Annons:
Etikettsverigedemokraterna
Läst 4164 ggr
[Göstage]
2018-11-08 18:07

SD bara tackar och tar emot

Tråden låst 230802, här är plats för fortsatt diskussion.

Inte oväntat kan SD i nuvarande situation sitta och låta de stekta sparvarna flyga in i gapet:

"SD skulle om det vore val i dag få 21,1 procent, en ökning med 3,6 procentenheter sedan valet i september. – Jag tror att ökningen i hög grad beror på att väljarna håller på att tröttna på den sandlådementalitet som de övriga partierna uppvisar, säger Jimmie Åkesson."--- 

_"Det stökiga parlamentariska läget och den utdragna regeringsprocessen ser ut att ha gynnat Sverigedemokraterna som rusar i den nya mätningen. Om det vore val i dag skulle partiet få 21,1 procent, enligt undersökningen – en statistiskt säkerställd uppgång med 3,6 procentenheter sedan valet.
– Ambitionen att helt sätta SD i periferin ger i själva verket, liksom tidigare, partiet en central och till och med stärkt position, konstaterar Anders Lindholm och fortsätter:
_

– För de två tydligaste regeringsivrarna på allianssidan, M och KD, finns en tendens att flödet går i riktning mot SD. Det ger en antydan om riskerna inför ett eventuellt extra val.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson:

– Den här mätningen stärker min tro att vi skulle gynnas av ett extraval. Det är fortfarande långt kvar till en sån situation, men för varje dag som går, kommer det allt närmare."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-rusar-i-ny-matning-ar-nast-storsta-parti-/

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-08-02 08:27 av Fornöga
Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-08 19:14
#1

Jag ser fram  i mot ett extraval. 👍

[Göstage]
2018-11-17 08:48
#2

Alice Teodorescu suckar i GP över hur intentionerna att blockera ett riksdagsparti låser övriga partier i ett positionerande till det partiet.

"Det är fullkomligt absurt! I över tio år har strategin gått ut på att frysa ut och isolera och i tio år har den strategin lett till att SD vuxit än mer. Slutsatsen - för den som verkligen vill stoppa SD från inflytande långsiktigt och inte bara posera med sitt motstånd för att vinna kortsiktiga, symbolpolitiska ryggdunkningar - blir således att utfrysning liksom ignorans av verklighetens problem enbart leder till att SD växer. Är det målet? 

För den konspiratoriskt lagde framstår det nästan som att man, medvetet eller ej, göder SD för att kunna mobilisera de egna i en uppdiktad kamp mellan gott och ont. Men det som nu sker är ingen lek. Det är allvar nu, för att använda centerspråk." 

 http://www.gp.se/ledare/teodorescu-varför-göder-ni-sd-1.10900725

[Hayabusa]
2018-11-17 09:08
#3

"Alla fruktar ett extraval utom Jimmie Åkesson – men ingen har så starka skäl att bäva för folkets dom som Jan Björklund.

Han har allt att förlora.

Ett nyval kan bli spiken i kistan för Liberalerna som riksdagsparti – och för Björklund som partiledare."

https://www.hd.se/2018-11-16/ingen-har-sa-starka-skal-att-frukta-folkets-dom-som-jan

OBS! Betalartikel

[Hayabusa]
2018-11-17 09:08
#4

#3 Sorry…fel tråd.

[Göstage]
2018-11-30 08:48
#5

Edit, se #6.

[Göstage]
2018-11-30 08:55
#6

Widar Andersson i Corren är inte förtjust av korrekthetens räddharar.

"Rädsla är inte särskilt förtroendeskapande. Särskilt inte när det inte finns så särskilt mycket i politiken att vara rädd för. Tänk efter; vad är det värsta som kan hända i trygghetsnarkomanernas förlovade riksdag? Att SD röstar på samma regering som andra partier? Att partierna efter många försök inte lyckas få ihop en regering och därför behöver be folket - de som bestämmer - om att rösta en gång till? Att behöva stå upp och med stadig blick säga att förut tyckte jag så där men eftersom det inte går att få till så har jag ändrat mig och nu tycker jag så här istället? Att få skäll och pisk på twitter av de små aktivist/extremistfalanger som finns i och i närheten av varje parti? Värre är det inte."---

"Det jag vill säga är bara att rädsla för samtidens människor och problem, rädsla för SD och rädsla för extraval inte är några bra motiv för regeringsbildning. Rädsla skymmer sikten. Regeringar byggs nog sällan av glädje; så är det. Regeringar som bygger på förnuft och känsla är emellertid rimligt att förvänta sig. Rädsloregering? Nej tack."

https://www.corren.se/opinion/radda-for-sd-och-for-extraval-om5576875.aspx

Annons:
starhawk
2018-11-30 10:52
#7

Välkomnar ett nyval, eftersom Miljöpartiklarna visat sig opålitliga så blir dom förhoppningsvis av med stödrösterna från Vänstern och åker ut. Sen riskerar ju Björklunds Liberaler samma öde och med tanke på deras agerande är det rätt åt dom!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Göstage]
2018-11-30 11:12
#8

Ja, jag tycker att de bestämmande politikerna förnedrar oss väljare genom  sitt taskspel, mer eller mindre inför öppen ridå. Hoppas verkligen de kommer att få ligga som de bäddat!

Eller som Patrik Engellau uttrycker saken: "Det är ovärdigt en demokrati att medborgarna ska behöva spekulera i sina ledares bevekelsegrunder när det gäller nationens framtid."

[Jimmy.L]
2018-11-30 11:21
#9

Ja ett nyval vore det bästa så vi blir av med MP, risken är att dom ändå kommer överens tillslut.

[Göstage]
2018-11-30 11:27
#10

#6 Patrik Engellau är också förbryllad inför den bindgalna skräcken för SD hos två vilset kringirrande partiledare.🥶

"Under alltihop ligger Lööfs och Björklunds fasa för sverigedemokraterna. Denna är den grundfråga på vilket det dagsaktuella spelet vilar. Vari består denna fasa? Jag har ägnat avsevärd tid åt att be folk som upplever fasan att förklara sin oro för mig. Vad oroar de sig för? Jag säger inte att oron skulle vara obefogad, jag vill bara veta vari den består. Är de rädda för att naziströrelsen ska få statsbidrag om sverigedemokraterna kommer till? Kommer ljudet av klackjärnsstövlar att höras på stadsgatorna? Skulle en sverigedemokratisk regering bilda allians med judehatande muslimer?

Jag får inget svar. Det känns ungefär som om jag med hjälp av en tidsmaskin blivit transporterad till 1500-talet och började intervjua folk om varför de oroar sig för djävulen. Jag tror inte att jag hade fått några begripliga svar utan snarare en smäll på käften eller ännu värre.

