Annons:
Etikettdebatt
Läst 4543 ggr
[Göstage]
2/3/19, 10:15 PM

Svenska höghastighetståg - vad är din åsikt?

 I överenskommelsen mellan S, MP, C och L ingår att stambanor för höghastighetståg ska färdigställas och finansieringsdiskussionerna återupptas.
"Det är bråttom", säger Socialdemokraterna om satsningen på nya stambanor, men åtminstone Moderaterna verkar inte vara beredda att oreserverat hoppa på tåget och många forskare och sakkunniga är kritiska till planerna.

"Regeringens satsning på nya stambanor för höghastighetståg väntas kosta minst 230 miljarder. Trots att klimat- och samhällsnyttan visat sig vara närmast obefintlig säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att det är bråttom. – Jag tror till och med att Miljöpartiet har förstått att det här inte är en miljövinst. Men det är lätt att tappa ansiktet om de skulle ändra sig nu, säger nationalekonomen Maria Börjesson."---

https://www.expressen.se/nyheter/sagas-av-experter-nu-ska-snabbtagen-bli-verklighet/

Lotta Gröning, politisk krönikör nära socialdemokratin skriver i en krönika i Expressen:

"230 till 250 miljarder kronor är extremt mycket pengar i en tid då underhållet av järnvägsnätet är så undermåligt att det bara behövs ett snöfall, löv på rälsen eller för varmt väder för att tågen ska ställas in. Låt oss folkomrösta om höghastighetstågen."---

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/lat-oss-folkomrosta-om-hoghastighetstagen/

Frågan är om väljarna tycker att det är meningsfullt med en folkomröstning när den sannolikt bara skulle bli rådgivande och politikerna sedan kan tolka den efter eget gottfinnande?

Annons:
[Hayabusa]
2/3/19, 10:44 PM
#1

Jag har åkt höghastighetståg och det är en cool upplevelse. Jag gillar teknik, fordon och allt som rör sig fort. Men…frågan är om dessa tåg ligger högst på agendan? Jag är tveksam. Jag bor i Skåne, eller rättare sagt Greater Copenhagen, och här upplever vi att E6:an ofta blir överbelastad. E6:an löper längs västra delen av Skåne, från söder till norr och består med något litet undantag av två filer i vardera riktning. Särskilt sträckan mellan Malmö och Helsingborg är "knökad" och många gånger är hastigheten låg pga av stor mängd trafik. Det är inte något som är en "upplevd känsla" utan fakta, på c:a 15 år har trafiken fördubblats. 

Nå, vad har det med höghastighetståg att göra? Jo, jag har svårt att tro att dessa tåg kommer att "rätta till" situationen på E6:an. Detta eftersom höghastighetstågen kommer att löpa mellan Hässleholm, Lund och Malmö. Det vill säga - tveksamt om de nya tågen kommer att avlasta E6:an.

[Hayabusa]
2/3/19, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Järnvägsbanor i Skåne med reguljär person- och/eller godstrafik (blått) och banor utan reguljär trafik (grått), eventuellt med dressin- och/eller museitrafik alternativt irreguljär godstrafik. Enkelspåriga banor är markerade med en heldragen linje medan dubbelspåriga banor är markerade med två parallella heldragna linjer. Längre tunnlar är markerade med ljusblått.

[Hayabusa]
2/3/19, 10:46 PM
#3

De heldragna, blå linjerna är järnväg med enkelspår. Från Helsingborg till Kristianstad, exempelvis, är det alltså enkelspår.

[VSK]
2/3/19, 11:04 PM
#4

I mina ögon sett så är detta dravel om höghastighetståg enbart skryt och skrävel för omvärlden. Har svårt att tänka mig att folk i Malmö kommer åka till Stockholm flera ggr per vecka, eller via de andra rutterna. Hade det bott 10 ggr mer människor i respektive stad så hade jag förstått resonemanget men då hade det funnits helt andra skattepengar att röra sig med. 

Vi har snart ett järnvägsnät som påminner om det som var i England för inte alltför länge sen, och hur många olyckor med dödlig utgång har inte de haft genom alla dessa år. 

Lägg hellre pengarna på existerande järnvägar samt det som rullar på rälsen. Än en gång, hur ska man kunna driva alla dessa tåg? Jo det kommer ske via importerad fulel dagtid inom en inte alltför snar framtid.

[Jimmy.L]
2/4/19, 8:01 AM
#5

Jag har varit för projektet men börjar bli tveksam om det är så lämpligt.

[Hayabusa]
2/4/19, 8:18 AM
#6

#5 Frågan är, enligt mitt sett att se det - i vilken ände börja vi?  Hur får samhället ut mest & bäst effekt?  Ibland är en skåpbil lämpligare än en sportig cabriolet, även om den senare är mer spännande och intressant. Som jag redan beskrivit så har vi Skåne stora transportproblem (såväl väg som järnväg) på västra delen som jag befarar kommer att kvarstå även med snabba tåg. Stor sannolikhet  t om.

Annons:
[Göstage]
2/4/19, 8:34 AM
#7

Politikerna kan få en tuff match i att intressera oss, folket, för frågan: enligt   Inizio/Aftonbladets senaste mätning  bryr sig "nästan ingen" om trafik- och kommunikationsfrågor. Och då ligger alltså en investering i storleksordningen 250 miljarder och väntar…

[Jimmy.L]
2/4/19, 8:52 AM
#8

#6 Jag tänkte mest på det som kommer med banan, nya bostadsområden och jobb, Jönköping pratar om att bygga mer än 10.000 bostäder med detta projekt som lät bra. Men även andra projekt tycks ingå som nya farleder för sjötransporter och väg och underhåll.

https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2018/juni/ny-nationell-transportplan-beslutad-av-regeringen/

[Hayabusa]
2/4/19, 9:09 AM
#9

#8 Jodå, ett stort projekt genererar arbete. Dock kommer det alltid en nota efteråt, oftast lite större än förväntat. De där bostäderna som ingår i Sverigeförhandligen kan ju upplevas som en bonus, men sanningen är att de ingår i statens krav på respektive kommun. 

"Staten ställer höga krav på kommuner som vill undvika att hamna vid sidan av spåren. De statliga chefsförhandlarna H G Wessberg och Catharina Håkansson Boman kräver rejäla kommunala förskott till järnvägsbygget.

I Skåne krävs Malmö på 321,6 miljoner kronor, Lund på 116,5 miljoner kronor och Hässleholm på 51,0 miljoner kronor i "förskottering". De pengarna återbetalas tidigast 2030-35.

Därutöver ska de alla inblandade kommuner betala ett ännu okänt antal miljoner till projektet – samt åta sig att bygga ett visst antal nya bostäder fram till år 2035."

https://www.hd.se/2016-02-05/kritik-mot-allt-for-snabb-snabbtagsprocess

[Jimmy.L]
2/4/19, 9:30 AM
#10

#9 Fast det finns ju andra kommuner som är beroende sv projektet kan genomförs Norrköping vill ju kunna förtäta staden om man lägger banan norr om staden lika så Nyköping som vill ha banan nära Skavsta. 

Godstrafiken på järnväg skulle slippa vänta på persontågen och företagen skulle i sin tur kunna öka import och export på järnväg om dom slipper massa persontåg. Även lokaltågen skulle få fler avgångstider när dom slipper snabbtågen som många gånger får förtur vid förseningar.

[Hayabusa]
2/4/19, 9:37 AM
#11

#10 Visst finns det vinster och positiva synergieffekter. Vad jag menar är att de där 300.000 bostäderna ofta nämns som en kostnadsfri bonus: "Du få inte bara ett snabbt tåg utan jag slänger även med 300.000 bostäder - helt utan extra kostnad". Det är inte sanningen. 

Som sagt, situationen i Skåne kommer att bestå.

[Jimmy.L]
2/4/19, 9:47 AM
#12

#11 Visst kostar det att bygga bostäder samtidigt måste man ju se över järnvägsnätet antingen bygge vi nytt anpassad för fler tåg eller så renoverar vi det gamla som redan har för många tåg på banan.

[Hayabusa]
2/4/19, 9:57 AM
#13

#12 Precis och det är väl just det som är knäckfrågan - vad ska vi satsa på? Vad får vi ut mest av?

Det är ju fint att få snabba tåg från Hässleholm till Malmö via Lund - men vad hjälper  det den stora ström av pendlare på sträckan Helsingborg-Malmö/Köpenhamn? 

Ett annat exempel: Snabbtåg  eller flyg från NV Skåne till Stockholm? Med snabbtåg måste du då ta buss eller åka enkelspår till Hässleholm vilket gör att vinsten (med snabbt tåg) minimeras. 

Vill poängtera att jag inte motståndare till snabba tåg, men vill att skattepengarna nyttjas optimalt.

Annons:
[Jimmy.L]
2/4/19, 10:10 AM
#14

#13 Jag förstår dig och vill åt samma håll.

Frågan är bara om man skippar snabbtåg vad sker på nuvarande bana går det få in fler tåg för det står ju massor med tågbolag som vill ta del om dom mest trafikerade linjerna, kommer godstrafiken öka. Det är mycket som spelar in.

[Hayabusa]
2/4/19, 10:23 AM
#15

#14 Bra fråga. Saken är att  det här i Skåne är "knökat" på såväl vägar som järnvägar. Den stora strömmen av gods & persontrafik går på västsidan och där har kapaciteten gått i taket. Mer gods på tågen innebär mer bilar på E6:an osv. Varje dag rullar det in 300-500 dragbil/semitrailer i Sverige (från färjor) och de kastar sig ut på E6:an med riktning norrut. Kommer denna godstrafik att omdirigeras till snabbtåg? Det skulle glädja oerhört många, men jag är tveksam om det blir så.

maxiq
2/5/19, 2:53 PM
#16

Det är ju väldigt märkligt att både regeringen och Trafikverket vägrar att seriöst utreda MagLev som ett alternativ till höghastighetståg på räls. Jag ser bara fördelar med separerade system, framkomlighet, byggkostnader, byggtid, hastighet, underhåll, punktlighet, m.m.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[Göstage]
2/5/19, 4:12 PM
#17

#16 Får erkänna min okunnighet om MagLev, men det verkar vara ifrågasatt både av  ekonomiska som miljömässiga skäl, och anses svårt att driftsätta på långa sträckor? (Kan bara hänvisa till nedanstående artikel och avser inte argumentera ytterligare.)

https://www.railway-technology.com/features/will-maglev-ever-become-mainstream/

[Hayabusa]
2/5/19, 4:22 PM
#18

Detta är något som, enligt min mening, borde åtgärdas före eventuella "snabba tåg" kommer på tapeten:

"Uppdrag granskning kan nu visa bilder och filmer från personer som arbetar med att underhålla järnvägen runt om i landet – och som själva är kritiska till hur arbetet utförs. En person berättar hur banarbetare tvingas lämna kvar trasiga delar på spåren utan åtgärd, eftersom de bara fått i uppdrag att byta ett visst antal."

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/se-bilderna-som-visar-det-daliga-underhallet-av-jarnvagen-helt-sjukt

[Göstage]
2/5/19, 4:39 PM
#19

#18 Kanske följer det  en debatt här efter onsdagens program?

Edit.

[Göstage]
2/6/19, 7:07 AM
#20

På SVT Opinion har en debatt om höghastighetstågens vara eller inte vara blossat upp. Här är först några synpunkter från entusiaster från MP och Västsvenska Handelskammaren. (Fetmarkeringarna har debattörerna själva gjort.)

"Med höghastighetsjärnväg blir restiden mellan Stockholm, Göteborg och Malmö två respektive två och en halv timme, då väljer de flesta resenärer det CO2-snåla alternativet tåg framför flyg. Men järnvägen byggs inte enbart för dem som ska resa mellan storstäderna.

Lika viktig är dess betydelse för regioner och samhällen däremellan. Det gäller inte minst Borås, Jönköping och Linköping som vardera har över 100 000 invånare.
Trots sin storlek och relativa närhet saknar dessa en järnväg mellan sig. En höghastighetsjärnvägsstation har dessutom ett betydligt större upptagningsområde än en vanlig station och skulle erbjuda attraktiva restider även för omkringliggande orter och landsbygd.

På sikt kan en höghastighetsjärnväg skapa en gemensam arbetsmarknad, med stora effekter på sysselsättning och ekonomisk utveckling i hela södra Sverige."---

"Vi vill se en snabb och samtidig utbyggnad av de nya stambanorna. En lång och utdragen byggtid ökar kostnaderna och skjuter nyttorna på framtiden.
Därför behöver finansiering ske utanför den nationella planen och en alternativ finansieringslösning tas fram.

Genom fyrpartiöverenskommelsen finns det nu ett stöd för nya stambanor för höghastighetståg. Sex av riksdagens åtta partier, eller 217 av 349 mandat, står bakom detta."---

https://www.svt.se/opinion/vi-behover-inte-bara-battre-utan-ocksa-mer-jarnvag

Annons:
[Göstage]
2/6/19, 7:12 AM
#21

#20 Lena Hjelte, "agronomekonom och tågresenär", blir dock inte höghastighetsivrarna svaret skyldig på samma forum. (Fetmarkeringarna är hennes egna.)

"Snabbt är inte alltid bäst, vare sig det gäller beslutsfattande eller att förflytta sig mellan två punkter.
Som alltid handlar det om innehåll, vilket Karin Boye så väl uttrycker med strofen ” Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.”, från dikten ”I rörelse”. Höghastighetståg blir av nu, vare sig Moderaterna vill eller inte, var beskedet igår från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som menar att det inte går att vänta längre."---

"Argumenten för investeringen i höghastighetståg, i storleksordningen 205 miljarder kronor, handlar om kortare restid, miljövinster och trängsel på stambanorna. Men enligt EU:s revisorer så blir tidsvinsten obefintlig, eftersom det visat sig att tågen i snitt bara når upp till 45% av sin topphastighet, och höghastighetstågen är därtill väldigt kostnadsineffektiva.

Om en satsning på höghastighetståg inte ger några stora tidsvinster och beräknas bli samhällsekonomiskt olönsamt, vilket konstateras i rapporten från Trafikverket, kan man undra varför regeringen driver frågan med sådan kraft?"---

Järnvägssystemet i Sverige behöver helt klart en upprustning för att klara dagens behov och för att möta framtidens krav, men höghastighetståg är en politisk dröm med liten koppling till verkligheten."---

https://www.svt.se/opinion/hoghastighetstag-ett-demokratiskt-slukhal

[VSK]
2/6/19, 7:54 AM
#22

Undrar fortfarande hur man skall driva dessa snabbtåg när det slutat blåsa och vindkraftverken står still. 

Fast det så klart, man kanske kan montera vindsnurror på taken för så snabbt dessa tåg åker så måste det blåsa massor. Tänkte inte på det.

72mm
2/6/19, 1:31 PM
#23

För tjugo år sedan eller så tyckte jag järnväg var det självklara valet för framtiden. Troligtvis därför att jag helt enkelt tyckte vad man skulle tycka. Det hela var ju så enkelt; bil dåligt, tåg bra. Det var dock innan jag började tänka själv.  

Ett. Samtliga av miljörörelsens argument om Co2-utsläpp, klimatvinster, tidsvinster eller "framtidens transporter" rasar sönder när man börjar granska det hela. Är tåg fortfarande "CO2-snålt" om man måste köpa kol-el från Tyskland eller gas-el från Ryssland och räknar in den koldioxid som produceras vid byggandet av nödvändig infrastruktur? Är det fortfarande en samhällsekonomisk vinst om utgifterna är långt större än inkomsterna? 

Två. Tåg av det slaget som det pratas om här fungerar bäst när man regelbundet ska transportera stora mängder människor mellan stora städer. Googla lite på hur folk rör sig in och ut ur, eller inom, Kinas eller Japans största befolkningscentra. Tätbefolkade områden med massiva städer dit folk måste pendla för jobb. Där kan man troligen räkna hem de otroligt stora infrastruktur-satsningar som skulle krävas.  Sverige ser inte ut på det viset överhuvudtaget. Jämförelsevis existerar det inte några massiva städer eller mängder med människor som behöver förflytta sig. 

Tre. Bygger man höghastighetsjärnväg gör man det för framtiden. Vi pratar 20 eller 30 år. Är det överhuvudtaget någon som tror att störningskänslig, tunggrodd, spårbunden trafik som kräver enorma initiala investeringar för att överhuvudtaget börja fungera och som sedan är extremt dyr att skala upp kommer kunna konkurrera med autonoma, dörr till dörr-transporter av små fordon som kan utnyttja ett befintligt vägnät som når varenda byggnad i hela riket och som dessutom är billigt att bygga ut?  Tror man det senare är science-fiction har man nog inte förstått vad som är på väg att hända. 

Fyra. Alternativkostnaderna måste tas i beaktande. Är 200 miljarder på järnväg (som troligtvis kan bli både 250 och 300 innan man är färdig) verkligen det bästa man kan investera i?  Tror miljöpartiet verkligen att man kan ersätta landets fossilbilar med elbilar till 2028 utan investeringar i infrastruktur runt dessa? Eller ska man ducka alternativkostnads-frågorna med den vanliga infantila "det ena utesluter inte det andra" retoriken? Man får nog komma ihåg att det här är samma människor som givit oss kärnkraftsavveckling, elcykel-satsningar och feministisk snöröjning. Kanske skulle man sänka lite fler miljarder på utbyggnad av elnät och batteriteknik för att möjliggöra laddning och lagring istället? Och vad skulle hända om man istället subventionerade forskning runt den energiform som har gjort att Sverige idag i princip redan har en koldioxidneutral elproduktion, nämligen kärnkraften, med säg, 200 miljarder de kommande decennierna?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
2/18/19, 9:08 AM
#24

Ytterligare kritik från sakkunnigt håll:

"Men redan nu spås projektet inte bli mer än ett prestigeprojekt med små tidsvinster, anser Maria Börjesson, professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter, vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon menar att satsningen slår fel av två anledningar. Den ena utgår från ett samhällsekonomiskt perspektiv. – Höghastighetstågen kommer i huvudsak att fokusera på långväga resande vilket är ett förhållandevis litet resande. Det flesta resor vi gör är regionalt och lokalt."--- 

"Den andra anledningen är att de miljöpolitiska argumenten kommer att vara irrelevanta över tid. – Det kan ta många decennier att hämta igen de enorma utsläppen av klimatgaser själva bygget ger upphov till, om det ens går överhuvud tagit, säger hon. Som vanligt när det gäller infrastrukturprojekt handlar det om enorma tidsperioder. Därför är det förvånande att regeringen väljer att satsa mångmiljarder på ett projekt som utgår från en aktuell miljöpolitik med ett säkert utgångsdatum, enligt Börjesson."---

 https://www.fplus.se/700-miljarder-i-sjon-darfor-totalsagas-regeringens-prestigeprojekt/a/4dp9Q6

[Göstage]
3/3/19, 6:30 PM
#25

Söndagsenkät på Cornucopia: "Vill du skuldsätta dig och dina anhöriga med 30 000 kronor vardera för att bygga snabbjärnväg Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg?"

https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/vill-du-skuldsatta-dig-och-dina.html

[Göstage]
4/2/19, 8:49 AM
#26

Riksrevisionen granskar statens planering och underlag för en planerad höghastighetsjärnväg, dock utan att ta ställning till om den bör byggas eller ej.

Källa

[Jimmy.L]
4/2/19, 9:14 AM
#27

Konstigt att dom inte vill ta ställning.

Annons:
[Göstage]
4/2/19, 9:20 AM
#28

Revisionen utvecklar syftet i ett pressmeddelande.

"Syftet med granskningen är att undersöka om Trafikverkets och Sverigeförhandlingens beslutsunderlag håller tillräckligt hög kvalitet, och om planering gått till på det sätt riksdag och regering avsett. Syftet är också att samla lärdomar om hur mycket stora projekt kan drivas på ett bra sätt och att lämna rekommendationer om den fortsatta processen."---

https://www.riksrevisionen.se/5.4e17cef4169c3454cd974959.html

De hoppas ha en rapport klar i november.

[Hayabusa]
4/2/19, 9:28 AM
#29

#28 November…men, vilket år? 😉

[Göstage]
4/2/19, 9:46 AM
#30

#29 Ja, det är som alltid i de här sammanhangen en öppen fråga - brasklappen finns med i pressmeddelandet: "Observera att tidpunkt för publicering är preliminär" som det heter där. 😎

[Hayabusa]
4/2/19, 9:55 AM
#31

#30 Just det…jag gissat att svaret, när det kommer, blir något i stil med:

"Frågan om höghastighetståg är komplex, det finns fördelar som ska vägas mot kostnader. Det går i nuläge inte att svara på om det är rätt (järn)väg att gå eller om frågan bör utredas mer".

[Göstage]
4/2/19, 9:57 AM
#32

#31 Ja, vi känner ju till valserna vid det här laget…🎧😉

[VSK]
4/2/19, 9:59 AM
#33

Vart skall man ta all el som måste finnas för att driva alla dessa höghastighetståg?

[Hayabusa]
4/2/19, 10:13 AM
#34

#33 Det är väl bara att lösa!!! Ska det verkligen vara så svårt???

OBS! Ironi

Annons:
[Göstage]
4/2/19, 10:18 AM
#35

#33 "Två hål i väggen", som det hette redan på den tiden man började borra i Hallandsåsen.

[VSK]
4/2/19, 11:40 AM
#36

#34

Ja, köpa fulel från koleldande länder 😮

#35

Fast Hallandsåsen frös man ned när TBM jobbade. Ska man tolka detta som vissa politiker är nedfrysta i sitt tänkt 😃

[Göstage]
4/30/19, 8:12 AM
#37

Det har börjat mullra i en del kommuner: "Det ska gå i  320 knyck, annars blir det inget avtal!"

Källa.

[Jimmy.L]
4/30/19, 8:24 AM
#38

Ett luftslott?

[Göstage]
4/30/19, 8:57 AM
#39

Ja, ungefär som linbanan över Göta älv, fast i större skala…

72mm
4/30/19, 10:28 AM
#40

Någon som tittat på Teslas "Autonomy day" (prat-start 1h, 9min in i klippet) för investerare?  Det är långt, väldigt tekniskt och givetvis vinklat för att ställa Tesla i god dager - men ändå otroligt intressant. 

Om 10% av vad de påstår om tekniken och kommande utveckling är sant står vi inför en teknikrevolution av ofantliga mått. Alla planer på miljardsatsningar i tåg är därför fullständigt vansinne och ren kapitalförstöring. 

Jag undrar hur många som faktiskt förstår vad som håller på att hända med transporter… Det är lite som att långsiktigt investera i Nokia eller Ericsson dagen innan Apple lanserar iPhone.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Farwuq
4/30/19, 11:53 AM
#41

Fungerande lokal- och regiontrafik med lämpliga banor,  måste komma före höghastighetbanor.
Det går knappt att komma fram som det är här i Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Göstage]
6/19/19, 4:58 PM
#42

Sossarna är överens med C och L om bygget av höghastighetsjärnväg, men Moderaterna meddelar nu att de inte avser att delta i några blocköverskridande samtal i frågan.

"– Vi kan inte säga ja till en investering som är så olönsam och tränger undan andra viktiga investeringar, säger ekonomisk-politiska talespersonen Elisabeth Svantesson (M)  enligt Aftonbladet.

[Jimmy.L]
6/19/19, 5:00 PM
#43

håller med moderaterna, det borde i stället satsas på att ruta upp befintliga banor.

[VSK]
6/19/19, 10:37 PM
#44

Är fortfarande nyfiken på vart elen skall komma ifrån, den el som skall driva dessa snabbtåg. Pedalkraft? Räknar vi bort el från svenska kärnkraftverk och utländska kolkraftverk så finns det ingen el kvar för detta.

[Jimmy.L]
6/20/19, 6:35 AM
#45

Löfven svingar så klart med sitt trollspö och vips finns det el i hans huvud. 😃

[VSK]
6/20/19, 6:48 AM
#46

😂

[Jimmy.L]
6/26/19, 8:35 AM
#47

Stockholms handelskammare tycker inte att nya höghastighetsbanor för tåg är värda kostnaderna. De vill istället satsa på elbilar och tunnelbana Malmö-Köpenhamn.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7249661

[Göstage]
7/3/19, 3:12 PM
#48

Aleksandra Boscanin på GP:s ledarsida har svårt att se det meningsfulla i en fullskalig höghastighetsbaneutbyggnad, när det finns annat som behöver prioriteras.

"Projektet skulle enligt Trafikverket kosta 230 miljarder kronor att färdigställa, samtidigt finns en osäkerhetsmarginal på 30 miljarder kronor.

Den sammanlagda kostnaden skulle dock bli högre än så. För ungefär 230 miljarder kronor får vi spår för tåg som kan köra i 320 km/h, men för att banorna faktiskt ska kunna användas behövs investeringar i nya stationer, bangårdar, tåg och annat som inte är inräknat i den summan."---

https://www.gp.se/ledare/230-miljarder-skäl-att-inte-bygga-snabbspår-1.15938287

Annons:
flyingdragon
7/3/19, 8:45 PM
#49

Vore det inte bättre om man såg till att den befintliga järnvägen fungerar först, innan man börjar planera för snabbtåg. Om inte nuvarande järnväg fungerar så kommer väl inte "snabb-järnvägen" att fungera den heller. 🤔

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Jimmy.L]
7/3/19, 9:01 PM
#50

#49 Ja man tycker det.

[Hayabusa]
7/4/19, 10:05 AM
#51

Det är väl ungefär som när man hör att L vill "Tillsätta en kommission som ska se till att svenska lastbilar kör på elvägar i framtiden."

Ok, låter ju bra - men de utländska lastbilarna som traffikerar det svenska vägnätet? De är trots allt inte så få idag - snarare tvärtom

[Jimmy.L]
7/4/19, 11:09 AM
#52

#51 Politikerna har ingen aning om hur det är i verkligheten.

[Hayabusa]
7/4/19, 11:20 AM
#53

#52 Verkligen inte.

flyingdragon
7/4/19, 6:23 PM
#54

#52 Där slog du fullträff på spiken. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Farwuq
7/8/19, 6:52 AM
#55

😃

Politikerna verkar inte vetat mycket de senaste decennierna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Göstage]
7/8/19, 8:22 AM
#56

Jessika Roswall, trafikpolitisk talesperson hos moderaterna, ger replik på centerkritik på GP debatt.

"Anders Åkesson (C) beklagar att Moderaterna inte vill ställa sig bakom höghastighetståg. Åkesson är sorgsen över att ”Moderaterna inte orkar ta ansvar”. Att ta ansvar är dock precis det som Moderaterna gör. Höghastighetståg är en enormt dyr investering med mycket liten nytta för klimat och infrastruktur. En investering som sannolikt kommer att kosta minst 230 miljarder kronor och ger 23 minuter kortare restid mellan Stockholm och Göteborg. Det tycker Centerpartiet är rimligt och här skiljer våra partier oss åt."---

"Försenade tåg får konsekvenser för människor. Det som behövs de närmaste 20 åren är inte höghastighetståg utan gedigna investeringar i befintliga järnvägar. Alla pendlare och övriga resenärer skall känna trygghet med att man kan komma i tid till jobbet på morgonen och på eftermiddagen till hämtningen på förskolan. Tåg i Sverige skall präglas av punktlighet, tillgänglighet och hög turtäthet. Oavsett var man bor är den regionala pendlingen avgörande för jobb och tillväxt. Detta kommer att kräva stora investeringar. Det är detta vi moderater vill prioritera de närmaste åren."---

https://www.gp.se/debatt/m-vi-har-inte-råd-med-dyra-höghastighetståg-1.16041536

Den infogade länken har jag lagt dit.

[Göstage]
10/2/19, 12:55 PM
#57

#0 Urspårat samarbete?

"Det var i en intervju i Dagens industri som L-ledaren i princip dödförklarade satsningen på nya snabbtåg, och gjorde klart att investeringen bara kan bli verklighet om Moderaterna – som säger bestämt nej – är med på uppgörelsen. Utspelet från Sabuni har skapat stor irritation inom både Centern och Miljöpartiet, och enligt vad Expressen erfar kräver nu MP att Sabuni backar. Annars hotas hela samarbetet, enligt partiet.

– Det finns inget som helst utrymme för L att dra tillbaka sitt stöd för nya stambanor om man vill behålla samarbetet, säger en tung MP-källa."---

https://www.expressen.se/nyheter/sabunis-utspel-skakar-om-samarbetet-med-regeringen/

[Göstage]
10/2/19, 2:41 PM
#58

#57 Motståndet växer…

"Kristdemokraternas partistyrelse svänger – och vill ny stoppa satsningen på snabbtåg, skriver Dagens industri. Detta efter att L-ledaren Nyamko Sabuni ställt krav på gemensam finansiering. KD:s partisekreterare anser att förslaget borde läggas i en ”malpåse”.---

 https://www.expressen.se/nyheter/kd-svanger-vill-stoppa-satsningen-pa-hoghastighetstagen-/

Farwuq
10/8/19, 7:34 AM
#59

👍

Låt detta prestigeprojekt ligga där och mögla. Det behövs fler vanlig järnvägar först.  Vi har återkommande trafikinfarkt här i söder.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
10/8/19, 7:53 AM
#60

Vet inte om detta länkats tidigare men isf så får det bli en repris.

”Gammeldags snabbtåg räddar inget klimat”

https://www.nyteknik.se/opinion/gammeldags-snabbtag-raddar-inget-klimat-6973525

Farwuq
10/8/19, 7:59 AM
#61

Energin som behövs för att förflytta något från punkt »A« till punkt »B«, måste genereras på något sätt. Det gäller att ta vara på det på bästa sätt, och då bör man inte använda det till att skyffla runt en massa luft med snabbtåg el.dyl.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
10/8/19, 8:16 AM
#62

Draken, elen som kommer driva tågen kommer köpas in från koleldande länder eftersom vi kommer få enorm elbrist i det här landet pga sjuk och skadlig politik. 

Men då agendan med EU är att bryta sönder alla medlemsländer så kommer det låta sen att det var enormt bra vi är med i unionen för annars hade vi haft elbrist. Kommer låta likadant sen när vi går över till EMU att vi inte hade nåt annat val mm.

Här lite om skånska företag. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brist-pa-el-gor-att-skanska-foretag-flyttar-investeringar

Annons:
maxiq
10/8/19, 12:08 PM
#63

Det pratas lite här i tråden om den energi som måste användas för att flytta omkring folk. Jag ska inte göra någon jämförelse med inrikesflyg eller bil vilket är de vanligaste alternativen idag men det som är energisnålare än konventionella höghastighetståg är MagLev som förbrukar mindre energi och kommer upp i mycket högre hastigheter tack vare i stort sett ingen friktion alls. Det är även billigare och går snabbare att bygga.  Tyvärr vägrar Trafikverket och Riksdagen att titta seriöst på detta alternativ.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Farwuq
10/9/19, 6:27 AM
#64

Politikerna är köpta och vi lever i ett korrupt samhälle.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
10/9/19, 6:43 AM
#65

#64

Så är det, tyvärr.

[Göstage]
10/19/19, 10:26 PM
#66

Kostnadskalkylen för höghastighetsbanor i Sverige som landade på 230 miljarder är en glädjekalkyl, åtminstone om man skall tro Stockholms Handelskammares beräkningar. 

I ett pressmeddelande igår skrev de att summan snarare ligger runt 400 miljarder, men kan bli ännu högre.

http://www.mynewsdesk.com/se/chamber/pressreleases/hoeghastighetstaagens-verkliga-kostnad-400-miljarder-kronor-2933575

[Jimmy.L]
10/20/19, 7:37 AM
#67

Ska man verkligen ge sig på sådan dyrt projektet. Varför inte bygga ut befintliga spår.

[Göstage]
10/20/19, 7:40 AM
#68

Sossarna behöver ett sysselsättningsprojekt, gissar jag…

[VSK]
10/20/19, 9:16 AM
#69

#67

De vill så klart utöka möjligheterna för deras utopi EU.

Annons:
Carmarino
10/20/19, 9:35 AM
#70

Inte kan man bygga ut befintliga spår - då blir det inga pengar över till höjdarnas snabba resor mellan Stockholm och Göteborg. (Malmö lär de nog ändå inte vilja åka till.) Vanliga pendlare kommer inte att ha någon större nytta av höghastighetstågen, för de kommer inte att gå där pendlarna behöver åka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/4/19, 10:29 AM
#71

Expressen har låtit Kantar/SIFO genomföra en opinionsundersökning om allmänhetens inställning till snabbtågen.

"På frågan: ”Utifrån vad du känner till om förslaget om att investera i höghastighetsjärnväg i Sverige, skulle du säga att du är för eller mot förslaget? Enligt Trafikverket beräkningar skulle kostnaden bli 230 miljarder kronor” svarar precis lika många att de är för som emot."---

"Vänsterpartiets väljare är de som är mest positiva (55 procent som är för) följt av Liberalernas (53 procent som är för) och Centerpartiets (49 procent som är för). Vidare är Kristdemokraternas väljare mest kritiska – 57 procent emot höghastighetstågen, medan endast 22 procent är för och 21 procent osäkra. Även Sverigedemokraternas väljare är skeptiska."---

 "Vidare är det en klart högre andel yngre än äldre som är positiva. Motståndet ökar med åldern – i gruppen 65 år och äldre är 53 procent mot satsningen på höghastighetståg. Regionalt sett är man mest positiv om man bor i Göteborgsområdet, där 52 procent är för och 25 procent emot. Mest skeptisk är man i Sydsverige, där 48 procent är emot och 25 procent för. I Stockholmsområdet är det lika många som är för som är emot, och nästan lika många som är tveksamma."---

https://www.expressen.se/nyheter/expressensifo-valjarna-splittrade-om-snabbtag/

Farwuq
11/6/19, 6:39 AM
#72

Här i djupa södern, vill vi i förstahand ha en lokal- och regiontrafik som fungerar.

Upp till Stockholm åker man bara i undantagsfall.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
11/9/19, 6:07 PM
#73

Den breda majoriteten för höghastighetstågsplanerna ser ut att vara hotad. 

"Kristdemokraterna vänder i frågan om att bygga nya stambanor för höghastighetståg i Sverige. De vill nu inte längre genomföra satsningen. Det beslutades på lördagen. Vändningen kan komma att stoppa hela den planerade satsningen som kräver en bred majoritet i riksdagen. – Höghastighetsjärnvägens investeringskostnader är rent ut sagt brutala, sa Sara Skyttedal (KD) som företrädde partistyrelsen i frågan."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/kd-beslutar-om-satsning-pa-hoghastighetstag/

72mm
11/12/19, 11:05 AM
#74

#73 Man får väl hoppas att vi (eller snarare våra barn)  i framtiden kommer kunna tacka KD för att vi inte slösade bort skattepengar på en massa infrastruktur som var hopplöst föråldrad redan då den planerades.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
11/21/19, 8:23 AM
#75

Bakhalt i spåret.

"Regeringens planer på höghastighetståg sågas i en ny rapport från Riksrevisionen. Det rapporterar Dagens Nyheter. 

Slutsatsen i rapporten är att hela processen nu pausas."--- 

"– Vi har en enda rekommendation i den här granskningen: Man bör stanna upp nu, inte ta några vidare beslut utan i stället komplettera med undersökningar av alternativen, säger revisionsdirektör Ingemar Delveborn till Dagens Nyheter."--- 

"Riksrevisionen menar att processen inte föregåtts av att andra lösningar plockats fram och analyserats. I stället har man drabbats av tunnelseende och bortsett från möjligheter att bygga om nuvarande system, menar Riksrevisionen."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-tagplaner-sagas-i-nya-rapporten/

[Jimmy.L]
11/21/19, 8:30 AM
#76

Ja renovera istället befintliga spår.

Annons:
maxiq
11/21/19, 4:00 PM
#77

Se till att utreda MagLev som ett alternativ nu. Trafikverket och regeringen har av någon märklig anledning avfärdat detta alternativ utan att ha ett underlag för det.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[Jimmy.L]
12/18/19, 7:50 AM
#79

Infrastrukturminister Tomas Eneroth bjuder in till nya samtal för att rädda regeringens satsning på höghastighetståg. Alla riksdagspartier är inbjudna – förutom Sverigedemokraterna. – Utgångspunkten för oss är att vi inte förhandlar med dem, säger Eneroth till Dagens nyheter.

https://www.expressen.se/nyheter/sd-portade-i-samtalen-om-hoghastighetstagen/

[Göstage]
12/18/19, 7:52 AM
#80

#79 Patetiskt.

[Hayabusa]
12/18/19, 7:58 AM
#81

#79 Om nu denna järnväg byggs (ja, jag skriver OM) - kommer då de som röstar på SD att vägras köp av biljett?

[Jimmy.L]
12/18/19, 8:01 AM
#82

#81 Bra fråga.

[VSK]
12/18/19, 9:57 AM
#83

Börjar bli så patetiskt det här så det liknar ingenting. 

Synd att SD-väljarnas skatteintäkter används av en icke feministisk, antidemokratisk och kommunistisk regering kan jag tycka.

Annons:
[Göstage]
12/18/19, 4:05 PM
#84

#79 Såväl Moderaterna som KD tackar nej till inbjudan om nya överläggningar angående snabbtågen.

Farwuq
12/19/19, 7:10 AM
#85

Bra att de inte ställer upp på de där "nya överläggningarna".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
12/19/19, 7:44 AM
#86

Ja, jag har svårt att förstå varför Eneroth gick ut offentligt med beskedet om den här inbjudan när såväl M som KD har lämnat tydligt besked redan tidigare att de stigit av tåget. Han kunde ha nöjt sig med att fråga inofficiellt om det fanns några förutsättningar att gå vidare. 

Endera var han för säker på att få ett "ja", eller också ville sossarna försöka slå in en kil mellan SD och M/KD.

[Hayabusa]
12/19/19, 9:24 AM
#87

#86 Precis, jag hade intrycket av att frågan i sig inte hade en bred förankring längre? Men, visst - att inte bjuda in SD är givetvis signalpolitik och visste man då redan innan att M & KD inte var positiva till frågan - då nyttjas det som typ: "Där ser ni, de står samman sida vid sida".

[Göstage]
12/19/19, 9:29 AM
#88

#87 Ja, kommer L att sluta sig till de andra partierna är det ju närmast förnedrande för sossarna, inte minst med tanke på att även Riksrevisionen rekommenderar att malpåsen tas fram.

[Hayabusa]
12/19/19, 9:36 AM
#89

#88 Sant. På tal om tågresor så har vi i Skåne fått ett nytt system för att köpa biljett…OK, alla nya system drabbas av barnsjukdomar men det är svårt att låta bli att fundera över vad som borde vara högst på agendan.

"Under ett antal månader har vi skåningar utsatts för en successivt intensifierad reklamkampanj enligt vilken vi alla nu tar steget in i en ”fantastisk” framtid i och med att Jojo-kortet går i graven.

Jo, jo. Uppenbarligen var vi många sörjande för aldrig har det väl skådats större köer av begravningsgäster än de som de senaste dagarna har uppstått vid Skånetrafikens kundcenter. I likhet med många andra ville jag i fredags bara ställa några frågor, en tanke jag fick överge eftersom jag hade annat att göra än att stå i kö." 

https://www.hd.se/2019-12-19/det-ar-nog-fler-an-jag-som-har-svart-att-se-de-utlovade-forbattringarna

Farwuq
12/20/19, 6:41 AM
#90

Det är helt sjuk att ta bort JoJo, en resa i Lund kostade 27,- med bankortet enlig frun, tidigare låg det vid 22,- en chockhöjning av priset.
Hur de nya korten ska funka det vet jag ännu inte, jag får vänta tills efter helgerna då köerna förhoppningsvis blir kortare, å någon kan förklara för den gamle 60+ gubben hur det funkar..
🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
maxiq
12/21/19, 3:55 PM
#91

#89-90: Gör gärna en egen tråd om detta då Skånes lokaltrafik inte har höghastighetståg


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[Hayabusa]
12/21/19, 10:51 PM
#92

#91 Är det någon i Sverige som har det?

Möjligen blir min & Farwuqs kommentar lite OT, men å andra sida tydliggör det en sak som jag tror många anser vara viktigt i frågan om "snabba tåg":

Fixa det befintliga innan.

Farwuq
12/23/19, 12:59 PM
#93

Hela riket berörs av hur det ser ut på järnvägarna här i Skåne.
Vi är bryggan till omvärlden.
😉👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
1/3/20, 12:59 PM
#94

Alla landets arkeologer, som jobbar i fält, kommer att behövas vid utgrävningarna för järnvägen Ostlänken och frågan är om ens det räcker.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7361554

[Göstage]
1/19/20, 8:42 AM
#95

Dick Erixon på Samtiden tycker att man borde satsa på kvalitet istället för flashiga skrytbyggen.

"Det är inte lika sexigt för politiker att lägga pengar på växlar, elledningar, signalsystem, och tätare service på lok och vagnar. Men att satsa mer på underhåll än på nya skrytbyggen skulle innebära att resenärerna kom fram i tid, kunna vara nöjda med järnvägen och därmed kunna ställa bilen och strunta i flyget. 

Att stora investeringar behöver göras i järnvägen är det ingen tvekan om. Frågan är bara om vi vill ha tåg som kommer i tid och går något snabbare genom satsning på ordentligt underhåll och utbyggd kapacitet – eller dyra, flashiga satsningar som kan visa sig spara några minuter extra i restid men snart hamna i samma punktlighetsproblem som tågen idag?"

https://samtiden.nu/2020/01/dyra-laghastighetsjarnvagar-ar-galna-prestigeprojekt/

[Jimmy.L]
1/19/20, 8:52 AM
#96

Hellre fler spår och bättre underhåll.

[Göstage]
2/4/20, 2:06 PM
#97

Trots att Moderaterna och Kristdemokraterna hoppade av projektet går regeringen vidare med satsningen på nya stambanor och höghastighetståg.

Källa

Annons:
[Jimmy.L]
2/4/20, 2:24 PM
#98

Idiotiskt beslut.

Carmarino
2/4/20, 2:27 PM
#99

#97 Blinda och döva som vanligt. Det hade varit mycket bättre om de lagt de pengarna på att se till att den befintliga järnvägen hade rustats upp så att tågen inte river ner så många kontaktledningar och kan hålla tiderna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/10/20, 9:51 AM
#100

Saxat från HD:

"Byggprojektet med dubbelspåret mellan Helsingborg och Ängelholm går en kamp mot klockan. Allt för att regeringens byggstartsbeslut dröjer.
– Det skapar onödiga risker när vi måste hantera frågan på det här sättet, säger Trafikverkets projektledare Henrik Andersson."

Kan tyckas vara en bagatell, men ett enkelspår blir en flaskhals (se även kartan i #2).

Vidare från samma artikel:

"Planen är att sträckan ska stängas av i tre tioveckorsperioder under somrarna 2021, 2022 och 2023 – om planen håller.

Finns det en risk att det faller?

– Det beror ju på när byggstartsbeslutet kommer. Kan vi gå in i vårt kontrakt med Skanska med de här förutsättningarna? Det beror på när byggstartsbeslutet kommer och hur mycket det påverkar tidsplanen säger Henrik Andersson.

Varför det har dragit ut på tiden är oklart. Men infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) säger i en kommentar att ärendet just nu bereds i regeringskansliet."

Betalartikel:

https://www.hd.se/2020-03-10/trafikverket-stampar-efter-regeringens-tystnad-frustrerande

[Göstage]
5/6/20, 7:37 PM
#101

_"En nygammal konflikt mellan januarisamarbetets två krispartier, Miljöpartiet och Liberalerna har återigen blossat upp.
_

Det handlar om satsningen på höghastighetståg, med en beräknad kostnad på 200 miljarder. MP anser att projektet redan är färdigförhandlat, och driver nu på för att satsningen ska tidigareläggas som en del av krispolitiken – medan L tvärtom anger krisen som skäl för att dra i bromsen. – Vi är inte överens, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni."---

 https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hard-strid-om-snabbtagen-skakar-januarisamarbetet/

Januarisamarbetet- är inte det ett minne blott?

[Hayabusa]
5/8/20, 8:57 AM
#102

"Januarisamarbetet- är inte det ett minne blott?"

Svar: Jo

[Göstage]
5/20/20, 3:58 PM
#103

 Johan Warenlöv och Joacim Sundell från PA Consulting tror på ett uppsving för järnvägsresandet när coronapandemin klingat av. Men då krävs att branschen lyckas vinna sina kunders förtroende påpekar de i en debattartikel i Ny Teknik, och föreslår ett antal förbättringar. Här är några:

"För att öka förtroendet för järnvägen behöver Trafikverket och branschaktörer arbeta med att fortsätta förbättra punktligheten och utveckla nya digitala kringtjänster såsom:

* Mer exakt positionering av var tåget befinner sig. * Bättre information om störningar. * Automatiska biljettköp vid påstigning. * Stöd för resenären i sitt resval, givet att det framåt exempelvis kan blir viktigare att styra mer när på dygnet man väljer att resa för att sitta mindre trångt i tågkupén."---

https://www.nyteknik.se/opinion/corona-forandrar-vart-jarnvagsresande-under-lang-tid-6995534

[Jimmy.L]
7/14/20, 6:53 AM
#104

Regeringen förbereder nu en plan för Sveriges infrastruktur. I en ny rapport som sju län står bakom slår man fast att det är pendlingsresorna och regiontågen som borde prioriteras i den nya planen – inte de långväga fjärrtågen.
– Det är många i Mälardalen som vill studera och jobba över kommungränserna. Då måste vi också ha en infrastruktur som håller för de möjligheterna så våra tåg kommer fram, säger Tommy Levinsson (S), regionråd och ordförande i Mälardalsrådets arbetsgrupp för Storregional kollektivtrafik.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/uppmaningen-till-regeringen-satsa-pa-regiontagen-pendlarna-maste-prioriteras

Annons:
maxiq
7/14/20, 9:53 PM
#105

#104: Där skulle magnettåg vara lämpligt. Också.

https://www.vlt.se/artikel/debatt-kombinera-resecentrum-med-ett-par-magnetbanor


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[Jimmy.L]
7/15/20, 6:43 AM
#106

#105 Mälardalen har ju just köpt in splitter nya tåg och det byggs för ökad kapacitet från shtlm mot gurkstan.

Farwuq
7/27/20, 6:34 AM
#107

Det är överbeläggning här i södern också.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
9/13/20, 7:57 AM
#108

Trafikverket och Nya Ostkustbanan arbetar just nu för ett förslag inför den nästa nationella infrastrukturplanen. I idén ingår inte höghastighetståg mellan de tre största städerna – istället vill man satsa på höjd hastighet på hela det nationella järnvägsnätet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/satsa-pa-250-km-h-tag-over-hela-sverige

[Jimmy.L]
9/24/20, 7:15 AM
#109

Nu uppmanar Glenn Nordlund (S), ordförande i Västernorrlands Regionstyrelse, och företrädare för tre andra regioner, regeringen att skrota planerna på höghastighetsbanor och istället satsa på ett järnvägsnät för 250 km/h i hela landet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/regionforetradare-vill-skrota-hoghastighetsplaner-och-satsa-pa-sammanhallet-jarnvagsnat

[Jimmy.L]
10/14/20, 6:59 AM
#110

Hur ska framtidens tågtrafik se ut? Vem ska gynnas och hur mycket ska de få kosta? Trafikverkets plan öppnar för alternativ till höghastighetståg mellan storstäderna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/webinarium-om-taghastighet-i-sverige

[Jimmy.L]
10/25/20, 7:23 AM
#111

Två tidigare och en sittande infrastrukturministrar möttes i ett samtal som handlar om framtidens järnvägar. De är ense på tämligen många punkter faktiskt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/vad-ar-snabbast-250-km-h-eller-320-km-h

Annons:
[Hayabusa]
10/25/20, 9:58 AM
#113

Många kluriga frågeställningar. Förutsättningar och utgångsläge är oerhört olikartade i Sverige. Från glesbygd till tätort. Ett intressant ämne men "Järnväg för alla" är en omöjlighet, det måste man inse.

Lite gamla siffror, från 2010:

-11900 trafikerade spårkilometer
-Varav 8100 km enkelspår och 3800 km dubbelspår
-9700 km elektrifierat och 9800 km med ATC
-11400 växlar varav 6300 uppvärmda
-3700 broar och 132 tunnlar på totalt 76 km

Källa: Trafikverket

Andelen enkelspår är möjligen lägre idag, men ändå en "detalj" som är tänkvärd.

[Jimmy.L]
10/29/20, 12:38 PM
#114

De fyra partierna i Mitt-S-samverkan i Borås föreslår att Borås Stad avstyrker de förslag till korridor för ny järnväg mellan Borås och Göteborg, som skulle innebära att en ny station förläggs vid Knalleland.

https://sverigesradio.se/artikel/7587588

[Jimmy.L]
10/30/20, 2:33 PM
#115

I ett dokument från Trafikverket visas vad som händer om utbyggnaden av höghastighetståg inte får tillräckligt med pengar. Stationerna i både Norrköping och Linköping skulle behöva placeras utanför städerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/jarnvagsstationer-utanfor-ostgotska-stader

[Jimmy.L]
11/2/20, 1:25 PM
#116

#115: Linköpings kommun vill se en central station. Det efter dokumentet från Trafikverket som visade att stationerna kan placeras utanför städerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/linkoping-motsatter-sig-kraftigt-station-utanfor-staden

[Jimmy.L]
11/11/20, 6:43 AM
#117

En kör av kritiska röster har höjts utanför storstäderna sedan Trafikverket nyligen presenterade sin skiss på en bantad höghastighetsjärnväg.

I Trafikverkets nya kalkyl placeras tågstationerna utanför stadskärnorna på vägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, och det är en kraftig försämring, enligt kommunalråden i de berörda kommunerna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7595369

[Jimmy.L]
12/9/20, 6:50 AM
#118

Trafikverket meddelar att tidsplanen för Ostlänken är framflyttad till 2022 för sträckan genom Linköpings tätort.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ostlanken-trafikverket-skjuter-pa-planerna-genom-linkoping

Trafikverket meddelar att tidsplanen för Ostlänken är framflyttad till 2022 för sträckan genom Linköpings tätort.
Annons:
[Hayabusa]
12/9/20, 6:53 AM
#119

Här i södern har vi dessvärre problem (igen) med tågtrafiken:

"I fredags stoppades stora delar av tågtrafiken på Västkustbanan mellan Helsingborg och Lund. Trafikverket hade vid en kontroll upptäckt sprickor inne i stålet som rälsen är tillverkad av, skador som var allvarligare än vad man först trodde."

[Jimmy.L]
12/9/20, 6:55 AM
#120

#119: Och i Stockholm var det signalfel i går lagom till rusningstrafiken.

[Hayabusa]
12/9/20, 6:56 AM
#121

Kollektivtrafiknämndens ordförande i Skåne, Carina Zachau (M):

"Hon är djupt besviken på Trafikverkets agerande.
"Trafikverkets oförmåga att planera underhållet av den skånska järnvägen har nått helt nya dimensioner. Timingen är den sämsta tänkbara mitt i en pandemi och med kommande julfiranden", skriver hon i ett pressmeddelande.
– Här pratar vi om en sträcka där hur många som helst pendlar och så inträffar en sådan här sak. Och informationen från Trafikverket har varit usel, säger hon.
Att omfattningen av skadorna på spåren – 7 000 meter räls måste bytas ut mellan Lund och Helsingborg innan tågen kan köra snabbare än 70 kilometer igen – är förbluffande, enligt henne. Och att man tvingas sänka hastigheten med så omedelbar verkan oroar henne.
– Att man inte har bättre koll på hur spåren ser ut i Skåne gör mig förbannad och skrämd. För hur ser statusen ut på resten av våra järnvägar i så fall. Och är det ren tur att ingenting har hänt?, säger hon."

[Jimmy.L]
12/14/20, 8:17 PM
#122

Ett enat kommunfullmäktige ställde sig under måndagskvällen bakom alternativet med en upphöjd järnvägsstation. Den nya stationen ska byggas i samband med Ostlänken. Detta skriver Norrköpings kommun i ett pressmeddelande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/beslut-taget-nya-stationen-i-upphojt-lage-i-norrkoping

Ett enat kommunfullmäktige ställde sig under måndagskvällen bakom alternativet med en upphöjd järnvägsstation. Den nya stationen ska byggas i samband med Ostlänken. Detta skriver Norrköpings kommun i ett pressmeddelande.
[Göstage]
2/18/21, 6:22 PM
#123

#122 Skanska vill också bege sig upp på högre nivå.

En framtida höghastighetsjärnväg som byggs på broar genom landskapet lär inte bli billigare att bygga, men kan bli färdig dubbelt så snabbt som räls på ...
[Göstage]
2/23/21, 6:08 PM
#124

Snabbtågen - ett socialdemokratiskt lokalderby mellan Tomas Eneroth och Magdalena Andersson?🤔

Det är dags för avgång - Eneroth
[Göstage]
3/1/21, 8:52 AM
#125

Idag presenterar Trafikverket sin utredning om nya stambanor för höghastighetståg.

Idag kommer Trafikverket att presentera sin utredning om nya stambanor för höghastighetståg. Ett sparförslag som redan presenterats är att lägga de nya stationerna i Norrköping och Linköping utanför själva städerna.
Annons:
[Göstage]
3/1/21, 10:43 AM
#126

Trafikverkets utredning om billigare alternativ på nya stambanor består av fyra alternativ som bedöms kosta mellan 150 och 235 miljarder kronor, i jämförelse med den tidigare, som ligger på 295 miljarder.

Det liggande förslaget på nya stambanor för snabbtåg bedöms nu kosta 295 miljarder kronor. För att pressa priset krävs färre stationer och stationer som placeras
[Göstage]
3/2/21, 7:56 AM
#127

Journalisten Anders Carlberg är i en gästledare på Bulletin kritisk till Trafikverkets senaste förslag.

"Satsa istället alla höghastighetsbanornas miljarder, på verklig upprustning av de befintliga järnvägslinjerna. Trafikverket har dessutom en viktig brasklapp och anser att inte något av de fyra presenterade alternativen är optimalt.

När pandemin är över är det ingen som vet hur våra resvanor har förändrats, med andra och mera effektiva, kontaktvägar. Sådana förändringar i resandeströmmar kan mycket väl förvandla de storstilade planerna till något obsolet. Om husets golv är lite ruttet, bygger man väl inte nytt och flott bredvid och låter det gamla huset fortsätta ruttna."

https://bulletin.nu/ett-foga-meningsfullt-jatteprojekt

Gästtext. Anders Carlgren, journalist och fri skribent, om januaripartiernas planer på höghastighetståg. Regeringens kostnadstak är hittills 205 miljarder. Men enligt Trafikverkets rapport som kom under måndagen kan kostnaderna stiga till hela 295 miljarder. Så enorma projektkostnader springer lätt iväg. 
[Göstage]
3/12/21, 9:41 AM
#128

Kommuner driver projekt för snabbtåg mellan Göteborg och Oslo som skall kunna färdas i 400 km/tim, beräknad trafikstart 2028. (Låter inte det väldigt optimistiskt?)

Kommuner i Bohuslän och Norge överens om att försöka bygga Skagerrakbanan, en höghastighetsjärnväg på pelare Oslo-Göteborg
  • Redigerat 3/12/21, 9:45 AM av [Göstage]
[Göstage]
5/13/21, 10:08 PM
#129

Positiva klimateffekter med höghastighetsbanor kan ifrågasättas, så det är inte rimligt att anföra klimatskäl för byggandet, enligt en artikel av fem forskare från KTH på DN debatt.

Att investera i höghastighetsbanor i Sverige behöver inte leda till positiva klimateffekter. Det är inte heller rimligt att motivera banorna med klimatskäl, skriver fem forskare vid KTH på DN Debatt.
  • Redigerat 5/13/21, 10:09 PM av [Göstage]
[Hayabusa]
5/14/21, 11:46 AM
#130

#129 Som jag tidigare skrivit så är jag personligen tveksam till om det sker en överflyttning av t ex godstrafik från "lastbil" till järnväg pga höghastighetståg.
Jag tänker då närmast på min hemmaregion, Region Skåne, samt Sveriges västra del (E6 upp till Norge).

Marinas Mix
5/14/21, 1:29 PM
#131

Nya bostadsområden och bättre kommunikationer mellan olika delar av vårt avlånga land låter ju bra, men hur blir det för dem som redan bor där banan sträckning är planerad? Jo inlösen av deras bostäder och flytt

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Jimmy.L]
5/14/21, 1:32 PM
#132

Bästa vore att rusta upp befintlig järnväg.

Annons:
[Göstage]
8/16/21, 10:23 AM
#133

Skärmdump Twitter.tlf008.jpg

[Göstage]
9/30/21, 8:47 AM
#134

KD säger nej till höghastighetstågen.

"– Höghastighetstågen sväljer mycket av infrastrukturmedlen så vi kan frigöra medel att satsa på andra lokala tågbanor. De lägger för mycket krut på våra storstäder, vi prioriterar bil och järnvägar i de mindre städerna", säger partiledaren Ebba Busch till Aftonbladet.

KD vill satsa 10 miljarder på att bygga ut vägnätet i det partiet kallar hjärtlandet. Det är mer än vad man vill satsa
  • Redigerat 9/30/21, 8:48 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/7/21, 7:33 AM
#135

Otålighet över brist på besked i många kommuner som förekommer i planerna för sträckningen av höghastighetsbanorna. Mark som annars kan användas till annat ligger nu orörd, påpekar man bland annat från Jönköping.

”Vi behöver få klarhet i den här sträckningen för att inte vår utveckling ska stanna av”, säger kommunstyrelsens ordförande i Jönköping, en tänkt knutpunkt ...
Fornöga
9/20/22, 8:52 AM
#136

#0 ff Regeringsskiftet ökar optimismen inom Västra Stambanegruppen, som hoppas på att snabbtågsprojektet läggs ner och att pengar istället satsas på upprustning av befintliga nät.

Minnesvärt uttalande från infrastrukturministern från januari 2019: "Höghastighetståg blir av – vare sig Moderaterna vill eller inte". #21


Re:tired.

Ett maktskifte i regeringen ger nytt hopp för Västra stambanan.Den kan komma att rustas upp, med pengar från omdiskuterade satsningen på en höghastighetsbana."Vi ...
  • Redigerat 9/20/22, 9:03 AM av Fornöga
Fornöga
10/3/22, 7:57 PM
#137

#136 Det framstår som allt klarare att Kristerssons regeringsunderlag ger tummen ner för höghastighetsplanerna.


Re:tired.

Den regering som Moderatledaren Ulf Kristersson vill bilda kommer inte att bygga höghastighetsjärnväg.Den slutsatsen kan dras av en gemensam motion som ...
Carmarino
10/4/22, 3:40 AM
#138

#137: Bra beslut. Bättre att rusta upp de järnvägar vi har, som har fått förfalla alltför länge, än att satsa på tåg som bara gynnar ett fåtal orter i landet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
10/5/22, 5:56 AM
#139

Instämmer

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
H
10/5/22, 8:35 AM
#140

Höghastighetståg i all är, men det kan inte vara prioriterat.

Marinas Mix
10/5/22, 11:53 AM
#141

Jag hoppas verkligen att det inte blir av. Har bekanta i ett av områdena som skulle beröras av detta bygge, men vad som är viktigare är hur vilda djur och växtligheten skulle påverkas av någras längtan för kortare restider..

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Fornöga
10/7/22, 8:09 AM
#142

En chatt i Aftonbladet som fortfarande går att läsa pekar som jag kan se det som ett rätt kompakt folkligt motstånd mot planerna på höghastighetståg.


Re:tired.

”Högerpartiernas nej till ny höghastighetsjärnväg i Sverige är ett dråpslag mot klimatomställningen. Högern väljer allti
Upp till toppen
Annons: