Debatt iFokus

Debatt

Etiketter: samhälletdebattbrottslighet
Läst 346 ggr
Fornöga
2

Fyrtio år sedan Palmemordet

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den 28 februari är det fyrtio år sedan Olof Palme mördades på öppen gata i Stockholm. SVT uppmärksammar det genom att sända dokumentärserien "Palme" från 2013. Del ett av tre sänds den 25 februari.

Senare samma kväll är det säsongpremiär av Kriminalarkivet, som ägnas åt mordet på Sveavägen i hela åtta avsnitt, där bland andra Joakim Palme kommer att medverka i programmet. De fyra första avsnitten, vardera 19 minuter långa, är redan utlagda på SVT Play.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Den 28 februari 2026 är det 40 år sedan statsminister Olof Palme sköts ihjäl av en okänd gärningsman efter ett biobesök i centrala Stockholm. I åtta avsnitt går André Pops och Lasse Lampers igenom det som hände på Sveavägen och flera av de möjliga (och omöjliga) teorier som finns kring vem eller vilka som ligger bakom mordet. Med stöd av filmmaterial från SVT:s arkiv, stillbilder, gamla och nya dokument, bandinspelningar samt nygjorda intervjuer, bl.a. med Joakim Palme, minns vi de dramatiska händelserna samtidigt som vi får nya inblickar i brottsutredningen.
Fornöga
2

I anslutning till Kriminalarkivet träffar även Expressen Joakim Palme. Han berättar där om att han inte längre är lika bergfast i sin övertygelse att Christer Pettersson mördade hans far, utan på grundval av sin mors berättelse börjat se Skandiamannen som den möjliga mördaren.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Länge var Olof Palmes son Joakim övertygad om att Christer Pettersson dödade hans pappa. I dag är han inte lika säker, utan pekar i stället ut en annan person som han tycker stämmer bättre med mamma Lisbets vittnesmål. Joakim Palme berättar också – för första gången – om familjens ovanliga beslut efter mordet.
Bo§e
2

Ja, 40 år är en lång tid.
Snart står det enda hoppet om en upplösning att finna, om en bekännelse eller avgörande ledtråd, skulle dyka upp i någons testamente, eller postuma memoarer.

Min personliga "kristallkula", hintar envist om ett fortfarande oupptäckt/negligerat "spår", som kan komma att överraska…
Dock kanske inte under vår levnad….eller inte alls….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
3

#2 Jag har svårt att tro att man någonsin lyckas få ett definitivt svar på vem som sköt Olof Palme, inte ens med AI-teknik lär man kunna lösa gåtan.

Fast tittar man in på YouTube ser man att det fortfarande vimlar av (konspirations)teorier om gärningsmän och motiv, och de gamla privatspanarna som fallit ifrån har ersatts av nya - vissa så unga att de inte var födda 1986.

Vi andra kan i alla fall fortfarande manifestera mot våld i alla dess former, och som här fortsätta uppmärksamma Palmemordet på årsdagarna av händelsen.

Bo§e
2

#3: Den definitiva lösningen ligger nog "bortom" AI-teknikens förmågor (killgissning 🙂).

Om något avgörande till äventyrs händer under vår levnad, vilket jag inte tror (killgissning igen 🙂), får vi nog räkna med att bli överraskade.

Händelsens plats i historiekrönikorna är, som du nämner, en viktig punkt att uppmärksamma, om man är mån om en någorlunda human "kompassriktning"…

Crucio
2

Jag har sedan något år tillbaka nördat Palmemordet, och tycker att det är ganska intressant att följa diverse journalister och privatspanare som håller på med fallet. Tror däremot inte, som flera av dessa privatspanare och många av deras följare, att de har någon chans att lösa fallet.

Hoppet man har är ju dock att någon av de levande anhöriga till personer som har varit misstänkta sitter på information som kommer ut när de går bort. Det är nog den enda möjligheten som finns kvar när det kommer till att lösa fallet. Det och att vapnet dyker upp och är i sådant skick att det går att matcha mot kulorna, men GW konstaterade att om det som man kan anta har legat nedgrävt eller i vatten så kommer det troligen inte gå att matcha även om det hittas p.g.a. att metallen kommer att vara för degraderad. :/

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-02-23 22:28 av Crucio
Fornöga
3

Jonna Sima överraskar med en klarsynt ledare i Aftonbladet om åsiktsmaskinen Leif GW Perssons utryckning till försvar av ministerhotare.

"Det är hoppfullt att människor protesterar. Men det är en sak att demonstrera och skriva debattartiklar. Det är en annan sak att göra aktioner utanför politikers hem. Vi kan inte acceptera trakasserier, hot, hat eller våld mot dem som engagerar sig politiskt.

Den här veckan är det 40 år sedan Olof Palme mördades. Det påminner oss om hur viktigt det är att skydda politiska företrädare.

Leif GW Persson har rätt i sin kritik mot migrationspolitiken. Men när det gäller Hitleräpplena skjuter den erfarne jägaren helt snett."

Leif GW Persson är ofta med i TV4:s Nyhetsmorgon och kommenterar nya rättsfall. Han är kunnig, tydlig och uppfriskande frispråkig. Det har gjort honom folkkär o
kamera0710
0

Är fortfarande kritisk till att den så kallade Skandiamannen skulle vara gärningsman. Man kan ju också påminna om att åklagarmyndigheten backat från detta utpekande.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/aklagarmyndigheten-backar-om-utpekande-av-skandiamannen.d8d3c0d8-c29a-42cc-a9ad-aa0d8aa1c978

Åklagaren tar tillbaka utpekandet av Stig Engström, Skandiamannen, som Olof Palmes mördare
Fornöga
3

#6 För en gångs skull är Aftonbladets och Expressens ledarsidor överens. 😏

Sveriges favorit-kriminolog Leif GW Persson försvarar hot mot ministrar. Valrörelsen har inte ens börjat, men det hjärndöda grupptänket är redan här.
  • Redigerat 2026-02-24 23:47 av Fornöga
Crucio
0

#7: Same. Glöm inte att de blev kritiserade som fan bl.a. av folk som tidigare har jobbat med utredningen, inkl. en av de före detta spaningsledarna, och typ Sveriges alla experter på mordet som vet att det aldrig har funnits nog mycket på Engström för att ta honom till åtal.

De körde ju en mock trial med internationella domare som friade honom, och sedan gjordes en granskning av allt material på Engström förra året och åklagaren som gjorde det friade honom också.

Det faktum att det under Engströms livstid aldrig framkom nog med bevis mot honom för att väcka åtal, men att Petersson ändå hävdar att han skulle ha väckt åtal om Engström hade levt, är ju rent jävla clownbeteende. De kunde dessutom bara peka ut honom för att han inte har några levande anhöriga som kunde stämma dem för förtal av avliden. x.x

Sajtvärd på Skrivlust

[Tipin]
2

Jag minns det här som om det var igår alla människor i chock det var en overklighet och jag var på jobbet då vi fick veta det genom tågradion att Palme hade skjutits till döds.

Jag körde tåg den aktuella kvällen allt blev så tyst så dött en overklighets bild jag har med mig än idag att något sånt här kan hända i Sverige det var så verklighetsfrämmande allt blev så dött. Allt stannade av samtidigt som dåtidens media förde ut sitt men det kändes så overkligt konstigt.

Jag körde tunnelbana på den tiden ett yrke jag var i 17½år och jag minns utropet som trafikledningen gjorde om Palme men jag fattade inte vidden allt var så overkligt det gick så fort.

Det var en tryckt stämning bland kollegor under en lång tid det här var ju Sverige inte det land vi kände till ingen där man mördar en Stadsminister.

Minnen ska finnas kvar något sånt här ska inte få inträffa igen oavsett politisk åsikt ingen ska dödas.

kamera0710
1

#10 Det hände ju tyvärr en andra gång, med mordet på Anna Lindh. Kan rekommendera länkad bok. Den tar främst upp Palme-utredningen, men belyser också väldigt bra spektaklet inom Säpo, när de trots påstötningar bedömde att Anna Lindh inte behövde livvakter.

https://www.bokus.com/bok/9789113145617/statsministermordet/

Köp Statsministermordet av Hans-Gunnar Axberger. Finns i lager. Fri frakt över 249 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
[Tipin]
2

#11: Jag tänkte på henne igår 2003 var det väl om jag minns rätt sånt här ska bara inte få ske och måtte inget liknande hända igen.

Tack för boktips ska kolla in den 😎

kamera0710
1
Den så kallade mötesteorin bygger på att Lisbet Palme ska ha undanhållit fakta. Men att hon skulle ha haft en uppfattning om vem som skjutit hennes make, och inte berättat om det, är hårresande anklagelser, skriver Jon Jordås.
  • Redigerat 2026-02-28 21:13 av kamera0710
Fornöga
1

#3 Apropå privatspanare och AI 🙄:

tlf031.jpg
Om inte omvärldsläget gör så att det blir ändringar i tablån.

• Redigerat 2026-02-28 22:55 av Fornöga
kamera0710
0
Det har gått 40 år sedan Olof Palme mördades. Därför har vi nu publicerat en ny artikelserie som går igenom Stig Engströms påstådda alibi.
kamera0710
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tog och lyssnade en stund på en intervju i Swebb-TV2, med Claes Hedberg. Han hävdar att Palme flydde utomlands och att mordet var teater. Han påstår också att Palme hade 17 älskarinnor. Knappt en enda kritisk fråga från intervjuaren.

Om man ska vara raljant undrar man så smått om de båda är bevis på att en del som vandrar omkring i mänsklig skepnad i själva verket är rymdödlor.

Och om man nu velat fejka ett mord eller dödsfall, varför denna jätteapparat? Hur svårt hade det varit att hävda att Palme exempelvis tvärdött i en hjärtinfarkt i hemmet?

• Redigerat 2026-08-01 11:31 av kamera0710
Fornöga
1

#16 Palme var ju utsatt för smutskastningskampanjer och rent hat redan under sin livstid- tur var väl att inte sociala medier fanns på den tiden…🙄

Hatet mot Olof Palme växte fram redan när han tog över efter Erlander som statsminister. Men under 1980-talet skruvades hatet upp ytterligare.
  • Redigerat 2026-08-01 11:38 av Fornöga
Bo§e
1

#16: Den som levde och iakttog sin omvärld under 70- och 80-talen, behöver inte trassla in sig i några fantasifulla och ultrakomplicerade konspirationsteorier som slår knut på sig själva.
Kampanjen mot Olof Palme var i "vissa kretsar" välorganiserad och synnerligen aggressiv, och vi behöver inte gå längre än till Anders Behring Breivik, för att förstå hur någon enskild kan se sig själv som "utvald" för att ändra historiens gång….

Om fallet någonsin blir löst, tror jag inte att svaret står att finna i någon av "populärhypoteserna" (som jag nämner i #2)

• Redigerat 2026-08-01 13:23 av Bo§e