2015 ringde...#2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I år är det tio år sedan den stora flyktingkrisen, och det kan vara anledning för en fortsättning på tråden 2015 ringde…
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Nya siffror som Migrationsverket tagit fram åt SVT Nyheter Värmland visar att majoriteten av de totalt 192 840 personer som kom under 2015 och 2016 är kvar i landet.
114 125 personer har antingen uppehållstillstånd eller har blivit svenska medborgare.
Och för många av dem har det gått väldigt bra.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#2 Givetvis har det gått bra för många, liksom det gått sämre för andra - av 114.000 som blev kvar är det inga problem att hitta exempel på det.
På gruppnivå så måste man inse att det fortfarande är en ”utmaning” för väldigt många.
”Särskilt bland gruppen kvinnor som i vuxen ålder kommit från Mellanöstern och Östafrika till Sverige är det en utmaning att integrera dem i arbetsmarknaden.”
”Det finns stora skillnader bland de utrikes födda kvinnorna när det gäller arbetsmarknaden. Arbetslösheten är väsentligt högre bland personer födda i Afrika och Asien, inklusive Mellanöstern. Härifrån har flyktinginvandringen varit mer omfattande under senare år. En stor andel har en relativt kort vistelsetid i Sverige, vilket är en del av förklaringen bakom den högre arbetslösheten i dessa grupper.”
#6 Arbetslöshet per födelseregion, 15-74 år, år 2024, region: Afrika: 28,7%
Det är bekymmersamt.
#3: Ja, vilket är inget konstigt. Det är så det funkar för de flesta av oss, invandrare eller inte. En del går det bra för, andra har det svårare och ja, det är enkelt att hitta exempel både på det ena och det andra. Men den här gruppen som kom 2015 har det generellt gått bra för. Många har lärt sig språket ganska snabbt och börjat plugga.
#4 Att flytta till ett annat land är alltid utmanande, oavsett var man kommer ifrån. Hur snabbt skulle du själv tror du lära dig säg .. swahili om du av någon anledning skulle emigrera till Tanzania?
Och det är inte bara språket som blir ett hinder utan saknaden av kontakter och ett skyddsnät (vilket är viktigt när man söker ett jobb) plus diskriminering på det, så blir det så mycket svårare att få ett arbete. Det ställs ibland orimligt höga krav på de som emigrerar till Sverige. De ska helst kunna prata svenska direkt och hitta ett bra jobb helst samma dag, annars duger de inte och belastar vårt system och välfärd. Lie mer ödmjukhet skulle inte skada (tänker generellt).
#5 "En stor andel har en relativt kort vistelsetid i Sverige, vilket är en del av förklaringen bakom den högre arbetslösheten i dessa grupper."
Exakt.
#8 Eftersom det har gått tio år sedan flyktingvågen inleddes kommer vi säkert att få se en del utvärderingar under året. Jag är inte beredd på det här stadiet att instämma i att det generellt har gått bra bra för den här gruppen. Det gäller att ta del av statistik och sedan ta ställning till hur seriös man bedömer källan vara.
#9: Ja, och då tänker jag att Samnytt och andra uttalat främlingsfientliga sidor är inte någon förlitlig och seriös "källa". Men vad vet jag, man kan tycka olika tydligen.
#8 Ska man göra en utvärdering så måste man ta med alla delar.
Sverige har haft, och har fortfarande, en betydande invandring från länder som, ekonomiskt och utbildningsmässigt, befinner sig på stort avstånd från Sverige. Det är en situation som är problematisk.
Det är även, givetvis, en stor skillnad om en välutbildad och kompetent person invandrar med uppdrag att leda ett företag eller projekt jämfört med någon som är det rakt motsatta.
Vill poängtera att mina inlägg #4 och #5 inte kommer från någon främlingsfientlig sajt.
#10 Jag har varit med på den här sajten från början och jag kan inte erinra mig att Samnytt citerats, men det kan säkert ha skett från någon debattör. Någon statistikkälla tror jag inte de har utgjort.
