Hälften av Sveriges hemlösa är invandrare
Socialstyrelsens senaste kartläggning visade att nästan hälften av alla hemlösa i Sverige var utlandsfödda. Många av dem tillhör en växande grupp som kallas “strukturellt hemlösa”.
På ett vandrarhem i Göteborg bor Mohammed Abughalioun och hans nioårige son. De är en del av en växande grupp hemlösa som inte har sociala problem – utan som på grund av bostadsbristen inte har någonstans att bo. – Jag har bott sex och ett halvt år i Sverige och jag har ingen känsla av att vara hemma, säger Mohammed.
De flesta som bor i modulhusen har kontrakt på fyra eller fem år, beroende på om man har familj eller inte. Ett fåtal familjer måste flytta ut redan nästa sommar, de flesta kan bo här i två eller tre år till. Sedan måste de hitta ett boende på egen hand. Ikram Al-Haq har hittat ett jobb i Stockholm och arbetspendlar just nu. Varför flyttar du inte till Stockholm istället?
– Det finns inga lägenheter där. Det är samma här, det finns inga lägenheter här heller.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/askimsviken-tva-ar-senare
Det blir så när dom goda har huvudet under armen.
#2 Inget överraskande utfall. I min region (där jag bor, alltså) byggs det som aldrig förr. På sina håll skriks det "ni måste bygga billiga lägenheter" men faktum är:
1: Vad är "billigt"? Visst går det att putsa priserna, men mark kostar och bostäder måste hålla längre än för första hyresgästen.
2: De som är i störst behov av bostäder har inte ens råd med en billig bostad.
"Sverige har nu en mix av klassiska konfliktfaktorer där landet är delat efter klass, ras, och religion. Mellan en sekulär svensk vit medel- och överklass och en underklass som till stora delar har kulturellt muslimsk bakgrund. Därtill finns en modern motsvarighet till ett rättslöst trasproletariat med papperslösa."
Ola Wong
"År 2016 saknade drygt 600 000 utrikes födda självförsörjning."
Befolkningsgrupper invandrade från respektive land:
Afrika: 38% självförsörjande
Mellanöstern: 36% självförsörjande
Södra Europa & Balkan: 59% självförsörjande
Källa: Kvartal
#5 Utfallet är kanske inte så som man önskade? Siffran från 2016 har sannolikt inte förbättrats utan är snarare "värre".
https://kvartal.se/artiklar/sjalvforsorjning-viktigare-an-sysselsattning/