Men något är det uppenbarligen hos sverigedemokraterna som skrämmer Lööf, Björklund och likasinnade. Deras avståndstagande kan inte vara annat än äkta. Jag tror att de ser på Ungern och Polen och anar att den humanitära stormaktens PK-istiska brigader i statstelevisionen och på jämställdhetsmyndigheten skulle få det mindre beviljat om sverigedemokraterna kom till. Det är åtminstone en orosanledning som kan gå att begripa."

DGS: "Några steg ut i dyngpölen"

[Göstage]
2018-12-01 08:00
#11

#6 #10 Alice Teodorescu på GP:s ledarsida skriver att vissa partiledare nog inte ens för sig själva tror på de skräckbilder av SD och deras inflytande som man målar upp, utan att det bara är en av deras finter i jakten på Makten.  AT börjar nu luta åt att nyval är det bästa av de alternativ som återstår.

"Slutsatsen är enkel: Snacket om att SD skulle vara det största hotet mot den svenska demokratin är just bara snack - annars hade vi haft en regering i dag. Men makten har visat sig vara viktigare, kanske för att makten har den påverkan på människor, kanske för att ingen av de berörda politikerna riktigt tror på de skräckscenarier som de själva målat upp.

Det är problemet med den fars i alltför många akter som vi bevittnat under hösten: glappet mellan ord och handling. Bristen på logik. De enda logiska partiföreträdarna är, ironiskt nog, Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD). De säger vad de menar och menar vad de säger. Det är befriande på något vis."---

http://www.gp.se/ledare/nyval-trots-allt-1.11350685

[Göstage]
2018-12-02 07:27
#12

Med nuvarande kris i regeringsbildandet och SD-föraktet i övriga partier (utom kanske KD) känns det som om SD kan se fram emot ett bra EU-val den 26 maj.

https://debatt.ifokus.se/discussions/5be559e2ce12c44cf1000a68-eu-valet-2019

Aasi1
2018-12-02 11:31
#13

Till nästa val tror jag att mycket åv SD föraktet har minskat. Se bara skillnaden från 2014 och 2018. Om nu Stefan löven klarar omröstningen och blir statsminister så kommer nog många S väljare bli missnöjda om han går med på listan och C väljare blir besvikna om Lööf viker sig. Detta kan nog leda till att KD, M och SD får tillräcklig majoritet 2022 för att regera. Som stadsminister 2022 hade jag gärna sett Hanif Bali.

Annons:
[Göstage]
2018-12-11 11:32
#14

Den hittills högsta noteringen för en regeringskonstellation har nu uppmätts i Aftonbladet/Inizios undersökning om väljarnas önskeregering. 

"En ny undersökning från Aftonbladet/Inizio visar att 23 procent av väljarna vill ha en regering med M, KD och SD.

Sedan i mars har Aftonbladet/Inizio flera gånger ställt frågan om vilket regeringsalternativ väljarna föredrar. Stödet för något regeringsalternativ har då aldrig varit så starkt som 23 procent. – Ett sådant tydligt alternativ har vi aldrig haft i mätningen tidigare, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvxyg7/fler-vill-ha-regering-med-m-kd-och-sd

[Göstage]
2018-12-14 09:24
#15

Mattias Karlssons vidräkning med regeringen Löfven inför omröstningen idag var tung! 👍Skall försöka hitta den på YouTube eller i skrift.

Emo
2018-12-14 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Det vore en välgärning. Vi fick bara se början sen blev det så här:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-12-14 10:03
#17

#16 Mystiskt! (Såg SVT Nyheters sändning på nätet, och den fungerade utan problem hos mig.)

Emo
2018-12-14 10:14
#18

Jo, lite senare fick vi se en hel del men just det (viktigaste?) missade vi.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-12-14 10:34
#19

Känner mig plötsligt lite som konspirationsteoretiker när jag funderar över om det var en tillfällighet. Tyvärr känns det snudd på naturligt att ana ugglor i mossen i vissa sammanhang numera…🤔

[Göstage]
2018-12-14 10:51
#20

#16 Här är det du missade - börjar 15:37 in på sändningen.

Annons:
Emo
2018-12-14 11:05
#21

Tack, ska bli spännande att höra. Det var bra som väntat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-12-14 11:17
#22

#16 Tydligen Aftonbladet "av alla"  som fick avbrott i sändningen just när Karlsson börjat tala. Var det Lindberg och Sima som drog ur kontakten? (Nu blev jag visst konspiratorisk igen…)😎

[VSK]
2018-12-14 11:36
#23

#22

Tror de fick mental härdsmälta varav det började pyra och brandlarmet gick och sprinklersystemet dränkte ned kameran så att det blev svart i rutan ☝️

[Göstage]
2019-01-07 13:17
#24

Widar Andersson på Folkbladet skriver att vi egentligen kanske aldrig varit det där "Landet Lagom", men att vi nu politiskt sett definitivt framstår som långt ifrån "lagom".

"Alls icke obetydliga politiska aktörer - Centerpartiet, halva Liberalerna (10 personer), kanske Socialdemokraterna, MP, V och Dagens Nyheters och Aftonbladets ledarredaktioner - tycks vara beredda att slänga lagom på sophögen. Från detta håll argumenteras för uppfattningar som är allt annat än sansade, måttfulla, verklighetsnära eller lagom. Nämligen att det viktigaste just nu i Sverige är att bilda en regering som hålls samman av låtsaslekar om att ett visst parti inte ska ha något som helst inflytande på politiken.

Jag hoppas på lagom trots allt. Förnuftet kan ju inte helt ha lämnat landet."

https://www.folkbladet.se/opinion/lagom-hotas-av-latsaslekar-om5661017.aspx

[Hayabusa]
2019-03-18 11:25
#25

"När författaren Lena Andersson i förra veckan presenterade sin bok ”Om falsk och äkta liberalism”, utgiven av Liberal Debatt, varnade hon i slutet för att SD har börjat få rollen som det sunda förnuftets representanter. De ger begripliga svar på frågor som folk tänker på. IS-krigarna ska ut. Försvarsanslagen ska fördubblas. Staten ska understödja en enhetskultur för att öka sammanhållningen mellan nya och gamla svenskar (för övrigt ett ledtema även hos Angela Merkel). Ingen kan beskylla SD för att vara profilerade klimatpolitiker, men det kan svänga när som helst. En bra början är att de i likhet med L är för kärnkraft av uttalade klimatskäl."

https://www.di.se/ledare/jo-tonen-ar-outhardlig/

[[eskils_]]
2019-05-25 12:12
#26

#24 "Förnuftet kan ju inte helt ha lämnat landet." Nej, det får vi väl hoppas! 🙂

#25 "SD har börjat få rollen som det sunda förnuftets representanter. De ger begripliga svar på frågor som folk tänker på." Låter sannolikt. 🙂

Senaste mätningen från Skop:

"Sverigedemokraterna är åter största vinnare i Skops opinionsundersökning inför EU-valet på söndag. Enligt den senaste mätningen får partiet 17,1 procent, det är 7,4 procentenheter upp sedan valet 2014.

