Sverigedemokraterna

SD bara tackar och tar emot

2018-11-08 18:07 #0 av: Göstage

Inte oväntat kan SD i nuvarande situation sitta och låta de stekta sparvarna flyga in i gapet:

"SD skulle om det vore val i dag få 21,1 procent, en ökning med 3,6 procentenheter sedan valet i september.
– Jag tror att ökningen i hög grad beror på att väljarna håller på att tröttna på den sandlådementalitet som de övriga partierna uppvisar, säger Jimmie Åkesson."--- 

"Det stökiga parlamentariska läget och den utdragna regeringsprocessen ser ut att ha gynnat Sverigedemokraterna som rusar i den nya mätningen. Om det vore val i dag skulle partiet få 21,1 procent, enligt undersökningen – en statistiskt säkerställd uppgång med 3,6 procentenheter sedan valet.
– Ambitionen att helt sätta SD i periferin ger i själva verket, liksom tidigare, partiet en central och till och med stärkt position, konstaterar Anders Lindholm och fortsätter:

– För de två tydligaste regeringsivrarna på allianssidan, M och KD, finns en tendens att flödet går i riktning mot SD. Det ger en antydan om riskerna inför ett eventuellt extra val.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson:

– Den här mätningen stärker min tro att vi skulle gynnas av ett extraval. Det är fortfarande långt kvar till en sån situation, men för varje dag som går, kommer det allt närmare."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-rusar-i-ny-matning-ar-nast-storsta-parti-/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-08 19:14 #1 av: Jimmy.L

Jag ser fram  i mot ett extraval. Tummen upp

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-11-17 08:48 #2 av: Göstage

Alice Teodorescu suckar i GP över hur intentionerna att blockera ett riksdagsparti låser övriga partier i ett positionerande till det partiet.

"Det är fullkomligt absurt! I över tio år har strategin gått ut på att frysa ut och isolera och i tio år har den strategin lett till att SD vuxit än mer. Slutsatsen - för den som verkligen vill stoppa SD från inflytande långsiktigt och inte bara posera med sitt motstånd för att vinna kortsiktiga, symbolpolitiska ryggdunkningar - blir således att utfrysning liksom ignorans av verklighetens problem enbart leder till att SD växer. Är det målet? 

För den konspiratoriskt lagde framstår det nästan som att man, medvetet eller ej, göder SD för att kunna mobilisera de egna i en uppdiktad kamp mellan gott och ont. Men det som nu sker är ingen lek. Det är allvar nu, för att använda centerspråk." 

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-varför-göder-ni-sd-1.10900725

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-17 09:08 #3 av: Hayabusa

"Alla fruktar ett extraval utom Jimmie Åkesson – men ingen har så starka skäl att bäva för folkets dom som Jan Björklund.

Han har allt att förlora.

Ett nyval kan bli spiken i kistan för Liberalerna som riksdagsparti – och för Björklund som partiledare."

https://www.hd.se/2018-11-16/ingen-har-sa-starka-skal-att-frukta-folkets-dom-som-jan

OBS! Betalartikel

Anmäl
2018-11-17 09:08 #4 av: Hayabusa

#3 Sorry...fel tråd.

Anmäl
2018-11-30 08:48 #5 av: Göstage

Edit, se #6.

Anmäl
2018-11-30 08:55 #6 av: Göstage

Widar Andersson i Corren är inte förtjust av korrekthetens räddharar.