Sedan att man kan tycka olika, det är ju ingen hemlighet.
- Redigerat 2025-01-26 13:47 av Fornöga
#14 Sant, däremot förekommer DN ganska ofta som källa. Samt Public Service.
- Redigerat 2025-01-26 13:46 av [Hayabusa-0001]
#11: Så är det ju. Men det låter lite som att Sverige/du/ni vill plocka russin ur kakan. "Vi tar in bara de som är välutbildade och resten slänger vi ut". När folk är i nöd, som flyktingar, då måste det finnas plats för alla, oavsett vad de har för utbildning. Och det är vi ju skyldiga att göra i enlighet med de överenskommelser med UNHCR m.fl.
#12 Jag förstår och det var inte riktat till dig.
#13 Då har du ett väldigt dåligt minne. En av anledningar till att jag nästa aldrig skriver på den här sajten är just därför att det så ofta länkats (mer tidigare än nu) till just Samnytt och andra främlingsfientliga sidor. Gjorde en googling nu och fick många träffar.
https://www.google.com/search?hl=sv&q=site%3Adebatt.ifokus.se+samnytt
- Redigerat 2025-01-26 13:51 av Loris M
#15 Ja, frågan är om vi inte har DN:s mest bokstavstroende läsare i debattörskretsen? 😉
- Redigerat 2025-01-26 13:54 av Fornöga
#16 Inte alls, men jag vill peka på att invandring är ett vitt begrepp. Förutsättningarna är väldigt olika, men vi ska inte/kan inte blunda för de problem som kan uppstå beroende på olika faktorer.
Problem som ska lösas vinner inget på att sopas under mattan. Skönmålning är inte heller det en lösning, även om det kan kännas fint för stunden. Det tjänar inget till.
Integration m.m. kommer att vara en stor fråga lång tid framöver, ja faktiskt hela migrationsfrågan. Att ta denna fråga på allvar är en skyldighet som landets ledning har mot befolkningen.
#17 Sannerligen!
Samnytt? När förekom de här senast?
Trodde att de (Samnytt) hade lagt ner..?
Ur minnet så är det, väl, så att det finns minst lika många vänstersympatisörer på denna sajt?
#19 Din minnesbild verkar stämma, och Miljöpartisterna tycks dominera. 😏
2015 jag vill inte ens tänka på det vilka svårigheter det var för vårt Sverige och andra länder det här var exceptionellt och liknar inget annat för in kom vem som helst som utgjorde hot mot riket det var där 2015 som det stora allvaret började innan hade vi en helt annan form av invandring än den vi hade innan.
Innan den tiden hade vi inte hoten som står mot oss nu vi hade en frihet i vårt Sverige där människor inte tar över våra värden vår DEMOKRATI vår rätt att vara det är en enorm skillnad på nu och då till och med så korta år som 2015.
Det här faller illa när andra tar över Sveriges värderingar och liv där sätter jag stopp kommer man till ett land får man ta seden dit man kommer så gör vi Svenskar om vi besöker eller flyttar till ett annat land.
Herregud. 🙄
Ja, kanske handlar det främst om bokstavstroende, när man källhänvisar till SR eller landets största morgontidning om vad som händer i världen.
Högt i tak på denna sajt, politisk mångfald vill jag påstå.
Det råder inget tvivel om att omläggningen av migrationspolitiken för 20 år sedan var ett misstag. Det kommer att krävas långtgående förändringar av Sverige för att minska problemen med såväl integration som sidoeffekter i termer av utmaningar mot vårt öppna samhällsklimat, säkerhetshot och kriminalitet.
Vi får inte glömma dom som det också gick bra för det är svårigheterna vi måste ta itu med det är dom som är allvarliga och något hände där 2015 som vi och många andra länder inte hanterade.
Självklart finns det personer som det gått bra för, men ska vi se den stora bilden så måste vi inse det jag beskriver i #25.