"Partiets framgång följer samma mönster som i svensk rikspolitik", säger Skops Örjan Hultåker i ett pressmeddelande.

Även Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna ökar jämfört med förra valet."

https://www.di.se/nyheter/skop-sd-storsta-vinnarna-i-eu-valet/

🙂

[Göstage]
2019-06-16 14:42
#27

När läkaren Kajsa Dovstads erkännande att hon har sina "Jimmie moments" väcker brådstörtad utryckning från PK-kretsar inser man att uttrycket kommit för att stanna.

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-17 07:19
#28

#27 Jösses,  visst är det märkligt? 

Individ som känner sig "som hemma" i Lilla Mogadishu: Åh, va´ fint…handhjärta!

Individ önskar känner sig "som hemma" på hemmaplan: Vidrig nationalist!

[Göstage]
2019-06-17 09:02
#29

Mer reaktioner på "Jimmie moment" - eller kanske man skall kalla det "Kajsa feeling"?

"Om man vill se det ”goda” hatet kan man studera de dryga 300 kommentarerna som Kajsa Dovstad fått på sin gästkolumn i G-P."---

"Kajsa Dovstad visar med enkla medel ur vardagen på känslor och intryck som miljoner svenskar känner, men som politiken har så erbarmligt svårt att förhålla sig till. Ja, inte ens tillåter sig att erkänna. Men hennes kolumn ”blir unisont fördömd av folk som mest tycks bekämpa sina egna demoner”, som någon skriver."---

"Det Kajsa Dovstad lyckats med i sin gästkolumn bättre än de flesta, är det alla kolumnister borde sikta på: få läsarna att reflektera och diskutera även svåra frågor. Det är känslan av att inte vara i sitt eget land som här så tydligt demonstreras att de som alltid blundar och håller för öronen blir chockade."---

"Problemet är att hon är minst 20 år för sent ute. Hon vill inte erkänna att bara Sverigedemokraterna haft rätt och alla andra har haft fel. Hur ska de, som i årtionden stämplat minsta kritisk ansats som fruktansvärd rasism och fascism, själva plötsligt kunna se nyanser? Det är ju dessa etablissemang som ”lärt upp” alla de kvinnor som spyr galla över Dovstads försök till nyansering. Hur ska man kunna ta avstånd från den man är och varit så länge? Och dessutom övertyga de lojalister som tror på utopismen partierna propagerat för?"---

https://samtiden.nu/2019/06/nar-landet-man-vaxte-upp-i-inte-langre-finns-kvar/

Intressant för övrigt att läsa på "Nyheter Idag" att Kajsa Dovstad varit aktuell som kolumnist i Expressen. Knappast att det blir något av med det när hatarna fått säga sitt. (Och skulle det bli av lär hon få stränga förhållningsregler från Mattsson…)

[Hayabusa]
2019-06-17 09:07
#30

#29 Ja, DEN stormen säger en hel del.

[Göstage]
2019-06-24 12:15
#31

Ganman på Twitter

😃

[Hayabusa]
2019-06-24 12:57
#34

#32 & #33 Handlar om det här:

20/6, Jens Ganman:

Gårdagens Studio 1. Sällan, kanske aldrig, har jag hört ett så uppenbart exempel på vad som är galet i den svenska samhällsdebatten. Tre debattörer intervjuas (varav en är min kollega Mustafa Panshiri så ja – jag är jävig – men försök bortse från detta.) De två andra är journalisten Trifa Abdulla och författaren Theodor Kallifatides.

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-24 13:16
#35

Mustafa är grym! Lyssna på honom i SR-länken (#33). Trifa Abdulla fick dessvärre inte tala till punkt (tiden rann ut) men säger väldigt vettiga & rimliga saker.

[Göstage]
2019-06-24 13:16
#36

 #32 "P1:s ständiga olycksbarn Helena Groll" - ja, sannerligen!

[Göstage]
2019-06-24 14:03
#37

Panshiri är alltid klar och redig, och Trifa Abdulla hade också vettiga synpunkter. Sedan  tror jag  att man valde Kallifatides som tredje deltagare  för att man var i behov av en motvalls kärring - hade diskussionen utvecklats åt ett annat håll hade han varit i opposition även då. 

"Sverige börjar likna mitt Grekland åtminstone i ett avseende: alltfler uppvisar en akrobatisk förmåga att sitta på olika stolar samtidigt", har han sagt på twitter, och det är väl på de stolarna han befinner sig. Han har nyligen också utnämnt sig själv till "gnällspik", så han försöker nog att leva upp till det…🙂

[Göstage]
2019-07-18 11:39
#38

Lennart J Lundqvist, professor emeritus vid Statsvetenskapliga institutionen på Göteborgs universitet skriver på GP debatt att Socialdemokraternas eftervalsanalys är för kortsiktig. Professorn anför att "Partiet verkar ovilligt att se förändringarna i ett längre perspektiv. Valanalysen 2018 lägger fokus enbart på de fyra åren 2014–2018. Därmed missar man djupgående förändringar i väljarmönstren som – om partiet inte anlägger moteld – i värsta fall förebådar ännu större tapp."---

Lundqvist menar att mönstret är klart:
"Om jag vore S-politiker eller S-väljare, skulle jag se med oro på hur S förlorar mark i sina tidigare styrkebälten. Mönstret är genomgående: från Trelleborg i söder över gamla S-märkta kommuner i Värmland och Bergslagen, från fästet Sandviken till kommuner som Luleå och Kiruna tappar S röster, medan SD ökar sitt röstetal. Jag skulle nog inte vara så sangvinisk som Socialdemokraternas valanalytiker och luta mig mot att S alltjämt är störst. S löper helt enkelt risk att bli överflyglade av SD i sina historiskt ”säkra” områden.

Vad beror då SD:s framgångar på? Tänk om det faktiskt är så att partiets politiska budskap tilltalar traditionella S-väljare! Där S och LO avlossar sina ärtbössor skjuter SD skarpt mot globaliseringens negativa inverkan på jobb, identitet och känsla av nationell tillhörighet."---

https://www.gp.se/debatt/s-borde-se-upp-med-tappet-till-sd-i-säkra-områden-1.16324431

[Hayabusa]
2019-07-18 11:45
#39

#38 Det är, väl, ungefär så det ligger till? När den traditionellt lojale väljaren till slut tröttnar och vill se handling.

[Göstage]
2019-07-18 11:51
#40

#39 Ja, arbetarrörelsen förefaller alltmer som en omöjlig konstellation av särintressen. Till exempel är det svårt att se någon värdegemenskap mellan LO och Socialdemokrater för tro  och solidaritet, mer än en läpparnas bekännelse. Var och en blir salig på sin tro och strävar efter största möjliga inflytande över politiken. Vem som är åsnan mellan hötapparna blir alltmer uppenbart…

[Göstage]
2019-10-24 11:34
#41

Aftonbladets Anders Lindberg ser sitt lag irra omkring på fel planhalva.

