Debatt

Maten- vår nya religion?

2018-10-16 08:06 #0 av: Göstage

Såg nyligen ett nyhetsinslag - tyvärr hittar jag ingen länk- om en skolbespisning där man har givit upp inför alla specialmatsedlar som elever begärt, ofta styrkta med intyg från målsman. Det hela hade fått orimliga proportioner, så nu var man tvungen att säga stopp och kräva att begäran om anpassad mat måste styrkas med läkarintyg. Nu räcker det inte längre med förklaringar som "min förälder har läst att det kan vara skadligt".

Ur en artikel från SVT om vilka som påverkar ungdomars matidentitet:

"Tränaren, föräldern, tv-kocken och hemkunskapsläraren. Ungdomar får budskap om vad de ska – och inte ska – äta. En ny studie visar att unga ser maten de äter som en del av sin identitet.
Universitetsadjunkten Jenny Rendahl står bakom studien, som är genomförd på institutionen för kost- och idrottsvetenskap på Göteborgs Universitet. Hon har träffat 42 ungdomar i sin undersökning och upplever att många är duktiga på att ifrågasätta budskap om kost och hälsa."---

"Jenny Rendahl menar att det är viktigt att prata om mat och normer kring ätande, för att kunna ifrågasätta dem. Flödet av information är stort i det moderna samhället, och budskapen kommer inte bara från media utan även från personer i vår närhet. Det som anses vara farligt ena dagen kan vara ofarligt nästa.
– Vi behöver lyfta upp det här till ytan, vrida och vända på det. Vem får vi budskapen ifrån? Hur granskar vi dem kritiskt? Det här är inte bara en fråga för ungdomar, utan även för vuxna, säger hon."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-mat-viktig-del-av-ungas-identitet

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-16 08:14 #1 av: Göstage

Att barnen tar intryck av omvärlden är självklart, och inte minst då hemifrån. Det finns forskare som ser en väckelserörelse i mattrender även hos vuxna, och ett sätt att uttrycka sin personlighet inför andra genom sitt val av mat. (Detta gäller alltså i fall där det inte föreligger några medicinska skäl till specialkost.)

"Dieten med sina tydliga kostregler ersätter religionen i det sekulariserade Sverige. Det är förklaringen till att så många just nu följer individuella dieter, menar två svenska forskare.

Många följer i dag dieter och det är inte längre pinsamt att inför ett restaurangbesök eller en privat fest höra av sig och begära individuellt anpassad specialmat. Varför så många anammat det här sättet att tänka kring mat är något flera olika typer av forskare finner intressant.

Susanne Wigorts Yngvesson, professor i etik vid Stockholms teologiska högskola, tycker sig se likheter mellan viljan att följa dietens regler och religionen.
– I den kristna mystiken talar man om underkastelsen som en sorts frihet. Genom att avstå något, att uppoffra mig själv, lida lite känner jag att jag gör något gott, säger hon.
Hon tycker sig se liknande drivkrafter bakom att hänge sig åt en diet och att följa en trosåskådning.
– Dieten kan fylla en livsmening så man ingår i ett sammanhang och får en meningsbärande gemenskap, säger hon.

Richard Tellström, etnolog som bland annat arbetar för Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet med kost- och måltidsfrågor, kallar dieter som LCHF eller veganism för kulturella kostavvikelser. Han menar att Sverige är ett perfekt land för den som vill följa en sådan diet.
– Sverige är ett extremistland, säger han. Här är traditioner, religion och gruppgemenskap betydligt mindre viktigt än det är i de flesta andra länder, säger han. Vi har väldigt extrema värderingar – sekulära och förnuftsmässiga."---

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-foljer-sa-manga-svenskar-dieter

Mer om det här ämnet i ”Bästa dieten”, tisdagar 21:00 SVT1 och på SVT play redan nu.

Programpresentation: "Vetenskapsreality där fyra svenska par bryter gamla vanor och testar varsin ny diet. De stränga kostreglerna för veganer och LCHF chockar paren. Hur ska de kunna överleva under en hel månad utan salami eller bröd? 5:2-fastan känns som en vinstlott för livsnjutarna och den stressade småbarnfamiljen börjar ana att den nya dieten kommer att innebära stora omställningar för dem. Paren möter forskarna och får lämna prover. Alla är spända på hur deras kroppar ska förändras av den nya kosten. Del 1 av 3."---
Kommer att kunna ses i SVT Play till 14 apr 2019 23.59 (6 månader)

Anmäl
2018-10-16 08:45 #2 av: Göstage

Inte minst tycks sociala medier ha en avgörande betydelse för möjligheterna att föra ut sina kostvanor till allmänt beskådande. Patrik Wincent, beteendeterapeut, författare och medverkande i TV-serien "Lyxfällan" skriver på Expressen debatt:

"Psykologer vid Brunel University i London genomförde en studie där de tillfrågade 555 användare på Facebook om de fick undersöka personlighetsdrag och motiv kring deras statusuppdateringar. De fick fylla i en enkät online kallad Big Five, där man tittade på olika personlighetsdrag, och resultatet blev följande:
• Personer med låg självkänsla lade upp fler statusuppdateringar om relationen med sin partner.
• Människor med narcissistiska drag uppdaterade mer frekvent om sina prestationer. När de fick många gillaklick stärktes deras beteende tack vare den uppmärksamhet de fick och längtade efter.
• Dessa människor med narcissistiska drag skrev också flera statusuppdateringar om sin kost och om hur de motionerade. De använde Facebook för att visa sina resultat och sitt utseende."---

https://www.expressen.se/debatt/din-sjalvupptagenhet-kan-bli-en-dodlig-drog/

Anmäl
2018-10-18 11:38 #3 av: Göstage

#0 Här är länken som åberopades  i TS.

"Kräsna barn och föräldrar? Eller motiverade krav för medicinska behov? Fler kräver specialkost i skolan, men skolköken tvingas nu dra i handbromsen för att minska mängden. Det är dyrt, krångligt och riskfyllt. Alltfler kommuner kräver nu därför intyg från sjukvården."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolmaten-skolor-vill-minska-onskekosten

Anmäl
2018-10-18 16:32 #4 av: Novachan

Jag tycker det spelar stor roll vilka former av specialkost som är i fråga.

Medicinsk behov: Självklart! Och jag tycker absolut att intyg från vården ska lämnas till skolan. Kan berätta om ett exempel av en händelse från när jag gick i skolan om en person jag känner:

Personens föräldrar hade sagt till skolan att hen inte tålde en viss grönsak (oavsett form eller tillagning), alltså som att det var pga allergi. Hen hade därför specialkost från skolan när måltider som innehöll den grönsaker serverades. Men en gång råkade hen äta av den vanliga maten ändå och personalen blev jätteoroliga när de upptäckte det. Men det visade sig att föräldrarna hade ljugit för skolan och hade sagt så bara för att hen var kräsen med att äta den grönsaken hemma... Sen kan man tycka att personalen borde haft bättre koll men eleven har också ett visst ansvar (iaf från vissa åldrar) när hen vet att den har specialkost och varför. I detta fall visste hen hur det egentligen var, men skolan trodde något helt annat... tänk hur personalen upplevde detta... och vad de hade kunnat utsätta barnet för helt i onödan i tron om allergisk reaktion...

Vegan och/eller Vegetarisk: Vegetarisk skolmat har ju funnits ett antal år nu och det verkar ju fungera bra och vara uppskattat så det tycker jag allt kan vara kvar, om man inte ska ersätta det helt med vegansk skolmat, blir onödigt dyrt att ha båda alternativen när vegetarianer kan äta vegansk mat.

Religiösa skäl: Nej. Om man inte kan äta vissa typer av kött så finns ju det vegetariska alternativet. Om det finna andra exempel än kött så får man kolla upp dem, men jag känner bara till när vissa typer av kött inte kan ätas pga religiösa skäl.

Kräsen: NEJ. För krångligt och kostsamt m.m. Man kan alltid välja bort delar av en måltid som man inte vill äta. Vi hade också alltid knäckebröd och smör tillgängligt så i värsta fall åt vissa elever vid enskilda måltider bara mackor (ser det inte som en bra ersättning men de behöver inte svälta). Tror jag aldrig känt eller sett någon som åt det varje dag. Minns också att vi hade tillgång till lite olika sorters kryddor; salt, peppar, grillkrydda och ett tag aromat. Tror vi även hade tillgång till oregano och andra kryddor i vissa perioder. Olika kryddor tycker jag absolut att man kan erbjuda i alla matsalar!

