Annons:
Etikettdebatt
Läst 5833 ggr
[Göstage]
10/16/18, 8:06 AM

Maten- vår nya religion?

Såg nyligen ett nyhetsinslag - tyvärr hittar jag ingen länk- om en skolbespisning där man har givit upp inför alla specialmatsedlar som elever begärt, ofta styrkta med intyg från målsman. Det hela hade fått orimliga proportioner, så nu var man tvungen att säga stopp och kräva att begäran om anpassad mat måste styrkas med läkarintyg. Nu räcker det inte längre med förklaringar som "min förälder har läst att det kan vara skadligt".

Ur en artikel från SVT om vilka som påverkar ungdomars matidentitet:

"Tränaren, föräldern, tv-kocken och hemkunskapsläraren. Ungdomar får budskap om vad de ska – och inte ska – äta. En ny studie visar att unga ser maten de äter som en del av sin identitet. Universitetsadjunkten Jenny Rendahl står bakom studien, som är genomförd på institutionen för kost- och idrottsvetenskap på Göteborgs Universitet. Hon har träffat 42 ungdomar i sin undersökning och upplever att många är duktiga på att ifrågasätta budskap om kost och hälsa."---

"Jenny Rendahl menar att det är viktigt att prata om mat och normer kring ätande, för att kunna ifrågasätta dem. Flödet av information är stort i det moderna samhället, och budskapen kommer inte bara från media utan även från personer i vår närhet. Det som anses vara farligt ena dagen kan vara ofarligt nästa. – Vi behöver lyfta upp det här till ytan, vrida och vända på det. Vem får vi budskapen ifrån? Hur granskar vi dem kritiskt? Det här är inte bara en fråga för ungdomar, utan även för vuxna, säger hon."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-mat-viktig-del-av-ungas-identitet

Annons:
[Göstage]
10/16/18, 8:14 AM
#1

Att barnen tar intryck av omvärlden är självklart, och inte minst då hemifrån. Det finns forskare som ser en väckelserörelse i mattrender även hos vuxna, och ett sätt att uttrycka sin personlighet inför andra genom sitt val av mat. (Detta gäller alltså i fall där det inte föreligger några medicinska skäl till specialkost.)

"Dieten med sina tydliga kostregler ersätter religionen i det sekulariserade Sverige. Det är förklaringen till att så många just nu följer individuella dieter, menar två svenska forskare.

Många följer i dag dieter och det är inte längre pinsamt att inför ett restaurangbesök eller en privat fest höra av sig och begära individuellt anpassad specialmat. Varför så många anammat det här sättet att tänka kring mat är något flera olika typer av forskare finner intressant.

Susanne Wigorts Yngvesson, professor i etik vid Stockholms teologiska högskola, tycker sig se likheter mellan viljan att följa dietens regler och religionen. – I den kristna mystiken talar man om underkastelsen som en sorts frihet. Genom att avstå något, att uppoffra mig själv, lida lite känner jag att jag gör något gott, säger hon. Hon tycker sig se liknande drivkrafter bakom att hänge sig åt en diet och att följa en trosåskådning. – Dieten kan fylla en livsmening så man ingår i ett sammanhang och får en meningsbärande gemenskap, säger hon.

Richard Tellström, etnolog som bland annat arbetar för Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet med kost- och måltidsfrågor, kallar dieter som LCHF eller veganism för kulturella kostavvikelser. Han menar att Sverige är ett perfekt land för den som vill följa en sådan diet. – Sverige är ett extremistland, säger han. Här är traditioner, religion och gruppgemenskap betydligt mindre viktigt än det är i de flesta andra länder, säger han. Vi har väldigt extrema värderingar – sekulära och förnuftsmässiga."---

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-foljer-sa-manga-svenskar-dieter

Mer om det här ämnet i ”Bästa dieten”, tisdagar 21:00 SVT1 och på SVT play redan nu.

Programpresentation: "Vetenskapsreality där fyra svenska par bryter gamla vanor och testar varsin ny diet. De stränga kostreglerna för veganer och LCHF chockar paren. Hur ska de kunna överleva under en hel månad utan salami eller bröd? 5:2-fastan känns som en vinstlott för livsnjutarna och den stressade småbarnfamiljen börjar ana att den nya dieten kommer att innebära stora omställningar för dem. Paren möter forskarna och får lämna prover. Alla är spända på hur deras kroppar ska förändras av den nya kosten. Del 1 av 3."---
Kommer att kunna ses i SVT Play till 14 apr 2019 23.59 (6 månader)

[Göstage]
10/16/18, 8:45 AM
#2

Inte minst tycks sociala medier ha en avgörande betydelse för möjligheterna att föra ut sina kostvanor till allmänt beskådande. Patrik Wincent, beteendeterapeut, författare och medverkande i TV-serien "Lyxfällan" skriver på Expressen debatt:

"Psykologer vid Brunel University i London genomförde en studie där de tillfrågade 555 användare på Facebook om de fick undersöka personlighetsdrag och motiv kring deras statusuppdateringar. De fick fylla i en enkät online kallad Big Five, där man tittade på olika personlighetsdrag, och resultatet blev följande: • Personer med låg självkänsla lade upp fler statusuppdateringar om relationen med sin partner. • Människor med narcissistiska drag uppdaterade mer frekvent om sina prestationer. När de fick många gillaklick stärktes deras beteende tack vare den uppmärksamhet de fick och längtade efter. • Dessa människor med narcissistiska drag skrev också flera statusuppdateringar om sin kost och om hur de motionerade. De använde Facebook för att visa sina resultat och sitt utseende."---

https://www.expressen.se/debatt/din-sjalvupptagenhet-kan-bli-en-dodlig-drog/

[Göstage]
10/18/18, 11:38 AM
#3

#0 Här är länken som åberopades  i TS.

"Kräsna barn och föräldrar? Eller motiverade krav för medicinska behov? Fler kräver specialkost i skolan, men skolköken tvingas nu dra i handbromsen för att minska mängden. Det är dyrt, krångligt och riskfyllt. Alltfler kommuner kräver nu därför intyg från sjukvården."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolmaten-skolor-vill-minska-onskekosten

Novachan
10/18/18, 4:32 PM
#4

Jag tycker det spelar stor roll vilka former av specialkost som är i fråga.

Medicinsk behov: Självklart! Och jag tycker absolut att intyg från vården ska lämnas till skolan. Kan berätta om ett exempel av en händelse från när jag gick i skolan om en person jag känner:

Personens föräldrar hade sagt till skolan att hen inte tålde en viss grönsak (oavsett form eller tillagning), alltså som att det var pga allergi. Hen hade därför specialkost från skolan när måltider som innehöll den grönsaker serverades. Men en gång råkade hen äta av den vanliga maten ändå och personalen blev jätteoroliga när de upptäckte det. Men det visade sig att föräldrarna hade ljugit för skolan och hade sagt så bara för att hen var kräsen med att äta den grönsaken hemma… Sen kan man tycka att personalen borde haft bättre koll men eleven har också ett visst ansvar (iaf från vissa åldrar) när hen vet att den har specialkost och varför. I detta fall visste hen hur det egentligen var, men skolan trodde något helt annat… tänk hur personalen upplevde detta… och vad de hade kunnat utsätta barnet för helt i onödan i tron om allergisk reaktion…

Vegan och/eller Vegetarisk: Vegetarisk skolmat har ju funnits ett antal år nu och det verkar ju fungera bra och vara uppskattat så det tycker jag allt kan vara kvar, om man inte ska ersätta det helt med vegansk skolmat, blir onödigt dyrt att ha båda alternativen när vegetarianer kan äta vegansk mat.

Religiösa skäl: Nej. Om man inte kan äta vissa typer av kött så finns ju det vegetariska alternativet. Om det finna andra exempel än kött så får man kolla upp dem, men jag känner bara till när vissa typer av kött inte kan ätas pga religiösa skäl.

Kräsen: NEJ. För krångligt och kostsamt m.m. Man kan alltid välja bort delar av en måltid som man inte vill äta. Vi hade också alltid knäckebröd och smör tillgängligt så i värsta fall åt vissa elever vid enskilda måltider bara mackor (ser det inte som en bra ersättning men de behöver inte svälta). Tror jag aldrig känt eller sett någon som åt det varje dag. Minns också att vi hade tillgång till lite olika sorters kryddor; salt, peppar, grillkrydda och ett tag aromat. Tror vi även hade tillgång till oregano och andra kryddor i vissa perioder. Olika kryddor tycker jag absolut att man kan erbjuda i alla matsalar!

Jag minns inte om det är otillåtet att ta med mat hemifrån eller inte, men om alla skulle göra det skulle det bli väldigt jobbigt; maten ska förvaras någonstans fram till lunch under skoltid (dem ska också hålla hela vägen fram till skolan) - blir många kylskåp, visst alla mat behöver inte vara i kylskåp men tänk hur det kan bli under de varma månaderna. Blir att köpa många mikrovågsugnar och det kommer ta tid från eleverna med att stå och köa för att värma sin mat - man får fråga sig om detta är snällt mot miljön i jämförelse med hur vi har det nu. Vad gör man med barn som glömmer att ta med sin lunch eller att det händer något med den ex. matförvaringen har råkat öppna sig själv eller att maten tappas ut… Detta blir också dyrare för alla föräldrar (både tid- och pengamässigt), speciellt för de som redan har det knapert ekonomiskt. Det är heller ingen garanti till att barnet får tillräckligt näringsrik mat eller tillräckligt med mat. Vi har ju skolmat för en sorts garant så att alla barn har möjligheten att få i sig minst ett mål om dagen och att maten har någon form av näring, även om barnet oturligt nog hade väldigt dåliga förhållanden vad gäller tillgången till mat hemma. Nu är det nog inte så pass illa som det var när man började med skolmat från första början men vi vet att det fortfarande finns barn som kan leva under dåliga förhållanden hemma - föräldrar eller ekonomi som förhindrar till full tillgång av mat.

Jag tror också att det blir krångligt även om man ger enskilda familjer tillåtelse till att barnet tar med mat hemifrån till skolan. Ovanstående problem kvarstår, även om det är i mindre grad, men det kan också påverka andra elever - iaf hos yngre barn (avundsjuka), kanske kan ge anledning för att andra att börja mobba barnet med mat hemifrån,(?)

Lona
10/18/18, 8:51 PM
#5

Intressanta synpunkter!
Under min skoltid fanns det inte ens vegetarisk kost i skolan - och om man inte hade intyg från förälder/målsman så var man så illa tvungen att äta det som serverades. Bokstavligen, för man fick inte ta själv och påverka portionens storlek och inte fick man slänga maten heller ("tänk på de svältande barnen i Afrika". Tja, de hade gärna fått min leverportion!). Husmor stod och övervakade, dock utvecklade man diverse sätt att kunna dölja så mycket blodpudding som möjligt i en servett…

På gymnasiet kunde vi välja att inte äta i Bamba, där fanns det dessutom alltid filmjölk och knäckebröd som alternativ, bra tycker jag!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Novachan
10/18/18, 10:49 PM
#6

#5 Att tvinga barn att äta saker tycker jag skolan inte ska göra, vare sig mängd eller "för att de ska smaka på allt", men de kan uppmuntra till att slänga så lite mat som möjligt genom att försöka motivera barn till att bara ta det man vet man kommer äta upp och/eller gå och ta mat fler gånger. En bättre motivering än "tänk på de svältande barnen i Afrika" är nog att man inte ska slösa och hur det påverkar miljön, fast att det finns folk som svälter fungerar på mig. Om man nu ändå måste smaka på allt så borde det vara självklart att man får spotta ut smakprovet om man så vill/behöver. De finns ju de som får dåliga associationer till mat och ännu värre vissa fall med ätstörningar pga skolas beteende angående att man tvingat barn på något sätt med mat.

Var ingen av skolorna jag gick i som man inte fick ta maten själv, men var någon gång någon rätt som hade blivit kladdigt för eleverna om de skulle ta maten själva så då stod en från personalen och delade ut (t.ex. typ kycklingklubba som låg i spad eller något annat åt det flottiga hållet)

Annons:
Emo
10/19/18, 6:30 AM
#7

Tvång när det gäller mat, ställer bara till elände. Bra inkörsport till skolk.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
10/19/18, 8:23 AM
#8

Expressens ledarsida hänger på skolkostdebatten och skriver bland annat:

"Kraven på specialkost tilltar i svenska skolor och det är ett problem. Ju rikligare meny ett skolkök har, desto mer råvaror och personal behövs. Önskekosten kostar kort sagt pengar. 

När många olika rätter ska lagas ökar dessutom risken för att de barn som har verkliga och allvarliga kostproblem, som allergier, får i sig något farligt. Allergiker, liksom glutenintoleranta och barn med andra medicinska problem har rätt till specialkost, vilket ju är helt rimligt. Men dessutom, skriver Livsmedelsverket, kan elever få särskild mat "om önskemålet har samband med någon av de diskrimineringsgrunder som har fastställts i diskrimineringslagen (bland annat religion eller annan trosuppfattning och funktionsnedsättning)"  Diskrimineringstänkandet krånglar till det eftersom det öppnar dörren för otaliga subkulturer som kan anse sig vara diskriminerade."--- 

Trenden med ökande krav på specialkost lär knappast avta. I takt med att maten har blivit en överflödsartikel har den förvandlats från föda till identitetsmarkör. Och ju bättre privat standard folk får, desto högre blir välfärdskraven."--- 

"Nu finns det skolor som har börjat kräva medicinska intyg för att servera specialkost, med gott resultat. Så borde alla seriösa skolor göra. Ett näringsrikt utbud i skolmatsalen med vanlig kost samt ett vegetariskt alternativ, som alla kan äta oavsett religion, är gott nog. De föräldrar som ändå är missnöjda får helt enkelt börja packa matlådor." 

https://www.expressen.se/ledare/skolor-bor-strunta-i-bortskamda-krav-pa-maten/

Carmarino
10/19/18, 11:40 AM
#9

I de flesta andra länder så får inte skolbarnen gratis mat. Kanske något att tänka på för de svenska skolungdomarna - och deras föräldrar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Novachan
10/19/18, 11:43 AM
#10

Vi har mycket större och allvarligare problem vi behöver lägga fokus, tid och pengar (skattepengar) på. Men man kan ju alltid se över den nuvarande skolmaten om den håller måtten som de ska, kvalité, leverantör osv, men det kanske man redan gör också? Vissa leverantörers mat smakar ju bättre än andra…

[Hayabusa]
10/19/18, 11:48 AM
#11

#9 Exakt!