"Nu börjar tiden rinna ut och Jimmie Åkesson kan efter höstbudgeten sparka in bollen i det öppna mål som januariavtalet skapat. När S pratar om invandring - pratar SD om välfärden. Och där någonstans kan tuvan välta lasset på riktigt."---

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/kJ178a/s-migrationsutspel-ar-akessons-drom

Mera salt i såren för det röda laget:

"Andra partier har hanterat den politiska verkligheten på ett som har gjort att Sverigedemokraterna kunnat luta sig tillbaka ganska mycket", säger Ekots politiske kommentator Tomas Ramberg. "SD har förvaltat en gynnsam politisk situation väl."---

Annons:
[Jimmy.L]
2019-10-24 11:49
#42

Huvudvärken för Löfven blir allt  värre. Januariavtalet sänker dom. 😃

[Göstage]
2019-10-24 12:06
#43

Ja, nu får man betala för att ha valt "makten till varje pris". Nu kommer Löfven att tvingas använda sin omtalade förhandlingsskicklighet i umgänget med sina egna för att rädda skinnet…

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bf29c78ce12c406d700117b-stefan-lofven-sagas-av-de-egna

[Göstage]
2019-10-25 07:16
#44

Den faktiska verkligheten stärker SD:s position, inte vad politikerna väljer att tala om, skriver Expressens ledarsida.

"Framgångarna för SD beror på verkligheten - fakta som sparkar. Många väljare är oroade över samhällsutvecklingen. En majoritet har varit emot riksdagens migrationspolitik i decennier och ser nu hur ansvariga partier står handfallna inför några av följderna: segregation, utsatta områden och gängkriminalitet. Den bästa medicinen mot SD:s medgång är att ta denna verklighet vid hornen."---

 "Januariavtalet är hopplöst för alla utom Annie Lööf. Konstruktionen får Sveriges regering att framstå som dysfunktionell och vag. Det är rena viagran för SD."---

https://www.expressen.se/ledare/nej-vansterpolitik-ar-inte-kuren-mot-sd/

[Göstage]
2019-10-27 08:10
#45

#44 Våld och kriminalitet är inget trevligt samtalsämne, men i dagens läge vore det än värre att förtiga det. Och media  är för en gångs skull i någorlunda fas med de folkliga strömningarna, vilket gynnar SD.

 "Var sjätte toppnyhet i radio, tv och tidningar handlar om kriminalitet och kampen emot den, visar senaste Mediemätaren. Det är en rejäl ökning sen förra mätningen, från 5 till 17 procent av alla toppnyheterna. Ekots politiske kommentator Fredrik Furtenbach menar att den politiska debatten är i en ovanlig fas."---

"Också i sociala medier som Facebook och Twitter stärker frågorna om lag och ordning sin dominerande ställning, tillsammans med frågan om invandring och integration. Många användare kopplar ihop de två frågorna, menar Furtenbach.

– Det här är nyckeln för att förstå varför stödet för Sverigedemokraterna just nu är på en ”all time high”. Dels är väljarnas förtroende för SD ganska högt när det gäller lag och ordning, men på sociala medier kopplas också debatten om brott i hög grad ihop med invandringen. Moderaterna och partiledaren Ulf Kristersson syns mera nu i medierna när det gäller brott och straff, men ännu mera gynnas Sverigedemokraterna, säger han."---

SR

[Göstage]
2019-11-23 08:01
#46

Det har blivit skördetid för Sverigedemokraterna. Tyvärr är de berättigade att säga "vad var det vi sa?" Inte som skadeglädje, utan som ett sakligt konstaterande.

Johan Hakelius fångar det där bra i en krönika i Expressen. 

"Den största offentliga svenska hemligheten just nu, är att väljarna beter sig vettigt. Rationellt, som liberaler brukar säga. De drivs inte av svallande känslor, ryska troll och fejk-nyheter. Väljarna granskar vad de etablerade partierna haft för sig under de senaste 20 åren. De drar den korrekta slutsatsen att det finns ett samband mellan den politik som förts och de problem vi har. De ser Stefan Löfven och noterar att han inte ens förmår erkänna vilka problemen är."---

"Och därför växer Sverigedemokraterna. Inte för att folk älskar dem. Inte för att svenskarna blivit rasister. Inte för att väljarna är säkra på att Sverigedemokraterna har lösningen. Inte för att just det partiet inte ägnar sig åt taktikspel. Men det väljarna ser är ett parti som åtminstone inte verkar skrämmas av att ta sig an samhällsproblemen. De är beredda att ge det en chans.

Det är inte svårare än så. Det var så Socialdemokraterna en gång växte sig starka. De mötte väljarnas blick, utan att skruva på sig. Nu, med eller utan Löfven, har de glömt hur man gör."

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/darfor-kan-stefan-lofven-forneka-det-uppenbara/

Fetstilen är från krönikan.

[Göstage]
2019-11-24 05:22
#47

Peter Hjörne i GP skriver att mod och konsekvent politik har fört SD dit de är idag.

"Oavsett vad man tycker om Sverigedemokraterna är Jimmie Åkesson i dagsläget Sveriges mest framgångsrika politiker. Läxan att lära är följande: Mod och långsiktighet slår feghet och följa Johnmentalitet."--- 

"Förklaringarna till Sverigedemokraternas och Jimmie Åkessons framgångar är många. En uppenbar är att Jimmie Åkesson, oavsett vad man tycker om vad han står för, helt enkelt är en skickligare politiker än de andra partiledarna."---

"Egentligen är förklaringarna till att Sverige i Jimmie Åkesson nu har en ny oppositionsledare självklara. Åkesson och Sverigedemokraterna har sedan länge och konsekvent vågat tala om det som väljarna talat om och som de upplevt som problem. Migrationen har länge varit en stor fråga bland människor. Liksom våldet och otryggheten - skjutningarna, sprängningarna och gängkriminaliteten. De andra partierna har varit rädda för de frågorna men följer nu efter. Det uppfattas inte som trovärdigt - "originalet är bättre än kopiorna".---

https://www.gp.se/ledare/att-göra-det-man-tror-på-1.20675454

[Göstage]
2019-11-28 13:41
#48

Artisten Jason ”Timbuktu” Diakité förlorade i tingsrätten den uppmärksammade tvisten om upphovsrätten till sentensen ”Alla vill till himlen men ingen vill dö", som SD använt i valrörelsen med tillägget "…i vårdkön". 

Enligt tingsrättens dom måste Timbuktu och musikförlaget Universal music publishing betala partiets rättegångskostnader på totalt 275 400 kronor.

Källa

Annons:
[Jimmy.L]
2019-11-28 13:57
#49

#48 Förstår inte ens varför han tog det till rättegång.

