, utan att nämna ovanstående insändare, om låsningar i svensk realpolitik och mediagranskande sedan SD kom, sågs och växte.
"Det går inte att förstå hanterandet av SD utan att förstå hanterandet av den svenska invandringspolitiken. Idealen – formulerade som slagord om öppna gränser och alla människors lika värde – tilläts stå i vägen för en både human och realistisk politik.
Därför har det också förblivit väldigt viktigt att betrakta Sverigedemokraterna som ondskan inkarnerad. Naturligtvis har det funnits många skäl att kritisera och granska SD. Men det har också funnits ett starkt inslag av förutfattade meningar om partiet, där granskningar gått ut på att avslöja den onda konstanta kärnan.
Anslaget var länge konspiratoriskt, snarare än journalistiskt och nyfiket.
Ett typexempel är den dokumentär i två avsnitt som nyss sänts på SVT om Sverigedemokraterna. En central tes i dokumentären är att SD är samma parti idag som det var för 30-40 år sedan. En annan central tes är att det inte är Sverigedemokraterna som förändrats utan det officiella Sveriges hållning till invandringen.
Den första tesen utgår från den vanliga föreställningen att SD bara ändrat sig till det yttre, till formen, man har ”bytt bombarjackorna mot kavajer” – medan innehållet är detsamma. Något ligger det förstås i att SD under hela sin existens närt ett ideal om att ”Sverige är till för svenskarna”. Återvandring står fortfarande på deras agenda. Ändå haltar tesen om kontinuiteten betänkligt.
SD är lika lite samma parti idag jämfört med för 30-40 år sedan som Socialdemokraterna var samma parti 1960 som det var på 1920-talet. För även om S-ombuden fortsatte predika socialisering och sjunga Internationalen hade partiet omvandlats från en samhällsomstörtande till samhällsbärande kraft. För politiska partier är graden av etablering helt central. Man kan till och med säga att formen är viktigare än innehållet i diverse policyprogram. SD har i dag riksdagsledamöter och företrädare med bakgrund i Mellanöstern.
"Historien är dessutom en dålig vägvisare för vart ett parti tar vägen. Både Sannfinländarna i Finland och Alternative für Deutschland i Tyskland har utvecklats i en mer radikal riktning än SD trots en betydligt mer rumsren start."---
#83: Självklart måste ett parti som går in i valrörelsen med 73 begärliga riksdagsmandat, strykas medhårs.
#81: Folk, även politikerna, är ju så insnöade på att prata ner SD och gräva efter skandaler, så på en skala 1-10 hamnar den "riktiga" politiken på 11'e plats.
Kunde man bara släppa detta och fokusera på rätt saker, så tror jag det skulle bli jättebra, oavsett vem som sitter i regering.
Expressens/Expos David Baaz har som huvudmission att punktmarkera SD, och ju närmare valet vi kommer desto tätare duggar avslöjandena (med eller utan citattecken) i hans artiklar, det är känt inför tidigare valomgångar. Idag skriver han om en riksdagsman för SD som uppenbarligen sparat på naziprylar, en befogad och relevant artikel. Fast att artikeln kommer dagen efter TV-debatten mellan Jimmie Åkesson och Magdalena Andersson lär ju inte vara en tillfällighet, utan vald med precision. Så dimlägger man debatten om trollfabrikerna som fördes igår, taktiken känns uppenbar.
#86 SD-politikern avgår/får lämna.
Åkesson knappar in på Magdalena Andersson i opinionsundersökning från SvD/Demoskop om vilken partiledare som åtnjuter störst förtroende.
#88 Och nu har han passerat Andersson.
- Redigerat 2026-01-23 07:50 av Fornöga
Katja Nyberg, som haft en central ställning i SD får körkortet indraget och tvingas lämna flera av Riksdagens insynsråd efter att det konstaterats att hon kört bil i påverkat tillstånd.