Jag minns inte om det är otillåtet att ta med mat hemifrån eller inte, men om alla skulle göra det skulle det bli väldigt jobbigt; maten ska förvaras någonstans fram till lunch under skoltid (dem ska också hålla hela vägen fram till skolan) - blir många kylskåp, visst alla mat behöver inte vara i kylskåp men tänk hur det kan bli under de varma månaderna. Blir att köpa många mikrovågsugnar och det kommer ta tid från eleverna med att stå och köa för att värma sin mat - man får fråga sig om detta är snällt mot miljön i jämförelse med hur vi har det nu. Vad gör man med barn som glömmer att ta med sin lunch eller att det händer något med den ex. matförvaringen har råkat öppna sig själv eller att maten tappas ut... Detta blir också dyrare för alla föräldrar (både tid- och pengamässigt), speciellt för de som redan har det knapert ekonomiskt. Det är heller ingen garanti till att barnet får tillräckligt näringsrik mat eller tillräckligt med mat. Vi har ju skolmat för en sorts garant så att alla barn har möjligheten att få i sig minst ett mål om dagen och att maten har någon form av näring, även om barnet oturligt nog hade väldigt dåliga förhållanden vad gäller tillgången till mat hemma. Nu är det nog inte så pass illa som det var när man började med skolmat från första början men vi vet att det fortfarande finns barn som kan leva under dåliga förhållanden hemma - föräldrar eller ekonomi som förhindrar till full tillgång av mat.

Jag tror också att det blir krångligt även om man ger enskilda familjer tillåtelse till att barnet tar med mat hemifrån till skolan. Ovanstående problem kvarstår, även om det är i mindre grad, men det kan också påverka andra elever - iaf hos yngre barn (avundsjuka), kanske kan ge anledning för att andra att börja mobba barnet med mat hemifrån,(?)

Anmäl
2018-10-18 20:51 #5 av: Lonaa

Intressanta synpunkter!
Under min skoltid fanns det inte ens vegetarisk kost i skolan - och om man inte hade intyg från förälder/målsman så var man så illa tvungen att äta det som serverades. Bokstavligen, för man fick inte ta själv och påverka portionens storlek och inte fick man slänga maten heller ("tänk på de svältande barnen i Afrika". Tja, de hade gärna fått min leverportion!). Husmor stod och övervakade, dock utvecklade man diverse sätt att kunna dölja så mycket blodpudding som möjligt i en servett...

På gymnasiet kunde vi välja att inte äta i Bamba, där fanns det dessutom alltid filmjölk och knäckebröd som alternativ, bra tycker jag!

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-10-18 22:49 #6 av: Novachan

#5 Att tvinga barn att äta saker tycker jag skolan inte ska göra, vare sig mängd eller "för att de ska smaka på allt", men de kan uppmuntra till att slänga så lite mat som möjligt genom att försöka motivera barn till att bara ta det man vet man kommer äta upp och/eller gå och ta mat fler gånger. En bättre motivering än "tänk på de svältande barnen i Afrika" är nog att man inte ska slösa och hur det påverkar miljön, fast att det finns folk som svälter fungerar på mig. Om man nu ändå måste smaka på allt så borde det vara självklart att man får spotta ut smakprovet om man så vill/behöver. De finns ju de som får dåliga associationer till mat och ännu värre vissa fall med ätstörningar pga skolas beteende angående att man tvingat barn på något sätt med mat.

Var ingen av skolorna jag gick i som man inte fick ta maten själv, men var någon gång någon rätt som hade blivit kladdigt för eleverna om de skulle ta maten själva så då stod en från personalen och delade ut (t.ex. typ kycklingklubba som låg i spad eller något annat åt det flottiga hållet)

Anmäl
2018-10-19 06:30 #7 av: Emo

Tvång när det gäller mat, ställer bara till elände. Bra inkörsport till skolk.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-10-19 08:23 #8 av: Göstage

Expressens ledarsida hänger på skolkostdebatten och skriver bland annat:

"Kraven på specialkost tilltar i svenska skolor och det är ett problem. Ju rikligare meny ett skolkök har, desto mer råvaror och personal behövs. Önskekosten kostar kort sagt pengar. 

När många olika rätter ska lagas ökar dessutom risken för att de barn som har verkliga och allvarliga kostproblem, som allergier, får i sig något farligt.
Allergiker, liksom glutenintoleranta och barn med andra medicinska problem har rätt till specialkost, vilket ju är helt rimligt. Men dessutom, skriver Livsmedelsverket, kan elever få särskild mat "om önskemålet har samband med någon av de diskrimineringsgrunder som har fastställts i diskrimineringslagen (bland annat religion eller annan trosuppfattning och funktionsnedsättning)" 
Diskrimineringstänkandet krånglar till det eftersom det öppnar dörren för otaliga subkulturer som kan anse sig vara diskriminerade."--- 

Trenden med ökande krav på specialkost lär knappast avta. I takt med att maten har blivit en överflödsartikel har den förvandlats från föda till identitetsmarkör. Och ju bättre privat standard folk får, desto högre blir välfärdskraven."--- 

"Nu finns det skolor som har börjat kräva medicinska intyg för att servera specialkost, med gott resultat. Så borde alla seriösa skolor göra. Ett näringsrikt utbud i skolmatsalen med vanlig kost samt ett vegetariskt alternativ, som alla kan äta oavsett religion, är gott nog.
De föräldrar som ändå är missnöjda får helt enkelt börja packa matlådor." 

https://www.expressen.se/ledare/skolor-bor-strunta-i-bortskamda-krav-pa-maten/

Anmäl
2018-10-19 11:40 #9 av: Carmarino

I de flesta andra länder så får inte skolbarnen gratis mat. Kanske något att tänka på för de svenska skolungdomarna - och deras föräldrar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-19 11:43 #10 av: Novachan

Vi har mycket större och allvarligare problem vi behöver lägga fokus, tid och pengar (skattepengar) på. Men man kan ju alltid se över den nuvarande skolmaten om den håller måtten som de ska, kvalité, leverantör osv, men det kanske man redan gör också? Vissa leverantörers mat smakar ju bättre än andra...

Anmäl
2018-10-19 11:48 #11 av: Hayabusa

#9 Exakt!

Anmäl
2018-10-19 11:59 #12 av: Göstage

En krönikör i ATL, lantbrukets affärstidning, skrev i vintras om maten som identitetsmarkör. 

"Vår mat blir i allt högre grad en identitetsmarkör. Vad vi äter handlar inte bara om vad som är gott eller vilka näringsämnen vi behöver utan i allt högre grad även om ideologi och grupptillhörighet.
På samma sätt som vi länge markerat tillhörighet till olika grupper med politiska åsikter med våra kläder (vem minns inte palestinasjalen?) börjar maten få en liknande innebörd. Vi tillskriver den allt mer mening. Svensk eller utländsk? Ekologisk eller konventionellt odlad? Hur påverkar den klimatet? Är den hälsosam?
Allt detta är frågor som tar allt mer plats i den offentliga debatten, och det avspeglas i vårt beteende. 

När Ungdomsbarometern förra året frågade ett stort antal unga mellan 15 och 24 om deras matvanor svarade runt 20 procent att de var ”vegovänliga”, det vill säga, vegetarianer, veganer eller i allmänhet försökte äta så lite kött som möjligt.
Årets siffror visar att den gruppen hade ökat till närmare en tredjedel, 30 procent. En betydande ökning på så kort tid som visar hur stark vegotrenden är. Samtidigt framgår det också att flera av de personer som uppger sig vara vegetarianer inte är det, man ”fuskar” med att äta kött ibland. 

Ännu märkligare blir detta fenomen när man undersöker personer som uppger att de har matintolerans som celiaki (ibland kallat glutenintolerans) och laktosintolerans, dessa har ökat drastiskt i antal. Detta utan att de faktiska medicinska diagnoserna har gjort det samma. Antalet som verkligen har matintolerans är fortfarande bara några få procent av befolkningen. 

I en studie undersöktes ett antal personer som sade sig vara laktosintoleranta, en stor del visade sig inte ha några medicinska problem. Identifieringen är viktigare. Man får mer status av kompisarna om man är en laktosintolerant vegetarian än om man käkar helt vanlig falukorv."---

https://www.atl.nu/ledare/maten-som-statusmarkor-skapar-ovantade-mojligheter/

Anmäl
2018-10-19 12:01 #13 av: Göstage

#12 Tyvärr saknades länk till den åberopade studien. Kanske är det den här, som  dock är gjord på litet underlag.

"Uppdrag granskning bad tolv gymnasieelever som tror att de är laktosintoleranta att göra ett DNA-test. Det visade att bara två bär på anlaget som gör att man kan utveckla laktosintolerans."---

"Astrid Matsdotters testresultat visar att hon inte bär på anlaget som gör att man kan utveckla laktosintolerans.  

– Det känns ändå ganska rimligt för ingen annan i min familj är laktosintolerant. Så att ja, men jag tänker fortfarande på mig själv som laktosintolerant. 

Blir du inte nyfiken på om det kanske är något annat och vill gå och testa? 

– Alltså lite nyfiken, det är väl så att jag borde gå och kolla upp det för jag har frikort, så det är gratis, men ja någon gång kanske, det får vi se, säger Astrid Matsdotter."--- 

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/trodde-de-var-laktosintoleranta-saknar-anlag

"Av alla jordens länder är Sverige ett av dem som har minst andel laktosintoleranta, det handlar om några få procent. Ändå ligger vi i topp när det gäller att konsumera laktosfria produkter. Hur går det ihop?"---

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/marknaden-for-laktosfritt-har-exploderat-men-fa-svenskar-ar-intoleranta

Anmäl
2018-10-19 12:08 #14 av: Hayabusa

När jag är på restaurang så brukar jag kräva en meny som är till 100% anpassad & utformad efter mina behov och önskemål. Härligt och bekräftande att få DEN uppmärksamheten från kökspersonal och serveringspersonal. Om inte - kränkt och räkna med anmälan/lågt betyg på sociala media...

Nörd

Anmäl
2018-10-19 12:31 #15 av: Jimmy.L

#14 Skrattar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-10-19 12:39 #16 av: Hayabusa

...på ämnet "unik":

Anmäl
2018-11-06 13:33 #17 av: Göstage

"Skolan är enligt lag skyldig att ge elever med medicinska och religiösa skäl specialanpassad mat. Men den ökande andelen föräldrar och barn som kräver ”önskekost” har gått för långt. Nu ger Livsmedelsverket skolor rådet att besluta hur tillmötesgående de egentligen ska vara med matpreferenser.

– Många skolor översvämmas av enskilda anpassningar om önskekoster och skolor kan inte servera à la carte-menyer. Vi går ut med det här rådet för att förenkla för köken, säger Livsmedelverkets nutritionist Anna-Karin Quetel."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-minska-onskekost-som-specialkost

Va!? Inget mer "kan jag få se menyn, tack?" i skolan?Förskräckt

Anmäl
2018-11-06 13:39 #18 av: Hayabusa

#17 Vidrigt! En meny för alla behov & önskemål - är det verkligen för mycket begärt???!!!

...ja, det är det. På tok för mycket.

Anmäl
2018-11-06 13:46 #19 av: Jimmy.L

Det har gått för långt blir nästa steg att kräva Wagyu Biff eller hummer? 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-11-10 15:59 #20 av: Göstage

Ina Lundström på GP Kultur befarar att alla krav på specialkost till barnen blir skolmatens undergång. 

"En stor studie från Norrlands universitetssjukhus visar att fyra barn av fem som får specialkost inte behöver det rent medicinskt. Ändå är det på många ställen i landet en tredjedel av barnen som får särskild mat. Och när nu, förhoppningsvis, skolor börjar följa Livsmedelsverkets råd med medicinska intyg för specialkost kommer vi se massor av upprörda föräldrar rasa mot glutennormer, mättade fetter och brist på chiafrön. 

Frågan är om skolmaten överlever det? Jag är rädd att ett växande antal föräldrar hellre specialkomponerar varje måltid till sina barn än har kvar ett system som gör att alla Sveriges elever är garanterade ett mål mat om dagen befriat från föräldrars föreställningar om kost, nyttigheter och homeopatiska halvsanningar. För inte tror väl vi föräldrar att vi kan fortsätta så här? Som Anna-Karin Quetel från Livsmedelsverket uttrycker det: ”Skolor kan inte servera à la carte-menyer.”

http://www.gp.se/kultur/kultur/vi-förtjänar-inte-gratis-skolmat-1.10517053

Anmäl
2018-11-14 08:58 #21 av: Jimmy.L

Allt fler elever vill ha specialkost i skolan. Som enda kommun i länet kräver Ydre intyg från läkare för att barnen ska få specialkost av medicinska skäl. Nu har ökningen i Ydre stannat av.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7087266

Anmäl
2018-11-15 08:39 #22 av: Jimmy.L

Det här är en vettig satsning tycker jag. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sa-ska-det-bli-enklare-att-servera-narodlad-skollunch

Anmäl
2018-11-15 08:44 #23 av: Göstage

#22 Ja, det låter ju vettigt.

Anmäl
2019-01-10 12:19 #24 av: Jimmy.L

Morgan Johansson försöker vinkla det till rasism men faller på eget grepp. samma regler finns i många kommuner. 

https://twitter.com/johanssonmorgan/status/1082915195238969349

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.