"Rädsla är inte särskilt förtroendeskapande. Särskilt inte när det inte finns så särskilt mycket i politiken att vara rädd för. Tänk efter; vad är det värsta som kan hända i trygghetsnarkomanernas förlovade riksdag? Att SD röstar på samma regering som andra partier? Att partierna efter många försök inte lyckas få ihop en regering och därför behöver be folket - de som bestämmer - om att rösta en gång till? Att behöva stå upp och med stadig blick säga att förut tyckte jag så där men eftersom det inte går att få till så har jag ändrat mig och nu tycker jag så här istället? Att få skäll och pisk på twitter av de små aktivist/extremistfalanger som finns i och i närheten av varje parti? Värre är det inte."---

"Det jag vill säga är bara att rädsla för samtidens människor och problem, rädsla för SD och rädsla för extraval inte är några bra motiv för regeringsbildning. Rädsla skymmer sikten.
Regeringar byggs nog sällan av glädje; så är det. Regeringar som bygger på förnuft och känsla är emellertid rimligt att förvänta sig. Rädsloregering? Nej tack."

https://www.corren.se/opinion/radda-for-sd-och-for-extraval-om5576875.aspx

Anmäl
2018-11-30 10:52 #7 av: starhawk

Välkomnar ett nyval, eftersom Miljöpartiklarna visat sig opålitliga så blir dom förhoppningsvis av med stödrösterna från Vänstern och åker ut. Sen riskerar ju Björklunds Liberaler samma öde och med tanke på deras agerande är det rätt åt dom!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-11-30 11:12 #8 av: Göstage

Ja, jag tycker att de bestämmande politikerna förnedrar oss väljare genom  sitt taskspel, mer eller mindre inför öppen ridå. Hoppas verkligen de kommer att få ligga som de bäddat!

Eller som Patrik Engellau uttrycker saken: "Det är ovärdigt en demokrati att medborgarna ska behöva spekulera i sina ledares bevekelsegrunder när det gäller nationens framtid."

Anmäl
2018-11-30 11:21 #9 av: Jimmy.L

Ja ett nyval vore det bästa så vi blir av med MP, risken är att dom ändå kommer överens tillslut.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-11-30 11:27 #10 av: Göstage

#6 Patrik Engellau är också förbryllad inför den bindgalna skräcken för SD hos två vilset kringirrande partiledare.Fryser

"Under alltihop ligger Lööfs och Björklunds fasa för sverigedemokraterna. Denna är den grundfråga på vilket det dagsaktuella spelet vilar. Vari består denna fasa? Jag har ägnat avsevärd tid åt att be folk som upplever fasan att förklara sin oro för mig. Vad oroar de sig för? Jag säger inte att oron skulle vara obefogad, jag vill bara veta vari den består. Är de rädda för att naziströrelsen ska få statsbidrag om sverigedemokraterna kommer till? Kommer ljudet av klackjärnsstövlar att höras på stadsgatorna? Skulle en sverigedemokratisk regering bilda allians med judehatande muslimer?

Jag får inget svar. Det känns ungefär som om jag med hjälp av en tidsmaskin blivit transporterad till 1500-talet och började intervjua folk om varför de oroar sig för djävulen. Jag tror inte att jag hade fått några begripliga svar utan snarare en smäll på käften eller ännu värre.

Men något är det uppenbarligen hos sverigedemokraterna som skrämmer Lööf, Björklund och likasinnade. Deras avståndstagande kan inte vara annat än äkta. Jag tror att de ser på Ungern och Polen och anar att den humanitära stormaktens PK-istiska brigader i statstelevisionen och på jämställdhetsmyndigheten skulle få det mindre beviljat om sverigedemokraterna kom till. Det är åtminstone en orosanledning som kan gå att begripa."

DGS: "Några steg ut i dyngpölen"

Anmäl
2018-12-01 08:00 #11 av: Göstage

#6 #10 Alice Teodorescu på GP:s ledarsida skriver att vissa partiledare nog inte ens för sig själva tror på de skräckbilder av SD och deras inflytande som man målar upp, utan att det bara är en av deras finter i jakten på Makten.  AT börjar nu luta åt att nyval är det bästa av de alternativ som återstår.

"Slutsatsen är enkel: Snacket om att SD skulle vara det största hotet mot den svenska demokratin är just bara snack - annars hade vi haft en regering i dag. Men makten har visat sig vara viktigare, kanske för att makten har den påverkan på människor, kanske för att ingen av de berörda politikerna riktigt tror på de skräckscenarier som de själva målat upp.