[Göstage]
10/19/18, 11:59 AM
#12

En krönikör i ATL, lantbrukets affärstidning, skrev i vintras om maten som identitetsmarkör. 

"Vår mat blir i allt högre grad en identitetsmarkör. Vad vi äter handlar inte bara om vad som är gott eller vilka näringsämnen vi behöver utan i allt högre grad även om ideologi och grupptillhörighet. På samma sätt som vi länge markerat tillhörighet till olika grupper med politiska åsikter med våra kläder (vem minns inte palestinasjalen?) börjar maten få en liknande innebörd. Vi tillskriver den allt mer mening. Svensk eller utländsk? Ekologisk eller konventionellt odlad? Hur påverkar den klimatet? Är den hälsosam? Allt detta är frågor som tar allt mer plats i den offentliga debatten, och det avspeglas i vårt beteende. 

När Ungdomsbarometern förra året frågade ett stort antal unga mellan 15 och 24 om deras matvanor svarade runt 20 procent att de var ”vegovänliga”, det vill säga, vegetarianer, veganer eller i allmänhet försökte äta så lite kött som möjligt. Årets siffror visar att den gruppen hade ökat till närmare en tredjedel, 30 procent. En betydande ökning på så kort tid som visar hur stark vegotrenden är. Samtidigt framgår det också att flera av de personer som uppger sig vara vegetarianer inte är det, man ”fuskar” med att äta kött ibland. 

Ännu märkligare blir detta fenomen när man undersöker personer som uppger att de har matintolerans som celiaki (ibland kallat glutenintolerans) och laktosintolerans, dessa har ökat drastiskt i antal. Detta utan att de faktiska medicinska diagnoserna har gjort det samma. Antalet som verkligen har matintolerans är fortfarande bara några få procent av befolkningen. 

I en studie undersöktes ett antal personer som sade sig vara laktosintoleranta, en stor del visade sig inte ha några medicinska problem. Identifieringen är viktigare. Man får mer status av kompisarna om man är en laktosintolerant vegetarian än om man käkar helt vanlig falukorv."---

 https://www.atl.nu/ledare/maten-som-statusmarkor-skapar-ovantade-mojligheter/

[Göstage]
10/19/18, 12:01 PM
#13

#12 Tyvärr saknades länk till den åberopade studien. Kanske är det den här, som  dock är gjord på litet underlag.

 "Uppdrag granskning bad tolv gymnasieelever som tror att de är laktosintoleranta att göra ett DNA-test. Det visade att bara två bär på anlaget som gör att man kan utveckla laktosintolerans."---

_"Astrid Matsdotters testresultat visar att hon inte bär på anlaget som gör att man kan utveckla laktosintolerans.  
_

– Det känns ändå ganska rimligt för ingen annan i min familj är laktosintolerant. Så att ja, men jag tänker fortfarande på mig själv som laktosintolerant. 

Blir du inte nyfiken på om det kanske är något annat och vill gå och testa? 

– Alltså lite nyfiken, det är väl så att jag borde gå och kolla upp det för jag har frikort, så det är gratis, men ja någon gång kanske, det får vi se, säger Astrid Matsdotter."--- 

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/trodde-de-var-laktosintoleranta-saknar-anlag

 "Av alla jordens länder är Sverige ett av dem som har minst andel laktosintoleranta, det handlar om några få procent. Ändå ligger vi i topp när det gäller att konsumera laktosfria produkter. Hur går det ihop?"---

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/marknaden-for-laktosfritt-har-exploderat-men-fa-svenskar-ar-intoleranta

Annons:
[Hayabusa]
10/19/18, 12:08 PM
#14

När jag är på restaurang så brukar jag kräva en meny som är till 100% anpassad & utformad efter mina behov och önskemål. Härligt och bekräftande att få DEN uppmärksamheten från kökspersonal och serveringspersonal. Om inte - kränkt och räkna med anmälan/lågt betyg på sociala media…

🤓

[Jimmy.L]
10/19/18, 12:31 PM
#15

#14 😃

[Hayabusa]
10/19/18, 12:39 PM
#16

…på ämnet "unik":

[Göstage]
11/6/18, 1:33 PM
#17

"Skolan är enligt lag skyldig att ge elever med medicinska och religiösa skäl specialanpassad mat. Men den ökande andelen föräldrar och barn som kräver ”önskekost” har gått för långt. Nu ger Livsmedelsverket skolor rådet att besluta hur tillmötesgående de egentligen ska vara med matpreferenser.

– Många skolor översvämmas av enskilda anpassningar om önskekoster och skolor kan inte servera à la carte-menyer. Vi går ut med det här rådet för att förenkla för köken, säger Livsmedelverkets nutritionist Anna-Karin Quetel."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-minska-onskekost-som-specialkost

Va!? Inget mer "kan jag få se menyn, tack?" i skolan?😮

[Hayabusa]
11/6/18, 1:39 PM
#18

#17 Vidrigt! En meny för alla behov & önskemål - är det verkligen för mycket begärt???!!!

…ja, det är det. På tok för mycket.

[Jimmy.L]
11/6/18, 1:46 PM
#19

Det har gått för långt blir nästa steg att kräva Wagyu Biff eller hummer?

[Göstage]
11/10/18, 3:59 PM
#20

Ina Lundström på GP Kultur befarar att alla krav på specialkost till barnen blir skolmatens undergång. 

"En stor studie från Norrlands universitetssjukhus visar att fyra barn av fem som får specialkost inte behöver det rent medicinskt. Ändå är det på många ställen i landet en tredjedel av barnen som får särskild mat. Och när nu, förhoppningsvis, skolor börjar följa Livsmedelsverkets råd med medicinska intyg för specialkost kommer vi se massor av upprörda föräldrar rasa mot glutennormer, mättade fetter och brist på chiafrön. 

Frågan är om skolmaten överlever det? Jag är rädd att ett växande antal föräldrar hellre specialkomponerar varje måltid till sina barn än har kvar ett system som gör att alla Sveriges elever är garanterade ett mål mat om dagen befriat från föräldrars föreställningar om kost, nyttigheter och homeopatiska halvsanningar. För inte tror väl vi föräldrar att vi kan fortsätta så här? Som Anna-Karin Quetel från Livsmedelsverket uttrycker det: ”Skolor kan inte servera à la carte-menyer.”

http://www.gp.se/kultur/kultur/vi-förtjänar-inte-gratis-skolmat-1.10517053

Annons:
[Jimmy.L]
11/14/18, 8:58 AM
#21

Allt fler elever vill ha specialkost i skolan. Som enda kommun i länet kräver Ydre intyg från läkare för att barnen ska få specialkost av medicinska skäl. Nu har ökningen i Ydre stannat av.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7087266

[Jimmy.L]
11/15/18, 8:39 AM
[Göstage]
11/15/18, 8:44 AM
#23

#22 Ja, det låter ju vettigt.

[Jimmy.L]
1/10/19, 12:19 PM
#24

Morgan Johansson försöker vinkla det till rasism men faller på eget grepp. samma regler finns i många kommuner. 

https://twitter.com/johanssonmorgan/status/1082915195238969349

[Göstage]
1/10/19, 12:24 PM
#25

#24 Ja, bland annat  S-styrda Eskilstuna som har samma policy sedan flera år, men det låtsas han inte om.

https://samnytt.se/inrikesminister-johansson-i-attack-staffanstorp-om-skolmat-for-muslimer-missar-s-styrda-eskilstuna/

[Göstage]
1/22/19, 11:45 AM
#26

"Nedbrända gårdar. Yxor, brandbomber och hot om att avrättas i trädgården. Brotten mot lantbrukare och deras barn blir fler och allt grövre. Nu berättar 32 svenska bönder om terrorn från delar av veganrörelsen – och om polisanmälningarna som systematiskt läggs ner."---

GP (Tyvärr betalartikel) 

"De anlägger bränder, mordhotar barn och uppmanar till våld mot svenska mjölkbönder och djuruppfödare. Den svenska djurrättsterrorn ökar dramatiskt. GP kan nu avslöja att det rör sig om över 200 dåd bara de senaste tre åren – och att brotten organiseras från Västsverige."--- GP (Också betalartikel) 

[Hayabusa]
1/22/19, 11:54 AM
#27

#26 Fullkomligt sjukt, men jag är inte förvånad.

Annons:
Carmarino
1/22/19, 4:24 PM
#28

#26 Så om man är vegan är det alltså helt okej att döda människor, men djuren får man inte röra? Är det inte sådant som kallas dubbelmoral?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/22/19, 4:44 PM
#29

Sjukt men är inte förvånad.

[Jimmy.L]
1/22/19, 8:41 PM
#30

#26

Enligt Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, så har det under de senaste 1,5 åren skett en ökning av lantbrukare som på olika sätt blivit utsatta eller attackerade. En av dem är Malin Sundmark i södra Dalarna som bedriver kaninuppfödning för köttproduktion.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/lantbrukare-hotas-och-trakasseras-stod-att-jag-var-mordare

[Göstage]
1/24/19, 8:28 AM
#31

Nu när proppen är ur så visar det sig att härvan bara växer, och det är märkligt att SÄPO sällan har nämnt den här gruppen när de talat om extremister.

https://www.atl.nu/lantbruk/djurrattsaktivister-allt-mer-hotfulla-mot-bonder/

[Göstage]
1/24/19, 9:59 AM
#32

#31 Håkan Boström på GP:s ledarsida  vill se politiker och myndigheterna ta hoten mot bönderna med största allvar. 

"Detta är terrorverksamhet, eller organiserad våldsbejakande extremism, och bör behandlas som sådan. I reportagen framgår att minst en person har fått lämna sitt hem och lever med polisbeskydd efter grova mordhot. Det är troligen en tidsfråga innan någon får sätta livet till.

Beklämmande är även att polisen inte klarat av att prioritera brotten. Att de nedlagda utredningarna läggs på hög. Polisen saknar en helhetsbild över de här rörelserna och kan inte ta ett samlat grepp. De systematiska och organiserade brotten har inte ens en särskild brottskod."---

"Det är svårt att komma ifrån misstanken att delar av det offentliga Sverige tagit lättare på de här gruppernas agerande, trots att de är mycket aktiva och mycket våldsbenägna, än andra extremistgrupper."---

"Den som vill ge uttryck för hat och våld söker sig gärna till rörelser som säger sig kämpa för en kompromisslöst god sak. Det ger dem en förevändning att kunna släppa alla normala mänskliga spärrar. Hade det inte varit en skruvad syn på djurrätt så hade dessa våldsverkare hittat andra svepskäl för att trakassera, hota och misshandla.

Samhället måste se attackerna för vad de är. Justitieminister Morgan Johansson (S) är bra på att låta som att han tar brottsligheten på allvar. Ändå eskalerar den. Ändå talar polisen om bristande resurser och otillräcklig lagstiftning. Böndernas berättelser i GP är ett ovanligt upprörande exempel på hur samhället inte klarar sin mest grundläggande uppgift. Att ge skydd. Om inte regeringen agerar nu så bör den samlade oppositionen inte låta det glömma vem som har ansvaret."

http://www.gp.se/ledare/staten-bör-gå-hårt-åt-djurrättsterroristerna-1.12672729

[Göstage]
1/24/19, 10:07 AM
#33

"Det är ett sorgligt faktum att hamburgerjätten McDonalds, som nyligen lanserade en vegansk barnmeny, tar mer ansvar i köttfrågan än Sveriges nytillträdda rödgröna regering."

Jonas Paulsson, Köttfri måndag

Vem kunde väl tro att antiköttlobbyn skulle berömma Donken?

72mm
1/25/19, 11:22 AM
#34

Det är inget problem att folk väljer att äta olika saker, det är ett personligt val och borde vara en självklar frihet för envar. 

Vad som är problemet (tänker främst på skolmaten) är att vi i Sverige dras med en kvävande kollektivism i kombination med en fruktansvärt farlig auktoritetstilltro. 

Svenskar har på något vis fått för sig att staten och myndigheter inte bara kan göra ett mer effektivt jobb vad det gäller att förse barn med kost i skolan än föräldrarna och dessutom att de har moralisk rätt till det, utan också att en och samma kost till alla på något vis skulle vara mer rättvist. 

Ina Lundströms text dryper av dessa idéer;  "Jag är rädd att ett växande antal föräldrar hellre specialkomponerar varje måltid till sina barn än har kvar ett system som gör att alla Sveriges elever är garanterade ett mål mat om dagen befriat från föräldrars föreställningar om kost, nyttigheter och homeopatiska halvsanningar."

Hon utgår alltså från att skolan/staten (samma "experter" som under min skolgång lärde ut tallriksmodellen där potatis, pasta och ris skulle utgöra basen i kosthållningen) skulle veta bättre än folk i gemen. Hon är "rädd" att föräldrar ska börja ta ansvar för sina egna barn och vill med orättvis skattefinansiering och statlig styrning av människors kost (!) "rädda" andra människors barn från vad hon anser vara en dålig kost. 

Jag är faktiskt oroad över hur få det är som ser det vansinniga i detta. Skolan ska syssla med undervisning, inte uppfostran, inte kosthållning. Måste vi nödvändigtvis finansiera (eller bara subventionera) kost i skolan bör någon typ av talongsystem införas så att elever kan välja att äta det de/deras föräldrar vill. 

Man hör ofta argumentet;  - jo, men tänk på att i många länder har man inte ens "gratis" skolmat.  Just det, och detta vore alltså alltså något bra. 

Problemen med att människor kräver specialkost i skolan i en allt större utsträckning är bara en variant av allmänningarnas tragedi - det är bara ett problem därför att det är någon annan som betalar för kalaset.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Göstage]
1/25/19, 11:45 AM
#35

#34 Så tolkar inte jag Lundström. Jag utgår från att du tycker skolorna även fortsättningsvis skall servera mat.  Det är dock ingen självklarhet, åtminstone inte i tätorterna. I Mölndal kommer ett nyöppnat kommunalt gymnasium inte att ha matservering, utan förser eleverna med matkuponger till stadens restauranger. 

Men åter till Lundström: jag instämmer helt med hennes slutsats att "bamba" (skolbespisningarna) inte kan vara något slags á-la-carterestauranger. Kan/vill man inte äta det som serveras så slipper man, svårare är det inte med det. Borde inte vara.

72mm
1/25/19, 3:55 PM
#36

#35 "Jag utgår från att du tycker skolorna även fortsättningsvis skall servera mat."

Jag vet inte varför du utgår från det. När jag skriver "Skolan ska syssla med undervisning, inte uppfostran, inte kosthållning." menar jag just det. Varför är det skolans ansvar att servera mat till eleverna? Bäst vore det om skolan kunde fokusera på det den ska göra. Vill folk sedan ha lagad mat av en speciell typ kommer det finnas en marknad som tillgodoser precis de kraven. 

Näst bäst vore det om alla gjorde som Mölndal.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
1/25/19, 4:10 PM
#37

Fast restaurangutbudet är ju inte så där överdrivet stort i hela landet, och jag är kanske gammalmodig som tycker att barn bör kunna ha möjlighet att äta något i skolan, även de som inte har curlingledare till föräldrar som skickar med kost hemifrån, eller där det inte finns en korvkiosk runt hörnet.  Men som jag redan sagt finns det väl gränser på den service man kan förvänta sig från köket.

Rent krasst är ju eleverna konkurrenter med varandra i livets hårda skola, och den som deltar i skolarbetet på fastande mage har sämre förutsättningar än den mer lyckligt lottade.

72mm
1/25/19, 4:30 PM
#38

#37 Restaurangutbudet som riktar sig till skolungdom i förstahand är i princip obefintligt då utträngningseffekterna av skattefinansierad mat i skolorna helt har dödat den marknaden. 

Att ta ansvar för vad ens avkomma äter på dagarna kan väl knappast kallas för curlande? 

"Rent krasst är ju eleverna konkurrenter med varandra i livets hårda skola, och den som deltar i skolarbetet på fastande mage har sämre förutsättningar än den mer lyckligt lottade."

Ja. och?

Jag säger inte att skolungdom inte bör äta under skolgång, vad jag säger är att det är absurt att så många av oss svenskar tycker att det är fullt normalt att staten och inte enskilda föräldrar ska ta ansvar för att, hur och vad.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
1/25/19, 4:48 PM
#39

#38 Ingen har väl förbjudit föräldrar att skicka med matpaket om man vill det? Men att  presentera egenutformade förslag på önskemeny är knappast att "ta ansvar". 

Restaurangdöden på småorterna var värre förr- en av de positiva effekterna med invandringen är alla pizzerior och kinamatsrestauranger som poppat upp på förvånansvärt små orter, dock inte överallt. (Innan dess har jag själv kört genom restaurangökenlandskap på fastande mage, idag är det lite bättre…)  

Och direkt billigare för skattebetalarna med subventionerade  restaurangbesök  för eleverna á la Mölndalsexemplet  lär det knappast bli, där så är möjligt. Den senaste uppgiften jag hittar är från augusti 2016: "Livsmedelskostnaden för lunchen i de kommunala grundskolorna landet över var i genomsnitt 10,47 kr per elev och dag. Den kommun som lägger mest har en livsmedelskostnad på 14,62 kr/elev, nästan dubbelt så mycket som den kommun som har lägst kostnad, 7,53 kr/elev."--- 

Kostnaden är väl ett par kronor mer nu då, men knappast ett pris som det går att förhandla sig till för en dagens på en lunchrestaurang.

72mm
1/25/19, 5:28 PM
#40

Fast nu jämför du väl äpplen och päron, 10kr/måltid är nog råvarukostnaden, inte totalkostnaden för vad det kostar att servera maten. 

"Och direkt billigare för skattebetalarna med subventionerade  restaurangbesök  för eleverna á la Mölndalsexemplet  lär det knappast bli, där så är möjligt."

Nej, för skattebetalarna är det väl bäst att skolan inte lägger sig i elevernas kosthållning överhuvudtaget? Förövrigt vet vi väl inte hur subventionerade Mölndals mat är? Vad står det för siffror på lunchkupongerna?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
1/25/19, 6:50 PM
#41

#40 Det är de kostnader jag fått fram, totalkostnaden kan mycket väl bli högre, men i skolverkets enkäter har man enbart begärt in råvarukostnaden. Förmodar att övriga kostnader är svåra att jämföra.

 Hur mycket subventionerad just exemplet Franklingymnasiet (Mölndal) blir är nog för tidigt väckt -  de öppnar i augusti, och jag har inte hittat något ytterligare om deras lunchplanering, kanske har den ändrats. Det jag läste var vad som presenterades i GP (?) från en rekryteringsdag.

Såg dock ett praktiskt exempel på den typen av måltid här, det finns säkert fler erfarenheter.

("I grundskolan och motsvarande skolformer ska eleverna få skolmat utan kostnad.
I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan är det elevens hemkommun som bestämmer om eleverna ska få gratis skolmat eller inte." Källa Skolverket.)

Edit.

Annons:
Novachan
1/25/19, 9:15 PM
#42

Det skulle inte fungera i byar att använda matkuponger, det finns inte restauranger på små orter även om skolor finns. Inte alla som ens har mataffärer…

Blir orolig över att ens tänka på om det skulle gälla för förskole- och lågstadiebarn med ett sådant system…

kamera0710
1/26/19, 8:13 AM
#43

Träffade en lite irriterad person på kostenheten i Södertälje kommun. Han berättade om en förälder i Hölö som på fullt allvar uttalade följande om skolmaten vad gällde hans barn: "Hummer går bra, oxfilé går också bra." Nyligen var jag dock i just Hölö och träffade kocken i ett förskolekök. Hon hade inte hört något sådant.

[Göstage]
1/26/19, 8:48 AM
#44

Om vi lämnar skolmiljön och ser på vår inställning till mat och ätande, så är parallellupplevelsen med religion rätt näraliggande bland en hel del tänkare, inte minst i vårt land.

 "Susanne Wigorts Yngvesson, professor i etik vid Stockholms teologiska högskola, tycker sig se likheter mellan viljan att följa dietens regler och religionen. – I den kristna mystiken talar man om underkastelsen som en sorts frihet. Genom att avstå något, att uppoffra mig själv, lida lite känner jag att jag gör något gott, säger hon till SVT i ”Bästa dieten”. Liknande drivkrafter finns bakom att hänge sig åt en diet och att följa en trosåskådning. – Dieten kan fylla en livsmening så man ingår i ett sammanhang och får en meningsbärande gemenskap, säger hon.

Också i extremt sekulära länder har människan en längtan efter något större, något som ger livet en mening. Matvanor och personligt utformade dieter kan för många fylla den funktionen när religionen inte gör det, menar de båda forskarna."---

https://samtiden.nu/2018/10/forskare-mat-har-blivit-religion-i-sverige/

Videoinslag här (7:30 långt).

(Tycker mig för övrigt finna liknande undertoner om önskan till försakelse hos de 87 miljöinfluencers som önskar hjälp "uppifrån" i  att bli kvitt sitt resemissbruk.)

[Göstage]
2/1/19, 8:38 AM
#45

#26ff "Efter GP:s granskning av terrorn mot bönderna planerade SVT:s debattprogram Opinion live att uppmärksamma den våldsbejakande djurrättsaktivismen. Men SVT tvingas ställa in debatten. Bönderna vågar inte delta på grund av rädsla för hot och våld. – Det bekräftar egentligen bara GP:s granskning. De är utsatta och känner sig inte skyddade överhuvudtaget, säger programledaren Belinda Olsson."---

www.gp.se/nyheter/gp-granskar/svt-tvingas-ställa-in-debatt-om-hoten-mot-bönderna-1.12867664 (Ännu ej betalartikel.)

Så illa är det ställt…

[Jimmy.L]
2/1/19, 8:48 AM
#46

Hårdare straff mot dessa kriminella ligister.

[Göstage]
2/7/19, 10:20 AM
#47

#45 Nu kommer debatten om djurrättsrörelsens metoder, som diskuteras på SVT Opinion Live ikväll. En av de rörelser som granskats av media är Djurens rätt. 

"Flera anställda som begått brott, styrelsemedlemmar som gillat kontroversiella Facebook-sidor och användande av bilder tagna vid inbrott. Det framgår i SVT:s granskning av Djurens rätt."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-djurens-ratt-brottslighet-kontroversiella-gillanden-och-inbrottsbilder

[Jimmy.L]
2/7/19, 10:48 AM
#48

Dom borde bli totalförbjudna.

Annons:
[Jimmy.L]
2/21/19, 8:12 AM
#49

Malin Sundmark är en av många lantbrukare som varit utsatt för olika manifestationer och attacker. I januari berättade hon för SVT Nyheter Dalarna om sin situation och sedan dess har hon uppmärksammats i många andra medier och frågan om lantbrukares situation har också lyfts politiskt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/malin-sundmark-berattade-oppet-om-hoten-och-attackerna-motts-av-mycket-karlek

[Göstage]
2/21/19, 8:21 AM
#50

Bra att de drabbade får komma till tals! 👍

Sedan är det lite oroande att "motståndsrörelsen" hellre tiger än går i svaromål. Så beter sig underjordiska rörelser som inte är intresserade av demokratins spelregler.  Tyvärr får man nog räkna med nya attacker- och kanske grövre…

[Göstage]
2/23/19, 8:47 AM
#51

GP har i sin serie om djurrättsaktivister en intervju med en av de mest militanta i rörelsen. Till skillnad från tidigare artiklar i serien är den (ännu) inte betalbelagd. Här är ett utdrag:

"Alex" rättfärdigar mord på människor för djurens skull. För första gången berättar nu en av Sveriges farligaste djurrättsaktivister om sin väg in i djurrättsterror på svenska läger – och om stödet från den övriga djurrättsrörelsen. – Det är fler än man tror som stödjer oss."--- 

"I intervjuer vägrar organisationens talespersoner att tydligt ta avstånd från hot och andra typer av brott. Något man delar med andra organisationer och aktivister – som officiellt tar avstånd från våld men som samtidigt uttrycker "förståelse" för dem som begår brott i djurrättens namn, ofta under det anonyma namnet ALF (Animal Liberation Front). På liknande sätt resonerar Alex – som begått många brott i ALF:s namn."---

"Vägen in i militant djurrättsaktivism gick fort, säger Alex. Första kontakten skedde redan i tonåren. Drivkraften var dock inte någon nyfunnen gemenskap. Istället pratar Alex om ett "uppvaknande". – Jag hade tidigare engagerat mig mycket för människorätt, klimatet och var vegan av miljöskäl. Kickstarten var en dokumentär på SVT som handlade om minkar och att djurrättsaktivister väldigt framgångsrikt fått pälsbutiker att stänga ner efter skadegörelse och direktaktioner."--- 

"I södra Sverige får just nu en lantbrukstopp polisskydd efter att under 2018 ha fått hembesök och mottagit ett brev från en djurrättsaktivist som hotar med ett väpnat mord inspirerat av Anders Behring Breivik. Brevet undertecknades med ARM, förkortning för "Animal Rights Militia".---

"Som GP avslöjat tidigare sprider svenska djurrättsaktivister även en handbok med instruktioner om hur man tillverkar bomber och anlägger bränder. Boken är ursprungligen gjord som en svensk manual för Animal Liberation Front."--- 

"Alex menar att även hotfulla budskap kan vara motiverat. Det senaste året har flera svenska lantbrukare hängts ut i sociala medier med beskrivningar av hur de ska dödas. Alex jämför djurrättsrörelsen och djurrättskampen med Svarta pantrarna och kampen mot slaveriet och för feminism."---

"Skulle du kunna döda en människa för djuren?
– Det är inget jag planerat. Det skulle kanske inte vara värt det. Skulle det ske ett mord, så skulle djurrättsrörelsen kanske bli terrorstämplad. Men om någon skulle göra det så tror jag många skulle stötta det. Det är få som ifrågasätter att kommunisterna befriade judarna med våld under andra världskriget. Varför skulle det vara fel att skydda djuren från samma lidande?"---

" Men varför skulle det vara mer okej att döda en människa när du tycker det är fel att döda djur?
– Man kan se det som att döda en person för att rädda tusen."---

http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/sveriges-farligaste-djurrättsaktivist-många-som-skulle-stötta-mord-1.13550732

72mm
2/23/19, 11:01 AM
#52

"– Jag hade tidigare engagerat mig mycket för människorätt, klimatet och var vegan av miljöskäl. Kickstarten var en dokumentär på SVT som handlade om minkar och att djurrättsaktivister väldigt framgångsrikt fått pälsbutiker att stänga ner efter skadegörelse och direktaktioner."

Min fetning av nyckelord. 

Det är givetvis väldigt förvirrade människor det handlar om. Tyvärr så är det nog bara skörden av vad vi (samhället) tidigare har sått. Ett uttryck för extrem, renodlad verklighetsfrånvändning.  PK extremism. Frukten av vår kultur.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
2/23/19, 11:57 AM
#53

Två av våra främsta experter på terrorgrupper understryker allvaret i hotet från den här grupperingen.

"Det är ett oroande tecken när man börjar rättfärdiga våld mot individer. När man kan säga så till en journalist och rättfärdiga våld, då är man avtrubbad och då är våldströskeln låg. Det är ytterst allvarligt och en väldigt farlig utveckling, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp på Försvarshögskolan. Han fortsätter: – Vi brukar prata om en trappa upp till våldet. Ett särskilt oroande tecken är när man börjar avhumanisera sina måltavlor inom grupper. Då minskar steget till våld. Det kan bli ett grupptänkande, där man triggar varandra.

Även hans kollega Hans Brun ser allvarligt på retoriken. – Den typen av resonemang är det som kännetecknar just våldsbejakande extremism, oavsett inriktning, säger Hans Brun, terrorforskare på Försvarshögskolan."---

http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/experterna-om-svenska-djurrättsterrorn-en-väldigt-farlig-utveckling-1.13545856

[Göstage]
3/3/19, 7:26 PM
#54

Tina Nordström tycker till:

"Det finns en ängslighet vad gäller matlagning. Mat får stå för så mycket: identitet, sjukdomar, missbruk… Man vill köpa rätt, laga rätt, äta rätt, och vi är kappvändare utan dess like. Det är lätt att bara läsa löpsedlar och jämföra sig med alla andra, i stället för att utgå från den egna kroppen och vad den mår bra av. Själv skiter jag egentligen fullständigt i vad folk äter – bara de äter något som gör dem glada, säger hon till Magasinet Skåne."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/tina-nordstroms-protest-mot-nya-mattrenderna/

Det tycker jag var redigt sagt, Nordström! 👍

[Jimmy.L]
3/3/19, 7:42 PM
#55

Så sant man ska äta det man vill utan att någon lägger sig i.