#27: Jag blev lite nyfiken på det här och googlade lite snabbt nu är det här hela 5 år gammalt men intressant ändå att läsa vad politikerna då på den tiden hade lärt sig när endast fem år hade gått.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-larde-sig-politikerna-om-flyktingkrisen-2015
#28 Det finns säkerligen ett brett samförstånd att den förda politiken förde med sig problem som få kunde förutse. Eller - valde att tänka bort eftersom den goda viljan var större.
Alla får sitt kvitto en dag, det är bara en fråga om tid.
00 ff Är invandringen till vårt land verkligen lönsam, något som vänstern och även ministären Reinfeldt hävdat och ett påstående som fått förnyad fart på sistone. Henrik Jönsson tar upp ämnet i sin veckokrönika på YouTube, just under rubriken "Är Sveriges invandring verkligen lönsam?"
Delhållpunkter:
01:43 - Mångkulturens lönsamhet
04:43 - Mångkulturens historia
10:01 - Den sista humanitära stormakten
15:29 - Migrationsnostalgi
- Redigerat 2025-04-12 08:11 av Fornöga
Oj oj oj du store tid 🥱 Vänstern slår sig allt mer blå varför skulle det ruinera riket det har inte gjort det förr om tiderna varför skulle det göra det nu och då tänker jag inte enbart på Sverige ?
Innan någon vänster opponerar sig i tråden och kallar mig rasist sätter jag ner foten här och nu och det här är något jag inte gång efter annan ska behöva förklara det handlar inte om rasism det handlar om länder och politik för personligen är jag inte emot utlänningar och jag blir så oerhört trött på den frasen att alltid behöva säga dom orden det ska inte ens behövas det ska vara en självklarhet.
Det vänstern är inne på är ett drev det är dom som är faran det är dom som skapar motsättningarna det är dom som med sin retorik för fram rasism i alla former men dom för så glatt över sitt skådespel och manipulation på andra det känns gott och tryggt för dom att utmåla andra som rasister när dom själva är det.
Våra invandrare har bidragit till mycket många har vart helt fantastiska men är det några som förstör för dom så är det vänstern och är det några som är oändligt trött på det här så är det invandrarna dom har fått nog många av av vänsterns tillvägagångsätt och deras politik kring invandrare som människor dom är inte så svaga dom kan klara sig själva som en dam från ett annat land uttryckte sig dom behöver inte allt det här vi är inte handlingslösa vi kan klara oss själva.
Men vänstern tror sig kunna styra i vanlig ordning så är det några som sätter sig på invandrare så är det Vänstern det är dom som är dom stora rasisterna inte du och jag vi är bara folk så att det skulle ruinera riket vakna och se verkligheten istället för att manipulera den.
"Så har det då publicerats ännu en rapport som med krystade argument försöker bevisa att invandringen har varit ett ekonomiskt lyckokast för Sverige, något som inneburit ökat välstånd för alla. Men de viktigste långsiktiga konsekvenserna av invandringen handlar inte om kronor och ören," skriver Mats Skogkär i en ledare i Bulletin (ej låst i nuläget).
"Det är värt att notera att argumenten för invandring fortfarande så ofta handlar om ekonomi, om allt vi på olika sätt påstås tjäna på invandring. Det är märkligt eftersom dessa argument så ofta är uppenbart svaga när de inte är vilseledande eller rent felaktiga.
Förklaringen är förmodligen att andra argument är ännu svagare. För allt handlar inte om pengar, om kronor och ören, någon tiondels procent hit eller dit på den årliga tillväxten. De frågor kopplade till invandring som de flesta människor i dag ser som viktigast rör kultur och identitet, kort sagt hur Sverige oåterkalleligen förändras.*---
"De följder av invandringen som verkligen betyder något går det inte att sätta en prislapp på. Men vi fick i alla fall pizza och kebab."
- Redigerat 2025-04-13 07:58 av Fornöga
#32 ”Men vi fick i alla fall pizza och kebab”.
Oh, glöm inte hederskulturen!
Eller könsroller från stenåldern…
Rapporten, som skrevs av Morgans yngre bror, övertygar inte…
#33 Ja, det blev en del "på köpet"…🙄
( Lästips: passa gärna på att läsa Skogkärs ledare i sin helhet innan den blir låst- om nu inte Bulletin släppt på artikelinlåsningarna.)
#34 Ja, och det är det verkliga kvittot på kostnaden.
Vi ska också komma ihåg, som jag tidigare skrivit, att Sverige är ett mångkulturellt land dvs ingen kultur är överordnad de andra. Svenska värderingar (i brist på annan benämning) står inte över några andra. Det gör att könsroller ”från förr” eller hederskultur är ett naturligt inslag i det svenska samhället.
Socialdemokraterna nekade SD att vara med och diskutera invandringen åren kring 2015, men idag anklagar sossarna SD för att inte kunna åtgärda följderna av det som då beslutades utan att de kunde påverka det.
"För vems idé var det att välkomna alla dessa människor? Ja, inte var det Åkessons. Men ändå kräver socialdemokrater återkommande att Åkesson ska laga skadorna efter deras egen förda politik", skriver Tina von Schinkel på Samtiden.
- Redigerat 2025-04-30 14:16 av Fornöga
#36 Galet. Men det är närmast komiskt.
Att säga en sak idag och göra en helt annan sak imorgon (som Jan Emanuel sa…).
- Redigerat 2025-04-30 16:17 av [Hayabusa-0001]
#37 Ja, som vi väl redan konstaterat: i fall där andra skuldbeläggs för felbeslut och vilsegång tycks socialdemokraterna alltid falla mjukt och bli ursäktade.
Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida anar samma fara som påtalats en längre tid i denna tråd och dess föregångare.
""Det är som om det vore 2015 igen. Precis som då är det i flera publiceringar uppenbart att all relevant fakta inte kommer fram,"* skriver han bland annat.
Skillnaden från då är att SD nu är uppbunden av Tidöavtalet och kan inte agera på samma sätt mot en begynnande sjuklöver.
EU:s migrationsministrar sitter med hjärtat i halsgropen medan Putin kan tänkas skrocka belåtet: ställs Europa inför en ny flyktingvåg á la 2015 på grund av kriget i Iran?
Håkan Boström på GP:s ledarsida befarar att en rödgrön regering efter höstens val kommer att leda till strömningar á la 2015.
"Socialdemokraterna är idag ett utpräglat maktparti som är berett att kompromissa och byta position i det mesta. Bland de partiaktiva finns inte minst i storstäderna en stor grupp som ser omläggningen av migrationspolitiken som ett avsteg från sann socialdemokratisk humanitet. De hejas på av Aftonbladets ledarsida och många andra opinionsbildare på vänsterkanten.
Till det kommer förstås de tre tilltänkta samarbetspartierna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centern som alla på olika sätt vill se en ökad invandring. Kommer Socialdemokraterna att orka hålla emot dem när det verkligen gäller?"---
"Verkligheten tvingade S att lägga om politiken i regeringsställning hösten 2015. Men det borde naturligtvis skett flera år tidigare. Både externt och internt i partiet hade flera röster pekat på det ohållbara i politiken under en längre tid. Minnet är dock kort i svensk politik. Får vi en rödgrön regering efter valet är risken stor att migrationen åter kommer att öka – helt enkelt för att integrationsproblemen uppstår med viss fördröjning och det kortsiktigt kan framstå som både behjärtansvärt och rimligt att åter lätta på reglerna."---
Tveksamt att S står starka i frågan dom är kända för att vända kappan efter vinden och som skribenten skriver om 80-talet det var något helt annat då med Socialdemokraterna medan dom fortfarande var förankrade i fackföreningsrörelsen.
Jag tror varken på S eller Tidöpartierna i den här frågan och inget annat parti heller men Tidö har visat en alldeles för stram politik där människor som skött allt rätt åker ut så vill vi inte ha det så vad hösten kan bjuda på efter valet återstår att se men bra ser det inte ut varken för invandrare eller oss Svenskar vem ska röja upp efter det här.
Tidö har gjort en insats bra det är det kriminella där har dom agerat men sen då kasta en massa morötter till folket mer i plånboken och ändå mer efter valet till bla barnfamiljer 5000 mer vart f ska dom ta alla pengarna från ? dra in på annat så som invandring och bistånd nej fy Tidö har blivit ena riktigt farliga jävlar och jag får fullständigt krupp på våran finansminister hon uttrycker sig som om hon talar till en skock dagisbarn när hon uttrycker sig till Svenska folket.
En reglerad invandring krävs absolut för att integration ska fungera så att människor som kommer hit får det bra och Håkan Boström skriver väldigt bra i sin artikel jag förvånas inte alls om han faktiskt har rätt om S vinner valet i höst och vinner dom inte vill vi ha Tidö eller något annat parti inget är något att ha idag dom är bottenskrap allihopa inget att sträva efter för Svensk politik.
S var något en gång i tiden för arbetarrörelsen att räkna med en stolthet landet över det har sakta men säkert monterats ner och gör fortfarande vi har inte en bra politisk utveckling varken i Sverige eller världen det här måste vändas det måste bli mer humant för alla människor på vår jord oavsett det gäller integration eller något annat som det ser ut nu är det mer än riktigt illa för varenda människa på jorden.
Ingen ska behöva uppleva 2015 igen varken människor på flykt eller någon annan 2015 ska inte upprepas igen det misstaget får vi inte göra mot någon människa.
2015- närmare än på länge…🤦♂️
#43: Forsells "tidsmaskin" låter som en övertolkning värdig ett valår.
Valkampanjen börjar närma sig stadiet då inga sanningar längre sägs, utan hinkar med bensin hälls på allt som ser ut att pyra litet….från ömse håll…
Med det sagt: Helldén har aldrig gjort något intryck på mig, och jag undrar om han verkligen förmår "gå genom rutan" hos allmänheten.
Min "ruta" har han aldrig lyckats tränga igenom….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-06 15:18 av Bo§e
"Sverige lärde sig en viktig läxa under flyktingkrisen 2015. Nu är vänstern på väg att glömma bort den", skriver Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida.
"Socialdemokraterna har nämligen skrivit ihop sig med C, V och MP om mindre strikta regler. Det är någonting nytt. Tidigare har S ofta stöttat Tidöregeringen. Om bara en månad kan de fyra partierna ha majoritet i riksdagen.
Diskussionerna inför riksdagsbeslutet vittnar om att Sverige har gjort ännu ett tvärt skifte i migrationsdebatten. Det tredje på bara drygt tio år.
"Fram till 2015 handlade debatten nästan uteslutande om enskilda fall. Det spelade ingen roll att Sverige hade ett av Europas mest generösa asylsystem och tog emot mångdubbelt fler ansökningar per capita än EU-snittet. Bilden var ändå att svensk flyktingpolitik var kall och hjärtlös."---
Men på systemnivå finns ett pris också för att ha lägre krav än omgivningen. Det kan medföra att Sverige återigen får ett oproportionerligt stort mottagande i Europa, med sämre integration som följd.
Den svåra avvägningen kan dock gömmas undan om man i stället låtsas som att motståndaren är ond. Mest grov i riksdagsdebatten var vänsterpartisten Tony Haddou som upprepade gånger undrade om det ger den moderata ledamoten ”något slags glädje att utvisa barn och splittra familjer?”
Om nästa regering tänker lägga sig på den nivån bådar det illa för svensk migrationspolitik.
Vänstern verkar ha glömt läxan från 2015."
- Redigerat 2026-08-15 09:07 av Fornöga
#45: Bra artikel! Upprepar: "Det spelade ingen roll att Sverige hade ett av Europas mest generösa asylsystem och tog emot mångdubbelt fler ansökningar per capita än EU-snittet. Bilden var ändå att svensk flyktingpolitik var kall och hjärtlös."
Frågan är vilka som tecknade den felaktiga bilden. Kan bilden möjligen förklaras av journalisternas egen politiska agenda?
"Journalistprofessorn Kent Asp, verksam i Göteborg, publicerade 2012 en uppmärksammad studie om var journalistkåren står partipolitiskt. Sådana studier har regelbundet genomförts sedan 1950-talet i Sverige. Studierna baserade sig på anonyma enkäter som brukligt är inom forskningen.
Den senaste – i dag 14 år gamla – undersökningen visade att Miljöpartiet hade tre och en halv gånger så starkt stöd bland journalister som hos allmänheten. Vänsterpartiet hade tre gånger så starkt stöd. En överrepresentation med 350 respektive 300 procent. Stödet för Socialdemokraterna var dock bara hälften jämfört med allmänheten. Tillsammans hade de tre rödgröna partierna stöd av 70 procent av journalistkåren. Dessutom stöddes Feministiskt Initiativ av en procent. Hos allmänheten var stödet för dessa partier 45 procent vid mättillfället. Mer än dubbelt så många journalister stödde med andra ord partierna till vänster jämfört med dem till höger.
Man kan fråga sig hur det ser ut i dag. Mycket har trots allt hänt i svensk politik sedan 2012. Det gjorde också några av Kent Asps yngre kolleger häromåret och kontaktade Journalistförbundet för att få hjälp med att skicka ut enkäter. De stötte dock på oväntat motstånd. Förbundet ville inte hjälpa till med undersökningen, som även omfattade en rad andra frågor om journalistyrket i dag. Därmed kunde den inte genomföras."
Vem vill ha sin verklighetsuppfattning dikterad av Vänsterpartiet och Miljöpartiet? 😨
- Redigerat 2026-08-15 11:38 av [kommentar2]
#46 Javisst var opinionsbildningen pådrivande vid invandringsvågen 2015, precis som de är nu när man i hög grad bryter ner migrationspolitiken till individärenden.
Gunnar Sandelin, välkänd och stridbar debattör i invandringsfrågor på sin tid kom till tals i en intervju i Bulletin 2024. "Sandelin menar att media skapade en offermentalitet kring invandrare. Han menar att mentaliteten i sin tur skapade en ängslighet gentemot kritik mot invandring, vilket ofta ansågs vara rasism," skrevs det då. Det är samma taktik som vi nu ses tillämpas av vissa intressenter med vänstersympatier.
"Inför beslutet om anhöriginvandringen handlade mediernas rapportering nästan enbart om vilka effekter regelverket får för enskilda människor. Men om man inte också sätter frågan i ett europeiskt sammanhang blir politiken obegriplig", som Kronqvist påpekar i sin ledare (#45).
- Redigerat 2026-08-15 11:21 av Fornöga
#46 #47 Kan bara tillägga att Kent Asps undersökning var ett hett ämne på Politik iFokus på sin tid, liksom var journalisterna själva bodde ("på Söder" och liknande vänsterkluster var ett återkommande konstaterande). Mycket är sig likt än i dessa dagar…😏
- Redigerat 2026-08-15 11:33 av Fornöga
#46 #47 Den allmänna debatten om invandringen har väl blivit något mer sansad nu än för 10 år sedan. Kanske är det förklaringen till att Journalistförbundet vägrade delta i en ny undersökning om journalisternas åsikter. Att Journalistförbundet självt helt enkelt är marinerat i den rödgröna soppan.
Ett till citat från Sandelins artikel:
"Efter debattartikeln i DN deltog Sandelin i SVT:s program Debatt. I programmet, som leddes av Janne Josefsson, hade tittarna möjlighet att rösta om huruvida de anser att media mörkar fakta om invandringen. 91 procent ansåg i programmets tittarundersökning att så var fallet.
– Det är bättre i dag men det är för sent för att göra något åt de problem som massinvandringen har skapat. Det var tvunget att gå så långt så att vi fick den här gängkriminaliteten, skjutningarna och infiltreringen av myndigheter. Det var inte förrän polisledningen konstaterade att det finns 40 kriminella klaner i Sverige som media började lätta på trycket lite."
Det går trögt att vända på en stor skuta som har hamnat fel. Men det måste gå.
- Redigerat 2026-08-15 12:06 av [kommentar2]
#49 👍