[VSK]
2019-11-28 14:29
#50

#48

Läste nyss att Timbuktu ska släppa en uppföljare. "Alla vill till himlen men ingen vill betala rättegångskostnader på 275 lök" -ska den tilltänkta hitten heta 🙂

[VSK]
2019-11-28 14:37
#51

Hittat i flödet:

Timbuktu försökte sig på en legal krumbuktu

Men rättegångskostnadsskuld blev produktu

Carl Lindstrand

-

I rappaste laget

Thomas Gür

😃

starhawk
2019-11-29 07:20
#52

#49: Timbuktu är en SD-motståndare, han såg chansen att ge SD en känga, men "den som gräver ett hål för andra trillar ofta själv däri" så nu fick han själv kängan i trynet, väl bekomme 😂

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Göstage]
2019-11-29 07:30
#53

#52 Ja, det var välförtjänt! Att han säkrat sina rättegångskostnader genom crowdfunding  visar att det fanns fler som var beredda att kasta pengar i sjön bara för att komma åt SD…

[Göstage]
2019-11-29 07:45
#54

Per Andersson på SVT Kultur skrev redan innan rättegången att det hade varit en annan sak om SD hade spelat Timbuktus låt i något sammanhang, men att bara försöka förhindra användandet av ett uttryck är diskutabelt.

"Tänk: A gör ett offentligt uttalande. B gör ett offentligt uttalande som är en variation av A:s uttalande. A säger till B: Sådär får du inte säga, jag äger det uttalandet.

Om man bortser från allt annat kan man redan på förhand konstatera att Diakités och Universals agerande inte stärker den fria debatten, det offentliga samtalet och den politiska opinionsbildningen. Tvärtom är det ett försök att, med upphovsrätten som vapen, tysta opinionsbildning man inte gillar. Frågan är hur bra det skulle vara för samhället?"

https://www.svt.se/kultur/diakites-och-universals-agerande-starker-inte-den-fria-debatten

[Göstage]
2019-12-05 10:45
#55

Petter Birgersson på BLT:s ledarsida tycks instämma i tanken att  SD:s motståndare är deras bästa valarbetare.

"Som vanligt behöver inte Sverigedemokraterna prestera något på egen hand, opinionsarbetet sköts gratis åt dem. Med Stefans Löfvens och hans ministrars allt svagare framträdanden och en M/KD-opposition som försöker bygga trovärdighet långsiktigt med internrevision av tidigare politik står SD där och tar emot arvodesfritt. Till och med Nobelstiftelsen bidrar till opinionsbildandet för SD genom att envist hålla fast vid välkomna alla utom SD-företrädare till Nobelfestligheterna."---

http://www.blt.se/ledare/nu-vinner-sd-aven-kvinnorna/

Annons:
[Göstage]
2019-12-18 07:56
#56

Socialdemokraterna bjuder inte in SD till de fortsatta överläggningarna om höghastighetstågens framtid. Uppenbarligen har man beslutat sig för att fullfölja sin golgatavandring. 

Källa

[Göstage]
2019-12-23 08:38
#57

Förre KD-politikern Nils Karlsson tycker, liksom många andra, att det inte håller för andra partier att bara prata om och inte med SD. Det gynnar bara SD och tar kraft från de egna partierna.

"Årtiondet närmar sig sitt slut och decenniets sista år har varit ett av de inrikespolitiskt mest revolutionerande. På gott och ont. De politiska diskussionerna, det politiska spelet och den offentliga debatten har precis som alla decenniets andra år mångt och mycket kretsat kring Sverigedemokraterna. Partiet kom in i riksdagen 2010 och har, inte så mycket på grund av sig själva som på grund av andra partiers agerande, blivit politikens centrum.

Frågan som ställts i tio år har inte varit hur de olika partierna vill förändra Sverige, utan hur de ställer sig till SD. När ett parti blir det enda alla pratar om är det inte konstigt att det växer. 2010-talet har varit SDs årtionde och 2019 är det mycket möjligt att SD är Sveriges populäraste parti. Och, kära alla andra partier, det är inte bara dåligt. Det pratas om en normalisering av SD. Detta ska vara något andra partier gör genom att prata med istället för om SD."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/inte-bara-daligt-att-tiotalet-var-sds-30862

[GIKmio]
2019-12-23 19:49
#58

Jimmie Åkesson är skärpt. Han talar inte i nattmössan och sluddrar som Löfven gör. Utan redogör för vilka problem Sverige står inför. Det vinner poäng..

[GIKmio]
2019-12-23 20:20
#59

Den extrema vänstersidan ser inte Donald Trump som en riktig politiker.. Det är inte Löfven heller. Han är en fackpamp som inte har en uns av politisk erfarenhet. Båda är dock maktgalna. Det ger också poäng till SD..

[Göstage]
2020-03-06 11:58
#60

"Då har alltså SD lyckats göra det igen. Trolla hela medie-Sverige och få världens bästa PR gratis. Det verkar fungera varje gång. För Åkessons resa till Grekland är en kommunikationskampanj och inget annat, i syfte att få väljare till valet 2022. Hela vänstern och medie-Sverige hakade glatt på att hjälpa honom och SD med det."---

Konstaterar Rebecca Weidmo Uvell (och "De Goda" på iF drog välvilligt sitt strå till den stacken….)

[Göstage]
2021-02-04 07:58
#61

När SD i likhet med andra partier tagit sitt ansvar under pandemin och skruvat ner på tonläget i debatten vilket har kostat dem stöd i opinionsundersökningarna kommer vänsterns nya försök att brunsmeta dem å det grövsta givetvis som en välkommen present. Nu är de tillbaka i diskussionens centrum och står fria att vrida tillbaka spotlighten på smutskastarna själva.

Jimmie Åkesson: Sveriges försvarsminister är uppenbart inte i balans
[Jimmy.L]
2021-02-04 08:05
#62

#61: Jimmie klok som alltid.

Annons:
[Göstage]
2021-02-26 07:10
#63

Socialdemokraterna valstrategi inför 2022 att utmåla SD som huvudfiende kan väl Åkesson och hans parti bara tacka och ta emot. Partiet har haft svårt att komma in i debatten under pandemin, men nu kommer de åter in i matchen, tack vare att S fått för sig att anfall är bästa försvar.

Socialdemokraterna är i färd med att göra regeringsfrågan och Moderaternas samarbete med SD till ett huvudnummer i valet nästa år. Internt växer kritiken.
[Göstage]
2021-05-17 18:33
#64

LO:s ordförande Susanna Gideonsson tycker att Socialdemokraterna skulle ägna sig åt sina egna frågor istället för att ständigt angripa SD.

Från delar av LO, med Byggnads ordförande Johan Lindholm i spetsen, har hård kritik framförts mot S höga tonläge mot SD och den kampanj partiet bedriver. Enligt Lindholm är den kontraproduktiv.

Och Susanna Gideonsson ger honom delvis rätt, och varnar för konsekvenserna om partierna angriper SD istället för samhällsproblemen.