Annons:
[Jimmy.L]
3/4/19, 5:15 PM
#56

Hamnarbetarförbundets medlemmar går ut i totalstrejk på onsdag. Just nu innebär det inte ett totalstopp av leveranser av bananer till butikerna. Men skulle konflikten bli långvarig kan det däremot leda till problem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/ingen-banankris

Emo
3/5/19, 5:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Bananer är viktiga för oss, därför togs det ett kort på mig när jag åt min första banan 1945. Det var stora händelser när första bananbåten kom och när första apelsinbåten kom och andra liknande händelser. På den tiden var sådant stort.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
3/5/19, 7:04 AM
#58

#57 Ja, när de första bananbåtarna kom efter kriget var det som sagt en stor sak, 1946 sjöng Harry Brandelius in en sång med titeln "Det har kommit en båt med bananer".

Här är en länk till en artikel med den rubriken, som handlar om Sverige och bananerna:

https://www.minnenasjournal.nu/det-har-kommit-en-bat-med-bananer-i-dag/

[Göstage]
3/5/19, 11:17 AM
#59

Ingen god idé att miljökompensera på Donken…

"Ibland när vi försöker göra miljövänliga val gör vi bara saker värre för miljön. Det kan bero på hur våra hjärnor har utvecklats genom evolutionen."---

_"Men när den här anpassningen aktiveras när vi vill vara miljövänliga blir det lätt fel.
_

– Vi har sett att när människor går på restaurang och beställer in en hamburgare, och kombinerar den med ett ekologiskt äpple eller ekologiska morötter, så tenderar folk att tro att hamburgaren tillsammans med det miljövänliga ger en mindre miljöpåverkan än bara hamburgaren ensam, säger Patrik Sörqvist.

Att försöka vara snäll mot miljön genom att köpa några extra morötter efter att ha beställt en hamburgare gör naturligtvis miljöbelastningen större än den hade varit utan morötterna. Det här behöver vi bli bättre på att inse, menar han."---

SR

Och den där aktuella reklamen från en annan hamburgerkedja, att man "med varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat", den borde ha hamnat på reklamombudsmannens bord för länge sedan…

[Jimmy.L]
3/8/19, 3:58 PM
#60

Max kommer inte att införa den omdiskuterade veganmärkningen från Djurens Rätt.

https://www.atl.nu/lantbruk/max-avbryter-samarbete-med-djurens-ratt/

[Göstage]
3/10/19, 3:37 AM
#61

Henrik Jönsson: "(EK)OLOGISK MAT: Myter om miljö & hälsa"

[Göstage]
3/15/19, 9:47 AM
#62

#26ff Åtal väcks nu på fyra punkter, misshandel, olaga hot, hemfridsbrott och ofredande, mot Richii Klinsmeister, djurrättsaktivist och ledande inom den våldsbejakande organisationen Djurfront. Detta efter  hans agerande vid en aktion mot Söndregårds minkfarm utanför Falkenberg. Den åtalade förnekar brott.

Källa (betalartikel)

Annons:
[Jimmy.L]
3/15/19, 9:50 AM
#63

#62 Mycket bra. Det finns laglig metoder mot minkfarmar.

[Göstage]
3/15/19, 6:33 PM
#64

"Vi kan inte acceptera att lantbrukare trakasseras på ett sådant sätt att de överväger att lämna sin verksamhet, sade Morgan Johansson i en interpellationsdebatt i riksdagen. 

Bakgrunden till debatten var ett antal frågor som riksdagsledamoten Ola Johansson (C) ställt till Morgan Johansson, gällande hur ministern ser på Göteborgs-Postens granskning av militanta djurrättsaktivisters terror mot svenska bönder samt vilka åtgärder ministern vill vidta. Man tog även upp en GP-artikel, där terrorforskare varnade för att det som framkommit i granskningen tyder på en "allvarlig samhällsutveckling".

– Näringsidkare måste kunna bedriva sitt arbete utan att utsättas för ofredande, hot, skadegörelse eller andra brottsliga handlingar, svarade Morgan Johansson."---

"– Mitt besked idag är att jag är beredd att se över lagstiftningen när det gäller olaga intrång och dess koppling till hemfridsbrott. Så att den blir skarpare än den är i dag. Och så att det också tydligare framgår var gränsen ska gå mellan olaga intrång av normal-graden och när det ska betraktas som grovt. En sådan utredning bör vi göra.

_Förslaget tas väl emot av Lantbrukarnas riksförbunds ordförande Palle Borgström.
– Det är ett fantastiskt bra besked. Vi har drivit denna fråga länge. Det känns bra att politiken reagerar, och även regeringen, säger Palle Borgström till GP."---
_

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/regeringen-vill-ge-bönder-bättre-skydd-mot-djurrättsaktivister-1.14015616

Jag är rädd för att LRF drar lite för höga växlar på Johanssons uttalande. Det han säger är ju att man "bör" göra  en utredning - inte om/när den kommer att göras, om/när den blir klar eller om den kommer att leda till något. "Vi bör göra en utredning" - så lätt kan det vara att göra folk nöjda! En stund.

[Göstage]
3/15/19, 8:29 PM
#65

På Orust upplever vissa lärare och föräldrar att eleverna är utsatta för tvångstillvänjning av vegetarisk kost.

"På Orust finns ett politiskt beslut om att det en dag i veckan ska serveras vegetarisk mat i kommunens skolor. Nu reagerar lärare och övrig personal på Ängås skola, årskurs 4-6, och menar att det serveras allt mer vegetarisk mat i skolan och att eleverna som inte tycker om maten saknar ork och energi på eftermiddagarna.

I ett brev till kommunen skriver de: ”Vi anser att kommunen nu måste ta en ordentlig funderare kring vilka konsekvenser detta får för eleverna och för deras skolresultat. Vi ser att vi har en hög andel barn som inte kan tillgodose sig lektionerna på eftermiddagarna och det kommer i förlängningen att innebära sjunkande skolresultat.”---

"Carina Björn, förälder som är engagerad i verksamhetsrådet för Ängås skola, tycker inte att det fungerar tillfredsställande med den vegetariska kosten. – De smyger in detta. Det blir för ofta. Det är inte bara en dag utan det kan vara flera dagar i veckan ibland. Barnen gillar vanlig mat som köttbullar och potatismos. Det är ganska många vuxenpoäng på bönröror , oliver och blomkålsgratäng, säger hon. Ängås skolas lärare avslutar sitt brev med att det ”för allas skulle måste ske en förändring”: ”Det är en stor del av elevernas undervisningstid som ni ansvariga för kosten i skolan dribblar med.”

https://www.expressen.se/gt/lararnas-protestbrev-mot-vegetarisk-skolmat/

[Jimmy.L]
3/19/19, 7:25 AM
#66

Livsmedelsverket har nyligen kartlagt landets kommuner när det gäller matförsörjning vid kriser. I Östergötland är det sex kommuner av 13 som redovisar att de har en plan för livsmedelsförsörjning. Den andelen är ungefär likadan sett till hela landet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/det-finns-ingen-plan-vid-en-kris

72mm
3/20/19, 10:07 AM
#67

#65 Så länge man använder tillräckligt med smör och grädde i den där blomkålsgratängen är den nog avsevärt bättre kost än potatismoset. Fast jag misstänker att man försöker få det "fettsnålt" också, vilket är det stora haveriet i dagens resonemang kring kost.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
3/21/19, 6:48 AM
#68

Den kylda maten som serveras till äldre i Olofströms kommun har flera gånger uppmärksammats som gammal – maten har passerat bäst före-datumet. Nu ska kommunen börja göra stickprov på äldreboendena för att se hur utbrett problemet är.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/aldres-mat-hade-gammalt-datum-nu-gors-stickprov-pa-kommunens-boenden

[Göstage]
3/22/19, 7:36 AM
#69

Mjölkbonden Anette Gustawson brukar se fram emot gårdens kosläpp, då glada människor möter glada kossor. Men nu känns det inte längre lika roligt, förklarar hon på Expressen debatt.

"Många gårdar får numera räkna med olustiga besök på sina kosläpp. Det är militanta djurrättsaktivister som skränar med plakat som skriker ut vidriga budskap. Obehagliga budskap som det kan vara mycket svårt för små barn att hantera så där rätt upp och ner. 

Dessa personer har enligt svensk lag rätt att stå och demonstrera på våra egna privata gårdar. Inte direkt på gårdsplanen men i anknytning till den. Kosläppen lockar många besökare och det innebär att gränserna för våra ”traditionella” gårdsplaner vidgas och de militanta djuraktivisterna hamnar mitt i folkmassan, trots att de står på sidan av gården."---

"En annan aspekt är att det i regel är enskilda familjer som bjuder in till sina gårdar och sina hem. Som att bjuda in till öppet hus hemma för att man fyllt år och då inte har rätt att avhysa människor som tränger sig in och skriker hemskheter. Så känns det för de som blir utsatta av dessa aktivister. De kommer till våra hem, beter sig absolut inte rumsrent och vi kan bara tysta stå och se på."---

"Jag är för att vi har öppna gårdar, jag är för att visa upp verkligheten, min verklighet och min vardag. Det är otroligt viktigt för att öka förståelsen för framtidens livsmedelsproduktion i landet. Men då krävs det att ni politiker ordnar denna lilla detalj som innebär att vi måste få fredade gårdar, på gården och runtomkring."--- 

"Jag ber er politiker att våga göra de ändringar som skapar en rimlig trygghet för oss matleverantörer."

https://www.expressen.se/debatt/ni-har-verkligen-gatt-for-langt-djurrattsaktivister/

Annons:
[Jimmy.L]
3/22/19, 7:38 AM
#70

Dessa huliganer borde skämmas, tyvärr gör dom inte det men skulle jag någon gång få upplev detta kommer jag att agera och säga dom ett och annat.

72mm
3/22/19, 11:56 AM
#71

#69 Det är mig fullständigt obegripligt att man, från sin egna mark, inte förmår avhysa folk som inte kan bete sig. Det borde vara helt upp till markägare att (godtyckligt dessutom) kunna bestämma vem som är välkommen eller inte.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/22/19, 8:56 PM
#72

"Djurrättsaktivister uppmanas i år att "slå ännu hårdare emot kosläppen" i ett inlägg på Facebook. Formuleringen har skrämt upp många bönder enligt Arla som nu har polisanmält personen bakom. – Nu känner vi att det snart får vara nog. Det kan inte fortsätta så här, säger vd Patrik Hansson."---

GP (betalartikel)

Skrämmande utveckling…😮

[Göstage]
3/30/19, 1:29 PM
#73

#69ff Jonas Paulsson, före detta ordförande i Djurens parti och del av djurrättsrörelsen i tio år, har några i mitt tycke tänkvärda rader på GP debatt:

"Varje sunt tänkande människa med en gnutta demokratisk grundkunskap måste uppröras över att det finns människor som försöker förändra samhället med icke-demokratiska metoder. Demonstrationsrätten var aldrig avsedd att användas för att trakassera laglydiga företagare, deras familjer och barn. Ironiskt nog måste djurrättsrörelsen vara världens mest ineffektiva rörelse med samhällsförändrande ambitioner."---

"De mest extrema uttrycken för djurrättsmoralismen är när man kallar bondgårdar för koncentrationsläger, bönder för bödlar och slakt för mord. Därmed har man börjat avhumanisera sina motståndare och lägga grunden för våldsbrott. Att Sverige inte är Nazityskland utan världens friaste demokrati där alla kan driva gemensamma lösningar i samhällsdebatten är av något märkligt skäl, som jag aldrig har lyckats förstå, helt ointressant för de flesta djurrättsorganisationer."---

"För att få bukt med våldsverkarna måste djurrättsrörelsen sluta upp med självtillfredsställande moralism och driva effektiva gemensamma samhällslösningar. Precis som alla andra organisationer vars aktivister aldrig skulle drömma om att trakassera hederligt folk i syfte att förändra samhället."---

https://www.gp.se/debatt/därför-har-djurrättsrörelsen-misslyckats-totalt-1.14262364

Record
3/31/19, 10:10 AM
#74

En mathistoria vilken började här på "ifokus" 2007, kommer den 6 April med ett Event på Cirkus i Stockholm. Lite som en examen, som verkligen funkar.

https://www.dietdoctor.com/se/dr-andreas-eenfeldt-att-ge-manniskor-overallt-makten-att-revolutionera-sin-halsa

Ängås skola, har jag hört till leda, på nära håll.

Maten skall inte vara ett tvång, bara en längtan att må bra.👍

[Göstage]
4/2/19, 8:10 AM
#75

#69 Oron ökar bland kosläpparna och retoriken hårdnar från aktivisthåll när det närmar sig intåg i sommarhagen för kossorna.

https://www.expressen.se/kvallsposten/bonder-oroliga-infor-koslappet-aktivisten-michelle-polisanmald/

[Jimmy.L]
4/2/19, 8:25 AM
#76

#75 Jag hoppas polisen kommer och håller koll på dessa ligister.

Annons:
[Jimmy.L]
4/8/19, 8:31 PM
#77

Mjölkbönderna i Gästrikland ställer in sina populära och välbesökta kosläpp eftersom bönderna har utsatts för hot från djurrättsaktivister.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=7194641

Emo
4/9/19, 5:29 AM
#78

Sverige blir allt otryggare, tråkigare och även allt dyrare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
4/9/19, 8:03 AM
#79

Om aktivisterna tar för allmänheten inställda kosläpp som en seger tror jag att de misstar sig rejält. Att göra människor besvikna är inget bra sätt att vinna förståelse!

Record
4/9/19, 3:25 PM
#80

Det är inte bara djuren vid kosläpp som lider, den lilla flickan vilken blev upptäckt med markant undernäring av föräldrarnas tro om mat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/foraldrapar-atalas-for-for-daligt-vegansk-kost

[Jimmy.L]
4/9/19, 3:37 PM
#81

Dom ska inte få ha barn.

Novachan
4/9/19, 4:05 PM
#82

#80 Veganska kost var bara en bekymrande komponent i det sammanhanget. Åtgärder hade kunnat gjorts, kanske en lyckad vegansk kost (om det är möjligt för så små barn), om föräldrarna hade gjort det dom ska… Hur kan föräldrar tro att ett barn gynnas av att inte folkbokföras (om de inte hade icke humana baktankar med det)?

Record
4/9/19, 10:03 PM
#83

I bland behövs samhällets insats som i detta fallet, men vi vet inte allt, hoppas att det går bra.

Annons:
[Jimmy.L]
4/10/19, 7:29 AM
#84

#79 Tydligen gruppen Mjölksanningen som ligger bakom hoten, vegangäng som endast är intresserade att hota alla som inte delar delas uppfattning.

Record
4/10/19, 10:27 AM
#85

Nu har det blivit ett rättsfall, med den svältfödda flickan, föräldrarna häktade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/foraldrarna-till-sjuka-tvaaringen-vi-tror-inte-pa-samhallet

Det räcker med Kärlek, Dans och Skratt sägs det. Av försvaret…😭

[Jimmy.L]
4/15/19, 12:07 PM
#86

Köttätares fel att en veganrestaurang går omkull. 😴

https://alltomstockholm.se/kronika/kompis-veganska-omkull/
[Jimmy.L]
4/20/19, 8:19 AM
#87

På sociala medier har en uppmaning spridits om att demonstrera vid kosläppet på Björketorps gård i Ronneby som hålls på söndag. Lantbrukaren Per Brunberg är bekymrad över situationen. – Jag är är väldigt orolig över hur våra besökare ska reagera, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/demonstranter-hotar-stora-koslapp-i-ronneby

Record
4/22/19, 11:25 AM
#88

Kor och Veganer, alla är vi olika. Bara olika mycket? 😎

[Göstage]
4/22/19, 12:17 PM
#89

#87 Det verkar ha avlöpt väl hos Brunberg.

"Och kosläpp blev det. Med många besökare. – En dag som det här räknar jag med bergis 3 000 besökare, kanske fler, säger Per Brunberg. – Och 120 kor! De får man inte glömma. Det är ju runt dem allting kretsar.

Inför årets kosläpp har det funnits viss oro för demonstrationer i samband med arrangemanget. – Kan det drabba andra bönder, vilket det har gjort, så kan det också drabba mig, säger Per Brunberg. Direkta hot mot sig själv eller gården har han sluppit. – Jag har varit orolig för hur besökarna ska reagera. Detta ska ju vara ett arrangemang med vänskap och kärlek. En ensam aktivist dök upp vid årets kosläpp, med ett plakat med kritiskt budskap. Brunberg konfronterades av mannen som filmade och ställde frågor, vilket irriterade några av besökarna. – Jag skulle inte kunna drömma om att be någon att försvinna härifrån. De får vara här, säga vad de tycker och så får vi ta en diskussion, säger Per Brunberg."

http://www.sydostran.se/karlskrona/livfullt-koslapp-utan-nagot-brak-pa-bjorketorp/ (Ännu ej betalspärr.)

[Göstage]
4/28/19, 11:37 AM
#90

#89 Inte heller på Nils Holgerssongymnasiet i Skurup märktes det av några protester i samband med årets kosläpp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hundratals-ville-se-de-varrusiga-korna-slappas-ut

Annons:
[Jimmy.L]
4/28/19, 11:55 AM
#91

#90 kriminella brukar vara skygga när det blir stor mediabevakning så får dom kalla fötter.

[Göstage]
5/7/19, 7:56 PM
#92

"Fremskrittspartiets Sylvi Listhaug, Norges nyblivna folkhälsominister, tror inte på pekpinnar och förbud. – Jag tycker att folk ska ha rätt att röka, dricka och äta hur mycket rött kött de vill, säger Listhaug, som förra året tvingades avgå som justitieminister."---

https://www.expressen.se/nyheter/norges-folkhalsominister-lat-folk-roka-dricka-och-ata-hur-mycket-rott-kott-de-vill/

🍸🚬🎂🤤

Här skulle nog miljöpartister och andra asketer få ett hysteriskt utbrott inför en sådan livsbekajande folkhälsominister…😃

[Göstage]
5/18/19, 4:59 AM
#93

"Nästa gång du läser om en ny koststudie i tidningen bör du tänka på att sannolikheten för att resultaten faktiskt stämmer dessvärre är väldigt låg", skriver gästkolumnisten Amir Sariaslan i GP och förklarar varför.

https://www.gp.se/ledare/baconskivor-visar-på-stora-brister-inom-vetenskapsjournalistiken-1.15110608

72mm
5/20/19, 10:51 PM
#94

#93 Det är givetvis oerhört svårt att kontrollera för alla andra faktorer än just, i det här fallet, mängden bacon. Det är inte svårt att tänka sig att en person som äter tre ggr så mycket bacon även skiljer sig i kosten på en massa andra punkter, säg mängden fibrer. Hur kompenserar man för sådant? Det är nästan omöjligt att göra. 

Jag är övertygad om att man gör säkrare i att tänka själv, lita till sunt förnuft och tradition än att försöka göra sig en uppfattning utifrån vad någon aktivist till journalist som i en mening försöker kokar ner vad som stod i sammandraget av någon studie som gjorts skriver. 

"Think for yourself, question authority."

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
6/7/19, 7:48 PM
#95

På försök har skolorna i finska Borgå under vårterminen serverat endast vegansk mat en skoldag i veckan. Arbetsgruppen som följt försöket föreslår att försöket upphör.

"– Två recept visade sig vara populära: grönsakspurésoppa och jalapenonuggetar. De blir kvar på matsedeln. Åtgången på de övriga veganrätterna var sämre. En del elever åt ingen lunch alls under vegandagar och maten hamnade då i avfallet, berättar kostservicechef Leila Korhonen från affärsverket Borgå lokalservice."--- 

"– Daghem och skolor bör servera mat som barnen och ungdomarna äter. De ska inte behöva gå omkring hungriga, konstaterar arbetsgruppens ordförande rektor Anne Smolander."

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/06/06/veganmatsforsoket-var-inte-populart-bland-borgaelever-i-fortsattningen-kommer

[Göstage]
6/21/19, 10:41 AM
#96

"Vegetarisk mat blir allt mer populär, och nu börjar även myndigheter att erbjuda gröna alternativ i större utsträckning. Skolverket är en av dem."---

Så börjar en artikel på SVT, men vid fortsatt läsning visar det sig att Skolverket inte bara erbjuder den vegetariska kosten - de påbjuder den*:

"Vid konferenser och interna möten serverar Skolverket sedan några månader tillbaka endast* vegetariska luncher. – Genom att bland annat välja vegetarisk mat påverkar vi myndighetens negativa miljöpåverkan genom mindre utsläpp av växthusgaser, säger stabschefen Katarina Tiväng. Skolverket motiverar beslutet med att de vill vara en modern myndighet som eftersträvar att vara långsiktigt hållbara inom miljöområdet. Att servera vegetarisk kost är ett viktigt steg, menar Katarina Tiväng."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/beskedet-skolverket-slopar-kottet

Det som jag tycker är rätt typiskt är den här formuleringen att "de vill vara en modern myndighet" - det känns som det är viktigast, att visa att man hänger med.

[Jimmy.L]
6/21/19, 10:55 AM
#97

Man tvingar på folk mat som många inte vill äta. Och folk undrar varför matsvinn ökar?

Annons:
Record
6/21/19, 11:26 AM
#98

Synd om många människor som är "lättledda" att följa veganmat, oftast drabbas de av brist på vitaminer, inte bara B12 utan även tarmbesvär.

[[eskils_]]
6/21/19, 11:36 AM
#99

#96 Löjliga Skolverket! Lyckligtvis är fanatiska vegetarianer och veganer fortfarande bara en minoritet.

"MP-förslag om vegetariskt på skolorna slängs i soporna

En majoritet i fullmäktige vill behålla dagens upplägg

HELSINGBORG. Miljöpartiet har propagerat för att man i stadens skolmatsalar ska ha vegetarisk mat som ett basutbud. Men att de som hellre skulle vilja äta en biff eller köttiga korvar skulle kunna välja till det och på så vis fortsätta äta animaliska rätter i skolan.

– Skolan kan ha en viktig roll i detta genom att ha vegetariskt som grund, sa bland annat Sofia Kamlund, ett av MP:s två lokala språkrör, när frågan var uppe under tisdagens fullmäktigesammanträde.

MP fick med sig Vänsterpartiet på vegotåget, men inte resten av församlingen."

http://helsingborg.lokaltidningen.se/nyheter/2019-06-19/-MP-f%C3%B6rslag-om-vegetariskt-p%C3%A5-skolorna-sl%C3%A4ngs-i-soporna-5218258.html

Få se nu, MP och V fick sammanlagt 12,2% av rösterna i senaste riksdagsvalet. Varför skulle de få bestämma vad alla ska äta?? 🤔

[Göstage]
6/23/19, 5:28 AM
#100

#96ff För att Sverige skall nå upp till sina mål som den minst klimatpåverkande OS-arrangören någonsin är bland annat en av tankarna att de tävlande i OS 2026 i huvudsak skall äta vegetarisk kost. Har någon kommit på idén att tala med deras organisationer om hur de ställer sig till det, eller skall de "tvångsmatas" modell Skolverket?

Källa

[Jimmy.L]
6/23/19, 6:21 AM
#101

Det har gått för långt med vegetarisk kost. Aldrig att dom kommer lyckas med att hockeyspelarna bara kommer äta grönt.

[Jimmy.L]
7/1/19, 7:11 AM
#102

Världsnaturfonden WWF ser allvarligt på att Sveriges import av halloumi har ökat så kraftigt från Cypern. Landet hamnar överst på listan gällande antibiotika till lantbruksdjur – i jämförelse med de europeiska länderna. Halloumi kommer att ingå i WWF:s stora konsumentmatguide som lanseras i höst och nu flaggar de för att osten inte kommer att få grönt ljus.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/wwf-halloumi-kan-vara-samre-for-miljon-an-kott-1

[Göstage]
7/1/19, 7:33 AM
#103

#102 Det blir nog baconburgare istället för halloumiburgare nästa gång…😉

[Jimmy.L]
7/1/19, 7:43 AM
#104

😃

Annons:
[Jimmy.L]
7/7/19, 8:35 AM
#105

För att spara pengar kommer elever i Lindesberg att erbjudas filmjölk till lunch en dag i veckan under tre månader i höst. Det har utskottet för stöd och strategi i Lindesberg beslutat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elever-i-lindesberg-kommer-fa-filmjolk-till-skollunch

[Jimmy.L]
7/9/19, 7:09 AM
#106

#105

En gång i veckan skulle eleverna i Lindesberg serveras filmjölk i skolmatsalen, enligt ett besparingsförslag från politikerna i Lindesberg. Men nu dras förslaget tillbaka av en självkritisk ordförande i kommunstyrelsen, Irja Gustavsson (S).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/filmjolksforslaget-dras-tillbaka

[Göstage]
7/9/19, 7:53 AM
[Jimmy.L]
7/11/19, 2:02 PM
#108

Om några år kan det bli krav på krogarna att informera gästerna om var köttet på menyn kommer ifrån. Ett skäl är att regeringen vill göra det lättare för kroggäster att välja svenskt kött.

https://live.aftonbladet.se/nyhetsdygnet/news/5d271d170540e00012dc5e3b

Första gången på länge jag tycker dom kommer med en vettig sak om det nu går igenom.

[Göstage]
7/13/19, 12:33 PM
#109

#105ff Regering och riksdag lever bland molnen i sin idealvärld, och fotfolket springer som skållade troll för att uppfylla deras intentioner. Lex Lindesberg. Expressens ledarsida är kritisk.

 "Nu ska Lindesberg titta på andra sparalternativ. Kanske väljer man att dra ner på andelen ekologisk mat, säger Irja Gustavsson.

Då inställer sig frågan: Varför drog man inte in på ekomaten direkt? Den är onödigt dyr, inte mer näringsriktig än konventionell mat och inte ens klimatsmart, tvärtom. Det kan bero på att det finns ett tryck på kommuner att välja ekologiskt, från föräldrar och intresseorganisationer och, inte minst, från regering och myndigheter."--- 

https://www.expressen.se/ledare/filmjolksdag-i-skolan-nar-pengar-slosas-pa-ekomat/

Record
7/18/19, 10:15 AM
#110

För många kockar gör sämre beslut, men alla vill bestämma, och HA RÄTT !😃

[Göstage]
7/23/19, 9:13 PM
#111

"Djurrättsterroristerna och våldet" är rubriken på en avslöjande genomgång av Djurrättsalliansen som Rebecca Weidmo Uvell gör på sin hemsida.

Annons:
[Jimmy.L]
7/23/19, 9:21 PM
#112

#111 Kopplingar till den våldsamma extremvänstern finns bland dom med,

[Göstage]
7/23/19, 9:24 PM
#113

#112 Ja, det är samma andas barn.

[Göstage]
7/23/19, 9:26 PM
#114

”Gilla gris” är en EU-finansierad kampanj från branschorganisationen Svenskt kött, med syftet att ”visa på hur enkelt och gott det kan vara att laga mat med griskött”.---

 "Chafea, som betalar ut bidraget, är EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor. På sin hemsida skriver det att syftet är att öka efterfrågan på fläskkött. De konstaterar att fläskmarknaden i Sverige och Danmark är på nedgång, framförallt bland unga konsumenter i åldrarna 18-29 år.

”Ökad konsumtion av fläsk på de två marknaderna kommer att ha en positiv inverkan på den europeiska grisköttsindustrin”, skriver Chafea i ett pressmeddelande."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-miljoner-ska-fa-unga-att-ata-mer-flaskkott

Gissa om Naturskyddsföreningen är kritiska? Och snart kommer väl Socialdemokrater för Tro och Solidaritet stormande…😃

[Jimmy.L]
8/2/19, 8:12 AM
#115

Det råder just nu brist på broccoli i många svenska matbutiker, skriver Göteborgsposten.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7273551

[Göstage]
8/2/19, 8:12 AM
#116

#115 Men det går lika bra med selleri.😉

[Jimmy.L]
8/2/19, 8:32 AM
#117

😃

Blodig biff.

[Jimmy.L]
8/11/19, 8:52 AM
#118

För tredje gången på bara några månader har kilovis med gammalt kött hittats vid en inspektion i en livsmedelsbutik i Eskilstuna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/ytterligare-14-kilo-gammalt-kott-hittat-i-butik-i-eskilstuna

Annons:
[Jimmy.L]
8/21/19, 10:23 AM
#119

Vi kommer alltid att fortsätta äta kött i Sverige. Kött är bra mat som väldigt få människor är allergiska mot. Bönderna gör sitt bästa på alla plan för att värna djur och klimat men ändå tvingas vi stå vid skampålen. Vi har fått nog av spott och spe, skriver Stefan Gård.

https://www.expressen.se/debatt/jag-vagrar-kanna-skam-over-att-producera-kott/

Jag kommer fortsätta äta kött vad än veganer och miljönissar säger.

Carmarino
8/21/19, 11:20 AM
#120

Ranelid gillar inte att pensionärerna ska tvingas äta vegetariskt när f.d. socialdemokratiske statsministern börjar producera "lyxkött".

På banketten i Blå Hallen serveras endast veganmat och det blir inget smör på brödet. Vilket minne för pristagarna och deras familjer i livet! Sveriges landsbygdsminister har som enda statsråd avböjt inbjudan, eftersom alla jordbrukare i riket uppmanat honom att göra så.

Vid ett av honnörsborden sitter den forne statsministern och numera köttproducenten Göran Persson med hustrun Anitra och njuter och låter sig väl smaka av kalvfilén med rödvinssås och bakad potatis.

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/lyxkott-till-goran-persson-vegetarisk-mat-till-de-aldre/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/21/19, 11:44 AM
#121

SSU:s krav på tvångsvegetarisk kost på våra äldreboenden säger det mesta om deras storebrorssamhälle. Rebecca Weidmo Uvell (fetmarkeringen är hennes):

"För det reducerar våra äldsta till redskap för socialistiska sociala ingenjörer. Det är inte individer som ska avsluta sina långa liv på ett tryggt omsorgsboende med dedicerad personal utan de är redskap för att uppnå statistik. Kosta vad det kosta vill. 

Bara en person som helt slutat se människor som individer kan ens föreslå något så ogenomtänkt."---

https://uvell.se/2019/08/14/aldre-som-agg-i-ssus-omelett/

[Jimmy.L]
9/2/19, 7:15 PM
#122

Som vanligt struntar man i eleverna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/man-skulle-kunna-gora-mer-veganskt

Eleverna kommer käka ute och det blir mer att kasta.

[Jimmy.L]
9/3/19, 7:22 AM
#123

Från och med nästa år kommer Laholms kommun inte längre erbjuda fläskfri kost till de elever som önskar det. Det är en del av den långa lista på åtgärder som tagits fram när kommunen ska spara in tio miljoner kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/laholm-slutar-erbjuda-elever-alternativ-till-flask

[Göstage]
9/3/19, 8:26 AM
#124

Apropå mat och religion i en vidare mening:

http://meritwager.nu/allmant/om-religios-mat/

[Göstage]
9/4/19, 12:05 PM
#125

"I dagarna pågår mässan "Gastro summit - om framtidens mat" på Stockholmsmässan. Där håller beteendevetare Magnus Söderlund seminarier som får de flesta att höja på ögonbrynen. De handlar nämligen om möjligheten att äta människokött - för att rädda klimatet."

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/forskaren-undersöker-möjligheten-att-äta-människokött-finns-många-tabun-12496854

De goda människorna på influencerbloggarna kommer säkert att ställa upp…😉

Annons:
Carmarino
9/4/19, 12:56 PM
#126

#125 Det verkar som om TV4 har tagit bort klippet. Kanske det var lite för magstarkt?

Det känns lite som Soylent Green.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/4/19, 2:04 PM
#127

#126 Det bara snurrade på Edge när jag kollade, men på Firefox fungerade det, och fungerade även nyss.

[Jimmy.L]
9/4/19, 2:16 PM
#128

Klippet funkar för mig.

Carmarino
9/4/19, 2:31 PM
#129

Funkar i Internet Explorer, men inte i Google Chrome och Edge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
9/4/19, 2:44 PM
#130

#129 Jag testade i  Google Chrome och det gick att se.

[Göstage]
9/4/19, 3:01 PM
[Jimmy.L]
9/4/19, 3:24 PM
#132

Kan vi käka upp vänstern först. 🤤

Fast jag tro dom bara är sega och massa ben i. 😃

Annons:
Carmarino
9/4/19, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

#130 Testade igen och får bara upp det här meddelandet. Har till och med startat om datorn sedan jag testade första gången.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/19, 3:35 PM
#134

#131 Ja, vi som är gamla nog att ha sett den filmen glömmer den nog aldrig - åtminstone inte slutscenerna. Fast jag hade för mig att jag har läst den som bok, men jag tror att jag förväxlar den med Du sköna nya värld.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/4/19, 3:57 PM
#135

#132 Men själva påstår de alltså att de är goda…😎

[Jimmy.L]
9/4/19, 4:48 PM
#136

#135 Det ska mycket till för jag skulle sätta tänderna i Jonas Sjöstedt eller Stefan Löfven. Går det ens att få dom möra. 😮

[Göstage]
9/4/19, 5:08 PM
#137

#136 Jag tror att de smackar klorinkyckling.😃

[Jimmy.L]
9/4/19, 5:24 PM
#138

😃

[Hayabusa]
9/17/19, 5:02 PM
#139

Från och med nästa år kommer Laholms kommun inte längre erbjuda fläskfri kost till de elever som önskar det. Det är en del av den långa lista på åtgärder som tagits fram när kommunen ska spara in tio miljoner kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/laholm-slutar-erbjuda-elever-alternativ-till-flask?cmpid=del%3Afb%3A20190903%3Alaholm-slutar-erbjuda-elever-alternativ-till-flask%3Anyh%3Alp

Annons:
[Hayabusa]
9/17/19, 5:04 PM
#140

"I det här landet äter vi fläskkött, det har vi gjort se´n urminnes tider"

[Göstage]
9/17/19, 5:07 PM
#141

#140 Bra rutet! 👍

[Jimmy.L]
10/20/19, 1:48 PM
#143

Stockholm ska mer än halvera köttet i offentliga verksamheter, var budskapet från staden förra veckan. Sedan dess har den styrande majoriteten backat från den deklaration som skrevs under på ett klimattoppmöte i Köpenhamn. Oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) är kritisk till köttförvirringen. – Vi gör oss till åtlöje internationellt, säger hon.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/s-om-kottforvirringen-vi-gor-oss-till-atloje/

[Göstage]
10/22/19, 9:40 AM
#144

Om sambandet mellan mat och religion i mer direkt mening handlar "Gud så gott", en ny serie som börjar på SVT2 ikväll kl. 20.30. Avsnitt ett visas redan nu på SVT Play, och kan ses där ett år framåt.

Förhandsinformation från SVT: "Programledarna Anna Lindman och Johanna Westman undersöker varför religioner har så mycket synpunkter på vad vi lägger på tallriken. I premiäravsnittet ställs frågan om vad gudarna tycker om att vi dödar djur för att få äta kött. Medverkar gör bland andra Pia Johansson, Jens Linder och Annika Spalde. Del 1 av 7."

[Hayabusa]
10/22/19, 9:51 AM
#145

#144 Aha, kommer "Gudarna" att medverka i någon form av panel?

[Göstage]
10/22/19, 10:00 AM
#146

#145 Det vette´gudarna- kanske när Särimner står på menyn?🙂

Annons:
[Jimmy.L]
10/22/19, 10:16 AM
#147

Vi får väl offra  en oxe eller två till gudarna, fast för vegangudar får vi väl offra 2 morötter  med.

[Göstage]
10/22/19, 10:35 AM
[Jimmy.L]
10/22/19, 10:55 AM
#149

Myt enligt veganer.

[Göstage]
10/22/19, 11:08 AM
#150

Veganer är grönsaksplågare- måtte blobbarna ta dem! 😡😉

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svamp-eller-djur-eller-helt-enkelt-bara-en-blobb

[Göstage]
10/22/19, 1:03 PM
#151

Den norske professorn  Odd Magne Harstad som doktorerade på idisslare hävdar att köttdebatten spårat ur i Norge, och att man absolut inte behöver äta mindre kött (utan att nödvändigtvis öka konsumtionen). 

Harstad vill se fler kreatur på bete - genom betesgången bidrar djuren till att förhindra förbuskningen av åkermark i träda och igenväxningen av obrukad småskog. Han talar om detta som en glömd klimateffekt.

Källa.

[Jimmy.L]
10/26/19, 11:46 AM
#152

Snart är sista köttbullen serverad på förskolan Gitarren. Som första kommunala förskola i Umeå testar man nu en helt köttfri meny. Efter försöksperioden hoppas förskolan att den helt vegetariska matsedeln blir permanent.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-ar-forskolan-som-ska-bli-helt-kottfri

[Jimmy.L]
10/26/19, 11:52 AM
#153

#152 Och om barnen inte vill ha grönsaker ska dom tvångsmatas. Barn har en förmåga det som är gott idag är äckligt i morgon.

Annons:
[Jimmy.L]
10/27/19, 12:31 PM
#154

Brorsan berättade att när dom serverar vegetarisk mat på hans dotters förskola så vägrar barnen äta. Och det hamnar i soporna.

[Jimmy.L]
10/28/19, 4:27 PM
#155

På fyra skolor i Norrköpings serverades nyligen vildsvinskött. Planen är att det ska serveras vildsvinskött på alla skolor i Norrköping.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/skolelever-i-norrkoping-testar-vildsvinskott

[Göstage]
11/1/19, 4:56 PM
#156

Den moderate riksdagsmannen Edward Riedl skrev  en insändare i Västerbottens-Kuriren med rubriken "Intoleranta vegetarianer borde lära sig vanligt hyfs" och blev mordhotad efter det.

Källa

Carmarino
11/1/19, 5:27 PM
#157

#156 Trodde det ingick i den veganska livsstilen att man skulle leva i fred med omgivningen. Tydligen inte.

Insändaren var ju väldigt sansad och absolut inte stötande på något sätt. Att bara komma på tanken att mordhota någon för att den personen inte vill bli påtvingad någon annans åsikter - det är ren diktatur.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/1/19, 6:02 PM
#158

Kött är mord börjar dom med sen trappas det upp med hot och våld.

[Göstage]
11/1/19, 6:18 PM
#159

Det blossade ju upp militant veganism i Umeå i mitten på 1990-talet då det brändes lastbilar på Scan, vandalism skedde mot McDonalds med mera. En del av det slog kanske rot.

[Jimmy.L]
11/1/19, 6:24 PM
#160

Finns ju vissa aktivister som ger sig på jägare, lantbrukare, pälsuppfödare än idag.

Annons:
Carmarino
11/2/19, 10:08 AM
#161

Kanske dags för köttätarna att göra samma sak mot veganerna. Nu när vi vet att växter både tänker och känner - och matar sina ungar.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner

Allting måste också äta för att leva. All föda är levande, så vem ska bestämma vilken grad av liv det är okej att avsluta?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/7/19, 10:40 AM
#162

"Lunds kommun har sedan några år tillbaka varit den kommun med högst andel ekologisk och KRAV-certifierad mat i skolor och äldreomsorg. Målet har varit 100 procent ekologiskt mat fram till 2020. Redan nu har Lund 84 procent, men nu vill en majoritet i kommunstyrelsen ta bort målet helt. – Det är orimligt för oss att nå upp till målet. Ekonomiskt kommer vi aldrig lyckas, säger Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kommunstyrelsen-i-lund-vill-ta-bort-ekologisk-mat

Verkligen en överraskande vändning- när man närmat sig målet 100% så väljer man istället att slopa det helt.

[Jimmy.L]
11/7/19, 10:58 AM
#163

#162 Vore intressant att veta vad det beror på, om dom serverar mer vegetariska rätter som hamnar i soporna.

[Jimmy.L]
12/2/19, 7:15 AM
#164

Sedan två år tillbaka har Växjö kommun ersatt nästan allt ris på skolmenyerna med bland annat matvete. Ett alternativ som kommunen menar ska vara både mer klimatsmart och hälsosammare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/darfor-bytte-vaxjo-kommun-ut-riset-till-matvete-pa-skolmenyerna

[Jimmy.L]
1/8/20, 3:26 PM
#165

Trots trakasserier och hot från djurrättsaktivister så viker inte kaninproducenten Malin Sundmark i Folkärna ner sig. Det är motiveringen från tidningen Land Lantbruk till varför hon utsetts till den person som gjort störst avtryck inom det svenska jord- och skogsbruket.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7380519

[Jimmy.L]
2/25/20, 1:40 PM
#166

I höstas blev det flera helvegetariska dagar i skolan för Ängelholmselever, dagar då det inte fanns kött på menyn. Men efter klagomål från elever, föräldrar och skolpersonal ska nu måltidsservice se över menyn igen. 

**– Våra elever äter inte lika mycket vissa dagar och det märks av på eftermiddagen när de blir trötta och hungriga, säger Emely Lindholm, måltidschef i Ängelholms kommun.
**

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/farre-vegetariska-maltider-efter-klagomal

Det visste jag från början. 😕

[Jimmy.L]
4/22/20, 3:57 PM
#167

Vittraskolan i Östertälje har brister i sin livsmedelshantering – igen. Nu ger miljökontoret ännu en anmärkning för att bland annat livsmedel har förvarats i fel temperatur.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/skolan-brister-i-livsmedelshanteringen-for-andra-gangen

Annons:
Draken
4/22/20, 5:27 PM
#168

Ena dottern och ena sonen har specialkost i skolan. Den ena har Mjölkfritt och den andra ska inte ha fisk, men det har jag stärkt med läkareintyg och intg från dietist som de bägge går hos.

Syrran jobbar på ett dagis och hon har mycket specialkost (hon är kokerska) Hittills har de inte kunnat säga  något om föräldrarna hävdar att barnen inte skall äta det eller det, därför att det strider mot deras religion. Nu måste man ha läkareintyg om barnen skall få specialkost, jag tycker det är bra.