SD som är i behov av kvinnliga politiker på framträdande positioner har "otur" med sina frontkvinnor: Jessica Stegrud hamnade i hetluften i höstas när hon tillsammans med Nick Alinia förföljde några killar i tunnelbanan, Rebecka Fallenkvist som var lite av tittarmagnet på Riks fick lämna kanalen efter flera övertramp, oppositionsrådet Marianne Sandström från Norrbotten har nyligen lämnat partiet och gått till KD efter att ha anklagat SD-ledningen för att behandla kvinnor och män olika, och Paula Bieler Eriksson, tidigare tungt namn i partiet, har även hon gått till KD.
#90 Nyberg lämnar partiet och blir ännu en ex-SD vilde i riksdagen, vilket är dåliga nyheter för Tidösamarbetet.
#90 Och då har jag ändå inte nämnt Elsa Widding…🙄
Viktor Barth-Kron kommenterar bra i Expressen, citerar slutet.
"Situationen blir extra pikant eftersom Nyberg inte ens har kokat kaffe i någon lokalförening för att förtjäna sin plats i finrummet. Hon gick rakt från en karriär i polisen till SD:s riksdagslista inför valet 2018.
Det var en prestigevärvning för partiet då, men den kom med bitter eftersmak. Och det är inte första gången.
Inför 2022 års val var det klimatdebattören Elsa Widding som var SD:s profilvärvning.
Widdings SD-karriär blev inte ens ettårig, men i riksdagen sitter hon alltjämt kvar – som ledare för ett eget, ryssvänligt parti och som en ständig påminnelse om valberedningens dåliga omdöme.
Jimmie Åkesson, som själv fick 9 691 kryss i Kronoberg, lär hursomhelst inte vara road.
Inte hans Tidökollegor heller – att Katja Nyberg nu följer i Elsa Widdings vildespår gör att regeringen tekniskt sett förlorar sin majoritet i riksdagen.
Ett högt politiskt pris för att Katja Nyberg ska få behålla lönen i ett halvår till."
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/nya-mardrommar-for-jimmie-akesson/
Sverige ska bli tryggt igen, hälsade Katja Nyberg i somras.
Sverige ska bli tryggt igen. Och ja,vi kör själva. Ingen vänstersväng i sikte. 😎💙
— Katja Nyberg (@Katja_Nyberg) June 29, 2025
Tankat med sunt förnuft, kamouflage och SD-politik.#SverigeSkaBliTryggtIgen #SDStyle #Almedalen2025 #RakaVägar #IngaOmvägar #PolitikPåRiktigt pic.twitter.com/5xKI5yPQcs
#90 ff "Avhopp och skandaler bland kvinnliga toppolitiker och rekordlågt stöd bland unga. Sverigedemokraterna framstår som partiet där kvinnor ryker.
– Om de vill locka kvinnliga väljare – så har de ett uppenbart problem", säger Lena Wägnerud, professor i statsvetenskap till Expressen.
- Redigerat 2026-02-04 19:31 av Fornöga
Polisen vill sparka Katja Nyberg efter brottsmisstankarna.
https://www.dn.se/sverige/polisen-vill-sparka-katja-nyberg-efter-brottsmisstankarna/
Ena dagen kallar Peter Kadhammar i Aftonbladet föraktfullt Jimmie Åkesson för "Sveriges räddaste man".
Nästa dag avråder enligt TV4 Nyheterna säkerhetspolisen Åkesson att delta i en aktivitet i Jokkmokk på grund av en "incident" i hans närhet.
Återstår att se om Kadhammar har något att säga om det…🙄
- Redigerat 2026-02-05 18:46 av Fornöga
"Tidöväljare föredrar Åkesson framför Kristersson som statsministerkandidat enligt ny mätning – men kan Åkesson bli statsminister?", frågar sig en politikpodd på SR. (38 min i sin helhet.)
#98 Men "Jimmie Åkesson kan inte samla tillräckligt starkt stöd bakom sig för att bli statsminister", sade Moderatledaren Ulf Kristersson i en intervju med TT i veckan.
- Redigerat 2026-02-08 09:21 av Fornöga
- Redigerat 2026-02-08 09:32 av Fornöga
⬅