Det är problemet med den fars i alltför många akter som vi bevittnat under hösten: glappet mellan ord och handling. Bristen på logik. De enda logiska partiföreträdarna är, ironiskt nog, Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD). De säger vad de menar och menar vad de säger. Det är befriande på något vis."---

http://www.gp.se/ledare/nyval-trots-allt-1.11350685

Anmäl
2018-12-02 07:27 #12 av: Göstage

Med nuvarande kris i regeringsbildandet och SD-föraktet i övriga partier (utom kanske KD) känns det som om SD kan se fram emot ett bra EU-val den 26 maj.

https://debatt.ifokus.se/discussions/5be559e2ce12c44cf1000a68-eu-valet-2019

Anmäl
2018-12-02 11:31 #13 av: Aasi1

Till nästa val tror jag att mycket åv SD föraktet har minskat. Se bara skillnaden från 2014 och 2018.

Om nu Stefan löven klarar omröstningen och blir statsminister så kommer nog många S väljare bli missnöjda om han går med på listan och C väljare blir besvikna om Lööf viker sig.

Detta kan nog leda till att KD, M och SD får tillräcklig majoritet 2022 för att regera. Som stadsminister 2022 hade jag gärna sett Hanif Bali.

Anmäl
2018-12-11 11:32 #14 av: Göstage

Den hittills högsta noteringen för en regeringskonstellation har nu uppmätts i Aftonbladet/Inizios undersökning om väljarnas önskeregering. 

"En ny undersökning från Aftonbladet/Inizio visar att 23 procent av väljarna vill ha en regering med M, KD och SD.

Sedan i mars har Aftonbladet/Inizio flera gånger ställt frågan om vilket regeringsalternativ väljarna föredrar. Stödet för något regeringsalternativ har då aldrig varit så starkt som 23 procent.
– Ett sådant tydligt alternativ har vi aldrig haft i mätningen tidigare, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvxyg7/fler-vill-ha-regering-med-m-kd-och-sd

Anmäl
2018-12-14 09:24 #15 av: Göstage

Mattias Karlssons vidräkning med regeringen Löfven inför omröstningen idag var tung! Tummen uppSkall försöka hitta den på YouTube eller i skrift.

Anmäl
2018-12-14 09:55 #16 av: Emo

#15 Det vore en välgärning. Vi fick bara se början sen blev det så här:

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-12-14 10:03 #17 av: Göstage

#16 Mystiskt! (Såg SVT Nyheters sändning på nätet, och den fungerade utan problem hos mig.)

Anmäl
2018-12-14 10:14 #18 av: Emo

Jo, lite senare fick vi se en hel del men just det (viktigaste?) missade vi.

Anmäl
2018-12-14 10:34 #19 av: Göstage

Känner mig plötsligt lite som konspirationsteoretiker när jag funderar över om det var en tillfällighet. Tyvärr känns det snudd på naturligt att ana ugglor i mossen i vissa sammanhang numera...Funderar

Anmäl
2018-12-14 10:51 #20 av: Göstage

#16 Här är det du missade - börjar 15:37 in på sändningen.

Anmäl
2018-12-14 11:05 #21 av: Emo

Tack, ska bli spännande att höra. Det var bra som väntat. 

Anmäl
2018-12-14 11:17 #22 av: Göstage

#16 Tydligen Aftonbladet "av alla"  som fick avbrott i sändningen just när Karlsson börjat tala. Var det Lindberg och Sima som drog ur kontakten? (Nu blev jag visst konspiratorisk igen...)Cool

Anmäl
2018-12-14 11:36 #23 av: VSK

Tror de fick mental härdsmälta varav det började pyra och brandlarmet gick och sprinklersystemet dränkte ned kameran så att det blev svart i rutan Får idé

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-01-07 13:17 #24 av: Göstage

Widar Andersson på Folkbladet skriver att vi egentligen kanske aldrig varit det där "Landet Lagom", men att vi nu politiskt sett definitivt framstår som långt ifrån "lagom".  

"Alls icke obetydliga politiska aktörer - Centerpartiet, halva Liberalerna (10 personer), kanske Socialdemokraterna, MP, V och Dagens Nyheters och Aftonbladets ledarredaktioner - tycks vara beredda att slänga lagom på sophögen. Från detta håll argumenteras för uppfattningar som är allt annat än sansade, måttfulla, verklighetsnära eller lagom. Nämligen att det viktigaste just nu i Sverige är att bilda en regering som hålls samman av låtsaslekar om att ett visst parti inte ska ha något som helst inflytande på politiken.

Jag hoppas på lagom trots allt. Förnuftet kan ju inte helt ha lämnat landet."

https://www.folkbladet.se/opinion/lagom-hotas-av-latsaslekar-om5661017.aspx

Anmäl
2019-03-18 11:25 #25 av: Hayabusa

"När författaren Lena Andersson i förra veckan presenterade sin bok ”Om falsk och äkta liberalism”, utgiven av Liberal Debatt, varnade hon i slutet för att SD har börjat få rollen som det sunda förnuftets representanter. De ger begripliga svar på frågor som folk tänker på. IS-krigarna ska ut. Försvarsanslagen ska fördubblas. Staten ska understödja en enhetskultur för att öka sammanhållningen mellan nya och gamla svenskar (för övrigt ett ledtema även hos Angela Merkel). Ingen kan beskylla SD för att vara profilerade klimatpolitiker, men det kan svänga när som helst. En bra början är att de i likhet med L är för kärnkraft av uttalade klimatskäl."

https://www.di.se/ledare/jo-tonen-ar-outhardlig/

Anmäl
2019-05-25 12:12 #26 av: eskils

#24 "Förnuftet kan ju inte helt ha lämnat landet." Nej, det får vi väl hoppas! Glad

#25 "SD har börjat få rollen som det sunda förnuftets representanter. De ger begripliga svar på frågor som folk tänker på." Låter sannolikt. Glad

Senaste mätningen från Skop:

"Sverigedemokraterna är åter största vinnare i Skops opinionsundersökning inför EU-valet på söndag. Enligt den senaste mätningen får partiet 17,1 procent, det är 7,4 procentenheter upp sedan valet 2014.

"Partiets framgång följer samma mönster som i svensk rikspolitik", säger Skops Örjan Hultåker i ett pressmeddelande.

Även Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna ökar jämfört med förra valet."

https://www.di.se/nyheter/skop-sd-storsta-vinnarna-i-eu-valet/

Glad

Anmäl
2019-06-16 14:42 #27 av: Göstage

När läkaren Kajsa Dovstads erkännande att hon har sina "Jimmie moments" väcker brådstörtad utryckning från PK-kretsar inser man att uttrycket kommit för att stanna.

Anmäl
2019-06-17 07:19 #28 av: Hayabusa

#27 Jösses,  visst är det märkligt? 

Individ som känner sig "som hemma" i Lilla Mogadishu: Åh, va´ fint...handhjärta!

Individ önskar känner sig "som hemma" på hemmaplan: Vidrig nationalist!

Anmäl
2019-06-17 09:02 #29 av: Göstage

Mer reaktioner på "Jimmie moment" - eller kanske man skall kalla det "Kajsa feeling"?

"Om man vill se det ”goda” hatet kan man studera de dryga 300 kommentarerna som Kajsa Dovstad fått på sin gästkolumn i G-P."---

"Kajsa Dovstad visar med enkla medel ur vardagen på känslor och intryck som miljoner svenskar känner, men som politiken har så erbarmligt svårt att förhålla sig till. Ja, inte ens tillåter sig att erkänna.
Men hennes kolumn ”blir unisont fördömd av folk som mest tycks bekämpa sina egna demoner”, som någon skriver."---

"Det Kajsa Dovstad lyckats med i sin gästkolumn bättre än de flesta, är det alla kolumnister borde sikta på: få läsarna att reflektera och diskutera även svåra frågor.
Det är känslan av att inte vara i sitt eget land som här så tydligt demonstreras att de som alltid blundar och håller för öronen blir chockade."---

"Problemet är att hon är minst 20 år för sent ute. Hon vill inte erkänna att bara Sverigedemokraterna haft rätt och alla andra har haft fel.
Hur ska de, som i årtionden stämplat minsta kritisk ansats som fruktansvärd rasism och fascism, själva plötsligt kunna se nyanser? Det är ju dessa etablissemang som ”lärt upp” alla de kvinnor som spyr galla över Dovstads försök till nyansering. Hur ska man kunna ta avstånd från den man är och varit så länge? Och dessutom övertyga de lojalister som tror på utopismen partierna propagerat för?"---

https://samtiden.nu/2019/06/nar-landet-man-vaxte-upp-i-inte-langre-finns-kvar/

Intressant för övrigt att läsa på "Nyheter Idag" att Kajsa Dovstad varit aktuell som kolumnist i Expressen. Knappast att det blir något av med det när hatarna fått säga sitt. (Och skulle det bli av lär hon få stränga förhållningsregler från Mattsson...)

Anmäl
2019-06-17 09:07 #30 av: Hayabusa

#29 Ja, DEN stormen säger en hel del. 

Anmäl
2019-06-24 12:15 #31 av: Göstage
Ganman på Twitter

Skrattar

Anmäl
2019-06-24 12:55 #32 av: Hayabusa

https://www.facebook.com/644748250/posts/10156545742518251?s=100010281889145&sfns=mo

Anmäl
2019-06-24 12:56 #33 av: Hayabusa

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7246197&fbclid=IwAR25Snb2gOW1kRglHAFGKh6DWCCi8QyhUH5pd_FhLefYiieDVPkqirKruQc

Anmäl
2019-06-24 12:57 #34 av: Hayabusa

#32 & #33 Handlar om det här:

20/6, Jens Ganman:

Gårdagens Studio 1. Sällan, kanske aldrig, har jag hört ett så uppenbart exempel på vad som är galet i den svenska samhällsdebatten. Tre debattörer intervjuas (varav en är min kollega Mustafa Panshiri så ja – jag är jävig – men försök bortse från detta.) De två andra är journalisten Trifa Abdulla och författaren Theodor Kallifatides.

Anmäl
2019-06-24 13:16 #35 av: Hayabusa

Mustafa är grym! Lyssna på honom i SR-länken (#33). Trifa Abdulla fick dessvärre inte tala till punkt (tiden rann ut) men säger väldigt vettiga & rimliga saker.

Anmäl
2019-06-24 13:16 #36 av: Göstage

#32 "P1:s ständiga olycksbarn Helena Groll" - ja, sannerligen!

Anmäl
2019-06-24 14:03 #37 av: Göstage

Panshiri är alltid klar och redig, och Trifa Abdulla hade också vettiga synpunkter. Sedan  tror jag  att man valde Kallifatides som tredje deltagare  för att man var i behov av en motvalls kärring - hade diskussionen utvecklats åt ett annat håll hade han varit i opposition även då. 

"Sverige börjar likna mitt Grekland åtminstone i ett avseende: alltfler uppvisar en akrobatisk förmåga att sitta på olika stolar samtidigt", har han sagt på twitter, och det är väl på de stolarna han befinner sig. Han har nyligen också utnämnt sig själv till "gnällspik", så han försöker nog att leva upp till det...Glad

Anmäl
2019-07-18 11:39 #38 av: Göstage

Lennart J Lundqvist, professor emeritus vid Statsvetenskapliga institutionen på Göteborgs universitet skriver på GP debatt att Socialdemokraternas eftervalsanalys är för kortsiktig. Professorn anför att "Partiet verkar ovilligt att se förändringarna i ett längre perspektiv. Valanalysen 2018 lägger fokus enbart på de fyra åren 2014–2018. Därmed missar man djupgående förändringar i väljarmönstren som – om partiet inte anlägger moteld – i värsta fall förebådar ännu större tapp."---

Lundqvist menar att mönstret är klart:
"Om jag vore S-politiker eller S-väljare, skulle jag se med oro på hur S förlorar mark i sina tidigare styrkebälten. Mönstret är genomgående: från Trelleborg i söder över gamla S-märkta kommuner i Värmland och Bergslagen, från fästet Sandviken till kommuner som Luleå och Kiruna tappar S röster, medan SD ökar sitt röstetal. Jag skulle nog inte vara så sangvinisk som Socialdemokraternas valanalytiker och luta mig mot att S alltjämt är störst. S löper helt enkelt risk att bli överflyglade av SD i sina historiskt ”säkra” områden.

Vad beror då SD:s framgångar på? Tänk om det faktiskt är så att partiets politiska budskap tilltalar traditionella S-väljare! Där S och LO avlossar sina ärtbössor skjuter SD skarpt mot globaliseringens negativa inverkan på jobb, identitet och känsla av nationell tillhörighet."---

https://www.gp.se/debatt/s-borde-se-upp-med-tappet-till-sd-i-säkra-områden-1.16324431

Anmäl
2019-07-18 11:45 #39 av: Hayabusa

#38 Det är, väl, ungefär så det ligger till? När den traditionellt lojale väljaren till slut tröttnar och vill se handling. 

Anmäl
2019-07-18 11:51 #40 av: Göstage

#39 Ja, arbetarrörelsen förefaller alltmer som en omöjlig konstellation av särintressen. Till exempel är det svårt att se någon värdegemenskap mellan LO och Socialdemokrater för tro  och solidaritet, mer än en läpparnas bekännelse. Var och en blir salig på sin tro och strävar efter största möjliga inflytande över politiken. Vem som är åsnan mellan hötapparna blir alltmer uppenbart...

Anmäl
2019-10-24 11:34 #41 av: Göstage

Aftonbladets Anders Lindberg ser sitt lag irra omkring på fel planhalva.

"Nu börjar tiden rinna ut och Jimmie Åkesson kan efter höstbudgeten sparka in bollen i det öppna mål som januariavtalet skapat.
När S pratar om invandring - pratar SD om välfärden.
Och där någonstans kan tuvan välta lasset på riktigt."---

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/kJ178a/s-migrationsutspel-ar-akessons-drom

Mera salt i såren för det röda laget:

"Andra partier har hanterat den politiska verkligheten på ett som har gjort att Sverigedemokraterna kunnat luta sig tillbaka ganska mycket", säger Ekots politiske kommentator Tomas Ramberg. "SD har förvaltat en gynnsam politisk situation väl."---

Anmäl
2019-10-24 11:49 #42 av: Jimmy.L

Huvudvärken för Löfven blir allt  värre. Januariavtalet sänker dom. Skrattar

Anmäl
2019-10-24 12:06 #43 av: Göstage

Ja, nu får man betala för att ha valt "makten till varje pris". Nu kommer Löfven att tvingas använda sin omtalade förhandlingsskicklighet i umgänget med sina egna för att rädda skinnet...

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bf29c78ce12c406d700117b-stefan-lofven-sagas-av-de-egna

Anmäl
2019-10-25 07:16 #44 av: Göstage

Den faktiska verkligheten stärker SD:s position, inte vad politikerna väljer att tala om, skriver Expressens ledarsida.

"Framgångarna för SD beror på verkligheten - fakta som sparkar. Många väljare är oroade över samhällsutvecklingen. En majoritet har varit emot riksdagens migrationspolitik i decennier och ser nu hur ansvariga partier står handfallna inför några av följderna: segregation, utsatta områden och gängkriminalitet.
Den bästa medicinen mot SD:s medgång är att ta denna verklighet vid hornen."---

"Januariavtalet är hopplöst för alla utom Annie Lööf. Konstruktionen får Sveriges regering att framstå som dysfunktionell och vag. Det är rena viagran för SD."---

https://www.expressen.se/ledare/nej-vansterpolitik-ar-inte-kuren-mot-sd/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.