Vegetariska alternativ finns det och även för de som inte äter fläskkött, men hallal slaktat får de absolut inte servera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
10/7/20, 8:28 PM
#169

Hemköp börjar snart ge högre bonus åt dem som köper grönsaker och köttsurrogat än åt dem som köper kött. Genom att belöna vad de definierar som ”goda handlingar” vill de ”knuffa” sina kunder i en klimatsmart riktning. När till och med matbutiken försöker styra ens val är det dags att utnyttja konsumentmakten, skriver Blanche Sande, redaktör Kompass magasin.

https://www.gp.se/cmlink/tacka-nej-till-hemk%C3%B6ps-uppfostrande-klimatpekpinnar-1.35185138

[Jimmy.L]
10/9/20, 10:21 AM
[Göstage]
10/20/20, 1:22 PM
#171

"På fyra kommunala skolor i Frölunda serveras enbart vegetariskt mat flera dagar i veckan – vilket har väckt missnöje hos föräldrar vars barn vägrar äta.
– Det har varit mycket konstiga röror och grytor, och barn gillar inte när allt ligger i samma gryta", säger en förälder till GP.

[Jimmy.L]
10/20/20, 1:28 PM
#172

#171: Jag förstår inte hur det kan vara klimatsmart att kasta massa mat.

[Jimmy.L]
10/27/20, 6:08 PM
#173

Sverigedemokraterna i Eslöv kräver att eleverna ska få mer kött vid skolmåltiderna. Partiet protesterar mot att kommunen satsar för hårt på vegetarisk mat.

– En typ av experiment där man använder konstiga rätter som de flesta inte alls känner igen, säger SD:s vice gruppledare Ted Bondeson till Skånska Dagbladet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sd-kraver-mer-kott-i-skolan-inte-vego/

[Göstage]
11/3/20, 8:57 AM
#174

Patrik Kronqvist på Expressen uppmanar till inköp av mer fransk mat till köket som svar på islamistiska staters uppmaning till köpbojkott av franska varor.

"Att fransmännen lever under ett konstant hot om nya islamistiska terrordåd kan vi svenskar tyvärr inte göra mycket åt. Men vi kan åtminstone försöka se till att de inte blir av med jobbet för att deras president står upp för yttrandefrihet och rätten att häda."---

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/backa-frankrike-frossa-i-anklar-och-champagne/

  • Redigerat 11/3/20, 8:58 AM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
11/4/20, 7:35 AM
#175

Efter en dom i EU-domstolen så är det nu tillåtet att sälja insekter som livsmedel. Insektsföretagaren Nils Österström i Orsa gläds åt beskedet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/nu-far-insekter-saljas-som-mat-insektsodlaren-nils-wow-antligen

[Jimmy.L]
11/9/20, 4:21 PM
#176

Skyddet för vad som är en falukorv och vad som är en hushållsost kan snart vara ett minne blott.

Falukorven och hushållsosten är Sveriges enda två produkter som går under ursprungsbeteckningen ”Garanterad traditionell specialitet”, som reglerar vilket recept som gäller. Men den beteckningen vill EU-kommissionen ta bort, rapporterar ATL. Såväl den älskade osten som korven kan därmed förlora sitt skydd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/falukorven-hotad-men-inte-champagnen

[Jimmy.L]
11/22/20, 7:10 AM
#177

Den inhemska vildsvinsstammen frodas och ställer till problem både i trafiken och inom jordbruket, trots det importerar vi drygt 2 000 ton vildsvinskött varje år, något som kritiseras av branschen för viltkött.

– Det är absolut inte bra, vi ska ta hand om det svenska viltet innan vi börjar importera, säger Arne Olsson, viltslaktare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/flera-tusen-ton-vildsvinskott-importeras-arligen-trots-inhemskt-overflod

[Göstage]
11/22/20, 8:49 AM
#178

#177 Berättigad undran! 🤔

Draken
11/22/20, 2:49 PM
#179

#175: Kanslke jag kan tjäna pengar på det också 😎 Jag har Dubiaodling hemma 🤣

#177 Ja det kan man ju fråga sig

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
11/22/20, 3:00 PM
#180

#179: Choklad doppade gräshoppor 😁

Draken
11/22/20, 5:33 PM
#181

#180: Ja, eller friterade kackerlackor 😎🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
12/2/20, 4:02 PM
#182

Kycklingkött som odlats i laboratorium kommer för första gången att få säljas. Singapore ger grönt ljus till labbköttet, som det första landet i världen.

Det amerikanska företaget Eat Just uppger att dess kött, som skapats av muskelceller från djur och sedan får växa till i bioreaktorer, numera får säljas i stadsstaten.

Enligt bolaget kommer köttet att säljas som nuggets och priset ska hamna i nivå med finare kycklingkött.

Globalt håller flera tiotals företag så att ta fram labbodlat fisk-, nöt- och kycklingkött, med förhoppning att knipa marknadsandelar i en ny nisch som enligt banken

https://www.nyteknik.se/innovation/singapore-forst-ut-godkanner-labbodlat-kott-7006113

Kycklingkött som odlats i laboratorium kommer för första gången att få säljas. Singapore ger grönt ljus till labbköttet, som det första landet i världen.
[Jimmy.L]
12/9/20, 5:42 PM
#183

Vi dricker mindre och mindre mjölk i Sverige, enligt en ny rapport från Jordbruksverket.
Under förra året drack vi knappt 70 liter per person och år, det motsvarar cirka två deciliter om dagen. Det är hälften så mycket som 1980.
Samtidigt äter vi 35 procent mer ost än 1980.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7620782

Vi dricker mindre och mindre mjölk i Sverige, enligt en ny rapport från Jordbruksverket. Under förra året drack vi knappt 70 liter per person och år, ...
Draken
12/10/20, 2:05 PM
#184

#183: det märker inte jag av här hemma ;) Det går ungefär 10 liter mjölk varannan dag ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/10/20, 2:15 PM
#185

#184: Du får skaffa en ko 😁

Draken
12/10/20, 2:17 PM
#186

#185: Jo jag har funderat på att ha en ko eller två i källaren, det blir billigare om inte annat 😜🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/10/20, 2:22 PM
#187

😁😁😁:

[Jimmy.L]
12/11/20, 6:32 AM
#188

SVT Nyheter Småland har tidigare berättat att intresset för ekologiska produkter har stannat av och att försäljningen av ekologiska mejeriprodukter gått ner de senaste åren. Enligt branschorganisationen Ekologiska Lantbrukare är en av orsakerna att det nu är svårare att hitta ekologiska produkter i butikerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/inte-lika-latt-att-hitta-ekoprodukter-i-hyllorna

SVT Nyheter Småland har tidigare berättat att intresset för ekologiska produkter har stannat av och att försäljningen av ekologiska mejeriprodukter gått ner de senaste åren. Enligt branschorganisationen Ekologiska Lantbrukare är en av orsakerna att det nu är svårare att hitta ekologiska produkter i butikerna. 
Annons:
[Jimmy.L]
12/14/20, 8:03 AM
#189

Skånemejerier är ett av Sveriges största mejerier. Företaget producerar en av landets mest sålda ostar, som säljs på ICA och Lidl.
Nu kan 200 sekunder med dold kamera avslöja mögelsnusk på fabriken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3J5zR/har-hyvlar-de-bort-mogel-pa-populara-osten--fangas-med-dold-kamera

Skånemejerier är ett av Sveriges största mejerier. Företaget producerar en av landets mest sålda ostar, som säljs på ICA och Lidl. Nu kan 200 sekunder med dold kamera avslöja mögelsnusk på fabriken.
[Jimmy.L]
12/14/20, 12:04 PM
#190

#189: Nu stoppar Ica försäljningen av osten.

– Det vi såg på filmen kändes inte acceptabelt, säger Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAkppj/osten-stoppas-efter-200-sekunders-avslojande

200 sekunders filmer visade hur Ica:s hushållsostar hyvlas och paketeras om hos Skånemejerier efter stora mögelangrepp. Nu stoppar Ica försäljningen av osten. – Det vi såg på filmen kändes inte acceptabelt, säger Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige.
Draken
12/14/20, 2:31 PM
#191

Tack och lov att vi aldrig har köpt den osten 🤢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
12/14/20, 3:43 PM
#192

Mögelost som mögelost…😉

[Jimmy.L]
12/14/20, 3:51 PM
#193

#192: 😁

Draken
12/14/20, 3:53 PM
#194

#192: Huuu gillar inte mägelost heller 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/14/20, 3:58 PM
#195

#194: Det som är så gott. Visst ja du é ju norrbagge då är det torsktunga.

Annons:
Draken
12/14/20, 4:01 PM
#196

#195: Ja , det eller "svalahau" 😎🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/14/20, 4:04 PM
#197

#196: Min norska är dålig vad är det?

Draken
12/14/20, 4:06 PM
#198

#197: Hmmm …Vill du verkligen veta vad det är ? 😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/14/20, 4:07 PM
#199

#198: Kör så det ryker..

Draken
12/14/20, 4:17 PM
#200

Okej, skyll dig själv 😂

Svalahau är en delikatess, främst i Nord Norge där jag kommer ifrån. Det är helt enkelt Kokt fårhjärna.

Den kokta hjärnan serveras i en urgröpt fårskalle, med surkål, potatis och en grönpepparsås ;)
Denna rätt serveras oftast direkt efter slakten på hösten, då man har alla råvaror "färska" så att säga ;)

Jag har smakat en gång, och det var inte så illa faktiskt. Påminner ganska mycket om fårikål ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/14/20, 4:21 PM
#201

#200: O fy tusan.

Kan bjuda dig på surströmming Mohahaha.

Draken
12/14/20, 4:40 PM
#202

#201: Sa ju att du fick skylla dig själv 😂😂

Nej fy fan. Surströmming är det värsta jag någonsin har smakat och luktat, då äter jag hellre svalahau 7 dagar i veckan 🤢😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
12/14/20, 4:48 PM
#203

#202: Kan sända dig några surströmmingsburkar 😁😁😁😁

Draken
12/14/20, 4:50 PM
#204

#203: Det skulle inte jag göra om jag vore du. Hämden kan bli VÄÄÄÄÄLDIGT ljuv …😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/14/20, 4:53 PM
#205

#204: Lite djungelvrål till dig som efterrätt 😁😁

Draken
12/14/20, 4:58 PM
#206

Djungelvrål är jättegött 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/14/20, 5:30 PM
#207

#189: 200 sekunders filmer avslöjade stora mögelangrepp i produktionen hos Skånemejerier.

Nu bekräftar mejeriet uppgifterna.

Enligt företaget paketerar man om tusentals ostar per år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8o2nr/skanemejerier-erkanner-vi-hyvlar-bort-mogel

200 sekunders filmer avslöjade stora mögelangrepp i produktionen hos Skånemejerier. Nu bekräftar mejeriet uppgifterna. Enligt företaget paketerar man om tusentals ostar per år.
Draken
12/14/20, 5:49 PM
#208

#207: Hoppas att de tar åt sig och faktiskt hittar grunden till problemet. och dessutom åtgärdar det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/15/20, 1:53 PM
#209

Med anledning av det senaste reportaget från Aftonbladet ang. Skånemejeriers borttagande av mögel ansåg vi att det var ett vilseledande reportage som skapar onödig oro och skräck pga ej tillräcklig information och kunskap om mögel på ost.

Det är extremt få mögel som kan bilda toxiner i ost. Det har bl.a att göra med att toxiner behöver socker och sockret (laktosen) är i princip borta på ytan på en färdiglagad ost.

Det vanligaste möglet på ost är roqeforti och är helt ofarlig. Detta mögel finns på våra blåmögelostar och kan ibland sprida sig och sätta sig på våra hårdostar och även till övriga ostar. Det är helt ofarligt.
Ett annat mögel vi använder mycket är vitmögelkulturen Candidum. Dessa två mögelsorter skyddar osten och skapar viktiga enzymer.
Det finns många andra mögelsorter som inte alla är önskvärda på ost och kan bero på hygienproblem.

Känt är att sedan 70 talet så doppade man ostarna innan vakuumpack i antibiotika på större Mejerier, bl.a Skånemejerier.
De kanske har plockat bort den lilla detaljen och fått problem efter det. Vi föredrar mögel framför antibiotika eller konserveringsämnen i osten i alla fall.

Vi är med i föreningen Sveriges Gårdsmejerister som är bekymrade för vilseledande viktig information. Vi själva arbetar med Mathantverk utan konserveringsämnen och antibiotika och med naturliga metoder utan fusk.
Från Sveriges Gårdsmejerister kommer det att begäras ett klargörande från personen som uttalade sig från Livsmedelsverket om vilka
mögelsorter som kan skapa toxiner på ost och i vilka miljöer.
Vi återkommer till er med mer information i ärendet när vi fått svar från Livsmedelsverket.

Annons:
[Jimmy.L]
12/16/20, 12:30 PM
#210

I måndags avslöjade 200 sekunder mögelsnusket på Skånemejerier.

Mejeriet uppger att man ompaketerar över 6 000 ostar om året – bland annat på grund av mögelangrepp.

– Det är inte tillåtet, säger Petter Jonsson, avdelningschef på Livsmedelsverket.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJngpj/livsmedelsverket-om-skanemejerier-inte-tillatet

I måndags avslöjade 200 sekunder mögelsnusket på Skånemejerier. Mejeriet uppger att man ompaketerar över 6 000 ostar om året – bland annat på grund av mögelangrepp. – Det är inte tillåtet, säger Petter Jonsson, avdelningschef på Livsmedelsverket.
[Jimmy.L]
12/17/20, 5:41 PM
#211

Trött man blir på veganer som säger vad man ska äta.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/aPOgM7/corona-annu-ett-skal-att-skippa-julskinkan

Debattören: Att välja bort kött på julbordet har aldrig varit mer motiverat
Draken
12/18/20, 12:55 PM
#212

SUCK Ja vad skall man säga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
12/21/20, 6:53 AM
#213

#210: Skånemejerier har hyvlat bort mögel från ostar i mer än tio år, uppger källor.

Efter 200 sekunders avslöjande lämnar företaget nu felaktiga uppgifter till oroliga konsumenter.

