Almanackan ska vi ändra namn i den ?
Jag som Tysk med mitt Tyska namn det hör ju så klart inte in i den Svenska Almanackan, nåja jag har ett mellannamn som finns med där den dagen som jag kom till Sverige som adopterad.
Men mitt förnamn är Tyskt jag skulle inte kunna föreställa mig att det finns med i den Svenska Almanackan det hör inte dit men det gör Svenska namn och varför den här skribenten får såna spel på det här övergår mitt förstånd Almanackan den är helig den är Svensk den ska inte innehålla varken mitt Tyska namn eller några andra utländska namn den är redan tillräckligt blandad och den ska behållas Svensk enligt historien.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/2p8vJv/asa-linderborg-byt-min-namsdag-mot-mohammed
Eller så gör man det enkelt för sig och skrotar namnsdagar helt.
Lika för alla; ingen nämnd, ingen glömd. 🙃
En snabb googling visade att det finns omkring 440 000 olika förnamn i Sverige.
Så om vi inte ska ha omkring 1200 namn/dag så känns det som ett evighetsgnabb om vilka namn som ska få synas i kalendern. 😅
// Harley
Håller med Herveaux. En stor del av namnen i kalendern är utdaterade och bärs inte av många idag. Det logiska vore väl att uppdatera då och då till de vanligaste namnen, men i slutändan är det dock ett rätt meningslöst påhitt och enklast vore att strunta i det. Dessutom blir det jävligt snårigt om det ska vara strikt svenska namn, eftersom många av våra vanliga namn inte är ursprungligt svenska. Ska man då bara köra på namn som har funnits i Sverige i minst x antal år, även om jättefå heter ett visst namn? Mycket möda för väldigt lite pay-off i mitt tycke.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2026-02-13 17:26 av Crucio
#1: Bra tankar där jag kan bara hålla med 😎tänkte också tanken om alla namn ska vara med vi skulle behöva en bauta almanacka 🤣
#2 Tyvärr har det dansat in namn där som inte borde jag vet inte riktigt vad dom går på men nog borde det vara äkta Svenska namn och som du skriver våra vanliga namn är inte alltid ursprungligt Svenska.
Jag tycker man ska låta namnsdagarna vara som de är. Alla kommer ändå inte bli nöjda hur man än gör.
Det blir bara en massa tjafs. Finns viktigare saker att lägga tid, energi och pengar på.
#4: Almanackan är en viktig del av vårt Svenska samhälle precis som den är viktig för andra länder och deras namn och datum idag får vi inte glömma våra ursprung vart vi kommer från och Almanackan är helig den ska bevaras Svensk här i Sverige den ska bevaras på andra håll i världen i sitt eget ursprung allt annat är förkastligt.
Det kan finnas bättre att satsa på ekonomiskt men vi har ett land att vara stolta över så även Almanackan det är hög tid att vi står upp för vårt Svenska land att Almanackan är helig för Sverige.
#5: På vilket sätt menar du att almanackan skulle vara helig? En almanacka är ju bara en kalender, och att ha namnsdagar är nog rätt ovanligt globalt. Jag tror inte att särskilt många svenskar skulle hålla med om att traditionen med namnsdagar är särskilt stark längre eller viktig att bevara. Jag känner knappt någon som håller koll på dem.
Det är intressant dock hur de svagaste av traditioner plötsligt är jätteviktiga och "heliga" så fort någon främmande kultur tycks hota dem. 🙄
Sajtvärd på Skrivlust
Anders Svensson från språktidningen skriver i en krönika i DN att "allt fler svenska föräldrar väljer förnamn som inte bärs av någon annan. Sökandet efter det unika är nu så vanligt att ungefär var tolfte nyfödd får ett namn eller en stavning som hen inte delar med någon annan."---
Fortsätter det sökandet efter unika förnamn kommer kanske nuvarande namnsdagar att ses som ännu mer kuriosa än idag?
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)