Brottslighet

Dags för särskilda ungdomshäkten?

2018-10-18 23:41 #0 av: Göstage

"Lise Tamm, chefsåklagare på Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, säger att man bör utreda möjligheten till särskilda ungdomshäkten för att kunna omhänderta minderåriga som begår särskilt grova brott.

I en intervju i Studio Ett i dag berättade Lise Tamm att när det gäller ungdomar som begår brott bör man främst titta på föräldraansvaret men hon tror att det inte är tillräckligt i vissa fall där det handlar om grövre brott.

– De här riktigt kriminella, som begår mord, grova narkotikabrott och våldtar. Där är det för allvarliga brott och man måste skydda omgivningen. Jag undrar om SiS-hem nu inte alltid fungerar, ska man inte då tänka på att ha välfungerande ungdomshäkten, där man har väldigt välutbildad personal."---

SR

Så sant, så sant! Men räkna med mothugg, Lise...

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-19 06:19 #1 av: Emo

Skydda omgivningen! Må det ske.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-10-19 07:23 #2 av: Jimmy.L

Ja det skulle behövas ett sådant häkte. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-10-19 11:36 #3 av: Carmarino

Nämen, det räcker väl med en massa handhjärtan för att få ordning på ungdomarna. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-19 11:59 #4 av: Hayabusa

#3 Blomma

Anmäl
2018-10-19 12:37 #5 av: Emo

#3 Det räcker väl inte. De ska ha saft och bulle också.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-10-19 13:38 #6 av: Carmarino

#5 Visst ja, det glömde jag. GeneradSkrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-01 21:10 #7 av: Göstage

Anna Dahlberg på Expressen ägnar en helgkrönika åt samhällets släpphänthet mot unga kriminella.

"Ingen hade kunnat föreställa sig att vi skulle hamna i en situation där 12-åringar agerar knarkkurirer och 16-åringar utför beställningsmord.
Men där är vi i dag. I våra utsatta områden inleder vissa sin brottsaktiva bana redan i 10-11-årsåldern. Det börjar med snatterier och stöld av mopeder och eskalerar sedan till personrån och i värsta fall ännu grövre brottslighet."---

"Sverige behöver någon form av jourdomstolar för ungdomar, som säkerställer en snabb och tydlig reaktion på brott. Och det ska inte vara frivilligt att medverka i socialtjänstens insatser efter brott.
Partier som värjer sig inför att ta tag i denna problematik får gärna sitta på avbytarbänken under nästa mandatperiod."

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/flatheten-mot-unga-goder-gangkriminaliteten/

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.