Samtidigt vittnar flera nuvarande och tidigare anställda om att ostar som “kasseras” blir rivost eller säljs vidare till produktion av mjukost.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Vq2/nya-uppgifter-mogliga-ostarna-saljs-vidare--for-att-bli-mjukost

Skånemejerier har hyvlat bort mögel från ostar i mer än tio år, uppger källor. Efter 200 sekunders avslöjande lämnar företaget nu felaktiga uppgifter till oroliga konsumenter. Samtidigt vittnar flera nuvarande och tidigare anställda om att ostar som “kasseras” blir rivost eller säljs vidare till produktion av mjukost.
[Jimmy.L]
12/22/20, 7:19 AM
#214

För två år sedan hade tolvårige Samuel ett enda husdjur – en ödla. Nu har han mer än 15 ödlor och 20 000 andra insekter i ett slutet ekosystem i sovrummet. Men för Samuel stannar inte intresset där, han har också testat att äta av sin egen samling.

– Min dröm är att ha ett företag där jag säljer insekter och ödlor, säger Samuel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/samuel-borjade-med-100-inskter-nu-ager-han-20-000-och-flertal-sorter

För två år sedan hade tolvårige Samuel ett enda husdjur – en ödla. Nu har han mer än 15 ödlor och 20 000 andra insekter i ett slutet ekosystem i sovrummet. Men för Samuel stannar inte intresset där, han har också testat att äta av sin egen samling. – Min dröm är att ha ett företag där jag säljer insekter och ödlor, säger Samuel.
[Jimmy.L]
12/22/20, 7:19 AM
#215

Anders Engströms intresse för att äta insekter väcktes redan 2013 då en FN-rapport om framtidens mat släpptes. Nu planerar han för att lämna sitt heltidsjobb inom mediabranschen för att driva eget inom insektsätar-näringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vi-kanske-ska-ha-insektstorsdag-istallet-for-tacotorsdag

Anders Engströms intresse för att äta insekter väcktes redan 2013 då en FN-rapport om framtidens mat släpptes. Nu planerar han för att lämna sitt heltidsjobb inom mediabranschen för att driva eget inom insektsätar-näringen.
[Göstage]
12/22/20, 7:43 AM
#216

#215 Nu kan han väl äta sig mätt? 😉

Den som köpt en julgran de senaste veckorna har inte bara tagit med sig ett träd in genom dörren – utan ett helt ekosystem. Enligt Marcus Stensmyr, lektor i
Annons:
[Jimmy.L]
12/22/20, 8:03 AM
#217

#216: Julbord. 😁

kamera0710
12/22/20, 3:33 PM
#218

Grillade kackerlackor är en delikatess, enligt vissa som provat. Och nog känner jag spontant att jag kan äta insekter likaväl som annat animaliskt protein, om det hanterats och tillagats på ett säkert sätt.

[Jimmy.L]
12/22/20, 3:57 PM
#219

#218:

kamera0710
12/22/20, 4:00 PM
#220

#219 Ja, jag vill såklart också att smaken ska tilltala, om det inte är en nödsituation.

[Jimmy.L]
1/7/21, 8:08 PM
#221

Gymnasieeleverna i Karlskoga och Degerfors erbjuds nu enbart vatten som måltidsdryck vid lunchen i och med vårterminens start. Bakgrunden är ett besparingsbeslut fattat i folkhälsonämnden förra våren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gymnasielever-far-nu-vatten-som-maltidsdryck-i-karlskoga

Gymnasieeleverna i Karlskoga och Degerfors erbjuds nu enbart vatten som måltidsdryck vid lunchen i och med vårterminens start. Bakgrunden är ett besparingsbeslut fattat i folkhälsonämnden förra våren. – I början av förra budgetprocessen ålades förvaltningarna spara 12,4 miljoner kronor. Vi gjorde en översyn och kunde konstatera att flertalet gymnasieelever inte dricker mjölk. Näringsinnehållet är inte heller lika viktigt för åldersgruppen och det finns även miljöskäl bakom, säger Martin Hårsmar (M), ordförande i folkhälsonnämnden. Beslutet var enhälligt i nämnden. Cirka 100 000 kronor beräknas besparingen bli. Förslaget klubbades i kommunfullmäktige den 15 juni 2020. – Vi ställde oss frågan:  Vad är det viktigaste? Är det lärare eller mjölk? Nu ser ekonomin bättre ut och vi får se vilka reaktioner vi får. Det är ju ett beslut som kan omprövas, säger Hårsmar.
[Jimmy.L]
1/8/21, 8:20 AM
#222

Potatisen har blivit utsedd till årets livsmedel 2020 – det här visar en undersökning som branschorganisationen Livsmedelsföretagen gjort.

https://sverigesradio.se/artikel/7641931

Potatisen har blivit utsedd till årets livsmedel 2020 – det här visar en undersökning som branschorganisationen Livsmedelsföretagen gjort. Andreas Wiklund ...
[Jimmy.L]
1/16/21, 9:11 AM
#223

Det våras för mjölmasken!

EU:s livsmedelsmyndighet har godkänt insekten som livsmedel – vilket öppnar för bred försäljning av insekten.

– Det här kan bana väg för det första EU-omfattande godkännandet, säger Ermolaos Ververis på myndigheten till Guardian.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/gront-ljus-for-att-ha-mjolmask-i-maten/

Kan bli första steget mot ett EU-omfattande godkännande av livsmedlet.
Annons:
kamera0710
1/16/21, 9:21 AM
#224

Läste i en bok om husdjurshållning att mjölmaskar är ganska näringsfattiga. (Många som håller ödlor och liknande utfodrar ju med dem.)

Draken
1/16/21, 12:20 PM
#225

#223: Mjölmaskar utfodrar jag Leopardgeckona med. Jag skulle nog inte vilja äta dem själv 🤢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
1/16/21, 12:22 PM
#226

#225: Sundsvalls nya nationalrätt surströmming med mjölmask 😂😂

Draken
1/16/21, 12:26 PM
#227

#226: Å fy fan vad vidrigt 🤢🤮

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
1/16/21, 12:35 PM
#228

#227: 😂😁

[Jimmy.L]
1/17/21, 1:42 PM
#229

Det råder nu brist på svenskt nötkött i Sverige, något som märks av i ICA-butikerna som skyltar köttdisken med information till kunderna.
Bristen beror på torkan 2018 som bidrog till att färre kalvar föddes vilket nu leder till att färre är redo för slakt.

"Det kommer vara utmaningar ända in i maj", säger Mats Heljestrand Kategorichef för kött på ICA Sverige

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-svenskt-notkott-efter-torkan-2018

Det råder nu brist på svenskt nötkött i Sverige, något som märks av i ICA-butikerna som skyltar köttdisken med information till kunderna.   Bristen ...
[Göstage]
1/19/21, 7:40 PM
#230

Gustav Björklund Larsen presenterar sig som lärarstudent och socialdemokrat under ett debattinlägg på Expressen debatt. "Är värderingarna bara ett poserande?", undrar han om sådant han ser och upplever i sin närhet.

"I den unga coola medelklassen florerar vegetariska recept, ekologiskt kaffe, en och annan yogaentusiast. Och så knarket förstås. De samverkar i en tydlig trend kring livsförverkligande, i synnerhet i utelivet. Klubbar serverar bara vegetariska hamburgare eller slopar mjölken i kaffet. Samtidigt snortas det hejvilt på toaletterna. På de coolaste svartklubbarna röks marijuana helt öppet."---

"Alltså. Vi ska dricka fairtradekaffe på vardagar, servera närproducerad kålrot i stället för julskinka. Vi ska rösta rött, kanske till och med vara anarkister, och göra allt för att stå emot utsugarkapitalismen. Vi ska vara antirasister och klaga på boendesegregationen.

Men på helgen glömmer vi bort allt vad etisk konsumtion heter. Då ska vi köpa knark av en tonåring från förorten. Våra pengar hamnar direkt i gängens ficka, för att finansiera vapnen som en dag skjuter tonåringen vi köpte knarket av."---

"Jag tror att de flesta förstår att knarket medför konsekvenser för vårt samhälle, och att det inte hänger ihop med diverse progressiva ideal. Ändå fortsätter knarkandet. Antingen så är det dubbelmoral. Den som köper knark vet att det är dåligt men gör det ändå. Eller så är det ett slags individualistiskt identitetsbyggande. Vegetarianismen, vänsteridealen, weed. Värderingarna och knarket är bara ett poserande för att följa med den senaste trenden."

Kanske en liten kick i baken till Aftonbladet, som ju dykt djupt i ämnet Djursholm och partydrogerna på sistone- måhända lättare för dem att se grandet i sin nästas öga än bjälken i det egna? 🤔

I den unga coola medelklassen florerar vegetariska recept, ekologiskt kaffe, en och annan yogaentusiast. Och så knarket förstås. De samverkar i en tydlig trend kring livsförverkligande, skriver Gustav Björklund Larsen.
  • Redigerat 1/19/21, 7:42 PM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
1/19/21, 8:00 PM
#231

#230: Klockrent 😁

Draken
1/19/21, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Innebär detta att jag kan hävda att jag odlar maten i hemmiljö och kan bli grossist 🤔😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
1/20/21, 7:05 AM
#233

#232: Det innebär att du får äta upp dom. 😁

Draken
1/20/21, 12:30 PM
#234

Skulle inte tro det 🤢 men det finns ju dårar som faktiskt äter dem 🤢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
1/20/21, 12:47 PM
#235

#234: Är bara gapa och svälj. 😏

Emo
1/20/21, 12:58 PM
#236

#234 Hungriga barn bör inte kallas dårar.

#235 Ja, det är det de gör.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Draken
1/20/21, 1:22 PM
#237

#235: 🤢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
3/8/21, 9:08 PM
#238

Kocken Per Morberg välkomnar att fler äter vegetariskt men ifrågasätter samtidigt att många väljer halvfabrikat som enligt honom innehåller så mycket smuts.

– Med smuts menar jag tillsatser och ämnen för att maten ska bevaras. Samtidigt tror han att kött kommer fortsätta att ätas i hundratals år.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/det-ar-sa-mycket-smuts-i-maten

Kocken Per Morberg välkomnar att fler äter vegetariskt men ifrågasätter samtidigt att många väljer halvfabrikat som enligt honom innehåller så mycket smuts. – Med smuts menar jag tillsatser och ämnen för att maten ska bevaras. Samtidigt tror han att kött kommer fortsätta att ätas i hundratals år.
[Jimmy.L]
4/5/21, 7:33 AM
#239

Många bakar hemma och lagren av svenskt vetemjöl börjar sina, vilket märks ute i affärerna, säger spannmålstrader Jenny Eriksdotter i Vadstena.
"Framför allt korvbröden är det ett högt flöde på i butikshyllorna", säger hon.
Hon får medhåll från lanthandlare Tord Karlsson utanför Mjölby, men spannmålschef Mikael Jeppsson på Lantmännen är helt lugn över tillgången på vetemjöl.

https://sverigesradio.se/artikel/vetet-sinar-storsaljaren-korvbrod-kan-vara-i-fara

Många bakar hemma och lagren av svenskt vetemjöl börjar sina, vilket märks ute i affärerna, säger spannmålstrader Jenny Eriksdotter i Vadstena. "Framför ...
[Jimmy.L]
4/10/21, 6:26 AM
#240

Ulrika Lööw Nilsson och Pi Nilsson vill hålla liv i den skånska traditionen med spettekaka.

I maj öppnar de sitt eget bageri i Vä utanför Kristianstad.
"Det är ett hantverk att försöka få rätt mängd smet på varje lager, och hinna baka innan man lägger på ett nytt", säger Ulrika som bakar efter recept från sin farfars farmor.

https://sverigesradio.se/artikel/ulrika-haller-skansk-tradition-vid-liv

Ulrika Lööw Nilsson och Pi Nilsson vill hålla liv i den skånska traditionen med spettekaka. I maj öppnar de sitt eget bageri i Vä utanför Kristianstad. "Det ...
[Göstage]
8/13/21, 8:56 AM
#241

Jordbrukaren och politikern (MedbS) Edward Nordén skriver på Ledarsidorna att svenska folket lagt jordbrukspolitiken i händerna på urbana politiker och miljörörelser. Priset vi får betala är okunnighet om matproduktionens villkor och högre livsmedelspriser.

"Tusentals år av att domesticera, eller anpassa, växter och djur för vår överlevnad har på två knappa generationer blivit något diffust.
En alltmer urbaniserad svensk befolkning som har tappat kopplingen till den svenska kulturhistorien vet inte mycket mer om det svenska bondelivet än en nyanländ flykting eller en turist.

Den lyckligt ovetande bonden har under en längre tid överlåtit debatterandet, informerandet och problemformuleringsprivilegiet till miljörörelser och fromma förhoppningar från innerstadens mesta tyckare. Det har inte varit lyckosamt. Istället har miljöorganisationer utan koppling till jordbruk tillsammans med medier, influencers och politiker format problemformulering och de följande budskapen.

Budskap som går några varv mellan medier, politiker och väljare för att sedan återkomma i form av regleringar och lagar som får jordbrukare att snarare lägga ned sin verksamhet än utveckla den."---

Edward Nordén, lantbrukare och aktiv i Medborgerlig Samling, tar sig an den svenska livsmedelsproduktionen. En sektor som blivit mer och mer styvmoderligt behandlad av media och de politiska partie...
[Jimmy.L]
8/15/21, 6:43 AM
#242

Den ekologiska maten tappar i försäljning efter att under flera år ökat. Under år 2020 såldes det ekologiska livsmedel för 27,7 miljarder kronor jämfört med 28,2 miljarder 2019. En minskning med en halv miljard kronor enligt Ekoweb, som varje år gör en rapport över den ekologiska livsmedelsförsäljningen.
https://www.svt.se/nyheter/ekomat-tappar-i-forsaljning-narodlat-viktigare-for-konsumenterna

Den ekologiska maten tappar i försäljning efter att under flera år ökat. Under år 2020 såldes det ekologiska livsmedel för 27,7 miljarder kronor jämfört med 28,2 miljarder 2019. En minskning med en halv miljard kronor enligt Ekoweb, som varje år gör en rapport över den ekologiska livsmedelsförsäljningen. 
Upp till toppen
Annons: