Debatt iFokus

Debatt

Etikett: brottslighet
Läst 1076 ggr
[VSK]
2

”26 fall på 48 dagar? Åh, herre gud”

"Det tycks mycket om brottet våldtäkt, visar inte minst kommentarerna efter fängelsedomen mot Jean-Claude Arnault. Tyckandet är mycket sällan baserat på kunskaper.

Då är det uppfriskande att prata med en forskare som verkligen vet vad hon talar om. Vania Ceccato, professor vid avdelningen för urbana och regionala studier på KTH i Stockholm, är en av världens främsta experter på när, var och hur en överfallsvåldtäkt går till. Hon har också handfasta råd om förebyggande åtgärder."

Några handfasta tips att minimera risken för att bli utsatt. 

https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/26-fall-pa-48-dagar-ah-herre-gud/

[Hayabusa]
2

Intressant. Bra med nykter & konkret info baserat på verkligheten.

[Göstage]
2

Här är ett antal fall där man tyvärr inte lyckades minimera risken…

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bac05088e0e7405333b053d-nya-rapporter-om-valdtakter?discussions-2

[Hayabusa]
4

#2 Ja, vad f-n ska man säga? Det värsta är när vissa grupperingar börjar prata om "kollektivt ansvar, kollektiv skuld, mansrollen, patriarkatet, vita cis-män, utanförskap, kulturrasism etc."

Ord som hjälpt föga.

[VSK]
3

Är både sorgligt och beklagligt detta.

Förhoppningsvis så får vi en handlingskraftig regering denna mandatperiod.

[Göstage]
5

#3 #4 Vi ser ju på nära håll vilka ansträngningar det görs för att tysta ner debatten genom att trycka bort ämnet från rubrikerna. Tydligen tabubelagt…

Lona
2

Visst är det bra med tips om riskbeteenden och så vidare men samtidigt blir jag förbannad. Det är så j*kla fel att tjejer ska behöva ta till så många "säkerhetsåtgärder" för att undvika våldtäkter. Kvinnor skuldbeläggs fortfarande för att de har råkat ut för sexuella övergrepp och tro mig, det är bra många fler än vad som syns i statistiken. Nånstans har vi hamnat totalt snett i vår kvinnosyn och då syftar jag inte på invandrare utan den svenska kulturen. Att "förebygga våldtäkter" borde inte innebära att fokusera på kvinnors beteenden utan att pojkar och män får en helt annan inställning till och respekt för kvinnor! (Ja, män kan också bli utsatta för sexuella övergrepp och kvinnor kan begå dem men det tillhör undantagen även om det inte ska förminskas eller förbises.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[VSK]
2

Har noterat det. Va inte förvånande alls och jag bryr mig inte om dessa Pippi-Lottor. 

Vi är många som är fly förbannade på allt skit som numer är vardagsmat i det här en gång trygga och framgångsrika landet. Det där du tar upp är enbart PK´s fel (PK styr politikerna). Ja, det blir fler och fler män/pojkar som blir våldtagna ty våldtäktsmännen som har som kultur att våldta bryr sig nog inte om vilket kön hålet sitter på.

Lussan20
3

När jag var ung vågade man inte anmäla våldtäkt, för hade du varit på fest i kortkort fick du skylla dig själv.

År 57 flyttade jag in i ett miljonprogram, föräldrarna arbetade på fabrikerna runt i stan. Ingen var hemma.

Vi unga flickor blev sexuellt ofredade både i skolan och hemma. Det fanns en Estnisk familj annars var alla Svenskar.

Våldtäkter var vanligt även av bröder. Det är inget nytt under solen ,  bla så erkände Jan Myrdal detta med sin syster.

Misshandel och makt i hemmet då kvinnan var underlägsen inkomstmässigt. och inte kunde göra sig fri.

Fyra killar våldtog en 13 årig tjej, de satte fast hennes fötter i bilens öglor. Det blev korta straff. Hon hade ju självmant gått in i bilen. Det var på 60talet. Vi är nog många kvinnor som kan skriva under på att vi blivit utsatta av Svenska män. Undrar om det är en kulturyttring  här också?

Undrar WL?

[[eskils_]]
4

Jättebra med nykter och konkret faktabaserad info som sagt!

Professor Vania Ceccato har alltså "undersökt 415 våldtäkter och våldtäktsförsök utomhus i Stockholms län mellan 2008 och 2009."

415 på bara två år! Ta in den siffran, ni verklighetsförnekande vänstertjejer! 🤓 Står ni på (de sannolikt till övervägande delen utländska) förövarnas sida eller på offrens sida?

#8 Obs att det handlar om övergrepp där offren har blivit överfallna utomhus, inte utsatta i hemmet eller skolan av släktingar eller andra kända personer. Helt ointressant för förövaren vilken inkomst offret har, t ex.

Edit.

[Göstage]
3

Men var i kulturen skall man söka orsaken till att statistiken går käpprätt åt fel håll i ett samhälle med feministisk regering- var någonstans gick det snett? 

Läs gärna Ann Heberleins tankar som refereras i TS i tråden om våldtäktsrapporter, eller i sin helhet här. Jag tror inte att man kan bortse från det perspektivet i en hederlig debatt.

Lussan20
2

Eftersom jag är ett offer så är jag så klart på alla offers sida. Men att tro att detta är något nytt är förnekelse. WL

[Hayabusa]
4

#6 Skuldbeläggning av kvinnor? Det är en falsk jämförelse. Jag ser gärna att samhället ger info, råd m.m. om hur vi undviker att bli utsatt för brott - oavsett könstillhörighet. Det har absolut inget med skuldbeläggning att göra.

"Att "förebygga våldtäkter" borde inte innebära att fokusera på kvinnors beteenden utan att pojkar och män får en helt annan inställning till och respekt för kvinnor! "

Att ge någon ett råd om att INTE åka svarttaxi är INTE att fokusera på någons beteende utan ett vettigt & rimligt råd baserat på verkligheten. 

Pojkar/mäns inställning och respekt av kvinnor bör ändras…jodå, den ställer vi nog alla upp på - men exakt hur ska det gå till? Att lägga över skuld & ansvar på "manlig struktur" funkar inte pga att män/pojkar INTE är en enhetlig grupp eller struktur. Som individ är jag oerhört begränsad i vad jag konkret kan uppnå. Bland gruppen "våldtäktsmän" är det INGEN som har mig, som individ, som förebild. 

Är det "någon" som ska sätta ner foten så är det samhällsapparaten.

[Hayabusa]
4

Märkligt att frågan tämligen fort ramlar över på "svenska män och svensk kultur".

[Göstage]
2

#13 Ja, Schymans talibanliknelse vilar fortfarande över den svenska debatten -samma norm, samma struktur, samma mönster…

[VSK]
2

Så är det jämt, tyvärr.

[Hayabusa]
3

#14 & #15 Arbogakvinnan, Johanna Möller - ska vi lägga över skuld & ansvar på strukturen "vita kvinnor födda i Sverige" för hennes illdåd?

Det blir ju lika tokigt och missriktat. Att bemöta ett samhällsproblem med yttringar i stil med "tro inte att du är bättre…" är sanslöst  dekonstruktivt (som Aron Flam skulle uttryckt sig).

Lussan20
2

Generalisering gör inget för debatt. Jag röstade V i år enbart för jag är emot vinster i välfärden. Jag är barnpedagog och speciallärare och sett vad det gör mot de minsta, att plocka ur vinster på småbarns mat och blöjor. Gamla är lika illa, de som ska ha bästa vård, barn och gamla ska det inte tjänas stora pengar på.

Jag är i botten betongsosse, men då de ruckade på vinster i välfärden bytte jag. Den person som gjort mest för de utsatta barnen i  utsatta områden är en underbar fritidspedagog som var aktiv i vänstern.

Brinnande själar som vill uträtta förändringar för de fattigaste det är lovvärt  i min tanke. Inte blev vi väl våldtagna för vår politiska åsikt?

Jag kan ärligt säga att som 15 åring visste jag inget om politik, svartvit tv då jag fyllde 10 år.  Måste man dissa kvinnor i alla sammanhang…

[Göstage]
3

Kanske borde en diskussion om en framväxande kvinnosyn i Sverige  börja här?

Vi har väl alla läst och förfasats över hur den 32-årige Erik XIV på 1500-talet äktade den 14-åriga Karin Månsdotter. Få av oss trodde väl då att liknande äktenskap skulle återkomma i vårt land femhundra år senare?

[[eskils_]]
6

Till verklighetsförnekare, t ex Wonnalesan:

43 män dömdes för gruppvåldtäkt i Sverige under 2016-2017. Av dem var 42 st födda utomlands eller hade utlandsfödda föräldrar. Endast 1 var född i Sverige av svenska föräldrar. Fakta! 🤓

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/de-ar-mannen-som-valdtar-tillsammans/

Edit.

[Hayabusa]
4

#17  "Måste man dissa kvinnor i alla sammanhang…"

Jösses…det är ju det vi INTE gör. 

#18 Exakt. Ja, eftersom då Erik XIV måste ses som "svensk man" så blir det därmed en cementerad "svensk kulturyttring" och, i en förlängning, är svenskfödda män i skuld & ansvar. Med tanke på den bakgrunden så kan vi/får vi inte tala om något som KAN uppfattas som kulturrasism.

Cragan
2

misserabelt
o vill man göra det värre så en av tjugo anmälde så sent som i fjol så lägg till den siffran så ligger man nog närmare de riktiga siffror 
så potensiellt 26*19=494 om jag inte gjort nått helt galet i mitt sätt att lägga till dom 19 oanmälda per anmäld.

jisses vad en hoppas på att anmälnings % har gått upp sen i fjol men inget jag riktigt tror har skett tyvärr utan det har nog snarare gått ner om något men det är bara vad min känsla säger mig tyvärr

Lussan20
2

Ja men att insinuera att att andra är 500 år efter sig kanske är det?

Alla som begår våldtäkt ska sitta i fängelse och är de inte Svenskar ska de utvisas.Det tycker väl alla? Johanna Möller kan fira jul med Anders Eklund. För min del så får de gärna kasta nyckeln till cellen. Nu ska jag baka med lilla barnbarnet, jag önskar henne ett liv utan rädsla. Mig kuvar ingen.

Att påstå att jag förnekar verkligheten är inte sant. jag beskrev min sanning från ungdomen. För att den ligger 60 år tillbaka alla övergrepp jag vet skedde då är offer som aldrig fick upprättelse…

[VSK]
3

Men snälla nån. Tror du verkligen på att alla vill att alla invandrade våldtäktsmän skall utvisas? Inget illa menat men tror du missat en hel del. 

Folk (gråterskorna) sitter ju och bölar ikapp när en afghansk (som exempel) våldtäktsman skall utvisas. Men när ett litet barn (med vit hud) blir våldtaget så håller de näbben. 

Under de år jag följt det politiska klimatet så är det åtminstone 99% som är för hårda straff för grova brott och dessa personer tar ingen hänsyn till etnicitet. 

Idag räcker det att en våldtäktsman från MENA säger att de inte kan återvända för dess hälsa står på spel. Straffskalan ska vi inte ens prata om. 

Beklagar att du blivit utsatt. 

Här har du ett (1) exempel av alla. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/doms-for-valdtakt-for-barn-slipper-fangelse

[[eskils_]]
5

#22 Det finns ofantligt många fler män med en medeltida kvinnosyn här i Sverige idag än för några decennier sedan! Bland de största invandrarkategorierna de senaste åren är unga män från Afghanistan och Somalia (båda muslimska länder). Självklart bär många av dem med sig sina avskyvärda värderingar även här i sitt nya hemland.

Från en Expressenartikel som det länkas till i #2 i den här tråden:

"Det ger glädje till män när flickorna är väldigt små. När afghanska män betalar för att gifta sig så väljer de unga flickor, det är normalt i hela Afghanistan.  Det säger 60-åriga Ahmad som är gift med tolvåriga Sohaila. Han förklarar att han slår henne för att hon inte älskar honom och för att hon vill gå i skolan, vilket är en skam för honom."

Det finns ingen som helst anledning att respektera den kvinnosyn som är förhärskande i Afghanistan och bland sannolikt de allra flesta afghaner, och somalier, här i Sverige. Fatta det någon gång, medsystrar på vänsterkanten!

Edit.

[VSK]
3

Det många verkar ha missat så handlar inte allt om vedervärdiga värderingar (jodå det är vidriga värderingar kolla bara här: https://www.expressen.se/premium/nyheter/afghanska-kvinnor-visar-vad-man-gor-med-deras-kroppar/ ) utan det är även en krigshandling. Man sätter skräck i befolkningen genom att våldta och man drar sig som sagt inte ens för att våldta ett litet barn.

[Hayabusa]
4

Vid brottsutredningar eller forskning kring brott MÅSTE mönster och beteende utredas & granskas. Hur ska samhället annars komma till rätta med dessa problem? Att flytta fokus genom påstående som "det har vi alltid haft", "tro inte att du är bättre…" löser inte ett skit. 

Är människor från andra kulturer/världsdelar "500 år efter"? Kanske, kanske inte - men OM det nu är så, varför ska vi då inte kunna lyfta den frågan?

Jordens alla människor är inte lika, vi har inte samma beteendemönster eller uppfattning om hur saker & ting fungerar. Det är enbart naivt trams att inbilla sig att det aldrig uppstår kulturkrockar. Det gör det - hela tiden.

Lussan20
1

Här har väl inte alla samma rätt att ha en åsikt känns det som? Mitt trauma är mitt och det får jag leva med.

Men de riktiga männen är ju av ett annat virke. Har jag mindre värde för jag röstar åt vänster? Gör det mindre ont att som 15 åring bli skjutsad ut i skogen för att våldtas och nästan strypt? Jag tänker inte tiga om att det var en Svensk man.

Jag vågade aldrig säga något hemma för jag var varnad för att följa med okända män i bilar. Jag var ung och dum och trodde på hans smicker. Jag låg i 14 dagar hemma under täcket. i chock. Lever han är han ca 93 år.

Vi är många, många. Här slutar jag mina inlägg.

[VSK]
3

Vem har sagt att du inte skulle ha rätt till din åsikt ?
Vem har sagt att du har mindre värde för att du röstar vänster?

[Jimmy.L]
6

#27 Våldtäktsmän är vidriga o avsätt ursprung. dom borde låsas in för gott. Tyvärr så har ju vänstern i många år nu inte velat prata om straff. Medans många vill se skärpta straff för våldtäktsmän så pratar V om att avskaffa fängelsestraffen.

[Hayabusa]
7

#27 Detta är Debatt iFokus, här är alla åsikter välkomna. Vilket parti du röstar på är inte det heller av vikt. På denna sajt bryr vi inte oss så mycket om just partitillhörighet, inte ens om du skulle få för dig att rösta på SD.

Din åsikt är lika mycket värd som någon annans, saken är nog den att vi (åtminstone jag) inte riktigt får kläm på VAD din åsikt är? Artikeln i #0 berör, vad jag kan se, inte etnicitet. Finns det våldtäktsmän som är "helsvenska"? Jajamen! Det gör det absolut och vi föraktar dem långt in i benmärgen. 

Men, som jag redan skrivit i #26, finns det andra mönster att följa så är det samhällets skyldighet att vända även på dessa stenar - även om det finns risk för kulturrasism. Det hjälps inte, för att lösa ett problem måste det belysas.

[[eskils_]]
6

#27 Jag har naturligtvis full förståelse för att det du tvingades uppleva för 60 år sedan var absolut fasansfullt! Hoppas kräket som gjorde det fick ångra sin gärning!

Den här tråden handlar dock om färsk statistik över hur läget ser ut idag. Och Sverige ser onekligen annorlunda ut nu mot på 50-talet. Jag vet det, för jag var med då också. 🙂

Det var jag som skrev om verklighetsförnekande vänsterkvinnor. Det gjorde jag av flera skäl:

Dels för att vi i fyra år haft en vänsterregering som kallar sig feministisk, men som ändå inte fått bukt med de allt vanligare överfallsvåldtäkterna utomhus. Se #2.

Dels pga att V tycks ha en tämligen urskuldande inställning till grova brottslingar, som #29 skriver.

Dels pga att V och MP, som till största delen sägs bestå av kvinnor, har en generös inställning till fri och okontrollerad invandring.

Dels pga medias bilder som har publicerats av kvinnor, "gråterskor" som #23 skriver, som protesterar mot lagenlig avvisning av afghaner utan skyddsskäl.

Dels pga att det finns fog att tro att de som försökte hindra bl a den här tråden från att synas i Nya inlägg-listan är kvinnor som röstar vänster. Se #5.

Dels med adress till de vänsterväljare som säkerligen läser trådarna i den här sajten av olika skäl. På ca en timme hade den här tråden lästs över 100 gånger. Nu är det uppe i 280.

Håller med #30 - för att lösa ett problem måste det belysas och man måste kunna tala sakligt om det.