– Överhuvudtaget tycker jag alla politiska partier fokuserar för mycket på SD istället för att fokusera på sina egna frågor och det som är viktigt. På sätt och vis har SD hamnat i ett drömläge, där det är runt dem som allt cirkulerar."---

Politikerna i Stockholm har svikit vanligt folk i glesbygden. Det säger LO:s ordförande Susanna Gideonsson.
[Göstage]
2021-08-25 09:49
#65

#64 Ann Charlotte Altstadt om en statsminister som gick all in på att förhindra sina kärnväljare att vandra över till SD och kastade in handduken när strategin visade sig verkningslös.

"Löfven sägs vara en skicklig maktspelare. Men han bakband till slut även sig själv i en rad omöjliga positioner. För att inte spela Sd i händerna var även Löfven tvungen att spela politisk pajas. Förortens religiösa fundamentalister, gangstergängen och de kriminella klanbaserade nätverken har länge utövat grovt våld mot den officiella Sverigebilden. Men Löfvens ”Vi har aldrig varit tryggare” förbyttes bara till förvåningens ”Vi såg det inte komma” tryfferat med ett otal ”Det är oacceptabelt” och en radda förnekanden av invandringspolitikens uppenbart destruktiva konsekvenser.

Det är sorglustigt att Löfvens resa från anonymitet till makten i Metall motiverades med att ledningen ville ha någon som kände till ”hur det fungerar i kaffehörnor och låter i arbetarkök”. I rollen som partiledare och senare statsminster var han tvungen att bli programmatiskt stendöv inför just de egna leden."---

Löfven kunde avgå i stillhet, utan mediedrev eller högljud intern opposition. Men den lyckade strategin mot Sd genomdrevs till priset av en opinionsmässig pyspunka ner till juholtnivå, skriver Ann Charlott Altstadt.
[Göstage]
2021-10-03 21:16
#66

Teorierna är många om SSU:s närmande (?) till SD. Bulletin:

"Enligt Sydöstrans (socialdemokratisk) politiske chefredaktör Stig-Björn Ljunggren är SSU-ordföranden Lisa Nåbos debattartikel ett försök att övertyga väljarna om att Socialdemokraterna har förstått samhällsproblemen, att de inte endast ägnar sig åt att peka ut Sverigedemokraterna som fascister.

Han menar att Lisa Nåbo signalererar att hon är öppen för nya politiska samarbeten: att ändra arbetskraftsinvandringen, stoppa privatiseringen av arbetsförmedlingen och höja pensionerna."---

Själv tror jag att sossarna försöker slå in en kil mellan SD och M/KD. Fast de löper då risken att de senare snabbt försöker knyta SD närmare till sig genom olika överenskommelser. De som kan sitta rätt nöjda är SD.

SSU-ordföranden Lisa Nåbos debattartikel i Expressen, ”SSU: Erkänn att SD har rätt om pensionerna”, utlöste en Twitterstorm. – S närmar sig SD. Likheten ligger i att alla erkänner att pensionerna är för låga, säger Stig-Björn Ljunggren, politisk chefredaktör för Sydöstran.
[Göstage]
2021-11-04 10:50
#67

Funderar på om inte en återuppstånden Allians skulle vara att föredra rent partitaktiskt för SD: alltså M+C+(L)+(KD), förhoppningsvis med MP borta som stödhjul för S. Det skulle beröva sossarna centersamarbetet och trycka dem mot V, samtidigt som SD skulle bli vågmästare på allvar.

[Jimmy.L]
2021-11-04 11:52
#68

#67: Absolut, fast då krävs det att Annie får tummen ur..

[Göstage]
2021-11-04 12:53
#69

#68 Tror att strandträtan med MP kan bli droppen för C. Sedan påstås samarbetet mellan Lööf och Magdalena inte flyta friktionsfritt, så vem vet?

Kan även förklara varför det verkar ha gått stå i umgänget mellan SD och M/KD - de kanske alla vill vänta ut C? (Mina högst egna spekulationer.)

  • Redigerat 2021-11-04 12:54 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2021-11-04 13:03
#70

#69: Ja vem vet. Osvuret är bäst.

[VSK]
2021-11-04 18:00
#71

#67:

Hart haft den tanken mången gång men slår bort den varenda gång då pedofilpartiet C får det att vända sig i magen.

Fornöga
2022-09-01 10:27
#72

2022 Valrörelse innebär automatiskt att alla "de goda" krafterna (Expo/Acta Publica, Expressen/Baas, och Aftonbladets ledarsida/LO bland andra) plockar fram allt de samlat i kistebotten för att angripa SD, men sannolikt ser allt fler väljare igenom detta rutinmässiga kampanjande. Gunnar Sandlin skriver om fenomenet på DGS.


Re:tired.

Någon månad inför riksdagsvalet brukar media trappa upp sina angrepp mot Sverigedemokraterna. Då kommer de sedvanliga avslöjanden av varierande kvalitet om vissa partimedlemmar och politikers kopplingar till nazism och högerextremism. Uttalanden från sverigedemokrater som kan tyda på rasism jagas ivrigt på sociala medier, nu senast av ett researchföretag som säger sig hittat över 200 sådana…
[Fredrika00]
2022-09-01 11:12
#73

#72: Vänsterpartiernas och vissa medias fula hetsjakt mot SD handlar förstås om att försöka skrämma till sig röster i valet. Alla vet egentligen att SD inte är några nazister, och att deras migrations- och integrationspolitiska förslag bottnar i omsorg om Sverige. Diskutera sakfrågor någon gång, fegisar på vänsterkanten!

Visst har SD haft rötägg i partiet, men det har alla partier. Inget parti är perfekt.

En kommentar under artikeln:

"Undrar när media eller researchföretag skall göra en undersökning om hur många partiföreträdare som är/har varit aktiva i vänsterextrema kretsar, tror inte det blir innan valet.."

Ja, det kan man undra. Vissa djur är ju mer jämlika än andra, skrev George Orwell i "Djurfarmen". 🐷

  • Redigerat 2022-09-01 11:15 av [Fredrika00]
Fornöga
2022-09-01 11:23
#74

#72 Det rutinmässiga skuldbeläggandet av SD i en mängd fall innebär att de gånger som det finns skäl för ifrågasättande drunknar i trams. Som Sandlin skriver så kanske SD:s stigande opinionssiffror på sistone beror på att folk är trötta på "torrhostan": "Sverigedemokraternas uppåt tickande procentenheter i de senaste väljarundersökningarna är kanske ändå ett svar på min bekants slutfråga i mejlet", som han skriver.

I "det rättrådiga Sverige" är det ingen som ifrågasätter hur Aftonbladet kan sätta delgrundaren och styrelsemedlemmen av Expo och medarbetaren på till dem närstående Acta Publica till valdebattledare (premiumartikel) och låtsas som om det skall föreställa en fair "rättegång"?


Re:tired.

Det hettade till rejält mellan SD-ledaren Jimmie Åkesson och Aftonbladets programledare Robert Aschberg i tidningens partiledardebatt på onsdagen. Aschberg tog upp en debattartikel från 2009 som Åkesson sa att han citerade fel. – Ni på Aftonbladet har hållit på och skitsnacka om den där artikeln i hur många år som helst, sa en märkbart irriterad Åkesson – och Aschberg släppte frågan.
  • Redigerat 2022-09-01 14:10 av Fornöga
Fornöga
2022-09-04 06:55
#75

Sheri Berman är professor i statsvetenskap vid Columbia University med socialdemokratin i Europa som specialitet. På Aftonbladet kultur skriver hon om hur svenskar som oroades över den generösa flyktingpolitiken 2015 (hennes ord) inte fann något annat parti än SD som ifrågasatte utvecklingen.

Nu tycker hon att Socialdemokraterna bör överta delar av SD:s politik, något som vi väl redan sett tendenser till. Artikeln är skriven från amerikanskt perspektiv med Socialdemokratiska förtecken och innehåller väl inte så mycket nytt för den som följt utvecklingen på plats, men den har ändå sitt intresse.

"Orsaken till uppgången för partier som Sverigedemokraterna är kort sagt inte tilltagande rasism och främlingsfientlighet, utan snarare att folk som oroar sig för invandringen och den nationella identiteten nu har börjat rösta grundat på denna oro."---

"Att ett parti som Sverigedemokraterna kan nå framgång beror inte på att svenskarna är eller skulle ha blivit mer främlingsfientliga. Däremot har den oro över sociala och kulturella frågor som en del människor hyser blivit mer betydelsefull eller viktig för hur de röstar."---

"Men vad partier som Sverigedemokraterna gör för att öka betydelsen av ”sina” frågor är bara en delförklaring; deras framgångar bestäms också av hur andra partier beter sig."---

"Fram till flyktingkrisen 2015 stod alla partier, till och med de påstått konservativa Moderaterna, bakom landets extremt generösa invandrings- och flyktingpolitik, samtidigt som man accepterade en cordon sanitaire mot den framväxande populisthögern. Det fick effekten att de svenska väljare som motsatte sig politiken ”helt enkelt inte hade något parti i mittfåran att vända sig till”. (Det bör understrykas att invandringen var den fråga i Sverige där skillnaden mellan riksdagsledamöterna och folkopinionen var allra störst under den här perioden)."---

Det innebar att ju mer betydelsefulla invandringsrelaterade frågor blev, desto lättare blev det för Sverigedemokraterna att dra till sig de väljare som redan var benägna att oroa sig över dessa frågor, men som kände sig förbisedda av partierna i mittfåran."---

"Att minska betydelsen av frågor som invandring och brottslighet, och därigenom göra dem mindre viktiga för hur folk röstar, skulle troligtvis minska attraktionskraften hos partier som Sverigedemokraterna.

Ett sätt för Socialdemokraterna att åstadkomma detta vore att byta kurs, har vissa argumenterat. Man borde försöka undergräva stödet för högerpopulisterna genom att anamma en del av deras politik. Det finns i och för sig goda pragmatiska skäl för Socialdemokraterna att ta sig an väljarnas oro över invandring, brottslighet och så vidare, men partiet måste vara försiktigt så att man inte ökar de frågornas betydelse. Det skulle troligtvis slå tillbaka, eftersom SD som sagt ”äger” frågorna vid det här laget och sannolikt skulle gynnas om väljarna koncentrerade sig på dem."---


Re:tired.

Det stundande svenska valet ser ut att bli en nagelbitare, med opinionsmätningar som visar att det är mycket jämnt mella
  • Redigerat 2022-09-04 07:00 av Fornöga
Fornöga
2022-09-04 08:06
#76

#75 Lena Mellin, politisk reporter på samma tidning instämmer från sin svenska horisont i Bermans analys.

"Den bärande orsaken till att SD tog sig in i riksdagen var de andra partiernas oförmåga och ovilja att tala om det som många människor uppfattade som ett problem. Nämligen en stundtals hög invandring och en delvis misslyckad integration.

SD fick ensamrätt på en fråga som många människor uppfattade som intressant och värd att diskutera. SD tackade inte och tog emot. Men det borde de ha gjort.

Från invandringen var steget inte superlångt till brott och straff. Också här fick SD härja fritt. Tills de andra partierna fick nog. De orkade inte se sitt eget partis stöd erodera och kastade sig mangrant in på de områden som SD mutat in."---

*Nu kan det vara dags för ännu en ny karta. SD har chans att bli riksdagens näst största parti. Jimmie Åkesson kan bli oppositionsledare."---


Re:tired.

I tolv år har svensk politik definierats av Sverigedemokraterna
Annons:
kamera0710
2022-09-04 08:45
#77

Utanför trådens ämne, men själv blir jag nog mest trött på att höra dessa så kallade "kommenterande" journalister, som Mats Knutsson, Lena Melin, Markus Oscarsson med flera. Den sistnämnde kan man ibland tro är en satiriker när man hör honom.

Det kanske vore bättre att ägna utrymmet åt att ställa lite mer följdfrågor och liknande till partiernas företrädare. Eller göra som exempelvis Naturskyddsföreningen, som återkommande och systematiskt granskar hur partier faktiskt RÖSTAT i olika frågor i riksdagen. Men det kräver ju lite mer än en tyckare som sitter och babblar.

H
2022-09-04 08:53
#78

#75 och #76 De partier som förlorat väljare till SD måste själv jobba för att vinna tillbaka dessa. Det måste ske med goda och välgrundade argument FÖR och inte EMOT.

Fornöga
2022-09-04 10:29
#79

#77 När det gäller politiska kommentatorer så vet man väl i stort sett vad man får när man läser dem, vilket gör att åtminstone jag blir lite uppiggad när jag finner att någon vågar bege sig utanför den snitslade banan.

Sedan vimlar det av intresseorganisationer, de stora med myndighetsframtoning som försöker få det att framstå som om deras "granskningar" är Den Gudomliga Sanningen, till debattsidornas små människorättsgrupper som kanske bara de själva hört talas om, men med fina titlar på talespersonerna som nu vill armbåga sig fram för att "ställa partierna mot väggen".

Men som sagt, detta är utanför trådens ämne, som ju är "SD bara tackar och tar emot".

#78 Ja, precis! Efter att ha själv ha röstat på SD de senaste valen har jag sökt alternativ, men jag ser bara samma sjuklöver fortfarande, om än med lite olika schatteringar på bladen. En del visar kalla handen hela tiden, medan andra tar avstånd när det passar. Då är det lika bra att hålla fast vid originalet.


Re:tired.

  • Redigerat 2022-09-04 10:39 av Fornöga
Fornöga
2022-09-04 10:57
#80

"Skall man döma av den senaste tidens väljarrörelser och deras sannolika orsaker så är fortsatta attacker på SD, om än aldrig så välmotiverade, till fördel för SD", skriver Peter Hjörne i en ledarkrönika i GP.

Vid en eventuelI valframgång l bör SD i så fall komma ihåg att särskilt tacka David Baas, Anders Lindberg och Annie Lööf.


Re:tired.

Opinionsundersökningarna duggar tätt. Men Ulf Kristersson har rätt när han säger att det endast är en som räknas: den på valdagen. I alla de opinionsundersökningar
Fornöga
2022-09-04 11:17
#81

#80 Och dessa fördettingar inte att förglömma...


Re:tired.

Med en vecka kvar till valet gör de tidigare partiledarna Stefan Löfven och Bengt Westerberg en gemensam markering mot S
  • Redigerat 2022-09-04 11:17 av Fornöga
[Fredrika00]
2022-09-04 15:26
#82

#80: "Vid en eventuelI valframgång l bör SD i så fall komma ihåg att särskilt tacka David Baas, Anders Lindberg och Annie Lööf." 😁😁😁

Fornöga
2022-09-04 15:44
#83

#82 😉


Re:tired.

Annons:
[Hatt]
2022-09-04 16:43
#84

SD-s framgångar är positiva och vi kan ställa våran förhoppning till en högerledd regering något landet Sverige på riktigt behöver.

Jag förundras vid varje val varför reaktioner är så starka för vi har en mandatperiod på fyra år och sen kan folket välja ett nytt parti om det föregående inte lever upp till folkets förväntningar.

Politiken är inte skriven i sten den politiska kartan förändras hela tiden så även valet av ledande parti. Mycket kan naturligtvis hända under en mandatperiod där det både försämras och förbättras men sköter sig inte ett parti eller lever upp till sina löften blir dom förlorare i nästa val så enkelt är det och fyra år går fort.

Fornöga
2022-09-12 08:45
#85

#80 ff "Team Magdalena Andersson gick till val med hotet om SD och en jättestor påse pengar – men utan någon egentlig politik.

Jimmie Åkesson blev den stora vinnaren på den destruktiva taktiken", skriver Expressens ledarsida.

"Socialdemokraterna gick till val utan någon egentlig politik. Valmanifestet saknade siffersatta löften och i debatterna stod Magdalena Andersson och låtsades hålla med Ulf Kristersson om allt från invandring och brottsbekämpning till behovet av ny kärnkraft.

Taktiken var till synes att göra riksdagsvalet till en folkomröstning om Sverigedemokraterna. Budskapet som hamrades in var att anständiga människor överhuvudtaget inte kunde rösta på oppositionen.

Statsministern talade om högerpartierna som den blåbruna sörjan, hela arbetarrörelsen arbetade för att trycka ut Liberalerna ur riksdagen och när M backade i opinionen försökte S utmåla Jimmie Åkesson som oppositionens statsministerkandidat.

Det verkar inte ha lett till seger, däremot till att SD vuxit ytterligare och tagit över rollen som Sveriges näst största parti."---


Re:tired.

Team Magdalena Andersson gick till val med hotet om SD och en jättestor påse pengar – men utan någon egentlig politik. SD blev den stora vinnaren.
  • Redigerat 2022-09-12 08:46 av Fornöga
Fornöga
2022-09-13 10:38
#86

#80 ff "Det faktum att både politiker och medier ser mellan fingrarna med vänsterextremism och vänsterextremister och samtidigt anklagar alla till höger om socialdemokraterna för att vara högerextremister" är "ännu en orsak till att SD nu blivit landets näst största parti", anser Bitte Assarmo på DGS.


Re:tired.

Två dagar efter valet, och innan valresultatet är helt spikat, vänder politiskt korrekta ledarskribenter ut och in på sig själva för att försöka förklara Sverigedemokraternas framgångar. I TV-soffa efter TV-soffa babblar de på om hur väljarna lurats av SD:s populism, alternativt är vidriga rasister, men om de tror på det själva ger jag inte mycket…
H
2022-09-13 11:05
#87

#86 Läst i kommentarsfältet:

”Media sammanfattar ”S gjorde valet till en folkomröstning om SD. Och SD vann den”.”

  • Redigerat 2022-09-13 11:10 av Fornöga
Fornöga
2022-09-13 11:11
#88

#87 Ja, ursprunget till det finns i #85.


Re:tired.

[Fredrika00]
2022-09-13 12:58
#89

#86: Japp. Den smutskastande vänstern faller på eget grepp.

Fornöga
2022-09-21 10:04
#90

Ann Charlott Altstadt anser att SD är ett tack skyldig gråterskor och drama queens av båda könen som hystseriskt skrikit sig hesa mot hotet med deras egen samhällshegemoni. Artikeln i Bulletin är värd att läsas i sin helhet, den är inte låst i nuläget.

"Ytterkantsvänstern har så länge jag minns försökt lajva Weimarrepublik med högsta dröm att få fajtas mot nazister. Det ligger i rörelsens själva dna och är ett evighetsgöra, för utan nazister och fascister blir livet liksom tomt och ödsligt. Men att denna den utomparlamentariska vänsterns extremsport har lyfts in i rikspolitiken och blivit mainstream, till och med huvudstrategi för riksdagspartier, är lätt rubbat."---

"Eller om ni nu på allvar tror på er egen skräckpropaganda, så ta ert ansvar och försök storma riksdagen, limma fast er eller mobilisera folket till generalstrejk eller liknande. Det är sådant man gör när nazister hotar att upplösa demokratin.

Ja, alla politiker som hävdar att SD är nazistfascister borde handgripligen ta över riksdagen med Strandhäll i förtrupp och stoppa partiet. För det är så politiker borde agera när demokratin är på väg att raseras, och nazister hotar ta över Sverige. Först då tror jag att ni menar allvar. I annat fall: sluta med att känslogegga, polarisera och splittra Sverige. Gör bättre politik, istället för att sprida lögner och medvetet fultolka och avsiktligt missförstå.

För SD:s väljare skiter i vad de eller partiet kallas. De bryr sig bara om sakfrågor."---


Re:tired.

Efter den smutsigaste valkampanjen i mannaminne fylls nu sociala medier av kommentariatets gråtande barn, flyktplaner och domedagsprofetior om demokratins snara undergång. Strategin har lett SD från framgång till succé, och det är hög tid att bara lägga ner, skriver Ann Charlotte Altstadt.
  • Redigerat 2022-09-21 10:05 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2023-06-29 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Skärmdump Aftonbladet.

2023 Återigen gör Socialdemokraterna det gamla kardinalfelet att utse SD till "den tydliga fienden", och regeringen kan bara avundsjukt se på. 🕺💃


Re:tired.

Socialdemokraterna fortsätter att klistra SD-stämpel på regeringen. Magdalena Anderssons tal i Almedalen var färgat av
  • Redigerat 2023-06-29 17:16 av Fornöga
Carmarino
2023-06-29 17:24
#92

#91: Ovanligt syrlig artikel för att vara Aftonbladet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-29 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Gammalt faxutskick.

#92 Ja, inte ens de lyckas väl alltid hålla skenet uppe…😉


Re:tired.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: